Mielenkiinnosta haluaisin kuulla kanssaeläjiltä arkisia ja yleispäteviä loistavia tuotteita. Siis sellaisia, jotka ovat kilpailijoihinsa verrattuna ylivertaisia.
Valitettavasti täytyy todeta, että olen aika paljon kertakäyttöyhteiskunnan orja. Halpojen tuotteiden kohdalla en juurikaan jaksa miettiä, että mikä sen laatu on. Usein en edes muista niiden valmistajia. Jos tarvitsen esimerkiksi liimaa, niin sieltä Prisman hyllyltä tarttuu mukaan jokin nimetön epoksi tuubi ja jos huonosti käy, niin sitten kotona kiroan kuinka ei se kuiva alle 30 minuutissa, vaan on vielä päivän jälkeen ihan lääryä. Samoin kun repusta hajoaa vetoketju, niin seuraava kassi on ihan samanlainen halpa kiinanihme, joka kestää lyhyen aikansa. Ehkä kalliimpi olisi kestävämpää, mutta mistä sen tietää. Monesti kalliimmatkin tuotteet ovat olleet aivan samanlainen pettymyksiä. En ole ikinä jaksanut edes miettiä, että onko se Fairy oikeasti riittoisampaa kuin jotkin x-tra tai rainbow halpatiskiaineet. WD-40 on käsite, mutta kyllä minä olen ihan jollakin Bilteman omalla voitelusuihkulla saranoita voidellut ilman suurempaa vitutusta. Työkalupakki on täynnä kaikenlaista tavaraa, ja kyllä sen todellakin sitten huomaa kun tiukkaa pulttia avaa että onko se hylsy jostakin HongKongin halvimmasta sarjasta vai oikeasti kovaa terästä. Kengät ovat monesti pettymys, kun on vähän lattajalassa kaikenlaista ongelmaa muutenkin, joten niissä olen viime vuoden ollut merkkiuskollinen kun keksin että Asicsin lenkkareissa on eniten tilaa vaivaisenluulle. Silti niiden pohja romahtaa täysin vuodessa (juu, olen ylipainoinen).
Kalliimmissa tuotteissa tulee asioita mietittyä enemmän. Kameraa (ja kännykkää) valitessa tulee testikuvia katseltua ja vertailtua todella huolellisesti ennen ostopäätöstä. Siinä ei enää merkitse mitään muutama satanen hinnassa, kunhan löytyy laadukas tuote niin ei heti tarvitse vaihtaa uuteen. Samoin muukin kalliimpi elektroniikka ja tietotekniset tarvikkeet käyvät läpi tarkat vertailut. Esimerkiksi tätä kirjoitan ASUS:n ultrabook läppärillä, joka on nyt kohta 3-vuotias, mutta silti aivan täydessä iskussa. Ei ole mitään tarvetta vaihtaa, muistia löytyy, SSD on vaihdettu uuteen isoon, tarkka kirkas IPS kosketusnäyttö päihittää halvat romut. Jos ei teknisiä ongelmia tule, niin tässä on minulle loistava läppäri vielä vuosikausiksi.
Niin, ylivertaisia tuotteita kilpailijoihin nähden. Tjaa...riippuu mitä haluaa.
Vaikka Lumia 1020 ei olekaan enää ykköspuhelimeni, niin kyllähän sen kameran ylivoimaisen tarkka kuvanlaatu pistää aina hymyilyttämään. Ei pääse mikään muu puhelin edes lähelle. Harmi kun se on niin hidas tallentamaan kuvia.
Karhu on tosi hyvää olutta, mutta silti joskus vaihtelu tekee hyvää ja tulee maisteltua muitakin makuja.
Victorinoxin sveitsin armeijan linkkari on ollut loistava tuote. Isäni tuon minulle osti joskus vuosikymmeniä sitten lahjaksi ja edelleen toimii hyvin. Monitoimipihdit ovat myös todella kätevät, kun ei tarvitse aivan jokaista pikku hommaa varten etsiä ja kaivaa työkalupakista pihtejä ja ruuvikärkiä.
Polkupyörä. Kävellen ei oiken jaksa/ehdi mihinkään. Hyväkuntoisenkin käveliän vauhti taitaa olla jotain 4 km per tunti, eli kävellen ei ehdi järkevässä ajassa yhtään mihinkään. Pyörällä pääsee vartissa tuon matkan.
Vene. Jotenkin aivan mahdoton ajatella kesämökkeilyä ilman että pääsee sinne järvelle. Aivan kuin siinä olisi suklaakarkki nenäsi edessä, mutta et saisi ottaa sitä. Vene on oltava.
Auto. Erityisesti tähän vanhaan Bemariini olen ollut todella tyytyväinen. Kuuluisa ja kehuttu E39, ei hajoavia sähköherkkuja, ei turboja, ei EGR:ää, katsastuksessa ei tarvitse murehtia OBD vikakoodeja. Silti edelleenkin uskomattoman hiljainen auto, jossa erityisesti matkustusmukavuus päihittää uudetkin premiumit. Keskikulutus alle 8 litraa bensaa sataselle ei ole paha 90-luvun isolle maantielaivalle. Tekniikka perusvarmaa: viimeisen kahden vuoden aikana vaihdettu murtunut jarruletku ja yksi ABS sensori uusittu. BMW asiantuntijat sanovat että parhaiten tehty BMW ikinä. Vaikea kuvitella parempaa autoa sillä muutamalla tonnilla. Näidenkin mainetta pilaa amikset, ketkä rääkkäävät näitä rikki pillurallissaan ja sitten hajoamispisteessä oleva romu laitetaan kiertoon. Ja tietenkin ne saksantuonnit, jotka täällä pyörivät mittarissa vain 250tkm, vaikka oikeasti se matka tuli täyteen jo Saksassa vuonna jeesus. Ja ennekuin saksantuontien puolustajat heräävät, niin muistamme toki, että tuohon aikaa mittarien ruuvaaminen Saksassa oli täysin laillista touhua.