Yleiskoneet

Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Tässä videossa näkyy miten iloisesti kuvaushetkellä ehkä semmoiset 40 vuotta vanha Kenwood Chef hytkyttelee. Noita 70-80-luvun Kenwood Chefejä ja Majoreja on vieläkin ajossa toimivina. Ihan varmasti kestävämpiä nuo vanhat kuin uudemmat mallit mutta ei se sekoituspään ja rungon saranakohdan jousto ole heikko lenkki ennenkään ollut. Joku muu kohta koneessa leipoo ensimmäisenä kuin se nivel.

Se asia on sitten uudemmissa malleissa paremmin että ovat vakaampia. Ei ne tuolla tavalla tärise.

 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Aika jännä. Isoin taikina mitä ite olen Kenwoodilla (Elite XL 1400W) tehnyt oli painoltaan lähelle maksimit eikä se kone tuolla tavalla tanssinut pitkin pöytää vaan ihan paikallaan pysyi. 2,58 kg ohjeen mukaan maksimit ja mitä nyt reseptiä katsoin niin aineksia oli n. 2,4 kg verran. Se oli hyvin jäykkä taikina kun nestettä jauhojen määrään nähden tosi vähän. Normaalilla pullataikinalla olisi ollut helpompi homma koneelle.

En ihan vakuuttunut käyttikö tuo videon ukko laitetta ohjeen mukaan. Hiivataikinoita pitäisi ajaa ykkösnopeudella eikä ainakaan huudattaa täysillä niin kuin teki ennen kuin laite kärähti.

Mutta joo nää ei varmaan ole sitten sulle oikeita koneita ja onneksi löytyy muita eri tyylisiä. Esim. Wilfan Probaker on varmasti hyvä jos tekee isoja taikinoita. Wilfan kamoilla kestävyys ei kyllä vahvuutena ole ollut mutta on varmaan niiden mallistossa kestäviäkin laitteita olemassa. Probaker on monella tapaa hieno kone ja saa osan Kenwoodin lisävarusteistakin adapterilla kiinni.
Itse teen pizzataikinan aika matalalla hydraatiolla, niin melkoisen jäykkää se on vääntää koneelle. Siihen kun pitää se sitko vaivata, niin aika kova homma varmasti koneelle. Voihan se olla ettei käyttänyt konetta oikein tuossa, mutta aika monessa muussakin melkoisesti heiluvat jäykillä taukinoilla. Kenties yleiskone ei ole se oikea taikinan tekoon (kuten edellä jo vähän vihjattiin), vaikka sitä siihenkin mainostetaan. En nyt ollut tarkoitus sanoa, ettei ole oikea kone, vaan lähinnä ihmetyttää ettei tuollaisella hinnalla saa tukeva rakenteista konetta. Nyt kun olen tuota lidl konetta muutoman vuoden käyttänyt, niin ilmeisesti olennaisesti parempaa ei olisi saanut vaikka olisi ostanut kuusi kertaa kalliimman koneen. Tuossakin riittää 1200W moottorilla hyvin voima vääntää taikinaa, mutta tuo saranan jousto vähän arveluttaa allekirjoittanutta.

Tässä videossa näkyy miten iloisesti kuvaushetkellä ehkä semmoiset 40 vuotta vanha Kenwood Chef hytkyttelee. Noita 70-80-luvun Kenwood Chefejä ja Majoreja on vieläkin ajossa toimivina. Ihan varmasti kestävämpiä nuo vanhat kuin uudemmat mallit mutta ei se sekoituspään ja rungon saranakohdan jousto ole heikko lenkki ennenkään ollut. Joku muu kohta koneessa leipoo ensimmäisenä kuin se nivel.

Se asia on sitten uudemmissa malleissa paremmin että ovat vakaampia. Ei ne tuolla tavalla tärise.

No todella pientä taikinaa tuossa videolla väänsi. Pelkästä laitteen iästä ei voi paljon kestosta sanoa kun tuollainen on voinut olla vaikka 30v kaapin perällä pölyttymässä. Voihan se olla ettei se ole ongelma, mutta itselle vaan antaa kyllä halpis vaikutelman tuollainen.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Tämäkin on tullut aika usein sanottua taatusti, mutta itse en viitsi -useasta aiemmasta mietinnästä huolimatta hommata mitään suurta vehjettä keittiöön, kun en moista tarvitse kuin taikinoihin --ja taikinoihin en tarvitse enää mitään laitetta, kun annan taikinalevon, pääosin jääkaapin, hoitaa sitkot.
 
Liittynyt
30.10.2022
Viestejä
141
Yksittäisiin leipätaikinoihin on myös yllättävän kätevä käyttää sähkövatkainta taikinakoukuilla. Saa itse päättää mistä kohti vaivaa, mutta kone tekee raskaimman työn. Hinta kymmenesosa yleiskoneesta ja moninverroin nopeampi tässä tarkoituksessa. Eri terillä vatkaa myös kermavaahdot sekä kakku- ja keksitaikinat, joten siinä mielessä yleiskone sekin.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Itse teen pizzataikinan aika matalalla hydraatiolla, niin melkoisen jäykkää se on vääntää koneelle. Siihen kun pitää se sitko vaivata, niin aika kova homma varmasti koneelle. Voihan se olla ettei käyttänyt konetta oikein tuossa, mutta aika monessa muussakin melkoisesti heiluvat jäykillä taukinoilla. Kenties yleiskone ei ole se oikea taikinan tekoon (kuten edellä jo vähän vihjattiin), vaikka sitä siihenkin mainostetaan. En nyt ollut tarkoitus sanoa, ettei ole oikea kone, vaan lähinnä ihmetyttää ettei tuollaisella hinnalla saa tukeva rakenteista konetta. Nyt kun olen tuota lidl konetta muutoman vuoden käyttänyt, niin ilmeisesti olennaisesti parempaa ei olisi saanut vaikka olisi ostanut kuusi kertaa kalliimman koneen. Tuossakin riittää 1200W moottorilla hyvin voima vääntää taikinaa, mutta tuo saranan jousto vähän arveluttaa allekirjoittanutta.

No todella pientä taikinaa tuossa videolla väänsi. Pelkästä laitteen iästä ei voi paljon kestosta sanoa kun tuollainen on voinut olla vaikka 30v kaapin perällä pölyttymässä. Voihan se olla ettei se ole ongelma, mutta itselle vaan antaa kyllä halpis vaikutelman tuollainen.
No keskiverto kotileipuri saa yleiskoneella aikaiseksi paremman taikinan kuin käsin koska kovin moni ei viitsi tai jaksa vaivata taikinaa käsin niin pitkään ja huolellisesti kuin pitäisi hyvän taikinan tehdäkseen. Varmaan hyvä taikinakone on vielä parempi.

Kun sulla on edullinen Lidlin kone monta vuotta toiminut ja sillä on taikinat onnistuneet niin sitten ainakin minusta kuulostaa ihan hyvältä ostokselta eikä välttämättä lisärahalla olisi saanut olennaisesti parempaa. Ne Lidlin pienet halvimmat muutaman kympin yleiskoneet on kyllä aika heppoisen oloisia olleet, isommat kyllä näyttäneet paljon fiksummilta. Lisävarusteita niihin ei saa ja ehkä halpa hinta on jostain pois, mutta se ei välttämättä ikinä käyttäjälle näy jos kone ei missään massiivisen aktiivisessa käytössä ole.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
No keskiverto kotileipuri saa yleiskoneella aikaiseksi paremman taikinan kuin käsin koska kovin moni ei viitsi tai jaksa vaivata taikinaa käsin niin pitkään ja huolellisesti kuin pitäisi hyvän taikinan tehdäkseen. Varmaan hyvä taikinakone on vielä parempi.

Kun sulla on edullinen Lidlin kone monta vuotta toiminut ja sillä on taikinat onnistuneet niin sitten ainakin minusta kuulostaa ihan hyvältä ostokselta eikä välttämättä lisärahalla olisi saanut olennaisesti parempaa. Ne Lidlin pienet halvimmat muutaman kympin yleiskoneet on kyllä aika heppoisen oloisia olleet, isommat kyllä näyttäneet paljon fiksummilta. Lisävarusteita niihin ei saa ja ehkä halpa hinta on jostain pois, mutta se ei välttämättä ikinä käyttäjälle näy jos kone ei missään massiivisen aktiivisessa käytössä ole.
Itse hankin tuon juuri siksi ettei itseä kiinnosta alkaa sitä pizza taikinaan vaivaamaan kun siinä on kohtuu työ, että sen sitkon saa aikaa. Tuo 1200W näyttäisi olevan riittävä, paljon sen alle olevaa ei varmaan kannata hankkia, jos taikinoita on tarkoitus tehdä koneella. Nuo pienet yleiskoneet tuskin soveltuu hiivataikinoiden ym. tekemiseen. Nuo lisävarusteet lienee se suurin näkyvä ero tuon ja noiden merkkikoneiden välillä. Kestohan kukaan ei noista osaa oikein sanoa mitään ennenkuin malli on riittävän pitkään ollut markkinoilla tai itse omistanut laitteen pitkään. Mallit taitaa vaan muuttua aika usein, joten ostotilanteessa hankala tietää mikä se kesto tulee olemaan. Jos tuo oma kestää vaikka 10v niin sittenhän se oli erittäin hyvä hankinta. Toki kalliimmissa on jotain hienouksia kuten vaaka jne. joita halvoissa ei ole. Jos käyttö on todella aktiivista, niin harkitsisin kyllä jotain ammattikonetta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Kuten sanottu, minä en vaivaa pitsataikinaa yhtään ja hyvä sitko tulee ;-D
Ei silti, muut saa vaivata kun tykkäävät kerran...
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Kuten sanottu, minä en vaivaa pitsataikinaa yhtään ja hyvä sitko tulee ;-D
Ei silti, muut saa vaivata kun tykkäävät kerran...
Sää jaksatkin hautoa taikinaasi päiväkaupalla jääkaapissa. Ja sulla mahtuu sinne jääkaappiin se kulho. ;)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Ensin juu se pääkulho, ja sitten ne pallotetut rasiat... ;-)
Mielummin haudon silloin tällöin takinaa jääkaapissa,
kuin pöydällä aina yleiskonetta ;-D
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Vaikka meneekin offtopic puolelle, niin tuleeko yhtä hyvä sitko, jos ei vaivaa?
Tulee, kahden vuorokauden jälkeen voi olla vielä liiankin hyvä, joten hieman voidaan vaatia lämpähoitoa, eli muutama tunti ennen paistoa huoneenlämmössä, jottei palauta liikaa. Mutta nämä ovat yksilöitä nämä taikinat.
Otan mielummin liikaa palautusta, kuin että taikina menee yli ja alkaakin jo revetä, silloin on piru merrassa pitsojensa kanssa ;-) -ja tästä samasta syystä en enää tee kolmen vuorokauden kaapituksia -maku senkun poaranee mutta riskit kasvaa, ja kunnei enää tee joka perjantai pitsoja, niin ei ole rutiinivarmuutakaan toistoista.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
43
Eli, ei rahallakaan saa hyvää? ;-D
Sitten ostamaan Famagin halpis Grilletta ;-D

Kyllä se valitettavasti taitaa mennä niin, että jos etsii pizza, leipä jne. taikinoille oikeasti hyvää konetta niin nuo spiraalimixerit ovat ylivoimaisia? Noita olen itsekin haaveillut ja parilta toimittajalta kysellyt tarjousta, niin rapiat 1000€ köyhtyy Suomeen toimitettuna. Itse haluan säädettävän nopeuden, koska teen +70% hydraatioilla taikinoita. Noissa löytyy valikoimaa, siihen jos haluaa nostopään, niin sitten onkin vaihtoehdot vähissä.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Kyllä se valitettavasti taitaa mennä niin, että jos etsii pizza, leipä jne. taikinoille oikeasti hyvää konetta niin nuo spiraalimixerit ovat ylivoimaisia? Noita olen itsekin haaveillut ja parilta toimittajalta kysellyt tarjousta, niin rapiat 1000€ köyhtyy Suomeen toimitettuna. Itse haluan säädettävän nopeuden, koska teen +70% hydraatioilla taikinoita. Noissa löytyy valikoimaa, siihen jos haluaa nostopään, niin sitten onkin vaihtoehdot vähissä.
En kyllä itse ottaisi kotikäyttöön tuollaista konetta. Vaikka ehkä paremman sitkon tekeekin, niin onhan se työläs pestä ja puhdistaa. Jännä että noissa ei ole irroitettavaa kulhoa, tuli itselleni yllätyksenä.
Eilen tein focacciaa Vito Lacopellin ohjeella ja tuo oma Ankarsrum teki kyllä loistavan taikinan. Eli en näe ainakaan omassa leipomisessa mitään järkeä tuollaisessa vaikeammin puhdistettavassa koneessa.
Koneiden välistä eroa saa kuitenkin kurottua kiinni kun osaa tulkita miten taikina käyttäytyy.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
43
En kyllä itse ottaisi kotikäyttöön tuollaista konetta. Vaikka ehkä paremman sitkon tekeekin, niin onhan se työläs pestä ja puhdistaa. Jännä että noissa ei ole irroitettavaa kulhoa, tuli itselleni yllätyksenä.
Eilen tein focacciaa Vito Lacopellin ohjeella ja tuo oma Ankarsrum teki kyllä loistavan taikinan. Eli en näe ainakaan omassa leipomisessa mitään järkeä tuollaisessa vaikeammin puhdistettavassa koneessa.
Koneiden välistä eroa saa kuitenkin kurottua kiinni kun osaa tulkita miten taikina käyttäytyy.
Totta että irroitettava kulho löytyy vain parista mallista. Mitä itse olen katsellut, niin vaikuttaa hankalammalta saada taikina ulos kulhosta, kuin sen puhdistaminen Itse tähän saakka veivannut Bosch MUM5-sarjalaisella. Pikkutaikinan kanssa ihan ok, mutta haluaa parempaa....se että onko järkeä onkin toinen juttu
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Yksittäisiin leipätaikinoihin on myös yllättävän kätevä käyttää sähkövatkainta taikinakoukuilla. Saa itse päättää mistä kohti vaivaa, mutta kone tekee raskaimman työn. Hinta kymmenesosa yleiskoneesta ja moninverroin nopeampi tässä tarkoituksessa. Eri terillä vatkaa myös kermavaahdot sekä kakku- ja keksitaikinat, joten siinä mielessä yleiskone sekin.
Alkuun pääsee toki vatkaimella. Taikinakoneen voi hommata sitten, kun vatkaimen muoviset hammasrattaat antautuvat. :cool2:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197

vaiko


Olin jo ihan varma että gigantin on parempi, kun metallinen runko ja saa ilmeisesti hienosäädettyä korkeutta, mutta tokmannin malli on 1200w kun taas gigantin 1000w…

Löytyy Todella huonosti mitään infoa googlella, et olisko jollain omakohtaista kokemusta?
Taikinan tekeminen on liki pelkästään käyttötarkoitus.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661

vaiko


Olin jo ihan varma että gigantin on parempi, kun metallinen runko ja saa ilmeisesti hienosäädettyä korkeutta, mutta tokmannin malli on 1200w kun taas gigantin 1000w…

Löytyy Todella huonosti mitään infoa googlella, et olisko jollain omakohtaista kokemusta?
Taikinan tekeminen on liki pelkästään käyttötarkoitus.
Ei ole kokemusta mutta löytyykö Electroluxin sivuilta käyttöohje, josta voisi katsoa mitä valmistaja ilmoittaa kapasiteetiksi?

Omien kokemusten mukaan kuluttajakoneille ilmoitetut watit on jotain "P.M.P.O"-watteja. Jos kulutusmittarilla katsoi, niin "400W"-kone alkoi kärytä pahasti, kun jatkuva ottoteho meni selvästi yli 100 W taikinaa vaivatessa. Se kyllä riittää n. 400 ml nestettä taikinaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Ei ole kokemusta mutta löytyykö Electroluxin sivuilta käyttöohje, josta voisi katsoa mitä valmistaja ilmoittaa kapasiteetiksi?

Omien kokemusten mukaan kuluttajakoneille ilmoitetut watit on jotain "P.M.P.O"-watteja. Jos kulutusmittarilla katsoi, niin "400W"-kone alkoi kärytä pahasti, kun jatkuva ottoteho meni selvästi yli 100 W taikinaa vaivatessa. Se kyllä riittää n. 400 ml nestettä taikinaan.
Vähän hankala kun gigantin koneessa on pizzataikinan enimmäismäärä ilmoitettu että 16dl (eli kilo) jauhoja ja 4dl vettä ja 1dl öljyä.

Sitten taas tokmannin laitteessa on ilmoitettu kolmella eri kosteusmäärällä max määrät:
75% kosteudella max jauhot 0.92kg / 1.62kg taikina.
57% kosteudella max jauhot 1.05kg / 1.74kg taikina.
40% kosteudella max jauhot 0.75kg / 1.2kg taikina.

Sen huomasin että tokmannin laitteen turvakohdassa lukee ettei saisi raskaita taikinoita työstää kuin max 10min ja sitten pitää antaa koneen levätä 20min ettei ylikuumene, melko wtf tekstiä.
Gigantin laitteen turvakohdassa tätä tekstiä ei ollut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
En halua sotkea lisää, mutta jos Electroluksista on innnostunut siksi, että joku kehuu netissä että "Meijä 30 vuotta vanha Assistant se vaan toimii!" niin se ei tarkoita Elektrolux Assistantia vaan Elektrolux assistantia 30 vuotta sitten, ja sehän on nykyisin nimenomaan Ankarsum!

Ja mitä tosiaan taikinakoneisiin tulee niin itsellä se menee niin että jotta saisi hyvän, on kone niin kallis ja suuri, ettei osta mitään. Hyvä niin.

 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Ja mitä mainosten huumoriwatteihin tulee:
Metos, Watteja 300,
ja
Grilletta 370,
-se siitä gigantin 1400 watista ;-D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Nonnih, nyt ollaan siinä pisteessä että vimpat veivaamiset menossa koneissa ja kohta pizzataikina jääkaappiin.
Tai näin olisi ollut jos kumpikaan kone olisi kunnolla tehnyt ne taikinat, pitänee käsin veivailla ennen jääkaappiin laittoa sitten...

Tosiaan mulla oli ennestään Braun K3000 yleiskone, ja ostin nyt testiin gigantista Electrolux Assistentin.

Ulkonäössä EA voittaa, kaikessa muussa sitten braun.

Aloitetaan ihan perusasioista tästä EA:sta.
Kulhon kiinnitys on huono, on tosi epäselvää milloin se on kunnolla kiinni.
Roiskesuoja missä on aukko ainesten lisäämiseen on surkea, sitä on todella hankala pistää paikalleen ja ottaa pois sekä sen aukon suunnittelu on tehty päin sitä itseään, se mistä kaadetaan aineksi on EDESTÄ korkea ja takaa matala, eli sinne on sitten ihan helvetin hankala saada mitään kaadettua ilman että puolet kaatuu ohi.
Ja sitten kun sinne saat sisälle tavaraa menemään niin suuri osa tavarasta jää sen taikinakoukun päällä olevaan varmaan liki 10cm leveään yläosaan kiinni (menty aivan överiksi tuossa osassa mikä estää taikinan nousemisen koneeseen), sitä saa sitten sen jälkeen lusikalla yrittää sohia siitä päältä pois niin että 10 kertaa sammuttaa ja pistää puoleksi sekunniksi koneen päälle jotta se koukku vähän kääntyy ympyrää... :mad: :rolleyes:
Sitten kun se kone veivaa jotain.... No se kuulostaa siltä että se heittää veivinsä, siis pitää tosi kovaa vinguntaa ja öninää.
Onneksi se kuitenkin painaa 10 kiloa että pysyy hyvin paikallaan, harmi vaan että se myös tekee koneen liikuteltavuuden surkeaksi.

No siinä ei ollut ne huonoimmat puolet, huonoin asia on se että tuo veivaa sitä taikinaa todella todella huonosti, se ei saa reunoilta kunnolla taikinaa pois ja pohjalle jää myös paksu kerros taikinaa mitä se ei vaan saa kaavittua mukaansa.
Nyt se tuolla pyörii niin että 70% taikinasta on kietoutunut taikinakoukkuun, 10% on koskemattomana reunoilla ja loput 20% on jämähtäneenä pohjaan.

Samalla vanha Braun vetää 10x hiljaisemmalla äänellä kovemalla teholla, omaa aivan loistavan kulhosysteemin, roiskesuojan aukko on korkea joka puolelta mutta taaempaa vielä reilusti korkeampi, sain sinne about 10x nopeammin ainekset sisään ilman että mitään meni ohi.
Reunoille eikä pohjalle ei ole jäänyt käytännössä mitään jumiin.
Harmi vaan että tässäkin taikina on jämähtänyt sen pyörivän akselin ympärille, vähän se sentään keinuu puolelta toiselle, eli reilusti paremmin tekee taikinan kuin EA, vaikkakin silti huonosti.

Lähtee EA takaisin giganttiin ja jatketaan uuden laitteen metsästämistä, kaunis laite on mutta ihan järkyttävän huono käyttää, ja taikinan tekoon aika 1/10 tekele.
 
Liittynyt
17.04.2018
Viestejä
51
Aloitetaan ihan perusasioista tästä EA:sta.
Kulhon kiinnitys on huono, on tosi epäselvää milloin se on kunnolla kiinni.
Kiinnitys näyttää ihan samanlaiselta kuin vaikkapa Kitchen Aidissa. Tuohan on todella toimiva kiinnitys, ei tarvitse kuin kevyesti kääntää kiinni (konehan pyörii kiinnitys suuntaan päin). Electrolux Assistent/Ankarsum on selvästi jämerämpi vaihtoehto vs nämä pilipali yleiskoneet.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Kiinnitys näyttää ihan samanlaiselta kuin vaikkapa Kitchen Aidissa. Tuohan on todella toimiva kiinnitys, ei tarvitse kuin kevyesti kääntää kiinni (konehan pyörii kiinnitys suuntaan päin). Electrolux Assistent/Ankarsum on selvästi jämerämpi vaihtoehto vs nämä pilipali yleiskoneet.
Olisin kaivannut jotain klikkausta millon kulho on kunnolla kiinni, nyt oli ihan vain omasta arvauksesta kiinni miten paljon sitä väänsi, ja mulla esim sit vaivauksen jälkeen oli kulho jämpännyt tosi kovaa kiinni koneeseen eikä meinannut irrota vaikka miten väänsi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Nonnih, nyt ollaan siinä pisteessä että vimpat veivaamiset menossa koneissa ja kohta pizzataikina jääkaappiin.
Tai näin olisi ollut jos kumpikaan kone olisi kunnolla tehnyt ne taikinat, pitänee käsin veivailla ennen jääkaappiin laittoa sitten...

Tosiaan mulla oli ennestään Braun K3000 yleiskone, ja ostin nyt testiin gigantista Electrolux Assistentin.

Ulkonäössä EA voittaa, kaikessa muussa sitten braun.

Aloitetaan ihan perusasioista tästä EA:sta.
Kulhon kiinnitys on huono, on tosi epäselvää milloin se on kunnolla kiinni.
Roiskesuoja missä on aukko ainesten lisäämiseen on surkea, sitä on todella hankala pistää paikalleen ja ottaa pois sekä sen aukon suunnittelu on tehty päin sitä itseään, se mistä kaadetaan aineksi on EDESTÄ korkea ja takaa matala, eli sinne on sitten ihan helvetin hankala saada mitään kaadettua ilman että puolet kaatuu ohi.
Ja sitten kun sinne saat sisälle tavaraa menemään niin suuri osa tavarasta jää sen taikinakoukun päällä olevaan varmaan liki 10cm leveään yläosaan kiinni (menty aivan överiksi tuossa osassa mikä estää taikinan nousemisen koneeseen), sitä saa sitten sen jälkeen lusikalla yrittää sohia siitä päältä pois niin että 10 kertaa sammuttaa ja pistää puoleksi sekunniksi koneen päälle jotta se koukku vähän kääntyy ympyrää... :mad: :rolleyes:
Sitten kun se kone veivaa jotain.... No se kuulostaa siltä että se heittää veivinsä, siis pitää tosi kovaa vinguntaa ja öninää.
Onneksi se kuitenkin painaa 10 kiloa että pysyy hyvin paikallaan, harmi vaan että se myös tekee koneen liikuteltavuuden surkeaksi.

No siinä ei ollut ne huonoimmat puolet, huonoin asia on se että tuo veivaa sitä taikinaa todella todella huonosti, se ei saa reunoilta kunnolla taikinaa pois ja pohjalle jää myös paksu kerros taikinaa mitä se ei vaan saa kaavittua mukaansa.
Nyt se tuolla pyörii niin että 70% taikinasta on kietoutunut taikinakoukkuun, 10% on koskemattomana reunoilla ja loput 20% on jämähtäneenä pohjaan.

Samalla vanha Braun vetää 10x hiljaisemmalla äänellä kovemalla teholla, omaa aivan loistavan kulhosysteemin, roiskesuojan aukko on korkea joka puolelta mutta taaempaa vielä reilusti korkeampi, sain sinne about 10x nopeammin ainekset sisään ilman että mitään meni ohi.
Reunoille eikä pohjalle ei ole jäänyt käytännössä mitään jumiin.
Harmi vaan että tässäkin taikina on jämähtänyt sen pyörivän akselin ympärille, vähän se sentään keinuu puolelta toiselle, eli reilusti paremmin tekee taikinan kuin EA, vaikkakin silti huonosti.

Lähtee EA takaisin giganttiin ja jatketaan uuden laitteen metsästämistä, kaunis laite on mutta ihan järkyttävän huono käyttää, ja taikinan tekoon aika 1/10 tekele.
EA:n taikina oli sitten kamalin käsitellä ikinä ton vaivauksen jälkeen, aivan kovaa ja niin tarraavaa kuin voi, sekä taikina oli aivan viileä eli se 10min vaivaus ei ollut saanut tippaakaan mitään vääntöä aikaiseksi, kone oli myös aivan kuuma sen jälkeen, 2 tasolla käytin.

Braunin vaivauksen jälkeen taikina oli ilmavan pehmeä ja venyvä, ei tarraillut paljoa ja oli lämmin, eli se oli selkeästi kuitenkin saanut jotain sille tehtyä.
Kone oli hädin tuskin lämmin 10min vaivauksen jälkeen.

On se jännä että 400e laite häviää kaikessa paitsi painossa about 20 vuotta vanhalle laiteelle.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Se 20 vuotta vanha laitekin taitaisi hävitä itseään 20 vanhemmalle laitteelle.
Itse olisin äärimmäisen yllättynyt jos jokin keittiölaite olisi vuodessa 20 parantunut! Kehittynyt kylläkin, eli muuttunut halvemmaksi valmistaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Lidlissä taas alta satasen yleiskone ;-)
1710147906201.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Meillä on osoittautunut hyväksi Kenwoodin vajaan parin sadan yleiskone. Ihan eri luokkaa kuin moni muu mitä Giganteissa tarjolla. Se on käytössä taikinoihin ja leipomiseen ja jaksaa vääntää tosi hyvin sen mitä tarvii. Tuo on käytännössä ainoa himmeli leivänpaahtimen lisäksi mitä pöydällä notkuu kun ei ole ollut tarvetta muille laitteille kuten Air fryerit ja kahvinkeittimet. Leivänpaahdinkin on lapsia varten niin ei tartte pannulla paahtaa. Vaimo ei jaksa käsin vaivata isompia taikinoita ja leivonnassa yleiskone on muutenkin hyvä. Tämän päälle kitchen Aidin käsivatkan laatikosta kun määrät pieniä esim vaahdoille ja se muuten maksoi 150e myöskin, mutta laadukkaita ei ollut muita tarjolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Itse testasin tosiaan electroluxin assistentin ostaa gigantista ja paria eri boschin yleiskonetta, loppupeleissä nä kaikki hävisi reilusti 20 vuotta vanhalle Braun K3000:lle taikinan teossa, noissahan se taikina vaan tarraa kiinni koukkuun ja heiluu siinä mukana, eli ei tekeydy periaatteessa lainkaan.

Sit bongasin torista Electrolux Assistentin 1960-70 luvulta jossa sattui vielä tulemaan kohotuskansi mukana.
Tähän on melkein identtinen ankarsrumin kanssa eli on oikea taikinakone ja ero tossa työssä on kuin yö ja päivä kun vertaa mihin tahansa yleiskoneisiin mitkä ei osaa taikinaan pistää sitkoa lainkaan.

Kyseessä juuri tämä sama malli kuin tällä videolla:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 314
Viestejä
4 157 070
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom