Yleiset turhakkeet ja elitismi

Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Sanon vaan kerran, koska sinulla on eri näkemys asiasta. Minulla on työkännykkä ja oma kännykkä erikseen. Näin omat viestikanavat on puhtaita, omat viestit ei häiritse töitä ja tärkeimpänä - voin lopettaa työt päivän päätteeksi ja jättää ihan kaikki työhön liittyvät asiat "töihin", vaikka olisin etätöissä. Kun työkännykkä = oma kännykkä, niin viestitulva oli suuri ja meni välillä työasiat ja omat sekaisin. Jatkuva viestitulva vie keskittymisen pois palavereissa ja itse olen omassa yksityiselämässäkin rajoittanut ilmoituksia, niin en ole somesta riippuvainen. Täältäkin saan ilmoituksen sähköpostiin vain myynti-ilmoituksista, joita on harvakseltaan.

Yritän tässä ajatuksenvirrassa vaan sanoa, että jatkuva viestitulva ei ole sekään hyväksi ja voi ylikuormittaa herkemmän henkilön aivoja ja aiheuttaa stressiä. Varsinkin nyt lomakautena.

--

Valitan offtopiccia, mutta tuo tavoitettavissa oleminen ja jatkuva viestitulva ei ole terveellistä (mielelle) ja ei todellakaan tarpeellista. Terveysdata toki on, mutta jätin sen tämän viestin ulkopuolelle.
Eikö ihminen saa olla tavoitettavissa vaikka ei olisi töissä?
Itsellä älykello palvelee omaan puhelimeen liitettynä "viestikanavana". Todella kätevää kun voi helposti katsoa vaatiiko puhelimeen tullut viesti nopeaa reagointia vai ei, samanlaiset "turhakkeet" löytyy myös muilta perheenjäseniltä ja palaute on ollut pelkästään positiivista... toki nuo on ohjelmoitu jokaisella omien mieltymysten mukaan ja "viestitulva" ei häiritse kun/jos niin haluaa.
Ei tulisi mieleenkään liittää mitään työpuhelinta omassa ranteessa olevaan älykelloon...

Lisäys: On muuten mukavaa olla esim. kalassa tai muuten vaan harrastamassa, kun puhelimen voi laittaa äänettömälle ja "unohtaa" sen reppuun/veneen penkin alle. Kellon kautta voi sitten seurailla mahdollisia viestejä ja ei muiden tarvitse kuunnella sitä sinun puhelimen piipitystä, lisäksi jää se turha puhelimen jatkuva vilkuilu pois....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 053
Ulkoporeamme ja palju.
Eli et itse viihdy niissä?
Itse taas ajattelen, että mikäs sen mukavampaa kuin loikoilla sopivan kuumassa vedessä, erityisesti silloin, kun ulkona on kylmää/viileää. Toki se on totta, että näiden ylläpito ja käyttäminen vaati oman duuninsa, ja alkuinnostuksen jälkeen voi jäädä vähemmälle käytölle. Mutta tämä nyt koskee aika montaa muutakin "lelua" kotona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Eli et itse viihdy niissä?
Itse taas ajattelen, että mikäs sen mukavampaa kuin loikoilla sopivan kuumassa vedessä, erityisesti silloin, kun ulkona on kylmää/viileää. Toki se on totta, että näiden ylläpito ja käyttäminen vaati oman duuninsa, ja alkuinnostuksen jälkeen voi jäädä vähemmälle käytölle. Mutta tämä nyt koskee aika montaa muutakin "lelua" kotona.
Eikös tämä koko ketju ole vähän sitä samaa väittelyä että mikä itselle on turhaa ja elitististä pitäisi olla turhaa ja elitististä myös muille.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 690
Eikö ihminen saa olla tavoitettavissa vaikka ei olisi töissä?
Itsellä älykello palvelee omaan puhelimeen liitettynä "viestikanavana". Todella kätevää kun voi helposti katsoa vaatiiko puhelimeen tullut viesti nopeaa reagointia vai ei, samanlaiset "turhakkeet" löytyy myös muilta perheenjäseniltä ja palaute on ollut pelkästään positiivista... toki nuo on ohjelmoitu jokaisella omien mieltymysten mukaan ja "viestitulva" ei häiritse kun/jos niin haluaa.
Ei tulisi mieleenkään liittää mitään työpuhelinta omassa ranteessa olevaan älykelloon...

Lisäys: On muuten mukavaa olla esim. kalassa tai muuten vaan harrastamassa, kun puhelimen voi laittaa äänettömälle ja "unohtaa" sen reppuun/veneen penkin alle. Kellon kautta voi sitten seurailla mahdollisia viestejä ja ei muiden tarvitse kuunnella sitä sinun puhelimen piipitystä, lisäksi jää se turha puhelimen jatkuva vilkuilu pois....
Miten tuo ”rauhoittaa” jos kuitenkin vilkuilee niitä viestejä? Eikö se idea olisi että laitetaan kännykkä sinne reppuun äänettömälle ja rauhoitutaan kalaan?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Miten tuo ”rauhoittaa” jos kuitenkin vilkuilee niitä viestejä? Eikö se idea olisi että laitetaan kännykkä sinne reppuun äänettömälle ja rauhoitutaan kalaan?
Rauhoittaa siinä mielessä kun/jos vastaan aina esim. lapsen laittamiin viesteihin.
Niihin on kuitenkin ollut tapana vastailla kuten vanhemman kuuluu. Vaikka olisin "äijien" kanssa kalassa niin en tykkää hävitä mihinkään....
Tosi äijä heittää puhelimen ja kellot järveen kun lähtee kalaan....
Edit. Ja isona erona tässä on se oma suodatus, kellosta voit helposti katsoa mitä tarvitsee tehdä tai olla tekemättä. Aikuisen ihmisen valintoja...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 530
Mielestäni turhakkeet on niitä status-välineitä, joihin ei oikeasti ole varaa. Kaikkien tuntema esimerkki on iPhone. Ihan jokainen pärjää huonommalla, mutta tonni puhelimeen ei ole enää mitään.

Myös auto on isossa kaupungissa turhake, mutta se voi olla maaseudulla elinehto.

Omasta mielestä myös älykellot ovat turhakkeita ja tällä kommentilla varmasti saan riidan aikaiseksi :D
Ainakin itsellä autolla liikkuminen lisää vapaa-aikaa reilun tunnin päivässä. Ei mielestäni turhake.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
2 006
Mielestäni turhakkeet on niitä status-välineitä, joihin ei oikeasti ole varaa. Kaikkien tuntema esimerkki on iPhone. Ihan jokainen pärjää huonommalla, mutta tonni puhelimeen ei ole enää mitään.

Myös auto on isossa kaupungissa turhake, mutta se voi olla maaseudulla elinehto.

Omasta mielestä myös älykellot ovat turhakkeita ja tällä kommentilla varmasti saan riidan aikaiseksi :D
Eli esimerkiksi sähköt kämpässä, on turhake, jos siihen ei ole varaa? Turhakkeen itse käsittää turhana asiana, mihin nimeenomaan on varaa. Ja jos tuntee tarvitsevansa älykellon, joku kellä ei ole edes varaa siihen, pitää varmasti turhakkeena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 557
Eli esimerkiksi sähköt kämpässä, on turhake, jos siihen ei ole varaa? Turhakkeen itse käsittää turhana asiana, mihin nimeenomaan on varaa. Ja jos tuntee tarvitsevansa älykellon, joku kellä ei ole edes varaa siihen, pitää varmasti turhakkeena.
Olisi pitänyt olla tarkempi määritelmissä, tiedän. Jos elää opintotuella, tonnin iPhone on turhake ja pitäisi ostaa joku 100-200€ Android. Tai 39€ peruskänny Powerin avajaisista. Silläkin hoituu kaikki asiat, joita älypuhelimella pitää tehdä. Muu on turhaa luksusta. En siis sanonut, että älypuhelin turhake, tai turhaketta on kaikki, mihin ei ole varaa. Mutta jos sitä rahaa ei ole, niin luksustuotteet ovat turhakkeita.

Pesukone on sitten se rajanveto. Mielestäni kyllä, varsinkin käytettynä, jos sellaista haluaa. Mutta siis taloyhtiön pesutupa toimii ihan yhtä hyvin. Siis Maslowin tarvehierarkian perustarpeita täyttämään saa ostaa, mitä tykkää, mutta niistä ei pidä maksaa maltaita. Samsungilla on 1000€+ älyuuni. Ei sellaista, jos se tarkoittaa, että joutuu ottamaan velkaa.

Lähinnä vaan , että ostetaan usein osarilla puhelin, joka maksaa sen 20x halvimman mallin verran, niin se on turhake, johon ei ole oikeasti varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 530
Eikö ihminen saa olla tavoitettavissa vaikka ei olisi töissä?
Itsellä älykello palvelee omaan puhelimeen liitettynä "viestikanavana". Todella kätevää kun voi helposti katsoa vaatiiko puhelimeen tullut viesti nopeaa reagointia vai ei, samanlaiset "turhakkeet" löytyy myös muilta perheenjäseniltä ja palaute on ollut pelkästään positiivista... toki nuo on ohjelmoitu jokaisella omien mieltymysten mukaan ja "viestitulva" ei häiritse kun/jos niin haluaa.
Ei tulisi mieleenkään liittää mitään työpuhelinta omassa ranteessa olevaan älykelloon...

Lisäys: On muuten mukavaa olla esim. kalassa tai muuten vaan harrastamassa, kun puhelimen voi laittaa äänettömälle ja "unohtaa" sen reppuun/veneen penkin alle. Kellon kautta voi sitten seurailla mahdollisia viestejä ja ei muiden tarvitse kuunnella sitä sinun puhelimen piipitystä, lisäksi jää se turha puhelimen jatkuva vilkuilu pois....
Mun mielestä on taas kätevää että soitetaan jos on akuuttia asiaa. Toki älä häiritse tila menee myös iltaisin päälle, niin ei ole mitään tarvetta vilkuilla puhelinta kesken netflixin katsomisen.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
Mun mielestä on taas kätevää että soitetaan jos on akuuttia asiaa. Toki älä häiritse tila menee myös iltaisin päälle, niin ei ole mitään tarvetta vilkuilla puhelinta kesken netflixin katsomisen.
Itsellä on puhelin aina äänettömällä, kellosta näkee/tuntee jos joku soittaa tai laittaa viestiä, puhelinta ole erikseen vilkuillut enää vuosiin.
Toki nuo ilmoitusten läpi menot on laitettu niin, että ilta/yö aikaan tulee vain perheen kesken ilmoitukset läpi ja päivälläkin voi hiljentää haluamansa lähettäjät.
Älä häiritse tila lienee aika perus kauraa...
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
377
Mekaanisella koneistolla varustetut arvokellot. Teknisesti kaikin puolin huonompia kuin halvat kvartsikellot.

Ymmärrän, jos kyse on sen verran vanhasta arvokellosta, että kvartsitekniikkaa ei vielä tuolloin ollut olemassa. Vähän sama kuin jokin hieno vanha höyryjuna. Mutta 2020-luvulla valmistettu "höyryjuna" eli nykyaikainen mekaaninen kello on pöhköä.

Ja sanon tämän koneinsinöörinä.
Ei siitä mekaanisesta kellosta aikaa katsota, vaan ihaillaan sitä juoksevaa sekuntiviisaria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Lisäksi se mittaa hyödyllistä terveysdataa.
Väittäisin, että kaikki terveysdataa mittaavat sormukset ja älykellot ovat suurimmalle osalle käyttäjistä turhia leluja/statussymboleita/arjen pelillistämisen välineitä. Ihminen kyllä luonnostaan tunnistaa karkeasti sen, ollaanko sopivalla sykealueella, onko nukuttu hyvin ja mikä vointi ylipäätään on. Mitään tällaista "terveysdataa" ei tarvita terveelliseen elämiseen, ellei sitten ole jollain hyvin spesifillä tavalla kroonisesti sairas, tai arkeaan ja kehoaan täysin viimeisen päälle treenaava American Psycho.

Myös kaikki kankaasta valmistetut laudeliinat ovat turhakkeita. Solumuovinen pefletti eristää lämmön, on pehmeä, voi huuhdella nopeasti puhtaaksi ja kestää käytännössä ikuisuuden. Ihmiset vain suosivat kankaisia, koska ne ovat jollain tavalla "hienompia".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 530
Itsellä on puhelin aina äänettömällä, kellosta näkee/tuntee jos joku soittaa tai laittaa viestiä, puhelinta ole erikseen vilkuillut enää vuosiin.
Toki nuo ilmoitusten läpi menot on laitettu niin, että ilta/yö aikaan tulee vain perheen kesken ilmoitukset läpi ja päivälläkin voi hiljentää haluamansa lähettäjät.
Älä häiritse tila lienee aika perus kauraa...
Pitää äänet päällä niin ei tarvitse tuollaista turhaketta ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 324
Se älykello pysyy ajassaan jos saa jostain signaalin ajan tarkistamista varten, jos olet jossain katvealueella eikä puhelin/kello saa signaalia niin mitäs sitten.
Kyllä se älykellokin osaa sitä aikaa laskea itse ja heittää jotain sekunnin tuhannesosia, ja sitten kun tullaan pois katvealueelta, laittaa itsensä taas tarkkaan aikaan

Mekaniinen automaatti ei tarvitse signaalia päivittääkseen itseään ja pysyy ajassaan sen muutaman sekunnin heittämällä.
Nyt on kyllä järjetön logiikka.

Se, että ominaisuuus ei joskus hyvin harvinaisessa tilanteessa toimi ei ole haitta verrattuna siihen, että ominaisuutta ei ole ollenkaan.

Vaikka välillä oltaisiin jopa päiviä katveessa, sitä älykelloa ei tarvi alkaa manuaalisesti laittamaan aikaan ja se pysyy silti keskimäärin tarkemmassa ajassa kuin mikään perinteinen kello. Heti kun tullaan katvealueelta ulos, se hakee taas sen hyvin tarkan ajan.


Ja osa älykelloista hakee aikansa GPS-järjestelmästä, joten ne eivät tarvi edes mitään internet-yhteyttä siihen, että saavat sen äärimmäisen tarkan aikadatan, niissä se automaattinen ajassa pysyminen toimii missä tahansa kuinka syrjäseudulla tahansa, kunhan vaan ei vietetä kaikkea aikaa jossain paksun bunkkerin pohjalla jonne GPS-signaali ei yllä.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
568
Mulla on tuollainen automaattikello eli mekaanisella koneistolla varustettu kello joka virittyy ranteen liikkeistä. Myönnän että tuo on tavallaan turhake, koska joku kvartsikello olisi todennäköisesti tarkempi eikä pysähtyisi jos sitä ei pidä ranteessa pariin päivään. Minusta vain on ihan kiva, että ranteessa on tuollainen mekaniikan taidonnäyte. Ja on tuo lisäksi ihan kovassa käytössä, kulkee ranteessa käytännössä aina.

Toisaalta onko hienot vaatteet ylipäätään turhake vai ei? Voisi kai sitä vaikka ostaa vaatteet Lidlistä, Tokmannista ja Motonetistä.
 
Liittynyt
05.03.2023
Viestejä
591
Applen tuotteet

Iphone 14 pro maksaa Gigantissa 947€
Oneplus Nord 3 5g maksaa Gigantissa 299€

Specs comparison pisteyttää puhelinten suorituskyvyt.

Apple 85/100
Oneplus 84/100

Kuinka monta puhelinta OnePlus saa myydä, että saa yhden Applen puhelimen katteen tienattua?
Vastaus saattaa olla jotain 10-15 puhelinta. ?
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
568
Applen tuotteet

Iphone 14 pro maksaa Gigantissa 947€
Oneplus Nord 3 5g maksaa Gigantissa 299€

Specs comparison pisteyttää puhelinten suorituskyvyt.

Apple 85/100
Oneplus 84/100

Kuinka monta puhelinta OnePlus saa myydä, että saa yhden Applen puhelimen katteen tienattua?
Vastaus saattaa olla jotain 10-15 puhelinta. ?
Applella saat päivityksiä pidempään ja softa on muutenkin laadukkaampaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 136
Väittäisin, että kaikki terveysdataa mittaavat sormukset ja älykellot ovat suurimmalle osalle käyttäjistä turhia leluja/statussymboleita/arjen pelillistämisen välineitä. Ihminen kyllä luonnostaan tunnistaa karkeasti sen, ollaanko sopivalla sykealueella, onko nukuttu hyvin ja mikä vointi ylipäätään on. Mitään tällaista "terveysdataa" ei tarvita terveelliseen elämiseen, ellei sitten ole jollain hyvin spesifillä tavalla kroonisesti sairas, tai arkeaan ja kehoaan täysin viimeisen päälle treenaava American Psycho.

Myös kaikki kankaasta valmistetut laudeliinat ovat turhakkeita. Solumuovinen pefletti eristää lämmön, on pehmeä, voi huuhdella nopeasti puhtaaksi ja kestää käytännössä ikuisuuden. Ihmiset vain suosivat kankaisia, koska ne ovat jollain tavalla "hienompia".
Kyllä sykkeen mittaaminen juoksussa on erittäin hyödyllistä ihan tällaiselle tavan tallaajalle. Itse juoksisin ilman mittausta monet lenkit liian lujaa, sitä ei hitailla lenkeillä muuten kyllä huomaa.
Samoin yönaikainen sykemittaus kertoo stressitason nousun (ja mahdollisen sairastumisen), ennen kuin sen itse omasta olosta huomaa. Tietää ottaa rennommin sellaiset päivät.

Ei siis turhake. Ja ei oikein mikään statussymbolikaan, kun kohtuuhinnalla saa aivan hyvä mittarin ohjelmistoineen.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 690
Kyllä sykkeen mittaaminen juoksussa on erittäin hyödyllistä ihan tällaiselle tavan tallaajalle. Itse juoksisin ilman mittausta monet lenkit liian lujaa, sitä ei hitailla lenkeillä muuten kyllä huomaa.
Samoin yönaikainen sykemittaus kertoo stressitason nousun (ja mahdollisen sairastumisen), ennen kuin sen itse omasta olosta huomaa. Tietää ottaa rennommin sellaiset päivät.

Ei siis turhake. Ja ei oikein mikään statussymbolikaan, kun kohtuuhinnalla saa aivan hyvä mittarin ohjelmistoineen.
Ihan kivoja juttuja mutta ehkä kuitenkin enemmän sellasia jolla osto perustellaan itselle. Itse olen ihan tyytyväisesti aina juossut lenkit ilman sykemittaria, ei ole ollut tarvetta.

Tuo yöjuttu, meneekö vähän hifistelyn puolelle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 513
Väittäisin, että kaikki terveysdataa mittaavat sormukset ja älykellot ovat suurimmalle osalle käyttäjistä turhia leluja/statussymboleita/arjen pelillistämisen välineitä. Ihminen kyllä luonnostaan tunnistaa karkeasti sen, ollaanko sopivalla sykealueella, onko nukuttu hyvin ja mikä vointi ylipäätään on. Mitään tällaista "terveysdataa" ei tarvita terveelliseen elämiseen, ellei sitten ole jollain hyvin spesifillä tavalla kroonisesti sairas, tai arkeaan ja kehoaan täysin viimeisen päälle treenaava American Psycho.

Myös kaikki kankaasta valmistetut laudeliinat ovat turhakkeita. Solumuovinen pefletti eristää lämmön, on pehmeä, voi huuhdella nopeasti puhtaaksi ja kestää käytännössä ikuisuuden. Ihmiset vain suosivat kankaisia, koska ne ovat jollain tavalla "hienompia".
Solumuoviset pefletit on perseestä. Ällöttävä istua, perse hikoaa ja liukkaita. Kankainen on paras, hengittää, mukava hanurille ja imee ylimääräiset hiet.
Solumuovinen pefletti on siis turhake ja turhaa elitismiä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 065
Mielestäni turhakkeet on niitä status-välineitä, joihin ei oikeasti ole varaa. Kaikkien tuntema esimerkki on iPhone. Ihan jokainen pärjää huonommalla, mutta tonni puhelimeen ei ole enää mitään.
Olin itsekin aiemmin tätä mieltä.

Tyttökaverilla on pari vuotta vanha, yli tonnin iPhone ja minulla 400 e maksanut Xiaomi. Vähän kritisoin, että oliko opiskelijan järkeä laittaa noin paljon rahaa puhelimeen.

Nyt mun puhelin lagaa raskaassa moniajossa. Tyttökaverin puhelin toimii upeasti ja sillä saa myös kuvia hienosti.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 065
Lisäys: On muuten mukavaa olla esim. kalassa tai muuten vaan harrastamassa, kun puhelimen voi laittaa äänettömälle ja "unohtaa" sen reppuun/veneen penkin alle. Kellon kautta voi sitten seurailla mahdollisia viestejä ja ei muiden tarvitse kuunnella sitä sinun puhelimen piipitystä, lisäksi jää se turha puhelimen jatkuva vilkuilu pois....
Itse en juuri tuosta syystä voisi hankkia älykelloa. Pitäisi sitten aina riisua se kellokin pois, jotta voi keskittyä siihen harrasteluun. Mutta en ala tässä väittämään, että se kello turhake on, jos siitä on iloa käyttäjälle.

Mielestäni aloituspostaaja määritteli tuon turhakkeen terminä hyvin. Asia, joka on turha tai haitallinen omistajille, mutta josta omistaja ajattelee että sellainen nyt vain täytyy olla, miettimättä vaihtoehtoja. Tuo nurmikko esimerkiksi kolahtaa ainakin omalle kohdalle. Olen aina pitänyt varsinkin sellaista nurmikkoa jossa ei voi pelata pelejä, turhana.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 530
Olin itsekin aiemmin tätä mieltä.

Tyttökaverilla on pari vuotta vanha, yli tonnin iPhone ja minulla 400 e maksanut Xiaomi. Vähän kritisoin, että oliko opiskelijan järkeä laittaa noin paljon rahaa puhelimeen.

Nyt mun puhelin lagaa raskaassa moniajossa. Tyttökaverin puhelin toimii upeasti ja sillä saa myös kuvia hienosti.
300e puhelin toimi vuoden ilman lagaamista, ja kuvatkin oli hyviä. Ei siihen tonnin äpöliä tarvitse.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 249
300e puhelin toimi vuoden ilman lagaamista, ja kuvatkin oli hyviä. Ei siihen tonnin äpöliä tarvitse.
Jos meinaa maksimiajan käyttää samaa luuria niin iPuolelta löytyy tuki uusimmalle käyttikselle vanhaankin luuriin pitkään. Senkin jälkeen kun ei saa enää uusinta käyttistä sisään tulee pitkänaikaa tietoturmapäivitykset. Vuoden turhake vaihtaa luuria 2v välein kun luuri muuttuu lagaavaksi ja ei saa enää softapäivityksiä.

1717342361026.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
898
Elin +25v ilman mitään ranekelloa. Ei ollut mitään ongelmia sen suhteen ja en todellakaan tarvinnut "tavallista" kelloa. Sitten joskus sain Samsung Flipin kylkiäisenä älykellon ja sen jälkeen ei ole enää kellottomaan aikaan paluuta.
Onhan tämä varmaan turhake, koska samat tiedot voisin katsoa puhelimesta, mutta en silti älykelloa enää pois antaisi.
 
Liittynyt
05.03.2023
Viestejä
591
Jos meinaa maksimiajan käyttää samaa luuria niin iPuolelta löytyy tuki uusimmalle käyttikselle vanhaankin luuriin pitkään. Senkin jälkeen kun ei saa enää uusinta käyttistä sisään tulee pitkänaikaa tietoturmapäivitykset. Vuoden turhake vaihtaa luuria 2v välein kun luuri muuttuu lagaavaksi ja ei saa enää softapäivityksiä.

Oneplus Nord saa 3 vuotta softapäivityksiä ja 4 vuotta tietoturvaa. Eli 4 vuotta puhelin ainakin turvassa.
Se ongelma ei varmaan ole se, etteikö ne voisi tehdä 5 vuotta softapäivityksiä ja tietoturvaa, vaan siitä, että ihmiset keskimäärin vaihtaa joka 4 vuosi puhelinta uusimpaan.

Eli ei riitä selitykseksi että Apple antaa pitkiä päivityksiä kaikille malleille, koska jos ostan Androidin vastaavan suoritusteholla Appleen, niin voin ostaa 3 puhelinta 1 applen hinnalla. Eli tavallaan yhden Iphonen hinnalla saan itselleni 4+4+4 vuodeksi turvallisen puhelimen, joka vielä uusi joka 4 vuosi.

Applen infra on tietty parempaa kuin androidin, ja toimii yhteensopivasti kaikilla Applen tuotteilla.

Jos mulla olisi rahaa loputtomasti, niin en silti ostais Applen mitään tuotteita. Kuka ostaa 300€ arvoisen puhelimen 1400€?
Eikö siinä tuu vähän höynäytetty fiilis, no mulla ainakin tulee, mutta oonkin aika kallu.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 249
Eli ei riitä selitykseksi että Apple antaa pitkiä päivityksiä kaikille malleille, koska jos ostan Androidin vastaavan suoritusteholla Appleen, niin voin ostaa 3 puhelinta 1 applen hinnalla.
Tää on niitä samoja kuin bmw:n hinnalla saa 10 toyotaa ja silti bmw:llakin on ostajansa. Tarkoituksella hyperboli, ei tule ottaa kirjaimellisesti. Tosin oli sitten toyota tai bmw niin uuden arvonalenema enemmän vuodessa kuin kalleimman android/iLuurin hinta.

Mä käytin edellistä iLuuria 4v(11 max pro). Täysin soiva ja lagiton peli vaihtohetkellä eikä akkukaan ole puoliintunut. Edelleen saa uusimman käyttiksen sisään. Vaihdoin uudempaan kameran takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 530
Jos meinaa maksimiajan käyttää samaa luuria niin iPuolelta löytyy tuki uusimmalle käyttikselle vanhaankin luuriin pitkään. Senkin jälkeen kun ei saa enää uusinta käyttistä sisään tulee pitkänaikaa tietoturmapäivitykset. Vuoden turhake vaihtaa luuria 2v välein kun luuri muuttuu lagaavaksi ja ei saa enää softapäivityksiä.

Miksi maksaa enemmän kun tuollakin hinnalla sai melkein 4.5v tietoturvapäivityksiä?
 
Liittynyt
05.03.2023
Viestejä
591
Tää on niitä samoja kuin bmw:n hinnalla saa 10 toyotaa ja silti bmw:llakin on ostajansa. Tarkoituksella hyperboli, ei tule ottaa kirjaimellisesti. Tosin oli sitten toyota tai bmw niin uuden arvonalenema enemmän vuodessa kuin kalleimman android/iLuurin hinta.

Mä käytin edellistä iLuuria 4v(11 max pro). Täysin soiva ja lagiton peli vaihtohetkellä ja edelleen saa uusimman käyttiksen sisään. Vaihdoin uudempaan kameran takia.
Jos hankit suomen arvostetuimmalta suutarilta juuri sinulle tehdyt kengät jossa parhaat mahdolliset materiaalit ja laatu.
Jääkö suutarille prosentuaalisesti kenkien hinnasta enemmän käteen, kuin Applelle niiden uusimmasta bulkki puhelimesta joka maksaa 1700€.

Vastaus on että Applelle jää paljon enemmän % tuotteesta käteen, paljon. Apple vetää välistä kaikessa. Joka paikassa ylihintaaa. Se yhtiö on onnistunut rahantekokone, mutta sisällöltään yhtä tuhkassa kuin Steve jobs tällä hetkellä haudassaan.

No ok, Applessa on vaan se huonoa että ne pyytää kaikesta kohtuuttomia summia, ja kaikki on amazing vaikka ei ole ollut pitkään aikaan. Muuten upea yhtiö kaikinpuolin.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 249
Jos hankit suomen arvostetuimmalta suutarilta juuri sinulle tehdyt kengät jossa parhaat mahdolliset materiaalit ja laatu.
Jääkö suutarille prosentuaalisesti kenkien hinnasta enemmän käteen, kuin Applelle niiden uusimmasta bulkki puhelimesta joka maksaa 1700€.
Onko pakko jos ei halua? Kai ne symbianillakin oli faninsa ja käyttäjänsä. Mun puolesta jokainen saa käyttää sitä luuria mitä haluaa. Mulla oli tarpeeksi monta androidia ennen iphone 11 max pro:ta ettei ole kaipuuta takaisin siihen helvettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 298
Onko pakko jos ei halua? Kai ne symbianillakin oli faninsa ja käyttäjänsä. Mun puolesta jokainen saa käyttää sitä luuria mitä haluaa. Mulla oli tarpeeksi monta androidia ennen iphone 11 max pro:ta ettei ole kaipuuta takaisin siihen helvettiin.
Mulla oli joitakin vuosia sitten iphone luuri ja niin sulkeutunut niin ei tod ole kaipuuta apple- maailmaan.
Mutta nämä ovat mielipiteitä ja jokainen on tyytyväinen omaan valintaansa.
Kumpikaan ei siis sinänsä ole "turhake".
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 249
Mulla oli joitakin vuosia sitten iphone luuri ja niin sulkeutunut niin ei tod ole kaipuuta apple- maailmaan.
Mutta nämä ovat mielipiteitä ja jokainen on tyytyväinen omaan valintaansa.
Kumpikaan ei siis sinänsä ole "turhake".
Näinhän se menee. Yleisemmin ottaen mun perspektiivi, että imho. kannattaa ostaa highend luuri missä on tuki luvattu pitkälle ajalle. Vaihtelee harvemmin luuria ja tulee vähemmän ser-jätettä. Jos lähtisin joskus takaisin android kelkkaan niin maksais ihan yhtä paljon mun haluama android luuri kuin mitä iLuuri maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Solumuoviset pefletit on perseestä. Ällöttävä istua, perse hikoaa ja liukkaita. Kankainen on paras, hengittää, mukava hanurille ja imee ylimääräiset hiet.
Solumuovinen pefletti on siis turhake ja turhaa elitismiä.
Hengittävyys ja imeytyvyys pitää paikkansa, mutta samalla ne eivät eristä juuri mitään, vaan esim. julkisissa saunoissa tulee olo, että istuu myös muiden hikien päällä. Ylipäätään sellaisen kanssa kun tulee kiuashuoneesta ulos, niin tekee heti mieli heittää pefletti roskiin. Solumuovinen on taas uudelleen käyttövalmis parin sekunnin huuhtelulla. Unohdin myös mainita, että hinta on kymmenesosan kankaisten vastaavasta!
 
Liittynyt
05.03.2023
Viestejä
591
Onko pakko jos ei halua? Kai ne symbianillakin oli faninsa ja käyttäjänsä. Mun puolesta jokainen saa käyttää sitä luuria mitä haluaa. Mulla oli tarpeeksi monta androidia ennen iphone 11 max pro:ta ettei ole kaipuuta takaisin siihen helvettiin.
Apple on hyvä esimerkki siitä, että Apple käyttäjänä, tai vannoutuneena Apple fanina, tai mikä tahansa se Apple käyttäjän syy on käyttää juuri Applen tuotteita, niin se tunne siitä on varmaan rahansa väärti sen tuotteen lisäksi. Eli tavallaan Applen tuotteen ostajana tulee ostaneeksi myös jotain tunnetilaa jonka kokee rahan arvoiseksi.

Noin kun sitä miettii, niin Apple on luonut myös jotain hengellistä hyvää olemalla Apple.
Onhan noita muitakin yhtiöitä paljon, parhaimmillaan joku yritys myy pelkkää ilmaa.. apple on vaan onnistunut totaalisesti tällaisessa kilpailussa.

Tiedä sitten onko Applella kokonaisuudessaan ollut positiivinen vaikutus ihmisten elämänlaatuun tai mielenterveyteen. Varmaan on aikuisilla. Uskon että on. Unohtamatta kuitenkaan sitä että ne vie koko maailman puhelinmarkkinoiden tuotot itselleen. Samsung toisena on tuotoillaan pikkupeluri verrattuna Appleen. Ja verot tietenkin absoluuttiseen minimiin jonnekkin Irlantiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
344
Tässä, yksi iso esimerkki elitismistä ja turhakkeesta. Joku tönö rakennettu keskelle luontoa. Pitää maksaa erilaisia kuluja vuosittain ja mökille menokin maksaa. Ihan hyvin ihminen pärjäisi ilmankin.
Heh, itse asun siinä omassa mökissä. Jotkut kutsuisi varmaan huvilaksi, mutta minulle se on vaan mökki ja koti.
ps. on sitä nurmikon turhakettakin vielä mutta vakaa aikomus hävityttää se tulevina vuosina.
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
344
Olin itsekin aiemmin tätä mieltä.

Tyttökaverilla on pari vuotta vanha, yli tonnin iPhone ja minulla 400 e maksanut Xiaomi. Vähän kritisoin, että oliko opiskelijan järkeä laittaa noin paljon rahaa puhelimeen.

Nyt mun puhelin lagaa raskaassa moniajossa. Tyttökaverin puhelin toimii upeasti ja sillä saa myös kuvia hienosti.
Sitten kun lähdette vaihtamaan puhelimia uusiin niin hoksaa että iLuuri on säilyttänyt yllättävän hyvin arvonsa ja tuo toinen tekele on jopa valmis kierrätykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
898
Heh, itse asun siinä omassa mökissä. Jotkut kutsuisi varmaan huvilaksi, mutta minulle se on vaan mökki ja koti.
ps. on sitä nurmikon turhakettakin vielä mutta vakaa aikomus hävityttää se tulevina vuosina.
No tuskin kukaan kenenkään KOTIA pitää turhakkeena :facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 699
No tuskin kukaan kenenkään KOTIA pitää turhakkeena :facepalm:
Todellakin jotkut pitävät. Esimerkiksi se, että jossain on erillinen rakennus vain yhtä asuntoa varten, ei mitenkään päin mene kaikilla järkeen. Yli yksi huone per kaksi ihmistä voi myös olla jonkun mielestä kauheaa kerskailua.

Auton keskuslukitus ja sähköikkunat.
Auton ovien lukot ja ikkunat. Ei ovia tarvi lukita jos ei jätä autoon mitään varastettavaa. Tähystysaukot voi sateen ajaksi peittää vaneriluukuilla jotka poistetaan ajon ajaksi. Ajoviima ei haittaa, kyllä laseilla ja hyvällä lentäjänlakilla pärjää, ja pakkasella voi ajaa vähän hiljempaa.



Ajovalot ja muutkin valaisimet. Voi näyttää taskulampulla valoa ja ripustaa jotain kynttilälyhtyjä takavaloiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 136
Ihan kivoja juttuja mutta ehkä kuitenkin enemmän sellasia jolla osto perustellaan itselle. Itse olen ihan tyytyväisesti aina juossut lenkit ilman sykemittaria, ei ole ollut tarvetta.

Tuo yöjuttu, meneekö vähän hifistelyn puolelle?
Niin minäkin juoksin lenkit ilman sykemittaria. Sykemittarin avulla tulokset paranivat huomattavasti. En tiedä, kuinka erilaisia lenkkejä juokset, mutta itse juoksin ihan liian kovaa osan lenkeistä.

Automaattinen toiminto hyvissä kelloissa. Kertoo yllättävän paljon.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 083
Tää on niitä samoja kuin bmw:n hinnalla saa 10 toyotaa ja silti bmw:llakin on ostajansa. Tarkoituksella hyperboli, ei tule ottaa kirjaimellisesti. Tosin oli sitten toyota tai bmw niin uuden arvonalenema enemmän vuodessa kuin kalleimman android/iLuurin hinta.

Mä käytin edellistä iLuuria 4v(11 max pro). Täysin soiva ja lagiton peli vaihtohetkellä eikä akkukaan ole puoliintunut. Edelleen saa uusimman käyttiksen sisään. Vaihdoin uudempaan kameran takia.
Hyvä verrata bmv vs toyota, kun niissä on meko paljon eroa.
Joku iphone vs 2-300€ android hoitaa ihan samat hommat...
Bmw vs toyota taas ei.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 072
300e puhelin toimi vuoden ilman lagaamista, ja kuvatkin oli hyviä. Ei siihen tonnin äpöliä tarvitse.
Itsellä 900 euron Android. Töiden puolesta joutuu tekemään raportointia "kentältä" kuvien kera ja eihän noissa hommissa halpis luurilla tule kuin sitä itseään...
Voihan noilla halvoillakin viestejä lähettää, mutta mitään laadukasta rapottia ei saa kyllä tehtyä kun kuvat on perunaa ja piirtäminen kuvaan pitäisi tehdä sormella pieneen, himmeään ja epätarkkaan näyttöön...
 
Liittynyt
05.03.2023
Viestejä
591
Itsellä 900 euron Android. Töiden puolesta joutuu tekemään raportointia "kentältä" kuvien kera ja eihän noissa hommissa halpis luurilla tule kuin sitä itseään...
Voihan noilla halvoillakin viestejä lähettää, mutta mitään laadukasta rapottia ei saa kyllä tehtyä kun kuvat on perunaa ja piirtäminen kuvaan pitäisi tehdä sormella pieneen, himmeään ja epätarkkaan näyttöön...
Mul on 299€ luuri, Oneplus Nord 3 5g, ja kuvat on pieniä yksityiskohtia myöten hämmästyttävän tarkkoja. Tietenkin kalliimmissa on vielä laadukkaammat kamerat, mutta noilla keskihinnan kameroillakin tulee toimeen, ellei ota kuvia työkseen. Mut silloinhan voisi ostaa oikean kameran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
109
En ymmärrä muodista enkä nuorien päähänpistoista niin heitän turhakkeena nuorien muotijutut, esim. satasten valkoiset tennarit jotka kaikki näyttää ≈samalta tai erityisesti LV:n vyölaukut ja lompakot jotka tyylinsä puolesta sopisivat +60v stockan turkisrouville.
Ymmärrän että ökyily ja rahankäyttö varallisuuden esittämiseksi on joillekin arvo sinänsä mut tyylikkyyden kanssa sillä ei ole mielestäni mitään tekemistä. Pikemminkin se on itselle jotenkin mautonta.
Nimim. omassa nuoruudessani piti olla itselläkin nappiverkkarit kolmella raidalla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 530
Itsellä 900 euron Android. Töiden puolesta joutuu tekemään raportointia "kentältä" kuvien kera ja eihän noissa hommissa halpis luurilla tule kuin sitä itseään...
Voihan noilla halvoillakin viestejä lähettää, mutta mitään laadukasta rapottia ei saa kyllä tehtyä kun kuvat on perunaa ja piirtäminen kuvaan pitäisi tehdä sormella pieneen, himmeään ja epätarkkaan näyttöön...
MKbhd:n sokkotestin voitto kertoo kuvien olevan muuta kuin perunaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 558
Viestejä
4 288 196
Jäsenet
71 674
Uusin jäsen
Panj

Hinta.fi

Ylös Bottom