Puhelimen maksaminen heti voi helpottaa sitä talouden hallintaa ja käsitystä siitä oikeasta rahatilanteesta. Jos sataan eri asiaan menee se 3 - 30 € kuussa voi olla vaikea hahmottaa ja pysyä kärryillä mistä nää kaikki menot tulee.
Kyllä, se voi helpottaa talouden hallintaa jos rahankäyttö on satunnaista ja holtitonta. Jos näin ei olisi, ei maailmassa olisi runsaasti ruman virkakielen mukaan "kevytmielisesti velkaantuneita" maksuhäiriöisiä ja ulosottoasiakkaita.
Tämä ei vähennä edellä mainitun totuusarvoa. Lisäksi, kun oletamme että rahankäyttö on järkevää, sen korottoman osamaksun käyttäminen on hyödyllistä nimenomaan pienituloiselle, koska se auttaa suhteellisesti enemmän turvaamaan maksuvalmiutta kuin vakavaraisemman ihmisen kohdalla. Ongelma tulee siitä, jos perseaukinen ostaa halpiksen sijaan 1800 euron puhelimen koska se on kiva, vaikka se johtaa turhaan vähintään 50 euron menoerään kuukausittain. Tämä on, kuten sanottua, eri asia kuin osamaksulla ostaminen. Vielä tyhmempää se törsääminen on, jos se tehdään käteisellä yllättävän taivaalta tipahtaneen parin tonnin jälkeen.
E: Tämähän itse asiassa taas alleviivaa ja toistaa sitä, mitä edellä letkautin. Periaatteellinen käteisellä ostaminen on elitismiä. Voisin, mutta en saa siitä kiksejä. Jotkut tekevät niin, koska voivat tehdä niin ja tietävät että kaikki eivät voi. Sitä siis tehdään vaikka tulee turskaa koska "oma on aina oma" ja "köyhät luotolla elää" jne. Siksi on keksitty jopa auton puskuritarroja "oma ja maksettu", eikä se valitettavasti aina ole kokonaan itseironiaa.
E2: Jos oletetaan että tavaran käyttöarvoon ei vaikuta se, miten sen rahoittaa, ja valinta on heti maksamisen ja kuluttoman osamaksun välillä, valinta on helppo. Tietysti olen tuskallisen tietoinen siitä, että sama valinta ei ole kaikille helppo. Jotta saamme tästä tuulen persettä huuhtovan komponentin eliminoitua, unohdetaan se osamaksu joka on usein liian abstrakti. Lopputuloksen kannalta samanlainen valinta olisi, että ostan nyt käteisellä 1000€ tuotteen ja saan valita, tipahtaako tililleni kolmen vuoden päästä vaikkapa 100€ vai ei. Jos valitsen "kyllä", myyjä röhähtää lyhyesti "köyhä!". Kumman valitsen? Jos asiaa halutaan vielä yksinkertaistaa, voidaan tehdä valinta sen välillä, maksanko 1000€ vai 927€. Ensinmainittu on periaatteen miesten valinta, jälkimmäinen vähän noloa. Tosin tästä valinnasta tiedän vain itse.