Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
287
Ei ole huono ostos tuo OLED, katselukulmat noissa on erinomaiset joten en sanoisi että hukkaan menee vaikka kaapelipuolen katseluun tulee, ja ilmeisesti smart-puolta aikoo myös käyttää. Lisäksi Gigantissa on tuo melko edulliseen hintaan ominaisuuksiin nähden: LG 65" QNED91 4K Mini-LED älytelevisio (2021) - Gigantti verkkokauppa tarjouksessa. Tuo on tosin 65'' eikä 55'', mutta onko joku erityinen syy miksi 55'' vai menisikö 65 tuumainen? Varsinkin jos 2-3 metrin päässä tulee olemaan istumapaikat, niin 65'' varmaan tuo hieman paremman katselukokemuksen.

Tuossa QNED91 on hyvät katselukulmat IPS-paneelin vuoksi, ja kontrasti on saatu local dimming avulla ~6000 eli about VA-paneelien tasolle, eli kontrasti riittää varmasti useimmille. Kirkkaudet myös riittävät käytännössä ympäristöön kuin ympäristöön. Hyvä yleistelkkari mitä arvosteluja Qned91 luin. Eli LG:ltä löytyy oikeasti vielä laatutelkkareita myös OLED ulkopuolelta, vaikka ei niitä montaa mallia enää taida olla.

LG:n smart puoli pitäisi olla kunnossa, ja ylempänä mainittu kaapeliongelma tuskin on mikään yleinen ongelma LG:llä, enkä ilman todisteita usko että ~tonnin Sonyissä on parempi liiketoisto ;) Voi se oikeasti olla, mutta techissä on myös paljon pinttyneitä ''näin on aina ollut'' -uskomuksia, ja esim. LG:n liiketoistoa kehutaan myös nykyisin arvosteluissa, joten voi myös olla hieman vanha jäänne tuo Sonyn parempi liiketoisto. Virittimet voi olla erilaisia ja ne voi olla jossain telkkarissa paremmat kuin toisessa, mutta yleisesti kaikki TV:t on enemmän tai vähemmän kaapelisignaalin laadun armoilla.
Gigantin sivuilla joku antanut arvion kyseistä telkkarista "eihän LG:ssä ikinä niin luonnollinen kuva ole kuin Sonyssa, mutta suurin ongelma oli aikamoinen "dirty screen effect" häiritsi suuresti etenkin talviurheilua ja jääkiekkoa katsoessa. Ärsyttävää kun monessa kohti näyttöä näkyy tummemmat läiskät jotka etenkin sivuliikkeessä huomaa selvästi."

Ei omakohtaista kokemusta, mutta ehkä se jääkiekko kuitenkin näkyy jollain muulla paremmin.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Ei ole huono ostos tuo OLED, katselukulmat noissa on erinomaiset joten en sanoisi että hukkaan menee vaikka kaapelipuolen katseluun tulee, ja ilmeisesti smart-puolta aikoo myös käyttää. Lisäksi Gigantissa on tuo melko edulliseen hintaan ominaisuuksiin nähden: LG 65" QNED91 4K Mini-LED älytelevisio (2021) - Gigantti verkkokauppa tarjouksessa. Tuo on tosin 65'' eikä 55'', mutta onko joku erityinen syy miksi 55'' vai menisikö 65 tuumainen? Varsinkin jos 2-3 metrin päässä tulee olemaan istumapaikat, niin 65'' varmaan tuo hieman paremman katselukokemuksen.

Tuossa QNED91 on hyvät katselukulmat IPS-paneelin vuoksi, ja kontrasti on saatu local dimming avulla ~6000 eli about VA-paneelien tasolle, eli kontrasti riittää varmasti useimmille. Kirkkaudet myös riittävät käytännössä ympäristöön kuin ympäristöön. Hyvä yleistelkkari mitä arvosteluja Qned91 luin. Eli LG:ltä löytyy oikeasti vielä laatutelkkareita myös OLED ulkopuolelta, vaikka ei niitä montaa mallia enää taida olla.

LG:n smart puoli pitäisi olla kunnossa, ja ylempänä mainittu kaapeliongelma tuskin on mikään yleinen ongelma LG:llä, enkä ilman todisteita usko että ~tonnin Sonyissä on parempi liiketoisto ;) Voi se oikeasti olla, mutta techissä on myös paljon pinttyneitä ''näin on aina ollut'' -uskomuksia, ja esim. LG:n liiketoistoa kehutaan myös nykyisin arvosteluissa, joten voi myös olla hieman vanha jäänne tuo Sonyn parempi liiketoisto. Virittimet voi olla erilaisia ja ne voi olla jossain telkkarissa paremmat kuin toisessa, mutta yleisesti kaikki TV:t on enemmän tai vähemmän kaapelisignaalin laadun armoilla.
No mitä telkkareita olet omistanut tai päässyt kokeilemaan kun niin tota oledia hehkutat??? Itsellä ollut parin vuoden sisällä lg bx, cx...samsungilta q80t,q90t, ja sonylta xh90 ja xj90 .... Paskalla kaapelihd kuvalla lg llä surkein kuva sd llä ja liiketoista ei saa millään yhtä sulavaksi kuin samsungilla ja sonylla..... Samsung on vaan näissä nykymalleissa aivan ylisaturoitu kuva vaikka muuten käyttiksestä ja muutenkin pidän...ja laatu näissä päämerkeistä kaikkein paskoin.

Sonyssa out of the box ylivoimaisesti paras kuva ja liiketoisto.... Toiminut mulla kaikkein parhaiten leffat,kaapeli,pelit...etenkin leffakäytössä ylivoimainen.

Lg oled on tosi hyvä pelaamiseen ja muutenkin hdr matskuun...sdr kuvasta en tykännyt siinä kyllä sit tippaakaan.

Mutta makuja tietty monia mutta omien kokemuksien mukaan toi sonyn uusi xr prossu hoitaa parhaiten tuon skaalauksen huonommasta laadusta ja etenkin liiketoiston.
 
Liittynyt
09.03.2021
Viestejä
124
Gigantissa näyttää olevan hyvällä alennuksella TCL C825 55" televisio, taitaa olla halvin micro-led VA-paneelilla. Onko kokemuksia merkistä tai mallista?

QNEDiä en ole vielä(kään) uskaltanut laittaa tilaukseen DSE-pelon takia, onko malli siis erityisen herkkä sille vai onko muilla valmistajilla samoja ongelmia vai onko tämä täysin tuuripeliä?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Gigantissa näyttää olevan hyvällä alennuksella TCL C825 55" televisio, taitaa olla halvin micro-led VA-paneelilla. Onko kokemuksia merkistä tai mallista?

QNEDiä en ole vielä(kään) uskaltanut laittaa tilaukseen DSE-pelon takia, onko malli siis erityisen herkkä sille vai onko muilla valmistajilla samoja ongelmia vai onko tämä täysin tuuripeliä?
Itsellä TCL 75Q850 ja ei valittamista, Android käyttis toimii ihan ok ja kuvanlaatu & ominaisuudet kohdillaan.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Gigantin sivuilla joku antanut arvion kyseistä telkkarista "eihän LG:ssä ikinä niin luonnollinen kuva ole kuin Sonyssa, mutta suurin ongelma oli aikamoinen "dirty screen effect" häiritsi suuresti etenkin talviurheilua ja jääkiekkoa katsoessa. Ärsyttävää kun monessa kohti näyttöä näkyy tummemmat läiskät jotka etenkin sivuliikkeessä huomaa selvästi."
Joo ja netti on täynnä ''Sony dirty screen'' -postauksia myös, mutta mitä sitten? Huonolla tuurilla voi saada huonon paneelin, valmistajalta kuin valmistajalta. Jos netin käyttäjäkokemusten kautta aletaan televisioita valitsemaan, niin yhtään telkkaria ei voi ostaa. Myös Samsungin QN-sarjasta on paljon ''dirty screen'' -keskustelua AVS-foorumilla, mutta suurin osa pärjää vaikka olisi hieman likaisia kohtia, kun ei nuo suurimmassa osassa kontentista näy. Jos on niin paha dirty screen, että jääkiekkoa katsoessa häiritsee, niin sitten telkkari palautukseen ja uutta tilalle.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta ehkä se jääkiekko kuitenkin näkyy jollain muulla paremmin.
Joo voi olla että näkyy, voi olla että ei, Sonyn liiketoisto saattaa oikeasti olla parasta, mutta katselukulmat on järjestäen noissa niin huonot, että sen takia en itse ostaisi jos on porukalla tarkoitus katsoa urheilua, mutta katsotaan mitä alkuperäinen kysyjä vastaa, ja mitä hän arvostaa enemmän. Liiketoisto on urheilussa todistetusti tärkeää, mutta pitäisi objektiivisesti tietää, että kuinka isosta erosta oikeasti puhutaan. Mitään objektiivisia testejä en ole tuosta liiketoistosta nähnyt, jos joku näkee, niin pingatkaa mut.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
No mitä telkkareita olet omistanut tai päässyt kokeilemaan kun niin tota oledia hehkutat???
Missä kohtaa olen hehkuttanut OLED:ia???? En edes omista OLED:ia, olen päässyt OLED-telkkaria näkemään, mutta valitsin itse ei OLED-telkkarin vast'ikään, joten sen suurempaa yhteyttä mulla ei ole OLED:iin. Sen sijaan uskon ammattilaisia ja heidän objektiivisia testejä, joiden mukaan OLED on monessa asiassa selvästi paras. Heikkouksiakin toki löytyy, eli OLED ei ole kaikille paras ratkaisu.

Itsellä ollut parin vuoden sisällä lg bx, cx...samsungilta q80t,q90t, ja sonylta xh90 ja xj90 .... Paskalla kaapelihd kuvalla lg llä surkein kuva sd llä ja liiketoista ei saa millään yhtä sulavaksi kuin samsungilla ja sonylla..... Samsung on vaan näissä nykymalleissa aivan ylisaturoitu kuva vaikka muuten käyttiksestä ja muutenkin pidän...ja laatu näissä päämerkeistä kaikkein paskoin.
Joo sori nyt vaan, mutta sun yksi huono kokemus LG:n telkkarista ei riitä mua vakuuttamaan siitä, että LG:llä olisi yleisesti isona valmistajana paska kaapeliHD ja SD-kuva........Tai huonompi liiketoisto kuin Samsungilla (jonka ''motion issues'') löytyy avs-foorumilta vaikka kuinka monta topiccia. Sonyllä saattaa olla paras liiketoisto, kuten ylempänä kirjoitin, mutta katselukulmat voi olla joillekkin aika kova ''vaihtokauppa'' X-määrän verran paremmasta liiketoistosta.

Ja edelleen, jotain testejä olisi mielenkiinoista saada tuosta Sonyn paremmasta liiketoistosta, että kuinka isoista eroista enää tänä päivänä puhutaan. Sen mitä internettiä kahlasin, Sonyllä on ollut paras liiketoisto joskus 2010-luvun alkupuolelta lähtien, ja ovat saaneet minimoitua judderit ja stutterit hyvin, ja motion interpolation -ratkaisukin ilmeisesti toimii tiettyyn pisteeseen asti ihan hyvin ilman väkevää SOA:aa, mutta LG on myös päivittänyt liiketoistoaan ja prosessoreitaan matkan varrella, ja LG:n uudemmat OLED:it myös saa arvosteluissa kehuja liiketoistosta. En usko siis että se kovin paljon huonompaa on LG:llä keskivertokuluttajan silmissä, mutta voin toki olla väärässäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Käytössä oleva tila rajoittaa Tv:n kokoa. Isompaa ei oikein mahdu.
Selvä homma! Ei varmaan metsään mene, jos sen LG:n OLED:in ostatte, ja kuten ylempänä väiteltiin, niin Sonyllä liiketoiston vuoksi on erinomaisia telkkareita urheilun katsomiseen, mutta kannattaa vaan huomioida että katselukulmat on huonommat, eli sivusta katsottuna tulee väri, gamma jne. vääristymää, mutta puntaroi itse että onko tuo tärkeää, jos porukalla katsotte about edestä tai hieman sivusta, niin ei varmaan isompaa ongelmaa.

Tuossa esim: Sony XR-55X90J 55" 4K Ultra HD LED Google TV 999,00 tonnilla, ja tuossa 200e halvemmalla X85j -malli, joka on hieman huonompi kuin X90j, local dimming ainakin puuttuu, mutta muuten RTINGS-perusteella aika samaa suorituskykyä (varmaan on muitakin eroja, kannattaa lukea vielä arvosteluja jalustasta, kaiuttimista yms. itse): Sony X90J vs Sony X85J Side-by-Side TV Comparison
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Missä kohtaa olen hehkuttanut OLED:ia???? En edes omista OLED:ia, olen päässyt OLED-telkkaria näkemään, mutta valitsin itse ei OLED-telkkarin vast'ikään, joten sen suurempaa yhteyttä mulla ei ole OLED:iin. Sen sijaan uskon ammattilaisia ja heidän objektiivisia testejä, joiden mukaan OLED on monessa asiassa selvästi paras. Heikkouksiakin toki löytyy, eli OLED ei ole kaikille paras ratkaisu.



Joo sori nyt vaan, mutta sun yksi huono kokemus LG:n telkkarista ei riitä mua vakuuttamaan siitä, että LG:llä olisi yleisesti isona valmistajana paska kaapeliHD ja SD-kuva........Tai huonompi liiketoisto kuin Samsungilla (jonka ''motion issues'') löytyy avs-foorumilta vaikka kuinka monta topiccia. Sonyllä saattaa olla paras liiketoisto, kuten ylempänä kirjoitin, mutta katselukulmat voi olla joillekkin aika kova ''vaihtokauppa'' X-määrän verran paremmasta liiketoistosta.

Ja edelleen, jotain testejä olisi mielenkiinoista saada tuosta Sonyn paremmasta liiketoistosta, että kuinka isoista eroista enää tänä päivänä puhutaan. Sen mitä internettiä kahlasin, Sonyllä on ollut paras liiketoisto joskus 2010-luvun alkupuolelta lähtien, ja ovat saaneet minimoitua judderit ja stutterit hyvin, ja motion interpolation -ratkaisukin ilmeisesti toimii tiettyyn pisteeseen asti ihan hyvin ilman väkevää SOA:aa, mutta LG on myös päivittänyt liiketoistoaan ja prosessoreitaan matkan varrella, ja LG:n uudemmat OLED:it myös saa arvosteluissa kehuja liiketoistosta. En usko siis että se kovin paljon huonompaa on LG:llä keskivertokuluttajan silmissä, mutta voin toki olla väärässäkin.
Ei ole vain yhtä huono kokemusta...mulla oli noita 65 cx oledeja 2 kpl...toinen oli pari viikkoa ja lähti takas järkyttävän black crushin takia joka ei helpottanut tippaakaan vaikka antoi koneelle tunteja...toinen oli parempi mutta möin sen puolen vuoden päästä veke isomman edestä. Bx sä oli mulla ihan ekana... Niitä kaikkia vaivasi sdr kuvalla surkea liiketoisto kaapelilähetyksissä. En kertoile tässä mitään mututuntumalla vaan omia kokemuksia mitä sulla ei ole. Sä enemmän annat painoa arvosteluille netistä niin miten voit väittää mulle ettei sonyssa ole liiketoisto parempaa joka omistan kaikki noi koneet???

Esim. Vaikka hdtvtestin japanilaisen jaaritteluja ei kyllä jaksa pidempään kuunnella... Paras nettiarvostelija/kalibroija onkin mielestäni classy tech.....ei ole niin puolueellinen kuin edellä mainittu ja puheista saa jotain selvääkin.

Kyllä ne omat silmät on mulla olleet paras mittari eikä sokeasti tuijottaa eri tubetyyppien arvosteluja.

En itsekkään ala haukkua noita lg n oledeja muuten kuin sdr kuvan / liiketoiston/ black crushin puolesta ja etenkin kaapelilähetyksissä....

Noilla on omat vahvuutensa ihan muualla....eli pelaamisessa tai katsellen 4k leffoja pilkkopimeässä.

Edit...ja nykyinen tölsö joka on ja pysyy on siis sony xj94, 75"....ollut paras all around telkku kaikkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
265
4k low budjet töllö ehdotuksia/kokemuksia?
Budjetti ~300-400€
Koko 43"-50"
Äly ei pakollinen. Myydäänkö älytöntä enään?
Kaapeli, tosi vähän katsotaan kanavia.
Yleensä HTPC:ltä pyöritetään mediaa.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Kyllä ne omat silmät on mulla olleet paras mittari eikä sokeasti tuijottaa eri tubetyyppien arvosteluja.
Joo toki toki, jos itsekin pääsisin vertailemaan Sonyä vierekkäin LG:n kanssa , niin antaisin totta kai omille silmille myös ison painoarvon, eli tapasi arvostella on ihan oikea, ja aivan yhtä oikea kuin jonkun tubetyyppien arvostelut.

Sä enemmän annat painoa arvosteluille netistä niin miten voit väittää mulle ettei sonyssa ole liiketoisto parempaa joka omistan kaikki noi koneet???
Itseasiassa en ole väittänyt etteikö Sonyssä voisi olla liiketoisto parempaa, vaan pikemminkin kyseenalaistin että kuinkahan paljon parempaa se todellisuudessa tänä päivänä enää on, kun muutkin valmistajat ovat kehittyneet liiketoistossa.

Sää saat vapaasti omien kokemusten pohjalta muodostaa mielipiteesi LG:n telkkareista, ja jos itsekin side-by-side vertaisin Sony vs LG -telkkareita, niin tekisin varmasti osittain samoin. LG on kuitenkin iso valmistaja, ja saattaa käyttää esim. eri kaapelivirittimiä eri malleissa, joten vähän turhan isoja yleistyksiä sulla noin isoa valmistajaa kohtaan.

Ja kannattaa huomioida se, että kaikki ei nieli toisten subjektiivisia vertailuja nettipuheiden perusteella, vaan pitää silmät auki myös toisenlaisille mielipiteille. Netissä on kaikenlaisia mielipiteitä, esim. Samsungia haukutaan aivan pystyyn ja Sony saa varsinkin hinta/ominaisuudet -suhteessa vähän turhan paljon hypeä osakseen, vaikka todellisuudessa Sonyn ei OLED telkkarit on monella osa-alueella Samsungin lippulaivoja selvästi jäljessä. Ja tietyissä asioissa taas edellä. Kaikilla valmistajilla on vahvuutensa.

Paras nettiarvostelija/kalibroija onkin mielestäni classy tech.....ei ole niin puolueellinen kuin edellä mainittu ja puheista saa jotain selvääkin.
Tarkoitatko keep it classy tech? Joo hänen videoihin törmäsin myös, ja teki testejä esim. tästä LG Qned90 LG QNED90 Review (65QNED90UPA, 75QNED90UPA, 86QNED90UPA) , enkä huomannut hänen tai muiden arvostelijoiden moittivan liiketoistoa huonoksi. Kaapelipuolen kuvaa taas harva taitaa edes testata? Eletään smart-TV aikaa, joten sikäli ihan ymmärrettävääkin.

Mutta tämä riittää mun puolesta tästä asiasta, eteenpäin jos ei uusia pointteja ilmaannu.
 
Liittynyt
26.08.2019
Viestejä
189
Tästä on varmaan ollut ennenkin puhetta, mutta kysyn nyt kuitenkin kun asia mietityttää.

Mikä on syynä siihen, että urheilun (ja muunkin sisällön) katsominen on kaapelitvn kautta katsottuna aina paljon sulavampaa kuin nettilähetysten kautta ainakin omalla Sonyn A80J:llä (ja edellisellä Sonyn XE90:llä).

Nytkin esimerkkinä Huuhkajien matsi Yleltä. Kaapelin kautta liketoisto on aivan täydellistä riippumatta MotionFlown asetuksista, mutta sama matsi Areenasta on hieman nykivää kaikilla asetuksilla.

Vielä räikeämpi esimerkki oli lätkäkisoissa. Maikkarin kaapelikanavalta katsottuna ei ollut minkäänlaista nykimistä ja kiekkokin kulki ilman mitään ongelmia, mutta sama matsi CMoren kautta oli katselukelvotonta nykimistä. Testasin telkkarin apilla ja CC Ultralla. Vastaavan Cmoren toimittaman lähetyksen sain taas kuitenkin Discoveryn apilla katseltavaan kuntoon MotionFlowta säätämällä mikä jo sinällään on aika erikoista.

Viaplay on ainoa palvelu missä en ainakaan isoa eroa nähnyt kaapelisignaaliin verrattuna.

Näin äärimmäisen yliherkkänä kaikelle nykimiselle odotan pelolla niitä aikoja kun kaapeli/antennitv joskus suljetaan ja kaikki tv-lähetykset katsotaan suoratoistojen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 427
Tästä on varmaan ollut ennenkin puhetta, mutta kysyn nyt kuitenkin kun asia mietityttää.

Mikä on syynä siihen, että urheilun (ja muunkin sisällön) katsominen on kaapelitvn kautta katsottuna aina paljon sulavampaa kuin nettilähetysten kautta ainakin omalla Sonyn A80J:llä (ja edellisellä Sonyn XE90:llä).

Nytkin esimerkkinä Huuhkajien matsi Yleltä. Kaapelin kautta liketoisto on aivan täydellistä riippumatta MotionFlown asetuksista, mutta sama matsi Areenasta on hieman nykivää kaikilla asetuksilla.

Vielä räikeämpi esimerkki oli lätkäkisoissa. Maikkarin kaapelikanavalta katsottuna ei ollut minkäänlaista nykimistä ja kiekkokin kulki ilman mitään ongelmia, mutta sama matsi CMoren kautta oli katselukelvotonta nykimistä. Testasin telkkarin apilla ja CC Ultralla. Vastaavan Cmoren toimittaman lähetyksen sain taas kuitenkin Discoveryn apilla katseltavaan kuntoon MotionFlowta säätämällä mikä jo sinällään on aika erikoista.

Viaplay on ainoa palvelu missä en ainakaan isoa eroa nähnyt kaapelisignaaliin verrattuna.

Näin äärimmäisen yliherkkänä kaikelle nykimiselle odotan pelolla niitä aikoja kun kaapeli/antennitv joskus suljetaan ja kaikki tv-lähetykset katsotaan suoratoistojen kautta.
En ole itse penkkiurheilija, mutta muistelisin monen sanoneen, että chromecast kannattaa urheilua varten pakottaa 50Hz (?) tilaan.
Ilmeisesti siis materiaali on usein 50Hz ja se sitten pakotettuna 60Hz aiheuttaisi nykimistä yms.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
230
Mikä on syynä siihen, että urheilun (ja muunkin sisällön) katsominen on kaapelitvn kautta katsottuna aina paljon sulavampaa kuin nettilähetysten kautta ainakin omalla Sonyn A80J:llä (ja edellisellä Sonyn XE90:llä).

Nytkin esimerkkinä Huuhkajien matsi Yleltä. Kaapelin kautta liketoisto on aivan täydellistä riippumatta MotionFlown asetuksista, mutta sama matsi Areenasta on hieman nykivää kaikilla asetuksilla.
Yle Areenan puolella esittävät urheiluakin useasti 25 fps kuvataajuudella normaalin 50 fps:n sijaan. Se tekee nopeista lajeista katselukelvotonta diashowta.
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
On se Viaplayn kuvakin aivan persiistä, muka uhd ja kuva paskempi kuin kaapeli tv:n normi hd lähetys. Näin ainakin F1 lähetyksissä.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
On se Viaplayn kuvakin aivan persiistä, muka uhd ja kuva paskempi kuin kaapeli tv:n normi hd lähetys. Näin ainakin F1 lähetyksissä.
Itse katson F1TV tietokoneen kautta ja kuva on mun mielestä ihan ok, taitaa olla aika paljon halvempikin ja parempi kuin suomi roskat mun mielestä :D
 
Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
25
En ole vuosiin seurannut tv-asioita.

Pitäisi ostaa uusi teevee, uuteen kotiin.

Xbox silloin tällöin, urheilut (kaapeli, viaplay, cmore). Sarjat ja elokuvat iltaisin. Teeveetä vastapäätä ikkuna (saa pimennettyä), kannattaako silloin C1? Onko liian peilaava?

Vaihtoehtoina tällä hetkellä mitä katselin seuraavat:

Samsung 55" QN95A 4K Neo QLED älytelevisio (2021) - Gigantti verkkokauppa Saan tämän 1060€.

LG 55" C1 4K OLED älytelevisio (2021) - Gigantti verkkokauppa 999€

Mitä mieltä olet, onko vielä jotain muuta vaihtoehtoa. Koko pitäisi olla 55". 1000€ budjetti.

Edit: En ole kultasilmä, vanha tv oli Sony 46" vuodelta 2008, joten joku halvempikin on ihan varmasti hyvä minulle. Yritän nyt löytä hyvää hintalaatusuhdetta.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
189
Tuohon 349€ hintaan ei ihan kauheasti voine mennä mönkään, kerro ihmeessä miltä Panasonicin Android TV näyttää - aiemmissa vuosimalleissa on ollut Panasonicin oma käyttis.
No nyt on Panasonic ollut pari päivää käytössä. Edelliseen Sonyyn verrattuna kuva on hiukan tarkempi ja kirkkaampi ja katselukulmat paremmat, mutta jotkut tekstit ovat suttuisemmat. Liiketoisto normaali tilassa heikompi kuin Sonyn, mutta säädin TV:n True Cinema moodiin, jolloin se ei enää häiritse. Ääni on aika heikko kuten kaikissa nyky televisioissa, mutta oletan että se paranee käytön mukaan (kokemuksen mukaan kaikki kaiuttimet vaativat sisäänajoa). Sanoisin että ääni on suht saman tasoista kuin Sonyssa uutena. Ei kuitenkaan häiritsevän huono ääni, niin kuin joissakin LG:n telkkareissa.

Kaukosäädin on kankeampi kuin Sonyn ja Android tuntuu kankeammalta käyttää, mutta appsit lataavat kuitenkin aika ripeästi ja videoiden toisto on sujuvaa.

Suuri miinus kuulokeliitännän toiminnasta. TV:n äänet mykistyy kun liitetään kuulokkeet. Asetuksista voi valita sellainen tila jossa äänet kuuluu sekä kuulokkeista että sisäisistä kaiuttimista, mutta silloin kaukosäätimellä pystyy vain säätämään kuulokkeiden äänenvoimakkuutta. Sisäisten kaiuttimien äänenvoimakkuutta voi ainoastaan säätää valikosta mikä on täysin käsittämätöntä, koska kuulokkeissa voidaan yleensä säätää äänenvoimakkuutta erikseen. Se pitäisi siis olla toisinpäin, että kuulokkeet säädetään valikosta. Ja "mute" painike mykistää sekä sisäiset kaiuttimet että kuulokkeet, mikä sekin on täysin järjetöntä, koska kuulokkeet voidaan sammuttaa jos niitä halutaan mykistää.

Muuten hintaisekseen varsin kelpo peli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Nyt apuja kiitos. Miten Panasonicissa luodaan suosikkikanavalista? Tänään tunnin verran etsin enkä tajua miten suosikkilistalle voidaan lisätä kanavia. Saan suosikkilistan auki joka on siis tyhjä. Vaihtoehdot on valita keltaisella napilla "lisää" tai sinisellä "poista". Mitään ei tapahdu näitä nappeja painettaessa. Kävin kaikki valikot läpi ja en perkele ymmärrä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Xbox silloin tällöin, urheilut (kaapeli, viaplay, cmore). Sarjat ja elokuvat iltaisin. Teeveetä vastapäätä ikkuna (saa pimennettyä), kannattaako silloin C1? Onko liian peilaava?

Vaihtoehtoina tällä hetkellä mitä katselin seuraavat:

Samsung 55" QN95A 4K Neo QLED älytelevisio (2021) - Gigantti verkkokauppa Saan tämän 1060€.

LG 55" C1 4K OLED älytelevisio (2021) - Gigantti verkkokauppa 999€

Mitä mieltä olet, onko vielä jotain muuta vaihtoehtoa. Koko pitäisi olla 55". 1000€ budjetti.
OLED:it pitäisi olla erinomaisia heijastusten suhteen ainakin RTINGS-testien perusteella, mutta maksimikirkkaus on vaan rajallisempi noissa halvemmissa OLED:eissa. Jos tulee hämärään tai puolivaloisaan huoneeseen, niin varmasti riittää kirkkaus tuossa C1. Ja erinomainen telkkari on myös tuo Qn95a, eipä tonnilla parempia taida löytyä. Tuossa on RTINGS vertailu noista, jos englanti taittuu: LG C1 OLED vs Samsung QN90A QLED Side-by-Side TV Comparison niin voit verrata niitä asioita, jotka on sulle tärkeitä. Tai parempi voi olla lukea arvosteluja molemmista telkkareista, jossa selitetään paremmin vahvuudet ja heikkoudet.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 693
Nyt apuja kiitos. Miten Panasonicissa luodaan suosikkikanavalista? Tänään tunnin verran etsin enkä tajua miten suosikkilistalle voidaan lisätä kanavia. Saan suosikkilistan auki joka on siis tyhjä. Vaihtoehdot on valita keltaisella napilla "lisää" tai sinisellä "poista". Mitään ei tapahdu näitä nappeja painettaessa. Kävin kaikki valikot läpi ja en perkele ymmärrä.
Itsellä 2019 vm Panasonicissa Asetukset -> DVB-C-viritinvalikko -> Muokkaa suosikkeja. Sitten "Ok" napilla voi saada kanavia lisättyä suosikkilistalle.
Return ja se pyytää painamaan "Ok" jotta kanavat tallentuu.

Suosikkilistan saa otettua käyttöön ainakin kun menee Guideen ja painaa sinistä nappia, jolloin voi valita luokaksi esim "suosikit1".

Varmaankin erilainen käyttis koska tuota "lisää"/"poista" keltaisella ja sinisellä napilla ei minulla ole, mutta kirjoittelin tuon nyt auki lämpimikseni kun ei ihan ilmiselvä omassakaan ollut miten tuo piti tehdä.
 
Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
25
Itsellä 2019 vm Panasonicissa Asetukset -> DVB-C-viritinvalikko -> Muokkaa suosikkeja. Sitten "Ok" napilla voi saada kanavia lisättyä suosikkilistalle.
Return ja se pyytää painamaan "Ok" jotta kanavat tallentuu.

Suosikkilistan saa otettua käyttöön ainakin kun menee Guideen ja painaa sinistä nappia, jolloin voi valita luokaksi esim "suosikit1".

Varmaankin erilainen käyttis koska tuota "lisää"/"poista" keltaisella ja sinisellä napilla ei minulla ole, mutta kirjoittelin tuon nyt auki lämpimikseni kun ei ihan ilmiselvä omassakaan ollut miten tuo piti tehdä.
Kiitos tästä. Päädyin C1:een.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 012
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Itsellä 2019 vm Panasonicissa Asetukset -> DVB-C-viritinvalikko -> Muokkaa suosikkeja. Sitten "Ok" napilla voi saada kanavia lisättyä suosikkilistalle.
Return ja se pyytää painamaan "Ok" jotta kanavat tallentuu.

Suosikkilistan saa otettua käyttöön ainakin kun menee Guideen ja painaa sinistä nappia, jolloin voi valita luokaksi esim "suosikit1".

Varmaankin erilainen käyttis koska tuota "lisää"/"poista" keltaisella ja sinisellä napilla ei minulla ole, mutta kirjoittelin tuon nyt auki lämpimikseni kun ei ihan ilmiselvä omassakaan ollut miten tuo piti tehdä.
Ei hitto soikoon toimi tällä tavalla tässä Pansun mallissa. Malli oli joku XV jotain, ei ole siis oma vaan tuttavan laite. Tuossa varmaankin uusin mahdollinen käyttis kun on ihan täysverinen nykypäivän telkkari. Ainakin verkosta latasi uuden updaten ja päivittyikin onnistuneesti.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 702
Mikä on syynä siihen, että urheilun (ja muunkin sisällön) katsominen on kaapelitvn kautta katsottuna aina paljon sulavampaa kuin nettilähetysten kautta ainakin omalla Sonyn A80J:llä (ja edellisellä Sonyn XE90:llä).

Nytkin esimerkkinä Huuhkajien matsi Yleltä. Kaapelin kautta liketoisto on aivan täydellistä riippumatta MotionFlown asetuksista, mutta sama matsi Areenasta on hieman nykivää kaikilla asetuksilla.
Joku kuvataajuusongelma tuo on. Villi veikkaus että areenan appi on paska, ellei tuota esiinny myös esim. tubevideoissa. Kannattaa tsekata tubesta 50 ja 60hz motion test videoita ja kattoa että onko sama vika. Jos ei, niin vika on ylen appissa, tai siinä miten yle kysesen lähetyksen sinne areenaan dumppaa.

Netin yli saa kyllä ihan yhtä sulavaa kuvaa kuin kaapelillakin. Ainoa ero on latenssissa, jolla on aika harvalle merkitystä urheilua katsottaessa.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 986
Yle Areenan puolella esittävät urheiluakin useasti 25 fps kuvataajuudella normaalin 50 fps:n sijaan. Se tekee nopeista lajeista katselukelvotonta diashowta.
Mutu-Mutu-Mutu-Mutu taas tuhannen kerran kun kerrotaan "faktoja" henkilöille jotka tietävät vieläkin vähemmän.

Kuvataajuus (Hz) ja kuvanopeus (fps) ovat eri asioita. Yle ei lähetä mitään lähetystä missään alustassa milloinkaan "50 fps".

Jopekin sanoi: Aatteleppa Ite. Eli jos ottaisi asioista selvää, ihan Ite.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 693
Mutu-Mutu-Mutu-Mutu taas tuhannen kerran kun kerrotaan "faktoja" henkilöille jotka tietävät vieläkin vähemmän.

Kuvataajuus (Hz) ja kuvanopeus (fps) ovat eri asioita. Yle ei lähetä mitään lähetystä missään alustassa milloinkaan "50 fps".

Jopekin sanoi: Aatteleppa Ite. Eli jos ottaisi asioista selvää, ihan Ite.
" Areenassa esitettävät suorat urheilulähetykset ja niiden tallenteet ovat jatkossa HD-tasoisia ja niiden kuvataajuus on 50 fps. "

YLEllekin näiden kahden termin käyttö ilmeisesti epäselvää, mutta 50fps kuvanopeudella (tai artikkelin mukaan kuvataajuudella) lähetetään ainakin suorat urheilulähetykset ja niiden tallenteet.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 986
Joo, ei ole eka tai vika kerta kun Ylen "asiantuntijat" ovat ilmoittamassa väärin lähetys tekniikkansa tietoja.

TV-lähetykset on lomitettua 25fps signaalia Suomessa.

Kun telkkarisi lomituksenpoisto-piiri tekee tehtävänsä että paneeli voi kuvaa edes näyttää, on signaali muutettava lomittamattomaksi eli progressiiviseksi ja sen kuvataajuus on PAL-standardin mukainen 50Hz.

Kuvataajuus tuplataan lomituksen poistossa kun jokainen kuva näytetään kaksi kertaa.
25fps kuvasta tulee 2x25fps = Kuvataajuus 50Hz, nopeus silti sama 25 kuvaa/sekunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
440
Joo, ei ole eka tai vika kerta kun Ylen "asiantuntijat" ovat ilmoittamassa väärin lähetys tekniikkansa tietoja.

TV-lähetykset on lomitettua 25fps signaalia Suomessa.

Kun telkkarisi lomituksenpoisto-piiri tekee tehtävänsä että paneeli voi kuvaa edes näyttää, on signaali muutettava lomittamattomaksi eli progressiiviseksi ja sen kuvataajuus on PAL-standardin mukainen 50Hz.

Kuvataajuus tuplataan lomituksen poistossa kun jokainen kuva näytetään kaksi kertaa.
25fps kuvasta tulee 2x25fps = Kuvataajuus 50Hz, nopeus silti sama 25 kuvaa/sekunnissa.
En tiedä tarkoitatko jotain yle areena spesifistä ratkaisua mutta kyllä PAL puolella kuvataajuus voi olla myös 50fps.. silloin nämä puolikuvat eivät kuulu samaan loppukuvaan vaan ovat erillisiä ajallisesti (50hz liikeresoluutio) Resoluutio kärsii liikkuvissa kohdissa mutta tuottaa staattisessa kohdassa saman täysikuva resoluution kuin 25fps kuvakin.
Jos taas lähetys on ns 25fps niin 2 puolikuvaa on ajallisesti samaa ja tuottaa yhden koko kuvan 25hz liike resoluutiolla.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
230
Kuvataajuus (Hz) ja kuvanopeus (fps) ovat eri asioita.
Kerro toki tarkemmin. Kuvataajuus – Wikipedia tai
nimetön.jpg
Kuvataajuus tuplataan lomituksen poistossa kun jokainen kuva näytetään kaksi kertaa. 25fps kuvasta tulee 2x25fps = Kuvataajuus 50Hz, nopeus silti sama 25 kuvaa/sekunnissa.
Tuosta videosta voi laskea montako eri kuvaa oli sekunnissa Areenan lähetyksessä vuonna 2017 (25 fps esimerkkiä en tuolloin kuvannut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Tuli viikonloppuna töllökuume, ja ainut isompi mitä läheltä löytyi torista oli tällainen:


2019 malli ja 500e tuosta köyhtyi. Onko mitään mielipiteitä oliko huonokin ostos?
15 vuoteen ollut telkkua niin ainakin omaan silmään näyttää hyvältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Aikataulut nämä niin tulos tämä. Kunhan mielenkiinnosta kyselin, ei tuo tuosta ole enää lähtemässä mihinkään.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Tuli viikonloppuna töllökuume, ja ainut isompi mitä läheltä löytyi torista oli tällainen:


2019 malli ja 500e tuosta köyhtyi. Onko mitään mielipiteitä oliko huonokin ostos?
15 vuoteen ollut telkkua niin ainakin omaan silmään näyttää hyvältä.
Sanonko kiltisti vai totuudenmukaisesti ? . Pääasia että olet itse tyytyväinen...turha sitä jälkikäteen tollaisia miettiä ;)
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
167
[QUOTE="intelops79, post: 10906178, member
Aikataulut nämä niin tulos tämä. Kunhan mielenkiinnosta kyselin, ei tuo tuosta ole enää lähtemässä mihinkään.
[/QUOTE]
Hintaa vähän liikaa, mutta jos näyttää hyvältä ni turha sitä miettiä sen enempää.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 012
ei tuo tuosta ole enää lähtemässä mihinkään.
Ja 65" on jo aika isotöinen palauttaa jos sen joutuu tekemään itse. Muutama viikko takaperin nappasin 65" samsunging verkkokaupasta ja tilataksilla kotiin (sunnuntai, eli ei kulj.palveluita, mutta telkku piti saada). Vasta kerrostalon ahtaissa kierreportaissa iski hirveä ajatus jospa kohdalle osuikin huono paneeli tms. En varmana vie mihinkään ihan helpolla :speechless:

Eikö tuon tyytyväisyystakuupalautuksen joudu maksamaan muuten itse jos ei ole tilannut kuljetusta ostaessa? Tapauksessa siis verkkokauppa.com.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 136
Aika ohutta aaltopahvia saa olla TV-taso jos 32kg on oikeasti liikaa tason päällä. Onko lie tarkoitettu nukkekotiin? Tavallinen pahvilaatikkokin kestää helposti tuon.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 243
2021 Samsung TV:t sai suurehkon 1,5Gb päivityksen 9.6.2022

Oli huhua että 2022-vuoden mallien taustavalon ohjausalgoritmi päivittyisi myös 2021-malleihin, pitääpäs tarkastella huomaanko erityistä vaikutusta QN92A:lla.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Tulipa haettua Philipsin 65" OLED705 Powerin outletista kun halvalla sai tuon -20% lisäalennuksen kanssa. Huima ero vanhaan budjettiluokan LCD:hen.

Sellainen ongelma tosin tuli tämän kanssa, että kaukosäätimellä ei pysty säätämään kuulokeulostulon voimakkuutta, vaan pitää valikoiden syövereistä säätää. Nykyisiä Yamahan aktiivikajareita ei saa oikein muulla tapaa kiinni telkkariin, joten taitaa joutua myös kaiutinkaupoille.

Kellään suositella TV:n kaveriksi kohtuu edullista 2.0 setuppia (alle 400€) HDMI ARC:lla? Soundbarit ei nappaa.
 
Liittynyt
14.10.2019
Viestejä
71
Tulipa haettua Philipsin 65" OLED705 Powerin outletista kun halvalla sai tuon -20% lisäalennuksen kanssa. Huima ero vanhaan budjettiluokan LCD:hen.

Sellainen ongelma tosin tuli tämän kanssa, että kaukosäätimellä ei pysty säätämään kuulokeulostulon voimakkuutta, vaan pitää valikoiden syövereistä säätää. Nykyisiä Yamahan aktiivikajareita ei saa oikein muulla tapaa kiinni telkkariin, joten taitaa joutua myös kaiutinkaupoille.

Kellään suositella TV:n kaveriksi kohtuu edullista 2.0 setuppia (alle 400€) HDMI ARC:lla? Soundbarit ei nappaa.
Sonyssa sama optisen piuhan kanssa. Kaiuttimien kake on laitettu kaksipuoleisella teipillä television kaken kääntöpuolelle niin saa molempia säädettyä
Plussapuoli on se, että "keskikaiutinta" eli televisiota saa säädettyä vähän ohjelman mukaan.

Yritin ensihädässä etsiä aktiivikajareita, joissa olisi subille reikä sekä tuo hdmi. Hinta vaan nopealla vilkaisulla karkasi tuonne 600€ ja ylöspäin.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 761
Sonyssa sama optisen piuhan kanssa. Kaiuttimien kake on laitettu kaksipuoleisella teipillä television kaken kääntöpuolelle niin saa molempia säädettyä
Plussapuoli on se, että "keskikaiutinta" eli televisiota saa säädettyä vähän ohjelman mukaan.

Yritin ensihädässä etsiä aktiivikajareita, joissa olisi subille reikä sekä tuo hdmi. Hinta vaan nopealla vilkaisulla karkasi tuonne 600€ ja ylöspäin.
Vaikka tuosta. Löytyy ainakin pre-out johon saa subbasen
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Juu optista ei käsittääkseni pysty missään televisiossa säätämään. Auxia pystyi vanhassa televisiossa, mutta tässä Philipsissä ei (softassa vika).

Kiitos @cman ehdotuksesta, ihan varteenotettavan oloiset kajarit ja tyylikkäitä eri värejäkin löytyy. Meni harkintaan.

Edit: Oledia etsiville, 65" C1 muuten näyttäis olevan nyt 1199€ verkkiksessä
 
Liittynyt
14.10.2019
Viestejä
71
Juu optista ei käsittääkseni pysty missään televisiossa säätämään. Auxia pystyi vanhassa televisiossa, mutta tässä Philipsissä ei (softassa vika).
Mulla aiemmassa ihmetykki Grundigissa pystyi. Optisella sisään ja pystyi valikoimaan ne "kuulokkeiksi" ja tv:n äänen pois. Toki se sääti vain lähdön ääntä, joten ääntä piti lisätä sitten erikseen kaiuttimista kun tv:n lähtö oli jo maksimissa.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Nyt kun C1 oledit ja muut samoista paneeleista tehdyt tv:t muiden valmistajien toimesta ovat <1k € paikkeilla, niin eikö se tarkoita että hinta-laatu suhteen puolesta kaikki LCD:t on täysin turhia?
Hyvät mallit on liian kalliita kun voi ostaa OLED:in, alle tonnin lcd mallit näyttää kuralta ja kärsivät liiasta osien kanssa säästämisestä. Ei niissä mitään hyviä soc ole liikkeen käsittelyä varten, tahi hyvää kirkkautta hdr varten.
Mitä 500-900€ budgettiin voi suositella lcd telkuista missä se rahansäästö vs oled olisi kannattava?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 243
Nyt kun C1 oledit ja muut samoista paneeleista tehdyt tv:t muiden valmistajien toimesta ovat <1k € paikkeilla, niin eikö se tarkoita että hinta-laatu suhteen puolesta kaikki LCD:t on täysin turhia?
Hyvät mallit on liian kalliita kun voi ostaa OLED:in, alle tonnin lcd mallit näyttää kuralta ja kärsivät liiasta osien kanssa säästämisestä. Ei niissä mitään hyviä soc ole liikkeen käsittelyä varten, tahi hyvää kirkkautta hdr varten.
Mitä 500-900€ budgettiin voi suositella lcd telkuista missä se rahansäästö vs oled olisi kannattava?
Mahtaa olla varastontyhjennyshinta ja kohta loppu, nauttikaa kun vielä saa. Valoisaan tilaan ei OLED ole edelleenkään paras, mutta varmasti >90% riittävä.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Mahtaa olla varastontyhjennyshinta ja kohta loppu, nauttikaa kun vielä saa. Valoisaan tilaan ei OLED ole edelleenkään paras, mutta varmasti >90% riittävä.
Historiallisesti black fridayn aikaan ollut halvimmat tv:t. Uskoisin, että trendi jatkuu.
LG ei kaiketi lopeta tehtaiden toimintaa ja oledi paneelit vain myydään pienemmillä marginaaleilla, ja tuotanto halpenee kun ajan kanssa viilataan yksityiskohtia.
QD OLED on halvempi valmistaa ja niiden hinta on vähän kuin yläraja mitä woledeista voi pyytää, ja niiden tuotanto kasvaa tulevaisuudessa.

Toki ne laittaa uusia tekniikoita kirkkauden parantamiseksi, mistä voi sitten pyytää premiumia. Ehkä se kaikkien paneeleiden blue oledin materiaali vaihto luo eri hintatason vs nykyiset c1 paneelit.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 950
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom