Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 731
Olisko sampan 55" Q70A hyvä korvaamaan panasonicin vanhaa 42" ST60 plasmaa? Saisi tuon plasman yläkertaan ja tuon sampan olohuoneeseen. Käyttö olisi nintendo switchin pelaamista ja telkkarikäyttöä urheilua/elokuvia.

Onkohan nuo kapeat katselukulmat oikeasti kovin kapeat kun plasmassa ne on aika hyvät?
Lyhyesti vastaten, että jos plasmasta on päivittämässä niin oled on silloin ainoa vaihtoehto varsinkin katselukulmien suhteen kun sitä pystyy katsomaan nolla kulmasta alkaen. Itse päivitin 60" plasmasta 55" olediin ja ei ole kaduttanut hetkeäkään vaikka koko hieman pieneni.
Tarkoitus ostaa tulevaisuudessa vähintään 65" oled kunhan omalle budjetille sopivia tulee vastaan.
Sitä LG:n A1 55" mallia saa aika halvalla nykyään, varsinkin tarjouksista voi saada alle 800€ tai jopa 699€ hintaan, kun sitä myytiin syksyllä/ BF tuohon hintaan. Siihen hintaan se on aivan loistava televisio, vaikka siinä ei olekkaan HDMI 2.1 eikä 4K 120Hz.
Mutta "nintendo switchin pelaamista ja telkkarikäyttöä urheilua/elokuvia" varten ei tarvitsekkaan olla.

Edit. Tarkoitan että plasman jälkeen voi tulla suuri pettymys jos vaihdat tuohon samsungiin, siis katselukulmien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 224
Tuo katselukulma argumentti ihmetyttää monesti, mutta ehkä se on sitten vain normaalia, että telkkaria katsotaan todella sivusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 731
Tuo katselukulma argumentti ihmetyttää monesti, mutta ehkä se on sitten vain normaalia, että telkkaria katsotaan todella sivusta.
Esimerkiksi itsellä on datauspiste ja tv samalla seinällä joten monesti tulee telkkaria vilkuiltua pienestä kulmasta kun tässä koneen äärellä viettää aikaa. Leffat, sarjat yms tulee sitten tietenkin katsottua ihan sohvalta vaikka sekään ei ole täysin suoraan edestä katsomista minun tapauksessa.
Mutta kivahan se on että kuva näyttää samalta, katsoo sitä sitten mistä kulmasta tahansa, eikä ala musta/tummat haalenemaan eikä värit vääristy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 832
Tuo katselukulma argumentti ihmetyttää monesti, mutta ehkä se on sitten vain normaalia, että telkkaria katsotaan todella sivusta.
Kalvoton VA paneeli menee kuvanlaadultaan aika alas jo ihan perus n. 15 asteen heitolla. Eli vaikka katsoisit kuvaa aivan keskeltä suoraan edestä, niin jos näyttö täyttää vaikka vaatimattomat 30 astetta näkökentästäsi, niin kuvan laidat on mm. gamman ja väritasapainon osalta reippaasti pielessä. Kuvitteellisessa tilanteessa jossa leffaa katsoo vaikka kaksi ihmistä tilanne on merkittävästi heikompi, sillä molemmat eivät voi olla samaan aikaan edes tuossa optimipisteessä kuvaa katsomassa.

Ketään tuskin kiinnostaa kuvanlaatu aidosti sivusta katsottuna.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Tuo katselukulma-asia on onneksi sellainen moniin muihin kuvanlaadullisiin asioihin verrattuna, että sen voi käydä itse toteamassa lähimmässä viihde-elektroniikkaa myyvässä liikkeessä, jossa laitteita on esillä. Kovin paljoa muuta siellä myymälävalaistuksessa myymäläsäädöin ei television kuvasta sitten voikaan päätellä.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 020
65-70" etsinnässä. Android mielellään.
Hinta Max 1000€
Onko Philipseistä kokemusta.
Tämä hinnan puolesta kävisi.
Itsellä ollut reilu vuoden verran 70PUS7805 jossa on hyvin todennäköisesti sama paneeli sisällä (ainakin 70PUS9005:ssä oli). Kuvanlaatu näissä paneeleissa on todella hyvä, varsinkin hintaansa nähden. Ambilightin ja hyväkontrastisen VA-paneelin ansiosta itselle ainakin tulee täydellisen mustan illuusio pimeässäkin huoneessa. Tuo vaan romahtaa hyvin nopeasti jos istuu sivummalla, esimerkiksi kolmipaikkaisen sohvan reunapaikoilla alkaa jo aika huomattavasti harmaantumaan (n. 2,5 metrin päässä). Eli tuo kannattaa liikkeessä käydä katsomassa haittaako itseä. Ambilight on ollut todella hyvä, en ole sitä kertaakaan pois kytkenyt ensikokeilun jälkeen. HDR10 ja Dolby Vision toimii ihan ok, kyllä tuolla reilun 400 nitin kirkkaudella ja hyvällä natiivikontrastilla saa jo silmät käristettyä halutessaan jos hämärässä katsoo. Dolby Vision osaa ottaa paljon paremmin kaiken irti paneelista koska säätää aktiivisesti taustavaloa myös toisin kuin HDR10. Pelikäyttöön nämä paneelit ovat kyllä vähän epäoptimaalisia, haamuefektiä tulee aika runsaasti eikä mikään asetus siihen auta.

Näiden ehkä isoin ongelma on se että niissä on aivan pielessä asetukset vakiona eikä mikään tila ole hyvä. Valikoista löytyvä lämmin valkotasapaino on sentään aika lähellä 6500K joten sitä ei tarvitse erikseen välttämättä kalibrointilaitteella lähteä säätämään käsin. Muuten kyllä oli pakko testikuvien avulla säätää nuo kirkkaus, kontrasti, värisyvyys yms uusiksi. Ja sama pitää tehdä kolme kertaa koska eri asetukset SDR, HDR10 ja Dolby Vision. Eikä tietenkään ole mitään yhteistä noihin tulevilla säätimien luvuilla. Itsellä on kalibrointilaite millä pystyin varmistamaan nuo asetukset mutta vähän turhauttavaa voi olla jos ei sellaista ole, sitten täytyy kaivella jostain avforumsin kommenteista toisten asetuksia ja toivoa että osuu kohalleen. Jos ei ole valmis näkemään hieman vaivaa ostaisin ehdottomasti jonkun television mistä löytyy filmmaker mode tai joku vastaava oikeasti hyvä kuvatila.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 508
Rtingsin mukaan Q70A:ssa on kalibroituna parempi kuva värien puolesta kuin X900H:ssa, eikä X900H pysty yhtä hyvään kontrastiin edes paikallishimmennys päällä kuin mitä Q70A tuuttaa ulos natiivina. Typerää onkin, että heidän pisteytysjärjestelmässään Q70A suhteen pisteitä vähennetään, koska local dimming -ominaisuutta ei ylipäätään ole. Koko homma on lähtenyt jo aikoja sitten ihan lapasesta local dimmingin itseisarvostamisen puolesta, kun ainakin omaan silmään local dimming -kikkailut aiheuttavat aina enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei kyse ole IPS-paneeleista, joiden kanssa susipaskasta kontrastista huolimatta saadaan ulos jollain tavalla tyydyttävää jälkeä paikallishimmennyksellä.

Haluan sen mitä natiivisti annetaan eikä yritetä yliprosessoimalla tuottaa. Jos töllö tykittää yli 500 nittiä silmille yhdestä kohtaa ruutua niin se natiivisti 8000 kertaa mustempi musta on ihan riittävän mustaa ollakseen musta. Ei silmä yksinkertaisesti erottele siinä kohtaa enää mustempaa ainakaan minulla. Toki sitten kun mennään oikeasti pimeisiin kohtauksiin ja silmä niihin tottuu niin erottaisi, mutta sitä varten riittää se yksi ainoa dimming zone, eli materiaalin mukana himmenevä taustavalo niin taas musta on riittävän mustaa, kun se on sen 8000 kertaa mustempaa kuin valkoinen. Ja materiaalin mukaan himmenevähän se on hyvissä LCD:issä ollut jo 10 vuotta ainakin. Mutta se paikallinen blooming minkä tahansa tekstin tai tähtien tai muun ympärillä auto local dimmingin kanssa sattuu silmiin joka kerta.

X900H:sta on aika paljon juttua netissä, että ALD aiheuttaa bloomingia tekstityksiin. Lisäksi toiset sanovat, että mustat palkit ovat harmaita, jos ALD on mediumilla ja highlla taas ei, jolloin gammakäyrä taas menee pipariksi. Ei ole yhtään kiinnostusta lähteä tohon leikkiin ja arpoa vähiten kuvaa pilaavat yliprosessointiasetukset aina jokaiselle lähdemateriaalille erikseen. Ja mahtaako VRR olla vieläkään korjattu Samsungin tasolle? Ainakin vielä pari kuukautta sitten tuntui toimivan vähän niin ja näin.
Local dimmingiä käytetään koska natiivikontrasti ei riitä. Yhdellä taustavalolla pimeäkohtaus muuttuu harmaakohtaukseksi jos kuvaan ilmestyy jotain kirkasta. Tai musta pysyy mustana, mutta kirkas kohde ei ole kirkas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 508
Tuo katselukulma-asia on onneksi sellainen moniin muihin kuvanlaadullisiin asioihin verrattuna, että sen voi käydä itse toteamassa lähimmässä viihde-elektroniikkaa myyvässä liikkeessä, jossa laitteita on esillä. Kovin paljoa muuta siellä myymälävalaistuksessa myymäläsäädöin ei television kuvasta sitten voikaan päätellä.
Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Local dimmingiä käytetään koska natiivikontrasti ei riitä. Yhdellä taustavalolla pimeäkohtaus muuttuu harmaakohtaukseksi jos kuvaan ilmestyy jotain kirkasta. Tai musta pysyy mustana, mutta kirkas kohde ei ole kirkas.
Mulle se riittää, että se on 8000 kertaa kirkkaampi kuin se musta, jos taustavaloa ei säädetä ihan yliammutusti reisille vedetyllä algoritmilla. Eikä sitä välttämättä säädetä leffakuvatiloissa ollenkaan, jos se local dimming puuttuu. Minähän käytän taustavalolle jopa halveksuttua ambient light detectionia eli huonevalaistuksen mukaan säätyvyyttä, jotta musta on pimeässä katsottuna riittävän mustaa. Ei sitä silmätkään toimi niin, että niissä olisi rajaton dynaaminen range koko ajan, vaan pupillikin säätyy sen mukaan kuinka paljon valoa naamalle milloinkin tulee.

Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.
Haluaisitko vähän perustella miten ei huomaa? Kun noita töllöjä tuli myymälävalaistuksessa aikanaan itse myytyä, niin kyllä huonot katselukulmat erottui paremmista aika hyvinkin, kun vieressä oli muita ruutuja mihin verrata. Erityisesti mustien palkkien harmaantumisen näkee sokeampikin, värivirheet voi sitten olla vähän haastavampia analysoida muuten kuin pysäytyskuvasta.

Tai ei katso tv:tä läheltä.
Pakko katsoa, kun näöntarkkuus on nykyään mitä on laseilla korjattunakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 508
Mulle se riittää, että se on 8000 kertaa kirkkaampi kuin se musta, jos taustavaloa ei säädetä ihan yliammutusti reisille vedetyllä algoritmilla. Eikä sitä välttämättä säädetä leffakuvatiloissa ollenkaan, jos se local dimming puuttuu. Minähän käytän taustavalolle jopa halveksuttua ambient light detectionia eli huonevalaistuksen mukaan säätyvyyttä, jotta musta on pimeässä katsottuna riittävän mustaa. Ei sitä silmätkään toimi niin, että niissä olisi rajaton dynaaminen range koko ajan, vaan pupillikin säätyy sen mukaan kuinka paljon valoa naamalle milloinkin tulee.


Haluaisitko vähän perustella miten ei huomaa? Kun noita töllöjä tuli myymälävalaistuksessa aikanaan itse myytyä, niin kyllä huonot katselukulmat erottui paremmista aika hyvinkin, kun vieressä oli muita ruutuja mihin verrata. Erityisesti mustien palkkien harmaantumisen näkee sokeampikin, värivirheet voi sitten olla vähän haastavampia analysoida muuten kuin pysäytyskuvasta.


Pakko katsoa, kun näöntarkkuus on nykyään mitä on laseilla korjattunakin.
Hyvä jos sinulle riittää. Kunnolliseen hdr kuvaan ei silti pääse ilman faldia puutteellisen kontrastin vuoksi. Joko kuva on liian himmeä, tai koko kuva bloomaa.

Kirkkaassa valaistuksessa ei erota mustan harmaantumista niin helposti.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Kunnolliseen hdr kuvaan ei silti pääse ilman faldia puutteellisen kontrastin vuoksi. Joko kuva on liian himmeä, tai koko kuva bloomaa.
Mä oon tästä aika lailla täysin eri mieltä. Moni fald-vehje kun ei tosiaan pääse noihin Q70A:n kontrastilukemiin edes kaikki mahdolliset dynaamiset kontrastikikkailutkaan päällä. Haloja niillä kyllä saa aikaiseksi, kun zonet ei kuitenkaan osu koskaan kohdilleen kuvamateriaalin kanssa. Jos se 500 nittiäkin lyödään naamalle tollasesta 85" ruudusta alle kolmen metrin päästä, niin siinä alkaa pupillit olemaan sen verran pienenä, että se minkä silmä havaitsee pikimustana muussa osassa kuvaa ei tarvitse lopulta olla ihan älyttömän mustaa. Mulle se seuraava askel tuosta on oled, mutta tollaset yli seitsemän tonnin kontrastisuhteet alkaa jo olla ihan riittävän nautittavia, ettei oledin hintaeroa pysty noissa kokoluokissa järkevästi perustelemaan.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 056
QD oledin kirkkaus ja satuuratio pitäisi tuoda parempi hdr kuin mikään muu aikaisempi näyttö eikö?
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 020
Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.
Tampereella ainakin Kalevan Powerissa on telkkarit varsin hämärässä nurkkauksessa, siellä sai oikein hyvin vertailtua noita. Melkein mustat seinät myös niiden takana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Mä oon tästä aika lailla täysin eri mieltä. Moni fald-vehje kun ei tosiaan pääse noihin Q70A:n kontrastilukemiin edes kaikki mahdolliset dynaamiset kontrastikikkailutkaan päällä. Haloja niillä kyllä saa aikaiseksi, kun zonet ei kuitenkaan osu koskaan kohdilleen kuvamateriaalin kanssa. Jos se 500 nittiäkin lyödään naamalle tollasesta 85" ruudusta alle kolmen metrin päästä, niin siinä alkaa pupillit olemaan sen verran pienenä, että se minkä silmä havaitsee pikimustana muussa osassa kuvaa ei tarvitse lopulta olla ihan älyttömän mustaa. Mulle se seuraava askel tuosta on oled, mutta tollaset yli seitsemän tonnin kontrastisuhteet alkaa jo olla ihan riittävän nautittavia, ettei oledin hintaeroa pysty noissa kokoluokissa järkevästi perustelemaan.
Vaikuttaa että olet päässyt katsomaan jotan Samsungin ips faldia q80a? Sonyssä (xh90, xj90) kuva on monta luokaa parempi. Varmaan tuo Q70A on ihan kelpo tv, ja tärkeintä että itse on tyytyväinen. Seuraava askel tulee olemaan mini led, jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.
 
Liittynyt
04.09.2020
Viestejä
167
Vaikuttaa että olet päässyt katsomaan jotan Samsungin ips faldia q80a? Sonyssä (xh90, xj90) kuva on monta luokaa parempi. Varmaan tuo Q70A on ihan kelpo tv, ja tärkeintä että itse on tyytyväinen. Seuraava askel tulee olemaan mini led, jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.
Kuvanpalamis ongelmat ja kestävyys... Onko sulla kokemusta näistä uusista oledeista, että miten huonost ne kestää tai palaa kiinni? Mulla on 2019 vuoden oled ja vaikka sitä kuinka on rääkätty, ei ole tietoakaan kuvan palamisesta. Se ongelma on parantunut vuosien saatossa huimasti. Ei se miniled välttämättä mikään ongelmaton ole ja niissäkin lastentauteja taitaa olla. Ihan samalla tavalla se yksittäinen miniled voi kosahtaa myöskin. Ei siinä, kukin voi perustella asioita itselleen minkä valitsee ja niin edelleen...
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Jokainen ostakoon omille silmilleen sopivamman vaihtoehdon... Toisen on turha tulla väittämään että oled tai hyvä led telkkari olisi juuri sinulle paras.

Itse ainakin petyin olediin vaikka kaikki väitti että se on parasta maan päällä. Eipä vaan silmä tottunut vaihtevassa käytössä vaikka parhaimmillaan olihan siinä upea kuva. Paskimmillaan vedetään kaiken maailman verhoja kiinni tai abl/absl teki katsomisen kelvottomaksi.

Mutta en kuitenkaan väitä ettei oled taas sopisi sinulle ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Vaikuttaa että olet päässyt katsomaan jotan Samsungin ips faldia q80a? Sonyssä (xh90, xj90) kuva on monta luokaa parempi. Varmaan tuo Q70A on ihan kelpo tv, ja tärkeintä että itse on tyytyväinen. Seuraava askel tulee olemaan mini led, jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.
Öh, aika lailla päin vastoin. Noita on tullut katseltua aika lailla laidasta laitaan, mutta noi Samsungin uudet IPS-faldit ovat jääneet kiinnostumisen puutteen vuoksi katsomatta. En silti ole vielä toistaiseksi vakuuttunut minkään LD-tekniikan ongelmattomuudesta. Toiset ovat toki ongelmallisempia kuin toiset, mutta en oikein ymmärrä FALD-kohkauksen päälle etenkään oletusarvollisesti. On väärin, että parempi kuva saa huonommat pisteet ja keskiarvon vain sen vuoksi, että TV:ssä ei LD:tä ole, kuten Rtingsilla. Sitten vaikka kuva olisi millaista ripulia tahansa niin heti ropisee pisteitä, jos telkkarissa ylipäätään se LD on.

Jokainen voi tosta aiemminkin olleesta Q70A vs. X900H linkistä vilkaista sieltä alempaa Local Dimming -kohdan videoista, että onko toi Samsungin kuva oikeasti nollan pisteen arvoinen ja Sonyn kuva 7.5 pisteen arvoinen. Mä otan mikä tahansa päivä mieluummin noi Samsungin tasaväriset mustat palkit kuin noi Sonyn subien mukana bloomaailevat mustat palkit ja mustan pään prosessoinnin ongelmat ja säädän taustavalon valaistuksen mukaan sellaiseksi, että musta on riittävän mustaa ilman LD:tä. Noi mustapohjaiset tekstikohtaukset tyyliin "FEDERAL BUREAU OF INVESTIGATION" -teksti tossa videolla on aika hirveetä katseltavaa X900H:lla ja jos katselukulma muuttuu vähänkään epäedulliseksi niin noi ongelmat Sonylla pahenee potensseihin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 080
Ehdottomasti, siksihän LG ei käytä OLEDeissa mitään ABL:ää ja antaa kiinnipalamistakuun. Eikö?
Onko uusimpien OLEDeiden palamisesta faktaa ? En kiellä ettei riskiä ei olisi, mutta saa aika temppuja ilmeisesti tehdä että näin kävisi..
Tuollaisen worst case skenaarioiden takia ei kyllä kannata mitään jättää ostamatta, muuten joutuu kuvat katteleen jatkossa paperilta. Ja senkään valmistajja ei anna palattomuustakuuta.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 020
Katselin tuossa 2020 telkkareita hinta.fi seurannasta ja näyttäisi että 2021 maaliskuussa alkanut hinnat kunnolla laskemaan ja toukokuusta syyskuuhun ollut halvimmillaan. Sama trendi tuntui toistuvan aika monessa telkkarissa. Kai sitä täytyy sitten odotella vielä jos nuo viime vuoden mallit käyttäytyisi samalla tavalla. 65" LG CX näkyi pyörivän tässä tammikuun tienoilla 1799e hintaisena ja laski toukokuussa 1399 euroon. Kai tuosta nyt 1399e maksavasta 65" B1 voisi vielä pari sataa lähteä jos samalla tavalla menee.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onko uusimpien OLEDeiden palamisesta faktaa ?
OLED "palaa" kyllä aina lopulta, sehän on leivottu itse teknologiaan. Se on myös se syy miksei sille saa takuuta, se voi aina tapahtua ja ilmeisesti valmistajan mielestä aivan liian helposti jotta uskaltaisi taata ettei näin käy.

Tuollaisen worst case skenaarioiden takia ei kyllä kannata mitään jättää ostamatta, muuten joutuu kuvat katteleen jatkossa paperilta.
Ehdottomasti, mut sitten voi ostaa QD-OLEDin, mitä sitä turhaan OLEDia. Tai sitten ostaa vain ei-OLEDin, jos ei OLEDia halua. OLEDilla on kuitenkin ongelmana myös hinta, isot telkkarit maksavat OLEDina todella paljon, eikä sille rahalle välttämättä vastinetta saa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä Gigantista saa viiden vuoden kiinnipalamistakuun oledeihin. Muistaakseni 99 euroa
Juu, lisämaksusta voi saada vaikka mitä. Voi vaikka lyödä vetoa palaako se kuva kiinni vai ei. Mutta kuten huomaat, tuo ei ole valmistajan, vaan myyjän lisämaksusta tarjoama vedonlyönti. Vastaavasti puhelimella voi saada putoamistakuun lisämaksusta, mutta ei se tarkoita että se iPhone kestää pudotusta.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 832
OLED "palaa" kyllä aina lopulta, sehän on leivottu itse teknologiaan.
jokaisen markkinoilla olevan telkkarin virtalähde ”palaa” myös lopulta ja kyseinen ongelma on samalla tavalla leivottu itse teknologiaan. Ikuisia laitteita ei ole olemassakaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 080
Ehdottomasti, mut sitten voi ostaa QD-OLEDin, mitä sitä turhaan OLEDia. Tai sitten ostaa vain ei-OLEDin, jos ei OLEDia halua. OLEDilla on kuitenkin ongelmana myös hinta, isot telkkarit maksavat OLEDina todella paljon, eikä sille rahalle välttämättä vastinetta saa.
Rahan vastinehan on täysin henkilökohtainen juttu. Niinkuin kaikessa harrastamisessa. Jonkun mielestä rahalle ei saa mitään vastinetta ja järjetöntä ostaa, ja toisella sama on täydellinen ostos josta on hyvin tyytyväinen.

QD-OLED:ssa tulee aivan varmasti olemaan omat lastentautinsa, joten riskit siinä ovat mielestäni isommat. Alustavieen tietojen mukaan QD OLEDeita voidaan joutua odottamaan ihan Q4:lle asti.

Jos nyt ylipäätään parasta kuvaa metsästää telkkarista, niin kelkka kääntyy eittämättä OLEDien puoleen tällä hetkellä. Näin oli ainakin vuonna 2021 todistetusti.

Tänä vuonna on erittäin mielenkiitosta nähdä kun parhaat OLEDit, miniLEDit, ja QD-OLEDit, yms laitetaan samalle viivalle. Mikä teknologia vie voiton ?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 080
Miten määrittelet voiton?
Viisammat asioista parmmin ymmärtävät ammattilaiset tekevät sen puolestamme. Tekevät sokkotestin ja moninaisila kriteereillä arvioivat kuvan laatua.
Sitten vaan uskon heidän puheitaan. Itse tosin olen aina ostanut ykköstelkkarini siinä vaiheessa kun ei ole ensimmäistä testiäkään tehty, joten fiilis ja historitaustalla olen oman valintani aina tehnyt. Sitten jälkikäteen on ihmetelty oliko valinta huti ja osuma.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Viisammat asioista parmmin ymmärtävät ammattilaiset tekevät sen puolestamme. Tekevät sokkotestin ja moninaisila kriteereillä arvioivat kuvan laatua.
Ai kuvanlaatu on se? Eli voittaako sen mahdollisesti joku 1" miniruutu 8k resolla? Muussa tapauksessa sanoisin että Samsungin microLEDejä voi olla vaikea voittaa, OLEDeita ei edes tehdä siinä koossa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 080
Ai kuvanlaatu on se? Eli voittaako sen mahdollisesti joku 1" miniruutu 8k resolla? Muussa tapauksessa sanoisin että Samsungin microLEDejä voi olla vaikea voittaa, OLEDeita ei edes tehdä siinä koossa.
Viisastelu sikseen. Puhun nyt televisioista joita me ostamme olohuoneeseen, otsikon mukaisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Öh, aika lailla päin vastoin. Noita on tullut katseltua aika lailla laidasta laitaan, mutta noi Samsungin uudet IPS-faldit ovat jääneet kiinnostumisen puutteen vuoksi katsomatta. En silti ole vielä toistaiseksi vakuuttunut minkään LD-tekniikan ongelmattomuudesta. Toiset ovat toki ongelmallisempia kuin toiset, mutta en oikein ymmärrä FALD-kohkauksen päälle etenkään oletusarvollisesti. On väärin, että parempi kuva saa huonommat pisteet ja keskiarvon vain sen vuoksi, että TV:ssä ei LD:tä ole, kuten Rtingsilla. Sitten vaikka kuva olisi millaista ripulia tahansa niin heti ropisee pisteitä, jos telkkarissa ylipäätään se LD on.

Jokainen voi tosta aiemminkin olleesta Q70A vs. X900H linkistä vilkaista sieltä alempaa Local Dimming -kohdan videoista, että onko toi Samsungin kuva oikeasti nollan pisteen arvoinen ja Sonyn kuva 7.5 pisteen arvoinen. Mä otan mikä tahansa päivä mieluummin noi Samsungin tasaväriset mustat palkit kuin noi Sonyn subien mukana bloomaailevat mustat palkit ja mustan pään prosessoinnin ongelmat ja säädän taustavalon valaistuksen mukaan sellaiseksi, että musta on riittävän mustaa ilman LD:tä. Noi mustapohjaiset tekstikohtaukset tyyliin "FEDERAL BUREAU OF INVESTIGATION" -teksti tossa videolla on aika hirveetä katseltavaa X900H:lla ja jos katselukulma muuttuu vähänkään epäedulliseksi niin noi ongelmat Sonylla pahenee potensseihin.
Minä taas otin (ostin) Sonyn (75-xh9096). Kyllä on yksi parhaita hankinnoista pitkään aikaan. Käytännössä tekstitys näkyy oikein (ei bloomaa), mustat palkit näkyy mustina (ei näy harmaina). Varmaan jos alkaisin ottamaan valokuvia pitemmillä valotusajoilla pysäytyskuvasta, ilmiön voisi saada esiin.

Ja bonuksena tästä Sonysta saa tarvittaessa päälle Q70A -emulaation laittamalla local dimmingin pois päältä. Siis jos jostain ihmeen syystä tarvitsisi. Q70A:han on vaikeampi viritellä faldia, mikä tarvitaan, jos haluaisi katsoa Dolby Vision / HDR -materiaalia.

Kuten jo aiemin totesin Q70A on varmaan ihan ok tv. Tärkeintä että itse on hankintaan tyytyväinen, ja minä olen nyt tähän Sonyyn, joku toinen johonkin muuhun.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Ja bonuksena tästä Sonysta saa tarvittaessa päälle Q70A -emulaation laittamalla local dimmingin pois päältä. Siis jos jostain ihmeen syystä tarvitsisi. Q70A:han on vaikeampi viritellä faldia, mikä tarvitaan, jos haluaisi katsoa Dolby Vision / HDR -materiaalia.
Itse asiassa ei saa, koska erot natiivikontrastissa. Sony ei pääse yhtä hyvään kontrastisuhteeseen edes LD päällä. FALD ei ole millään tavalla edellytys DV/HDR-materiaalille, ihmiset on vain saatu uskomaan niin.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Se täytyy kyllä sanoa edge ledin hyväksi että se on parempi dse n suhteen kuin fald...ainakin omien kokemuksieni mukaan.

Mun makkarin sampan nu8005 parhaimpia ja puhtaimpia paneeleita...ei bandingiä, ei dse tä...ainoa ton tyyppivika et bloomaa jossain mut ei haittaa lähelläkään yhtä paljon kuin paha vertical banding tai etenkin dse.

Vuodelta 2020 mulla kävi kääntymässä faldeja niin sampalta kuin sonyltakin ja kaikkia vaivasi jompi kumpi niin pahasti että lähti takas.

Nykyinen sony xj94 on paneeliltas varmasn paras mitä pystyy saamaan. Onneksi.

Meinasi usko loppua nimittäin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ja bonuksena tästä Sonysta saa tarvittaessa päälle Q70A -emulaation laittamalla local dimmingin pois päältä.
Et saa, koska kyseessä on edelleen erilliset alueet, joiden taustavalot ovat hieman erilaisia (tästähän on paljonkin kyseisen mallin kohdalla valitusta että kyseiset alueet erottaa aivan liian hyvin tasaisella värillä). Varsinkin kun se taustavalo ei ole edes sen yhden neliön sisällä tasainen.

Ei sillä, Samsungilla on aivan vastaavaa ongelmaa omissa FALDeissaan / mini-LEDeissä ja paljon (eli ei tämä Sonyn ongelma yksinään ole), eikä myöskään VA-paneeli välttämättä (ikinä) ole täydellinen. Mutta todennäköisyys on sen puolella.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
No ainakin Ratingsin mukaan juuri HDR on se osa-alue, missä Sony on näistä parempi. No lienevät siellä väärässä...
Juurikin siitä mainitsemastani syystä, että Rtingsin pisteytyksessä saa automaattisesti nollaa yhdestä HDR-pisteisiin vaikuttavasta osa-alueesta, kun local dimming puuttuu. Ne on lähinnä teoriapisteitä, sillä käytännön mitattavat osa-alueet eli HDR brightness, contrast, post calibration picture ja color gamut ovat Samsungilla joko yhtä hyvät tai paremmat kuin Sonyssa. Missään näissä Samsung ei häviä, mutta silti paskemmat kokonaispisteet, koska nollat local dimmingin olemassaolosta. Mulle on täysin käsittämätöntä miksi se on edes erikseen pisteytettävä osa-alue, koska vain kuvanlaadullisella lopputuloksella tulisi olla merkitystä.

Samasta syystä OLEDit saavat ylimääräistä boostia pisteytyksessä, koska saavat aina kontrastin lisäksi myös local dimmingistä täydet pisteet. Mutta käytännössähän local dimming on vain LCD-taustavalotekninen keinotekoisesti kontrastiin vaikuttava asia, josta pitäisi korkeintaan huomioida sen negatiiviset vaikutukset, jos se toimii huonosti, eikä antaa huonommalla kontrastilla eli huonommalla lopputuloksella varustetulle laitteelle parempia pisteitä "vain koska local dimming on". Sama kun antaisi kiihtyvyydestä litraselle turbomoottorille paremmat pisteet kuin kaksilitraiselle vaparille vain siksi, että siinä ylipäätään on se turbo, vaikka se kiihtyisi sitä kaksilitraista huonommin.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
721
Juurikin siitä mainitsemastani syystä, että Rtingsin pisteytyksessä saa automaattisesti nollaa yhdestä HDR-pisteisiin vaikuttavasta osa-alueesta, kun local dimming puuttuu.
Tässä kuva, jos joku ei tiedä mistä tuon näkee.

Kuva linkin testistä: "The Samsung Q70 has a fantastic contrast ratio, but this can vary a little between units. It’s among the highest native contrast ratios we’ve tested on an LED TV, which is a good thing considering it doesn’t have a local dimming feature."

Samsung Q70A.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 508
Mä oon tästä aika lailla täysin eri mieltä. Moni fald-vehje kun ei tosiaan pääse noihin Q70A:n kontrastilukemiin edes kaikki mahdolliset dynaamiset kontrastikikkailutkaan päällä. Haloja niillä kyllä saa aikaiseksi, kun zonet ei kuitenkaan osu koskaan kohdilleen kuvamateriaalin kanssa. Jos se 500 nittiäkin lyödään naamalle tollasesta 85" ruudusta alle kolmen metrin päästä, niin siinä alkaa pupillit olemaan sen verran pienenä, että se minkä silmä havaitsee pikimustana muussa osassa kuvaa ei tarvitse lopulta olla ihan älyttömän mustaa. Mulle se seuraava askel tuosta on oled, mutta tollaset yli seitsemän tonnin kontrastisuhteet alkaa jo olla ihan riittävän nautittavia, ettei oledin hintaeroa pysty noissa kokoluokissa järkevästi perustelemaan.
Eikä q70a pääse edes kohtuullisiin kirkkauksiin hdr kuvalla. Tuolla kontrastilla/kirkkaudella ei vaan saa hyvää hdr kuvaa. Joko tingitään kirkkaudesta, tai sitten mustan tasosta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Tässä kuva, jos joku ei tiedä mistä tuon näkee.

Kuva linkin testistä: "The Samsung Q70 has a fantastic contrast ratio, but this can vary a little between units. It’s among the highest native contrast ratios we’ve tested on an LED TV, which is a good thing considering it doesn’t have a local dimming feature."

Tosiaan tuon local dimmingin painotus on vielä ihan överi ottaen huomioon, ettei se kerro mitattavista tuloksista oikein mitään.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 558
Eikä q70a pääse edes kohtuullisiin kirkkauksiin hdr kuvalla. Tuolla kontrastilla/kirkkaudella ei vaan saa hyvää hdr kuvaa. Joko tingitään kirkkaudesta, tai sitten mustan tasosta.
Millaisellas kontrastilla/kirkkaudella sitä riittävän hyvää HDR-kuvaa sitten mielestäsi saa? Parhaatkin OLEDit pystyvät aika marginaalisella erolla tuosta parempaan kirkkauteen ja lähinnä vain max 10% ikkunoilla ja aika harva FALD-LCD tarjoaa parempaa kontrastia local dimmingin kanssakaan. Eihän tuo Q70A mikään täydellinen HDR-televisio tietenkään ole, mutta ei missään nimessä kelvotonkaan. Lisäksi sillä koolla on merkitystä tuossakin asiassa nittien lisäksi: kaksinkertainen kuvapinta-ala tuottaa kaksinkertaisen määrän valoa mitä aistia.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 663
Millaisellas kontrastilla/kirkkaudella sitä riittävän hyvää HDR-kuvaa sitten mielestäsi saa? Parhaatkin OLEDit pystyvät aika marginaalisella erolla tuosta parempaan kirkkauteen ja lähinnä vain max 10% ikkunoilla ja aika harva FALD-LCD tarjoaa parempaa kontrastia local dimmingin kanssakaan. Eihän tuo Q70A mikään täydellinen HDR-televisio tietenkään ole, mutta ei missään nimessä kelvotonkaan. Lisäksi sillä koolla on merkitystä tuossakin asiassa nittien lisäksi: kaksinkertainen kuvapinta-ala tuottaa kaksinkertaisen määrän valoa mitä aistia.
Itsellä tuo Q70A tulee KS7000 tilalle jossa on noin 2xsuurempi kirkkaus HDR ja aika tasan sama natiivikontrasti. Kiinnostaa huomaatko tuota eroa, sinänsä tuo KS7000 sarja oli kyllä aikaansa edellä HDR hommissa, kuva on todella hyvä.

Ainoa heikkous on blooming mutta ei se itseä niin paljoa häiritse, lähinnä latausruuduissa joita ei onneksi PS5 kanssa paljoa tarvi katsella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 471
Viestejä
4 247 817
Jäsenet
71 340
Uusin jäsen
Cylin

Hinta.fi

Ylös Bottom