Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Kysyin AVForumsin moderaattorilta, että kannattaako minun päivittää oma ~10 vuotta vanha FullHD Sony 52". Vastaus oli, että ei jos et katso HDR, etkä tarvitse isompaa. Kyse on esim. siitä, että valmiiksi 1080p kuva on optimoitu jo, eikä sitä tarvitse upscalata 4K:hon.

HDR on isoin harppaus kuvanlaadussa SD -> FullHD jälkeen. 4K on hyvä asia kunhan katsoo tarpeeksi läheltä, 8K on mielestäni erittäin turha koska täytyy katsoa niin läheltä että huomaa eron.

Kysyin vielä uudestaan ehkä parikin kertaa varmistusta, että eikö esim. mustan tasot ole paremmat tai muutenkin myös ei-HDR kuvanlaatu, mutta vastaus oli aina, että ei kannata jos TV toimii, ei käytä HDR, eikä tarvitse isompaa. Ihmettelin kyllä sitä vastausta, mutta eiköhän se ole aika lähellä totuutta jos haluaa rahaa säästää.

Nythän Netflixiin saa 4K & HDR laadun Suomessa, mutta esim. Viaplaylla on vain harvoin 4K urheilulähetyksiä. Eiköhän tuo yleisty tässä parin vuoden sisään. Näiden asioiden takia en pidä kiirettä TV:n päivittämisessä.
Lienee päivänselvää että jos on tyytyväinen siihen mitä on, niin ei kannata turhan päiten päivittää. Jos taas koet että esim. ne nykyiset mustan tasot tai katselukulmat on sinusta häiritseviä, niin kumpaankin löytyy nykytöllöistä ratkaisu järkihintaan.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Lienee päivänselvää että jos on tyytyväinen siihen mitä on, niin ei kannata turhan päiten päivittää. Jos taas koet että esim. ne nykyiset mustan tasot tai katselukulmat on sinusta häiritseviä, niin kumpaankin löytyy nykytöllöistä ratkaisu järkihintaan.
Kerron vain mitä AVForumsin moderaattori minulle sanoi, Dodgexander tms. Hänellä on erittäin paljon kokemusta näistä asioista, ja vastailee siellä kysymyksiin varmaan eniten. Olen melko varma että enemmän kokemusta kuin yhdelläkään täällä. Yli 24 tuhatta viestiä ainakin ja tekee niitä "paras telkkari" listoja.

Itselleni tuo ei todellakaan ollut päivänselvää, vaan päivänselvänä pidin, että kuvanlaatu paranisi huomattavasti jopa ei-HDR lähteissä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Kerron vain mitä AVForumsin moderaattori minulle sanoi, Dodgexander tms. Hänellä on erittäin paljon kokemusta näistä asioista, ja vastailee siellä kysymyksiin varmaan eniten.
Kysymyksesi on vaan niin subjektiivinen, että siihen ei ole mitään parempaa vastausta olemassa kuin mitä itse annoin tältä moderaattorilta kysymääsi kysymykseen.

Itse ainakin koen päätöksenteon ulkoistamisen jollekkin ”auktoriteetille” täysin turhaksi. Joko joku juttu häiritsee sinua niin paljon että asialle haluat jotain tehdä, tai sitten ei.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Kysymyksesi on vaan niin subjektiivinen, että siihen ei ole mitään parempaa vastausta olemassa kuin mitä itse annoin tältä moderaattorilta kysymääsi kysymykseen.

Itse ainakin koen päätöksenteon ulkoistamisen jollekkin ”auktoriteetille” täysin turhaksi. Joko joku juttu häiritsee sinua niin paljon että asialle haluat jotain tehdä, tai sitten ei.
Kysymys ei ollut minun, vaan jäsen nimeltä ssg mietti onko 4K ja HDR gimmickejä jos ei ole 4K ja HDR lähteitä käytössä. Kerroin vain hieman lisää tuohon mitä olen oppinut viime kuukausina asioita tutkiessani.

Ja heh, en tietenkään ulkoista päätöksentekoa jollekin auktoriteetille, mutta tietenkin kuuntelen ja kysyn apua kokeneemmilta ihmisiltä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Itselleni tuo ei todellakaan ollut päivänselvää, vaan päivänselvänä pidin, että kuvanlaatu paranisi huomattavasti jopa ei-HDR lähteissä.
Onhan se päivänselvää että kuvanlaatu paranee massiivisesti, joskin lähinnä hämärässä katsoessa. Eri asia sitten että välittääkö moisesta muutoksesta vai ei.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Onhan se päivänselvää että kuvanlaatu paranee massiivisesti, joskin lähinnä hämärässä katsoessa. Eri asia sitten että välittääkö moisesta muutoksesta vai ei.
Näin minäkin luulin, ja vielä painotin, että eikö mustan tasot ja muu kuvanlaatu kuitenkin parane paljon myös ei-HDR käytössä, vaikka upscaling hieman heikentäisikin. Myös motionista kysyin. Oma TV:ni on kuitenkin ikivanha.

Ilmeisesti uusissa televisioissa voi tulla uudessa teknologiassa uusia haasteita, koska Dodgexander sanoi, että ei kannata päivittää jos ei halua isompaa, eikä käytä 4K & HDR.

Olisin vielä olettanut, että tuollaisen foorumin moderaattori kannustaisi päivittämään edes hieman, mutta ei niin ei. Oikeastaan toivoin, että sanoisi päivittämisen ehdottomasti kannattavan, koska uuden TV:n hankinta poltteli mielessä sen verran.

Mutta ei siitä sen enempää, jokainen voi mennä sieltä kysymään vinkkiä omaan tapaukseensa ja vaikka kertoa tänne mitä neuvoa tuli.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Näin minäkin luulin, ja vielä painotin, että eikö mustan tasot ja muu kuvanlaatu kuitenkin parane paljon myös ei-HDR käytössä, vaikka upscaling hieman heikentäisikin. Myös motionista kysyin. Oma TV:ni on kuitenkin ikivanha.

Ilmeisesti uusissa televisioissa voi tulla uudessa teknologiassa uusia haasteita, koska Dodgexander sanoi, että ei kannata päivittää jos ei halua isompaa, eikä käytä 4K & HDR.

Olisin vielä olettanut, että tuollaisen foorumin moderaattori kannustaisi päivittämään edes hieman, mutta ei niin ei. Mutta ei siitä sen enempää, jokainen voi mennä sieltä kysymään vinkkiä omaan tapaukseensa ja vaikka kertoa tänne mitä neuvoa tuli.
Mutta mikä tämän henkilön auktoriteetti asiassa on? Jos mulla on vanha telkkari ja koen sen mustan toiston itselleni häiritseväksi, niin miksi kysyisin jonkun tälläisen henkilön mielipidettä siihen että kannattaako minun päivittää telkkarini sellaiseen jossa kyseistä heikkoutta ei ole?
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Mutta mikä tämän henkilön auktoriteetti asiassa on? Jos mulla on vanha telkkari ja koen sen mustan toiston itselleni häiritseväksi, niin miksi kysyisin jonkun tälläisen henkilön mielipidettä siihen että kannattaako minun päivittää telkkarini sellaiseen jossa kyseistä heikkoutta ei ole?
Siksi, että esimerkiksi hän on AVForumsin moderaattori, liittynyt vuonna 2007 ja vastannut 24 tuhannen viestin verran asioihin. Hänellä on äärettömästi enemmän tietoa aiheesta kuin normitallaajalla kuten minulla (ainakin siinä vaiheessa kun kysyin.)

Jos jollain on rahaa mitä käyttää ja vaikka ne mustan tasot häiritsevät, niin tottakai siitä vaan ostamaan TV:tä, vaikka tutkimatta yhtään mitään. Ostaa sitten taas vaikka uuden jos valinta olikin huono vaatimuksiin.

Itse laskeskelin, että säästän periaatteessa 100 € per vuosi kun en päivitä. Dodgexander sai minut vakuuttuneeksi, että tällä hetkellä en tarvitse välttämättä päivitystä, joka maksaisi ainakin 1000 € vaatimuksiini.

Eli säästän rahaa, koska tiedän että päivitys ei hyödyttäisi itseäni tässä vaiheessa niin paljoa mitä luulin aiemmin. Päivitän TV:n 1-3 vuoden sisään ja samalla tietokoneenkin. Siinä vaiheessa 4K ja HDR on varmastikin jo melko normaali juttu ja teknologia mennyt eteenpäin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Siksi, että esimerkiksi hän on AVForumsin moderaattori, liittynyt vuonna 2007 ja vastanut 24 tuhannen viestin verran asioihin. Hänellä on äärettömästi enemmän tietoa aiheesta kuin normitallaajalla kuten minulla (ainakin siinä vaiheessa kun kysyin.)
Korvaako hän omat silmäsikin katsellessa? En ymmärrä tätä ylistystä. Mun mielestä tässä vaan tuntuu että halusit syyn olla päivittämättä, koska haluat säästää rahaa. Eikö se vain olisi rittänyt, tarvittiinko siihen joku muu kertomaan että älä osta jos ei ole varaa?
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Korvaako hän omat silmäsikin katsellessa? En ymmärrä tätä ylistystä. Mun mielestä tässä vaan tuntuu että halusit syyn olla päivittämättä, koska haluat säästää rahaa. Eikö se vain olisi rittänyt, tarvittiinko siihen joku muu kertomaan että älä osta jos ei ole varaa?
On minulla varaa, en kai muuten harkitsisi asiaa ja käyttäisi siihen älyttömästi aikaa? Mitä ylistystä? Kerroin vain kuinka kokenut hän on ja siitä syystä hän tietää enemmän kuin luultavasti kukaan täällä (ei välttämättä tietenkään).

Juurihan sanoin, että halusin päivittää TV:n melko palavasti, mutta Dodgexander käänsi pääni sen lisäksi että tutkin asioita lukuisia tunteja muualta. Osataanko täällä lukea?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Siksi, että esimerkiksi hän on AVForumsin moderaattori, liittynyt vuonna 2007 ja vastanut 24 tuhannen viestin verran asioihin. Hänellä on äärettömästi enemmän tietoa aiheesta kuin normitallaajalla kuten minulla (ainakin siinä vaiheessa kun kysyin.)

Jos jollain on rahaa mitä käyttää ja vaikka ne mustan tasot häiritsevät, niin tottakai siitä vaan ostamaan TV:tä, vaikka tutkimatta yhtään mitään. Ostaa sitten taas vaikka uuden jos valinta olikin huono vaatimuksiin.

Itse laskeskelin, että säästän periaatteessa 100 € per vuosi kun en päivitä. Dodgexander sai minut vakuuttuneeksi, että tällä hetkellä en tarvitse välttämättä päivitystä, joka maksaisi ainakin 1000 € vaatimuksiini.

Eli säästän rahaa, koska tiedän että päivitys ei hyödyttäisi itseäni tässä vaiheessa niin paljoa mitä luulin aiemmin. Päivitän TV:n 1-3 vuoden sisään ja samalla tietokoneenkin.
Ja minulla on täällä n. kymmenkertaisesti enemmän viestejä kuin sinulla, ja siksi minun mielipiteelläni on kymmenkertainen arvo sinun mielipiteeseesi nähden? :confused:

Käytä omia silmiä ja aivojasi äläkä ulkoista päätöksentekoa jollekiin ”moderaattorille”. Et selvästikkään halua telkkaiasi päivittää, sillä et näe nykyisessä töllössäsi mitään vikaa suhteessa päivityksen hintaan, ja se on ihan OK!
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Ja minulla on täällä n. kymmenkertaisesti enemmän viestejä kuin sinulla, ja siksi minun mielipiteelläni on kymmenkertainen arvo sinun mielipiteeseesi nähden? :confused:

Käytä omia silmiä ja aivojasi äläkä ulkoista päätöksentekoa jollekiin ”moderaattorille”. Et selvästikkään halua telkkaiasi päivittää, sillä et näe nykyisessä töllössäsi mitään vikaa suhteessa päivityksen hintaan, ja se on ihan OK!
Onpas nyt taas vaikeaa ja vänkäämistä. Minä vastasin ssg:n pähkäilyyn ja te koitatte vääntää että minulla on ongelmia asioiden kanssa. Huhhei. :D

Sinulla on paljon viestejä, mutta et ole moderaattori ja täällä keskustellaan vaikka mistä. Dodgexander vastaa varmastikin myös muihin AV aiheisiin, mutta tekee myös sivuille listoja mitkä ovat parhaat TV:t mihinkin käyttöön ja on tehnyt monta vuotta.

Tottakai annan sinunkin viesteille enemmän arvoa kuin jonkun jolla on vähemmän, mutta en päättele noin niinkuin hölmösti koitat vihjata. Tosin viestittely sinun kanssa on ollut sen tasoista, että en toisaalta anna kovin paljoa arvoa.

Kiitos ja käytän omia silmiäni, enkä edelleenkään ulkoista sitä päätöksentekoa. Onpas taas tehty kärpäsestä härkänen kun viestittää ssg:lle joka sanoi että ei ole 8 vuoteen tutkinut TV:tä ja koitin kertoa hänelle yhdenlaista näkemystä aiheeseen.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Onpas taas tehty kärpäsestä härkänen kun viestittää ssg:lle joka sanoi että ei ole 8 vuoteen tutkinut TV:tä ja koitin kertoa hänelle yhdenlaista näkemystä aiheeseen.
Täällä yleensä arvostetaan sitä kun ihmiset ajattelee omilla aivoillaan ja antaa omia näkemyksiään asioista, tai vaihtoehtoisesti tekee faktojen pohjalta päätelmiä. Muiden tekemien täysin subjektiivisten näkemysten toistaminen on aika turhaa, sillä perusteluja näkemysten takana ei ole mahdollista kysymällä selvittää.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 784
On minulla varaa, en kai muuten harkitsisi asiaa ja käyttäisi siihen älyttömästi aikaa? Mitä ylistystä? Kerroin vain kuinka kokenut hän on ja siitä syystä hän tietää enemmän kuin luultavasti kukaan täällä (ei välttämättä tietenkään).

Juurihan sanoin, että halusin päivittää TV:n melko palavasti, mutta Dodgexander käänsi pääni sen lisäksi että tutkin asioita lukuisia tunteja muualta. Osataanko täällä lukea?
Mitäs sanot siihen, että meikäläisellä oli maailman parhaita vuonna 2013 valmistettuja televisioita (ei HDR eikä 4K) ja kun sen vuonna 2019 päivitin uuteen samassa kokoluokassa, niin sillä perus viaplay-materiaalillakin ero oli selvä, HDR/4K materiaalista puhumattakaan. Laitoin televisiot vierekkäin ja samalla lähteellä testailin. Niin ja uusi töllö maksoi 17% tuosta vuoden 2013 television ovh-hinnasta.

Tottakai kai voi uskoa ketä tahtoo. Kannattaa kuitenkin itsekin testata ja siten muodostaa mielipide. Jos siihen ei pysty, niin käyttää sitten rtingsiä tai vastaavaa eikä foorumihöpöttelyjä, jotka eivät millään tavalla pysty olemaan objektiivinen lähestymiskulma asiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Ei muiden kokemuksella ole mitään väliä vaikkapa siihen, että itse koen OLEDin olevan aivan mullistava päivitys LCD-telkkareihin, ihan vaikka 1080p SDR:ssäkin. Laaja kokemus on hyvästä silloin kun kysellään objektiivisista asioista. Subjektiivisissa se on melko merkityksetöntä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
En kyllä ihan allekirjoita tuo AVS:n moden viestiä. Itse päivitin vanhan telkkarini juuri FullHD ==> 4K OLED ja kyllä perus HD TV lähetysten kuva parani selvästi vähän joka mittarilla. Värit, mustan taso, liike ovat selvästi parempia. Voi jopa olla että kirkkauskin on parempi nykyisissä OLED telkkareissa kuin sinun 10v vanhassa LCD telkkarissa , saati sitten nykyisissa LED telkkareissa jotak ovat varsinaisia valonheittimiä sinun telkkariisi verratuna. Myös käyttöliittymä tietysti päivittyisi tähän päivään appeineen.

Kyllä 10v vanhan telkkarin päivitys kannattaa lähes aina. Ainahan sitä voi olla tyytyväinen vanhaansa ( niin minäkin olin ), kunnes uuden myötä tajuaa että olihan se vanha itse asiassa aika huono ( niin minäkin tajusin ).

Mitä odotat ? Miksi et olisi ensi vuonna tai sitä seuraavana edelleen tytyväinen vanhaasi, eihän se huonommaksi muutu.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Mitäs sanot siihen, että meikäläisellä oli maailman parhaita vuonna 2013 valmistettuja televisioita (ei HDR eikä 4K) ja kun sen vuonna 2019 päivitin uuteen samassa kokoluokassa, niin sillä perus viaplay-materiaalillakin ero oli selvä, HDR/4K materiaalista puhumattakaan. Laitoin televisiot vierekkäin ja samalla lähteellä testailin. Niin ja uusi töllö maksoi 17% tuosta vuoden 2013 television ovh-hinnasta.

Tottakai kai voi uskoa ketä tahtoo. Kannattaa kuitenkin itsekin testata ja siten muodostaa mielipide. Jos siihen ei pysty, niin käyttää sitten rtingsiä tai vastaavaa eikä foorumihöpöttelyjä, jotka eivät millään tavalla pysty olemaan objektiivinen lähestymiskulma asiaan.
Sanon, että täysin mahdollista ja kuten sanoin niin näin oletinkin. Ero ei vaan luultavasti ole niin järisyttävä mitä itse oletin alunperin, kun kyse tosiaankin ei-4K & ei-HDR materiaalista tässä keskustelussa. Omani on myös tietääkseni paras malli aikoinaan. Riippuu aina ihmisestä mikä on riittävän selvä ero sijoitettuun rahaan nähden.

Olette varmaan lukeneet kaikki minun viestini täältä, jotta voitte muodostaa mielipiteen miksi minusta on täysin järkevää odottaa vielä 1-3 vuotta ennen kuin päivitän TV:n & tietokoneen. En ala niitä kertomaan uudestaan kun niitä syitä on niin paljon.

Yleisesti täällä voitaisiin myös jättää oletukset pois, että toiset eivät osaisi muodostaa omia mielipiteitä tai uskoisivat sokeasti auktoriteetteja. Näin pysytään aiheessa eikä tehdä argumentaatiovirheitä tai trollausta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Olette varmaan lukeneet kaikki minun viestini täältä, jotta voitte muodostaa mielipiteen miksi minusta on täysin järkevää odottaa vielä 1-3 vuotta ennen kuin päivitän TV:n & tietokoneen. En ala niitä kertomaan uudestaan kun niitä syitä on niin paljon.
Muistahan minä ja ihan järjellä perustelit kantasi ja kunnioitan sitä. Mutta selvästi se uusi telkkari polttelee, siitä et voi kieltää.
En tiedä mitä odotat siltä tulevaisuuden telkkarilta, mutta ei ne tuo mitään mullistusta mukanaan. Totta kai ne on parempia kuin nykyiset, mutta niinhän ne on aina, ihan joka vuosi, vuosi toisensa jälkeen.

Voisit vain päästää itsesi piinasta ja mennä kauppaan :D
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
332
Muistahan minä ja ihan järjellä perustelit kantasi ja kunnioitan sitä. Mutta selvästi se uusi telkkari polttelee, siitä et voi kieltää.
En tiedä mitä odotat siltä tulevaisuuden telkkarilta, mutta ei ne tuo mitään mullistusta mukanaan. Totta kai ne on parempia kuin nykyiset, mutta niinhän ne on aina, ihan joka vuosi, vuosi toisensa jälkeen.

Voisit vain päästää itsesi piinasta ja mennä kauppaan :D
Hehe, juuh polttelee tosiaan. Mutta tänä vuonna tuli Samsung QN90A, joka on monien mukaan Samsungin paras LCD tähän mennessä, tai yleensäkin paras LCD. Siihen olen tällä hetkellä kallistumassa kun hinta on sopiva ja vuoden päästä tietenkin näkee mikä on tarjonta seuraavissa malleissa.

Tässä vielä se ketju missä kyselin asioita, jos joku haluaa lukea niitä perusteluita ja kysymyksiä jne. Tottakai voi myös kysyä itse Dodgexanderilta ketjun perään perusteluita hänen ehdotukselleen, tai väitellä hänen kanssaan. Siitähän oppii kaikki lukijat.

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Sinulla on tässä win-win tilanne.

1. jos jatkat nykyisen käyttöä, olet tyytyväinen, koska et näe siinä mitään suurempaa vikaa
2. jos ostat uuden, olet tyytyväinen, koska tajuat kuinka huono vanha televisiosi oli

Hyvin on sinulla pullat uunissa !

Sitten kuin usko kohtaan 1 alkaa murenemaan , toimi välittömästi. ! ( hieman merkkejä siitä on ilmassa )
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Kuvanlaadussa on iso ero jos päivittää 10v vanhasta tv:stä huippumalliin. 4k hdr sisältöä on suht hyvin saatavilla, ja silloin ero vain kasvaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 408
Mitä säätöä OLEDin asennus vaatii ja mitä ongelmia niiden kanssa on?

Katselen tässä juuri televisioita ensimmäistä kertaa tyyliin 8 vuoteen. Toistaiseksi en ole löytänyt mitään syytä vielä päivittää televisiota. 4k ja OLED vaikuttavat vähän gimmikcleiltä kun mitkään käytössäni olevat lähteet eivät edes tue 4k.
Lähinnä viittasin siihen, että itseäni ainakin pelotti laittaa kasaan tuota laitosta, jossa paneeli on pari milliä paksu. Tuntui siltä, että hajoaa hetkenä minä hyvänsä. Tuo Sony olisi ollut rakenteeltaan tukevampi. Noin muutoni OLED:in suurin "ongelma" lienee riski kuvan kiinnipalamisesta. Omasta käytöstä on toki kiinni, että onko mahdollisuus sille todellinen vai lähinnä teoreettinen.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Hehe, juuh polttelee tosiaan. Mutta tänä vuonna tuli Samsung QN90A, joka on monien mukaan Samsungin paras LCD tähän mennessä, tai yleensäkin paras LCD. Siihen olen tällä hetkellä kallistumassa kun hinta on sopiva ja vuoden päästä tietenkin näkee mikä on tarjonta seuraavissa malleissa.

Tässä vielä se ketju missä kyselin asioita, jos joku haluaa lukea niitä perusteluita ja kysymyksiä jne. Tottakai voi myös kysyä itse Dodgexanderilta ketjun perään perusteluita hänen ehdotukselleen, tai väitellä hänen kanssaan. Siitähän oppii kaikki lukijat.

Heh....jää vaan odottelemaan tulevaa neo qledia ja huomaat ettei samsung ole saanut mitään edistystä mitä tulee paneeleiden tasalaatuisuuteen.

Tuota vaivaa aivan samat dse ongelmat mitä ollut q90/95R ja T malleissa.

Tv tekniikka kehittyy eteenpäin ja uusi ominaisuuksia tulee mutta tuo on kestämätöntä että et saa tasalaatuista telkkaria jonka kaupasta haet vaan saat arpoa niitä paneeliloton muodossa.

Oled on valovuoden edellä ledejä mitä tulee paneeleiden laatuun vaikka niissäkin on omat ongelmansa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 024
Perustelut tälle väitteelle?
En tie mihin peeke viittasi mut ainakin youtuberevikoissa esim. Dse ym.paneelien laatukysymykset ovat melko tavallisesti esillä, kun arvioita tekevät. Ja nimenomaan siinä mielessä, et led/qled useimmiten enempi tai vähempi näyttää tuota dse:tä
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Perustelut tälle väitteelle?
Perusteluna palautuneet samsung q90t, q80t, sony xh90 x2 .... Kaikissa näissä dse tä ja / tai bändingiä ...toisissa aivan vitusti ja muutamassa vähän vähemmän ja yhdessä muutama kuollut pixeli.

Kaikissa tv ssä kuitenkin jotain noista aivan liikaa että häiritsee normikatseluakin.

Riittääkö yhden ihmisen kokemukset uuden tv n ostosta?

Oledeissa ei ollut yhdessäkään ongelmia paneelin uniformityn kanssa....bx oli vaan liian himmeä niin lähti takaisin.

Luotto ledien laatuun on kyllä pyöreät nolla.

Edit. Ja mitä foorumeilla lukenut niin neo gled ei ole muuttunut mihinkään mitä tulee paneelien laatuun. Edelleen paskaa seassa aivan liikaa

Edit 2 .... Ja itse siis olin ensijaisesti ostamassa led telkkaria, mutta oma vanha samsung nu8005 pesi jokaisen noista mitä tuli dirty screen efectiin ja vertical bsndingiin. Sehän tässä vitutikin eniten kun olin siinä uskossa että saat 1500 € hyvän telkkarin , mut joka kerta kun vertasin vanhaan niin paneelin laatu on mennyt niin paljon huonommaksi että muuta vaihtoeho ollut kuin pistää bumerangina takaisin.

Nu8005 ei ole tippaakaan dse tä ja ihsn huomaamaton banding.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 546
OLED:n ongelma on liiketoisto. Staattinen kuva on todella kaunista, mutta nopeatempoinen kuva aiheuttaa ainakin CX:ssä blurrautumista ja judderia omaan silmään vaikka asetuksia koittaisi miten säätää. Saman ongelman huomasin kun aikoinaan iPhonessa näyttö vaihtui LCD:stä OLED:iin. Kyllä silmä siihen alle vuodessa tottui, mutta edelleen nähtävissä erityisesti mustan tekstin selaaminen valkoisella taustalla nopeasti.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
OLED:n ongelma on liiketoisto. Staattinen kuva on todella kaunista, mutta nopeatempoinen kuva aiheuttaa ainakin CX:ssä blurrautumista ja judderia omaan silmään vaikka asetuksia koittaisi miten säätää. Saman ongelman huomasin kun aikoinaan iPhonessa näyttö vaihtui LCD:stä OLED:iin. Kyllä silmä siihen alle vuodessa tottui, mutta edelleen nähtävissä erityisesti mustan tekstin selaaminen valkoisella taustalla nopeasti.
Oledissa on tosiaan (BFI päällä) filmimäinen täydellinen liiketoisto LCD sutun sijaan. Osa ei totu nopeasti parempaan tekniikkaan, kun ovat vuosia katsoneet suttuisia LCD näyttöjään. BFI:n saa valitettavasti vain ulkoisilla kuvalähteillä päälle jostain mystisestä syystä johtuen.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Vai että ihan täydellinen liiketoisto
Jos tarkoitus on katsoa elokuvia kuin ne olisi filmiltä projisoitu, niin oled on BFI päällä lähinnä nykyteknologioista liiketoistonsa osalta.

Edit:
Ns. häntivä kuva (smearing) on LCD näyttöjen ominaispiirre ja ei esiinny filmiprojektoria käytettäessä. Se uupuu myös CRT ja oled tekniikoista. Filmiprojektori myös pulssittaa kuvan läpi päästettävää valoa BFI:n omaisesti (tyypillisesti 72Hz taajuudella, jota ei valitettavasti oledeista suoraan löydy).

Kaikilla on toki omat mieltymyksensä, mutta häntivän kuvan (smearing) fiilistely jotenkin hyvänä asiana on minusta aika outoa hommaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Tarkoitus katsoa urheilua...
Ja miten se kuvan tarpeeton häntiminen siinä auttaa?

LG:n interpolaatiopiirit saattaa ehkä olla heikommat kuin mitä sonyllä? Oletko testannut sonyn oledilla? Näin saataisiin vertailu nimenomaan näyttötekniikoiden välille kuvan”parannus”piirien sijaan. Itse saan päänsärkyä noista saippuaoopperafilttereistä, ja ne eivät onneksi ole mikään edellytys urheilun katsomiselle. BFI auttaa urheilunkin katsomisessa hyvin paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 841
Urheilu tuppaa olemaan 50fps, eihän siinä mitään stutteria pitäisi näkyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
OLED:n ongelma on liiketoisto. Staattinen kuva on todella kaunista, mutta nopeatempoinen kuva aiheuttaa ainakin CX:ssä blurrautumista ja judderia omaan silmään vaikka asetuksia koittaisi miten säätää. Saman ongelman huomasin kun aikoinaan iPhonessa näyttö vaihtui LCD:stä OLED:iin. Kyllä silmä siihen alle vuodessa tottui, mutta edelleen nähtävissä erityisesti mustan tekstin selaaminen valkoisella taustalla nopeasti.
Kuvan tökkiminen johtuu huonosta lähdemateriaalista.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
47
Meille tuli tuossa viikko sitten 75" Q95T. Haluttiin isompaa ruutua joten edellinen 55" LG C8 siirtyi kakkostelkkariksi, vaikkei siinä kuvan suhteellisen pienuuden lisäksi ole mitään vikaa mielestäni. Omalla kohdalla tilanne on se, että jos 77" CX olisi ollut hieman edullisempi niin ei olisi kyllä LCD:tä meille tullut alunperinkään ja muutaman sadan hintaerolla vaihtaisin vieläkin. Tonnin hintaero on jo vähän iso.

On kyllä erikoista että tuo DSE on "ominaisuutena" nykytelkkareissa (paitsi OLEDeissa tietty), ja harmittaa olla itse asiakkaana moista hyväksymässä. Itse huomaan sen kyllä heti kun kamera liikkuu ja taustalla on jotain tasaväristä kuten taivas tai pelikenttä. Parempi puolisko ei suostunut sitä huomaamaan joten ilmeisesti se ei kaikkia samalla lailla häiritse. Pohdin nyt vielä että onko tuo ominaisuus niin harmillinen että palautan TV:n. Vaihtoehtoja kun ei oikein taida olla, enkä usko että toinen samanlainen olisi yhtään parempi. Kyllä sen urheiluakin katsoessa pystyy unohtamaan, mutta kun se silmiin pulpahtaa niin sitä on taas jonkin aikaa vaikea olla huomaamatta.

Samaten valovuodot tummaa taustaa vasten näyttävät aika karseilta OLEDiin tottuneelle. Tämä toisaalta oli tiedossa ja kompromissi jonka hinnaksi se tonnin säästö tuntui ihan hyväksyttävältä.

Oma mielipiteeni on ettei OLEDia ja QLEDia pohtivan kannata paljoa harkita jos ei budjettirajoituksia ole. OLED on omasta mielestäni ehdottomasti parempi valinta. QLEDissa on parhaimmillaan upea kuva, mutta vastaavanlaisia silmäänpistäviä virheitä ja puutteita kuten DSE ja taustavalovuodot ei ainakaan minun silmääni OLEDissa ole ollenkaan. Varmaan pitää koputtaa puuta kuvan kiinnipalamisen osalta mutta vielä ei ainakaan ole näkynyt mitään oireita.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Meille tuli tuossa viikko sitten 75" Q95T. Haluttiin isompaa ruutua joten edellinen 55" LG C8 siirtyi kakkostelkkariksi, vaikkei siinä kuvan suhteellisen pienuuden lisäksi ole mitään vikaa mielestäni. Omalla kohdalla tilanne on se, että jos 77" CX olisi ollut hieman edullisempi niin ei olisi kyllä LCD:tä meille tullut alunperinkään ja muutaman sadan hintaerolla vaihtaisin vieläkin. Tonnin hintaero on jo vähän iso.

On kyllä erikoista että tuo DSE on "ominaisuutena" nykytelkkareissa (paitsi OLEDeissa tietty), ja harmittaa olla itse asiakkaana moista hyväksymässä. Itse huomaan sen kyllä heti kun kamera liikkuu ja taustalla on jotain tasaväristä kuten taivas tai pelikenttä. Parempi puolisko ei suostunut sitä huomaamaan joten ilmeisesti se ei kaikkia samalla lailla häiritse. Pohdin nyt vielä että onko tuo ominaisuus niin harmillinen että palautan TV:n. Vaihtoehtoja kun ei oikein taida olla, enkä usko että toinen samanlainen olisi yhtään parempi. Kyllä sen urheiluakin katsoessa pystyy unohtamaan, mutta kun se silmiin pulpahtaa niin sitä on taas jonkin aikaa vaikea olla huomaamatta.

Samaten valovuodot tummaa taustaa vasten näyttävät aika karseilta OLEDiin tottuneelle. Tämä toisaalta oli tiedossa ja kompromissi jonka hinnaksi se tonnin säästö tuntui ihan hyväksyttävältä.

Oma mielipiteeni on ettei OLEDia ja QLEDia pohtivan kannata paljoa harkita jos ei budjettirajoituksia ole. OLED on omasta mielestäni ehdottomasti parempi valinta. QLEDissa on parhaimmillaan upea kuva, mutta vastaavanlaisia silmäänpistäviä virheitä ja puutteita kuten DSE ja taustavalovuodot ei ainakaan minun silmääni OLEDissa ole ollenkaan. Varmaan pitää koputtaa puuta kuvan kiinnipalamisen osalta mutta vielä ei ainakaan ole näkynyt mitään oireita.

Ei tämä paljoa lohduta mutta oisit uskonut mua kun yrittän varoitella noista paremman pään samsungien dse ongelmasta. Se on hyvinkin todellinen ja vaivaa järjestään jokaista paneelia ellei satu aivan hirveä munkki olemaan.

Itse en siihen tottunut vaikka yritin tottua...
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 546
Kuvan tökkiminen johtuu huonosta lähdemateriaalista.
En syyttäisi lähdemateriaalia, kun kokeiltu monella eri lähteellä ja vanhan LCD:n kanssa vastaavaa ei ollut. Tuo ei mitään suurta tökkimistä ole vaan enemmän judderin kaltaista pientä nykimistä ja blurraantumista tietyissä kohtaa. Samankaltaisen ilmiön pystyi huomaamaan tosiaan iPhonella tekstiä selatessa nopeasti. Ja iPhonen kanssakaan moni ei sitä huomaa, mutta en ainut ole sillä netissä on foorumeilla asiasta muutkin kirjoitelleet.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
En syyttäisi lähdemateriaalia, kun kokeiltu monella eri lähteellä ja vanhan LCD:n kanssa vastaavaa ei ollut. Tuo ei mitään suurta tökkimistä ole vaan enemmän judderin kaltaista pientä nykimistä ja blurraantumista tietyissä kohtaa. Samankaltaisen ilmiön pystyi huomaamaan tosiaan iPhonella tekstiä selatessa nopeasti. Ja iPhonen kanssakaan moni ei sitä huomaa, mutta en ainut ole sillä netissä on foorumeilla asiasta muutkin kirjoitelleet.
Osaatko tarkemmin kvantifoida että mikä aiheuttaa sinulle sen tökkivän kuvan fiiliksen? Tuleeko vastaan kaikella materiaalilla? Koetko vastaavaa tökkimistä leffateatterissa, entä CRT näytöillä? Iphonella esim. tekstiä vierittäessä kuvaan ei tule yhtään motion blurria (koska iphone ei moista kuvaan renderöi), ja sen takia kyseinen tilanne on eri kuin mitä suurimmalla osalla laadukkaasta videosisällöstä.

Jos itse näyttötekniikassa olisi jotain vikaa, joka aiheuttaisi mitattavissa olevaa nykimistä kuvaan, niin joku Vincent tai muu alan ammattilainen asian varmasti myös huomaisi.

LCD tekniikka lisää kuvaan siihen kuulumatonta häntimistä (smearing). Siitä pois tottumisessa voi mennä hetki jos on vuosikymmenet tultu katsottua epäideaalia liiketerävyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Itse huomaan sen kyllä heti kun kamera liikkuu ja taustalla on jotain tasaväristä kuten taivas tai pelikenttä. Parempi puolisko ei suostunut sitä huomaamaan joten ilmeisesti se ei kaikkia samalla lailla häiritse.
Tässä on kyseessä sama ilmiö jossa ns. hifistit ovat kuulevinaan eroja kaiutinjohtojen välillä. Ennakkoasenteella on todella suuri merkitys.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 694
Tässä on kyseessä sama ilmiö jossa ns. hifistit ovat kuulevinaan eroja kaiutinjohtojen välillä. Ennakkoasenteella on todella suuri merkitys.
Hieman ontuva vertaus, DSE:n kun voi mitata millä tahansa kännykkäkameralla, sen lisäksi että ne on triviaalia havaita ihan omillakin silmillä, mutta kaiutinkaapelien erot on vielä sokkotestin avullla toteamatta, koneellisesta äänianalyysistä puhumattakaan. Jos DSE:n havaitsemisesta tehtäisiin miljoonan dollarin palkkiolla tehtävä sokkotesti, niin palkinnon nappaisi joku kotiin heti ekan illan jälkeen.

Placebolla (ja nosebolla) on merkittävä vaikutus, mutta modernien telkkarien DSE on niin hirveällä tasolla, että ei sen ”havaitsemiseen” sitä tarvita.
 
Liittynyt
25.02.2020
Viestejä
305
Oma aikaisempi Sony mikä oli vuoden 2019 malli ja myös nykyinen ovat dse:n osalta erittäin hyviä laitteita. Enemmän omaa silmää häiritsi Lg:n liiketoisto sekä black crush.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
47
Ei tämä paljoa lohduta mutta oisit uskonut mua kun yrittän varoitella noista paremman pään samsungien dse ongelmasta. Se on hyvinkin todellinen ja vaivaa järjestään jokaista paneelia ellei satu aivan hirveä munkki olemaan.

Itse en siihen tottunut vaikka yritin tottua...
No joo, kyllä mä sua uskoinkin. Halusin todeta tilanteen kuitenkin omin silmin omassa käytössä. Mahdollinen "voitto" olisi kuitenkin iso jos ei pahasti häiritsisi. Enkä mä vieläkään palautuspäätöstä ole tehnyt.

Tässä on kyseessä sama ilmiö jossa ns. hifistit ovat kuulevinaan eroja kaiutinjohtojen välillä. Ennakkoasenteella on todella suuri merkitys.
No sitä se ei kyllä suinkaan ole. Ihmiset harvemmin tulevat foorumeille kyselemään onko kaiutinjohdoissani jotain vikaa kun musa kuulostaa oudolta. Sen sijaan DSE:stä vastaavia keskusteluja löytyy pilvin pimein. On totta että tiesin ilmiöstä etukäteen, joten tiesin suurin piirtein mitä on tulossa. Olisin sen huomannut kyllä ilmankin, tietokoneen näytössäni on vastaavaa eikä sitä voi sopivissa tilanteissa olla näkemättä. Tai ehkä sitten voi.
 

M_M

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
96
Osaatko tarkemmin kvantifoida että mikä aiheuttaa sinulle sen tökkivän kuvan fiiliksen? Tuleeko vastaan kaikella materiaalilla? Koetko vastaavaa tökkimistä leffateatterissa, entä CRT näytöillä? Iphonella esim. tekstiä vierittäessä kuvaan ei tule yhtään motion blurria (koska iphone ei moista kuvaan renderöi), ja sen takia kyseinen tilanne on eri kuin mitä suurimmalla osalla laadukkaasta videosisällöstä.

Jos itse näyttötekniikassa olisi jotain vikaa, joka aiheuttaisi mitattavissa olevaa nykimistä kuvaan, niin joku Vincent tai muu alan ammattilainen asian varmasti myös huomaisi.

LCD tekniikka lisää kuvaan siihen kuulumatonta häntimistä (smearing). Siitä pois tottumisessa voi mennä hetki jos on vuosikymmenet tultu katsottua epäideaalia liiketerävyyttä.
Eiköhän OLED -tekniikan (sample-and-hold) aiheuttamat ongelmat liiketoistoon ole kaikkien alan ammattilaisten tiedossa. Liiketoiston ongelmien korjaamiseen voidaan käyttää erilaisia tekniikoita, joista voi lukea esim. seuraavasta artikkelista:
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
47
IMG_20210606_163020.jpg
Tuosta voi jokainen itse päätellä näkeekö yhden harmaan sävyn vai useita. Luonnollisesti TV:stä ei katsella tasaharmaita ruutuja normaalisti, mutta esimerkiksi nyt noissa lätkän MM-kisoissa jäätä vasten nuo epätasaisuudet erottuvat sangen mukavasti. Sama futiksessa nurmea vasten, onneksi vähän vähemmän mutta kuitenkin. Hauskasti tuo keskikohdan vasemmalla puolella oleva tumma alue ei oikeastaan häiritse lainkaan, mutta pystysuuntainen raitaisuus näkyy hyvin liikkuvassa kuvassa.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
47
BFI auttaa urheilunkin katsomisessa hyvin paljon.
Pakko kysyä että pystyttekö katsomaan ihan normaalisti BFI:n kanssa? Parannus liiketoistossa on kyllä huomattava mutta omille silmille se vilkkuva kuva on ihan karseaa katseltavaa. Tulee inhottava olo, vähän kuin jos on huoneessa jossa on hajonnut loisteputkilamppu joka välkkyy tiheään tahtiin.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
124
Omassa 75Q85R Sampassa olen juuri samanlaista kuvavirhettä kuin Ananasakäämä ihmetellyt. Dse:ksikö tuota pitäisi kutsua? Näyttää lähinnä siltä kuin taustavaloalueet olisivat eri kirkkaita, muodostaen juuri tuollaiset säntilliset pylväsmäiset raidat. Onkohan kukaan tuollaista saanut vaihdettua takuun aikana? On todella häiritsevää tasaisen värin panoroinneissa, kuten sininen taivas tai jääkenttä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Meille tuli tuossa viikko sitten 75" Q95T. Haluttiin isompaa ruutua joten edellinen 55" LG C8 siirtyi kakkostelkkariksi, vaikkei siinä kuvan suhteellisen pienuuden lisäksi ole mitään vikaa mielestäni. Omalla kohdalla tilanne on se, että jos 77" CX olisi ollut hieman edullisempi niin ei olisi kyllä LCD:tä meille tullut alunperinkään ja muutaman sadan hintaerolla vaihtaisin vieläkin. Tonnin hintaero on jo vähän iso.

On kyllä erikoista että tuo DSE on "ominaisuutena" nykytelkkareissa (paitsi OLEDeissa tietty), ja harmittaa olla itse asiakkaana moista hyväksymässä. Itse huomaan sen kyllä heti kun kamera liikkuu ja taustalla on jotain tasaväristä kuten taivas tai pelikenttä. Parempi puolisko ei suostunut sitä huomaamaan joten ilmeisesti se ei kaikkia samalla lailla häiritse. Pohdin nyt vielä että onko tuo ominaisuus niin harmillinen että palautan TV:n. Vaihtoehtoja kun ei oikein taida olla, enkä usko että toinen samanlainen olisi yhtään parempi. Kyllä sen urheiluakin katsoessa pystyy unohtamaan, mutta kun se silmiin pulpahtaa niin sitä on taas jonkin aikaa vaikea olla huomaamatta.

Samaten valovuodot tummaa taustaa vasten näyttävät aika karseilta OLEDiin tottuneelle. Tämä toisaalta oli tiedossa ja kompromissi jonka hinnaksi se tonnin säästö tuntui ihan hyväksyttävältä.

Oma mielipiteeni on ettei OLEDia ja QLEDia pohtivan kannata paljoa harkita jos ei budjettirajoituksia ole. OLED on omasta mielestäni ehdottomasti parempi valinta. QLEDissa on parhaimmillaan upea kuva, mutta vastaavanlaisia silmäänpistäviä virheitä ja puutteita kuten DSE ja taustavalovuodot ei ainakaan minun silmääni OLEDissa ole ollenkaan. Varmaan pitää koputtaa puuta kuvan kiinnipalamisen osalta mutta vielä ei ainakaan ole näkynyt mitään oireita.
Itsekin tein valinnan ja päädyin Sony 75xh90, en ole katunut. Kuva suoraan paketista hyvä. Ruksin vielä turhat kuvan käsittelyt asetuksista pois päältä. Leffat näkyy eikä tarvitse jääkiekossa arpoa missä kiekko on. Oled moninainen ongelmineen ei vakuuttanut. LCD:n kanssa pc käyttökin on vaivatonta, kun ei tarvitse katsella 10 sekunnin välein silmille hyppivää näytönsäästäjää.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 546
Osaatko tarkemmin kvantifoida että mikä aiheuttaa sinulle sen tökkivän kuvan fiiliksen? Tuleeko vastaan kaikella materiaalilla? Koetko vastaavaa tökkimistä leffateatterissa, entä CRT näytöillä? Iphonella esim. tekstiä vierittäessä kuvaan ei tule yhtään motion blurria (koska iphone ei moista kuvaan renderöi), ja sen takia kyseinen tilanne on eri kuin mitä suurimmalla osalla laadukkaasta videosisällöstä.

Jos itse näyttötekniikassa olisi jotain vikaa, joka aiheuttaisi mitattavissa olevaa nykimistä kuvaan, niin joku Vincent tai muu alan ammattilainen asian varmasti myös huomaisi.

LCD tekniikka lisää kuvaan siihen kuulumatonta häntimistä (smearing). Siitä pois tottumisessa voi mennä hetki jos on vuosikymmenet tultu katsottua epäideaalia liiketerävyyttä.
Onhan netti täynnä foorumipostauksia asiasta. Ainakin jotkut nopeatempoiset kameran liikkeet aiheuttavat, kun vaikka kamera pyörii tietyn kohteen ympärillä ja tausta on liikkeessä. Ja vertailukohtana vanha LCD-telkkari samalla materiaalilla. Ja iPhonella nimenomaan huomaa selkeästi tuon motion blurrin tekstiä selatessa nopeasti tai vaikka asetusvalikkoa rullatessa edes takaisin. Tästä on netissä myös puhetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 079
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom