Mä olen aina ollut sitä mieltä, että köyhän ei kannata ostaa halpaa lainkaan. Jos budjetti on tiukka, rahojen laittaminen aktiivikajareihin ei kuuluisi olla kovinkaan lähellä listan kärkeä. Jos haluaa kelvollista ääntä, siihen kannattaa satsata. Mä en satsaa telkkareihin, koska se olisi mun käytöllä järjetön satsaus. Sen sijaan olen jo vuosikymmenet haalinut musiikkia hyllyjen täytteeksi. Ääni edellä siis menen. Mutta en ole niin kahjo, että laittaisin tonneja vahvareihin. Kajarit ovat ylivoimaisesti kalleimmat komponentit tässä kotiteatterissa. Mutta ketjun aiheen mukaisesti asetun sellaisten asemaan, jotka haluavat myös hyvälaatuista kuvaa. Jos on valmis satsaamaan telkkariin, minusta on järjetöntä olla satsaamatta myös äänentoistoon. Oletan, että leffat ja pelit ovat tämän ketjun kohderyhmää. Miksi vetää joku purkkaviritys, kun voi ostaa laatuakin? Siis sillä reunaehdolla, että voi myös ilman lainarahaa rahoittaa sen systeeminsä.Jos tilaääni ei juuri nyt kiinnosta ja perusinsinöörin äänentoistobudjetti on vaikkapa 2x se halvin järkevä AV-vahvistin, niin ihan sillä pelkällä AV-vahvistimen hinnalla saa kyllä käsittääkseni jo yhden sellaisen aktiivikaiuttimen, joka ei "häviä kehnoimmillekin soundbareille 100-0"... kannattaako tällaisesta budjetista tosiaan laittaa puolet vahvariin? Vai vaihtoehtoisesti hankkia "premium"-soundbar jonka DRM/HDMI/HDR/äänistandardituki kuitenkin vanhenee kahdessa vuodessa? Vai olisiko "moneen riittävän" laatuinen, ehkä jopa tulevaisuudessa oikeaksi kotiteatteriksi laajennettavissa olevan tasoinen aktiivikaiutinpari kuitenkin harkinnan arvoinen idea?
En väitä, että kaikki aktiivikajarit ovat joko surkeita tai rumia, mutta minusta se on marginaaliratkaisu rakentaa kotiteatteri ilman vahvaria. Eikä ne tilaäänet muuten kiinnosta minuakaan. Ja erityisesti kyseenalaistan väitteen, että "kaikilla on aktiivikajarit".