Olen tässä pari kuukautta miettinyt tv:n ostoa (en hirveästi kirjoittele foorumeille joten pahoittelut jos tämä viestini tulee tökerösti kirjoitettua). Täällä olen ehtinyt jo lurkkaamaan hetken aikaa mutta päätin nyt pistää asiasta viestiä kun en itse osaa tehdä päätöstä.
Ajatuksena olisi hommata 75" tv ja olen onnistunut rajaamaan valinnat 3 tuotteeseen: C3, S90C tai x90L (nyt kun sattui tulemaan juuri tarjoukseenkin).
Mitä tässä tilanteessa kannattaisi ostaa?
Huone on on iso ja valoisa aamulla/päivällä mutta iltaan mennessä ei huoneeseen enää paljoa valoa tule. Auringonkaan ei pitäisi suoraa osua telkkariin. Käyttö on suht sekalaista (sarjoja/twitchiä, joskus urheilua taikka pelejä). Oledissä mietityttää kuvan palaminen jos sattuu twitchin kautta jotain turnausta tms katselemaan.
X90L voit pudottaa suoraan, ellet nimenomaisesti halua LCD:tä. Se ei paini samassa sarjassa C3 tai S90C kanssa, vaikka onkin hieman kirkkaampi. S90C (olettaen että tässä vaiheessa se on lähes varmasti 2nd gen paneelilla) ja C3 ovat molemmat hyvin kestäviä burn-iniä vastaan. Jos aiot katsoa useita tuhansia tunteja Twitchistä jotain tiettyä peliä, niin sitten alkaa hiljalleen muodostua jonkinlainen riski kiinnipalamiselle, mutta kovin helposti sitä ei tule. S90C on sekä kirkkaudessa että heijastuksenestossa tuota C3 parempi, eli sopii paremmin valoisaan tilaan.
Olen tosiaan käyttänyt omaa vuoden 2018 LG B8 OLEDia pelaamiseen ja twitchin katsomiseen (erityisesti CS ja Dota) vaikka kuinka paljon (toki pääkäyttö leffat ja sarjat), ja TV ollut käytössä monta tuntia joka päivä. Edelleenkään ei pienintäkään merkkiä kiinnipalamisesta. Ja nykyiset OLEDit ovat huomattavasti tuota kestävämpiä. Eli ei se burn-in nyt ihan pienestä tule.