LG C3 65" on tässä nyt ollut jo usemman päivän käytössä. Verkkiksestä tuli kotiin tänne periferiaan 24 tunnissa tilauksesta. Sai kaupan päälle 3. vuoden takuun.
Kuva on ihan älyttömän hyvä. AV Forums - Youtube -kanavalta tein noita kuvasäätöjä, kuva muuttui luonnollisemmaksi, oli hyvä paketista, mutta vähän pliisuuntui sopivasti noita lisäapuja ja virransäästöjä ohjeen mukaan kytkettäessä pois.
Kuvan laatu, värit, mustat, kontrastit, katselukulmat, heijastuksen sieto jne. kyllä ihan eri galaksista, kuin vanhassa vm. 2012 Sonyn HX855, 55" LCD:ssä, vaikka ei siinäkään minusta hirveän huono kuva ollut. Menee nyt makkarin telkkarina ihan ok, ei virkisty liikaa yöunilta, kun ei häikäise.
LG yllätti kaikin puolin, jopa arvosteluissa haukuttu ääni oli parempi, kuin odotin. Perus A-Studiot menee hyvin telkkarin omilla kaiuttimilla, vaikka 7.1 kotiteatteri onkin yhden napin takana.
Kaukosäädin on outo, mutta päivä päivältä tulee tutummaksi. Pari viikkoa vielä ja varmaan menee, kuin vettä vaan.
Vähän nyt kuumotellut olympialaiset ja burn-in jos teoriassa katsoisi samaa kanavaa ja logoa 14 tuntia päivässä. No, välillä voi huilata itse ja antaa telkkarinkin huilata hetki.
Tuntuu ihan hyvältä reilun 1300€ sijoitukselta. Ja tosiaan, joku vertasi Ferrari ja Lamboa, tuntuu tuo 12v. vanha Trabantilta eli jos on kenellä vanhoja "ihan hyviä" telkkareita ja arpoo uuden ostoa, niin eurot jonoon vaan, kyllä se kannattaa!
Onneksi olkoon uuden tv:n johdosta. Hankin myös itse kyseisen 65" mallin reilu viikko sitten. Edellinen tv on 55" LG Oled c malli vuodelta 2018, joka nyt siirtyi makuuhuoneeseen.
Muutama huomio kuvansäädöistä + käytön lähtökohdat meidän taloudessa:
TV on sijoitettu olohuoneen seinälle joka on suoraan vastapäätä isoja ikkunoita, myös keittiö ja parveke tuovat tilaan huomattavan määrän hajavaloa.
TV:n käyttöliittymänä emme käytä lainkaan LG:n omaa, vaan sen sijaan käytetään Apple TV:n käyttistä ( vahva suositus kaikille ) myöskään tv:n omaa kaukosäädintä ei käytetä ( muuta kuin säätöihin ) vaan se on korvattu Apple tv:n kaukosäätimellä.
Ohjelmalähteinä toimii seuraavat palvelut: Netflix, Apple TV, Prime, Max, Disney+, Skyshowtime, YouTube Premium + PS5 pelikonsoli. Näistä Skyshowtime on ainoa joka ei lähetä 4K kuvaa + Dolby Atmos yms signaalia ( vielä )
Kuvansäätöjä aloitin ensin tekemään netistä löytyvien ohjeiden mukaisesti yms, mutta ...... aikani ihmeteltyä niiden perusteella näkyvää lopputulosta, totean henkilökohtaisesti seuraavaa: kyseiset kuvansäädöt eivät sovellu meidän käyttötarkoituksiin lainkaan. Ohjeiden mukaiset kuvansäädöt toimivat käytännössä ( minun mielestäni ) vain silloin kun katsotaan kuvaa elokuvateatteri tyyppisessä ympäristössä, eli täysin pimeässä. Tyypillinen olohuone johon kohdistuu paljon erityyppistä hajavaloa, vaikka käyttäisikin verhoja yms ei mielestäni sovellu kyseisiin säätöihin valoisaan aikaan lainkaan + ohjeet vievät valotehosta suurimman osan pois.
Tämän jälkeen kun ymmärsin että Filmaker mode + ns optimaaliset kuvansäädöt eivät sovellu omaan käyttötarkoitukseen, alkoi prosessi uudestaan ja tällä kertaa niin että jokaista yksittäistä säätöä piti testata erikseen, jotta löytää itselleen sopivan kokonaisuuden. Kuvansäätöjä on LG televisioissa onneksi aika paljon + kuvansäätö mahdollisuudet muuttuvat syötettävän signaalin mukaan, jokaiselle eri kuvasignaalille tulee kuva säätää erikseen ( tämä kannattaa tehdä osissa pikkuhiljaa )
Viimeisin kuvansäätö asia minkä olen tehnyt on valkotasapaino, oletuksena -20 eli kylmä sininen, itse käytän +30 eli lämmin. Reilun viikon testailun ja säätöjen jälkeen olen tyytyväinen ostokseeni.
Pointti mitä yritän sanoa on, uskalla säätää ja kokeilla tv:n rajoja omaan käyttötarkoitukseen sopivaksi, riippumatta siitä mitä bittinörtit ja kalibrointi mittarit netissä sanovat.