Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Äkkiä katsoen nuo Verkkokaupan tarjoukset on olleet voimassa jo tovin. En nyt ihan ulkoa kaikkia muista, mutta useampi malli on ollut samassa tarjouksessa jo viikkoja.

Mietin ihan samaa. Kävin mielenkiinnosta katsomassa, josko löytyisi joku malli, joka saisi ostohousut jalkaan.
Jäi ihme fiilis, kun jäin miettimään, että eikös nämä ole jo olleet tämän hintaisia vai muistanko väärin? Näköjään en muistanut, kun joku muukin ihmettelee hintoja.

Tästä hintojen halpenemisesta vielä sellainen huomio, että tuntuu hinnat aina jämähtävän Suomessa. Sitten mustana perjantaina lyödään se 500€ alemmaksi, mutta ei me Suomalaiset mitään alennusta oikeasti saada vaan vihdoin "voidaan" ostaa samaan hintaan kuin pitkään on ollut muualla Euroopassa.

Näyttää olevan tarjouksessa Samsung QE75Q80B 75":

Ilmeisesti tuo olisi ihan hyvä tuossa hintaluokassa 75" suhteen. Onko muita hyviä vaihtoehtoja max. 2000 EUR hintaluokassa (Netflix-katselu, random pelailu PS4/5, TV-kanavat)?

Sonyltä löytyisi X93K:

tai sitten XR75X94KAEP malli:
Itse nappasin tuon QE80B 65" koossa.
Järkeilin että alle tuhanteen euroon ei ehkä helpolla saa VA-paneelia sekä Full Array Local Dimmingia.
Siihen vielä lisäksi 60w 2.2.2 kajarit jotka kuulemma symphony Q kanssa antaa jo jotain iloa, toisin kuin aiemmin Samsungin telkkareissa olleet 20w kajarit.

Siinä loistava 75" kohtuu edullisesti. Parasta liikkuvaa kuvaa.
Wtf, tuollaisen ostin vajaa vuosi sitten ja hintaa oli 1599€, nyt ovh 2500€ :geek: :redface:. No vaan eikai noita kukaan ovh- hinnoilla ostele, vaan tarjouksista....
Hyvä peli ollut, paitsi viime aikoina google alkanut sekoilemaan. Välillä jatkuvasti käynnistelee omia aikojaan kesken TV-lähetyksen katselun Google assistantia. Koittanut jotain tuohon liiittyviä asetuksia säädellä, vaan ei ainakaan vielä ole osunut kohdilleen oikea vipu. Veemäinen vielä kun tosiaan ihan satunnainen ongelma, välillä tekee kerran viikossa, välillä useamman kerran tunnissa.

edit. Ei kun toikin ollut tarjouksessa verkkisessä 1599€,mutta juuri nyt hinta 2499€. Eipä ole hinta hirveästi pudonnut vuodessa :P

Kokemuksia tai mietteitä näistä?
Sonyn oled a75k
Sonyn x90k sarjalainen
Molemmat tonnin

Itselläni kanssa tämä 65'' harkinnassa. Hinta 1499€ tämän viikonlopun. Osaako joku sanoa saako puolellatoista tonnilla paljonkin parempia pelejä?

Tässä vertailu miten oledin kirkkaus riittää. Ylempi Sonyn fald alempi philipsin oled. Kumpikin ns. default säädöillä. Sony custom ja philips filmmaker mode. Huoneessa ikkuna ja verhot auki ja aurinko paistaa ;)

Liitteet

• PXL_20221112_103119198.jpg
    PXL_20221112_103119198.jpg
    259,5 KB · Luettu: 326
Tässä vertailu miten oledin kirkkaus riittää. Ylempi Sonyn fald alempi philipsin oled. Kumpikin ns. default säädöillä. Sony custom ja philips filmmaker mode. Huoneessa ikkuna ja verhot auki ja aurinko paistaa ;)
Tuossa hyvä videovertailu.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ei kyllä osaa päättää, ostaakko sitä QD Oled Samsungilta vaiko Neo Qled. QD oli mielessä, mutta nyt kun lukenu foorumeita ja kahtonu videoita, aika paljon on vissiin häikkää tuossakin vermeessä. Vääntyneet paneelit, kuvan palamiset yms. ahistaa kyllä jos meinaa lähemmäs 2k laittaa persaukisena televisioon kiinni. Joutuukohan lie vielä vanhalla Sonyn 55w828b:llä kärvistelemään.

Ei kyllä osaa päättää, ostaakko sitä QD Oled Samsungilta vaiko Neo Qled. QD oli mielessä, mutta nyt kun lukenu foorumeita ja kahtonu videoita, aika paljon on vissiin häikkää tuossakin vermeessä.

Jos et osaa me autetaan. S95B. Ei kahta sanaakaan tuosta. Iske kiinni vaan.

Oli aparatti mikä tahansa, netistä löytyy aina kauhutarinoita. Ja onhan se takuu ja palautuisoikeus jos huono säkä sattuu kohdalle.

Oli aparatti mikä tahansa, netistä löytyy aina kauhutarinoita. Ja onhan se takuu ja palautuisoikeus jos huono säkä sattuu kohdalle.
Joo niitä sun aikasemmin linkkaamia juttuja luinkin ja koitin tutkia vähä enemmänkin. Houkuttas tuo myös painonsa puolesta, aika kevyt laitos iskeä myös seinään jos sille päälle sattuu. Kaippa se pitää verkkokaupan diiliä lähtiä rohkeasti kokeileen kun tuskin tuo Black Friday diileihin halvemmallakaan tulee.

Minulla on paljon parempi neuvo. Persaukisena ei kannata harkita minkään tv:n ostoa. Ei varsinkaan 2000€ maksavaa, jos vielä kotona on toimiva laite.

Minulla on paljon parempi neuvo. Persaukisena ei kannata harkita minkään tv:n ostoa. Ei varsinkaan 2000€ maksavaa, jos vielä kotona on toimiva laite.
Hyvä neuvo kyllä, mutta halu ja järki ei aina kohtaa investoinneissa, varsinki ku aikansa tuota ostamista jo miettiny . On semmonen rahaa ostaa kyllä ku jemmannu, mutta sitä toivois sitten saavansa vähintään yhtä pitkään kestävän ku nykyinenkin. Rahalle siis toivoo vastinetta ja siksi pitää täältä koittaa vinkkiä kysyäkkin.

Hyvä neuvo kyllä, mutta halu ja järki ei aina kohtaa investoinneissa, varsinki ku aikansa tuota ostamista jo miettiny . On semmonen rahaa ostaa kyllä ku jemmannu, mutta sitä toivois sitten saavansa vähintään yhtä pitkään kestävän ku nykyinenkin. Rahalle siis toivoo vastinetta ja siksi pitää täältä koittaa vinkkiä kysyäkkin.
Tuo S95B on future proof ratkaisu jos jokin. Varmasti saat siitä hyvin pitäaikaisen telkkarin joka kestää aikaa varmasti parmmin kuin joku NeoQled. Eikä sitten harmita jälkikäteen, että olisiko sitenkin pitänyt....

Joo tuommonen QD OLED kyllä houkuttelee, mutta sitä käy henkistä kamppailua että ostaako 65" QD:n, vai sittenki uhraa rahansa 75" muuhun malliin. 75" ois varmasti liian iso tähän kämppään, mutta silti se houkuttaa. Aikasa miettii niin jää sitten molemmat ostamatta ku osaa päättää
Mielipiteitä on monia, mutta itse laittaisin kuva-alan edelle niin kauan kun TV:n natiivikontrasti ei ole surkea (~alle 3000:1) ja bloomingista tai huonosta liiketoistosta ei tarvitse kärsiä. Selkeät virheet kuvassa häiritsee, mutta todellisuudessa keskiluokan televisiotkin pääsevät nykyään silmämääräisesti varsin hyvään kuvanlaatuun. Ei siinä yleensä telkkaria katsoessa täysipäinen jää miettimään, että: "Voi hitsin vitsi, tuottaispa tää telkkari ton 90%:n sijaan sen 93% väriavaruudesta, vaikken eroa taida oikein silmällä pystyä näkemään."

Jumal-telkkaria ei kaikkien kuvanlaadullisten ominaisuuksiensa puolesta ole toistaiseksi vielä kuluttajahintaan tyrkyllä. Mutta kuva-alan suhteen 75" on kolmanneksen isompi kuin 65". Se on jo ihan merkittävä ja "wow-efektin" aiheuttava ero. Jos etäisyyttä televisioon on yli 2 metriä laittaisin samaan rahaan itse 75" hyvän perustelkkarin vähän kuvanlaadullisesti paremman 65" edelle ihan pelkän suuremman kuvan tuoman immersion vuoksi.

Ja ne OLEDit ovat edelleen vähän himmeitä kesäisessä olohuoneessa. Ainakin joutuvat rypistelemään paneelin suorituskyvyn äärirajoilla saadakseen riittävästi full scene brightnessia.

Tämä myös, katseluetäisyys on noin 2.7m ja tuo wow efekti ois tietysti mieluista. Paljon sarjoja ja leffoja tulee kuitenki kulutettua. Toki tietokone sun muut vielä siinä lisänä, mutta vähemmällä käytöllä.

Tuo S95B on future proof ratkaisu jos jokin.

Miten sen nyt ottaa... Toisaalta vois ajatella, että ton valitsemalla joutuu koekaniiniksi, kun kellään ei ole hajua, miten tuo ajan saatossa tulee käyttäytyyn, kun kuitenkin käytännössä ensimmäinen versio tosta paneeligenrestä. Sen sijaan WOLED-puolella on ehtinyt olla monet monet sukupolvet ja optimoinnit.

Tämä myös, katseluetäisyys on noin 2.7m ja tuo wow efekti ois tietysti mieluista. Paljon sarjoja ja leffoja tulee kuitenki kulutettua. Toki tietokone sun muut vielä siinä lisänä, mutta vähemmällä käytöllä.
No, mulla on 65" 2,2 metrin päässä ja oon päivittämässä sitä 75", koska alkoi harmittaa jo parin kuukauden kuluttua, että en päivittänyt suoraan 55" -> 75" silloin 3,5 vuotta sitten.

Miten sen nyt ottaa... Sen sijaan WOLED-puolella on ehtinyt olla monet monet sukupolvet ja optimoinnit.

No enemmän se on future proof kuin ikivanha WOLED tai saati sitten NeoQLED
LG:n höystää sen WOLED:n MLA:lla, jolloin perus WOLED jää budget telkkareiden paneeliksi.
Totta kai on odotettavissa että QD OLED myös kehittyy jatkossa pienin askelin.

No enemmän se on future proof kuin ikivanha WOLED tai saati sitten NeoQLED
LG:n höystää sen WOLED:n MLA:lla, jolloin perus WOLED jää budget telkkareiden paneeliksi.
Totta kai on odotettavissa että QD OLED myös kehittyy jatkossa pienin askelin.
Mikä tuossa muka on "future proofia"? Se QD OLED voi olla kolmen vuoden päästä täysillä ajettuna yhtä himmeä kuin Neo QLED joskus vuosikymmenien päästä. Varmaa on ainoastaan se, että QLEDit ei juuri himmene ja QD OLED on niin uutta tekniikkaa, ettei mitään varmuuksia sen pitkäikäisyydestä vielä ole.

Varmaa on sekin, että kovaa ajettuna kaikki nykyinen OLED-tekniikka tähän saakka on kärsinyt jo startista vaatimattoman kirkkauden heikkenemisestä pikku hiljaa ajan myötä, vaikka pahimmista burn-in-ongelmista olisikin jo päästy eroon. QD OLED on tuskin tähän mikään poikkeus.

En nyt puhu miten tekniikka kestää käyttöä, vaan siitä mitä tekniikoita on tulevaisuudessa käytössä ja siitä mitkä kestävät aikaa parhaiten.

Se QD OLED voi olla kolmen vuoden päästä täysillä ajettuna yhtä himmeä kuin Neo QLED joskus vuosikymmenien päästä.
Voi ja voi olla että ei.

En nyt puhu miten tekniikka kestää käyttöä, vaan siitä mitä tekniikoita on tulevaisuudessa käytössä ja siitä mitkä kestävät aikaa parhaiten.
En ymmärrä mitä lisäarvoa sen QD OLEDin pitäisi antaa tekniikkana siinä kohtaa, kun sen kalliin lippulaivauutuuden ruutu on niin himmeä, ettei sitä pysty katsomaan kuin säkkipimeässä kellarissa. Tai mitä lisäarvoa se nyt tuo muutenkaan vain siksi, että on tuoreempaa tekniikkaa?

Analogiana on jotenkin vaikea nähdä, että olisin viiden vuoden päästä merkittävästi onnellisempi päivittäisillä kauppareissuilla sen vuoksi, että autossani on uudempi DSG-automaattivaihteisto perinteisemmän momentinmuunninautomaatin sijaan, jos ne molemmat nyt vaan sattuu viiden vuoden jälkeen vielä toimimaan ilman kilkattamisia. Se on kuitenkin varmaa, että sen DSG:n tyypillinen kytkinpakan hajoaminen ja korjauskustannukset alle 100 tkm ajon jälkeen ottaa omasta lompakosta päähän ihan pirusti. Eikä sitä olisi sillä perinteisellä laatikolla tapahtunut tekniikkansa puolesta ollenkaan.

Eri asia on sitten, jos näiden eri töllömallien mukana tulee erilaista tukea esim. HDMI-liittimien standardien kanssa, joilla on aitoa vaikutusta future prooffauksien suhteen.

Voi ja voi olla että ei.
Erittäin todennäköisesti on, kunnes joku pystyy osoittamaan, että OLED-fysiikanlakeihin on tullut joku selittämätön muutos näiden myötä. Siihen saakka lyön pääni pantiksi, että keskimääräinen Neo QLED -ruutu menettää vähemmän suorituskyvystään ajan myötä ja on käytännön tasolla pitkäikäisempi.

Olen omistanut oled ja led tvtä noin 10 kpl eri valmistajien malleja. Samsung 65q9fn mallin blooming alkoi vituttaa ja vaihdoin Sonyn a8 olediin. Hetken olin tyytyväinen ja blooming ei kiusannut. Kunnes aloin katsoon 4k hdr leffoja . Mitä ihmettä kuva oli täysin ponneton ,ei mitään wow efektiä highlighteista kuin sampassa oli. Itse katson aina 4k hdr version leffasta ja sarjasta jos on saatavilla. 4k hdr katseluun ei vaan oled riitä jos parempaan on tottunut. Sony vaihtui Samsungin 75QN92 neoqled malliin ja taas palasi hymy kun katseli 4k hdr leffoja. Ja mitä tulee bloomingiin neoqledissä se ei häiritsevissä määrin esiinny edes pimeässä katsottaessa. Toki oled on hyvä valinta mikäli ei katso 4k hdr matskua, tietenkin jos ei parempaa ole nähnyt näyttäähän se oledin 4k kin hyvältä. Qd oled paras oled mutta niitä ei saa vielä 65 tuumasta isompana.

Viimeksi muokattu:
Toki oled on hyvä valinta mikäli ei katso 4k hdr matskua, tietenkin jos ei parempaa ole nähnyt näyttäähän se oledin 4k kin hyväktä.
Joo ja onhan ne oikeasti hyviä, jos on erillinen pimennettävä katseluhuone, jossa silmä saa rauhassa tottua siihen hämärään. Jos taas televisio on tarkoitus hankkia sellaisten ikkunoiden tuntumaan, mistä suurin osa asuntoon tulevasta luonnonvalosta otetaan sisään, niin fiksumpiakin valintoja voi tehdä. Kuten joku sellainen töllö, joka kykenee 500 nittiin 100% ikkunalla. Tai vaikka nyt edes 50% ikkunalla.

Toki oled on hyvä valinta mikäli ei katso 4k hdr matskua, tietenkin jos eiJoo ja onhan ne oikeasti hyviä, jos on erillinen pimennettävä katseluhuone, jossa silmä saa rauhassa tottua siihen hämärään. Jos taas televisio on tarkoitus hankkia sellaisten ikkunoiden tuntumaan, mistä suurin osa asuntoon tulevasta luonnonvalosta otetaan sisään, niin fiksumpiakin valintoja voi tehdä. parempaa ole nähnyt näyttäähän se oledin 4k kin hyväktä.

Itse katson aina 4k hdr version leffasta ja sarjasta jos on saatavilla. 4k hdr katseluun ei vaan oled riitä jos parempaan on tottunut.
Oho. Tätä en tiennytkään. Aina oppii uutta. Hyvä kun kerroit.
Hieman omituista kuitenkin , onkohan nuo ammattilaiset jotka noita telkkareita ammatikseen testaavat sitten ihan väärässä ?

Pääasia kuitenkin on, että olet itse löytänut sen sopivan telkkarin joka vastaa tottumuksiasi. Onneksi meillä on valinnanvaraa.

Joo ja onhan ne oikeasti hyviä, jos on erillinen pimennettävä katseluhuone, jossa silmä saa rauhassa tottua siihen hämärään. Jos taas televisio on tarkoitus hankkia sellaisten ikkunoiden tuntumaan, mistä suurin osa asuntoon tulevasta luonnonvalosta otetaan sisään, niin fiksumpiakin valintoja voi tehdä.
Hieman jyrkähkö lausunto. Tohtinen hieman olla eri mieltä. Nimim. OLED ja seitsemän ikkunaa.

Hieman jyrkähkö lausunto. Tohtinen hieman olla eri mieltä. Nimim. OLED ja seitsemän ikkunaa.
No ikkunoita on erilaisia kuten myös ilmansuuntia mihin ne osoittaa jne. Mulla on telkkarista metrin päässä sivulla etelään osoittavan terassin täyskorkea lasiovi ja sen vieressä pari ikkunaa. Helposti saa kesällä huudattaa 600 nittiin yltävää taustavaloa SDR-kamalla pitkälti yli puolenvälin, vaikka terassin päällä on syvyyssuunnassa kolmisen metriä kattolippaa, joka estää sen, ettei aurinko paista suoraan sisään edes kynnykselle.

Oho. Tätä en tiennytkään. Aina oppii uutta. Hyvä kun kerroit.
Hieman omituista kuitenkin , onkohan nuo ammattilaiset jotka noita telkkareita ammatikseen testaavat sitten ihan väärässä ?

Pääasia kuitenkin on, että olet itse löytänut sen sopivan telkkarin joka vastaa tottumuksiasi. Onneksi meillä on valinnanvaraa.

lg c2 joka on tän hetken parhaita oledeja hdr kirkkaus arvosana 7.3 rtingsin mukaan. Abl himmentää kuvaa entisestään esim jääkiekkoa katsottaessa. Ja soveltuu hdr katseluun pimeässä huoneessa . Itsehän sanoit että arvostelijat on oikeassa niin mitä vittua jankkaat omaa bulshittiä faktana täällä.
Samsung QN90B hdr kirkkauden arvosana 9.4 saman rtingsin arvostelijoiden mukaan.

lg c2 joka on tän hetken parhaita oledeja hdr kirkkaus arvosana 7.3 rtingsin mukaan. Abl himmentää kuvaa entisestään esim jääkiekkoa katsottaessa. Ja soveltuu hdr katseluun pimeässä huoneessa . Itsehän sanoit että arvostelijat on oikeassa niin mitä vittua jankkaat omaa bulshittiä faktana täällä.
Samsung QN90B hdr kirkkauden arvosana 9.4 saman rtingsin arvostelijoiden mukaan.

Älä nyt suotta hikeenny hyvä mies. Otappa happea hieman. Tässä vain vaihdetaan ajatuksia.

Hyvä että kirkkautta riittää. Ei kai siinä sitten muuta sitten tarvita television katselluun, saati sitten HDR kuvan katseluun. Noilla eväillä sitten eteenpäin vaan.....Nautitaan tahoillamme, omilla tavoillamme, omilla kriteereillämme.

No ikkunoita on erilaisia kuten myös ilmansuuntia mihin ne osoittaa jne. Mulla on telkkarista metrin päässä sivulla etelään osoittavan terassin täyskorkea lasiovi ja sen vieressä pari ikkunaa. Helposti saa kesällä huudattaa 600 nittiin yltävää taustavaloa SDR-kamalla pitkälti yli puolenvälin, vaikka terassin päällä on syvyyssuunnassa kolmisen metriä kattolippaa, joka estää sen, ettei aurinko paista suoraan sisään edes kynnykselle.

Monestihan tuolla suurella kirkkaudella kompensoidaan ikkunoiden ja sisävvalaistuksen heijastumia, ei sitä, että itse kuvan kirkkaus ei riittäisi. Itse olen onneksi onnistunut sijoittaman TV:n ja istumapaikat siten että heijastukset ovat hyvin kontrollissa tai kontrolloitavissa, vaikka ikkunoita piisaa kahdella sivulla. Kun illalla aurinko paistaa suoraan sisään, on tietysti laitettava kaihtimet alas jottei paista suoraan ruutuun.

Jokainenhan tietää että pelkillä kaihtimilla ei saa huonetta mitenkään pimeäksi päivällä, itse asiassa huone jää melko valoisaksi, silti OLEDilla ei ole mitään ongelmaa tässä ympäristössä. Ja jokainen itseään kunnioittava AV intohimoilia kyllä sitten katsoo HDR leffansa hieman hämärretyssä huoneessa eikä kirkkaassa päivänvalossa. Ja TV lähetyksiä nyt voi katsoa tälläkin täydessä valaistuksessa, niinkuin nytkin teen tässä parhaillaan.

Mitä tällä nyt yritän sanoa on se, että OLED on tarkoitettu ihan normaaliin kotiin, ilman tarvetta erityiseen pimennyshuoneeseen. Kokeilkaa vaikka Gigantin hallissa. Siellä valoa piisaa. Ottataa vidid moodi pois päältä ja laittakaa joku normaali moodi päälle Pitäisi näkyä varsin hyvin. Eikö ?

Olen omistanut oled ja led tvtä noin 10 kpl eri valmistajien malleja. Samsung 65q9fn mallin blooming alkoi vituttaa ja vaihdoin Sonyn a8 olediin. Hetken olin tyytyväinen ja blooming ei kiusannut. Kunnes aloin katsoon 4k hdr leffoja . Mitä ihmettä kuva oli täysin ponneton ,ei mitään wow efektiä highlighteista kuin sampassa oli. Itse katson aina 4k hdr version leffasta ja sarjasta jos on saatavilla. 4k hdr katseluun ei vaan oled riitä jos parempaan on tottunut. Sony vaihtui Samsungin 75QN92 neoqled malliin ja taas palasi hymy kun katseli 4k hdr leffoja. Ja mitä tulee bloomingiin neoqledissä se ei häiritsevissä määrin esiinny edes pimeässä katsottaessa. Toki oled on hyvä valinta mikäli ei katso 4k hdr matskua, tietenkin jos ei parempaa ole nähnyt näyttäähän se oledin 4k kin hyvältä. Qd oled paras oled mutta niitä ei saa vielä 65 tuumasta isompana.
Olen havainnut saman, LG C8:lla HDR on melko ponneton jos vähänkään valoa, siksipä nuo testaajatkin suosittelee tätä QN9xA:ta (B:tä) valoisaan tilaan eikä syyttä. RTingsinkin HDR-arvostelu antaa mielestäni liian suuren painoarvon täydelliselle mustalle = automaattinen 10 äärettömälle kontrastille ja paikallishimmennykselle joiden painoarvo HDR-pisteytyksessä suurin, vaikka se toinen ääripää eli kirkkaus ja värivolyymi jää vajaaksi, ei siis kannata nojata suoraan siihen.

Mitenkähän valmistajat olettaa, että asiakas voisi ison television lähettää huoltoon?
Harva julmetun kokoista pakettiakaan säilyttää, niin koitapa siinä pakata sitten...

Onneksi ei ole ollut tarvetta korjauksiin, kopkopkop. Tuon 85" ruudun omassa paketissakin kuskaaminen oli aika työläs operaatio.
Sonylla infocare lähetti ensin samsungin laatikon johon piti pakata ja sitten tilata kuljetus. Toki kysyivät ensin onko oma laatikko tallella, sampan laatikko oli kyllä huomattavasti helpompi pakata kuin sonyn oma.

Kieltämättä hieman hankalaa oli yksin pakata 85 kokoinen laitos.

Samsungilla paneelin vaihto hoitui kotona, sainkin täydellisen paneelin ja koska huoltomieskin oli mukava, annan Samsungille täyden kympin huollon osalta, vaikka aluksi piti kovasti vakuutella huoltoa että paneeli on viallinen.

Monestihan tuolla suurella kirkkaudella kompensoidaan ikkunoiden ja sisävvalaistuksen heijastumia, ei sitä, että itse kuvan kirkkaus ei riittäisi. Itse olen onneksi onnistunut sijoittaman TV:n ja istumapaikat siten että heijastukset ovat hyvin kontrollissa tai kontrolloitavissa, vaikka ikkunoita piisaa kahdella sivulla. Kun illalla aurinko paistaa suoraan sisään, on tietysti laitettava kaihtimet alas jottei paista suoraan ruutuun.
Tietty kompensoidaan, koska reaalimaailmassa harvalla on pimeää katselutilaa. Jos se kirkkaus ei riitä siihen tilaan niin sitten se ei riitä, ei siinä oikein lohduta ajatella, että kirkkaus kyllä riittää, asuntoni ei vain ole tarpeeksi pimeä. Tuosta syystä vaihdoin aikanaan plasmasta pois.

Jokainenhan tietää että pelkillä kaihtimilla ei saa huonetta mitenkään pimeäksi päivällä, itse asiassa huone jää melko valoisaksi, silti OLEDilla ei ole mitään ongelmaa tässä ympäristössä. Ja jokainen itseään kunnioittava AV intohimoilia kyllä sitten katsoo HDR leffansa hieman hämärretyssä huoneessa eikä kirkkaassa päivänvalossa. Ja TV lähetyksiä nyt voi katsoa tälläkin täydessä valaistuksessa, niinkuin nytkin teen tässä parhaillaan.
Perus sälekaihtimet blokkaavat muistaakseni noin 95-98% valosta (saa korjata jos muistan väärin), vaikka silmä ei sitä yhtä merkittävänä erona aistikaan. Onhan siinä todellisuudessa kuitenkin jo 20–50-kertainen helpotus valon intensiteetin suhteen mitä vastaan TV joutuu kilpailemaan verrattuna siihen, jos haluaa asunnossa olevan valoisaa. Kun yhä useammassa modernissa asunnossa keittiö ja olohuone ovat samaa tilaa kuten täälläkin ja olohuoneen ikkunat ovat pitkälti vastuussa myös keittiöön tulevasta luonnonvalosta muodostuu tuo olohuonepuolen riittävä hämärtäminen alle 200 nitin koko kuvan maksimikirkkauksille usein hankalaksi etenkin, jos ei halua pitää keittiön puolella valoja päällä päivisinkin.

Mitä tällä nyt yritän sanoa on se, että OLED on tarkoitettu ihan normaaliin kotiin, ilman tarvetta erityiseen pimennyshuoneeseen. Kokeilkaa vaikka Gigantin hallissa. Siellä valoa piisaa. Ottataa vidid moodi pois päältä ja laittakaa joku normaali moodi päälle Pitäisi näkyä varsin hyvin. Eikö ?
Myymälävalaistus ei pääse valon intensiteetissä lähellekään luonnonvaloa. Ei oikein edes pilvisellä säällä. Toimisto- ja myymälätilojen valaistus suunnitellaan yleensä 300 luxin tuntumaan, kun aurinkoisena kesäpäivänä taivaalta tuuttaa alas kymmeniä tuhansia luxeja. Puhutaan siis jopa yli satakertaisesta erosta valon intensiteetissä, vaikka silmä ei sitä samalla tavalla aistikaan ilman kilpailevia valonlähteitä. Jos on joskus käynyt aurinkoisena kesäpäivänä pihalla läppärin kanssa niin huomaa, että 300 nitin ruutu voi yhtäkkiä näyttää varsin mustalta.

Katselutilan valoisuudesta...
Ylimääräistä valoa, joka kilpailee ruudusta tulevan valon kanssa, voisi ajatella samanlaisena häiriönä kuin melua, joka kilpailee äänentoiston kanssa.

Yritetään voittaa häiriötekijä
Kuvan kirkkautta laitetaan suuremmalle tai jos ei riitä, ostetaan uusi (kalliimpi) ruutu, josta saa paljon enemmän kirkkautta.
Laitetaan ääntä kovemmalle tai jos ei riitä, ostetaan paremmat äänentoistolaitteet.

Yritetään saada häiriöitä ja haittatekijöitä poistettua tai mahdollisimman pieneksi
Telkkarin sijoitus, sälekaihtimet, verhot, pimennysverhot sekä valojen säätäminen, suuntaus tai sammuttaminen.
Ikkuna tai ovi kiinni (jos melu tulee ulkoa), akustointi (kaikuminen) tai käsketään muuta porukkaa pitämään vähemmän ääntä tai naapuria lopettamaan remontti tai käytetään melua eristäviä kuulokkeita.

Käytetään televisiota vain silloin kun on vähän tai ei ollenkaan häiriöitä eli ei silloin kun aurinko paistaa ruudulle tai huoneistossa remontoidaan tai siellä on joku kokous tai väittely...

55 tuuman QN700B on Samsungin Neo QLED -televisio huikealla 8K-resoluutiolla. ..

Arvon raati mitä mieltä tälläisesta 8K touhusta? Pitäskö löydä Nvidia 3070 jatkoksi ja saisi kivan kuvan?

55 tuuman QN700B on Samsungin Neo QLED -televisio huikealla 8K-resoluutiolla. ..

Arvon raati mitä mieltä tälläisesta 8K touhusta? Pitäskö löydä Nvidia 3070 jatkoksi ja saisi kivan kuvan?
8k elokuvia ei ole bd:llä. Streamipalvelut compressoi 4k videot 1/4 bd bittivirrasta, mitähän tapahtuu 8k streamatun sisällön kanssa.
55" 8k = 160 ppi. Käytännön hyöty tuolle ppi:lle olisi katselu puolen metrin päästä, 55" tv on luultavasti parin metrin päässä.
Peleissä se vaatisi 4090 dlss hommelia, mutta käytännön hyödyt on mitäänsanomattomat. 60hz paneeli joten se on kaikkeen paska ja häviää kuvanlaadussa mille tahansa telkulle joka priorisoi 120hz, kontrastia, liikkeen prosessointia tai lagia.

Jos katselukokemuksia elokuvista haluaa, ei se tapahdu olohuoneessa päivänvalossa. Olohuone nykykodeissa mielestäni surkein paikka sijoittaa televisio. Siinäpä porhotatte lcd/oled töllöjen taustavaloa täysillä. Oledilta kiva katsoa elokuvia huoneessa, jonka tarvittaessa voi himmentää. :tup:

Jos katselukokemuksia elokuvista haluaa, ei se tapahdu olohuoneessa päivänvalossa. Olohuone nykykodeissa mielestäni surkein paikka sijoittaa televisio. Siinäpä porhotatte lcd/oled töllöjen taustavaloa täysillä. Oledilta kiva katsoa elokuvia huoneessa, jonka tarvittaessa voi himmentää. :tup:
Tietysti himmennys huoneessa oltava, mutta kun sitä televisiota katsotaan joskus myös päiväsaikaan eikä aina halua pimentää huonetta, niin sitä kirkkautta joskus vaaditaan ja hyvä olla. MiniLEDillä mukava katsoa leffoja kellonajasta ja valaistuksesta riippumatta, mutta QD-OLED toki kiinnostaisi kunhan saa isommassa koossa.:giggle:

Mieluttaisi OLED telkkari tässä hinta ja kokoluokassa. Näitä ei vaan taida oikein olla paljoa saatavilla, mites tämmönen? Aika rajusti hintaa ainakin tiputettu, tosin vaikuttaisi että tuossa hintaluokassa saa jokseenkin vastaavia QLED telkkareita(?). Mennään ihan budjetin ylärajoilla, noita viime vuoden LG B1/C1 ei taida olla black friday tarjouksiin tulossa? Tästä löytyy keskijalusta, kuulokeliitäntää ei ole mut kai sen jollain DAC:lla esim. voi toteuttaa

Osaisiko joku kertoa yhteenvedon omaisesti, miten firmojen huolto isojen telkkareiden (>75") menee? Tuli mieleen, että on melkein pakko skipata merkit, joissa ruutua pitää alkaa itse postitella, koska siitä tulisi melkoisesti kuluja.

Lähinnä siis Suomesta saatavat OLED-näyttöjä tekevät, eli käytännössä LG, Sony, Samsung ja Philips.

Tämä on oikea valinta tuohon hintaluokkaan. Tuo 65QN85B on ylihintainen vieläkin vaikka ihan Ok TV onkin.

Osaisiko joku kertoa yhteenvedon omaisesti, miten firmojen huolto isojen telkkareiden (>75") menee? Tuli mieleen, että on melkein pakko skipata merkit, joissa ruutua pitää alkaa itse postitella, koska siitä tulisi melkoisesti kuluja.

Lähinnä siis Suomesta saatavat OLED-näyttöjä tekevät, eli käytännössä LG, Sony, Samsung ja Philips.
Samsungilla ainakin käytiin kotona paneeli vaihtamassa. Ei tarvinnut lähettää mihinkään ,kyse oli 75 tuuman mallista.

Tulee vaan vähän hinnakkaaksi hommata kaupunkialueelta se ylimääräinen huone asuntoon ihan vain katsellakseen siellä Oledia pimeydessä.

Tämä on oikea valinta tuohon hintaluokkaan. Tuo 65QN85B on ylihintainen vieläkin vaikka ihan Ok TV onkin.

Onko tuolla tuotekoodista paljastuvalla "kohdemaakoodilla" (QE65S95BATXXH) käytännössä mitään merkitystä?

Samaa TV:tä, mutta XC päätteisellä koodilla, eli Suomen markkinalle kohdistettuna on muillakin myynnissä.
55" versio ollut kiikarissa.

Tulee vaan vähän hinnakkaaksi hommata kaupunkialueelta se ylimääräinen huone asuntoon ihan vain katsellakseen siellä Oledia pimeydessä.

Onko jo kaikki muut keinot kokeiltu? Vai vaativatko muut katsojat kirkkaiden valojen päällä pitämistä ja siksi ainoa vaihtoehto olisi oma huone? Tiedän että on tosiaan sellaisia ihmisiä, joilla pitää olla aina kaikki valot päällä ja sitten tv:n kirkkaus säädettynä lähes täysille, jotta näkisi jotain...

Vaatimus ei kuitenkaan ole pimeys (eli ei tarvitse mennä äärilaitaan) vaan aika riittävä on sellainen hämäryys, että ei tule heijastuksia ruudulle.
Valot saa yleensä pois päältä ja verhot kiinni, mutta jos se ei riitä keskipäivän auringonpaisteessa, niin ainakin tavallisen mallisiin ikkunoihin on helppo laittaa pimennysverhot.
Tsekkaa vaikka nämä Ikeasta. Eivät ole muovimaisia tai kovin raskaita kuten osa pimennysverhoista, eivätkä vie konkurssiin.
MAJGULL Pimennysverhot, 2 kpl, tumma turkoosi, 145x250 cm - IKEA

Meillä piti ostaa kaksi paria, kun olkkarissa on eteläpuolella useita isoja ikkunoita ja parvekkeen ovi. Valoa tulee myös keittiöstä, jossa on ikkunat länteen ja pohjoiseen, mutta se ei niin paha ja saadaan tarvittaessa välissä oleva ovi kiinni (tarvittiin sulkea se ovi viime kesänä kai kolme kertaa ilta-auringon paisteessa kirkkaana). Ollaan saatu suorassa auringonpaistessakin ihan riittävä hämäryys tuollaisilla verhoilla.

Mutta se lisähuone eli erillinen katseluhuone (tai man cave) ei tietenkään olisi huono idea (tai sijoitus jos on omistusasunto), mutta siihenkin voidaan tarvita pimennysverhoja. :)

LG ei ainakaan täällä päin tarjoa tuota palvelua, vaan laite pitäisi lähettää huoltoon. Ja kun tuon kokoista telkkaria ei haluaisi itse alkaa nostella seinälle niin siinä tulee äkkiä kustannuksia.

Samsungilla onnistuu koko maassa kotihuolto. Sonyllä ei ole chattiä, laitoin viestiä. Katsotaan mitä sanovat.

E. Philipsillä on kotihuolto vain pääkaupunkiseudulla. Muualla nouto/palautus.

Viimeksi muokattu:
Nyt kun on black fridaykin kohta tulossa niin mietin, että minkälaista tv:tä sitä hankkisi omaan käyttötarkoitukseen. Itsellä sisältö mitä katson on melkein aina korkeintaan full hd ja ei melkein ikinä tule katsottua 4k laadulla olevaa sisältöä satunnaista youtube videota tai elokuvaa lukuunottamatta. Tällä hetkellä löytyy joku vanha samsungin full hd tv, joka resoluution puolesta itselleni passaisi, kun ei taida 4k tvstä resoluution kannalta olla hyötyä full hd sisällössä. Kuitenkin kaikki muu siinä nykyisessä tvssä, kuten värit ja kontrasti on niin inhottavaa katseltavaa, että aina katson sitten 24" monitoristakin mieluummin. Pelaamista varten en erityisesti tarvitse telkkua, koska pelaan mieluummin tietokoneella ja tila on suhteellisen pieni, joten ei tarvitse tv:n olla 55" isompi.

Kun olen nuita uusia telkkuja katsellut niin OLED on vaikuttanut houkuttelevalta vaihtoehdolta ja budjetti itselläni tosiaan on max. 1000 euron luokkaa, mutta tietenkin jos pääsee paljon halvemmalla ja kuva on tarpeeksi hyvän näköinen hintaisekseen niin aina parempi. Huomasin kuitenkin, että monilla on OLED telkkujen kanssa ollut kovaa "stutteria" animen kanssa, joka on tuotettu korkeintaan 24fps. Itsellä anime ja youtube olisivat pääkäyttötarkoitukset, joten en tiedä olisiko sitten järkevämpää harkita telkkuja muulla teknologialla. Noissa OLED tv:issä taitaa olla nykyään joitain asetuksia, jotka helpottavat tämän "stutterin" kanssa, mutta onko kellään täällä kokemusta kuinka hyviä nuo sitten oikeasti ovat.

Olisin kiitollinen, jos jollain olisi ehdottaa, joitain televisioita tai asioita, joita kannattaisi ottaa lisäksi huomioon, kun hankin tv:tä tähän käyttötarkoitukseen. Myös yleisesti joitain suuntaa antavia ehdotuksia malleista tai valmistajista, joita kannattaisi katsoa black friday tarjouksista ottaisin mielelläni vastaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 186
Jäsenet
78 774
Uusin jäsen
abassimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom