En tarkoittanutkaan, että mikään tekniikka olisi tällä hetkellä mitenkään valmista vielä. Taustavalotekniikalla tuotetussa kuvassa vain on omat ongelmansa, joita ei täysin voi poistaa. OLEDissakin on toistaiseksi vielä omat ongelmansa. MicroLED ratkaissee molempien edellämainittujen ongelmat, mutta on vielä kallis, mutta niinhän ne plasmatelevisiotkin maksoivat uuden perheauton verran vielä viime vuosituhannen lopulla. Nykyään niitä voi käydä hakemassa ilmaiseksi taloyhtiöiden kierrätyshuoneista.
Niin. No minä en tietokone-, urheilu- jne. käyttöön OLEDia tule ostamaan, vaikka siinä on tiettyjä loistavia puolia.
En myöskään aio odottaa useita vuosia, sitten kun tuo MicroLED on halvempi, että päivitän nykyisen 10 vuotta vanhan 52" FullHD Sonyni. Sen MicroLEDin voin ostaa sitten 10 vuoden päästä taas, jos nämä uudet Sonyt kestävät yhtä hyvin käyttöä, mutta LCD ainakin kestää paremmin.
Olen melko varma, että OLED ei kestä käytössäni hyvänä edes viittä vuotta. Ei se tekniikka ole niin paljoa vielä kehittynyt, ja uusimpien mallien ongelmista ei vielä tiedetä kun aikaa ei ole kulunut tarpeeksi, vaikka tekniikka on jonkun verran parempaa.
Omalle kohdalleni paras vaihtoehto on luultavasti tuo uusi Sony X90J tai X95J riippuen arvosteluista, mutta odottelen että hinnat tippuvat näissä malleissa eli vuoden päähän taitaa mennä ostaminen.
Tärkeintä minulla on tuo oletus, että TV kestää 10 vuotta ilman että tarvitsee päivittää. Nyt kun tämän vuoden mallit LCD:ssä alkaa olla uuden teknologian puolesta hyvällä tasolla, esim. HDMI 2.1 ja 1000 nitsiä, niin voin alkaa harkitsemaan tuhannen euron käyttämistä uuteen televisioon.
Jokainen voi varmasti ymmärtää, että 10 vuotta vanhaan TV:seen nähden päivittäminen uuteen loistavaan LCD-televisioon tekee minulle aivan mahtavan kehityksen ilman mitään OLEDiakaan. Eikä noihin kirkkaisiin OLEDeihin olisi minulla varaakaan.
Kuten sanottua, 8K on mielestäni melkein yhtä turha kuin 3D suurimmalle osalle ihmisistä. Ja onko jotain muita "isoja" kehityksiä lähivuosina edessä kohtuuhintaan?
Niin ja tosiaan, suositteleeko täällä joku OLEDia jos käyttää TV:tä usein tietokoneen näyttönä?
Viimeksi muokattu: