Mulla kävi kääntymässä LG 55UJ635V, joka lähti takaisin koska valovuotoa oli aivan tolkuttomasti. Tilalle tuli Sampan UE55MU6195, jonka kuvanlaatu on oikeastaan kaikilta osin parempi kuin tuossa LG:ssä, mutta etenkin mustat ovat mustia eivätkä harmaita. LG:n halpiksissa on lisäksi RGBW-paneeli, eli joka neljäs pikseli on valkoinen, ei siis ole "oikea 4K".
Lg:n kuvanlaatu oli hyvä, jopa erinomainen vaaleissa kuvissa, mutta heti kun mentiin tummempaan niin musta ei mennyt reunoissa harmaata tummemmaksi. Valovuoto alkoi näkyä jopa harmaissa/ei-mustissa tummissa, jotka olivat epämääräisen haaleita. Tätä ketjua kun lukee, niin samaa LG:tä ovat ostaneet muutkin, eikä kaikilla kuva ole niin paha kuin omassa yksilössä, mutta ottaisin kyllä näillä kokemuksilla itse tuon Sampan noista kahdesta.
Mulla oli viime vuoden LG malli aluksi (UH635v tms) ja ihan samat ongelmat. Mustan taso oli kelvoton ja valovuotoa riesaksi asti, joten vein vaihtoon. Jotain huhua kuullut että tuossa Samsung MU6105 voisi olla myös IPS paneeli (sama kuin noissa LG), mutta MU6195 ainakin on VA paneeli, joka antaa kunnon mustat. Jos telkkaria meinaa katsoa missään muissa kuin aika kirkkaasti valaistuissa olosuhteissa, on omasta mielestäni tuo VA paneeli aika pakollinen. IPS musta ei näytä mustalta kuin korkeintaan kaupan kirkkaasti valaistussa esittelytilassa.
Jep, noista sampoista vähän ristiriitaisia tietoja. Esim. Gigantti listaa 6195:lle paneelityypiksi VA, kun taas displayspecificationsin mukaan 6100-sarjan koneissa olisi PLS (eli IPS) paneeleja. Tosin kun tuolla ei nimenomaisesti mainita tiettyä mallia, niin en menisi sukkana tuostakaan johtamaan mikä tyyppi jossain mallissa on.
Ainakin oman kokemuksen mukaan 6195:ssä on todella hyvä mustan taso, mikä viittaisi VA paneeliin. Yhdellä kaverilla on toisen mallinen Sampan 6000-sarjalainen, ja siinä taas kuva muistuttaa enemmän LG:n kuvaa, joten siinä varmaan on PLS-paneeli eikä VA.
Tiedä sitten noistakin etukäteen ennen kuin pääsee kokeilemaan. Itse ostin Gigantista koska halpa ja palautusoikeus, joka tulikin tarpeeseen. Gigantistakin saa esim. korotonta maksuaikaa ostoksille 6kk tai 10kk pelkällä tilinhoitomaksulla 5€/kk (pidempiä koron kanssa), jos osarilla haluaa ostaa niin tuo on pieni hinta siitä jos töllön saa satasen tai kaksi halvemmalla kuin operaattorilta ja siinä on täysi 30 päivän palautusoikeus jos ei miellytäkään.
Oolrait, kiitoksia näistä. Täytyypi suositella Samppaa sitten mieluummin. Pitäisi saada varmaan 24kk osamaksulla, niin siksi Gigantti ei nyt oikein ole vaihtoehto, mutta täytyy pitää silmät auki jos siellä sattuisi olemaan joku hyvä töllö tarjouksessa tuohon 700e pintaan.