Itse pähkäilin Samsungin Q80T ja Sonyn X900H:n (Suomessa mallinimi XH9096) väliltä 75" koossa. Ajattelin odotella että hinta seiskavitoselle tippuisi alle 2k, ja kuinka ollakaan niin tänään oli Sonyn osalta verkkokaupassa näin käynyt. Eli XH9096 75" verkkiksessä hintaan 1999e. Laitoin tilaukseen.
Melko tasavahvalta rtingsin vertailujen perusteella Q80T ja X900H vaikuttaisi, mutta olin hieman enemmän valmiiksi kallellaan sonyn suuntaan. Molemmissa 120Hz paneeli ja HDMI 2.1 liitäntöjä, mutta samsungissa vain 1 ja sonyssa lähteestä riippuen joko kaikki 4, tai sitten vain HDMI paikat 3 ja 4 ovat 2.1 speksillä. Tosin sonyssa ei ole vielä 2.1, eARC tai VRR ominaisuudet aktivoitu, nämä tulossa käyttöön myöhemmin firmispäivityksen myötä.
Sonya puolsi itselläni myös Dolby Vision, mutta ehkäpä isoin vaikuttaja omalla kohdallani sonyn puolesta oli se, ettei samsungissa local dimming toimi oikein game modessa, mikä saa tummissa paikoissa mustan näyttämään harmaalta. Tuossa havainnollistava esimerkki HDTV testin Vincentiltä:
Q90R movie vs game
Sony tulee korvaamaan Samsungin 65" KS9005 (muualla maailmassa KS9500). Eihän tämä edes ole jokaisella osa-alueella parannus, vanhassa sampassa mm. paljon parempi kirkkaus pienemmissä yksityiskohdissa niin SDR kuin HDR materiaalilla, sekä parempi kontrasti. Sonyssa taas parempi local dimming ja fald, 120hz, HDMI 2.1 ja tietysti tärkeimpänä 10" isompi ruutu.
Olin myös vakaasti harkinnut LG E9 65" oledia joka myöskin hintaan 1999e verkkiksessä, mutta pieni kalvava pelko ruudun kiinnipalamisesta, ABL sekä 30fps pelien karmivan näköinen liiketoisto saivat vielä toistaiseksi mut pysymään LCD:n puolella.