Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

@MouzeyBlazey, osat nyt vaan sen mihin budjetti venyy ja olet tyytyväinen, eli se 600e töllö. Säästät sitten vaikka jostain muusta niin saat sen pari sataa kurottua ja sulla on paras töllö mitä budjetilla sait hommattua. Se kuitenkin melko varmasti jonkun vuoden tulee olemaan käytössä. :)

Heipparallaa!!

Voi hyvänen aika kun itselläni osoittautui uuden töllöttimen hankinta vaikeaksi näinkin hyvään televisio-alennus aikaan, mitä enemmän lukee foorumeita sitä vaikeampi päätös.

Tuossa aikasemmin oli tarkoitus ostaa vain noin 300euron tarjoustöllö, ei ole ollut kunnon töllötintä itselläni varmaan koskaan joten vaihtoehdot vaikuttivat hyviltä. Sitten huomasin tuon 400euron 55PUS6754 Philips 55PUS6754 55" Smart 4K Ultra HD LED -televisio 399,90
ja ajattelin että nyt löyty täydellinen töllötin 100e venyttämällä budjettia

Mutta kuitenkin mitä enemmän tutkin asiaa alkoi pääni sisällä häiritsemään tieto siitä että VA-paneeli on selkeästi miellyttävämpää kuvaa antava ja sehän tässä alkoikin vaivaamaan vaikkakin olisin ollut varmasti tyytyväinen tuohon telkkariin jos en olisi tätä tietoa tajunnut... Nyt budjetti on venynyt jo 600euroon, VA-paneelin, 3 tuumaa enemmän, ja P5 Perfect kuvajärjestelmän takia jonka huomasin 58PUS7304 mallissa. Philips 58PUS7304 58" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio 599,90

Tunnetilat ovat erittäin ristiriitaisia jääkö kaduttamaan hankita vaiko tuleeko hölmö olo tajutessani että olen yli varojen venyttänyt budjettia vaikka parista sadasta oiskin kyse, iskikö suuruudenhulluus ?

Töllöttimen tarkoitus menisi pelaamiseen ja leffojen katseluun ja tuo Ambilight kiinnostaisi isona asiana mikä on karsinut muut kilpailijat pois pelistä liekö sekin vain kuvitelman tuotetta että muut vaihtoehdot tuntuu huonoilta vaikka niitä on valtavasti, samsungii , ltc:tä, LG:tä, panaa yms..

Auttakaas nytten kun ei osaa päättää ja todellisuudentaju meinaa olla hukassa tässä asiassa. ARRGH! :x3:

-Jermuli

Voin suositella. Vaikkakin ei minulla kyllä juurikaan vertailukuvaa ole televisioiden kuvista ja laaduista viimeisen 10 vuoden ajalta. Mutta kyllähän tuo kuva tuntuu aika huikealta. En osaa sanoa kuinka hyvä tuo sitten on pelaamiseen koska itse pelaan pc:llä. Ambilight on tosiaan ihan hieno ja android tv tuntuu tarpeeksi smoothilta ainakin omaan käyttöön. Itseasiassa testailin tuossa juuri google assistantia. Saa puheella aukoa kanavat ja apit tai tehä vaikka hakuja. Hemmetin kätevä.

Onko muuten 58PUS7304:n omistajilla heittää mielipidettä näistä kuva-asetuksista? Eli nuo ylemmät asetukset tältä sivulta. LF calibration settings Philips 70PUS7304 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
Ainakin omaan silmään vaikuttais olevan hyvät mutta mielipiteitä otetaan vastaan mahdollisia hienosäätöjä varten. Toki paneeleissa on aina eroavaisuuksia se tiedetään.

Jookun vähempikin riittäisi mutta..... Tietääkö joku saako google assistanttia ja amazon alexiaa kytkettyä kokonaan pois päältä tai mikkiä disabloitua ?

Kokeilisin. Itsellä on kyllä vakaa ja tasainen, ihan ohjeiden mukaan ruuvailin paikalleen, telkku oli lappeellaan isolla tasaisella sellaisella pöytä rahilla.

Tuli käytettyä tuota jalasta irti ja kyllä se vaan tuo toinen puoli on aavistuksen kiero. Toinen puoli tv:stä on siis noin 5 milliä korkeammalla. Pitäsköhän tuon antaa vain olla koska ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole. Jos jotain asialle haluais tehdä niin ilmeisesti pitäis sitten käydä vaihtamassa koko telkkari eikös vain?

* Muut erot eivät sitten ole enää niin merkittäviä (jalusta, olikohan Q82 kaukosäädin metallinen muovisen sijaan?)
Tuossa jäi ehkä ne oleellisimmat erot pois noiden väliltä: Q82/80 maalailee ruutuun selvät bloomingit ja heikon mustan tason, kun sitä vertaa Q70:een. Liian huono natiivikontrasti liian pienellä zone-määrällä.

Tuli nyt lopulta laitettua tilaukseen Samsung QE55Q60RA.

Tässä ehti melko pitkän ajan pohtia vaihtoehtoja ja viimeiseen asti tässä oli ehdolla myös täällä ehdotettu Samsung UE55RU8000 sekä Philips 58PUS7304.

Tuo tilaamani sekä Philips myös tässä empiessä putosivat hinnassa molemmat, joten jokaisen noista olisi saanut 600 eurolla.

En yhtään vieläkään tiedä oliko tuo näistä millään tavalla paras valinta mutta mennään nyt tuolla. Alunperin tuo oli mukana omissa vertailuissa vaikka hinta oli satasen kalliimpi joten ehkä sekin kallisti valintaa tuohon suuntaan. Philipsissä houkutteli hieman isompi koko ja ambilight, joiden lopulta ajattelin olevan vähemmän tärkeitä ominaisuuksia, sillä tieteellisen tarkkojen tutkimusten jälkeen tuossa mahdollisesti on näistä kolmesta vähiten hyvä kuva.

Oliko täällä kokemuksia tästä kyseisestä televisiosta? Halvimman pään qledhän tuo on mutta tuskin tuossa ne kunnon ominaisuudet on mukana mitä qled voi tarjota.

Tuossa jäi ehkä ne oleellisimmat erot pois noiden väliltä: Q82/80 maalailee ruutuun selvät bloomingit ja heikon mustan tason, kun sitä vertaa Q70:een. Liian huono natiivikontrasti liian pienellä zone-määrällä.
Tästä taisit mainita jo aiemmin. Oliko kokemuksen syvää rintaääntä vai jonkin testin pohjalta? Mitenköhän Q70 vertautuu pelitilaltaan Q90 nähden? Ei nimittäin Vincentin Q90 vs. C9 testissä pelitila oikein Q90:ssa häikäissyt. @Cuthalu näkemys asiaan?

Eikö kalliimpi Q80 nyt pitäisi parempi olla joka osa-alueelta, myös mustan tason suhteen? Nimimerkillä just asensin porukoille 65-tuumaisen Q82:en. Hyvältä vaikuttaa ihan vakiosäädöilläkin. Vähän vain ärsyttää tuo tippunut Q70 hinta. 200€ hintaerolla päädyin Q82 malliin, mutta 400€ erolla olisin luultavasti päätynyt Q70 malliin. Ja ei nyt asiaa ainakaan auta jos nyt onkin niin, että halvempi Q70 onkin parempikin.. :D

Tästä taisit mainita jo aiemmin. Oliko kokemuksen syvää rintaääntä vai jonkin testin pohjalta? Mitenköhän Q70 vertautuu pelitilaltaan Q90 nähden? Ei nimittäin Vincentin Q90 vs. C9 testissä pelitila oikein Q90:ssa häikäissyt. @Cuthalu näkemys asiaan?
Suurennuslasilla olen noita kaupoissa syynännyt ja omiakin faldeja on ollut. Q90:ssä on sama natiivikontrasti kuin Q85:ssä ja luultavasti myös Q80:ssä, ja Q90:n hyvyys perustuu suoraan siihen 480 zoneen (65" ja suuremmat). Jos ja kun pelitila kampittaa noiden toiminnan, ei se jälki mitään kovin ihmeellistä tule olemaan. Q70 puolestaan ei tarvitse faldin toiminnalta mitään ihmeitä näyttääkseen hyvältä. Osittain tuon takia esim. vanhempi Q9FN voisi olla parempi pelaamiseen, vaikka siinä 4k:lla hieman suurempi input lagi onkin. Toisaalta siinäkin laitteessa on omat ongelmansa (DSE).

Onko kukaan viimeaikoina käyttänyt philipsin android töllöllä steam linkkiä? Viimetalvena kokeilin ja tuolloin en saanut ääniä kuulumaan ja jotain härdelliä oli ohjainten kanssa niin en jaksanut sen enempää tapella...mikä mahtaa olla tilanne nyt?

Voin suositella. Vaikkakin ei minulla kyllä juurikaan vertailukuvaa ole televisioiden kuvista ja laaduista viimeisen 10 vuoden ajalta. Mutta kyllähän tuo kuva tuntuu aika huikealta. En osaa sanoa kuinka hyvä tuo sitten on pelaamiseen koska itse pelaan pc:llä. Ambilight on tosiaan ihan hieno ja android tv tuntuu tarpeeksi smoothilta ainakin omaan käyttöön. Itseasiassa testailin tuossa juuri google assistantia. Saa puheella aukoa kanavat ja apit tai tehä vaikka hakuja. Hemmetin kätevä.

Onko muuten 58PUS7304:n omistajilla heittää mielipidettä näistä kuva-asetuksista? Eli nuo ylemmät asetukset tältä sivulta. LF calibration settings Philips 70PUS7304 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
Ainakin omaan silmään vaikuttais olevan hyvät mutta mielipiteitä otetaan vastaan mahdollisia hienosäätöjä varten. Toki paneeleissa on aina eroavaisuuksia se tiedetään.
En ole muistaakseni näitä testannut. Täytyypä kokeilla kiitti linkistä.
Itsellä edelleen koneessa ne täällä jaetut asetukset, se "vihreä nakki" käytttäjä. :)
On eloisammat ja värikkäämmät kuin Philipsin omat ja siten toimii hyvin.

Terve,
Mulla on mietinnässä nyt 75" telkkari olohuoneen seinälle.
Samsungin Q70 näyttäis olevan 1799€ ja Q60 1299€, onko näiden ero miten valtava? Tulenko huomamaan normaalikäytössä (urheilua ja sarjoja) selkeästi Q70 paremmuuden tai Q60 huonommuuden?

Terve,
Mulla on mietinnässä nyt 75" telkkari olohuoneen seinälle.
Samsungin Q70 näyttäis olevan 1799€ ja Q60 1299€, onko näiden ero miten valtava? Tulenko huomamaan normaalikäytössä (urheilua ja sarjoja) selkeästi Q70 paremmuuden tai Q60 huonommuuden?
4k HDR-sarjoissa (esim. Netflixissä) Q70R on paljon parempi paikallishimmennyksen takia. Q70R myös pystyy paljon kirkkaampaan kuvaan. Urheilussa ei niin merkitystä.

Eikö kalliimpi Q80 nyt pitäisi parempi olla joka osa-alueelta, myös mustan tason suhteen? Nimimerkillä just asensin porukoille 65-tuumaisen Q82:en. Hyvältä vaikuttaa ihan vakiosäädöilläkin. Vähän vain ärsyttää tuo tippunut Q70 hinta. 200€ hintaerolla päädyin Q82 malliin, mutta 400€ erolla olisin luultavasti päätynyt Q70 malliin. Ja ei nyt asiaa ainakaan auta jos nyt onkin niin, että halvempi Q70 onkin parempikin.. :D
Katselukulmia parantava kalvo heikentää kontrastia.

En ole muistaakseni näitä testannut. Täytyypä kokeilla kiitti linkistä.
Itsellä edelleen koneessa ne täällä jaetut asetukset, se "vihreä nakki" käytttäjä. :)
On eloisammat ja värikkäämmät kuin Philipsin omat ja siten toimii hyvin.
Testaappas ja kerro kummat toimii paremmin. Jos vihreä nakin säädöt on paremmat niin heitäs linkki niistä minullekin.

Tässä SDR-kuvan asetukset. HDR-asetuksiin en ole vielä perehtynyt.

SDR-kuva oli oletuksena aivan liian sininen.

Kuvatyyli - Oma asetus
Väri - 60
Kontrasti - 85
Terävyys - 5
Kirkkaus - 49
Lisäasetukset
Väri​
Värien parannus - Pois​
Värilämpötila - Normaali​
Valkoisen pisteen säätäminen -2 pistettä​
Punainen WP 125​
Vihreä WP 94​
Sininen WP 60​
Punainen BL 2​
Vihreä BL 1​
Sininen BL -7​

Kontrasti​
Kontrastitila - Pois​
HDR-Skaalaus- Pois​
Dynaaminen Kontrasti - Pois​
Videokontrasti - 100​
Valoanturi - Pois​
Gamma - 3​

Terävyys​
Ultra Resolution - Pois​

Kirkas kuva​
Kohinan vaimennus - Pois​
MPEG artifact -vähentyminen - Pois​

Liiketyyli - Pois​
Tässäpä ne asetukset mitkä mulla sisällä 58pus7304:ssa, nopeasti löytyi.

Onnistuttiin tuossa hajottamaan nykyinen TV ja nyt pitäisi saada uusi pikaisesti tilalle. Parin vaihtoehdon välillä tässä arvon ja kaipailisin mielipiteitä valistuneemmilta. Eli:

Samsung 65&quote; Q70R 4K UHD QLED Smart-TV QE65Q70RAT (2019) - Televisiot (Samsung Q70)
Sony KD-65XG8505 65" Android 4K Ultra HD Smart LED -televisio 999,90 (Sonyn XG8505)
Samsung QE65Q70RA 65" Smart 4K Ultra HD LED -televisio 999,00 (Onko tämä täsmälleen sama kuin tuo gigantin?)

Hinta sama. Edellinen oli Sonyn johon olin kyllä tyytyväinen. Sonyssa mm. sisäänrakennettu chromecast joka löytyi myös tuosta hajonneesta ja oli kätevä. Onko samsungissa jotain vastaavaa tekniikkaa? Kummanko siis valtsisitte ja miksi? Budjetti tosiaan tuo n.1000€

@JerryLee, kummallakaan et mene pieleen. Molemmat hyviä laitteita. Itse lähtisin Sampalla, se on kovassa alessa ja ehkä paras hinta-laatusuhde tuolla tonnilla. Ellei sitten Sonyssa ole tosiaan jotain todella spessua mitä Sampasta ei löydy. Ääni Sampalle.

PS. Tuo eka ja kolmas ovat siis samoja. :) Gigantissa parempi palautustakuu.

Onkos tuo Samsungin Q70 sarjan 82 tuumainen versio yhtä laadukas kuin 75 tuumainen? Tarkoitan että riittääkö ominaisuudet isompaankin kuvaan? Nyt se maksaa 2999, onko ollut halvemmallakin?

Ei näytä kyllä niin hyvältä kuin nuo mun postaamat ainakaan mun paneelilla. Nuilla tulee jotenkin keltainen kuva.

En nyt mene väittämään että tästä on välttämättä kyse, mutta 6500k värilämpötila näyttää helposti liian kellertävältä jos ei ole tottunut kalibroituun kuvaan. Tehdas-asetukset näytöissä ja TV:issä on järjestään reilusti liian kylmään kallellaan, koska sinertävä kuva parantaa nähtyä kontrastia.

En nyt mene väittämään että tästä on välttämättä kyse, mutta 6500k värilämpötila näyttää helposti liian kellertävältä jos ei ole tottunut kalibroituun kuvaan. Tehdas-asetukset näytöissä ja TV:issä on järjestään reilusti liian kylmään kallellaan, koska sinertävä kuva parantaa nähtyä kontrastia.

Omaan silmään nuo asetukset eivät näytä yhtään luonnolliselta. Jos joku haluaa katsoa keltaista "kalibroitua" kuvaa niin siitä vaan.

Kiitoksia avusta! Kurkkaan nuo Samsungin vaiihtoehdot läpi ja ehdottelen eteenpäin.

Kieltämättä omat ikävät muistot sijoittuvat 6-10v taakse jolloin ongelmia oli LCD-paneeleissa mutta myös televisioiden toiminnassa yleisesti. Eräänlaisena ohjenuorana olen pitänyt myös esim. Verkkokauppa.comin linjausta jossa eivät Samsungin televisioille tuota kolmen vuoden lisätakuuta myönnä. Hyvä jos nykytilanne parempi.
Itsellä kaksi samppaa ollut tai molemmat ovat vieläkin. Toinen on 10v takaa 46"FHD ja toimii edelleen kuin junan vessa, tällähetkellä makkarissa käytössä. Katselutunteja tuolle on kertynyt aivan järkyttävästi. Nykyinen on sitten tuo parivuotta vanha Q8C 65" ja siihenkin täysin muuten tyytyväinen paitsi, yllätys yllätys mustan toistoon. Tämän uuden valikko ratkaisusta tykkään myös todella paljon, nopea ja selkeä. Kaukosäädin on myös tyylikäs pieni ja harmaa.

Onkos tuo Samsungin Q70 sarjan 82 tuumainen versio yhtä laadukas kuin 75 tuumainen? Tarkoitan että riittääkö ominaisuudet isompaankin kuvaan? Nyt se maksaa 2999, onko ollut halvemmallakin?
Ei ainakaan hintaseuranta.fi mukaan ole ollut. En tosin tiedä onko nuo tiedot muuta kuin suuntaa antavia?

Omaan silmään nuo asetukset eivät näytä yhtään luonnolliselta. Jos joku haluaa katsoa keltaista "kalibroitua" kuvaa niin siitä vaan.
Minulla oli alkuun sama ongelma, lopulta pakotin itseni katsomaan sitä kellertävää kuvaa ja hoksasin että totta, noinhan sen kuuluukin olla, värit ovat luonnollisia jne...nyt iskee heti silmään jos jossain näkee tuon kylmemmän sävyisen kuvan, hävittää yllättävän paljon sävyjä väreistä ja kuvasta syvyyttä.

Joulukuussa on hinta laskenut tuolle tasolle, eikä ole sitten liikahtanutkaan.

Minulla oli alkuun sama ongelma, lopulta pakotin itseni katsomaan sitä kellertävää kuvaa ja hoksasin että totta, noinhan sen kuuluukin olla, värit ovat luonnollisia jne...nyt iskee heti silmään jos jossain näkee tuon kylmemmän sävyisen kuvan, hävittää yllättävän paljon sävyjä väreistä ja kuvasta syvyyttä.

Kyllähän kaikkeen tottuu kun sitä väkisillä katsoo. Toisekseen nuo asetukset jotka linkkasin pitäisi myös olla kalibroidut ja näyttää paljon luonnollisemmalta ja ei ne ei ole kylmän sävyiset.

Kyllähän kaikkeen tottuu kun sitä väkisillä katsoo. Toisekseen nuo asetukset jotka linkkasin pitäisi myös olla kalibroidut ja näyttää paljon luonnollisemmalta ja ei ne ei ole kylmän sävyiset.

Nämä netissä jaetut tietyn telkkarin valkotasapainot eivät tuota muihin saman mallisarjan telkkareihin kalibroitua valkotasapainoa. Liian keltainen kuva kertoo ettei valkotasapaino ole kohdillaan.

Jos mulla ei olisi mittalaitetta ottaisin pohjaksi kaksipisteisen valkotasapainon korjauksen telkkarissa ja säätäisin kirkkaan pään punaista ja sinistä kunnes valkoinen kuva näyttää silmällä tai tyhjään a4:seen verrattuna valkoiselta. Vihreään en uskaltaisi koskea.
Esim. Samsungien lämmin2 taitaa vakiona olla liian punainen ja lämmin1 liian sininen kirkkaassa päässä.
Varsinkaan 10 tai 20 pisteen kalibrointiasetuksia ei ole minusta järkevää kopsata netistä telkkariin. Kuva mennee kyllä luonnollisemmaksi mutta saattaa vihertää, punertaa, sinertää tai kellertää. :)

Minä olen nyt kuutisen viikkoa tuota töllöä katsellut ja joka päivä edelleen myhäilen ja ihastelen sen loistavaa kuvanlaatua ja vikkelästi toimivia appeja. Ainoa miinus on joissain tilanteissa näkyvä vertical banding, mikä varmasti häiritsisi paljon jos katsoisin sellaista urheilua, missä on laaja tasainen väripinta + sivusuuntaista panorointia kuten vaikkapa jalkapallo. Itse kun en kyseistä lajia seuraa niin vertical banding ei minua haittaa. Mutta jos katsoo paljon fudista niin miettisin vaikka oledia. Joissain tilanteissa myös taustavalo on vähän tuskissaan, kuten esimerkiksi Gravity:n alkukohtauksissa missä panoroidaan laajaa tähtitaivasta. Samaa ilmiötä näkyy välillä tekstityksissä silloin, jos osa tekstityksestä on kuva-alueella ja osa kuvan alla mustalla alueella, jolloin alempi tekstirivi välillä näkyy himmeämpänä.

Mutta minulle ihan parhautta. Lähes täydellisyyttä. Olen äärimmäisen tyytyväinen hankintaan.

Minä olen nyt kuutisen viikkoa tuota töllöä katsellut ja joka päivä edelleen myhäilen ja ihastelen sen loistavaa kuvanlaatua ja vikkelästi toimivia appeja. Ainoa miinus on joissain tilanteissa näkyvä vertical banding, mikä varmasti häiritsisi paljon jos katsoisin sellaista urheilua, missä on laaja tasainen väripinta + sivusuuntaista panorointia kuten vaikkapa jalkapallo. Itse kun en kyseistä lajia seuraa niin vertical banding ei minua haittaa. Mutta jos katsoo paljon fudista niin miettisin vaikka oledia. Joissain tilanteissa myös taustavalo on vähän tuskissaan, kuten esimerkiksi Gravity:n alkukohtauksissa missä panoroidaan laajaa tähtitaivasta. Samaa ilmiötä näkyy välillä tekstityksissä silloin, jos osa tekstityksestä on kuva-alueella ja osa kuvan alla mustalla alueella, jolloin alempi tekstirivi välillä näkyy himmeämpänä.

Mutta minulle ihan parhautta. Lähes täydellisyyttä. Olen äärimmäisen tyytyväinen hankintaan.

Kiitos vastauksesta! Onko tuossa sitten eroa esim 75-tuumaiseen, eli näkyykö vain sen takia että kyseessä on isompi ruutu?

Kiitos vastauksesta! Onko tuossa sitten eroa esim 75-tuumaiseen, eli näkyykö vain sen takia että kyseessä on isompi ruutu?
Se on aika paljon paneelikohtaista eli tuurista kiinni kuinka paljon bandingia (ja DSE:tä) on, joissain sitä on paljon ja joissain ei ollenkaan. 82 ja 75 paneeleissa tuskin on merkittäviä eroja, tuuri näyttelee suurinta roolia.

Liittyen vielä tuohon c9 vs q70 :) En lähtenyt nyt kuitenkaan perumaan c9 tilausta ja sen pitäisi saapua tänään! Ajattelin ainakin katsoa että miltä näyttää, sopivan aurinkoistakin on tänään ja huomenna, että näkee onko valo ongelma ja että toimiiko heijastuksen esto.

Pelaamiseen tuo Q70R on myös parempi, 120Hz paneeli ja 30fps skaalaus näyttämään 60fps toimii freesyncin ohella todella hienosti, eikä tarvitse pelätä valikkoruutujen ja hudien kiinni palamista niin kuin OLED paneeleissa.

Tämä olikin itselle hieman epäselvä asia, sillä olin aluksi käsittänyt että Freesync telkkarista löytyisi. C9:n Freesync tuen olemassaolosta löytyi ristiriitaista informaatiota ja sitä todennäköisesti ei ole (ellei ole tullut joku update). Ymmärtääkseni tulevilla konsoleilla ja viimeistään sen myötä uusilla peleillä ei pitäisi olla tätä ongelmaa hdmi 2.1 kanssa. Saa nähdä miten suuri issue tää stuttering on nyt Xboxin kanssa. Onkohan ongelma vain 30fps vai myös 60 fps kanssa?

Sivulta 297 löytyvien kuvien lisäksi muutama video. Josko liikkuvasta kuvasta saisi paremman käsityksen faldien toiminnasta. Ainankin videon ottamisen aikaisella firmwarella Q9fn oli rasittava ominaisuus tehdä monista kohtauksista, kuin olisivat kynttilän valossa. Oledilla valaistus tuon videon kohtauksessa on täysin tasainen ja tuo ei johdu pelkästään tekstitysten bloomingista. Kaikki videot on hdr, ainankin itsellä tänäpäivänä 90% materiaalista on hdr, joten se on aika validi ominaisuus televisiota valittaessa.

Tosta aika hyvin kävi ilmi se mitä itsekin kyseisellä telkulla laitoin merkille.

Onhan tuossa Q70R:ssä huomattavasti parempi laatu/€ suhde, mutta toki C9 on parempi. Tuolla 1000€ hintaerolla saat paremmin vastinetta kun sijoitat sen vaikka kunnon äänentoistoon, leffakokemus nousee huomattavasti.

Muutamat genelicin kaiuttimet pitäisi itseasiasta löytyä jostain nurkista, pitää yrittää selvittää saisko näistä jonkun äänentoiston kyhäiltyä jonkun vahvarin kautta. Jos on jotain linkkejä valmiina äänentoiston rakentamiseen ja mahdollisiin arc/earc juttuihin aktiivikaiuttimien kanssa niin saa laittaa lyhyesti. Anteeksi offtopic.

Toinen mitä joutunee vähän pyytämään anteeksi etukäteen on C9:n käyttöönotto, siitä varmaan ollut puhetta useasti. Onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon TV:tä ottaessa käyttöön? Oletteko tehneet kuvansäätöä millä asetuksilla / onko RTINGSin asetukset ns parhaat yleisesti?

Liittyen vielä tuohon c9 vs q70 :) En lähtenyt nyt kuitenkaan perumaan c9 tilausta ja sen pitäisi saapua tänään! Ajattelin ainakin katsoa että miltä näyttää, sopivan aurinkoistakin on tänään ja huomenna, että näkee onko valo ongelma ja että toimiiko heijastuksen esto.

Tämä olikin itselle hieman epäselvä asia, sillä olin aluksi käsittänyt että Freesync telkkarista löytyisi. C9:n Freesync tuen olemassaolosta löytyi ristiriitaista informaatiota ja sitä todennäköisesti ei ole (ellei ole tullut joku update). Ymmärtääkseni tulevilla konsoleilla ja viimeistään sen myötä uusilla peleillä ei pitäisi olla tätä ongelmaa hdmi 2.1 kanssa. Saa nähdä miten suuri issue tää stuttering on nyt Xboxin kanssa. Onkohan ongelma vain 30fps vai myös 60 fps kanssa?

Toinen mitä joutunee vähän pyytämään anteeksi etukäteen on C9:n käyttöönotto, siitä varmaan ollut puhetta useasti. Onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon TV:tä ottaessa käyttöön? Oletteko tehneet kuvansäätöä millä asetuksilla / onko RTINGSin asetukset ns parhaat yleisesti?

Kyllä se C9 varmasti hyvältä näyttää, ja veikkaan että et halua sitä vaihtaa kun katsot vaikka Netflixistä jonkun tuoreen HDR -leffan hämärässä. Se on karkkia sillä. ;)

Käsittääkseni C9:ssä on g-sync, Nvidian sivuilla:

"We recently announced a partnership with LG that brings G-SYNC Compatible support to their big-screen 2019 4K C9 and E9 OLED TVs, enabling GeForce gamers to enjoy comfy couch gaming without tearing, stuttering, or VSync input lag, for a superior experience. "

Tässä vielä linkki asiaan: G-SYNC Compatible Now Available On LG 2019 4K OLED TVs, For Smoother, Tear-Free PC Gaming

RTINGSin asetuksilla voi varmaan lähteä liikkeelle, mutta paneelit ovat aina yksilöitä eikä täysin oikeita voi mikään sivusto kertoa. Oma silmä toimii parhaana mittarina. Säätöjä ei kuitenkaan kannata tehdä ihan heti, sillä OLED paneeli on hyvä "sisään ajaa" ensin, koska sen kuva muuttuu hieman ensimmäisten kymmenien tuntien aikana. Säädöt kannattaa tehdä siis vasta 1-2 viikon jälkeen sitten kunnolla.

Täällä puhutaan, että oled erottuu vaikkapa qledeista vain hämärässä ja olisi jotenkin huonompi kirkkaassa valaistuksessa tai päivänvalossa. On syytä ymmärtää, että LG:n oledeissa on erinomainen heijastuksenesto (katso Rtings arvostelut ja testikuvat), joten kirkkaassa huoneessa C9 / B9 on todennäköisesti esim. Q70:ä parempi katsottava vaikka mustasta ei saa kaikkea irti valoisuuden takia.

Q70 on silti erinomainen televisio varsinkin 65-75" kokoluokissa, koska hintalaatusuhde on todella hyvä verrattuna niin lcd- kuin oled-tarjontaan. Eikä se ole päivänvalossa mitenkään huono, ainakaan verrattuna reippaasti suurimpaan osaan televisiotarjontaa.

Täällä puhutaan, että oled erottuu vaikkapa qledeista vain hämärässä ja olisi jotenkin huonompi kirkkaassa valaistuksessa tai päivänvalossa. On syytä ymmärtää, että LG:n oledeissa on erinomainen heijastuksenesto (katso Rtings arvostelut ja testikuvat), joten kirkkaassa huoneessa C9 / B9 on todennäköisesti esim. Q70:ä parempi katsottava vaikka mustasta ei saa kaikkea irti valoisuuden takia.

Uskon monien tarkoittavan täällä sitä, että OLED paneelien mustat menevät hukkaan, jos TV tulee pääsääntöisesti katsottavaksi kirkkaassa tilassa. Ei ole perusteltavissa se korkeampi hinta, jos paneelityypin suurin tekninen valtti jää käyttämättömäksi.

Minun mielestäni ei ole eroa noihin pienempiin malleihin, mutta en kyllä mitään vertailua ole koskaan tehnyt. Nykyään kun youtubesta telkkarirevikoita katsoo, niin tuntuu kaikissa näkyvän bandingia, mitä aiemmin en ollut huomannut lainkaan. Eli veikkaisin, että kaikissa ei-oledeissa ilmenee enemmän tai vähemmän tuota. Esimerkiksi vaimo ei huomaa mitään enkä minäkään, ellen tietoisesti ala katsomaan. Mutta jos tietoisesti katsoo, niin näkyy kyllä helposti.

Uskon monien tarkoittavan täällä sitä, että OLED paneelien mustat menevät hukkaan, jos TV tulee pääsääntöisesti katsottavaksi kirkkaassa tilassa. Ei ole perusteltavissa se korkeampi hinta, jos paneelityypin suurin tekninen valtti jää käyttämättömäksi.
Täysin samaa mieltä. Eli jos käytät pelkästään kirkkaassa valaistuksessa niin oled ei ehkä ole lisäkustannuksen arvoinen. Jos käyttö on niin kirkkaassa kuin himmeässä valaistuksessa saati pimeässä, niin vaaka kääntyy oledin suuntaan, jos vain pinkka kestää.

Onko kellään ollu Samsung NU8005 mallin kanssa ongelmia, että TV kadottaa bluetooth yhteyden Smart Remoteen melkein päivittäin? Ja sen kanssa saa joskus tapella oikeen kunnolla, että sen saa paritettua uudestaan. Alko joskus joulukuun alussa muistaakseni, mutta sillon se ei tapahtunu niin usein. Vähän meinaa harmittaa välillä kun joutuu 5minuuttia parittamaan kaukosäädintä.

Netistä yritin lueskellä asiasta mutta ei tunnu oikeen mitään ratkaisua asiaan olla muuta kun ostaa tyhmä infrapuna kaukosäädin.

Viimeksi muokattu:
Onko kellään ollu Samsung NU8005 mallin kanssa ongelmia, että TV kadottaa bluetooth yhteyden Smart Remoteen melkein päivittäin? Ja sen kanssa saa joskus tapella oikeen kunnolla, että sen saa paritettua uudestaan. Alko joskus joulukuun alussa muistaakseni, mutta sillon se ei tapahtunu niin usein. Vähän meinaa harmittaa välillä kun joutuu 5minuuttia parittamaan kaukosäädintä.

Netistä yritin lueskellä asiasta mutta ei tunnu oikeen mitään ratkaisua asiaan olla muuta kun ostaa tyhmä infrapuna kaukosäädin.

En ol kuullu, mutta tuo aika jolloin alkoi viittais Samsungin päivityksiin ja tänään tol töllölles on tullu uus päivitys.

Kuinka kirkkaalta täysin musta kuva VA-paneelilla tulisi näyttää pimeässä huoneessa? Pitäisikö valo hohtaa kuvasta jonkin verran? Otin omasta töllöstä pari kuvaa ja näyttää tältä.
IMG_20200228_235517.jpg

IMG_20200228_235337.jpg

Tuo musta läntti seuras mua sinne mistä otin kuvat.

On muuten helposti nähtävissä tuon jalaksen kierous tuosta alemmasta kuvasta. Oikea puoli telkusta puoli senttiä korkeammalla.

Kuinka kirkkaalta täysin musta kuva VA-paneelilla tulisi näyttää pimeässä huoneessa? Pitäisikö valo hohtaa kuvasta jonkin verran? Otin omasta töllöstä pari kuvaa ja näyttää tältä.
IMG_20200228_235517.jpg

IMG_20200228_235337.jpg

On muuten helposti nähtävissä tuon jalaksen kierous tuosta alemmasta kuvasta. Oikea puoli telkusta puoli senttiä korkeammalla.
Joko helkkarin hyvä kamera tai pirun huono töllö jos tolleen killittää :redface: Minähän en näistä mitään tiedä mutta omani on kyl musta kauttaaltaan :hmm: ....Kulmis ehkäjotain hienoista valkeaa jota tuskin huomaa.

Joko helkkarin hyvä kamera tai pirun huono töllö jos tolleen killittää :redface: Minähän en näistä mitään tiedä mutta omani on kyl musta kauttaaltaan :hmm: ....Kulmis ehkäjotain hienoista valkeaa jota tuskin huomaa.

Eli tarkoitat että pimeässä huoneessa sitä tv:tä tuskin edes huomaa? Testasin lisää ja tosiaan kontrasti on aika korkealla nuilla asetuksilla jotka nyt on käytössä. Eli kontrasti on 80 ja jos sen pudottaa nollaan niin menee kyllä tosi paljon pimeämmäksi. Mutta tosiaan tuo on sen verran kirkas että sen edessä näkee lukea pimeällä.

Viimeksi muokattu:
Jos laitan kontrasti moden päälle ja siihen optimized for picture niin jälki näyttää tältä. Olisiko tässä ratkaisu vai onko tuo paneeli jotenkin huono? Kuuluisiko kuvan näyttää tuolta vaikka kontrasti olisikin korkealla?

IMG_20200229_011759.jpg

Jos laitan kontrasti moden päälle ja siihen optimized for picture niin jälki näyttää tältä. Olisiko tässä ratkaisu vai onko tuo paneeli jotenkin huono? Kuuluisiko kuvan näyttää tuolta vaikka kontrasti olisikin korkealla?

IMG_20200229_011759.jpg

LED-televisiossa kuvan näkyminen perustuu paneelin takana olevaan valoon. Jos ei valoa olisi, et näkisi kuvaa. Eli on normaalia ja tämä tapahtuu kaikissa LED-televisioissa. OLED on asia erikseen. Mitä korkeammalla ”Kontrasti”-asetus on, sitä kirkkaampi taustavalo on. Optimized for contrast himmentää valoa kuvan mukaan.

IMG_20200228_235517.jpg

IMG_20200228_235337.jpg

Oletko nyt varma että tämä on VA eikä IPS yksilö?

IMG_20200228_235517.jpg

IMG_20200228_235337.jpg

Mun ottamat kännykuvat 58pus7304 telkusta löytyy ketjusta. Mulla taas todella vahva valkoinen alue keskellä telkkua. Ja se puskee nyky säädöillä läpi jos tumma kohtaus.

Summaisin edelleen että erinomainen tv mun käyttöön kirkkaassa kuvassa ja valoisassa huoneessa. Esim animaatiot todella hyvä Planes, Cars, Angrybirds jne.
Ongelmat tulee kun iltaisin katson hämärässä hämärää kuvaa. Ei paljoa haittaa, edelleen hintansa väärti tämä töllötin.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 801
Jäsenet
80 983
Uusin jäsen
actualv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom