Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Joo, jotenkin erehdyin katsomaan RU mallia, eli tämän vuoden. Kyllä itselle tuo vanhempi kelpaa, varsinkin tuolla hintaa.

E: USB -tallennusta tuossa ei näytä olevan... Pitää puntaroida että pärjääkö ilman sitä.
8 sarjassa on, ja sen hinta on halvimmillaan ollut 799. Saattaahan tuo vielä tulla tuohon hintaan myyntiin, ellei lopu ennen sitä.
 
Haussa olisi joku about. 40-50" ruutu, jonka mielellään tilaisin verkkokauppa.comista muun rojun kanssa.
Vaatimuksina mahdollisimman hyvä paneeli hintaansa nähden. Itse 'tv'-käyttöön laite ei mene, eikä 'äly'-toiminnot ole minulle tärkeitä.
Lähinnätoimimaan suurempana näyttönä, joko tietokoneen tai ehkä jonkun konsolin perään.
Budjettina suurinpiirtein 500€ give or take.

e: muokattu
 
Viimeksi muokattu:
Haussa olisi joku about. 40-50" ruutu, jonka mielellään tilaisin verkkokauppa.comista muun rojun kanssa.
Vaatimuksina mahdollisimman hyvä paneeli hintaansa nähden. Itse 'tv'-käyttöön laite ei mene, eikä 'äly'-toiminnot ole minulle tärkeitä.
Budjettina suurinpiirtein 500€ give or take.
Mihinkä käyttöön sitten?
 
Edit: Perinteisesti syksyllä paras ajankohta ostaa uusi telkkari on marraskuussa oleva Black Friday.
En hirveästi hekumoisi mustaa perjantaita, saanut netin foorumeilta lukea kuinka tyhjentelevät vaan varastojaan ja myyvät muka "halvalla" vanhoja malleja....:think:
 
Kärkeen kiitos kaikille vastauksista ja yleensä aktiivisuudesta tässä ketjussa. Seinällemme valkoitui Philips 65PUS7803 65" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio.

Asennus ei mennyt ihan kuin strömsössä, androidin asentelussa meni 4 kierrosta koska itse asennus jäi jotain odottelemaan tms mustine ruutuineen, 10min kohdalla vihelsin pelin poikki ja aloitin alusta vain päätyäkseni samaan lopputulokseen. No, neljäs kerta toden sanoi ja asennus meni läpi erittäin nopeasti. Olisikohan ollut ilman mitään promptia jotain latauksia ja tausta-asenteluita, meillä on 100mb kuitu että ei siitä pitäisi olla kiinni.

No telkkarissa on oikein hyvän oloinen kuva ja ei kuolleita pikseleitä, ambilight on erittäin mukavan oloinen, kaukosäädin on erittäin jämäkkä ja ilmeisesti gyrolla tunnistaa jos se on takapuoli ylöspäin qwerty -näppis ylös.

Tällä hetkellä ainoa purnaus on IR -vastaanottimen kanssa. Kaikki toiminnot eivät mene perille saakka jos kake huonossa asennossa. IR -sensori lienee oikeassa alakulmassa aika oudosti _alaspäin_ ja ei taida kerätä ir-signaaleita kovin hyvin.

Heebo1974 omistaa ko. television niin onko sulla kokemusta tästä?
Eipä ole valittamista tuosta philipsistä.

Mulla on valmiiksi Aliexpressista IR extender (linkki: https://bit.ly/2YIbmvi) mutta teenköhän jotain vain väärin?
 
Hmm... on kyllä 4k telkkujen vaatimuskriteerit muuttuneet sitten vuosimallin 2015. Vuonna 2015 oli esimerkiksi input lagi "erinomainen" jos se oli alle 50ms luokkaa ja 75-150ms oli vielä normaalia. Nykyään tuntuu 50ms olevan kaikkien mielestä sitten aivan hanurista input lagin osalta.

Tuossa esimerkiksi itseltä löytyvää 55PUS7170 telkkua vastaava input lagi testi. Input lag huitelee siellä 122-126ms välillä ja ei ainakaan itse ole sitä tullut huomattua sohvapelaamisessa.
Päälle vielä se että kyseisessä telkussa oli vain 8bit paneeli (eli ei minkäänlaista HDR tukea) ja android sellaista sontaa että telkku täytyy töpselibootata pari kertaa kuussa vaikkei edes käytä koko telkun älyominaisuuksia.
 
En hirveästi hekumoisi mustaa perjantaita, saanut netin foorumeilta lukea kuinka tyhjentelevät vaan varastojaan ja myyvät muka "halvalla" vanhoja malleja....:think:
Aina on hirveä parku Black Fridayn aikaan, kun ei saa sitä omaa toivetelkkaria ulosheittohintaan, mutta kyllä silloin on yleisesti ottaen syksyn paras ostopäivä.
 
Tällä hetkellä ainoa purnaus on IR -vastaanottimen kanssa. Kaikki toiminnot eivät mene perille saakka jos kake huonossa asennossa. IR -sensori lienee oikeassa alakulmassa aika oudosti _alaspäin_ ja ei taida kerätä ir-signaaleita kovin hyvin.

Heebo1974 omistaa ko. television niin onko sulla kokemusta tästä?


Mulla on valmiiksi Aliexpressista IR extender (linkki: https://bit.ly/2YIbmvi) mutta teenköhän jotain vain väärin?

Omassa Philipsissä on myös sama kake ja sen käytössä täytyy ottaa huomioon, että siinä on kaksi eri kommunikointitapaa, jotka aktivoituvat asennon mukaan. Jos "normaalipuoli" on ylöspäin, käytetään IRää, ja jos näppäimistöpuoli ylöspäin, käytetään Bluetoothia. Kaukosäädin tuntuu olevan vähän herkkä sen asennon kanssa eikä esimerkiksi kyljeltään tunnu ottavan normaalipuolen käskyjä vastaan.
 
Hmm... on kyllä 4k telkkujen vaatimuskriteerit muuttuneet sitten vuosimallin 2015. Vuonna 2015 oli esimerkiksi input lagi "erinomainen" jos se oli alle 50ms luokkaa ja 75-150ms oli vielä normaalia. Nykyään tuntuu 50ms olevan kaikkien mielestä sitten aivan hanurista input lagin osalta.

Tuossa esimerkiksi itseltä löytyvää 55PUS7170 telkkua vastaava input lagi testi. Input lag huitelee siellä 122-126ms välillä ja ei ainakaan itse ole sitä tullut huomattua sohvapelaamisessa.
Päälle vielä se että kyseisessä telkussa oli vain 8bit paneeli (eli ei minkäänlaista HDR tukea) ja android sellaista sontaa että telkku täytyy töpselibootata pari kertaa kuussa vaikkei edes käytä koko telkun älyominaisuuksia.
Minä kyllä huomasin selvän eron kun game mode ei ollut päällä, ja inputlag oli 15ms sijaan 70ms.
 
Omassa Philipsissä on myös sama kake ja sen käytössä täytyy ottaa huomioon, että siinä on kaksi eri kommunikointitapaa, jotka aktivoituvat asennon mukaan.

Joo ongelma on että painallukset eivät rekisteröidy jos ei _keskity_ siihen asentoon. Pitää iltasella kaivella tuo IR extender ja koklata auttaako asiaa ollenkaan.
 
En hirveästi hekumoisi mustaa perjantaita, saanut netin foorumeilta lukea kuinka tyhjentelevät vaan varastojaan ja myyvät muka "halvalla" vanhoja malleja....:think:
Ei kai kukaan nyt osta mitään pelkän hinnan perusteella? :eek: Tottakai malli(t) on tarkkaan selvillä, kun kauppaa aletaan tekemään. Sitten vain hinta ratkaisee.
 
Hmm... on kyllä 4k telkkujen vaatimuskriteerit muuttuneet sitten vuosimallin 2015. Vuonna 2015 oli esimerkiksi input lagi "erinomainen" jos se oli alle 50ms luokkaa ja 75-150ms oli vielä normaalia. Nykyään tuntuu 50ms olevan kaikkien mielestä sitten aivan hanurista input lagin osalta.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä jo 2014 kun ostin Sonyn LCD:n (60"), input lagi oli alle 25ms. Joku 50ms on aina ollut hanurista.
 
Näinpä Sonylla, välillä Samsulla, ollut jo kauan malleja joissa oli luokkaa 20-30:n tienoilla lagi. 1080p telkuissa kuitenkin oli vähemmän prosessointia niin varmaan oli helpompikin tuo tehdä, ekat 4K:than taisi olla aika järkkyjä tuon suhteen.
 
Näinpä Sonylla, välillä Samsulla, ollut jo kauan malleja joissa oli luokkaa 20-30:n tienoilla lagi. 1080p telkuissa kuitenkin oli vähemmän prosessointia niin varmaan oli helpompikin tuo tehdä, ekat 4K:than taisi olla aika järkkyjä tuon suhteen.
Tuohan se juuri on se ongelma, 4k telkut olivat vielä lastenkengissä 2015 joten suurimmassa osassa telkuissa input lagi oli jossain päin taivasta. 1080p telkut nyt olivat jo kypsää tekniikka tuolloin ja input lagit ihan mukiinmeneviä. Murossakin kaikki vielä suosittelivat ottamaan mieluummin wanhan kunnon 1080p telkun jos halusi jotain laatua rahoilleen.
 
Pitemmän aikaa olen ollut huolissani kaapeliverkon signaalin laadusta. Esimerkiksi uudessa televisiossani näkyy signaalin taso ja laatu. Taso on ollut ihan hyvä, laatu taas ei, seurauksena pikselöintiä silloin tällöin HD-kanavia katsoessa. Sama koskee digiboksia. Olen aina silloin tällöin pyöritellyt antennikaapeleita molemman pään pistokkeissa ja saanut siitä hiukan apua, mutta laatutaso on pysynyt heikkona. Käytössäni on vuosia sitten hankittu T-liitin (alias antennijakaja alias antennihaaroitin, rakkaalla lapsella on monta nimeä), joka jakaa signaalin tv:lle ja digiboksille. Aloin miettiä, voisiko T-liitin olla syyllinen huonoon signaalin laatuun? Toisaalta, sehän on "älytön" vekotin, mikä siinä voisi mennä rikki, toisaalta uusi maksaa vain muutaman euron. Ostin ja otin käyttöön siis uuden T-liittimen - ja signaalin laatu parani heti! Liekö vanha väsynyt, vai eikö täytä enää uudempia normeja ?
Näitä metallisia t-liittimiä on myynnissä monella eri tuotenimellä, mutta päällepäin ne ovat hyvin samannäköisiä, lienevätkö peräisin yhdestä ja samasta kiinalaistehtaasta? Kun hinta Suomessa on alveineen jotain pari-kolme euroa, paljonko maksanee tehtaan portilla ?
 
Pitemmän aikaa olen ollut huolissani kaapeliverkon signaalin laadusta. Esimerkiksi uudessa televisiossani näkyy signaalin taso ja laatu. Taso on ollut ihan hyvä, laatu taas ei, seurauksena pikselöintiä silloin tällöin HD-kanavia katsoessa. Sama koskee digiboksia. Olen aina silloin tällöin pyöritellyt antennikaapeleita molemman pään pistokkeissa ja saanut siitä hiukan apua, mutta laatutaso on pysynyt heikkona. Käytössäni on vuosia sitten hankittu T-liitin (alias antennijakaja alias antennihaaroitin, rakkaalla lapsella on monta nimeä), joka jakaa signaalin tv:lle ja digiboksille.
Eikö digiboksissa ole läpivientiä?
 
Nyt on aika päivittää nykyinen: KD-55XE8505: tekniset tiedot | Sony FI

Elisalta otan, joten mikäs näistä olisi suositeltavin?
Katselu vain ja ainoastaan Areena, Hbo, Netflix, Cmore, Viaplay. Tv antennia en ole edes kytkenyt n. 10 vuoteen :)
Ja pimeässä melkein katselen aina.

Elisa - Verkkokauppa

Elisa - Verkkokauppa

Elisa - Verkkokauppa

Isompaa ei oikein tähän takkahuoneen parvelle saa koska katto tulee vastaan :)
Ambilight houkuttelisi, mutta Philipsiltä vanhemmista töllöistä huonoja kokemuksia, mutta onko ne parantuneet ajankuluessa.

Edit: Tilasin Philipsin, koska Ambilight :)
 
Viimeksi muokattu:
Suositelkaa televisioita eri hintaluokista kun vaatimuksina on 60Hz ruudunpäivitys (pelaaminen) sekä vähintään 50"? Katselin aiemmin noita Samsungin uusia RU7000-sarjalaisia, mutta niissä ilmeisesti 50Hz ruudunpäivitys?
 
Onko niin että Sonyn XF9005:ssa ei ole mitään suoraa painiketta tai reittiä ajastuksiin, ainoa sieltä tv ja sitten ajastinhallinta? Plus digi-tv suosikkivalinta aina häviää kun on on muissa sourceissa? Tv:hen toki pääsee mutta sitten pitää taas se suosikkilista vähän hankalasti hakea päälle.

Muistaa kyllä heti miksi ei tv:n viritinpuolta halua käyttää ja kuinka paljon helpompaa on digiboksin kautta katsoa tv. Mihin heti palaan kun taas mahdollista.
 
Suositelkaa televisioita eri hintaluokista kun vaatimuksina on 60Hz ruudunpäivitys (pelaaminen) sekä vähintään 50"? Katselin aiemmin noita Samsungin uusia RU7000-sarjalaisia, mutta niissä ilmeisesti 50Hz ruudunpäivitys?
Sen tuhat kertaa asia täällä käsitelty. 50hz paneeleja ei ole olemassakaan vaan se luku viittaa TV-lähetys tyypin tukeen (PAL vs. NTSC). Eli 50hz on aina 60hz paneeli ja 100hz paneeli on aina 120hz paneeli.
 
Eli vielä tarkemmin: tv-lähetykset tulevat Suomessa 50 Hz taajuudella, ja sen monikerta on 100 Hz. Televisioiden tuetuissa videosignaaleissa on yleensä myös 60 Hz vastaanotto, ja sen monikerta on 120 Hz. 100Hz ja 120 Hz ovat siis interpoloituja taajuuksia.
 
Onko järkevä päivitys nykyisestä telkkarista, eli 42.5" Philips 43PUS6162/12 - Specifications tähän: 49.5" Samsung UE50RU7100 - Specifications

Nopeasti katsottuna parempaa lähinnä hieman isompi koko, vähän paremmat kaiuttimet (8W vs 10W) sekä HDR ehkä parempi (HDR Plus vs HDR10)? Käyttö on television katselu sekä myös (konsoli)pelaamisen varattava mahdollisuus.
Jos haluat isomman telkkarin, niin sitten hankintaa voi jotenkin perustella, mutta muuten ei mielestäni kannata vaihtaa pari vuotta vanhasta perustelkkarista uuteen perustelkkariin. Samsungin RU-sarjan HDR-tuki ei ole kummoista. Pelikäytössä töllö on ihan ok, jos nykyisellään input lag vaivaa.
 
Onhan toki, mutta en ollut siihen tyytyväinen.

Eihän nuo T-haaroittimet maksa tilattuna kuin vaan dollarin, jos sitäkään ja tullut vähän etukäteen tilailtua kaapelimodeemin takia plus näihin digiboksi tv viritelmiin-->
Dropbox - liittimiä.jpg - Simplify your life

Itsellä menee vielä digiboksin kautta läpivienti, mutta olen huomannut samankaltaisia ongelmia digiboksissa sekä töllönkin virittimillä, että laitanpa myös haaroittimella. Vahvistin olisi vielä tulossa.

Kattelin vaan, että löytyy noita t-haaroittimia itseltä 5-2300MHz:lle, 5-1000MHz:lle sekä ilman mitään taajuusrajoituksia, että mitähän sitä menisi laittamaan väliin noista kolmesta?
Kaikki f-liitännöillä kun ajattelin, että vaimenee signaali huonommin noilla, mutta kuitenkin joudun käyttämään adaptereita laitteisiin kun niissä iec-liitin siis se tavis liitäntä.
 
Q90R saapui eilen illalla ja ehdin hetken testailemaan. Kontentti näyttää kyllä upealta, mutta desktop-käytöstä jäi ristiriitaiset fiilikset uuden pintamateriaalin ja korostuneiden highlightien takia (fonttien reunoilla väriheijastumia myös 444-tilassa). Toivottavasti kyse on säädöistä.

4K/120Hz toimii ilman custom resoja tai kikkailuja, kun laittaa HDMI4-inputille laajennetut tilat päälle (resot näkyvät pelin valikossa). BF1 näytti upeimmalle ikinä, vaikka FPS sahasi 100-120 väliä, grafiikat low-med ja tearingia riittävästi. 120Hz helpottaa tähtäämistä huomattavasti ja input lägiä en game modessa havainnut. Pelaamiseen unelmanäyttö:tup:
HDR:ää ei taida saada päälle? Kokeileppas 2560x1440 120Hz HDR, se on varmasti parempi kuin 4K 120Hz SDR.
 
Mikähän helvetin antennisysteemi meillä taitaa seinässä olla kun on kämpässä tasan yksi pistoke seinässä, ja siitä lähtee kiinni seinässä olevaan jakomönttiin piuha, josta lähtee sitten olkkariin antennipiuha ja seinää pitkin makuuhuoneeseen....

Tai näin luulin.
Ostin kunnon antennipiuhaa ja oli ideana testata millaista signaalia tuosta saisi jos pistäisi suoraan seinästä olkkarin digiboksiin, idena mahdollisesti pistää T haaroitin sitten sen alkuperäisen väliin...
No eipä onnistunutkaan kun se seinässä oleva pistoke ei sitten olekkaan outputtia antava :confused:

Eli se suoraan seinässä oleva iso möntti, siihen ilmeisesti tuleekin katolta piuha, josta sitten yhdistetään siihen seinässä olevaan reikään piuha, eli se seinässä oleva pistoke antaakin ilmeisesti signaalia makuuhuoneeseen, ja sitten siitä möntistä toinen piuha antaa olkkariin.
Millä pirulla tähän sitten pitäisi jotain piuha parannella, yksikin antennipiuha on jo ihan paskana siinä mitä ei pysty vaihtamaan kun se möntti on tosiaan seinässä SISÄLLÄ puoliksi ja se ei ole mikään mitä saisi liikuteltua, tai avattua. :mad::confused:

Vittu näitä 70 luvun ratkaisuja :facepalm:
 
Tämä vaikuttaa järkevämmältä päivitykseltä jo. Kaiuttimet huomattavasti paremmat. Se on yksi asia mikä ärsyttää nykyisessä; jos äänet liian kovalla niin matalilla taajuuksilla alkaa särisemään (taajuuskorjain taitaa olla vakiona, eli ei pitäisi olla kiinni siitä että liikaa bassoa).
Jos telkkarin äänentoisto ei miellytä, niin eikö kannattaisi hankkia mieluummin vaikka soundbar?
 
Eihän nuo T-haaroittimet maksa tilattuna kuin vaan dollarin, jos sitäkään ja tullut vähän etukäteen tilailtua kaapelimodeemin takia plus näihin digiboksi tv viritelmiin-->
Dropbox - liittimiä.jpg - Simplify your life

Itsellä menee vielä digiboksin kautta läpivienti, mutta olen huomannut samankaltaisia ongelmia digiboksissa sekä töllönkin virittimillä, että laitanpa myös haaroittimella. Vahvistin olisi vielä tulossa.

Kattelin vaan, että löytyy noita t-haaroittimia itseltä 5-2300MHz:lle, 5-1000MHz:lle sekä ilman mitään taajuusrajoituksia, että mitähän sitä menisi laittamaan väliin noista kolmesta?
Kaikki f-liitännöillä kun ajattelin, että vaimenee signaali huonommin noilla, mutta kuitenkin joudun käyttämään adaptereita laitteisiin kun niissä iec-liitin siis se tavis liitäntä.

Kokeilin noita kaikkia haaroittimia(yksinkertaisin vaikutti parhaimmalta) ja National Geographic kanava jää näkymättä, kun kaikki muut näkyy. Just se kanava miltä olisi voinut tallentaa jotain:mad: Toki suoralla liitännällä toimii tuokin kanava, mutta sitten ei saa töllöön piuhaa. Pitää vain kiltisti odotella sitä vahvistinta.

edit: Kokeilin vaan laittaa suorilta digiboksiin uuden piuhan adapterilla niin johan toimi molemmissa:tup:. Digiboksin yliviennin kautta töllöön.

Toki en missään vaiheessa ottanut digiboksista ylivienti piuhaa pois, että jos se sitten vaimensi liikaa ettei nuo haaroitus viritelmät toiminut. Joka tapauksessa haaroitus vaimensi liikaa, vaikka toisessa ulostulossa ei ollut yhtään mitään. Tietty voisin tehdä vielä yhden lyhyen piuhan ja kokeilla pelkällä tuolla haaroituksella, että toinen piuha menee siitä suorilta töllöön ilman digibonsin ylivientiä.

Tokihan haaroitus alkaa jo seinästä suorilta kaapelimodeemin takia nykyään. Vaimentimia enemmän.
 
Mikähän helvetin antennisysteemi meillä taitaa seinässä olla kun on kämpässä tasan yksi pistoke seinässä, ja siitä lähtee kiinni seinässä olevaan jakomönttiin piuha, josta lähtee sitten olkkariin antennipiuha ja seinää pitkin makuuhuoneeseen....

Tai näin luulin.
Ostin kunnon antennipiuhaa ja oli ideana testata millaista signaalia tuosta saisi jos pistäisi suoraan seinästä olkkarin digiboksiin, idena mahdollisesti pistää T haaroitin sitten sen alkuperäisen väliin...
No eipä onnistunutkaan kun se seinässä oleva pistoke ei sitten olekkaan outputtia antava :confused:

Eli se suoraan seinässä oleva iso möntti, siihen ilmeisesti tuleekin katolta piuha, josta sitten yhdistetään siihen seinässä olevaan reikään piuha, eli se seinässä oleva pistoke antaakin ilmeisesti signaalia makuuhuoneeseen, ja sitten siitä möntistä toinen piuha antaa olkkariin.
Millä pirulla tähän sitten pitäisi jotain piuha parannella, yksikin antennipiuha on jo ihan paskana siinä mitä ei pysty vaihtamaan kun se möntti on tosiaan seinässä SISÄLLÄ puoliksi ja se ei ole mikään mitä saisi liikuteltua, tai avattua. :mad::confused:

Vittu näitä 70 luvun ratkaisuja :facepalm:

Auttaisiko vahvistin? Tälläisen olin laittanut tilaukseen--> US $2.32 19% OFF|KEBIDUMEI TV Signal Amplifier Booster Convenience And Easy Installtion Digital HD For Cable TV For Fox Antenna HD Channel 25DB-in TV Antenna from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Uuden telkkarin kanssa tuli ongelmaksi että telkkarin vieressä oleva kuitumodeemi antaa liian voimakasta tv-signaalia. Joutui hankkimaan säädettävän vaimentimen väliin. Kuvan virheet olivat juurikin pikselöitymistä ja kuvan ns nykimistä HD-kanavilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 261
Viestejä
4 471 368
Jäsenet
73 912
Uusin jäsen
The Bear

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom