Yleinen tietokoneiden selainkeskustelu

Tässä langassa sisi tarkoitus jutella selaimista yleisellä tasolla ja asiallisesti käyttöjärjestelmästä riippumatta

Viimeksi muokattu:
Tuossa vielä linkit käytetyimpien selainten omiin ketjuihin helposti löydettävinä.

Android puhelimille löytyy myös oma ketju älypuhelimet osiosta.

Viimeksi muokattu:
Selaimien erot on minimaalisia ja suurimmat erot tulee käytettävyydessä, siksi käytin Operaa, mutta kun se meni pilalle joskus 2010-luvulla olin pitkään tuuliajolla ja jouduin tyytymään Firefoxiin. Onneksi Operan toimitusjohtaja huomasi ongelman ja perusti Vivaldin, joka on wanhan Operan henkinen seuraaja.

Mukana tulee ties mitä nopeasti käytettäviä pikku juttuja, kuten koko sivun screenshot pikanapista, mutta muokattavuus tässä on se paras juttu. Mouse-gesturet voi tehdä itse ja mulla esim. oikeanappi+liikutus vasen/oikea on tabin vaihto vasemmalle/oikealle. Myös siirtyminen edelliseen tabiin on kätevä kun mulla on niitä auki niin paljon. Chromen selainlaajennukset toimii myös niin ei jää mistään paitsi.

Kännykällä käytän myös Vivaldia, mutta siinä ei ole hyötyä samoista jutuista mitä työpöydällä.

Chrome AI tuli mukaan uutis ketjusta jatkoa

Edge on Chromium-pohjainen selain. Sano esimerkin vuoksi yksikin sivu, joka toimii Edgellä, mutta ei muilla Chromium-selaimilla?

Uteliaisuutta kiinnostaa myös mitä kirjoittaja tarkoitti. En epäile etteikö sellaista löytyisi.

Jotain firma juttuja lukuunottamatta tulee kuluttajakäytössä lähinnä mieleen vanhat IE vaativat selainkäyttöliittymät. Sitä voi sitten vääntää onko IE tilan käyttö Edge selaimen käyttöä (eikä tukea ole kaikissa Edge selaimissa).

Ihan pakko kysyä, että mikä mahtaa olla moisen säätämisen taustalla?

Olen virittänyt Waterfoxin tajuttomalla määrällä lisäosia, enkä haluaisi niiden mahdollisesti urkkivan taustalla kun pitää tarkastella mitään yksityisempää/tms tärkeämpää tietoa. Tiedä sitten, onko näiden hajauttaminen omiin siiloihinsa lopulta ollenkaan hyödyksi, mutta tuopahan jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.

Tässä Helium Browser hyvä selain ilman interruptions kuten lupaa. uBlock Origin sisään rakennettuna, ainoa miinus on että päivitykset pitää tarkistaa ja asentaa itse. Melko usein päivittyy.

Olen virittänyt Waterfoxin tajuttomalla määrällä lisäosia, enkä haluaisi niiden mahdollisesti urkkivan taustalla kun pitää tarkastella mitään yksityisempää/tms tärkeämpää tietoa. Tiedä sitten, onko näiden hajauttaminen omiin siiloihinsa lopulta ollenkaan hyödyksi, mutta tuopahan jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.
Jos Waterfox toimii tässä suhteessa yhtään Firefoxin tapaan, niin siinäkin varmaan pystyisi tekemään erillisen profiilin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Kullakin profiilillahan on omat asetuksensa, lisäosansa yms.

Jos Waterfox toimii tässä suhteessa yhtään Firefoxin tapaan, niin siinäkin varmaan pystyisi tekemään erillisen profiilin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Kullakin profiilillahan on omat asetuksensa, lisäosansa yms.

Ylisellätasolla hyvä nosto. siis ihan arki selailussakin voisi harvoin tarvittavat palikat olla ihan eri profiilissa.

Se mistä lähti...

En tiedä millä alustalla alkupeärnen kommentoija käyttää, mutta asiayhteydessä ei kuullosta ihan vaivan arvoiselta, siis jos ajatus oli se että selaimesta aukaiseen useita prosesseja joissa ei profiilit verrattuna siihen että on käytössä ihna eri selain joka säädetty rajatun tarpeen mukaan risikinen minimoiseksi. Perustelut

- Yleensä ne eri ohjelmat erottaa selkeämmin, kuin saman ohjelman eri prosessit saati ikkunat.
- Pienentää vähän sitä riskiä että ohjelmassa itsessään olisi jotain sisäistä vuotoa.

Monella suht tavallisessa käyttäjälle on aktiivilaitteissa useampi selain (*, ja pitäisi sitä ihan suositeltavana, edes na varalla.

Jos käyttää pienen markkinaosuuden selaimia varsinkin isolla lisäaosa osa arsenaalilla, niin panii, viranomais asiointien tekeminen "tuetuilla" ei välttämättä huono ajatus, ainakin joutuu pitämään valmiutta että sellaiset löytyy. (Haen vastuu kysymyksiä, jos sattuu jotain ja käyttänyt tuettuja kokoonpanoja niin helpottaa vähän)

Ihan pakko kysyä, että mikä mahtaa olla moisen säätämisen taustalla?
2000- ja 2010-luvuilla suositeltiin eri selainten käyttöä eri käyttötarkoituksiin selainhyökkäysten pelossa.

Mulla on Vivaldi päivittäisessä käytössä, sitten on toinen selain rahahommille, kolmas kaikeen muuhun, ja neljäs on "koskematon selain" jolla vain testailen esim. muistanko salasanaa jollekin sivulle tai jos pitää näyttää joku youtubevideo niin sieltä ei tule mitään ihme suosituksia. Pysyy mukavasti kaikki aiheet omissa karsinoissaan.

2000- ja 2010-luvuilla suositeltiin eri selainten käyttöä eri käyttötarkoituksiin selainhyökkäysten pelossa.

Mulla on Vivaldi päivittäisessä käytössä, sitten on toinen selain rahahommille, kolmas kaikeen muuhun, ja neljäs on "koskematon selain" jolla vain testailen esim. muistanko salasanaa jollekin sivulle tai jos pitää näyttää joku youtubevideo niin sieltä ei tule mitään ihme suosituksia. Pysyy mukavasti kaikki aiheet omissa karsinoissaan.
Joo, tiedän kyllä, mutta ei sille todellisia perusteita ollut silloin, eikä ole nykypäivänä senkään vertaa. Mutta eipä siinä, jokainen tavallaan ja haluamallaan määrällä foliota.

Pääsääntöisesti pankkiasioinnit hoidetaan nykyään muutenkin erillisellä sovelluksella selaimen sijaan. Ja selaimissa on myös yksityinen tila noita "youtubevideoiden näyttämisiä" varten.

Joo, tiedän kyllä, mutta ei sille todellisia perusteita ollut silloin, eikä ole nykypäivänä senkään vertaa. Mutta eipä siinä, jokainen tavallaan ja haluamallaan määrällä foliota.

Miten niin ei ole perusteluita, silloin, eikä tänään ? Selaimet on tulleet turvallisemmaksi, mutta jos juttu lähti selaimesta mihin voi asentaa sellaista kolmanneosapuolen palikkaa mitä ei voi ihan joka selaimeen asentaa, niin kuullosti ihan terveelta ja yksinkertaiselta tavalta käyttää eri selaimia eri tarkoituksiin.

Pääsääntöisesti pankkiasioinnit hoidetaan nykyään muutenkin erillisellä sovelluksella selaimen sijaan.

Pankit ovat esim Windows puolella lopettaneen kuluttaja sovellusten tuen. Apple ja Google puhelin alustoissa on ja käyttö on siirtynyt sinne, mutta jos työpöytä puoli käytössä asioinnissa, niin se asiointi tehdään siellä työpöydällä.

Tänäpäivänä jo ihan jokin kirjeen lukeminen vaatii sitä tunnistautumista. (Toki se pannkitunnistus ei suositus, mutta monella se ainoa)

Miten niin ei ole perusteluita, silloin, eikä tänään ? Selaimet on tulleet turvallisemmaksi, mutta jos juttu lähti selaimesta mihin voi asentaa sellaista kolmanneosapuolen palikkaa mitä ei voi ihan joka selaimeen asentaa, niin kuullosti ihan terveelta ja yksinkertaiselta tavalta käyttää eri selaimia eri tarkoituksiin.
Joo, jos tykkää hakea jännitystä elämään kaikilla epämääräisillä lisäosilla, niin sitten ehkä joo, mutta ei kyllä muuten. Ja pankkiasioita (tai tunnistautumista) nyt ei selaimella hoida nykypäivänä juuri muut kuin vanhukset, joilla ei ole sopivaa mobiililaitetta tai tablettia sovelluksen käyttämiseen.

Joo, jos tykkää hakea jännitystä elämään kaikilla epämääräisillä lisäosilla, niin sitten ehkä joo, mutta ei kyllä muuten. Ja pankkiasioita (tai tunnistautumista) nyt ei selaimella hoida nykypäivänä juuri muut kuin vanhukset, joilla ei ole sopivaa mobiililaitetta tai tablettia sovelluksen käyttämiseen.
No nuorilla ei ehkä ole yhtäpaljon tunnistautumis tarpeita.

Mutta ihan vakavasti, kyllä osa nuoristakin käyttää tietokonetta asiointiin, pankkiasiointiinkin, osalla sitä asiointi tarvetta on enemmän, kokevat että on niinpaljon helpompaa hoitaa asioita tietokoneella kuin puhelimella. Jos vähän enemmän kuin saldon katsominen, tilisiirto omien tilien välillä, e-laskujen hyväksyminne.

Jos sitä veroilmoitustakin tekee, niin no. Nuoret voi asioida SOTE puolella yms.

Joo, jos tykkää hakea jännitystä elämään kaikilla epämääräisillä lisäosilla, niin sitten ehkä joo, mutta ei kyllä muuten

Jännityksestä, niin henkilö joka miettii turvalliset rutiinit kuullostaa ihan fiksulta sen osalta, vaikka käyttäisikin lisäaosi. Lisäosat tuo myös paljon etuja, sekin että suhtatuu lisäosiin turvattomana, kuullostaa hyvältä.

Vs henkilö joka käyttää vain yhtäselainta, joo Edgella, Safarilla on se ihan riittävän turvallista, tosin sen yhden selaimen käyttäjät taitavat olla niitä uhrejakin.

yriän sanoa että en dissaisi lisäosien käyttäjiä, niitä on hyödyllisiä, ja näillä palsoilla luulisin paljon olevan lisäosien käyttäjiä. Ylelisempien lisäksi on sitten pienemmän piirin tarpeisiin tuikitarpeellisia. Oli sitten jotain Googlen jakelimia, tai pienempiä, niin pienemmällä jännityksellä pääsee jos kriittisiä palveluita käyttää toisella.

Jos takaraivossa että tietyt asiat mennään aina tietyllä selaimella, niin siinä laskee kalastelu linkkienkin teho.

Viimeksi muokattu:
No nuorilla ei ehkä ole yhtäpaljon tunnistautumis tarpeita.

Mutta ihan vakavasti, kyllä osa nuoristakin käyttää tietokonetta asiointiin, pankkiasiointiinkin, osalla sitä asiointi tarvetta on enemmän, kokevat että on niinpaljon helpompaa hoitaa asioita tietokoneella kuin puhelimella. Jos vähän enemmän kuin saldon katsominen, tilisiirto omien tilien välillä, e-laskujen hyväksyminne.
"Osa nuorista"? Joo, varmaan joku osa käyttää, mutta sen osan perusteella ei kannata tehdä hirveän syväluotaavia analyysejä mihinkään suunteen.

Väittäisin tuntevani melko hyvin nuorison ja ylipäätään nuorempien käyttötottumukset. Yksikään tuntemani "nuori henkilö" ei asioi pankissa selaimen kautta. Veikkaan, etteivät ole koskaan edes kokeilleet, kun sovelluksen käyttäminen on kaikissa toiminnoissa kuitenkin se mistä aloitetaan ja se ylipäätään on niin paljon nopeampaa ja helpompaa ja jos jollekin vielä tulee perinteisiä laskuja, niin niiden viivakooditkin saa luettua suoraan puhelimen kameralla.

Joku veroilmoitus on sitten ihan eri asia, kun siihen ei ole erillistä sovellusta.

yriän sanoa että en dissaisi lisäosien käyttäjiä, niitä on hyödyllisiä, ja näillä palsoilla luulisin paljon olevan lisäosien käyttäjiä. Ylelisempien lisäksi on sitten pienemmän piirin tarpeisiin tuikitarpeellisia. Oli sitten jotain Googlen jakelimia, tai pienempiä, niin pienemmällä jännityksellä pääsee jos kriittisiä palveluita käyttää toisella.
Tottakai. On minullakin lisäosia käytössä selaimessa, mutta niiden kanssa pitää olla tarkkana, että mitä asentaa ja millaisilla oikeuksilla ne toimivat. Erillisellä "asiointiselaimella" voi tuoda lisäturvaa, jos on epävarma omista tekemisistä, mutta lähtökohtaisesti se on kuitenkin tarpeetonta, jos yhtään välittää muuten tekemisistä.

Ja edelleen selaimissa on olemassa yksityinen tila, jolla voi toimia hieman samaan tapaan kuin "puhtaalla selaimella", kun vain estää lisäosien toiminnan siellä puolella.

Jos käyttis mahdollistaa virtuaalikoneen käytön, avaa selain virtuaalikoneessa ja heitä se bittitaivaaseen pankkikäytön jälkeen? Turhaa asentaa useampaa selainta tuota varten.

Täällä kanssa yksi joka käyttää samaan aikaan useampaa selainta. Tällä hetkellä käytössä Firefox, Chrome ja Edge, myös Tor-selain löytyy, mutta sitä harvemmin tulee käytettyä.

Firefox pääkäytössä, josta en poista selaushistoriaa, kun taas toisilla poistan. Yleensä Firefoxilla tulee kuunneltua varsinkin musiikkia Youtubessa ja välilehtiä onkin auki samaan aikaan useita, samalla vaikka Chromessa auki useita muita sivustoja. Chromella tulee hoidettua kanssa esim. pankkiasiointi. Kyllä, käytän edelleen selainta hoitaessani laskut. Hiiri ja näppäimistö on vaan niin paljon mukavampi ison näytön kanssa, että ei kiinnosta liiemmin puhelimella säätää. Lisäksi kun on tottunut käyttämään useaa selainta samaan aikaan, niin helppo sitten ottaa käyttöön toinen jos tulee liian ärsyttäviä muutoksia johonkin toiseen.

Minusta on ihan hyvä että jos sähköpostiin tulee viesti että "klikkaa tästä ja tee nopeasti pankkitunnuksilla jotakin" niin se että pankkia yleensä käytetään joko eri selaimella tai minun tapauksessa ihan eri tietokoneen käyttäjällä niin tämä saa hälytyskellot soimaan ja pienen miettimistauon että onkohan tämä järkevää. Toinen tapaus oli se että youtube-tilin kaappaukset tarinoiden mukaan tapahtui yleensä niin että sähköpostilla lähetettiin joku vihollislinkki joka automaagisesti tekikin jotakin kaameaa samassa selaimessa auki olleen youtube tilin kanssa.

Toinen perustelu on että eri selaimet toimivat parhaiten eri sivustoilla. Minun mielestä Brave toimii parhaiten youtuben katseluun ja chrome toimii parhaiten muitten googlen palveluitten kanssa esim sähköpostin.

Firefoxia käytän taas melkein kaikkeen muuhun satunaiseen selailuun siksi että haluan tukea firefoxia yleisesti ja firefoxissa on paremmat lisäpalikat esim mainostenestot kuin chromium pohjaisissa selaimissa.

Minä en näe tässä mitään kummallista että eri sovelluksilla käytetään eri palveluja. Koneessa on 30 muutakin sovellusta joita käytetään silloin kun on tarve.

Firefox pääkäytössä, josta en poista selaushistoriaa, kun taas toisilla poistan. Yleensä Firefoxilla tulee kuunneltua varsinkin musiikkia Youtubessa ja välilehtiä onkin auki samaan aikaan useita, samalla vaikka Chromessa auki useita muita sivustoja.
Tavallaan ymmärrän, mutta miksi samaan aikaan ei voisi olla auki useita muita instansseja tai välilehtiä samasta selaimesta?

Chromella tulee hoidettua kanssa esim. pankkiasiointi. Kyllä, käytän edelleen selainta hoitaessani laskut. Hiiri ja näppäimistö on vaan niin paljon mukavampi ison näytön kanssa, että ei kiinnosta liiemmin puhelimella säätää.
Pakko kysyä, että olethan kokeillut mobiilisovellusta? Ainakin OP:n ja S-pankin sovellukset ovat molemmat niin käteviä käyttää, että valitsen joka kerta mieluummin sen kuin selainversion näytön koosta riippumatta. Pelkästään kirjautuminen on selaimella aina hankalampaa, kun se pitää kuitenkin varmistaa joko mobiilisovelluksella tai sillä historiallisella avainlukulistalla.

Minusta on ihan hyvä että jos sähköpostiin tulee viesti että "klikkaa tästä ja tee nopeasti pankkitunnuksilla jotakin" niin se että pankkia yleensä käytetään joko eri selaimella tai minun tapauksessa ihan eri tietokoneen käyttäjällä niin tämä saa hälytyskellot soimaan ja pienen miettimistauon että onkohan tämä järkevää. Toinen tapaus oli se että youtube-tilin kaappaukset tarinoiden mukaan tapahtui yleensä niin että sähköpostilla lähetettiin joku vihollislinkki joka automaagisesti tekikin jotakin kaameaa samassa selaimessa auki olleen youtube tilin kanssa.

Toinen perustelu on että eri selaimet toimivat parhaiten eri sivustoilla. Minun mielestä Brave toimii parhaiten youtuben katseluun ja chrome toimii parhaiten muitten googlen palveluitten kanssa esim sähköpostin.

Firefoxia käytän taas melkein kaikkeen muuhun satunaiseen selailuun siksi että haluan tukea firefoxia yleisesti ja firefoxissa on paremmat lisäpalikat esim mainostenestot kuin chromium pohjaisissa selaimissa.

Minä en näe tässä mitään kummallista että eri sovelluksilla käytetään eri palveluja. Koneessa on 30 muutakin sovellusta joita käytetään silloin kun on tarve.
Samalla tavalla se selaimen yksityinen tila näkyy eri tavalla kuin tavallinen tila. Ja toisaalta sen erilaisen näkymän ja turvallisuuden vuoksi pankit nimenomaan suosittelevat oman sovelluksen käyttämistä selaimen sijaan.

Mutta joo, käyttäkää ihan miten haluatte. Kuten sanoin, jos on epävarma itsestä, ei tuo huono asia ole, kunhan sitten vaan huolehtii että ne kaikki selaimet on päivitetty jne.

turvallisuuden vuoksi pankit nimenomaan suosittelevat oman sovelluksen käyttämistä selaimen sijaan.
Kaikki firmat haluavat asentaa omat sovellukset ja sitten niitä on noin miljoona. Minä katson että minun oman turvallisuuden vuoksi en asenna jokaikistä sovellusta mitä joku firma haluaa.

Minulla on toki muutama pankkisovellus puhelimessa mutta laskujen maksu toimii paremmin tietokoneella ja en nyt muista että monellakaan pankilla olisi tarjolla linux-sovelluksia tietokoneelle.

Kaikki firmat haluavat asentaa omat sovellukset ja sitten niitä on noin miljoona. Minä katson että minun oman turvallisuuden vuoksi en asenna jokaikistä sovellusta mitä joku firma haluaa.
Ihan miten vaan, mutta pankin oma sovellus on turvallisuusmielessä ihan eri asia kuin minkä tahansa vaatekaupan bonuspistepaske.

Pankkisovelluksia ei toki ole tarjolla kuin Androidille ja iOS-laitteille, eli jos ei sellaista ole, niin sitten jäljelle jää vain selaimen ja avainlukulistojen kanssa säätäminen.

Minun mielestä linuxissa omalla pankkikäyttöön dedikoidulla käyttäjällä ja nordean android id-sovelluksen QR-koodikäyttötavan yhdistelmällä turvallisuus on maksimaalista.

Minun mielestä linuxissa omalla pankkikäyttöön dedikoidulla käyttäjällä ja nordean android id-sovelluksen QR-koodikäyttötavan yhdistelmällä turvallisuus on maksimaalista.
Tämä on semantiikkaa, mutta siis ei tuo ole mikään mielipidekysymys. Tuolla tavalla lisäät yhden yhden tai useamman mahdollisesti haavoittuvan komponentin kokonaisuuteen. Pankin omalla mobiilisovelluksella turvallisuus on parempi. MOT.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 994
Jäsenet
83 001
Uusin jäsen
hohn44

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom