Yleinen tietokoneiden selainkeskustelu

Tässä langassa sisi tarkoitus jutella selaimista yleisellä tasolla ja asiallisesti käyttöjärjestelmästä riippumatta

Viimeksi muokattu:
Tuossa vielä linkit käytetyimpien selainten omiin ketjuihin helposti löydettävinä.

Android puhelimille löytyy myös oma ketju älypuhelimet osiosta.

Viimeksi muokattu:
Selaimien erot on minimaalisia ja suurimmat erot tulee käytettävyydessä, siksi käytin Operaa, mutta kun se meni pilalle joskus 2010-luvulla olin pitkään tuuliajolla ja jouduin tyytymään Firefoxiin. Onneksi Operan toimitusjohtaja huomasi ongelman ja perusti Vivaldin, joka on wanhan Operan henkinen seuraaja.

Mukana tulee ties mitä nopeasti käytettäviä pikku juttuja, kuten koko sivun screenshot pikanapista, mutta muokattavuus tässä on se paras juttu. Mouse-gesturet voi tehdä itse ja mulla esim. oikeanappi+liikutus vasen/oikea on tabin vaihto vasemmalle/oikealle. Myös siirtyminen edelliseen tabiin on kätevä kun mulla on niitä auki niin paljon. Chromen selainlaajennukset toimii myös niin ei jää mistään paitsi.

Kännykällä käytän myös Vivaldia, mutta siinä ei ole hyötyä samoista jutuista mitä työpöydällä.

Chrome AI tuli mukaan uutis ketjusta jatkoa

Edge on Chromium-pohjainen selain. Sano esimerkin vuoksi yksikin sivu, joka toimii Edgellä, mutta ei muilla Chromium-selaimilla?

Uteliaisuutta kiinnostaa myös mitä kirjoittaja tarkoitti. En epäile etteikö sellaista löytyisi.

Jotain firma juttuja lukuunottamatta tulee kuluttajakäytössä lähinnä mieleen vanhat IE vaativat selainkäyttöliittymät. Sitä voi sitten vääntää onko IE tilan käyttö Edge selaimen käyttöä (eikä tukea ole kaikissa Edge selaimissa).

Ihan pakko kysyä, että mikä mahtaa olla moisen säätämisen taustalla?

Olen virittänyt Waterfoxin tajuttomalla määrällä lisäosia, enkä haluaisi niiden mahdollisesti urkkivan taustalla kun pitää tarkastella mitään yksityisempää/tms tärkeämpää tietoa. Tiedä sitten, onko näiden hajauttaminen omiin siiloihinsa lopulta ollenkaan hyödyksi, mutta tuopahan jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.

Tässä Helium Browser hyvä selain ilman interruptions kuten lupaa. uBlock Origin sisään rakennettuna, ainoa miinus on että päivitykset pitää tarkistaa ja asentaa itse. Melko usein päivittyy.

Olen virittänyt Waterfoxin tajuttomalla määrällä lisäosia, enkä haluaisi niiden mahdollisesti urkkivan taustalla kun pitää tarkastella mitään yksityisempää/tms tärkeämpää tietoa. Tiedä sitten, onko näiden hajauttaminen omiin siiloihinsa lopulta ollenkaan hyödyksi, mutta tuopahan jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.
Jos Waterfox toimii tässä suhteessa yhtään Firefoxin tapaan, niin siinäkin varmaan pystyisi tekemään erillisen profiilin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Kullakin profiilillahan on omat asetuksensa, lisäosansa yms.

Jos Waterfox toimii tässä suhteessa yhtään Firefoxin tapaan, niin siinäkin varmaan pystyisi tekemään erillisen profiilin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Kullakin profiilillahan on omat asetuksensa, lisäosansa yms.

Ylisellätasolla hyvä nosto. siis ihan arki selailussakin voisi harvoin tarvittavat palikat olla ihan eri profiilissa.

Se mistä lähti...

En tiedä millä alustalla alkupeärnen kommentoija käyttää, mutta asiayhteydessä ei kuullosta ihan vaivan arvoiselta, siis jos ajatus oli se että selaimesta aukaiseen useita prosesseja joissa ei profiilit verrattuna siihen että on käytössä ihna eri selain joka säädetty rajatun tarpeen mukaan risikinen minimoiseksi. Perustelut

- Yleensä ne eri ohjelmat erottaa selkeämmin, kuin saman ohjelman eri prosessit saati ikkunat.
- Pienentää vähän sitä riskiä että ohjelmassa itsessään olisi jotain sisäistä vuotoa.

Monella suht tavallisessa käyttäjälle on aktiivilaitteissa useampi selain (*, ja pitäisi sitä ihan suositeltavana, edes na varalla.

Jos käyttää pienen markkinaosuuden selaimia varsinkin isolla lisäaosa osa arsenaalilla, niin panii, viranomais asiointien tekeminen "tuetuilla" ei välttämättä huono ajatus, ainakin joutuu pitämään valmiutta että sellaiset löytyy. (Haen vastuu kysymyksiä, jos sattuu jotain ja käyttänyt tuettuja kokoonpanoja niin helpottaa vähän)

Ihan pakko kysyä, että mikä mahtaa olla moisen säätämisen taustalla?
2000- ja 2010-luvuilla suositeltiin eri selainten käyttöä eri käyttötarkoituksiin selainhyökkäysten pelossa.

Mulla on Vivaldi päivittäisessä käytössä, sitten on toinen selain rahahommille, kolmas kaikeen muuhun, ja neljäs on "koskematon selain" jolla vain testailen esim. muistanko salasanaa jollekin sivulle tai jos pitää näyttää joku youtubevideo niin sieltä ei tule mitään ihme suosituksia. Pysyy mukavasti kaikki aiheet omissa karsinoissaan.

2000- ja 2010-luvuilla suositeltiin eri selainten käyttöä eri käyttötarkoituksiin selainhyökkäysten pelossa.

Mulla on Vivaldi päivittäisessä käytössä, sitten on toinen selain rahahommille, kolmas kaikeen muuhun, ja neljäs on "koskematon selain" jolla vain testailen esim. muistanko salasanaa jollekin sivulle tai jos pitää näyttää joku youtubevideo niin sieltä ei tule mitään ihme suosituksia. Pysyy mukavasti kaikki aiheet omissa karsinoissaan.
Joo, tiedän kyllä, mutta ei sille todellisia perusteita ollut silloin, eikä ole nykypäivänä senkään vertaa. Mutta eipä siinä, jokainen tavallaan ja haluamallaan määrällä foliota.

Pääsääntöisesti pankkiasioinnit hoidetaan nykyään muutenkin erillisellä sovelluksella selaimen sijaan. Ja selaimissa on myös yksityinen tila noita "youtubevideoiden näyttämisiä" varten.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 956
Jäsenet
82 998
Uusin jäsen
Clustered6162

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom