Suurella todennäköisyydellä Pro-mallin olemassaolo vaikuttaa myös niihin peleihin mitä voi pelata normiversiollakin.
Juuri näin. Mikä pointti sillä mahdollisella Pro-mallilla sitten olisi, jos sen vaikutus olisi sellainen, että kokemus on täsmälleen sama orkkis-Switchillä... Miksi tehdä tuon luokan lanseeraus, jos lopputulos on pelaajalle sama?
Toki minäkin näen Pro-mallin hyvänä puolena sitten sen, että etenkin 3rd party -peleihin satsataan entistäkin enemmän. Esim. Doom oli Switchille todella kunnianhimoinen ja onnistunut porttaus (ei vähiten siksi, että saivat sen gyronkin mukaan), mutta alkaahan sitä pelatessa epäilemään, onko näössä tai silmälaseissa vikaa. Entäpä pelit kuten Dark Souls: Remastered ja tuleva Witcher 3... Niissä onkin sitten karsittu tavaraa roppakaupalla (DS:ssä esim. umpisurkeassa audiolaadussa ja Witcher 3:nkin taitaa olla kooltaan puolet siitä mitä se normaalisti olisi). Skyrim sentään toteuttiin ihan kivasti vaikka Digital Foundrynkin raportista selvisi, että maastoa on todella paljon yksinkertaistettu yksityiskohtien ja horisontin osalta. Ehkä Pro-mallin myötä porttauksista tulee laadukkaampia, mutta jos näin käy, niin näistähän ei pääse normi-Switchillä nauttimaan samalla tavalla, sanoi tpu mitä tahansa. Jos pääsisi, niin miksei nuo porttaukset sitten nyt ole laadukkaampia?
Mitä tulee siihen motiiviin niin valitettavasti homma menee usein niin, että valmistaja katsoo uuden laitteen potentiaalisiksi asiakkaiksi nekin, jotka ovat suht. vasta heiltä jo laitteen ostaneet, odottaen, että he maksavat uudestaan sen 300-400 euroa saadakseen Pro-ominaisuudet. Onhan se nähty jo PS4-tuoteperheessä, että siellä koko ajan ostellaan samaa alustaa uudestaan (orkkiksesta Slimiin ja Slimistä Pro:hon).
Nythän on mielenkiintoista nähdä, miten Switch Lite vaikuttaa tuleviin peleihin, ajatellen esim. gyro-ohjausta, jota Litella ei taideta paljon harrastaa (Joy-Conit eivät lähde irti ja pienentyneen näytön takia harvempi käyttää esim. Pro-ohjaintai tai 8Bitdo:n tiettyjä ohjaimia, joista tuki gyrolle löytyy). Toki tuki gyrolle Litestäkin löytyy, mutten ainakaan itse ole kokenut, että näytön jatkuva kallistelu pelatessa ajatellen vaikka Splatoon 2:n ja Doomin kaltaisia pelejä olisi mielekästä (BotW:ssäkin se toimii lähinnä siksi, koska siinä gyroa hyödynnetään todella hienovaraisesti ja hidastetussa liikkeessä, jolloin näytön kallisteluakaan ei tarvitse harrastaa niin radikaalisti tai koko ajan). Ehken sitten vain osaa mutta esim. kun Doomin ostin eikä siinä vielä ollut gyro-tukia, niin tuli lähinnä se tunne, että ohjattavuus on yhtä hyvä kuin alkuperäisessä Doomissa. Tosin jotkut tuntuvat vannovan sen nimeen, että pelkillä tateilla saa ohjattua ja tähdättyä nopeaan tahtiin mainiosti... No, onnea vaan multiplayereihin sellaisia vastaan, joilla on hiiri (ajatellen cross-platform pelejä) tai gyro käytössä, jos se kerran niin hyvin luonnistuu.