Yleinen Nintendo ketju (Switch 2, julkaisu 05.06.25)

En tiedä, onko järisyttävän hyvä tarjous, mutta tilasin Telialta The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom Switch 2 Editionin toimituskuluineen 63,90 euroa etukoodilla SY-2701-2531-0525. Hyödynsin tietysti myös 36 kk maksuajan.

Näpäkkä video jossa päästiin testaamaan Zeldojen Switch 2 -versioita.
  • Hyvältä näyttää ja tuntuu.
  • Zeldojen mobiiliappi tarjoaa potentiaalisesti kivaa lisälorea peleihin ääniviesteinä, joita saa etsiä maailmasta ja joita on paljon.
  • Upgradet vanhan version omistaville maksaa $9,99/peli (ainakin dollarialueella)
  • Switch 2 -versiot fyysisinä ei sittenkään ole vanha versio kortilla + S2-latauskoodi vaan puhtaasti S2-versio kortilla.
  • BOTW:n S2-version mukana ei tule DLC:tä vaan se tarttee ostaa erikseen. (mutta toivon mukaan ei tarvitse ostaa uudelleen jos omistaa ennestään)

Viimeksi muokattu:
Hyvä etten pelaillu Switchillä noita Zeldoja muutaku Links awakening joka oli loistava. Ehkä tulee nyt pelattua ne ku FPS korkeempi ja pelit komeempia.

Ylipäätään jotenkin Nintendo jos joku on sellainen konsoli, että peleistä katoaa fiilis, jos niitä emulaattorilla vetelee. En tiedä mikä siinä on, mutta on se ihan eri meininki pelata vaikka jotain NES:n peliä vanhalla konsolilla kuin jollain emulaattorilla. Tuntuisi vain yksinkertaiesti väärältä pelata Zeldaa PC:llä.

Ylipäätään jotenkin Nintendo jos joku on sellainen konsoli, että peleistä katoaa fiilis, jos niitä emulaattorilla vetelee. En tiedä mikä siinä on, mutta on se ihan eri meininki pelata vaikka jotain NES:n peliä vanhalla konsolilla kuin jollain emulaattorilla. Tuntuisi vain yksinkertaiesti väärältä pelata Zeldaa PC:llä.
Sama ohjain, sama peli ja sama näyttölaite. Toisella vähän parempi reso ja fps.

Ihme menoa jos moinen ei kelpaa. Samalla logiikalla varmaan switch 2 versioita pelatessa peleistä ”katoaa fiilis”, kun niitä ei enää pelata sillä vanhalla konsolilla.

Viimeksi muokattu:
Aika samoilla linjoilla itsekkin.

Ainut emuloinnin hyöty on pelien säilymistä ajavat asiat mutta onhan sekin vähän harmaata aluetta.

Noh. Toisille pelaaminen on fiilistelyä ja toisille sitä resoluutioiden runkkaamista ja 90% säätämistä.

Kokeilinpa hupina tuota emulointia joskus. Yhtä säätämistä vaikka vehkeet on kunnossa. Vähän väliä sai redditiä plärätä miksi äänet ei toimi tässä kohdassa ja tekstuuri väpättää tuolla. Mikä asetus sopii tähän peliin ja mikä tuohon. En minä jaksa ensimmäistäkään outoutta, mieluusti maksan että saan täysin toimivan kokemuksen. Töissä saa säätää ihan tarpeeksi.

No tämä muutenkin ihan eri keskustelu.

Ei tässä sua vastaan hyökätä, rauhoitu vähän.
Kunhan ihmettelen.

Joku vanhojen tai erikoisten näyttölaitteiden harrastaminen sentään vaikuttaa itse pelikokemukseen jollain tapaa ja on aika kiehtova juttu. Vanha rauta taas harvemmin, vaan on usein ennemmin rajoite.

Kukin harrastakoon mitä haluaa, mutta vähän kuulostaa taas joltain kaksoisstandardilta missä osa ”emuloinnista” on ok kun nintendo tekee sen, mutta sit osa ei ole ok koska nintendo ei tee sitä.

Kunhan ihmettelen.

Joku vanhojen tai erikoisten näyttölaitteiden harrastaminen sentään vaikuttaa itse pelikokemukseen jollain tapaa ja on aika kiehtova juttu. Vanha rauta taas harvemmin, vaan on usein ennemmin rajoite.

Kukin harrastakoon mitä haluaa, mutta vähän kuulostaa taas joltain kaksoisstandardilta missä osa ”emuloinnista” on ok kun nintendo tekee sen, mutta sit osa ei ole ok koska nintendo ei tee sitä.

Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että moni pelaaja haluaa mieluummin sen valmiiksi testatun ja hiotun kokemuksen, eikä säätää itse asetuksia ja testailla mikä toimii milloin missäkin.
Itse tulee emulointia harrastettua aika ahkerasti(Steam Deckillä parhaillaan) ja myös Switchin pelejä tulee pelattua. Osa toimii täydellisesti ja osassa saa taas säätää enemmän tai vähemmän tai toimivuus on muuten semmoista että kyllä vähän väliä muistaa että nyt pelataan emulaattorin kautta eikä varsinaista peliä.

Mutta silti olen tykännyt siitä, että omistamani Switch pelit voin dumpata koneelle ja sitä kautta vaikkapa sitten Steam Deckille. Sitten vähän pelistä kiinni että millä laitteella niitä tykkään pelata.

Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että moni pelaaja haluaa mieluummin sen valmiiksi testatun ja hiotun kokemuksen, eikä säätää itse asetuksia ja testailla mikä toimii milloin missäkin.
Jep. Siksi moni pelaa vaikka nes pelinsä nykyään nipan omalla emulaattorilla.

Paljon kätevämpää ja helpompaa kuin raudan hankkiminen ja huoltaminen.

Jep. Siksi moni pelaa vaikka nes pelinsä nykyään nipan omalla emulaattorilla.

Paljon kätevämpää ja helpompaa kuin raudan hankkiminen ja huoltaminen.
Modattu Wii U on tähän tarkoitukseen aika kova laite. HDMI-aikakaudella sen saa kätevästi suoraan piuhalla kiinni näyttölaitteeseen ilman ylimääräisiä adaptereita. Virtual Consoleen saa injektoitua pelejä nesille, snesille, gba:lle (+edelliset gameboyt), n64:lle sekä nds:lle (gamepad toisena näyttönä toimii kivasti). Lisäksi itse konsoli tukee Wii-pelejä, sekä modattuna myös Gamecube-pelejä (sisältyy Wii:hin, mutta Wii U ei tue gamecuben pientä levyformaattia).

Tuolla pelaa siis Wii U:n asti suuren osan Nintendon peleistä Nintendon omilla Virtual Console -emulaattoreilla tai suoraan levyiltä.

Toki modauksessa on oma vaivansa, eivätkä kaikki sellaisesta säätämisestä välitä.

Kunhan ihmettelen.

No tässä kaksoisstandardissa lienee se että kyseessä on Nintendon tavara.

Jos tästä koettaa jonkun vertauksen muodostaa niin ajatellaan jotain kuvataiteilijaa joka laskuttaa ihmisiltä pientä sisäänpääsyä kotiinsa taideteoksia katsomaan.

Sitten osa vieraista ottaakin kuvan teoksista ja joko esittelee niitä ilmaiseksi ihmisille tai ottaa jopa pientä maksua niiden kuvien näyttämisestä.

Tämän seurauksena ehdan taiteen näkijät toki käyvät paikan päällä katsomassa ja osa sellaisista jotka eivät koskaan kävisi näkevät nyt kuvan niistä. Ehkä joku jopa intoutuu paikan päälle katsomaan niitä.

Sitten on niitä jotka jättävät aidon kokemuksen väliin kun näkevät kuvat.

Se onko tämä hyväksi vai pahaksi taiteilijalle, sitä minä en voi päättää enkä osaa edes arvata, vaan se on taiteilijan itsensä päätös; ei sitä joku satunnainen kuvien nappaaja saa päättää.

Tuolla pelaa siis Wii U:n asti suuren osan Nintendon peleistä Nintendon omilla Virtual Console -emulaattoreilla tai suoraan levyiltä.
Jep! Ainoa puute tuossa on että ei saa modernia crt emulaatiota.
No tässä kaksoisstandardissa lienee se että kyseessä on Nintendon tavara.
Oma tavara se on jos pelin ostaa kaupasta. Ainakin toistaiseksi. Warettamisesta tmv. syyttely on parempi jättää väliin.

Modattu Wii U on tähän tarkoitukseen aika kova laite.
Juu, Wii U:n kanssa pääsee pelkästään softamodattunakin jo pitkälle, ja se kannattaa joka tapauksessa tehdä, jos on riski, että oman konsolin NAND on sitä hajoavaa sorttia.

Toki modauksessa on oma vaivansa, eivätkä kaikki sellaisesta säätämisestä välitä.
Totta tämäkin, Wii U:n softamodaaminen on suoraan sanottuna aivan hanurista, perhanasti hitaasti meneviä vaiheita ja ärsyttävää SD-kortin siirtelyä eestaas PC:n ja konsolin välillä, ja lopputuloksena saa vielä entistäkin hitaammin käynnistyvän konsolin. :confused2: Kirsikkana Wii-moodi pitäisi vielä modata erikseen, joka itsellä on jäänyt roikkumaan, kun ei ole vain huvittanut.

Ei sillä, etteikö se silti olisi kannattanut: nyt kun olen kaikki Wii U -pelini dumpannut USB-kiintolevylle, olen vapautunut pelilevyjen syöttämisiltä ja vaihtamisilta, ja konsolillani pystyy ylipäätään yhä pelaamaan, vaikka sen NAND onkin laho. Jotain homebrew-softiakin voisi nyt asennella, mutta sillä puolella ei ole vielä tullut vastaan oikein mitään inspiroivaa.

Jep! Ainoa puute tuossa on että ei saa modernia crt emulaatiota.

Oma tavara se on jos pelin ostaa kaupasta. Ainakin toistaiseksi. Warettamisesta tmv. syyttely on parempi jättää väliin.
Eli sä ostat Nintendon vanhan vehkeen kaupasta ja sille pelin jota sitten PC:llä emuloit?
Pisteet sulle siitä mikäli näin teet, mutta aika monelle muulle se ei ole realistista useiden laitteiden ja pelien poistuttua myynnistä kilpailukykyiseen hintaan (keräilijöiden hinnat sitten erikseen).

Totta tämäkin, Wii U:n softamodaaminen on suoraan sanottuna aivan hanurista, perhanasti hitaasti meneviä vaiheita ja ärsyttävää SD-kortin siirtelyä eestaas PC:n ja konsolin välillä, ja lopputuloksena saa vielä entistäkin hitaammin käynnistyvän konsolin. :confused2:
Tuo on kyllä vähän yllättävä näkemys, kun itselleni tuo oli kiintoisa ja kiva korkeintaan puolituntinen. En ollut koskaan aiemmin modannut muuta konsolia, eikä tuossa tarvinnut muuta kuin seurata selkeitä ohjeita. Luonnollisestikin se myös tarvitsi tehdä vain kerran monta vuotta sitten ja sen jälkeen vain kovaa ajoa.

Lopputulos oli parempi kuin olisin osannut kuvitella ja avasi köykäisestä Wii U:sta ihan uuden maailman.

Viimeksi muokattu:
Eli sä ostat Nintendon vanhan vehkeen kaupasta ja sille pelin jota sitten PC:llä emuloit?
Pisteet sulle siitä mikäli näin teet, mutta aika monelle muulle se ei ole realistista useiden laitteiden ja pelien poistuttua myynnistä kilpailukykyiseen hintaan (keräilijöiden hinnat sitten erikseen).
En pomkista tiedä, mutta mä ainakin olen ostanut eBaystä, Huudosta tai Torista kaikki pelit, joita veivaan emulaattoreilla. Laitteita kylläkään en, ja ROMin / ISOn joudun kuitenkin jostain päin nettiä löytämään, joten homman laillisuus on vähintäänkin erittäin kyseenalaista...

Mitään hyötyähän tästä ei kenellekään peliä aikanaan tekemässä olleelle ole, mutta tuntuu se silti jotenkin itsestä paremmalta.

---

Tuo on kyllä vähän yllättävä näkemys, kun itselleni tuo oli kiintoisa ja kiva korkeintaan puolituntinen. En ollut koskaan aiemmin modannut muuta konsolia, eikä tuossa tarvinnut muuta kuin seurata selkeitä ohjeita. Ja lopputulos oli parempi kuin olisin osannut kuvitella ja avasi köykäisestä Wii U:sta ihan uuden maailman.
En mäkään ollut ennen mitään konsolia modannut, mutta rasittavaa se silti oli. Toki mä tein sen puolipakosta kiertääkseni sitä lahoa NANDia, enkä modaamisen ilosta, eli sikäli lähtökohtakin oli varmaan eri.

• Tykkää
Reactions: Zat
Rommin / isojen lataamista netistä ja pelaamista emulaattoreilla usein puolustellaan juuri sillä, että kopion tekeminen ja sen pelaaminen on täysin laillista, jos omistaa alkuperäisen pelin. Näinhän asia on, mutta oikeasti on aivan helvetin harvassa ne ihmiset, jotka käyvät kaupasta pelin ja dumppaavat sen omin käsin PC:llä pelattavaa muotoon. Kyllä varmaan lähes kaikilla omillakin tutuilla on koneella ainakin jonkinlaiset NES/SNES ym. romsetit, mutta ei taida alkuperäisiä cartteja saati konsoleita olla juuri kenelläkään enää omistuksessa. Ja siinäkin tapauksessa, että joku peli vielä löytyisi, niin yleensä mahtaa itse rom olla kuitenkin jostain netin rommisivustolta peräisin. Aina löytyy poikkeuksia, mutta valtaosa ei varmasti PC:llä pelaamiaan Switch-pelejä omista.

Mulle ainakin alkuperäiset kasetit ja laitteet ovat kokemus ihan jo alkaen niistä lähtevästä tuoksusta, joka vie muistoissa suoraan jonnekin vuoteen 1991.

Rommin / isojen lataamista netistä ja pelaamista emulaattoreilla usein puolustellaan juuri sillä, että kopion tekeminen ja sen pelaaminen on täysin laillista, jos omistaa alkuperäisen pelin. Näinhän asia on, mutta oikeasti on aivan helvetin harvassa ne ihmiset, jotka käyvät kaupasta pelin ja dumppaavat sen omin käsin PC:llä pelattavaa muotoon. Kyllä varmaan lähes kaikilla omillakin tutuilla on koneella ainakin jonkinlaiset NES/SNES ym. romsetit, mutta ei taida alkuperäisiä cartteja saati konsoleita olla juuri kenelläkään enää omistuksessa. Ja siinäkin tapauksessa, että joku peli vielä löytyisi, niin yleensä mahtaa itse rom olla kuitenkin jostain netin rommisivustolta peräisin. Aina löytyy poikkeuksia, mutta valtaosa ei varmasti PC:llä pelaamiaan Switch-pelejä omista.
Joo, kyllä mullakin on (viime vuosituhannelta) omat piraattikokemukset sekä emulaattorien että muiden pelien osalta. En ole ylpeä, mutta kyllä peliala kaikkineen on netonnut enemmän siitä että olen pysynyt harrastajana kuin mitä olen tappiota tuottanut; toki joku yksittäinen kehittäjä on jäänyt ehkä tappiolle toimieni takia.

Mutta aiheeseen palatakseni, pelaaja itse varmasti ei useinkaan rahallista tappiota juuri tee, mutta pelaamisen mahdollistaja (rommien dumppaaja/jakaja) taas tekee. Jos kaksoisstandardeihin taas mennään niin kyllä se ROMmin lataaja ruokkii kyseistä toimintaa. Vähän sama kuin sanoisi että on roskaamista vastaan, mutta samalla itse heittelee roskat luontoon.

Switchin kohdalla ei ehkä niinkään, mutta vanhempien konsolien pelien kohdalla mennään pian siihen että vanhoista peleistä voidaan tehdä remakeja ns. uusina peleinä kun kukaan ei muista vanhoja enää.

Asian alkuperäinen pointti taas hukkui; sehän oli debatti siitä onko vanhan pelin pelaaminen alkuperäisellä laitteella vai emuloituna parempi, mikä nyt itsessään on mielipidekysymys.

Mulla on Nintendo mini-konsoli jolla alkuperäinen Super Mario Bros on paljon mieluisampi pelata kuin Switchin extended family packin kautta. Ohjain tietysti tekee oman juttunsa, mutta muutoinkin se autenttinen ajan fiilis on paremmin tavoitettavissa "vanhan" konsolin kautta, vaikkakaan edes se ei ole se alkuperäinen.

Ei tuosta nyt varmaan ole syytä tapella kun mielipiteet kuitenkin ovat kuin peräreiät - jokaisella on omansa ja muiden omat haisevat.

Loppukaneettina ehkä se että tässäkin sivuttu piratismi tuntuu varmasti jokaisen kohdalla kivalta kun sen tuotoksista pääsee nauttimaan ja pahalta sitten kun/jos jää kärsijäksi ja jossakin siinä välillä mä toivoisin että suurin osa meistäkin taipuu siihen ajatukseen että eihän se ihan reilua ole kun kaikki olosuhteet ja asianomaiset otetaan huomioon.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 561
Jäsenet
77 191
Uusin jäsen
VekePeke88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom