Yle Areena: Logged In

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Siis pointti oli siinä kun Suomea aina hehkutetaan maailman onnellisemmaksi / parhaimmaksi maaksi. Olisi kiinnostava nähdä sellainen dokkarisarja, jossa mennään kunnolla tämän maan ongelmiin. Jo meidän työttömyysluvut ovat sitä luokkaa että hirvittää.
No ei se oo ihme kun tukia saa nii hyvin ettei mitään tarvitse tehdä
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
No onhan ne, monihan sanoo ettei viitti mennä töihin kun kotona makaamisesta maksetaan niin hyvin
Elikkä jos olet ollut pitkään työtön niin saat hyvin vähän rahaa. Usein puhutaan 300 euroa / kuukaudessa, noin 10 euroa päivä. Rahan pitää riittää kaikkeen. Ruoka, hygienia, vaatteet, matkustaminen, eläminen.

Ihminen passivoituu. Rahaa on niin vähän että se riittää heikosti vain ruokaan ja hygieniaan.

...

Ihan toinen juttu on sitten se että jos on työuraa takana ja jäät vaikka pariksi vuodeksi työttömäksi. Saat mahdollisesti jopa 75 % entisestä palkastasi. Toinen pointti on sitten se että esim. asuminen on kallistunut koko ajan. KELA maksaa asumistukea, mutta se on aina vain tietty prosentti vuokran määrästä, vaikkapa 85 %.

Itsellä vuokra on noussut noin 15 vuodessa lähes 200 eurolla. Tulot eivät. Ruoka on myös kallistunut. Suomessa on ihan oikeaa köyhyyttä. Tämän dokumentin henkilöillä on tämän köyhyyden lisäksi mielenterveysongelmia. Tavallaan voi miettiä miten heillä on varaa ryypätä niin paljon tai ostaa huumeita, mutta väitän että aika pienistä rahoista siellä ostellaan.

...

Kolmas juttu on sitten se että on lukuisia ihmisiä, jotka hyötyvät tästä Suomen systeemistä. KELA:t, sossut, työkkärit tekevät loputonta paperityötä näille ihmisille. Laitetaan kaikenmaailman kursseille, joissa on ohjaajia töissä. On psykologeja ja psykiatreja. Kaiken maailman systeemejä näiden ihmisten ympärille, kuten päihdepalvelut. Tämä joukko elää aivan minimi tuloilla ja se hyödyttää muita ihmisiä, karkeasti sanottuna.

Koko tämä Suomen työttömyys / syrjäytyminen on valtava häpeä. Ei tällaisessa maassa saisi olla mitään mitä tuossa dokkarissa todistamme. Esim. tämä kaveri joka kärsi skitsofreniasta ja käytti suonen sisäisiä huumeita. Hän pääsi tuettuun asumiseen. Tuokin systeemi työllistää. Kysymys kuitenkin on siitä miten noin huonoon kuntoon on ikinä voinut päätyä?

Hänelle annetttiin säkki kaupalla puhtaita piikkejä, ja millä vastineella? Nimi tuohon ja käyttämään. Uskon että tulemme tulevina vuosina todistamaan yhä enemmän huume / päihde kuolemia varsinkin nuorten keskuudessa. Mielenterveyspalveluihin on jo nyt valtavat jonot eli vaikka haluat hoitoa et sitä saa.

Oliko eilen kun joku nuori oli juossut kadulla veitsen kanssa ja yrittänyt tappaa vento vieraita ... tämä on ihan oikeaa todellisuutta Suomessa. Osa on vuosikymmeniä sitten pudonnut kelkasta.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Tukia pitääkin saada niin että niillä voi elää. Ei ole vaihtoehtona antaa tukia niin että niillä ei voisi elää. Palkalla pärjää vaan paremmin, saa paljon enemmän virikkeitä ja hauskuutta elämään. Toki nettiin ja konsoliin riittää köyhälläkin rahaa, mutta moni hauska asia jää pois. Omilla tuloillanikin jää paljon pois, esimerkiksi täytyy tyytyä simuiluun oikean lentämisen sijaan. Tuilla eläessä asiat ovat van paljon huonommin.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Tuet kuten työttömyystuki ei ole tehty pitkäkestoiseen tarkoitukseen. Vaan lyhytkestoiseen. Jos olet työtön vaikkapa 10 vuotta niin jossain vaiheessa tavitset uuden sängyn, vaatteita, joku laite on hajonnut, jne.

Nyt jos et pysty työtä syystä tai toisesta saamaan niin olet pulassa.

Esimerkiksi skitsofreniaa sairastava saattaa jännittää niin paljon että jopa bussilla kouluun matkustaminen on liikaa. Ja silloin se opiskelu loppuu siihen. Mutta niin kuin se joku fiksu kaveri lauloi: "maailma tarvitsee luusereita jotta ne toiset voivat menestyä"
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuet kuten työttömyystuki ei ole tehty pitkäkestoiseen tarkoitukseen. Vaan lyhytkestoiseen. Jos olet työtön vaikkapa 10 vuotta niin jossain vaiheessa tavitset uuden sängyn, vaatteita, joku laite on hajonnut, jne.
Ei sillä työttömyystuen suuruudella ole väliä, kun kela/sossu maksaa kuitenkin siihen päälle asumistukea ja toimeentulotukea sen verran että käteen jää enemmän kuin pahimmilla matalapalkka-aloilla. Ja maksavat myös yllättävän paljon ja helposti noita luettelemiasi hankintoja.

Ei ihme, että moni jää kotiin makaamaan. Siis niistä muuten terveistäkin nuorista.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Ei sillä työttömyystuen suuruudella ole väliä, kun sossu maksaa kuitenkin siihen päälle toimeentulotukea sen verran että käteen jää enemmän kuin pahimmilla matalapalkka-aloilla. Ja maksavat myös yllättävän paljon ja helposti noita luettelemiasi hankintoja.

Ei ihme, että moni jää kotiin makaamaan. Siis niistä muuten terveistäkin nuorista.
Hetkinen, puhutko nyt omasta kokemuksesta? Vai muuten vain auot päätäsi... puhun ihan oikeista ihmisistä. Jos olet ollut 10 vuotta työtön niin ei sinne sossuun vain kävellä tänä päivänä. Asiat hoidetaan usein sähköisesti. Eli kerronko että tarvitsen uuden sängyn, minulla ei ole tv:tä koska se hajosi ja itseasiassa kännykkä hajosi myös. Nyt tämä mystinen sossu laitta minulle rahaa tilille 1000 euroa. Minä lähden kauppaan. Yksinkertaista.

On selvää että osa osaa hyödyntää myös sossua ja muita tahoja, mutta tämä on taas tuollaista kummallista yleistämistä. Ehkä sinulla tosiaan on omakohtaista kokemusta. Tämä on vaikea aihe, joten jätän tähän. Kiitos kaikille. Hyvää keskustelua.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Hetkinen, puhutko nyt omasta kokemuksesta? Vai muuten vain auot päätäsi... puhun ihan oikeista ihmisistä. Jos olet ollut 10 vuotta työtön niin ei sinne sossuun vain kävellä tänä päivänä. Asiat hoidetaan usein sähköisesti. Eli kerronko että tarvitsen uuden sängyn, minulla ei ole tv:tä koska se hajosi ja itseasiassa kännykkä hajosi myös. Nyt tämä mystinen sossu laitta minulle rahaa tilille 1000 euroa. Minä lähden kauppaan. Yksinkertaista.

On selvää että osa osaa hyödyntää myös sossua ja muita tahoja, mutta tämä on taas tuollaista kummallista yleistämistä. Ehkä sinulla tosiaan on omakohtaista kokemusta. Tämä on vaikea aihe, joten jätän tähän. Kiitos kaikille. Hyvää keskustelua.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tunnen ihmisiä, jotka noita palveluita joskus 10-15v sitten joutuivat muuttuneen elämäntilanteensa vuoksi hyödyntämään. Muutamaan otteeseen tuli silloin puheeksi juuri tuo, että miksi käydä töissä, kun saman saa muutenkin.

Tarpeet piti toki perustella ja kuitit esittää, mutta aika suoraviivaiselta rahanjaolta vaikutti. En osaa sanoa onko tilanne sittemmin muuttunut merkittävästi.

Olisi naiivia kuvitella, että noita mahdollisuuksia ei hyödynnettäisi.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Että sellaista... sanon vain loppuun että harvoin työtön on laiska tai häikäilemätön. Lähes jokaisen kohdalla takana on erilaisia ongelmia, jotka ovat ajaneet pitkäaikaiseen työttömyyteen. Kaikki eivät siitä suosta pääse ylös. Media haluaa luoda kuvaa laiskoista ja sitten näistä töissä käyvistä. Ikään kuin ne jotka tekevät asioille jotain ja sitten ne luuserit jotka vain makoilevat kotona.

Media on luonut monesta muustakin asiasta hyvin mustavalkoista. Donald Trumpista maahanmuuttoon. Alkoholista huumeisiin. Kovin mustavalkoista kaikki, mutta tuntuu suurimmalle osalle ihmisistä uppoavan aika helposti.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Ei sillä työttömyystuen suuruudella ole väliä, kun kela/sossu maksaa kuitenkin siihen päälle asumistukea ja toimeentulotukea sen verran että käteen jää enemmän kuin pahimmilla matalapalkka-aloilla. Ja maksavat myös yllättävän paljon ja helposti noita luettelemiasi hankintoja.

Ei ihme, että moni jää kotiin makaamaan. Siis niistä muuten terveistäkin nuorista.
Matalapalkkainen saa tuet ja bonuksen (etuoikeutettu tulo) siihen päälle. Toki poikkeuksia on, kuten velalliset, elatusvelvolliset ja yrittäjät. Sitten oma lukunsa on nuo pitkään syrjäytyneet, joilla on lapsia. Näiden lapsille annetaan lisätukea harrastuksiin yms jotta eivät jäisi syrjäytyneiksi. Samoin huostaanotetuilla taitaa olla lisätukea. En osaa sanoa kuinka tuet tehoavat.

Minulla kokemusta toimeentulotuella olosta sekä palkkatöistä. Näin keskiluokkaisena työssäkäyvänä on paljon mukavampaa. Sain myös tuota etuoikeutettua tuloa aikoinaan osa-aikaisena.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918

Tämmöisiä veronmaksajat sitten elättävät... vi**u
Noita on vähän ja tuhot pienemmät kuin talousrikollisilla. Itse maksan veroja mielelläni, kun tiedän että nuo ovat poikkeuksia muiden avunsaajien rinnalla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Minulla kokemusta toimeentulotuella olosta sekä palkkatöistä. Näin keskiluokkaisena työssäkäyvänä on paljon mukavampaa. Sain myös tuota etuoikeutettua tuloa aikoinaan osa-aikaisena.
Tottakai se on näin. Käteen jää enemmän ja päälle elämä on muutenkin mielekkäämpää.

Pointti oli kuitenkin, että ei se työttömän elämä Suomessa noiden kaikkien erilaisten tukien myötä mitään kituuttamista ole. Ja se myös kannustaa osaltaan siihen, ettei edes yritetä kehittyä ja ottaa vastaan työtä, jos se ei ole ihan priimaa. Thaimaasta tullaan Suomeen poimimaan mustikoita ja samaan aikaan suomalaiset työttömät löhöävät ja masentuvat kotisohvilla, kun ei työ kelpaa. Ja varmaan olisi tarjolla oikeastikin parempaa työtä jos on edes jotain pohjakoulutusta tai kokemusta, eli tämä nyt oli vain kärjistetty esimerkki.

Tuo juuri linkitetty "ideologisesti työttömän" Ossin tarina vain alleviivaa tätä tilannetta.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Tottakai se on näin. Käteen jää enemmän ja päälle elämä on muutenkin mielekkäämpää.

Pointti oli kuitenkin, että ei se työttömän elämä Suomessa noiden kaikkien erilaisten tukien myötä mitään kituuttamista ole. Ja se myös kannustaa osaltaan siihen, ettei edes yritetä kehittyä ja ottaa vastaan työtä, jos se ei ole ihan priimaa. Thaimaasta tullaan Suomeen poimimaan mustikoita ja samaan aikaan suomalaiset työttömät löhöävät ja masentuvat kotisohvilla, kun ei työ kelpaa.
Jos elää järkevästi eikä yritä mitään niin tuilla pärjää aika hyvin. Toki täytyy osallistua työllistämistoimiin eli työskennellä ilmaiseksi. Lisäksi autoa ei kannata pitää, mutta senkin omistaminen on mahdollista jos on perheellinen. Matkustelemaan ei juuri pääse ja muutenkin harrastukset täytyy valita hinnan mukaan. Kirjasto on oiva apu.

Suomalaiset marjanpoimijat eivät tainneet kelvata vaikka tulijoita oli. Ulkomaalaiset ovat tehokkaampia, viis suomalaisuuden tukemisesta. Noikin maksaa ennemmin veroina työttömille kuin palkkaavat suomalaisia. EU:n ulkopuolelta ei pitäisi olla asiaa tulla töihin jos suomalaiset voivat tehdä työn.

Muutoin toivoisin lakiin muutosta, että kuntien tulisi tarjota palkkatöitä pitkäaikaistyöttömille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Kyllä ainakin omat kokemukset oli sen verran karut, tosin tästä taitaa nyt olla noin 16v, mutta mikään läpihuutojuttu ei sossu todellakaan ollut. 7 viikkoa kesti päätös, siinäpä sitten odottelet ilman rahoja. Työttömäksikin pitää myös kelvata, voi esim joutua karenssiin yms. Muutenkin perustyötön on aika lailla harmiton näin yhteiskunnan kannalta, kun suurinosa rahoista kiertää takaisin yhteiskuntaan kuitenkin. Entäs joku asvalttimies yms, teet kesät töitä ja talvella nostat liiton rahoja, niin eikös tämä vasta sitä hyväksikäyttöä olekin.

Paljon on pahempiakin yhteiskunnan kuppaajia kuin perustyöttömät ja itse en ainakaan sitä elämää kadehdi. Tosi tylsää kun ei ole mitään tekemistä päivisin ja muutenkin töissä käynti on kuitenkin suurimmaksi osaksi ihan kivaa ja saa rahaakin ja tekemistä. Työttömyys passivoittaa ja moni joka tuolle tielle jää, ei siitä enää nouse. Helvetin hankalaa on päästä takaisin kiinni yhteiskuntaan, ihan sama mitä kursseja käy. Lisäksi aika on koko ajan työtöntä vastaan, jos olet valmis, työtön maisteri niin joka vuosi tulee uusia maistereita, jotka on aina nuorempia ja niillä on parempi taitotaso jo valmiiksi.

Toisaalta, joskus mietityttää kyllä, että miksei esim työtön lähde ulkomaille tai toiselle puolelle maata hommiin, mutta sekin on aika kallista ja toki kun on jo passivoitunut, niin siitä on hankala lähteä. Itse esim lähdin ulkomaille töihin ja oli tonni mukana rahaa, niin se oli ihan minimi, jolla piti pärjätä. Hankala on työttömänä saada tonni säästettyä, vaikka olisikin työpaikka odottamassa. Jotkut kuitenkin siihen pystyy ja jotku eivät, se on vaan ikävä juttu että se 10v menee nopeasti ja näistä Logged In tyypeistä varmaan ainakin puolet on samassa jamassa 10v päästäkin, eikä siitä enää tahdo päästä työelämään kiinni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Kyllä aina yhtä huvittavaa, kun, lähinnä töissäkäyvät, ovat uskossa että "sossu" myöntää mitä hyvänsä. Voin kertoa alaa sivuavasti yli 20v töissä olleena että vitut.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kyllä aina yhtä huvittavaa, kun, lähinnä töissäkäyvät, ovat uskossa että "sossu" myöntää mitä hyvänsä. Voin kertoa alaa sivuavasti yli 20v töissä olleena että vitut.
Kuka on sanonut että kela/sossu myöntää mitä hyvänsä? En ole sellaista väitettä täällä ainakaan huomannut. Mutta se on fakta, että sieltä saa jokainen Suomen kansalainen perustoimeentulotukea ja tarvittaessa myös ehkäisevää toimeentulotukea, jos muut tulot eivät riitä kattamaan kuluja.

 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Pointti oli kuitenkin, että ei se työttömän elämä Suomessa noiden kaikkien erilaisten tukien myötä mitään kituuttamista ole.
Yritä nyt edes ymmärtää se että työtön ei ole 1 ja sama asia. Jos olet pitkään esim. 10 vuotta ollut työtön niin ei se mitään hyvää elämää ole. Väitätkö että on rahaa johonkin muuhunkin kuin välttämättömään: ruoka / hygienia. Päiväbudjetti kaikkeen on 10 euroa päivässä. Siitä on todella vaikea säästää mihinkään.

Kokeile joskus. Vaikeaa. Todella vaikeaa. Jo pelkästään ruoka maksaa, mutta välillä loppuu shampoo, saippua, partakoneenterät, parturissakin voisi käydä edes pari kertaa vuodessa. Yhteiskunta toivoo että työllistyy, niin toivoo henkilö itsekkin, mutta jos olet täysin masentunut, on vaikea olla aktiivinen, työhaastattelussa pärjäämisestä puhumattakaan...

"kerro vähän itsestäsi" ... noh en juurikaan näe muita ihmisiä. En seurustele, enkä harrasta muuta kuin kotona yksin pelaamista. Kyllä, tiedän, jotain pitäisi tehdä omalle elämälle. Tämä koulukiusatuksi tuleminen on myös rajumpi juttu mitä usein ymmärretään. Olkoon nämä meidän kouluhyökkäyksiä tehneet esimerkki siitä.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Yritä nyt edes ymmärtää se että työtön ei ole 1 ja sama asia. Jos olet pitkään esim. 10 vuotta ollut työtön niin ei se mitään hyvää elämää ole. Väitätkö että on rahaa johonkin muuhunkin kuin välttämättömään: ruoka / hygienia. Päiväbudjetti kaikkeen on 10 euroa päivässä. Siitä on todella vaikea säästää mihinkään.

Kokeile joskus. Vaikeaa. Todella vaikeaa. Jo pelkästään ruoka maksaa, mutta välillä loppuu shampoo, saippua, partakoneenterät, parturissakin voisi käydä edes pari kertaa vuodessa. Yhteiskunta toivoo että työllistyy, niin toivoo henkilö itsekkin, mutta jos olet täysin masentunut, on vaikea olla aktiivinen, työhaastattelussa pärjäämisestä puhumattakaan...

"kerro vähän itsestäsi" ... noh en juurikaan näe muita ihmisiä. En seurustele, enkä harrasta muuta kuin kotona yksin pelaamista. Kyllä, tiedän, jotain pitäisi tehdä omalle elämälle. Tämä koulukiusatuksi tuleminen on myös rajumpi juttu mitä usein ymmärretään. Olkoon nämä meidän kouluhyökkäyksiä tehneet esimerkki siitä.
no miksei sitä mennä vaikka metsään marjaan ja sillä keräillään lisää rahaa. Itse pikkupoikanakin ekat moporahat tuli marjametsästä itse kerättyä
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
no miksei sitä mennä vaikka metsään marjaan ja sillä keräillään lisää rahaa. Itse pikkupoikanakin ekat moporahat tuli marjametsästä itse kerättyä
Kärsitkö silloin kuinka pahasta masennuksesta? Vai oliko kyseessä ahdistus... nämä dokkarissa olevat henkilöt lääkitsevät itseään mm. päihteillä. Sanoin juuri ettei työtön ole 1 ja sama asia.

Silti ratkaisut tuntuvat olevan, "menehän nyt ulos siitä" ,,, "töihin vain" ... "marjoja keräämään" ... jos se noin helppoa olisi niin tuskin tarvitsisi tätä asiaa tavata. Ehkä pahinta on tuollainen täydellinen empatian puute ja jonkun naurettavan marjan poimimis teorian esittäminen.

Kansanedustaja, sellainen seksikäs blondi joka Hjalliksen kanssa pyöri niin ehdotti että työttömät voisivat hoitaa metsää, mennä sinne vaikka siivoamaan risukasoja. En kannata sitä että vain annetaan rahaa ja sitten istutaan kotona, mutta pitää tulla myös vähän vastaan eikä esittää ihan idioottia...

"menkää töihin niin minä tein nuorena" ... huoh ...
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 347
Elikkä jos olet ollut pitkään työtön niin saat hyvin vähän rahaa. Usein puhutaan 300 euroa / kuukaudessa, noin 10 euroa päivä. Rahan pitää riittää kaikkeen. Ruoka, hygienia, vaatteet, matkustaminen, eläminen.
Olin valmistumisen jälkeen 2016 puoli vuotta työttömänä. Asuin kaupungin vuokrakämpässä.

Tässä budjetti minkä kirjasin silloin ylös:

Työmarkkinatuki 703 € /kk
- Ennakonpidätys 20 % 140,6 €
Maksetaan 562,4 €

Yleinen asumistuki 314,4 € / kk

Yhteensä tilille +876,8 €
-vuokra, sähkö, netti, kuntosalikortti, kännykkäliittymä yht -470€
876.8€ - 470€ = 406.8€.

Kiinteiden kulujen jälkeen oli siis yli 400€ vielä käyttörahaa.

Vertailuksi Virossa on minimipalkka 584€/kk.

En sano että näitä tukia pitäisi leikata koska se lisäisi rikollisuutta, mutta aika hyvin suomessa maksetaan kotona olemisesta.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
235
Nykyisellään toimeentulotuen perusosa on 502,21€. Sen verran jää siis köyhimmillä jäljelle vuokran jälkeen, mikäli asuu kohtuuhintaisessa asunnossa (maksimivuokra on n. 500€, sen jälkeen on maksettava omavastuuosuus, joka vähennetään perusosasta). Toimeentulotuki kattaa lisäksi (kohtuullisesn) sähkölaskun, kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja muut terveysmenot ja reseptilääkkeet. Nuo laskut voi siis laittaa Kelaan ja maksu tulee automaattisesti.

Jotkut väittää että toimeentulotuella ei elä. Itse väitän että kyllä sillä elää.

Se on mennyttä aikaa kun piti ravata fyysisillä luukuilla, Kela, sossu ja työkkäri, nyt kaikki hoituu netissä ja käsittelyajat ovat n. viikon, aikoinaan meni helposti kolme viikko toimeentulotuen kanssa. Työkkäristä tulee puhelu yleensä kolmen kuun välein.

On se aika helpoksi tehty suoraan sanoen.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
No itse elin vuosia tuolla 300 euroa kuussa. Yhtään ei tullut lisää sossusta tai muualtakaan. Vuokrani oli vain yli 300 euroa ja muistan saaneeni asumistukea 85 %. Laskut olivat puhelin, netti, vuokra. Muistisääntöni oli että 10 euroa on päiväbudjetti. Minulla on esim. vieläkin yli 15 vuotta vanha sänky. TV oli minulla yli 10 vuotta.

No juu, mutta antaa olla. Sovitaan että on helppo olla pitkäaikaistyötön Suomessa. Olen eri mieltä talous ei kestänyt mitään suurempaa takaiskua tai hankintaa. Ulkona en käynyt, tarkoitan baareja tai syöminen, leffa. Ei ollut matkakorttia. Yhdessä vaiheessa mietin puhelimesta luopumista koska käytin sitä niin vähän.

Olen ollut ulkomailla viimeisen 20 vuoden aikana kaksi kertaa. Tallinnassa päiväristeilyllä ja sitten kerran Tukholmassa. Päivä siellä Vanhassa kaupungissa. Oli kiinnostavaa. Toisaalta en halua valittaa. Olen nykyään paremmassa asemassa, pienipalkkaisessa työssä. Saan ehkä noin 300-400 euroa enemmän kuin jos olisin työtön.

Vuokra on noussut joka vuosi mikä mietityttää.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
235
No itse elin vuosia tuolla 300 euroa kuussa. Yhtään ei tullut lisää sossusta tai muualtakaan. Vuokrani oli vain yli 300 euroa ja muistan saaneeni asumistukea 85 %. Laskut olivat puhelin, netti, vuokra. Muistisääntöni oli että 10 euroa on päiväbudjetti. Minulla on esim. vieläkin yli 15 vuotta vanha sänky. TV oli minulla yli 10 vuotta.
Asiahan ei toki minulle kuulu, mutta...

Haitko tulloin toimeentulotukea? Jos hait ja et saanut, mikä oli syy kielteiseen päätökseen?

Tämä asia on sinänsä mielenkiintoinen, tuntuu että ihmiset pitävät yllä jonkinlaista myyttiä että noilla viimeisillä hätätukiaisilla ei pysty elämään. Tai että se edellyttää että on nieltävä viimeinenkin ylpeytensä ja ryömittävä sossun luukulle kaikkien mahdollisten tositteiden kanssa kerjäämään ruokakuponkeja.

Se että sanoin jotta toimeentulotuella pystyy elämään,tarkoittaa nimenomaan elämän välttämättömyyksiä. Moottoripyöräilyä, jokapäiväistä huumeidenkäyttöä tai aasianmatkoja sillä ei kustanna. Jos on suunnitelmallisuutta niin säästäminen ja vähän isommatkin hankinnat kyllä onnistuu.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Huh huh... selkeästi osa on nyt sitä mieltä että työttömänä on Suomessa hyvät oltavat. Ehkä ajat tosiaan ovat muuttuneet 5 vuoden takaisesta.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Huh huh... selkeästi osa on nyt sitä mieltä että työttömänä on Suomessa hyvät oltavat. Ehkä ajat tosiaan ovat muuttuneet 5 vuoden takaisesta.
Työttömällä Suomessa on erittäin hyvät oltavat. Pää pensaasta ja katso muiden maiden kohdalle ennen kuin valitat Suomen työttömyyskorvauksista. Ei työttömänä kuulukaan elää kun työssäkäyvällä, se veisi pohjan toimivasta yhteiskunnasta. Ja esim. opiskelijalla on hyvin usein tiukempaa elää kun työttömällä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Huh huh... selkeästi osa on nyt sitä mieltä että työttömänä on Suomessa hyvät oltavat. Ehkä ajat tosiaan ovat muuttuneet 5 vuoden takaisesta.
Jo viisi vuotta sitten sai enemmän kuin 300 euroa kuussa vuokran yms jälkeen. Ellei sitten ollut kieltäytynet työllisyystoimenpiteistä jolloin toimeentulotuen normia tiputetaan -20% taikka -40%. 500e*0.6 tekee tuon 300 euroa kuussa. Sillä tekee tiukkaa mutta selviää. Toisaalta moinen vaatii jo raskaampaa elämänhallinnan menetystä.
 
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
235
Huh huh... selkeästi osa on nyt sitä mieltä että työttömänä on Suomessa hyvät oltavat. Ehkä ajat tosiaan ovat muuttuneet 5 vuoden takaisesta.
Yhteiskunnan tukien kannalta on kohtuullisen hyvät oltavat moneen muuhun mestaan verrattuna, tätä mieltä olen. Muuten tietty yksilöllä voi olla tukalaa, kuten topicin aiheena olevasta dokkarista näkee.

Ja tarkennetaan vielä että oma lähtökohtani on se että olen keski-ikää lähestyvä, pitkäaikaistyötön syrjäytynyt mielenterveysongelmainen. En huutele tässä että työttömillä yleisesti tai dokkarin tyypeillä on liian helppoa. En pidä tästä yhteiskunnasta ja siitä mihin se on mennyt/menossa, mutta toistaiseksi tulottomanakin Suomessa pärjää kohtuullisesti. Tästä olen systeemille kiitollinen. Moni muukin tässä statuksessa oleva voisi olla, ruikuttamisen sijaan.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Kiinteiden kulujen jälkeen oli siis yli 400€ vielä käyttörahaa.

Vertailuksi Virossa on minimipalkka 584€/kk.

En sano että näitä tukia pitäisi leikata koska se lisäisi rikollisuutta, mutta aika hyvin suomessa maksetaan kotona olemisesta.
Mites se Viron hintataso eroaa verrattuna Suomeen? Niinpä. Jostain kuulin (eli toisinsanoen en jaksa etsiä lähteitä) että jos otetaan hintataso huomioon, niin Suomessa on pohjoismaiden huonoimmat tuet (pl. mamut jotka huhun mukaan saavat ulkomaanvahvuuslisää tms ja jotka on myös kaupallistettu.)

Ja tarkennetaan vielä että oma lähtökohtani on se että olen keski-ikää lähestyvä, pitkäaikaistyötön syrjäytynyt mielenterveysongelmainen. En huutele tässä että työttömillä yleisesti tai dokkarin tyypeillä on liian helppoa. En pidä tästä yhteiskunnasta ja siitä mihin se on mennyt/menossa, mutta toistaiseksi tulottomanakin Suomessa pärjää kohtuullisesti.
Omat lähtökohtani ovat varsin samaa osastoa, joskin keski-ikä on jo tullut ja mennyt. Olen myös varsin samoilla linjoilla: en pidä tästä yhteiskunnasta ja siitä mihin se on menossa, ja että Suomen tuilla pysyy hengissä kohtuullisesti. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että 1) rakenteellinen työttömyys on tässä maassa todellinen ja täysin suunniteltu juttu, 2) rakenteellisesta työttömyydestä hyötyviä tahoja löytyy nykyään jo niin paljon, että on mielestäni täysin kohtuullista sanoa että työttömät on kaupallistettu ja 3) pelkillä tuilla eläminen pidemmällä aikavälillä ei ole ihmisarvoista elämää, vaan hyvin monen ihmisen kohdalla se vaatii säännöllistä päihtymistä, tapahtui se sitten kiljulla/keskikuralla/valtionhuumeilla/hUUmeilla tai millä hyvänsä.

Pystyn samaistumaan vahvasti eräisiin dokkarin heppuihin. Varsin samankaltaista elämää on tullut elettyä jo ties kuinka pitkään kuin osa noista, tosin olen myös käynyt töissä silloin kun se vielä ilman suhteita onnistui. Itselleni jäi dokkarista vähän ristiriitainen tunne. Olisi ollut mukava nähdä dokkarissa myös edes yksi vanhempi henkilö, eikä vain nuoria, niin olisi saatu sitäkin perspektiiviä mitä moinen elo tekee eläjälleen pidemmällä aikavälillä. Toisaalta olin vahvasti sillä linjalla että "tiedän mitä tuolle kuuluu 10v päästä" ja toisaalta "nuohan ovat vielä aika amatöörejä, kun pystyvät pelaamaan vielä ilman huumeita." Oman kokemukseni mukaan tämän kaltaisille ihmisille pelit ovat se millä täytetään tyhjä ja sisällötön elämä, kunhan lääkitys on kunnossa ja lääkitys tarkoittaa tässä tapauksessa jonkinsortin päihdettä. Masennus kun on sellainen vaiva joka tuppaa viemään kaiken nautinnon niistä asioista joista sitä ennen sai, josta taas tämä ettei voi tehdä käytännössä mitään muuta kuin tuijottaa eteensä niinä aikoina jolloin ei lääkitys ole päällä.

Mainittakoon vielä sekin, että mielenterveyden hoito on tässä maassa yhtäkuin valtion huumekauppa ja pilleririippuvuus valtionhuumeisiin on varmaan se vittumaisin riippuvuus mitä on olemassa. Nuo myrkyt on tehty alusta asti niin, ettei niitä ole edes tarkoitus lopettaa ja noihin kun onnistuu jäämään koukkuun, niin niistä ei ihan helpolla eroon päästäkään. Katkollakin nimittäin syötetään sitä samaa paskaa. Eli toisinsanoen mielenterveyden hoito on hyvin samoilla linjoilla kuin vaikkapa työkkärin palvelut, joista on työllistymisessä pelkkää haittaa ja jotka kannustavat rikollisuuteen.

PS Kun viimeksi kävin parturissa, elettiin ysäriä ja ulkomailla en ole käynyt ikinä.
 
Viimeksi muokattu:

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Mites se Viron hintataso eroaa verrattuna Suomeen? Niinpä. Jostain kuulin (eli toisinsanoen en jaksa etsiä lähteitä) että jos otetaan hintataso huomioon, niin Suomessa on pohjoismaiden huonoimmat tuet (pl. mamut jotka huhun mukaan saavat ulkomaanvahvuuslisää tms ja jotka on myös kaupallistettu.)


Omat lähtökohtani ovat varsin samaa osastoa, joskin keski-ikä on jo tullut ja mennyt. Olen myös varsin samoilla linjoilla: en pidä tästä yhteiskunnasta ja siitä mihin se on menossa, ja että Suomen tuilla pysyy hengissä kohtuullisesti. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että 1) rakenteellinen työttömyys on tässä maassa todellinen ja täysin suunniteltu juttu, 2) rakenteellisesta työttömyydestä hyötyviä tahoja löytyy nykyään jo niin paljon, että on mielestäni täysin kohtuullista sanoa että työttömät on kaupallistettu ja 3) pelkillä tuilla eläminen pidemmällä aikavälillä ei ole ihmisarvoista elämää, vaan hyvin monen ihmisen kohdalla se vaatii säännöllistä päihtymistä, tapahtui se sitten kiljulla/keskikuralla/valtionhuumeilla/hUUmeilla tai millä hyvänsä.

Pystyn samaistumaan vahvasti eräisiin dokkarin heppuihin. Varsin samankaltaista elämää on tullut elettyä jo ties kuinka pitkään kuin osa noista, tosin olen myös käynyt töissä silloin kun se vielä ilman suhteita onnistui. Itselleni jäi dokkarista vähän ristiriitainen tunne. Olisi ollut mukava nähdä dokkarissa myös edes yksi vanhempi henkilö, eikä vain nuoria, niin olisi saatu sitäkin perspektiiviä mitä moinen elo tekee eläjälleen pidemmällä aikavälillä. Toisaalta olin vahvasti sillä linjalla että "tiedän mitä tuolle kuuluu 10v päästä" ja toisaalta "nuohan ovat vielä aika amatöörejä, kun pystyvät pelaamaan vielä ilman huumeita." Oman kokemukseni mukaan tämän kaltaisille ihmisille pelit ovat se millä täytetään tyhjä ja sisällötön elämä, kunhan lääkitys on kunnossa ja lääkitys tarkoittaa tässä tapauksessa jonkinsortin päihdettä. Masennus kun on sellainen vaiva joka tuppaa viemään kaiken nautinnon niistä asioista joista sitä ennen sai, josta taas tämä ettei voi tehdä käytännössä mitään muuta kuin tuijottaa eteensä niinä aikoina jolloin ei lääkitys ole päällä.

Mainittakoon vielä sekin, että mielenterveyden hoito on tässä maassa yhtäkuin valtion huumekauppa ja pilleririippuvuus valtionhuumeisiin on varmaan se vittumaisin riippuvuus mitä on olemassa. Nuo myrkyt on tehty alusta asti niin, ettei niitä ole edes tarkoitus lopettaa ja noihin kun onnistuu jäämään koukkuun, niin niistä ei ihan helpolla eroon päästäkään. Katkollakin nimittäin syötetään sitä samaa paskaa. Eli toisinsanoen mielenterveyden hoito on hyvin samoilla linjoilla kuin vaikkapa työkkärin palvelut, joista on työllistymisessä pelkkää haittaa ja jotka kannustavat rikollisuuteen.

PS Kun viimeksi kävin parturissa, elettiin ysäriä ja ulkomailla en ole käynyt ikinä.
Eikö niitä töitä tekevälle löydy vai ei kelpaa? Me haettiin rakennusalan konsultointi tehtäviin töihin/koulutukseen työttömiä muutama vuos sitten, mutta 6 vaan haki :woot: oltais koulutettu ja siitä saanut palkkaa ja sen jälkeen vaki työn! Ja toimitaan sentään isossa kaupungissa
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Saako kysyä @erikoisninja sellaista, että jos yrität mennä ulos ja kävellä seuraavat 3 tuntia. Todella pitkä kävelylenkki, niin onnistuuko tuollainen ylipäätään?

Että pääset ulos ja tosiaan pystyt sen 3 tuntia siellä kulkemaan... Jos nimittäin jo tuo on mahdottomuus..... niin ... ymmärrän kyllä sen että aivot saattavat sanoa "ei tuossa ole mitään järkeä", "ei kiinnosta", "en pysty", "en halua", "painu vittuun", jne.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Eikö niitä töitä tekevälle löydy vai ei kelpaa?
Löytyy toki. Ongelma on se, etten suostu tekemään oikeita töitä 9€-päiväpalkalla. Mitään muuta ei sitten olekaan tarjolla täällä sudenperseessä. Kaikki kynnelle kykenevät käyttävät häikäilemättömästi työttömiä hyväkseen, lain sanasta vähät välittämättä. Omituisinta koko touhussa on se, että mediaa asia ei tunnu kiinnostavan, tekemistäni juttuvinkeistä huolimata. Tai niin no, ei kai siinä mitään omituista ole, kun ottaa huomioon että media on yhtä kuin Sanoma Media. Oikeusasiamies, joka on se taho mille näistä valitetaan, ehtikin jo pesemään kätensä koko hommasta ja vaikuttaa meikäläisen kokemuksen perusteella puljulta, jonka pääasiallinen tehtävä on piilotella virkamiesten rötöksiä.

Olen vahvasti vakuuttunut siitä, että mikäli ikinä tulen työllistymään tässä maassa, se tapahtuu niin että työllistän itse itseni. Jos jonkin näköistä projektia on ollut vuosien saatossa tulilla, mutta mikään ei ole tehnyt meikäläisestä pohattaa, ainakaan vielä.

On tullut pyörittyä myös jos jonkinlaisissa työkkärin palveluissa, ja kuten sanottu, olen sitä mieltä että noista on rehelliselle ja itsenäiseen ajatteluun kykenevälle ihmiselle pelkkää haittaa, kun näkee käytännössä millaiseen paskaan niitä verovaroja syötetään. Ammantinvalintapsykologillakin tuli rampattua useampaan otteeseen, joka on horroskooppeihin verrattavissa olevaa hölynpölyä ja josta ei ollut yhtään vitun minkäänlaista hyötyä meikäläiselle, eikä siitä pitäisi maksaa kenellekään yhtä hyödyttömälle pennin jeniä.

Niin kauan kuin rikollisuus on paras vaihtoehto rehelliselle ihmiselle taloudellisen toimeentulon turvaamiseksi, on järjestelmässä jotain vikaa.

Saako kysyä @erikoisninja sellaista, että jos yrität mennä ulos ja kävellä seuraavat 3 tuntia. Todella pitkä kävelylenkki, niin onnistuuko tuollainen ylipäätään?

Että pääset ulos ja tosiaan pystyt sen 3 tuntia siellä kulkemaan... Jos nimittäin jo tuo on mahdottomuus..... niin ... ymmärrän kyllä sen että aivot saattavat sanoa "ei tuossa ole mitään järkeä", "ei kiinnosta", "en pysty", "en halua", "painu vittuun", jne.
Noin pitkä lenkki tämänhetkisellä kunnolla tuskin onnistuu, tai ainakin pitää huolen siitä että jalat ovat niin muusia ettei voi kävellä viikkoon. Ymmärrän toki, että liikunta on yksi asioista joka masennukseen vaikuttaa, mutta ymmärrät kai itsekin, että harvempi parantaa mielenterveysongelmansa pelkällä liikunnalla. Sekä sen, että niillä joilla on paha masennus, tekee tiukkaa päästä edes sängystä ylös.

Nyt kun oli nuo karanteenit päällä, eikä tarvinnut lusia kuntouttavassa (eli unirytmi ei mennyt vituralleen kerran viikossa, joka taas pilaa ainakin 3 päivää viikosta, kun tulee nukahdeltua pitkin päivää milloin mihinkin), aloitin liikkumaan taas pitkästä aikaa. Tein suunnitelman siitä paljonko teen ja mitä, sekä aloitin pitämään päiväkirjaa, johon merkkaan aina paljonko olen liikkunut. Ja nimenomaan sellaisella idealla, että alkuun ei tehdä mitään 3h lenkkejä, vaan lähdetään liikkeelle mahdollisimman maltillisesti, ettei nyt taas käy ties kuinka monetta kertaa niin, että homma kusee sen takia, että on tullut rehkittyä alussa liikaa.

Voisi sanoa, että kun lähtötaso on tasan nolla, niin kehitys on varsin nopeaa. Huomasin eron jo ensimmäisen viikon jälkeen. Päämääränä on palata erääseen harrastukseen sitten kun kunto antaa myöten, tosin tiedän jo nyt, että siihen tuskin on nykyisillä tuloilla varaa, varsinkaan kisareissuihin, mikäli sellaiselle tasolle vielä joskus pääseen. Sekä sen, että pidemmällä aikavälillä itsensä motivoiminen yhtään vitun mihinkään on masentuneelle varsin haastavaa. Yrittää kuitenkin pitää.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Juu, lähinnä hain sitä minkä varmasti itsekkin tiedät, eli kun lähtee vain kävelemään, niin huomaa kuinka ajatus alkaa toimimaan. Sellainen stressi, ahdistus vähenee väkisinkin, hetkeksi. Jos tuossa hetkessä sitten pystyy kelaamaan mitä teen seuraavaksi, tai ylipäätään sellaista oman elämän kelaamista, voiko siitä helvetistä päästä mitenkään pois.

Voi olla että ajatuksesi toimii ihan täysin, mutta itse huomannut että kävely on juuri sitä varten että se ajatus lähtee kulkemaan, sitten tekee jonkun suunnitelman... no juu helppo sanoa. Ihminen tarvitsee työtä. Se tuo rytmin ja rahan. Niillä pääsee jo todella pitkälle.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Voi olla että ajatuksesi toimii ihan täysin
Taitaa olla ne univaikeudet, jotka ovat meikäläisen ajatustoiminalle se haitallisin asia. Niihin ei kuntouttava auttanut, kuten ei mihinkään muuhunkaan, vaan pelkästään pahensi asiaa. Kun ei nuku, ei muista mitään ja kun ei muista mitään ei myöskään opi juuri mitään.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta onko mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan jotain tai oppisopimukseen? Jotenkin tuntuu että tänä päivänä töitä ei ole kaikille. En sitten tiedä olisiko mielekästä elää sellaista elämää että ihan vaan on ja opiskelee.

Toki uni on sellainen joka täytyisi saada aluksi jotenkin kuntoon. Tuskin voi kävelemällä uuvuttaa itseään, kävellä, nukkua. Alkuun... Varmaan olet kuullut sataan kertaan nämä samat höpinät... ensinhän jonkun asian pitäisi kiinnostaa että lähtisi sitä oppimaan.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Vai että "oikeita" töitä 9€ päiväpalkalla, ja muuta ei ole saatavilla. Rohkenen epäillä.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta onko mitään mahdollisuutta päästä opiskelemaan jotain tai oppisopimukseen?
Meikäläisen käsityksen mukaan oppisopimukset on nykyään korvattu noilla 9€-orjilla. Opiskelemaan varmaan pääsisi, kun tietäisi mikä olisi sellainen ala joka sekä nappaa että työllistää. Tosin olen myös sitä mieltä, että meikäläiselle itsenäinen oppiminen on lähes poikkeuksetta parempi vaihtoehto. Digitaalista taidetta ja sen sellaista olen opetellut viimeisen ~4kk aikana, ja saattaa jopa olla että tämä on se mikä saattaa napata vielä ensivuonnakin. Se, että työllistääkö tällä itsensä jotenkin jää nähtäväksi.

Vai että "oikeita" töitä 9€ päiväpalkalla, ja muuta ei ole saatavilla. Rohkenen epäillä.
Siinähän epäilet. Tai no, lisättäköön että edellisten rekrymessujen perusteella oli tarjolla myös puhelinmyyntiä, johon en aio sekaantua sen enempää kuin mummojen potkimseenkaan ja syykin on sama. 20v nuoremmille olisi ollut jotain terveydenalaan liittyvää, ja ~20km päästä löytyy tehdas, jossa on aina ja poikkeuksetta rekryt päällä, koska työolot ovat sellaiset, ettei siellä viihdy kukaan paria kuukautta kauempaa, poislukien tietysti pomot ja jos jonkinlaiset pikkupomot, joita pulju on täynnä.

Jep, olen laiska ihmisroska ja ihmiskunnan saastaa, koska haluan työpaikan jossa viihdyn loppuikäni.
 
Viimeksi muokattu:

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Jotenkin tuntuu että tänä päivänä töitä ei ole kaikille.
Niin ja tuohon piti sanomani, että sehän on olennainen osa tätä pahoinvointijärjestelmää. Rakenteellinen työttömyys työllistää työkkärin, Kelan ja Sossun virkailijat, sekä kaikenmaailman koijarit jotka pyörittävät kuntouttavan tai "sosiaalisen työpaikan" nimellä toimivia puljuja. Lisäksi se mahdollistaa niiden harvojen oikeiden työpaikkojen jakamisen lähinnä sillä perusteella löytyykö hakijan suvusta pomon kavereita, kuntien ja kaupunkien palveluiden pyörittämisen 9€-orjilla, jne jne.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Niin ja tuohon piti sanomani, että sehän on olennainen osa tätä pahoinvointijärjestelmää. Rakenteellinen työttömyys työllistää työkkärin, Kelan ja Sossun virkailijat, sekä kaikenmaailman koijarit jotka pyörittävät kuntouttavan tai "sosiaalisen työpaikan" nimellä toimivia puljuja. Lisäksi se mahdollistaa niiden harvojen oikeiden työpaikkojen jakamisen lähinnä sillä perusteella löytyykö hakijan suvusta pomon kavereita, kuntien ja kaupunkien palveluiden pyörittämisen 9€-orjilla, jne jne.
Mitä sitten haluat? Että jokainen halukas saa työn missä tienaat 50.000€ vuodessä vähintään? Ei muuta kun firma pystyyn joka tähän taipuu.

Vaatimuksia kyllä aina on valtiota, työnantajia tai työkkäriä kohtaan, mutta itsessä ei ole ikinä mitään vikaa. Vaikka itsekin viestissä valitit että tätä ja tätä en halua tehdä, mutta töitä ei ole. Ok.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Mitä sitten haluat?
Haluan pyörittää kuntouttavan nimellä toimivaa puljua, jossa eivät lusi työttömät vaan tämän maan kurjuudesta vastuussa olevat poliitikot. Ja sinä.

Syystä tai toisesta kultalusikka perseessä syntyneillä tuntuu olevan vaikeuksia nähdä pahoinvointijärjestelmän ongelmia. Eihän sellaisia tietysti voi olla, jos isin suhteilla tienaa itsensä kipeäksi.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Haluan pyörittää kuntouttavan nimellä toimivaa puljua, jossa eivät lusi työttömät vaan tämän maan kurjuudesta vastuussa olevat poliitikot. Ja sinä.

Syystä tai toisesta kultalusikka perseessä syntyneillä tuntuu olevan vaikeuksia nähdä pahoinvointijärjestelmän ongelmia. Eihän sellaisia tietysti voi olla, jos isin suhteilla tienaa itsensä kipeäksi.
Sen takia koska itse opiskellut, päässyt työttömyydestä enkä ole velttoilija, niin purat pahaa oloa minuun? Eiköhän tämä osoita sinun ajatusmaailmaa jo tarpeeksi hyvin.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Sen takia koska itse opiskellut, päässyt työttömyydestä enkä ole velttoilija, niin purat pahaa oloa minuun? Eiköhän tämä osoita sinun ajatusmaailmaa jo tarpeeksi hyvin.
Ei, kyse on pikemminkin siitä, että vittuilet täällä. Metsä vastaa kun sinne huudetaan. Se taas, että koet tarvetta moiseen kertoo teikäläisen ajatusmaailmasta jo tarpeeksi hyvin.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
Vaatimuksia kyllä aina on valtiota, työnantajia tai työkkäriä kohtaan, mutta itsessä ei ole ikinä mitään vikaa. Vaikka itsekin viestissä valitit että tätä ja tätä en halua tehdä, mutta töitä ei ole. Ok.
Ymmärrät varmaan fiksuna kaverina sen että Suomen työelämä ei ole tehty vajaakuntoisille.

Eli esim. näillä dokkarin henkilöillä ei ole mitään asiaa sinne työelämään, jokainen sen tajuaa. Nyt nämä henkilöt pitäisi ensin kuntouttaa, joka maksaisi paljon ja lopputuloksesta ei tiedä kukaan. Toivon kuitenkin että et hauku / aliarvioi yhtäkään työtöntä. Kun on juuri rautalangasta väännetty kuinka suuri työllistävä vaikutus tällä massalla on.

...

Ei se työuravalmentajakaan olisi missään "löydä uusi työ" -kurssilla ilman tätä systeemiä. Systeemiä, jossa laitetaan ties kuinka huonossa kunnossa olevia ties minkälaisille kursseille. Katso se dokkari ja tule sitten taas huutelemaan.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Ymmärrät varmaan fiksuna kaverina sen että Suomen työelämä ei ole tehty vajaakuntoisille.

Eli esim. näillä dokkarin henkilöillä ei ole mitään asiaa sinne työelämään, jokainen sen tajuaa. Nyt nämä henkilöt pitäisi ensin kuntouttaa, joka maksaisi paljon ja lopputuloksesta ei tiedä kukaan. Toivon kuitenkin että et hauku / aliarvioi yhtäkään työtöntä. Kun on juuri rautalangasta väännetty kuinka suuri työllistävä vaikutus tällä massalla on.

...

Ei se työuravalmentajakaan olisi missään "löydä uusi työ" -kurssilla ilman tätä systeemiä. Systeemiä, jossa laitetaan ties kuinka huonossa kunnossa olevia ties minkälaisille kursseille. Katso se dokkari ja tule sitten taas huutelemaan.
Ei tietenkään ole tehty vajaakuntoisille. Mutta iso ongelma on se että tuilla elää liian hyvin, ei nähdä tarpeelliseksi saada itsensä työkuntoon. Ihmiset voi auttaa sairasta, mutta se oma halu ratkaisee hyvin pitkään sen pääseekö riippuvuuksista tai vaikka masennuksesta yli. Ei se auta että sanotaan narkkarille lopeta ja mene töihin, mutta ei sekään auta jos yritetään auttaa ihmistä jolla ei ole mitään kiinnostusta edes yrittää. Ja erittäin moni väärinkäyttää tätä mahdollisuutta.

Ei, kyse on pikemminkin siitä, että vittuilet täällä. Metsä vastaa kun sinne huudetaan. Se taas, että koet tarvetta moiseen kertoo teikäläisen ajatusmaailmasta jo tarpeeksi hyvin.
Onko vittuilua että epäilee kaupungin ainoan työpaikan palkkausta 9€/pv? Kerro ihmeessä kyseinen kaupunki, niin tarkistetaan.
 

Eternal64

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
402
oma halu ratkaisee hyvin pitkään sen pääseekö riippuvuuksista tai vaikka masennuksesta yli.
Puhutko nyt omasta kokemuksesta vai luulet asian olevan näin?

Jos henkilö on hyvinkin masentunut niin siinä tarvitaan ulkopuolista apua ja mahdollisesti ainakin alkuun lääkehoitoa sekä terapiaa. Nyt luot sellaisen kuvan että homma on omasta asenteesta kiinni.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Kuka on sanonut että kela/sossu myöntää mitä hyvänsä? En ole sellaista väitettä täällä ainakaan huomannut. Mutta se on fakta, että sieltä saa jokainen Suomen kansalainen perustoimeentulotukea ja tarvittaessa myös ehkäisevää toimeentulotukea, jos muut tulot eivät riitä kattamaan kuluja.

Tokihan tässä kyseisessä dokkarissa ainakin osalla henkilöistä sympaattinen perheyksikkö (äiti) täydensi kivasti sossun tukia. Eihän sillä Patrikilla varmaan mennyt rahaa mihinkään muuhun kuin viihteeseen kun mamma kävi kaupassa jne.
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Onko vittuilua että epäilee kaupungin ainoan työpaikan palkkausta 9€/pv? Kerro ihmeessä kyseinen kaupunki, niin tarkistetaan.
No enemmän tai vähän vähemmän huomiohakuista paskapostaamista on kyllä jokainen teikäläisen tähän ketjuun suoltama viesti, joissa sisältö on luokkaa "ihan oma vika." En katso aiheelliseksi selittää teikäläiselle yhtään sen enempää, kuten en myöskään Työttömän Elämä-ketjua trollaaville.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
448
Puhutko nyt omasta kokemuksesta vai luulet asian olevan näin?

Jos henkilö on hyvinkin masentunut niin siinä tarvitaan ulkopuolista apua ja mahdollisesti ainakin alkuun lääkehoitoa sekä terapiaa. Nyt luot sellaisen kuvan että homma on omasta asenteesta kiinni.
Hyvin osasit lukea, ja ihan oikeaoppista olkiukkoilua myös lainauksen muodossa. Lue uudestaan, ehkä saat toisella kerralla paremman käsityksen.

No enemmän tai vähän vähemmän huomiohakuista paskapostaamista on kyllä jokainen teikäläisen tähän ketjuun suoltama viesti, joissa sisältö on luokkaa "ihan oma vika." En katso aiheelliseksi selittää teikäläiselle yhtään sen enempää, kuten en myöskään Työttömän Elämä-ketjua trollaaville.
"Ainoa työpaikka 9€/pv" on kyllä paskapostauksen aatelia tässä ketjussa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 713
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom