Yksityistiet

Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
Tänne kaikkea yksityisteihin liittyvää asiaa.

Ja niitähän tästä maasta löytyy.

Valtatiet ja kantatiet noin 14 000 km
Seututiet ja yhdystiet noin 66 600 km
Yksityistiet noin 370 000 km
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43


Yksityistiet lukuina
  • Yksityisteitä on noin 370 000 km, kun valtion hallinnoimia teitä on noin 80 000 km.
  • Siltoja yksityisteillä on noin 12 000 kpl.
  • Yksityisteiden varrella on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilaa, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä.
  • Käyttäjiä yksityisteillä on noin 2 miljoonaa.
  • Yksityisteiden varrella asuu noin puoli miljoonaa suomalaista.
  • Yksityisteiltä lähtee noin 4 000 puurekkaa päivässä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Asuntaan yksityistien varrella. Tien varrella seitsemän tai kahdeksan taloa. Tuo tai johtuu siitä että yksi on kesämökki, joka on ilmeisesti muutettu vakituiseksi asunnoksi tänä kesänä. Tiekunta on, mutta ei ole toimivaltainen koko tien pituudella... Mukava soppa, joka johtuu siitä että tie kulkee yhden jakomattoman tilan läpi ja tielinjauksessa oli sen verran epäselvää, että kaupungin tarjoamassa tietoimituksissa se pätkä jäi pois. Tilanne on kaikkiea muuta kuin selvä :redface:

No kohta on tarkoitus pitää tiekunnan kokous ja siinä on tarkoitus koittaa saada jakamattoman tilan osakkaat laittamaan asiat kuntoon. Katsotaan kuinka käy.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 509
Mökkitien viimeinen asukas ei halua maksaa tienhoitomaksuja ja se viimeinen 200 metriä on siinä kunnossa kun se sitä pitää. Hieman pännii moinen lokki mutta ihan sama, ei se nyt minua tai muita tunnu haittaavan.
Mitä tarkoitat jakamattomalla tilalla?
Ehkä sitä että ei ole ositusta tehty perintötilasta? Perikuntien kanssa on hankala saada asioita aikaan.
 

OOnellinen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.08.2023
Viestejä
34
Meillä 12km yksityistietä jaettu 5mökin kesken. Ei ole ollut ongelmia kun kaikki ollaan suht samoihin aikoihin ostettu tontit ja rakennettu mökit. Puomi on tien päässä, laitettiin tänä kesänä kun joku vajakki alkoi tuomaan roskiaan metsään. Tien hoito ollaan hoidettu talkoin, traktori ostettu porukalla millä lanataan ja aurataan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
On muuten aika helvetisti. Koko valtion ylläpitämä tieverkko on 78000 km (valtatiet, kantatiet, seututiet ja yhdystiet) josta kolmasosa on sorapintaisia.
Tuota kolmasosaa (valtion soratiet) käyttää säännöllisesti noin miljoona suomalaista. (lähde TRAFI). Sen päälle on sitten vielä kuntien hallitsema katu- ja tieverkko, käytännössä siis kaava-alueella, Uudenmaan ja urbaaneimman alueen ulkopuolella siitäkin on osa sorapintaisia.
Eli valtiolla on 26tkm hiekkateita ja yksityisiä noin 370tkm, joiden nyt oletan olevan hiekkateita jotain hassua poikkeusta lukuunottamatta, kyllä mun mielestä voi nyrkkisääntönä pitää että hiekkatie on yksityistie, eikä tuohon nöhden kovin paljoa ole valtion kilometrejä.


Jos yksityisteistä halutaan tehdä yleistys, niin kyseessä on kapeahko hiekkatie joka usein loppuu talon pihaan. Toki tähänkin löytyy poikkeuksia, mutta tällaisia ne minun tietämät tiet ovat.
Tuo on ehkä se yleinen käsitys yksityisteistä, mutta käsitys on väärä. Eihän niitä yksityisteitä erikseen mitenkään merkitä yksityiseksi, ellei kyseessä ole jonkun pihatie jonne liian usein eksytään.
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
Toimivia on nuo talkoohommatkin niin kauan kuin se toimii.

Varsinkin pienille tiekunnille nuo maksamattomat on erittäin hankalia koska perintäkin maksaa ja on työlästä hallinnollisesti.
Osakas on tiekunnalle osakas oli sillä yksi omistaja tai 50. Osakkaalle laitetaan yksi lasku. Jos vaikka sopuun eivät itse pääse, kokouksessa äänestäminen erittäin vaikeaa. Mutta kyllä sillä vain vaikutusta on, jos homma toimii hyvin se on molemmin puolinen etu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 524
Mökkitien viimeinen asukas ei halua maksaa tienhoitomaksuja ja se viimeinen 200 metriä on siinä kunnossa kun se sitä pitää. Hieman pännii moinen lokki mutta ihan sama, ei se nyt minua tai muita tunnu haittaavan.

Ehkä sitä että ei ole ositusta tehty perintötilasta? Perikuntien kanssa on hankala saada asioita aikaan.
onko tuossa mitään sen epäselvempää kuin että perikunta vastaa osaltaan tienhoitomaksuista niin kauan kunnes on osituksen tehnyt. niihän se tekee kaikista muistakin tilan kiinteistä kuluista, kiinteistöveroista, liittymämaksuista yms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
Meillä on yksityistie jonka varrella 4 omakotitaloa + muutama jyväjemmari ajaa pelloilleen sitä pitkin.
Maksetaan kaikki 30€/kk tietoimikunnan tilille ja siitä maksetaan auraukset, hiekoitukset ja kerran vuoteen sepelikuorma tien parannukseen.
Jyväjemmarit sitten puolestaan vetää yleensä pientareet leikkurilla kerran pari kesässä vastineeksi tien käytöstä.
Toiminut toistaiseksi ilman suurempia riitoja. Me asutaan tien päässä ja meille on rasitteena kahden tontin tien käyttö kun kulkee meidän tontilla tuo tie osittain.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
Eli valtiolla on 26tkm hiekkateita ja yksityisiä noin 370tkm, joiden nyt oletan olevan hiekkateita jotain hassua poikkeusta lukuunottamatta, kyllä mun mielestä voi nyrkkisääntönä pitää että hiekkatie on yksityistie, eikä tuohon nöhden kovin paljoa ole valtion kilometrejä.
Jos lähdetään siitä että satut ajamaan hiekkatietä ja mietit että onko kyseessä yksityistie vai julkinen, niin pitäisi huomioida ko. tien ajosuorite, ei kokonaispituus. Äkkiseltään en tuollaista tietoa löytänyt, mutta yksityisteiden käyttäjiä on noin 2 miljoonaa ja julkisten hiekkateiden käyttäjiä noin miljoona. Eli tuolla perusteella hiekkatietä ajaessa voisi ajatella olevan 2/3 todennäköisyys sen olevan yksityinen ja 1/3 julkinen.
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
Täältäkin löytyy yksityistie, 10 osakasta joista 3 vakituista taloa, 3 mökkiä ja loput metsätiloja. Tiekunta on. Pituutta reilu 2km.
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
Tuolta voi katsoa tai ainakin yrittää katsoa teitä. Rekisteriin ilmoitukset tuli pakollisiksi mutta ei sinne kaikkea vielä ole ilmoitettu tai saatu lisättyä rekisteriin.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Omassa tiekunnassa meinasi mennä vähän riitaisaksi pari vuotta sitten, kun omaan mökkisaareen menevä silta oli huonossa kunnossa ja piti rakentaa uusi tilalle. Iso tiekunta, kymmeniä osakkaita, mutta silta oli vain yhden haaran päässä ja suurin osa tien osakkaista ei sillasta mitenkään hyödy.

Tieisännöitsijän mukaan yleinen toimintamalli on, että tällaisissa tapauksissa (joissa on kallis projekti joka koskee vain hyvin pientä osaa tiestä ja palvelee vain pientä osaa tiekunnan osakkaista) yleinen toimintamalli on, että asianomaiset (eli ne, keitä projekti palvelee) maksavat (valtionavustusten jälkeisistä) kustannuksista puolet ja tiekunta puolet.

Jos uusi silta olisi rakennettu halvimman vaihtoehdon mukaan, siitä ei olisi päässyt aina kunnolla veneellä alta, mikä olisi haitannut joidenkin ihmisten veneilyä (saaren toisella puolella on matalikko, josta myöskään ei pääse kunnolla veneellä), ja potentiaalisesti tiekunta olisi voinut jopa joutua oikeusjutun kohteen ja makselemaan vahingonkorvauksia veneilylle aiheutetusta haitasta. Me asianomaiset olimme kaikki sitä mieltä, että voimme maksaa sillasta vähän enemmänkin, että rakennetaan se kalliimpi silta josta sitten ei kenelläkään ulkopuolisella ole mitään valittamista/jolla emme aiheuta kenelläkään muille mitään haittoja.

Osa tiekunnan osakkaista ei kuitenkaan "halunnut maksella toisten veneilystä".

Lopulta päädyttiin ratkaisuun, että tiekunnan budjetista maksetaan summa, joka olisi tullut, jos olisi valittu halvempi vaihtoehto, ja me asianomaiset maksoimme sitten kaikki ne lisäkustannukset jotka paremmasta sillasta tuli. Ja se eniten veneilevä veneilijä (jonka suvulla tosin oli myös saaressa maita, vaikkei hänellä henkilökohtaisesti) myös maksoi vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti osan asianomaisten (lisä)kustannuksista, juuri sillä ehdolla, että valittiin se parempi silta.

Ja tämä vaihtoehdo kelpasi kaikille, ja nyt on uusi silta valmis ja maksettu.

Valtionavustukset projektiin oli kuitenkin sitä luokkaa, että jonkin aikaa on kyllä valtion tulonsiirroissa saamapuolella vaikka onkin hyväpalkkainen onkin ja makselee melko paljon veroja.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Meille on mökille kolme yksityistietä. Kaksi on tiekuntapohjaisia, valtioavusteisia ja viimeinen on sitten ihan yhdessä ylläpidetty avusteeton. Valtioavusteisethan pitää olla muiden käytettävissä, eli niitä ei saa katkaista puomilla tms.

Koska olen myös tilintarkastajana yhdelle yksityistielle niin on huomannut että kohonnut inflaatio iskee aika pahasti budjoituihin kustannuksiin. Varsinkin kun viime kokouksessa päätettiin mennä kolmen vuoden kokousvälillä eteenpäin, kun suuri osa kustannuksista liittyy isännöintiin ja tilintarkastukseen.

Toisaalta en kyllä itsekään rupeaisi tuota tiekunnan isännöintiä hoitamaan mutta siinä olisi tilaa jollekin toimivalle disruptiiviselle palvelulle.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
tuolle kun kääntyy niin ei sitä mitenkään erota valtion tiestä jollei jotain kautta tiedä asiaa.
No ei varmaan hirveän yllättävää kun artikkelin mukaan Riihimäen Kaupunki on sitä ylläpitänyt viimeiset 20 vuotta. Voin kuvitella että jos kaupunki lopettaa ylläpidon eikä valtiokaan ota sitä hoidettavakseen, niin eron saattaa hyvinkin 10 vuoden päästä huomata. Tosin johan artikkelista on 7 vuotta - onko se nyt tiekunnan hoidossa sitten?

Edit: Sipiläntie näyttää olevan nykyään väyläviraston palvelussa tie 41134, eli tulkitsisin että valtio on ottanut sen hoitaakseen eikä se olisi enää yksityistie.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
No ei varmaan hirveän yllättävää kun artikkelin mukaan Riihimäen Kaupunki on sitä ylläpitänyt viimeiset 20 vuotta. Voin kuvitella että jos kaupunki lopettaa ylläpidon eikä valtiokaan ota sitä hoidettavakseen, niin eron saattaa hyvinkin 10 vuoden päästä huomata. Tosin johan artikkelista on 7 vuotta - onko se nyt tiekunnan hoidossa sitten?

Edit: Sipiläntie näyttää olevan nykyään väyläviraston palvelussa tie 41134, eli tulkitsisin että valtio on ottanut sen hoitaakseen eikä se olisi enää yksityistie.
Jos ei muuten niin siitä puomista, jolla lupasivat estää läpiajon?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Eli valtiolla on 26tkm hiekkateita ja yksityisiä noin 370tkm, joiden nyt oletan olevan hiekkateita jotain hassua poikkeusta lukuunottamatta, kyllä mun mielestä voi nyrkkisääntönä pitää että hiekkatie on yksityistie, eikä tuohon nöhden kovin paljoa ole valtion kilometrejä.




Tuo on ehkä se yleinen käsitys yksityisteistä, mutta käsitys on väärä. Eihän niitä yksityisteitä erikseen mitenkään merkitä yksityiseksi, ellei kyseessä ole jonkun pihatie jonne liian usein eksytään.
Noista 370tkm suurin osa on metsäautoteitä ja muita vähäisiä tienpätkiä jotka eivät ole edes henkilöautolla ajettavia. Säännöllisessä aurauksessa ja tienhoidossa yksityisteitä on pieni osa tuosta. Valtion soratiet 27tkm ovat ylivoimaisesti liikennöidyimpiä päällystämättömiä teitä.
Itsekin ajan kauppaan mennessä sorapintaista yksityistietä 500 metriä ja sorapintaista valtiontietä noin 7km.

Itseasiassa olisi ihan mielenkiintoista tietää yleiselle henkilöautoliikenteelle avoimien säännöllisesti talvikunnossapidettävien yksityisteiden määrä.
Ajosuoritteella mitattuna valtion tiet on toki kärjessä. Valtion sorateitä ajaa säännöllisesti noin miljoona suomalaista ja yksityisteitä pari miljoonaa. Toki niinkuin meilläkin valtion tielle on usein hyvin lyhyt matka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Noista 370tkm suurin osa on metsäautoteitä ja muita vähäisiä tienpätkiä jotka eivät ole edes henkilöautolla ajettavia. Säännöllisessä aurauksessa ja tienhoidossa yksityisteitä on pieni osa tuosta. Valtion soratiet 27tkm ovat ylivoimaisesti liikennöidyimpiä päällystämättömiä teitä.
Itsekin ajan kauppaan mennessä sorapintaista yksityistietä 500 metriä ja sorapintaista valtiontietä noin 7km.

Itseasiassa olisi ihan mielenkiintoista tietää yleiselle henkilöautoliikenteelle avoimien säännöllisesti talvikunnossapidettävien yksityisteiden määrä.
Ajosuoritteella mitattuna valtion tiet on toki kärjessä. Valtion sorateitä ajaa säännöllisesti noin miljoona suomalaista ja yksityisteitä pari miljoonaa. Toki niinkuin meilläkin valtion tielle on usein hyvin lyhyt matka.
Vaikuttaisikohan tässä nyt asuinpaikka tähän katsantoon? Tässä pk seudun nukkuma-alueilla "maaseudulla" on ainakin noita yksityisteitä vaikka kuinka pirusti, mutta hiekkapintaisia julkisia ei missään.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Vaikuttaisikohan tässä nyt asuinpaikka tähän katsantoon? Tässä pk seudun nukkuma-alueilla "maaseudulla" on ainakin noita yksityisteitä vaikka kuinka pirusti, mutta hiekkapintaisia julkisia ei missään.
Tottakai vaikuttaa. Uudellamaalla prosentuaalisesti on varmaan eniten päällystettyjä kaikista teistä. Ihan oikealla maaseudulla ei juuri lainkaan. No on tuo valtatie 9 täällä asfalttia.
Suomen mm-rallin pikisten koluaminen muuten tuo hyvää perspektiiviä sorateiden määrään heti pääväyliltä poistuttaessa vaikka keski-suomi maantieteellisesti Suomen eteläisessä puoliskossa onkin. 40 vuotta on tullutkin käytyä :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Ei kai niitä millään puomeilla voi sulkea, jos ovat edes jossain vaiheessa saanut valtiolta avustuksia.
No tuossa artikkelissa oli että kaupunki käski perustamaan tienhoitokunnan. Jos perustavat tienhoitokunnan, eikä hae tukea, niin sen jälkeen voi tien katkaista.

Sitä en tiedä että kauanko tie pitää jättää julkiseen käyttöön sen jälkeen kun tukea on saatu, tuskin sekään velvoite loputtomiin jatkuu.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
No tuossa artikkelissa oli että kaupunki käski perustamaan tienhoitokunnan. Jos perustavat tienhoitokunnan, eikä hae tukea, niin sen jälkeen voi tien katkaista.

Sitä en tiedä että kauanko tie pitää jättää julkiseen käyttöön sen jälkeen kun tukea on saatu, tuskin sekään velvoite loputtomiin jatkuu.
Puomittomilla yksityisteillä saa ajaa satunnaisesti. Marjastajien sun muiden ongelma on ennemminkin se ettei maastoon saa pysäköidä eikä sitä autoa voi keskelle tietä jättää. Ja traktorin tai puutavara-auton ohi mentävää tilaa pystyy hyvin harvoin jättämään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Puomittomilla yksityisteillä saa ajaa satunnaisesti. Marjastajien sun muiden ongelma on ennemminkin se ettei maastoon saa pysäköidä eikä sitä autoa voi keskelle tietä jättää. Ja traktorin tai puutavara-auton ohi mentävää tilaa pystyy hyvin harvoin jättämään.
Mitä nyt höpäjät, yksityistiellä saa ajaa ihan vapaasti, mutta jos sen ylläpitoon saa julkista tukea, sitä ei saa laittaa puomin taakse. Noillahan ongelma on se että se niiden tie on yleisesti käytetty läpiajoväylä, oliko se nyt 2200 autoa vuorokaudessa, ja jos sitä pitäisi yksityisesti ylläpitää, niin laittavat puomin jotta läpiajo loppuu.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Mitä nyt höpäjät, yksityistiellä saa ajaa ihan vapaasti, mutta jos sen ylläpitoon saa julkista tukea, sitä ei saa laittaa puomin taakse. Noillahan ongelma on se että se niiden tie on yleisesti käytetty läpiajoväylä, oliko se nyt 2200 autoa vuorokaudessa, ja jos sitä pitäisi yksityisesti ylläpitää, niin laittavat puomin jotta läpiajo loppuu.
Jos yksityistie ei ole saanut avustusta on tienhoitokunta oikeutettu perimään korvauksen säännöllisestä käytöstä. Satunnainen käyttö on sallittu.
Satunnaisessakin käytössä jos tie painuu tai muuten vaurioituu esim. puutavara-auto on korvausvelvollisuuss. Tämä koskee myös osakkaita.

28 §
Muiden kuin tieosakkaiden oikeus käyttää tietä


Muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuva yksityistien käyttäminen säännöllisiin ja tilapäisiin kuljetuksiin, säännölliseen kulkemiseen sekä tien kunnossapitokustannuksia selvästi lisäävän toimintaan on luvanvaraista. Lupaa tien käyttämiseen ei kuitenkaan tarvita jokamiehenoikeuden nojalla tapahtuvaan kulkemiseen tai välttämättömien viranomaistehtävien tai postilain (415/2011) mukaisen yleispalvelun toteuttamisen edellyttämään tienkäyttöön.


Lupa 1 momentissa tarkoitettuun tienkäyttöön voidaan antaa määräajaksi tai toistaiseksi. Toistaiseksi annettu lupa voidaan peruuttaa. Määräaikainen lupa voidaan peruuttaa, jos lupaehtoja ei noudateta tai käyttömaksua makseta.


Luvanvaraisesta tien käytöstä on suoritettava korvauksena käyttömaksu, jollei muuta sovita. Joka 1 momentin vastaisesti käyttää tietä, on velvollinen vaadittaessa suorittamaan tien käytöstä käyttömaksun. Käyttömaksun suuruudesta säädetään 38 §:ssä ja määräämisestä 41 §:ssä.


Luvan 1 momentissa tarkoitettuun säännölliseen tienkäyttöön antaa tiekunta, tai, jos sellaista ei ole perustettu, tieosakkaat. Luvan tilapäiseen tienkäyttöön voi antaa myös tiekunnan toimitsijamies tai hoitokunta taikka tieosakas, jos tiekuntaa ei ole perustettu. Jos muulla kuin tieosakkaalla on välttämätön tarve käyttää tietä, eikä hänelle myönnetä siihen lupaa, lupa voidaan kuitenkin myöntää yksityistietoimituksessa.

 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
Mitä nyt höpäjät, yksityistiellä saa ajaa ihan vapaasti, mutta jos sen ylläpitoon saa julkista tukea, sitä ei saa laittaa puomin taakse. Noillahan ongelma on se että se niiden tie on yleisesti käytetty läpiajoväylä, oliko se nyt 2200 autoa vuorokaudessa, ja jos sitä pitäisi yksityisesti ylläpitää, niin laittavat puomin jotta läpiajo loppuu.
Jos yksityistie ei ole saanut avustusta on tienhoitokunta oikeutettu perimään korvauksen säännöllisestä käytöstä. Satunnainen käyttö on sallittu.
Satunnaisessakin käytössä jos tie painuu tai muuten vaurioituu esim. puutavara-auto on korvausvelvollisuuss. Tämä koskee myös osakkaita.

28 §
Muiden kuin tieosakkaiden oikeus käyttää tietä


Muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuva yksityistien käyttäminen säännöllisiin ja tilapäisiin kuljetuksiin, säännölliseen kulkemiseen sekä tien kunnossapitokustannuksia selvästi lisäävän toimintaan on luvanvaraista. Lupaa tien käyttämiseen ei kuitenkaan tarvita jokamiehenoikeuden nojalla tapahtuvaan kulkemiseen tai välttämättömien viranomaistehtävien tai postilain (415/2011) mukaisen yleispalvelun toteuttamisen edellyttämään tienkäyttöön.


Lupa 1 momentissa tarkoitettuun tienkäyttöön voidaan antaa määräajaksi tai toistaiseksi. Toistaiseksi annettu lupa voidaan peruuttaa. Määräaikainen lupa voidaan peruuttaa, jos lupaehtoja ei noudateta tai käyttömaksua makseta.


Luvanvaraisesta tien käytöstä on suoritettava korvauksena käyttömaksu, jollei muuta sovita. Joka 1 momentin vastaisesti käyttää tietä, on velvollinen vaadittaessa suorittamaan tien käytöstä käyttömaksun. Käyttömaksun suuruudesta säädetään 38 §:ssä ja määräämisestä 41 §:ssä.


Luvan 1 momentissa tarkoitettuun säännölliseen tienkäyttöön antaa tiekunta, tai, jos sellaista ei ole perustettu, tieosakkaat. Luvan tilapäiseen tienkäyttöön voi antaa myös tiekunnan toimitsijamies tai hoitokunta taikka tieosakas, jos tiekuntaa ei ole perustettu. Jos muulla kuin tieosakkaalla on välttämätön tarve käyttää tietä, eikä hänelle myönnetä siihen lupaa, lupa voidaan kuitenkin myöntää yksityistietoimituksessa.

Niin tuossahan puhuttiin "läpiajoliikenteestä". Joten saa kai siihen nyt puomin laittaa väliin saaduista valtionavustuksista huolimatta, kun tielle pääsy kuitenkin mahdollista molemmista päistä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Jos yksityistie ei ole saanut avustusta on tienhoitokunta oikeutettu perimään korvauksen säännöllisestä käytöstä. Satunnainen käyttö on sallittu.
Satunnaisessakin käytössä jos tie painuu tai muuten vaurioituu esim. puutavara-auto on korvausvelvollisuuss. Tämä koskee myös osakkaita.

28 §
Muiden kuin tieosakkaiden oikeus käyttää tietä


Muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuva yksityistien käyttäminen säännöllisiin ja tilapäisiin kuljetuksiin, säännölliseen kulkemiseen sekä tien kunnossapitokustannuksia selvästi lisäävän toimintaan on luvanvaraista. Lupaa tien käyttämiseen ei kuitenkaan tarvita jokamiehenoikeuden nojalla tapahtuvaan kulkemiseen tai välttämättömien viranomaistehtävien tai postilain (415/2011) mukaisen yleispalvelun toteuttamisen edellyttämään tienkäyttöön.


Lupa 1 momentissa tarkoitettuun tienkäyttöön voidaan antaa määräajaksi tai toistaiseksi. Toistaiseksi annettu lupa voidaan peruuttaa. Määräaikainen lupa voidaan peruuttaa, jos lupaehtoja ei noudateta tai käyttömaksua makseta.


Luvanvaraisesta tien käytöstä on suoritettava korvauksena käyttömaksu, jollei muuta sovita. Joka 1 momentin vastaisesti käyttää tietä, on velvollinen vaadittaessa suorittamaan tien käytöstä käyttömaksun. Käyttömaksun suuruudesta säädetään 38 §:ssä ja määräämisestä 41 §:ssä.


Luvan 1 momentissa tarkoitettuun säännölliseen tienkäyttöön antaa tiekunta, tai, jos sellaista ei ole perustettu, tieosakkaat. Luvan tilapäiseen tienkäyttöön voi antaa myös tiekunnan toimitsijamies tai hoitokunta taikka tieosakas, jos tiekuntaa ei ole perustettu. Jos muulla kuin tieosakkaalla on välttämätön tarve käyttää tietä, eikä hänelle myönnetä siihen lupaa, lupa voidaan kuitenkin myöntää yksityistietoimituksessa.

Luetko ollenkaan mitä liität tai mihin kommentoit?

Vai käänsitkö sä nyt vain pointtiasi lennossa 180°?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Luetko ollenkaan mitä liität tai mihin kommentoit?

Vai käänsitkö sä nyt vain pointtiasi lennossa 180°?
Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat. Ja olen itsekin yksityistien osakas. Mikä tässä on ristiriidassa jonkun muun kommentin kanssa? Tai tuon lainkohdan kanssa?

"Jos yksityistie ei ole saanut avustusta on tienhoitokunta oikeutettu perimään korvauksen säännöllisestä käytöstä. Satunnainen käyttö on sallittu.
Satunnaisessakin käytössä jos tie painuu tai muuten vaurioituu esim. puutavara-auto on korvausvelvollisuus. Tämä koskee myös osakkaita".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Yksityistie ei ole aina pieni hiekkatie. Tämä tienpätkä voi olla jollekin tuttu Tiesota käynnistyi Sipiläntiellä Riihimäellä tuolle kun kääntyy niin ei sitä mitenkään erota valtion tiestä jollei jotain kautta tiedä asiaa.
Asfaltoitu yksityistie on voinut olla peruja esim. asfaltoidun valtion tien tai kunnan kadun linjamuutoksista (uudelleenlinjaus, lakkautus jne.)

Faijan entisessä asuinpaikassa Nurmijärvellä tielautakunta tosin päätti yksityistien asfaltoimisesta. Rahat loppuivat kesken urakan puoleen väliin, jolloin jäljelle jääneen loppupätkän asfaltointi oli sovittu myöhemmäksi. Sittemmin asfaltin jo saaneet päättivät, että "ei ole reilua joutua makselemaan muiden asfalteista" ja saivat taakseen enemmistön. Loppupätkän tontit jäivät sitten sorapohjalle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Ja kun mainittiin, että yksityisteillä maksetaan käytön mukaan, niin sekään ei pidä paikkaansa, vaan maksajia ovat tienvarren asukkaat ja usein maksuperuste on sijainti tien alkamiskohdasta. Satunnainen ajelija ei maksa mitään, paitsi valtionavustusten kautta.
Noin yleistän.
Vakio osakkaiden käytön mukaan tulee siitä että se menee se maksu riippuu myös käytöstä, kiinteistön omistaja/haltia maksaa ko kiinteistön osalta ynnättyn. niihin sitten kaavat miten lasketaan.

Jos saatu avustutta tietyn ajan sisään, niin satunnainen ajelian ei tarvitse maksaa, mutta jos enemmän ajotarvetta niin sitten sen mukaan. Läheskään kaikki tiet ei ole saaneet tai edes hakeneet kunnan yms. avustuksia.


Niin tuossahan puhuttiin "läpiajoliikenteestä". Joten saa kai siihen nyt puomin laittaa väliin saaduista valtionavustuksista huolimatta, kun tielle pääsy kuitenkin mahdollista molemmista päistä?
Avustuksia jos otettu, niin se yleensä tarkoittaa ettei voi omin luvin laittaa puomeja, merkkejä yms. laittaa.
Säännöllisestä ajosta voi yrittää periä asiallisen korvauksen jos jotenkin onnistuu. Eli kannattaa miettiä kannattaako hakea avustuksia jos tien on sellainen mistä voi ajaa läpi. Jos haettu aiemmin, niin myöhäistä.

Joskus ollut artikkelli yksityistiestä jossa läpiajoliikenne oli iso ongelma, ja siihen ei oltu saatu ratkaisua , ei saanut lupaa kieltomerkeille, saati puomille, ja "kaikki" ajoi vain satunnaisesti. Kunnan avustukset ei riittänyt alkuunkaan läpiajoliikenteen vaatiman kunnossapidon suorittamiseen. Läpiajosta pikkutiellä usein muutakin haittaa osakkaille
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 149
Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat. Ja olen itsekin yksityistien osakas. Mikä tässä on ristiriidassa jonkun muun kommentin kanssa? Tai tuon lainkohdan kanssa?

"Jos yksityistie ei ole saanut avustusta on tienhoitokunta oikeutettu perimään korvauksen säännöllisestä käytöstä. Satunnainen käyttö on sallittu.
Satunnaisessakin käytössä jos tie painuu tai muuten vaurioituu esim. puutavara-auto on korvausvelvollisuus. Tämä koskee myös osakkaita".
Pyydän anteeksi, en ymmärtänyt miten tuota asiaa lähestyit, vaan menin olettamaan. Nyt kuin luin keskustelun uudelleen ymmärrän että olin itse vetänyt väärät johtopäätökset.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
768
Pyydän anteeksi, en ymmärtänyt miten tuota asiaa lähestyit, vaan menin olettamaan. Nyt kuin luin keskustelun uudelleen ymmärrän että olin itse vetänyt väärät johtopäätökset.
Ei se mitään, asiasta toiseen ei oikein böndeläisenä (20 kiloasukkaan kaupunki) vilahtanut edes mieleen että jossain ruuhkasuomessa voi olla yksityistienä läpiajotie missä menee yli 2000 auto vuorokaudessa. Täällä kun tuota kauempana olevaa valtion tietä ajaa vissiin joku 200 autoa vuorokaudessa. Tätä lähempää sekin valtion, vielä vähemmän.
Ollaan kuitenkin reilusti Jyväskylän eteläpuolella eikä missään erämaassa.
 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
Avustuksia jos otettu, niin se yleensä tarkoittaa ettei voi omin luvin laittaa puomeja, merkkejä yms. laittaa.
Säännöllisestä ajosta voi yrittää periä asiallisen korvauksen jos jotenkin onnistuu. Eli kannattaa miettiä kannattaako hakea avustuksia jos tien on sellainen mistä voi ajaa läpi. Jos haettu aiemmin, niin myöhäistä.

Joskus ollut artikkelli yksityistiestä jossa läpiajoliikenne oli iso ongelma, ja siihen ei oltu saatu ratkaisua , ei saanut lupaa kieltomerkeille, saati puomille, ja "kaikki" ajoi vain satunnaisesti. Kunnan avustukset ei riittänyt alkuunkaan läpiajoliikenteen vaatiman kunnossapidon suorittamiseen. Läpiajosta pikkutiellä usein muutakin haittaa osakkaille
Laita ihmeessä linkkiä kyseiseen artikkeliin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Mitä tarkoitat jakamattomalla tilalla?
Tilalla on alunperin ollut yksi talo. Talon kaksi lasta on rakentaneet omat talonsa myöhemmin saman tilan maille, mutta tontteja ei ole lohkottu. Tämä ei sinällään ole ongelma. Ongelma on se osuus yksityistiestä, joka menee kyseisen kiinteistön mailla eli se osuus ei kuulu tiekuntaan. Tiekunta ei siis ole toimivaltainen siellä. Tämä taas johtuu siitä että kun tiekuntaa muodostettiin niin kaupungin insinööri ei tohtinut muodostaa tiekuntaa koko tielle, koska tämä em. tilan mailla menevän osuuden tielinjaus on epäselvä. Tie on siis jokaisessa kartassa eri paikassa kun missä se todellisuudessa on. Eli meillä on tietä 500m, mutta tiekunta on toimivaltainen vain 300m osuudella tästä.

Ja tilan lohkomattomuus/jakamattomuus tietenkin liittyy rahaan eli on haluttu säästää. Nyt pitäisi tehdä lohkominen ja tietoimitus tämän jakamattoman tilan osalta ja siinä saattaa mennä tonni jos toinenkin?

Ja se varsinainen ongelma on se että esim. aurausta voidaan ehkä vielä sopia, mutta tein korjausta/parannusta emme voi tehdä kun 300m osuudelle, jossa olemme toimivaltaisia. Tästä voi muodustua mukava soppa...
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
Tuossahan ei periaatteessa tarvitse tehdä muuta kuin uusi virallinen tietoimitus. Siinä tie vahvistetaan meni se kartan mukaan missä tahansa ja siinä selviää epäselvät asiat tai erimielisyydet. Varsinkin jos muut osakkaat joutuvat tuota käyttämään niin suosittelen vahvasti. Mitään lohkomisia ei tarvita.
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
ja siinä saattaa mennä tonni jos toinenkin
Mutta tuon kokoiseen tiekuntaan tuo on valitettavan kallista. Meidänkin tiekunta pyörii about 1000e tiemaksuja+tuet-kunnossapito ja auraukset niin kyllä se tuntuisi budjetissa aika lailla. Vastaavasti valtatien toisella puolella tiekunnassa yli 60 osakasta ja tulot sen mukaiset.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Niin minusta tuon loppupätkän tietoimitus ei ole tiekunnan intressissä vaan tilalla asuvien ihmisten pitää hoitaa asia. Meillähän on nyt lyhyempi tie hoidettavanamme :)
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
43
No jos loppupätkä niin antaa vaan kasvaa umpeen. Toivottavasti sentään osallistuvat muun osan hoitoon asiaankuuluvasti.

Muutamalla yksityistien infopäivillä käyneenä, kyllä näissä on kaikenlaista soppaa ja sanaharkkaa menossa, myös raastupaan pääsee helposti. Onneksi oma tiekunta on sentään vielä asiallinen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Laita ihmeessä linkkiä kyseiseen artikkeliin.
Netin hakukoneilla en nopeasti löytänyt.

Mutta pointti selvisi tuossa selityksessä, ja ketjussa näköjään vielä överempi tarina Riihimäenseudulta.

Noin yleistän lukumääräisesti on paljon yksityistieitä joista läpiajoa, ja kunnat niitä usein tukevat enemmän kuin teitä missä ei läpiajoa. Koska tukeasaanut tie ei voi tietä sulkea nopeasti sen jälkeen kun ei enään hae , niin ovat pienessä loukussa ja hakevat avustuksia.


Niin minusta tuon loppupätkän tietoimitus ei ole tiekunnan intressissä vaan tilalla asuvien ihmisten pitää hoitaa asia. Meillähän on nyt lyhyempi tie hoidettavanamme :)
Nyt vähän jäi ristiriitaisekei, aloituksessa mainittiin että menee jonkin tilan läpi, mutta toisaalta saan käsityksen että ei mene, tai siis tie päättyy ko tilalle.

Eli muita osakkaita ei kiinnosta ko pätkä, eivät sitä tarvitse. Ehkä joskus jos ko tilan osalta kuviot selkee, niin sitten arvioivat onko heidän ettu, kunnossa pito voi olla edullisempaa. (mutta sitten joutuu pitämään tien "auki")

Jos taasen kyse siitä että yksityistie menee tuon tilan läpi (rasite) , niin erikoinen viritys, tuskin sen tilan omistajia kiinnostaa pitää kunnossa tietä jota muuta tarvitsevat.
Mutta tuon kokoiseen tiekuntaan tuo on valitettavan kallista. Meidänkin tiekunta pyörii about 1000e tiemaksuja+tuet-kunnossapito ja auraukset niin kyllä se tuntuisi budjetissa aika lailla. Vastaavasti valtatien toisella puolella tiekunnassa yli 60 osakasta ja tulot sen mukaiset.
"Tulot" yleensä mitoitetaan menojen mukaan, eli vaikuttavia on se missä kunnossa tie on, paljonko kuormitusta (käyttöä) ja iso merkitys pituudella. paljonko vaatii sitä kunnossapitoa.

Vähälumisemmalla alueella mökkipolku jossa lähinnä talvikunnossapitoa isompien lumienjälkeen, vs pätkä jossa vakiastusta , jätekeräystä jne, ja lumisempaa aluetta talvi ja kesäkunnossapitoa. saati jos maatila, mattiloja.

Tosin tuntuu rahan käyttö johonkin paperijuttuihin "turhalta", tonnilla voi saada jonkin verran "soraa", tai sidontaa joka tuntuu heti hyödyllisemmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Nyt vähän jäi ristiriitaisekei, aloituksessa mainittiin että menee jonkin tilan läpi, mutta toisaalta saan käsityksen että ei mene, tai siis tie päättyy ko tilalle.

Eli muita osakkaita ei kiinnosta ko pätkä, eivät sitä tarvitse. Ehkä joskus jos ko tilan osalta kuviot selkee, niin sitten arvioivat onko heidän ettu, kunnossa pito voi olla edullisempaa. (mutta sitten joutuu pitämään tien "auki")

Jos taasen kyse siitä että yksityistie menee tuon tilan läpi (rasite) , niin erikoinen viritys, tuskin sen tilan omistajia kiinnostaa pitää kunnossa tietä jota muuta tarvitsevat.
Tie on L:n mallinen (eli I + __) ja yhtyy molemmist päistä Elyn tiehen. Ensimmäisen suoran varrella on kaikki talot paitsi tuo yksi kesämökki/talo, joka on mutkassa. Sinne pääsee kahta kautta. Ensimmäiset 300m on tiekunnan hoidossa ja 200m tämän jakamottoman tilan mailla ja sitten ollaankin mutkassa, josta alkaa tila jolla kesämökki on. Talvella tietä aurataan siis vain siltä osuudesta jolla on taloja eli ehkä noin 400 - 500m siis tiekunnan osuus ja osa jakamattoman tilan läpi menevästä tiestä. Sitä en tiedä kun hoitaa mutkan toisella puolelle jäävän osuuden tiestä.

Onnistuinko selventämään tilannetta?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Tie on L:n mallinen (eli I + __) ja yhtyy molemmist päistä Elyn tiehen. Ensimmäisen suoran varrella on kaikki talot paitsi tuo yksi kesämökki/talo, joka on mutkassa. Sinne pääsee kahta kautta. Ensimmäiset 300m on tiekunnan hoidossa ja 200m tämän jakamottoman tilan mailla ja sitten ollaankin mutkassa, josta alkaa tila jolla kesämökki on. Talvella tietä aurataan siis vain siltä osuudesta jolla on taloja eli ehkä noin 400 - 500m siis tiekunnan osuus ja osa jakamattoman tilan läpi menevästä tiestä. Sitä en tiedä kun hoitaa mutkan toisella puolelle jäävän osuuden tiestä.

Onnistuinko selventämään tilannetta?
Jos vedetään mutkat suoriksi, niin tie on läpikulkukelpoinentie kahden valtion tien välissä.?


Tilalla siinä välissä on ilmeisesti tierasite, ja en tiedä miten tuolla, ilmeisesti se tie ei mene pihan/talouskeskuksen läpi, vaan enemmän tai vähemmän sivusta. (ei esim ulkorakennuksia molemmin puolin, vaan rakennuksiin jonkinverran matkaa)

Voisi kuvitella että niiden omistajia ei silti houkutta läpikulkuliikenne, jotain mielellään vaikka vähän maksavat siitä että voivat pitää tien halutessa suljettuna muilta. Se voi olla myös tuon järjestäytyneen tiehoitokunnan etu.


Tai vaihtoehtoisesti. Voi olla että ymmärsin väärin, jäi myös käsitys on tie tuonne tilalle, tilalta on myös tie toiselle valtiontielle. Tilan omistajat sitten pitävä omasta tiestään huolta miten haluavat ja ehkä siellä ei ole mitään tierasitettakaan, kuin siihen asti mihin tiehoitokunta tietä kunnossapitää.

Joskus on myös liittymiä mistä päässe, eli menee tie/reitti myös asuintaloille, mökille, jne, mutta liittymä on tarkoitettu vain maa metsätalouteen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
464
Jos vedetään mutkat suoriksi, niin tie on läpikulkukelpoinentie kahden valtion tien välissä.?
Kyllä. Tosin tie ei ole puolesta välistä kovin hyvässä kunnossa, kun sitä ei ole hoidettu/kunnostettu.

Tilalla siinä välissä on ilmeisesti tierasite, ja en tiedä miten tuolla, ilmeisesti se tie ei mene pihan/talouskeskuksen läpi, vaan enemmän tai vähemmän sivusta. (ei esim ulkorakennuksia molemmin puolin, vaan rakennuksiin jonkinverran matkaa)
Juurikin noin. Aktiivisesti liikennöity osuus tiestä loppuu tämän tilan viimeiseen taloon. Läpikulkuliikenne on kevyttäliikenneetä kesäisin eli ei häiritse ketään.

Voisi kuvitella että niiden omistajia ei silti houkutta läpikulkuliikenne, jotain mielellään vaikka vähän maksavat siitä että voivat pitää tien halutessa suljettuna muilta. Se voi olla myös tuon järjestäytyneen tiehoitokunnan etu.
Tie on tämän aktiivisesti liikennöidyn osuuden jälkeen hoitamaton ja osin heikossa kunnosssa niin läpikulkuliikennettä ei ole kun Elyn tie on kuitenkin asfaltilla. Vaikka tie kunnostetaan niin eipä tuossavarmaan ole kun kesäisin liikennettä ja nekin on pyöräilijöitä.

Tai vaihtoehtoisesti. Voi olla että ymmärsin väärin, jäi myös käsitys on tie tuonne tilalle, tilalta on myös tie toiselle valtiontielle. Tilan omistajat sitten pitävä omasta tiestään huolta miten haluavat ja ehkä siellä ei ole mitään tierasitettakaan, kuin siihen asti mihin tiehoitokunta tietä kunnossapitää.

Joskus on myös liittymiä mistä päässe, eli menee tie/reitti myös asuintaloille, mökille, jne, mutta liittymä on tarkoitettu vain maa metsätalouteen.
Tie on periaatteessa liikennöitävissä molemmista päistä, mutta liikenne kulkee lähes pelkästään tiekunnan hoitaman osuuden kautta. Tätä kautta on siis lyhyempi matka kaupunkiin ja lähimpiin kauppoihin. Lisäksi tämä osuus on paremmassa kunnossa.

Hoitokunnan pj:n kanssa oli juttua että pidetään kokous. Pitää sitten siellä kuunnella miten asioiden kanssa edetään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Yksityisteiden varrella on arviolta noin 30 000 yritystä, 40 000 maatilaa, 250 000 omakotitaloa ja 190 000 kesämökkiä.
Tämä arvio ainakin lienee kohdallaan, koska pääsääntöisesti maatilakeskukset ovat yksityisteiden varrella. Eivät toki ihan kaikki, koska joidenkin oma tonttitie(ei tiekunnallinen yksityistie) liittyy suoraan valtiolliselle tielle tai peräti kadulle. Jos maatilayrityksiä oli viime vuonna 43 000 ja määrä väheni silloin edeltävästä vuodesta noin tuhannella, luku täsmäisi.

Tähän liittyen maatilat ovat usein tai yleensä osakkaina useissa yksityisteissä. Vaikuttaa paskaroiskeiden lisäksi suuresti teiden varsilla asuvien mökkiläisten ja omakotiasujien tiemaksuihin ja yleiseen tiekunnan hoitotapaan.

Jos yksityisteistä halutaan tehdä yleistys, niin kyseessä on kapeahko hiekkatie joka usein loppuu talon pihaan. Toki tähänkin löytyy poikkeuksia, mutta tällaisia ne minun tietämät tiet ovat.
Suuri osa loppuu kääntöpaikalle keskellä metsää eikä koko tiellä tällöin ole useinkaan yhtään tonttiliittymää tai asukasta. Metsäautotieksi laskettavia on Suomessa joku 100 000 km.

Tästä johtuen suuressa osassa Suomea ei ole varsinaisesti kunnon erämaata. Jos eksyy metsään, ei tarvitse yleensä kulkea kovin kauas kunnes epäonnisena törmää vesistöön ja onnekkaampana tiehen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 070
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom