Yksityistiet

Osaako joku sanoa, että jos joskus aikanaan on sovittu (ehkä löytyy kirjallisena, ehkä ei), että tiekunnan hoitovastuu päättyy risteykseen x, vaikka tiekunnan tie jatkuu haaratiestä vielä 100m, niin onko tämä sopimus edelleen voimassa vielä uuden tieyksiköinnnin jälkeen? Käytetty matka uudessa laskelmassa sisältää myös tuon haaratien osuuden eli kattaa koko tiekunnan alueen.
 
Jos tiekunta vastaa tiestä 300m matkalta, mutta viimeinen talo 200m päässä. Tällöin varmaan kaikille sopii, että tietä aurataan talvella vain 200m. Jos joku rakentaa talon tien päähän ja hänellä on tieoikeus ko. tiehen niin kyllähän tiekunnan on tässä vaiheessa ruvettava auramaan koko 300m matka.
 
Tilanne pitkälti semmoinen, että tiekunnan tie on 2,6km pitkä (risteykseen 2,5km). Päädystä vielä 100m omalle kiinteistölle (yht. 2,7km). Aikanaan kun kiinteistöni rakennettiin, niin viimeiselle 100m osuudelle piti tehdä (perustaa) tie pihaan saakka. Tiekunnan tie ja sit tämä 100m tie on eri tietunnuksella ja 1990 sovittu toimituksessa että viimeiset 100m omalla kustannuksella.

Vuosia myöhemmin kiinteistöni sai naapurin (rakennutti omalle maalleen) ja alkoi käyttää samaa tietä. Noin 80m kohdalla liittymä hänen pihaansa. Nyt naapurin kanssa tuli erimielisyyksiä tien ylläpidosta ja ehdotin yhteisten 80m tien liittämistä tiekuntaan, jossa olisi tullut enemmistön päätös. Nainen kieltäytyi, joten nyt pitäisi hakea yksityistietoimitusta tien liittämiseksi.

Perusteet varmaan puoltaa minua, koska tiekunta ylttää jo puoleen väliin sekä tiekunnan yksiköinnissä minulle on (ennen kuin tulin omistajaksi) määrätty käytettäväksi matkaksi 2,7km. Joten maksan enemmän kuin tiekunnalla tietä sekä vielä naapurille (asuu vakituisena) tuosta 0,2km matkasta, koska jossain mukamas sovittu, että haarasta eteenpäin kustannuksista vastaa minä ja naapuri.

En tiedä tuliko kokonaiskuva esille...
 
Nyt naapurin kanssa tuli erimielisyyksiä tien ylläpidosta ja ehdotin yhteisten 80m tien liittämistä tiekuntaan, jossa olisi tullut enemmistön päätös. Nainen kieltäytyi, joten nyt pitäisi hakea yksityistietoimitusta tien liittämiseksi.
Onnittelut loistonaapurista. Aina ihanaa kun sattuu vastaan yksilö, joka aloittaa riidan helpostakin asiasta eikä mitään voi sopia helposti tai edes kohtuudella.

Hyvin esitelty tieasia kyllä melko oletuksena ratkeaa oikeudenmukaisesti tietoimituksessa, eikä siinä mennä sen mukaan joka on aina tottunut saamaan tahtonsa läpi. Riitely ei tosin siihen lopu kun häirikkö kokee nöyryytyksen.
 
Tänään selvisi, että tiekunnan ylläpito loppuu risteykseen (100m ennen virallista päättymistä). Perustuu johonkin ikivanhaan suulliseen sopimukseen, jota ei ole kirjattu pöytäkirjoihin. Tämän perusteella varmaan voin vaatia, että tiekunta jatkossa hoitaa koko alueensa. Myös tämän 100m risteyksen jälkeen.

Päädyin nyt tekemään tietoimitushakemuksen tienosan liittämisestä tiekuntaan, vaikka halpaa ei ole. Ilmoitin tästä myös tiekunnan toimihenkilölle, että tämmöistä luvassa. Kovin lämmintä vastaanottoa en saanut. Katsotaan onko keväällä mökkiä pystyssä.
 
Jos lähdetään siitä että satut ajamaan hiekkatietä ja mietit että onko kyseessä yksityistie vai julkinen, niin pitäisi huomioida ko. tien ajosuorite, ei kokonaispituus. Äkkiseltään en tuollaista tietoa löytänyt, mutta yksityisteiden käyttäjiä on noin 2 miljoonaa ja julkisten hiekkateiden käyttäjiä noin miljoona. Eli tuolla perusteella hiekkatietä ajaessa voisi ajatella olevan 2/3 todennäköisyys sen olevan yksityinen ja 1/3 julkinen.
Jossain Uudellamaalla ja rannikolla on enemmän yksityisteitä suuremmallakin liikenteellä mutta sisäsuomessa enemmän liikennöidyt sorapintaiset seutu- ja yhdystiet on etupäässä valtion teitä. Mökki- metsä- ja pikkuteitä minkä varrella on muutama rakennus on sitten pilvin pimein yksityisteinä mutta ei niihin vahingossa juurikaan eksy.
 
Tiekunnan kokous oli ja auraus saatiin menemään vahvistettujen tieyksiköiden mukaan. Kaksi osakasta olisi halunnut että kustannukset olisi jaettu tasan kun näin on tehty ennenkin. Toinen näistä kertoa että tie on aikoinaan rakenettu hänen isän toimesta ja tämä tulisi muistaa kustannuksista puhuttaessa. Kokouksen jälkeen yksi osakas on ilmoittanut, että hän rupeaa hoitamaan aurauksen. Homma meni siis hyvin kustannusten jaon osalta ja talven aikana selviää miten auraus sujuu.
 
Tietarinat jatkuu, eli tässä siis tarinaa siitä miten asiat voi saada solmuun ihan pienessäkin tiekunnassa. Edellisen kokouksen jälkeen selvisi, että yhden osakkaan kertomus siitä, että hänen isä on rakentanut tien lienee valetta. Vanhat ilmakuvat paljastavat, että tämä meidän tie on vanha kylätie eli kaikki liikene on mennyt tämän kautta ennen. Tien lienee siis rakentanut joku jo paljon aikaisemmin.

Ja sitten uusimmat käänteet… Tie on aika montuilla ja tiekunnan ryhmässä on ehdoteltu minun ja tiekunnan pj:n toimesta lanausta. Kukaan ei kommentoinut mitään. No lauantaina aamusta tielle ilmestyi kaivinkone ja traktori + kärry. Pari osakasta oli päättänyt ruveta poistamaan tien reunoihin kertynyttä palletta... Tästä oli tullut pj:lle tieto edellisenä päivänä ja minulle ei tullut mitään ilmoitusta. Asiaa ei ole käsitelty tiekunnan kokouksessa eikä sitä ole edes ollut tälle syksylle. Mitään kustannusarviota tai budjettia työlle ei ole eikä tietenkään myöskään päätöstä. Pari osakasti siis hoiti homman omin päin.

Nyt odotetaan jännityksellä esittävätkö ko. osakkaat jonkinlaisen laskun tiekunnalle työstä ja koneiden vuokrasta. Sen verran projektissa tuli vahinkoa, että meiltä lähti ojaan menevä sadevesiputki maiden matkaan. Mitään ilmoitusta tai esitystä asian korjaamiseksi ei ole tullut.

Kokonaisuutena tilanne lienee se että asioita koitetaan hoitaa edelleen niin kuin silloin kun tiekuntaa ei ollut. Eräs asukas kaiveli ojia auki ja lanasi tietä, kun parhaaksi näki ja laskutti sitten tasaosuuden kaikilta. Niiden lanausten takia tie on pannukakku ja reunat keskikohtaa ylempänä. Eli nyt oikeastaan korjattiin epäonnistuneiden lanausten tuloksia. Tämä toiminta piti kuitenkin loppua, kun tiekunta perustettiin, mutta joku taitaa edelleen elää ”vanhaa hyvää” aikaa?

Ehkä koomisinta kuitenkin oli se, että tien perällä asuva osakas, joka myös alkoi viime syksynä auraamaan tietä, oli laittanut pj:lle viestiä. Aurauksen kustannusjakoa pitäisi kuulemma muuttaa, kun pj osuus on vain 2€/ aurauskerta. No tieyksiköt on määritelty tiekunnan perustamisen yhteydessä ja siinä kokouksessa ei tullut eriäviä mielipiteitä. Kyllä kai kaikkien pitäisi tajuta, että jos käytät tietä 70m matkalta maksat vähemmän kun se joka käyttää tietä 660m matkalta?

Mitä taas opimme? Osa ihmisistä on joko ihan to***ja tai tekeytyvät sellaisiksi. Lisäksi käsitys yhteisten asioiden hoitamisesta on ihan omanlaisensa. Mitä siitä tulisi, jos jokainen osakas tekisi vuoroviikoin tiestä itselleen mieleisen kaivonkoneella ja maksattaisi sen muilla?
 
Aika eksoottisia tuntuu monella yksityistiellä olevan järjestelyt niin kustannusjaon, yksikkömaksujen sekä kunnossapitotöiden osalta.
Nämä missä jokainen maksaa samaa esim. 20e/kk kuukausimaksua tuntuisi olevan aika helposti riitaa aiheuttavia, etenkin jos tien varressa olevien kesken on paljonkin eroja sen suhteen miten pitkää matkaa tiestä käyttää tai miten isoa itse kunkin kuormitus tielle on.
Toki ymmärrän että tuo on erittäin helppo, ei tarvitse alkaa excelöimää ja tekemään laskutoimituksia hirveää määrää.

Jos on paljonkin viitseliäisyyttä niin voi perehtyä maanmittauslaitoksen suosituksiin yksityistien yksiköinnistä.
Yhden yksityistien hoitokunnassa ollessa on useampi ilta tullut raavittua päätä näitä tulkitessa ja laskeskellessa. Välillä hieman kateellinenkin niille tiekunnille jotka voi mennä riidattomasti tuolla ensin mainitsemallani tyylillä.

 
Aika eksoottisia tuntuu monella yksityistiellä olevan järjestelyt niin kustannusjaon, yksikkömaksujen sekä kunnossapitotöiden osalta.
Nämä missä jokainen maksaa samaa esim. 20e/kk kuukausimaksua tuntuisi olevan aika helposti riitaa aiheuttavia, etenkin jos tien varressa olevien kesken on paljonkin eroja sen suhteen miten pitkää matkaa tiestä käyttää tai miten isoa itse kunkin kuormitus tielle on.
Toki ymmärrän että tuo on erittäin helppo, ei tarvitse alkaa excelöimää ja tekemään laskutoimituksia hirveää määrää.

Jos on paljonkin viitseliäisyyttä niin voi perehtyä maanmittauslaitoksen suosituksiin yksityistien yksiköinnistä.
Yhden yksityistien hoitokunnassa ollessa on useampi ilta tullut raavittua päätä näitä tulkitessa ja laskeskellessa. Välillä hieman kateellinenkin niille tiekunnille jotka voi mennä riidattomasti tuolla ensin mainitsemallani tyylillä.

Kyllä eksotiikkaa varmasti löytyy ja jostain kumman syystä tämä yksikköjärjestelmä tuntuu sopivat hyvin huonosti niille joilla tulee suuret tieyksiköt. Meidän tapauksessa asian pitäisi olla yksinkertaista, koska tien varrella on vain omakotitaloja. Ainoa muuttuva tekijä on siis kuljettu matka. Sekin pitäisi olla selkeä asia jos vaikka tuojottaa auton trippimittaria. Meillähän maksettiin ennen tiekunnan perustamista tasaosuuksin aurauksesta. Nyt ne joilla on paljon yksiköitä haikailevat yllättäen takaisin tuohon aikaan :lol:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 987
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom