Kirjoittelen tähä vähän omaa viime viikonlopun keissiä. Kommentoisitteko onko järkeä reklamoida/mitä asioita on hyvä tietää reklamoidessa.
Pysäköin auton viikonloppuna kauppakeskus Ainoan parkkiin (yksityisalue). Pysäköin auton päivällä 15:00 ja kävin automaatilla maksamassa pysäköintiaikaa 2h, päättymään 17:00 (maksettu tililtä ja fyysinen pysäköintilipuke/kuitti löytyy). En laittanut pysäköintilipuketta autoon näkyvälle paikalle. 15:15 sain yksityisoikeudellisen valvontamaksun, syynä "pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen". Valvontamaksun perusteena on ollut tässä, että en ole laittanut lipuketta autoon näkyvälle paikalle.
"Pysäköinnissä noudatettavat ehdot käyvät ilmi alueen opasteista". Missään opasteessa ei lue, että lipuke pitäisi laittaa autoon sisälle näkyvälle paikalle (paitse itse lipukkeen kääntöpuolella). Voidaanko tässä kuitenkin katsoa, että minulla on ollut aikomus maksaa ja olen sen pysäköinnin myös maksanutkin, vaikka itse lipuke unohtui laittaa autoon? Ja tämä peruste olisi hyvä laittaa siihen reklamaatioon? Vai rupeanko satuilemaan, että lipuke oli tippunut penkille tms. Valvoja on ottanut kuvat autosta.
		
		
	 
Tähän liittyen parkkifirma kohtuullisti maksun puolella. Olin yhteydessä kuluttajariitalautakuntaan ja he totesivat seuraavan:
Maanomistaja voi määrätä, millä ehdoilla hänen maalleen saa pysäköidä. Auton alueelle 
pysäköivä henkilö hyväksyy alueen pysäköintiehdot pysäköidessään auton alueelle.
Näyttötaakka valvontamaksun perusteesta on valvontamaksun velkojalla eli valvontayhtiöllä.
Kuluttajan mukaan hän on suorittanut maksuvelvollisuutensa. Lisäksi hän on todennut, että 
alueella ei ole opastetta, josta ilmenisi, että pysäköintilipukkeen pitäisi olla auton tuulilasista 
nähtävillä. 
Valvontayhtiö on toimittanut kuluttajariitalautakunnalle valokuvan, jossa näkyy 
pysäköintiehtotaulu. Taulussa on liikennemerkki, joka kuvastaa maksullista pysäköintiä. 
Tieliikennelaissa on täsmennetty kyseisen liikennemerkin käyttöä siten, että jos vahvistettu 
maksu on suoritettu muulla tavalla kuin kyseistä pysäköintipaikkaa tai -aluetta varten 
tarkoitettuun pysäköintimittariin, maksun suorittamista osoittava pysäköintilippu tai 
maksulaite on pysäköimisen ajaksi sijoitettava näkyvään paikkaan, autossa tuulilasin tai 
sivulasin sisäpuolelle niin, että lipun tai laitteen etupuoli on kokonaisuudessaan ulkoapäin 
nähtävissä ja luettavissa.
Asiassa saadun kuvaselvityksen perusteella lautakunta toteaa, ettei kuluttajan autossa ole 
ollut pysäköintilippua näkyvällä paikalla. Näin ollen lautakunta pitää kohtuullistettua 
valvontamaksua perusteltuna.
Case closed.