Yksityisen pysäköinninvalvonnan älyttömyydet.

Tällainen pelkän maksumuurin takaisen jutun linkin liittäminen foorumille on tosiaan ihan yhtä nollapostauksen kanssa, jos linkin sisältöä ei vaivaudu referoimaan tai muutoin avaamaan muille keskustelijoille. Tässä ketjussa ehdotettu maksumuurin takaisen sisällön kopiointi spoiler-tagien taakse ei sen sijaan ole foorumilla sallittua.
 
Tällainen pelkän maksumuurin takaisen linkin liittäminen foorumille on tosiaan ihan yhtä nollapostauksen kanssa, jos linkin sisältöä ei vaivaudu referoimaan tai muutoin avaamaan muille keskustelijoille.

Juu, niinhän noi muutkin sanoivat. Itse vaan luin sen kaverilla ja kotona vasta linkkasin eikä mulla ole tunnuksia enkä viitsinyt ulkomuistista sitä referoida, kun vaara että muistaisin väärin. Ajattelin jos jollain on tunnus voisi pikkaisen referoida. Mutta aina sitä oppii uutta.
 
Itse vaan luin sen kaverilla ja kotona vasta linkkasin eikä mulla ole tunnuksia enkä viitsinyt ulkomuistista sitä referoida, kun vaara että muistaisin väärin.
No siinä ei paljon mene hukkaan jos pääpiirteittäin edes kertoo mistä on kyse.
 
En ymmärrä ihmisten närkästystä näitä yksityisvalvontafirmoja kohtaan. Pysäköit kiinteistön omistajan ehtojen mukaisesti niin ongelmia ei tule. Harmittaa, kun meidän taloyhtiö valitsi pysäköinninvalvojaksi Aimopark. Käyvät niin vähän täällä meilläpäin. Olis meinaa semmoinen kultakaivos valvojalle tämä meidän taloyhtiön ympäristö
 
En ymmärrä ihmisten närkästystä näitä yksityisvalvontafirmoja kohtaan. Pysäköit kiinteistön omistajan ehtojen mukaisesti niin ongelmia ei tule. Harmittaa, kun meidän taloyhtiö valitsi pysäköinninvalvojaksi Aimopark. Käyvät niin vähän täällä meilläpäin. Olis meinaa semmoinen kultakaivos valvojalle tämä meidän taloyhtiön ympäristö

varmaankin se mielivaltainen kuvakulmien manipulointi, liputtaminen ilman maalaisjärkeä tai tilannetajua. puhumattakaan siitä, että mistään päätöksestä et voi valittaa kun vastaus on aina geneerinen "juupas eipäs" -vastaus ja samantien ollaan käräjillä.
 
En ymmärrä ihmisten närkästystä näitä yksityisvalvontafirmoja kohtaan. Pysäköit kiinteistön omistajan ehtojen mukaisesti niin ongelmia ei tule. Harmittaa, kun meidän taloyhtiö valitsi pysäköinninvalvojaksi Aimopark. Käyvät niin vähän täällä meilläpäin. Olis meinaa semmoinen kultakaivos valvojalle tämä meidän taloyhtiön ympäristö

Ongelma taitaa olla se, että näiden viime aikoina mediassa olleiden juttujen perusteella tuo ei pidä paikkaansa.
 
Eipä ole yhtäkään lappua noilta matkaan tarttunut eli sääntöjä noudattamalla ei ole mitään ongelmia.

Se että sinulle ei ole tullut turhaa lappua ei tarkoita sitä etteikö niitä jaeltaisi turhaan. Parkki-Peten työntekijät ovat kertoneet että siellä ei ole tavoitteena antaa virhemaksuja väärin pysäköidyille autoille, vaan antaa tietty määrä virhemaksuja. Ja sehän johtaa juurikin siihen että annetaan aiheettomia virhemaksuja.
 
En ymmärrä ihmisten närkästystä näitä yksityisvalvontafirmoja kohtaan. Pysäköit kiinteistön omistajan ehtojen mukaisesti niin ongelmia ei tule.

Itse tossa just oon sanonut pari esimerkkiä tilanteista joissa merkintöjä ei ole ja lappu ikkunassa. Reklamaatioon vastaa että "kun ohitit kyltin".. No kun kylttiä ei ole. Vastaus "kun ohitit kyltin hyväksyit".

Niin eikö toi nyt oikeasti ole rikollista puuhaa?

Eli; toki ne on paikallaan jos suorittavat tehtävänsä pysäköinninvalvonta etunenässä eikä laputtaminen. Se että reklamaatioon jossa todetaan että alueella ei ole kylttiä, vastataan että kun ajoit kyltin ohi hyväksyit pysäköintiehdot, pitäisi automaattisesti johtaa sakkoon parkkifirmaa kohtaan tai toimilupien menetykseen.

Kyllä se valvoja näkee onko kyltit tallella vai ei.
 
Eli; toki ne on paikallaan jos suorittavat tehtävänsä pysäköinninvalvonta etunenässä eikä laputtaminen. Se että reklamaatioon jossa todetaan että alueella ei ole kylttiä, vastataan että kun ajoit kyltin ohi hyväksyit pysäköintiehdot, pitäisi automaattisesti johtaa sakkoon parkkifirmaa kohtaan tai toimilupien menetykseen.

Kyllä se valvoja näkee onko kyltit tallella vai ei.

Tämähän se on koko tämän yksityisen pysäköintivalvontabisneksi ongelma. Siellä ei tehdä valvontaa sen takia että saataisiin väärä pysäköinti kuriin, vaan siellä tehdääm bisnes edellä koko homma. On tavoitteet että näin monta autoa pitää saada laputettua.
 
Tämähän se on koko tämän yksityisen pysäköintivalvontabisneksi ongelma. Siellä ei tehdä valvontaa sen takia että saataisiin väärä pysäköinti kuriin, vaan siellä tehdääm bisnes edellä koko homma. On tavoitteet että näin monta autoa pitää saada laputettua.

Ensinnäkin pitäisi saada laki että reklamaatioon vastataan tapauskohtaisesti, ja jos ei ole vastattu, tapaus raukeaa välittömästi.

Eli automaattivastaus johtaa saman tien siihen että maksuvaatimus on aiheeton. Reklamaatiosta pitää selvitä tarkalleen mitä tapaus koskee, miksi ja missä omistajaa epäillään.
 
Eipä ole yhtäkään lappua noilta matkaan tarttunut eli sääntöjä noudattamalla ei ole mitään ongelmia.
Just.

Mulla on montakin esimerkkiä miten alhaista paskaa toi valvonta voi olla. Paras esimerkki on kuntosalilta, jossa käyn. Sali on tosien firman omistamalla alueella ja sen firman työntekijöiden ja asiakkaiden pysäköintiä auttamaan on hommattu valvonta. Siis alueella on osa paikoista ollut 7-17 arkisin ollut varattuna ko. firmalle ja sen asiakkaille.

No syystä tai toisesta vaihtui parkkifirma toiseen ja kenellekkään ilmoittamatta (edes salin omistajille) vaihtui pysäköintialueen merkinnät ja pysäköinti tuli 6-20 tjms. joka päivä kielletyksi. Itse muun muassa sain joku lauantai-ilta kello 19:30 lapun, kuten joku 5-10 muutakin autoa (Firma joka alueella on ei edes ole viikonloppuisin auki). Sama sitten toistui jokusen viikon, kunnes saatiin järki hommaan ja ajat palautuivat ennalleen. Väännön jälkeen kaikki maksulaputkin peruttiin. Ja salihan on syrjässä teollisuusalueella, jossa klo 1630 jälkeen ei ole mitään muuta toimintaa kuin sali. Parkkihermannit vain kylmästi laputtivat sen viikon pari autoja noilla paikoilla, joissa oli vuosia ollut se 7-17 kielto. Mitään järkeähän koko aikoja ei ollut muuttaa.

Toinen kerta olin menossa oikeuden istuntoon Otaniemessä ja siellähän ei sitten ole kuin muutama 4h paikka ja loput on jotain 2h paikkoja tai firmoille varattuja. Siellä ei ole alle 10min kävelymatkan päässä mitään paikkaa minne auto jättää (selvitin jälkikäteen, oli mulle eka kerta ko. paikassa) Istunto kun kesti sen 4h, niin lappuhan siellä oli ikkunassa. Varmasti parkkipatet ton tietää ja käy säännöllisesti autoja laputtamassa. Ei siinä, mutta parkkis oli n. 85% tyhjä kun auton sinne jätin ja kun poistuin.

Tai takavuosina, kun vaimo ajoi Tapiolaan parkkiin, jossa oli kolikkomaksu etukäteen ja ei ollutkaan kolikoita taskussa/autossa, niin olihan se siinä 5min kolikonhakuaikana auto laputettu ja patea ei selittelyt kiinnostaneet yhtään.

Tai kun kaveri tuli Leppävaarassa mun kanssa lounaalle ja jätti auton Paten ukon simien edessä parkkiin. Kun tultiin lounaalta oli lappu ikkunassa. Kaveri oli vahingossa laittanut kiekon tunnin väärään aikaan. Joo oma moka, mutta pate oli tosiaan vieressä kun kaveri parkkeerasi. Ei auttanut valitus tässäkään.
 
Just.

Mulla on montakin esimerkkiä miten alhaista paskaa toi valvonta voi olla. Paras esimerkki on kuntosalilta, jossa käyn. Sali on tosien firman omistamalla alueella ja sen firman työntekijöiden ja asiakkaiden pysäköintiä auttamaan on hommattu valvonta. Siis alueella on osa paikoista ollut 7-17 arkisin ollut varattuna ko. firmalle ja sen asiakkaille.

No syystä tai toisesta vaihtui parkkifirma toiseen ja kenellekkään ilmoittamatta (edes salin omistajille) vaihtui pysäköintialueen merkinnät ja pysäköinti tuli 6-20 tjms. joka päivä kielletyksi. Itse muun muassa sain joku lauantai-ilta kello 19:30 lapun, kuten joku 5-10 muutakin autoa (Firma joka alueella on ei edes ole viikonloppuisin auki). Sama sitten toistui jokusen viikon, kunnes saatiin järki hommaan ja ajat palautuivat ennalleen. Väännön jälkeen kaikki maksulaputkin peruttiin. Ja salihan on syrjässä teollisuusalueella, jossa klo 1630 jälkeen ei ole mitään muuta toimintaa kuin sali. Parkkihermannit vain kylmästi laputtivat sen viikon pari autoja noilla paikoilla, joissa oli vuosia ollut se 7-17 kielto. Mitään järkeähän koko aikoja ei ollut muuttaa.

Toinen kerta olin menossa oikeuden istuntoon Otaniemessä ja siellähän ei sitten ole kuin muutama 4h paikka ja loput on jotain 2h paikkoja tai firmoille varattuja. Siellä ei ole alle 10min kävelymatkan päässä mitään paikkaa minne auto jättää (selvitin jälkikäteen, oli mulle eka kerta ko. paikassa) Istunto kun kesti sen 4h, niin lappuhan siellä oli ikkunassa. Varmasti parkkipatet ton tietää ja käy säännöllisesti autoja laputtamassa. Ei siinä, mutta parkkis oli n. 85% tyhjä kun auton sinne jätin ja kun poistuin.

Tai takavuosina, kun vaimo ajoi Tapiolaan parkkiin, jossa oli kolikkomaksu etukäteen ja ei ollutkaan kolikoita taskussa/autossa, niin olihan se siinä 5min kolikonhakuaikana auto laputettu ja patea ei selittelyt kiinnostaneet yhtään.

Tai kun kaveri tuli Leppävaarassa mun kanssa lounaalle ja jätti auton Paten ukon simien edessä parkkiin. Kun tultiin lounaalta oli lappu ikkunassa. Kaveri oli vahingossa laittanut kiekon tunnin väärään aikaan. Joo oma moka, mutta pate oli tosiaan vieressä kun kaveri parkkeerasi. Ei auttanut valitus tässäkään.

Vastaesimerkkinä sitten miten kunnallinen toimii. Olin muutama vuosi sitten työreissulla, aamulla kävin toimistolla ja siitä sitten asiakkaalle klo 9 aikoihin. Ajoin kadun varteen 2h kiekkopaikalle, ja vähän yli klo 11 lopeteltiin aamun jutut ja lounaalle. Siinä tuli puheeksi että muutama firman paikka ois vapaana kun ovat etänä / lomalla. Lähdin sitten ehkä 10 yli autolle ja huomasin että pysäköinninvalvoja autolla. Naureskellen totesin että en ihan ehtinyt, kysyi että olinko menossa kiekkoa kääntämään ja sanoin että eikun tuosta firman pihasta löytyi vapaa paikka niin siirrän siihen. Totesi että eipä tämä pahasti ole yli, saat tuosta varoituksen ja siirräthän varmasti auton.
 
Harmittaa, kun meidän taloyhtiö valitsi pysäköinninvalvojaksi Aimopark. Käyvät niin vähän täällä meilläpäin. Olis meinaa semmoinen kultakaivos valvojalle tämä meidän taloyhtiön ympäristö
Jaksamisia ja toivottavasti harmitus siitä ajan kanssa helpottaa! Pate olisi kyllä ollut kova varmasti siellä teilläkin. Se mitä olen ikkunasta seurannut, niin Pate on pelottavan tehokas ainakin naapuritalon (pelkkiä yrityksiä ja toimistoajan jälkeen alue about tyhjillään) parkkiksella.

Läheisellä torilla järjestetään markkinat kerran kuukaudessa, sunnuntaisin. Pate katselee autostaan, kuinka joku satunnainen markkinavieras pysäköi autonsa ja käppäilee torille. Pate kipaisee laputtamaan ja palaa autoonsa väijymään seuraavaa saalistaan. Sama kaava toistuu myös arki-iltaisin ja viikonloppuisin, mutta silloin Paten laputtaja ehtii myös muualle. Silloin rundilla otetaan muutamat räpsyt ja merkataan jotain (kiekkojen ajat ehkä?) muistilehtiöön ja palataan oikealla hetkellä rikospaikalle. Vähän kuin saalistava hämähäkki verkkonsa reunalla. Paitsi että hämähäkit ei vedä röökiä. Paten porukka saattaa ehtiä pitämään lyhyen tupakkatauon jos vaikuttaa siltä, että pysäköintiaikaa on jokunen minuutti jäljellä ja on vaara että minuutinkin myöhästymään saapuva "asiakas" ehtii poistumaan sillä välin kun käväisee pyörähtämässä toisessa kohteessa.

Ehkä Pateakaan ei kiinnosta sellaiset ihan perustaloyhtiöt yhtä paljon. Toisaalta ne Paten työntekijät on sen näköistä sakkia, että ennen kuin tajusin mistä on kyse, niin luulin että jotain laitapuolen kulkijoita käy vilkuilemassa olisiko autossa jotain helposti rahaksimuutettavaa arvotavaraa näkyvillä.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta ne Paten työntekijät on sen näköistä sakkia, että ennen kuin tajusin mistä on kyse, niin luulin että jotain laitapuolen kulkijoita käy vilkuilemassa olisiko autossa jotain helposti rahaksimuutettavaa arvotavaraa näkyvillä.
Eihän sitä tiedä vaikka taloyhtiöiden pihoista kerättäisiin vinkkejä yölliselle harrastustoiminnalle.
 
En ymmärrä ihmisten närkästystä näitä yksityisvalvontafirmoja kohtaan. Pysäköit kiinteistön omistajan ehtojen mukaisesti niin ongelmia ei tule. Harmittaa, kun meidän taloyhtiö valitsi pysäköinninvalvojaksi Aimopark. Käyvät niin vähän täällä meilläpäin. Olis meinaa semmoinen kultakaivos valvojalle tämä meidän taloyhtiön ympäristö
Moni kommentoinutkin.
Yksityinenvalvonta on tärkeää ja ehdottomasti tarpeellista

Ongelma on se että yksityisellä valvonnalla on välineet rajallisia, ja negatiivinen mielikuva syntyy siitä että alalla on toimintaa joka on huonoa, asiakaspalvelu surkeaa, varsinkin sopimus pysäköijiä kohtaan ja erityisesti heitä kohtaan jotka eivät ole sopimuspysäköijiä.

On myös kohteita joissa homma toimii hienosti.
 
Jaksamisia ja toivottavasti harmitus siitä ajan kanssa helpottaa! Pate olisi kyllä ollut kova varmasti siellä teilläkin. Se mitä olen ikkunasta seurannut, niin Pate on pelottavan tehokas ainakin naapuritalon (pelkkiä yrityksiä ja toimistoajan jälkeen alue about tyhjillään) parkkiksella.
Tää on varmasti hyvä paikka Pask..Parkki-Patelle, jos tietää että tyhjä parkkipaikka houkuttelee niin sen ohi jos ajaa niin helposti löytää saalista. Iltaisin ja öisin on varmasti just parasta tarkistaa yritysparkkikset että kukaan ei pidän yön yli parkissa tyhjällä parkkiksella.
Läheisellä torilla järjestetään markkinat kerran kuukaudessa, sunnuntaisin. Pate katselee autostaan, kuinka joku satunnainen markkinavieras pysäköi autonsa ja käppäilee torille. Pate kipaisee laputtamaan ja palaa autoonsa väijymään seuraavaa saalistaan. Sama kaava toistuu myös arki-iltaisin ja viikonloppuisin, mutta silloin Paten laputtaja ehtii myös muualle. Silloin rundilla otetaan muutamat räpsyt ja merkataan jotain (kiekkojen ajat ehkä?) muistilehtiöön ja palataan oikealla hetkellä rikospaikalle. Vähän kuin saalistava hämähäkki verkkonsa reunalla. Paitsi että hämähäkit ei vedä röökiä. Paten porukka saattaa ehtiä pitämään lyhyen tupakkatauon jos vaikuttaa siltä, että pysäköintiaikaa on jokunen minuutti jäljellä ja on vaara että minuutinkin myöhästymään saapuva "asiakas" ehtii poistumaan sillä välin kun käväisee pyörähtämässä toisessa kohteessa.
Mä luulen että noille PP-kavereille se yksi hyvä saalistuspaikka on parempi kuin kymmenen huonoa. Jos löydät yhden hyvän niin käytä sitä..priorisointia ja tulojen maksimointia.
 
En ymmärrä ihmisten närkästystä näitä yksityisvalvontafirmoja kohtaan. Pysäköit kiinteistön omistajan ehtojen mukaisesti niin ongelmia ei tule. Harmittaa, kun meidän taloyhtiö valitsi pysäköinninvalvojaksi Aimopark. Käyvät niin vähän täällä meilläpäin. Olis meinaa semmoinen kultakaivos valvojalle tämä meidän taloyhtiön ympäristö
Yksityinen pysäköinninvalvonta on yksi niistä harvoista asioista joka on absoluuttisen väärin aivan kaikilla tavoilla, joten on vaikea päättää mistä lähtisi edes liikkeelle tämän asian purkamisen suhteen.

Ensinnäkään mikään sakotustoiminta ei saa olla ikinä yksityistä. Sakotuksen ideana on rangaista sääntöjen rikkomisesta ja sellaisen ei tarvitse eikä se saa olla tehokasta tuottojen suhteen vaan sen pitää olla vain kuivaa valvontaa. Yksityinen toiminta tuo insentiivin luoda valheellisia sakkoja ja sakottaa yliherkästi eli kun Rane ajaa Jarnon taloyhtiön pihaan, huomaa että kaikki vieraspaikat on *taas* viety niin hän jättää auton oven vierustalle minuutiksi koska käy vain heittämässä mökin avaimet tjsp. kaverilleen ja kappas kummaa sillä välin SmartParkin tai ParkkiPaten tjsp runkkari joka oli kytännyt sinua kävikin jo iskemässä lapun tuulilasiin. Yksityinen pysäköinninvalvonta ei siis niinkään auta parkkiongelmien suhteen vaan pahentaa niitä. Tämän lisäksi systeemi sitten luo muuta ylimääräistä rasitetta yhteiskunnalle kuten tarpeettomia oikeudenkäyntejä jne.

Lopuksi vielä Suomessa on aina ollut äärimmäisen hyvä ajokulttuuri ja mitään todellisia parkkiongelmia yksityisellä alueella ei ole käytännössä edes ollut muutamia harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Jos taloyhtiö tai yksityinen alue kokee että joku tahallisesti parkkeeraa vituilleen heidän alueellaan aiheuttaen rasitetta/vahinkoa niin tekijän voi viedä suoraan oikeuteen ilman että tukeudutaan mihinkään erilliseen mafiaan. Suomessa ajettiin ja elettiin ongelmitta aivan hyvin vuosikymmeniä ilman että nämä rikollisjärjestöt ja heidän toiminta laillistettin.

Toinen vaihtoehto on säilyttää yksityinen systeemi, mutta reguloida se aivan puhki. Esim. erittäin lyhyaikaisesta virhepysäköinnistä josta ei ole haittaa muille sakottaminen kielletään, jokaisesta virheestä jonka yksityinen parkkifirma tekee otetaan 30-50% yrityksen omaisuudesta valtiolle ja myös raskas henkilökohtainen vastuu sakottajille.
 
Itse asiassa näistä geneerisistä vastauksista (törmäsin johonkin juttuun hiljattain, niin kaivelin aihetta hieman, mutta osoittautui, että tästäkin on jo aikaa aika tavalla on kyllä oltu yhteydessä firmaan ja he ovat luvanneet muuttaa toimintaansa.

"Tiivistelmä: Kuluttajailmoitusten mukaan ParkkiPate vastasi reklamaatioihin pelkästään vakioviestein, joissa ei huomioitu kuluttajan esittämiä näkemyksiä tai väitteitä. Yhteydenotoista ilmeni myös, ettei ParkkiPate vastannut myöskään kuluttajan kysymyksiin, eikä se perustellut yksittäisen valvontamaksun aiheellisuutta tapauskohtaisesti. Kuluttaja-asiamies edellytti ParkkiPaten huolehtivan siitä, ettei vakiovastauspohjien hyödyntäminen johda siihen, että kuluttaja jää ilman yksilöllistä ja perusteltua reklamaatiovastausta. ParkkiPatea muistutettiin myös siitä, että sen on huomioitava oma-aloitteisesti yhteistyökumppaneiden sovellusten ja palvelujen häiriöt, ja niiden vaikutus valvontamaksujen aiheellisuuteen. Yritys sitoutui noudattamaan kuluttaja-asiamiehen vaatimuksia."

Olisikohan joku "pienen" uhkasakon paikka, että saataisiin homma kuntoon.

 
Tällainen toiminta jossa käytetään huomattavaa valtaa tavallista kansalaista kohtaan ja määrätään sakon kaltaisia rangaistusmaksuja vaatisi todellakin helvetin tiukkaa viranomaisvalvontaa ja sääntelyä.
Mutta valtiomme on päättänyt, että ala saa ihan rauhassa touhuta ja temmeltää vailla huolta valvonnasta tai kontrollista, keskitytään vaan niiden kompostien kyttäämiseen ja rekisteröintiin.
Kansalaisten oikeusturvan kannalta nykytilanne on täysin kestämätön ja myös käsittämätön. Toivotaan, että EU puuttuu tähän kun omat päättäjämme eivät sitä tee.
 
Ensinnäkään mikään sakotustoiminta ei saa olla ikinä yksityistä. Sakotuksen ideana on rangaista sääntöjen rikkomisesta ja sellaisen ei tarvitse eikä se saa olla tehokasta tuottojen suhteen vaan sen pitää olla vain kuivaa valvontaa. Yksityinen toiminta tuo insentiivin luoda valheellisia sakkoja ja sakottaa yliherkästi eli kun Rane ajaa Jarnon taloyhtiön pihaan, huomaa että kaikki vieraspaikat on *taas* viety niin hän jättää auton oven vierustalle minuutiksi koska käy vain heittämässä mökin avaimet tjsp. kaverilleen ja kappas kummaa sillä välin SmartParkin tai ParkkiPaten tjsp runkkari joka oli kytännyt sinua kävikin jo iskemässä lapun tuulilasiin. Yksityinen pysäköinninvalvonta ei siis niinkään auta parkkiongelmien suhteen vaan pahentaa niitä. Tämän lisäksi systeemi sitten luo muuta ylimääräistä rasitetta yhteiskunnalle kuten tarpeettomia oikeudenkäyntejä jne.

Lopuksi vielä Suomessa on aina ollut äärimmäisen hyvä ajokulttuuri ja mitään todellisia parkkiongelmia yksityisellä alueella ei ole käytännössä edes ollut muutamia harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Jos taloyhtiö tai yksityinen alue kokee että joku tahallisesti parkkeeraa vituilleen heidän alueellaan aiheuttaen rasitetta/vahinkoa niin tekijän voi viedä suoraan oikeuteen ilman että tukeudutaan mihinkään erilliseen mafiaan. Suomessa ajettiin ja elettiin ongelmitta aivan hyvin vuosikymmeniä ilman että nämä rikollisjärjestöt ja heidän toiminta laillistettin.

Toinen vaihtoehto on säilyttää yksityinen systeemi, mutta reguloida se aivan puhki. Esim. erittäin lyhyaikaisesta virhepysäköinnistä josta ei ole haittaa muille sakottaminen kielletään, jokaisesta virheestä jonka yksityinen parkkifirma tekee otetaan 30-50% yrityksen omaisuudesta valtiolle ja myös raskas henkilökohtainen vastuu sakottajille.

Vaikka olen samaa mieltä, että yksityinen pysäköintivalvonta on kehityskeskustelun edessä, niin perustelusi hieman ontuu. Jos jossain paikassa on pysäköintikielletty, niin se on kielletty jopa avaimien heittämisen ajaksi. Ja samanlaista purinaa näkee jos kunnallinenkin antaa sen aikana sakot, joten suurin murheenaiheuttaja siinä lienee se että sai sakot ei yksityinen firma, vaikka kävi vain (parturissa, syömässä, punttisalilla ja) heittämässä avaimet kaverille. Joka paikassa saa lukea "olin poissa vain 15 sekunttia ja sinä aikana tuli sakko. No ihan hyvä että tuli, kielto on kielto.

Samaten en ole törmännyt niin huonoon ajokulttuuriin mitä Suomessa on missään muualla paitsi Venäjällä. Säännöistä vähän välitetään, ajetaan varmuuden vuoksi vasenmalla kaistalla, kaikilla minäminä -asenne. Kevyttä liikennettä ei kunnioiteta ollenkaan.

Onhan yksityisessä pysäköintifirmoissa ongelmansa, mutta ainakin mitä noihin taloyhtiöihin hallituksen jäsenien kertomuksiin on uskominen, tosi hyvin loppui pysäköinti pelastustielle jne.

Virhepysäköinnistä on aina haittaa, vaikka itselle siitä ei olisi.
 
Yksityinen valvonta saataisiin varmasti toimimaan, mutta koko touhun pitäisi tapahtua säännellysti viranomaisen valvovan silmän alla. Nyt lähinnä yksi moraaliton toimija/yritysrypäs on ottanut homman haltuun ja käyttää selvästi tilannetta hyväkseen. Harmillisesti tässäkin asiassa on valtiovalta melko kyvytön tekemään mitään konkreettista asian korjaamiseksi. Business on jopa niin kannattavaa, että pate-konserni on nähnyt vaivaa pystyttääkseen alalle omavalvontaa harjoittavan kulissi-kattojärjestön. Ilmeisesti ketään päättäjää ei kiinnosta, tai sitten Suomi ei ehkä olekkaan ihan niin korruptoimaton maa mitä annetaan ymmärtää.

Ihan varmasti näissä roistofirmoissa ollaan positiivisesti yllättyneitä, että homma saa jatkua edelleen, eikä loppua näy. Yksityisen pysäköintibusineksen järjestykseen laittamisen ei luulisi olevan mikään maailman vaikeimmin ratkaistava asia. Ainakaan tällaiselle valtiolle, jonka virkamieskunta halutessaan pystyy vuodesta toiseen pitämään vaikka nyt alkon monopolia pystyssä, kaitsemaan sähköröökiyrittäjiä jne.
 
Orpon tuleva hallitus tuskin alkaa lailla vaikeuttamaan näiden firmojen toimintaa. Suurimmat firmat takoo liikevaihtoa miljoonissa euroissa niin se on sitten hallitukselta pois jos niiden toiminta loppuu. Marinin hallituksella taisi mennä kaikki ajat koronanhoitoon ja natoon liittyminen.
lisäys: meillä on taloyhtiössä (villi)pysäköinti siistiytynyt paljon yksityisvalvonnan alaisuudessa, joten tarvetta on tämmöiselle firmoille mutta kuten LovelyWhore jo totesi niin joku laki olisi hyvä saada tähän hommaan.
 
lisäys: meillä on taloyhtiössä (villi)pysäköinti siistiytynyt paljon yksityisvalvonnan alaisuudessa, joten tarvetta on tämmöiselle firmoille mutta kuten LovelyWhore jo totesi niin joku laki olisi hyvä saada tähän hommaan.
Taloyhtiö voisi itse hoitaa laputuksen, samoin kuin kuka tahansa muukin kiinteistön omistaja/haltija. Mutta tuohan ei toimi alkuunkaan ilman massiivista perintä/juristiryhmää ja massoittain maksulappuja joka kannattelee kiristysbusinesta. Nuo kaikki firmat menisi 1/2 vuodessa nurin kun jokainen vain jättäisi laskut maksamattaa olisi aiheellisia tai ei. Se on yli vuoden projekti pyörittää läpi oikeusasteen ja firmojen rahat on kaput jo kauan ennen minkäänlaista maksupäätöstä joka sekin edellyyttää että on saatu haastettua tarpeeksi ”hyvä” tapaus. Toisin sanoen vaikka olisi rahaakin niin haastamalla kaikki rahaa menee kuluihin enemmän kuin virtaa sisään. Eli käytännössä suomalaiset voivat syyttää itseään kun maksavat laskut, homman saattamiseen fiksuun tilaan ei vaadittaisi kuin vähän kollektiivisuutta.

Ainoa oikeasti järkevä tapa hoitaa tuo olisi säätää laki jossa haltijavastuu ja lapun voisi kirjoittaa vain kiinteistön omistaja/haltija/as oy:n asukas ja minimi vaatimuksena voitaisiin pitää esim. 15min välein otettuja riittäviä kuvia ja todistajan lausuntoa että näin tosiaan on toimittu (ja kusettajille kiinnijäädessä automaattinen törkeäpetossyyte). Tuolla tavalla saataisiin ainakin asoy pysäköinti haltuun, jotain tyhjää teollisuustonttia lähtökohtaisesti edes turha kytätä.
 
Siitä on ollut puhetta mutta ongelmana on se, että ketkä ottaisivat ton "laputtajan" homman(valmis ottamaan virolais-ja mustalaisten vittuilut ja uhkailut vastaan) ja ollaanko taloyhtiönä valmis käymään tollaista perintäprosessia läpi. Helpommalla pääsee kun tekee valvontayhtiön kanssa se valvontasopimuksen.
 
Siitä on ollut puhetta mutta ongelmana on se, että ketkä ottaisivat ton "laputtajan" homman(valmis ottamaan virolais-ja mustalaisten vittuilut ja uhkailut vastaan) ja ollaanko taloyhtiönä valmis käymään tollaista perintäprosessia läpi. Helpommalla pääsee kun tekee valvontayhtiön kanssa se valvontasopimuksen.
Jos ketään ei homma napostele niin silloin ongelma ei ole sellaisissa mittasuhteissa että lappujakaan tarttisi kirjoittaa. Siksi tuo pitäisi nimenomaan olla vain omistajan näpeissä ja ”sakkotuloista” 75% valtiolle niin motivaatio kaikenlaiseen turhaan laputtamiseen olisi minimissä ja niitä lappuja kirjoitettaisiin vain oikeasti hyvästä syystä eli todellisista ongelmista.
 
Ainoa oikeasti järkevä tapa hoitaa tuo olisi säätää laki jossa haltijavastuu ja lapun voisi kirjoittaa vain kiinteistön omistaja/haltija/as oy:n asukas ja minimi vaatimuksena voitaisiin pitää esim. 15min välein otettuja riittäviä kuvia ja todistajan lausuntoa että näin tosiaan on toimittu (ja kusettajille kiinnijäädessä automaattinen törkeäpetossyyte). Tuolla tavalla saataisiin ainakin asoy pysäköinti haltuun, jotain tyhjää teollisuustonttia lähtökohtaisesti edes turha kytätä.
Ei tästä tulisi kyllä yhtään mitään. Jo nyt porukka tappelee täysin mielipuolisista asioista ja tähänkö sitten pitäisi vielä iskeä joku naapurikyylä? Olis kyllä äärimmäisen näppärä kiusanteon väline. Taloyhtiöhän siinä tämän hullun sekoilut maksais, kun yhtiön edustajana toimii.
 
Ei tästä tulisi kyllä yhtään mitään. Jo nyt porukka tappelee täysin mielipuolisista asioista ja tähänkö sitten pitäisi vielä iskeä joku naapurikyylä? Olis kyllä äärimmäisen näppärä kiusanteon väline. Taloyhtiöhän siinä tämän hullun sekoilut maksais, kun yhtiön edustajana toimii.
As oy on omistaja, hallitus ”haltija” ja voi näin ollen oikeuttaa jonkun/jotkut asukkaat (ei ulkopuolista) lappuja kirjoittamaan jollei hallitus itse viitsi hommaa hoitaa. Lisäksi se asukas ei voi yksin kirjoittaa lappua vaan tarvitaan todistaja joka vahvistaa tapahtuman vahvalla tunnistaumisella.

Eli asukas kuvaa ja lähettää servulle kuvan/kuvia saa ID:n jolla voi työntää uudet kuvat 15min päästä ja tämän jälkeen aukeaa todistajan vahvistaminen. Tämmöisen kansallisen järjestelmän koodaus ja appi kylkeen on ihan nappikauppaa.

Asoy hallitus ei luonnollisesti anna toimivaltuutta sekopäälle ja prosessi muutenkin sen verran vittumainen ettei lapun laitto ihan pienestä päähän pistosta onnistu. Sekä ankara sanktio vallan väärinkäyttämisen yrityksestä sammuttanee loputkin himot väärinkäyttää systeemiä.

Vähänkään epäselvät tapaukset automaattisesti pysäköijän eduksi. Ja rekkulan voisi tehdä saman järjestelmäm kautta ja se menisi ”omistajalle” (ei laputtajalle) ratkaistavaksi - jolla sitten myös ankara vastuu mikäli väärin perustein hylkää. Tämän päätöksen jälkeen ulosottokelpoinen mutta autoilija voi nostaa käräjillä kanteen kumoamisesta koska joku paikka on pakko olla valitukselle.

Tällöin homma olisi hyvin lähellä kunnallista valvontaa, virkavastuu korvattu todistajalla ja ankarilla sanktioilla…
 
Asuin taloyhtiössä jossa toisen talon alakerrassa oli kauppa.
99% autoilla tulijoista pysäköi kaupan eteen kun kauppa oli pieni muotoisen toriksi laskettavan alueen reunalla joka ei ole taloyhtiön tonttia vaan kaupungin pysäköinnin alaista aluetta.
Koska joku apina oli pitänyt omaa autoaan pysäköitynä talo yhtiön tontin puolella. Taloyhtiö teki soppari huijarifirman kanssa.

Kaupan edessä muutaman metrin päässä ovesta meni taloyhtiön tontinraja joka ei ole suoraa vaan ympyrän kaaren muotoinen niin kaupan eteen on mahdollista pysäköidä taloyhtiön tontin ulkopuolelle.
Jolloin pysäköinin valvonnasta ja mahdollisista sakoista vastaa pysäköinnin valvonta ja poliisi.
Kaupan eteen siis porukka pysäköi autoja "kadulle" ja osaksi taloyhtiön tontille.

Pysäköintihuijari firman sopimusrikkomus kyltti ja pysäköintikielletty liikennemerkki (joka ilmeisesti on laillinen aito kaupungin laittama liikennemerkki)
Huijari firman tyypit laputtaa kaikki autot ja osa porukasta varmaan maksaa kiltisti tietämättä ettei firmalla ole oikeutta valvoa pysäköintiä julkisellla alueella.

Tuo tontinrajan talojen edessä on melkein täydellinen puoli ympyrä ja toisen talon ulko-ovi on sitten toisessa reunassa tuota kehää kuin kauppa.
Tontin rajan tiedän koska pyysin isännöitsijältä kuvan missä menee taloyhtiön tontti kun huijarifirma laittoi kylttinsä.
Koska tiesin missä tontin raja menee niin pysäköin aina niin ettei auto ollut tontilla jos oli tarvetta jostain syystä saada auto lähelle ulko-ovea esimerkiksi tavaran kuskaamisen takia.

Jos tavaran lastausen tai purun takia kaupungin pysäköinnin valvonta olisi tullut paikalle heidän kanssa voi asiasta keskustella toisin kuin huijarifirman minioiden kanssa jotka vaan laittaa saman tien lapun autoon.

Huijarifirman tyypit kerran laputtivat sittten auton niin minä sitten soittelin isännöintijälle että voisiko ilmoittaa firmaan ettei heillä ole toimivaltaa liputtaa autoa että peruvat maksun sillä perusteella.
Huijarifirma sitten perui "maksun".
Ilmoitin myös kaupungin pysäköinnin valvonnasta vastaavalle virkamiehelle että onko hän tietoinen että huijarifirma "laputtaa" autoja kaupungin pysäköinninvalvonna alaisella alueella.
 
As oy on omistaja, hallitus ”haltija” ja voi näin ollen oikeuttaa jonkun/jotkut asukkaat (ei ulkopuolista) lappuja kirjoittamaan jollei hallitus itse viitsi hommaa hoitaa. Lisäksi se asukas ei voi yksin kirjoittaa lappua vaan tarvitaan todistaja joka vahvistaa tapahtuman vahvalla tunnistaumisella.

Eli asukas kuvaa ja lähettää servulle kuvan/kuvia saa ID:n jolla voi työntää uudet kuvat 15min päästä ja tämän jälkeen aukeaa todistajan vahvistaminen. Tämmöisen kansallisen järjestelmän koodaus ja appi kylkeen on ihan nappikauppaa.

Asoy hallitus ei luonnollisesti anna toimivaltuutta sekopäälle ja prosessi muutenkin sen verran vittumainen ettei lapun laitto ihan pienestä päähän pistosta onnistu. Sekä ankara sanktio vallan väärinkäyttämisen yrityksestä sammuttanee loputkin himot väärinkäyttää systeemiä.

Vähänkään epäselvät tapaukset automaattisesti pysäköijän eduksi. Ja rekkulan voisi tehdä saman järjestelmäm kautta ja se menisi ”omistajalle” (ei laputtajalle) ratkaistavaksi - jolla sitten myös ankara vastuu mikäli väärin perustein hylkää. Tämän päätöksen jälkeen ulosottokelpoinen mutta autoilija voi nostaa käräjillä kanteen kumoamisesta koska joku paikka on pakko olla valitukselle.

Tällöin homma olisi hyvin lähellä kunnallista valvontaa, virkavastuu korvattu todistajalla ja ankarilla sanktioilla…
Sä puhut nyt teoriassa. Mieti nyt käytännössä kuinka monta umpihulllua asyo eläkeläishallitustakin tästä maasta löytyy. Pirkko 75 v. kuvaa ja pena 80 v. todistaa, it-guru Jorma 65 v. auttaa raportoinnissa. Tellervo 85 v. hoitaa kyyläyksen.
 
Ilmoitin myös kaupungin pysäköinnin valvonnasta vastaavalle virkamiehelle että onko hän tietoinen että huijarifirma "laputtaa" autoja kaupungin pysäköinninvalvonna alaisella alueella.
Eikös tää nyt mene jo rikoksen puolelle? Virkavallan anastus lienee jos yksityisen firman tyypit laputtavat yleisellä tiellä eli kaupungin valvomalla aluella. Jos tällaisen paikan tietäisin omasta kaupungista niin kävisin tahallani pysäköimässä sinne jotta vois pyytää poliisia tutkimaan asiaa vähän tarkemmin.
 
Eikös tää nyt mene jo rikoksen puolelle? Virkavallan anastus lienee jos yksityisen firman tyypit laputtavat yleisellä tiellä eli kaupungin valvomalla aluella. Jos tällaisen paikan tietäisin omasta kaupungista niin kävisin tahallani pysäköimässä sinne jotta vois pyytää poliisia tutkimaan asiaa vähän tarkemmin.
Kyllä Helsingissä on esimerkiksi yleisiä teitä missä valvoo ulkopuolinen kaupungin tilaamana.
 
Kyllä Helsingissä on esimerkiksi yleisiä teitä missä valvoo ulkopuolinen kaupungin tilaamana.
Tässä nyt oli oletus, että ei ole tilattu. Vähän on kyllä epäilyttävä järjestely muutenkin, jos kaupunki siirtää viranomaiselle kuuluvaa toimintaa yksityiselle. Ettei kyse olis jostain kunnan omistamasta "tontista" ts. yksityisalueesta kuitenkin, tyyliin lentokenttä, satama, kauppakeskus? Ihan vaan koska kunnallista pysäköinninvalvontaa voi hoitaa ainoastaan viranhaltija ts. sitä ei voi ulkoistaa yksityiselle (laki pysäköinninvalvonnasta 10 § - 13 §).
 
Tässä nyt oli oletus, että ei ole tilattu. Vähän on kyllä epäilyttävä järjestely muutenkin, jos kaupunki siirtää viranomaiselle kuuluvaa toimintaa yksityiselle. Ettei kyse olis jostain kunnan omistamasta "tontista" ts. yksityisalueesta kuitenkin, tyyliin lentokenttä, satama, kauppakeskus? Ihan vaan koska kunnallista pysäköinninvalvontaa voi hoitaa ainoastaan viranhaltija ts. sitä ei voi ulkoistaa yksityiselle (laki pysäköinninvalvonnasta 10 § - 13 §).
https://maps.app.goo.gl/fVLdxhVRifUkvRL7A?g_st=ic vuosikaudet se kohta oli rajoittamatonta pysäköinnin suhteen, kuten suurin osa tuosta jakomäentiestä, mutta joku aika sitten siitä otettiin pieni pätkä mihin tuli aikarajoitus ja sitä valvoo yksityinen firma.
 
https://maps.app.goo.gl/fVLdxhVRifUkvRL7A?g_st=ic vuosikaudet se kohta oli rajoittamatonta pysäköinnin suhteen, kuten suurin osa tuosta jakomäentiestä, mutta joku aika sitten siitä otettiin pieni pätkä mihin tuli aikarajoitus ja sitä valvoo yksityinen firma.
Noi kaistaleet on mahdollisesti vuokrattu ko. taloyhtiölle talojen rakentamisen yhteydessä ja sen myötä mahdollista valvoa "yksityisaluetta" ulkopuolisen tahon toimesta. Ihan vaan päättelin tosta "vieraspaikat" tekstistä, ja talo kuitenkin rakennettu jossain 2011-2019 välillä. Sitä ennen ei ollut edes noita ulkopuolisia "kaistaleita". Jos ko. kaistaleet ei ole yksityisen tahon hallinnassa, niin järjestely olis yksinkertaisesti laiton.

Vähän kyseenalaiselta toi näyttää silti. Jos ei olis resurssien tuhlaamista, niin tätä vois jopa oikeusasiamieheltä kysyä. Helsingin kaupunki on saanut vastaavasta ainakin moitteita (ja muistaakseni todettu laittomaksi hallinto-oikeudessa) aiemmin. Tuo moite oli ennen nykyistä lakia, mutta nykyisessäkin laissa valvojasta sekä valvojan apulaisesta on säädetty, että pitää olla virkasuhteessa.
 
Noi kaistaleet on mahdollisesti vuokrattu ko. taloyhtiölle talojen rakentamisen yhteydessä ja sen myötä mahdollista valvoa "yksityisaluetta" ulkopuolisen tahon toimesta. Ihan vaan päättelin tosta "vieraspaikat" tekstistä, ja talo kuitenkin rakennettu jossain 2011-2019 välillä. Sitä ennen ei ollut edes noita ulkopuolisia "kaistaleita". Jos ko. kaistaleet ei ole yksityisen tahon hallinnassa, niin järjestely olis yksinkertaisesti laiton.

Vähän kyseenalaiselta toi näyttää silti. Jos ei olis resurssien tuhlaamista, niin tätä vois jopa oikeusasiamieheltä kysyä. Helsingin kaupunki on saanut vastaavasta ainakin moitteita (ja muistaakseni todettu laittomaksi hallinto-oikeudessa) aiemmin. Tuo moite oli ennen nykyistä lakia, mutta nykyisessäkin laissa valvojasta sekä valvojan apulaisesta on säädetty, että pitää olla virkasuhteessa.
Ne on hekan(Helsingin kaupungin) asuntoja mitä siinä vieressä on. Ja talot on olleet vuosia pidempään pystyssä, kuin tuo pysäköinti muutos.
 
Ne on hekan(Helsingin kaupungin) asuntoja mitä siinä vieressä on. Ja talot on olleet vuosia pidempään pystyssä, kuin tuo pysäköinti muutos.
No siis, vaikka talot on kaupungin, se talojen tontti on silti "yksityisaluetta". Tosin se edellyttää, että valvottava alue on tosiasiallisesti vuokrattu hekalle/kuuluu maa-alueeseen, johon Helsingin kaupungin asunnot Oy:lla on hallintaoikeus. Kyltit näyttää tulleen 2019-2020 välillä, talot jossain 2011-2019 välissä. Tuo katuosan "erotus" jo ennen kylttejä talojen rakentamisen yhteydessä.

Googlen kuvassa kyltit on syyskuussa 2020 paikallaan. Kylttien ajoitusta voi mahdollisesti selittää kesäkuussa 2020 voimaan tullut tieliikennelaki, jossa ei enää ollut yksityisellä alueella ilman maanomistajan tai haltijan lupaa pysäköintiä kieltävää säännöstä. Säännöksen puute rajoitti olennaisesti kunnallisen pysäköinninvalvonnan oikeuksia toteuttaa valvontaa näillä muiden hallinnassa olevilla alueilla. Eli ehkä hyvää tarkoittanut vuokrasopimus vieraspaikkojen alueesta Hekan kanssa pakotti tämän ratkaisun käyttöönoton?

Oudoltahan toi näyttää silti.

E: Ja näemmä ko. talojen tontin jälkeen valvonta jatkuu normaalisti kunnallisena, vaikka muilla taloilla myöhemmin saman tien varressa on pihassa saman yksityisen firman valvontaa. Vahvistaa entisestään käsitystä, että uusien talojen pysäköintiin oli lohkottu tosta tienvarresta pienet pätkät. Samalla ajorata on kavennettu koko tontin matkalta, jolloin vois ehkä perustella, että tuo valvottu alue ei ole osa normaalia kadunvarsipysäköintiä, vaan nimenomaan ulkopuolisen hallussa olevaa aluetta. Enpä tiedä miksi siihen muuten olis edes vaivauduttu pysyvää estettä tekemään pelkkien maalausten sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Noi kaistaleet on mahdollisesti vuokrattu ko. taloyhtiölle talojen rakentamisen yhteydessä ja sen myötä mahdollista valvoa "yksityisaluetta" ulkopuolisen tahon toimesta. Ihan vaan päättelin tosta "vieraspaikat" tekstistä, ja talo kuitenkin rakennettu jossain 2011-2019 välillä. Sitä ennen ei ollut edes noita ulkopuolisia "kaistaleita". Jos ko. kaistaleet ei ole yksityisen tahon hallinnassa, niin järjestely olis yksinkertaisesti laiton.

Vähän kyseenalaiselta toi näyttää silti. Jos ei olis resurssien tuhlaamista, niin tätä vois jopa oikeusasiamieheltä kysyä. Helsingin kaupunki on saanut vastaavasta ainakin moitteita (ja muistaakseni todettu laittomaksi hallinto-oikeudessa) aiemmin. Tuo moite oli ennen nykyistä lakia, mutta nykyisessäkin laissa valvojasta sekä valvojan apulaisesta on säädetty, että pitää olla virkasuhteessa.
Kiinteistö rajoja jos katsoo, tulee tuo mieleen että ovat erillisiä, omilla numeroilla. (tuon tien ja kevyenliikenteen väylän välissä)
Omistaako taloyhtiöt, vai ovatko vuokranneet, vai joku muu.
 
Omistaako taloyhtiöt, vai ovatko vuokranneet, vai joku muu.
Käytännössä niiden vieraspaikoiksi varattujen alueiden on pakko olla taloyhtiön tai muun "yksityisen" tahon hallinnassa, mutten toi valvonta olis täysin laitonta. Itse veikkaan, että ne on kaavoitettu jo taloja rakentaessa osaksi ko. taloyhtiön pysäköintiä, jotta saadaan paikkamäärien vaatimukset täyttymään tai jotain vastaavaa, vaikka tonttinumero olisi teknisesti eri. Eli hallintaoikeus vedetty käytännössä samaan nippuun talon tontin kanssa. Lakimuutoksen jälkeen systeemi meni vaan sekaisin, kun kunnallinen valvonta ei enää voinut vuokrattua aluetta valvoa samalla tavalla kuin aiemmin.

Piti ihan tarkastaa, niin olihan ne kaavoitettu ko. tontin (velvoite)pysäköintiin (41284 LPA sekä 41283 LPA) ja tästä on päätös sekä tämä muistio. Eli ihan kuten arvelin: Yksityinen ei valvo julkista pysäköintiä.
 
Kiva juttu että Aamulehdestä löytyy artikkeleita. Kerrotko vielä mistä siinä on kyse ja miten mahdollisesti liittyy ketjun aiheeseen.
Siellä oli kaupungin henkilökunta ryssinyt ja laputtanut muka maastopysäköityjä kaupungin politiikan vastaisesti.

Tämä ei tosiaan liity Parkkipaskaan ja muihin huijauslaskufirmoihin mitenkään. Tai siis yhtä paljon kuin joku prätkäjengin polvenrikkojan touhu liittyy ulosottoviraston mokaan.
 
Siellä oli kaupungin henkilökunta ryssinyt ja laputtanut muka maastopysäköityjä kaupungin politiikan vastaisesti.

Tämä ei tosiaan liity Parkkipaskaan ja muihin huijauslaskufirmoihin mitenkään. Tai siis yhtä paljon kuin joku prätkäjengin polvenrikkojan touhu liittyy ulosottoviraston mokaan.

No kyllä. Ei liity tämäkään yksityiseen mitenkään. Kaupunki laputtaa urakalla erästä aluetta urakalla. Taas kun siirrytään taajamaan ns. vastaavaan maastoparkkeeraukseen niin ketään ei kiinnosta. Vaikka kummastakaan ei ole haittaa. Itsekin joudun pysäköimään välillä metsään kun kertsin parkkipaikka on täynnä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 632
Viestejä
4 511 361
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom