• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Yhdysvaltain 45. presidentti Donald J. Trump

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 608
:facepalm:

Turkin "apu" toisessa maailmansodassa oli hyvin nimellistä; Turkki liittyi sotaan helmikuussa 1945 kun sota oli käytännössä voitettu. Malliesimerkki siitä, että tullaan vaan "osingonjaolle" muttei oikeasti tehdä mitään.

Turkki oli itseasiassa suurimman osan toisesta maailmansodasta melko natsimielinen ja solmi hyökkäämättömyyssopimuksen saksan kanssa vuonna 1941, ja turkki oli tärkeimpiä lähteitä saksan sotateollisuuden tarvitsemalle kromille.

Ja kurdit itseasiassa auttoivat liittoutuneita toisessa maailmansodassa.

Iraq Levies - Wikipedia



Kurdit on se porukka, joka nimenomaan on menestyksekkäästi sotinut ISISiä vastaan. Ja Turkki on myös hyvin aggressiivinen USAn toista liittolaista, kreikkaa kohtaan.

Turkki on lähinnä NATOn sisällä oleva viides kolonna, ei todellinen liittolainen.



SDF ei ole PKK.
No miten tuo muutti jotain Trumpin perustelusta :facepalm:
Pitäiskö sun twiitata suoraan orange manille?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 927
Täähän on jo monthy pythonia koko homma.
Japani on tällä hetkellä yksi jenkkien tärkeimpiä liittolaisia aasiassa, samoin saksa taistelussa terrorismia vastaan.
Kumpikaan ei normandiassa kovin paljoa liittoutuneita auttanut mikäli olen historian kirjoista lukemani ymmärtänyt oikein.
Eihän noin järjettömiä lausuntoja voi antaa kukaan joka pelaa täydellä pakalla.
Mutta vielä enemmän halveksun niitä jotka pää punaisena selittelee noita lausuntoja parhain päin.
Vähän niinkuin toisessa maailmansodassa, halveksun niitä miehitettyjen alueiden paikallisia jotka auttoivat saksalaisia enemmän kuin itse saksalaisia
miehittäjiä. Tai keskitysleirien capot, sama homma.
 
Liittynyt
19.04.2019
Viestejä
201
Trumpin tehtävä on toimia oman valtionsa parhaaksi. EUrooppa on itse vastuussa omista ongelmistaan valvomattomien rajojen suhteen..
Vaikka viestin kirjoittanut käyttäjä on bannattu, niin nostan tämän kommentin esiin, koska se heijastelee sitä suurta ristiriitaisuutta, mikä populistien kannattajissa esiintyy.

Populistit haluaa vähentää maahanmuuttoa = kannatetaan toimijoita ja asioita jotka tosiasiallisesti sitä lisäävät.
Populistit haluavat vähentää maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä kustannuksia = kannatetaan toimijoita ja politiikkaa, jotka niitä tosiasiallisesti lisäävät.
Populistit haluavat esiintyä patriootteina = Tosiasiallisesti kannatetaan vieraan vallan edustajia, jotka eivät aja Suomen tai suomalaisten etuja.
Populistit esiintyvät järjen, logiikan ja rauhallisuuden perikuvina = Reagoidaan ärsykkeisiin, panikoidaan ja julistetaan asiat ilman asianmukaista harkintaa tai ymmärrystä syy-seuraussuhteista.

Ja jos joku ei ymmärtänyt: Miksi ihmeessä Euroopan ja Suomen pitää maksaa USA:n (Trumpin) törttöilystä Lähi-idässä? Meillä lisääntyy kustannukset heidän toimiensa vuoksi: pakolaisten vastaanotto, rajavalvonta jne. Eikö tälle rahalle olisi parempaakin käyttöä kotimaassa, mm. vanhukset ovat hoitamatta, lastensuojelu retuperällä...? Kuullostaako retoriikka tutulta?

Ja jottei unohdu, se Trumpin muuri ja tiukentunut maahanmuuttopolitiikka - populistien suuri päiväuni:
Hondurasilainen Carla kyllästyi väkivaltaan, jätti tyttärensä ja osti lentolipun – Yhdysvaltojen tiukentunut rajapolitiikka tuo latinoita Espanjaan
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
suurta ristiriitaisuutta, mikä populistien kannattajissa esiintyy.
Heikot mielet ihailee "vahvoja" (lue: pöyhisteleviä) johtajia vaikka he kairaisivat itseä perseeseen. Trump, Putin, Edrogan, Orban, Johnson, kaikille löytyy Suomestakin äänekkäitä kannattajia ja suoranaisia ihailijoita vaikka käytännössä jokaisen toiminta on Suomen haitaksi, etenkin vähemmän koulutetun kansanosan, joka ei niin vaan voi nostaa kytkintä tai jonka työllisyys kärsii ensin kun maailmanmarkkinat horjahtelee.

Sitten on ne, jotka ei vaan voi enää luovuttaa kun on niin naurettavuuksiin asti liputettu jonkun vajaamieliseksi osoittautuvan puolesta. Osa taas tykkää vaan kun sanoo epäkorrektisti ja triggeröi ja aiheuttaa hörähdyksiä edgyissä loordeissa.
 

sushukka

Premium-jäsen
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 361
Aika paljon muuttui keskustelun sisältö täällä kun tuo yksi ritari sai banaanin. Nyt on ihan perustelujakin ja argumentointia asioiden eri kulmista sen sijaan että töksäytellään typeriä jääräpäisiä one-linereitä ilman mitään pohjaa. Tässäpä sen näkee ettei se montaa periaattellista naamaa tarvitse että saadaan turha loputtomiin venyvä vänkäys jostain itsestäänselvästä asiasta. Täällä nyt vielä porukka jaksaa yrittää puhua järkeä ja ehkä salaa toivoo että ehkä tuo ja tämäkin tomppeli ymmärtäisi kokonaisuuden jossain välissä, mutta harva nykyään enää jaksaa. Siitä sitten seuraa tämä luokkautuminen ja yhteiskunnan jakautuminen kun vähän enemmän perillä oleva porukka ei jaksa käydä tätä "valistustyötä" vähemmän valveutuneiden kanssa. Toki voidaan sitten mennä siihen koulutusjärjestelmään jne, josta luistaminen ja säästäminen on isoimpia syitä tähän suurenevaan vähemmän valveutuneiden ryhmään nykypäivänä. USA:ssa on jo pitkän aikaa ajettu alamäkeä tasa-arvoisen koulutusjärjestelmän ja vaadittujen minimitasojen kanssa. Tämä "thei took er jaabs"-porukka sitten onkin ensiluokkaista äänestysporukkaa Trumpin idealistisille ja epärealistisille maga-lupauksille.

Tämä on oikeasti huolestuttava suuntaus, koska juurisyitä on todella vaikea lähteä muuttamaan ja muutokset ovat hyvin hitaita. Lähtökohtana on usein köyhyys ja kurjuus, johon on helppo alkaa viljellä populistisia lupauksia. Historiasta näitä esimerkkejä löytyy ja lähimpänä varmaan Hitler. Inhottavuus tulee siitä että usein sen kurjuuden aiheuttavat juurikin ne tahot, jotka sinne valtaan haluavat. Heidän näkökulmastaan valveutunut, kouluttautunut ja terveen kriittisesti asoihin suhtautunut kansa on vain hankala hallita. Sitten taas se keskimääräisen dille kansa ei nykypäivän globaalissa kilpailussa pärjää, jolloin ollaan mukavassa noidankierteessä, josta hyötyy vain hyvin pieni valtaeliitti siellä keskellä. Jotenkin sitä itse toivoo että ihminen oppisi edes jossain vaiheessa, päästäisiin johonkin Star Trek-tyyppiseen yhteiskuntaidealismiin, mutta nämä nykypäivän Putinit, Trumpit, Erdoganit, Kim Jong Unnit, Xi Jinpingit yms. tahtovat horjuttaa uskoa todella pahasti.
 
Liittynyt
23.07.2019
Viestejä
128
Aika paljon muuttui keskustelun sisältö täällä kun tuo yksi ritari sai banaanin. Nyt on ihan perustelujakin ja argumentointia asioiden eri kulmista sen sijaan että töksäytellään typeriä jääräpäisiä one-linereitä ilman mitään pohjaa. Tässäpä sen näkee ettei se montaa periaattellista naamaa tarvitse että saadaan turha loputtomiin venyvä vänkäys jostain itsestäänselvästä asiasta. Täällä nyt vielä porukka jaksaa yrittää puhua järkeä ja ehkä salaa toivoo että ehkä tuo ja tämäkin tomppeli ymmärtäisi kokonaisuuden jossain välissä, mutta harva nykyään enää jaksaa. Siitä sitten seuraa tämä luokkautuminen ja yhteiskunnan jakautuminen kun vähän enemmän perillä oleva porukka ei jaksa käydä tätä "valistustyötä" vähemmän valveutuneiden kanssa. Toki voidaan sitten mennä siihen koulutusjärjestelmään jne, josta luistaminen ja säästäminen on isoimpia syitä tähän suurenevaan vähemmän valveutuneiden ryhmään nykypäivänä. USA:ssa on jo pitkän aikaa ajettu alamäkeä tasa-arvoisen koulutusjärjestelmän ja vaadittujen minimitasojen kanssa. Tämä "thei took er jaabs"-porukka sitten onkin ensiluokkaista äänestysporukkaa Trumpin idealistisille ja epärealistisille maga-lupauksille.

Tämä on oikeasti huolestuttava suuntaus, koska juurisyitä on todella vaikea lähteä muuttamaan ja muutokset ovat hyvin hitaita. Lähtökohtana on usein köyhyys ja kurjuus, johon on helppo alkaa viljellä populistisia lupauksia. Historiasta näitä esimerkkejä löytyy ja lähimpänä varmaan Hitler. Inhottavuus tulee siitä että usein sen kurjuuden aiheuttavat juurikin ne tahot, jotka sinne valtaan haluavat. Heidän näkökulmastaan valveutunut, kouluttautunut ja terveen kriittisesti asoihin suhtautunut kansa on vain hankala hallita. Sitten taas se keskimääräisen dille kansa ei nykypäivän globaalissa kilpailussa pärjää, jolloin ollaan mukavassa noidankierteessä, josta hyötyy vain hyvin pieni valtaeliitti siellä keskellä. Jotenkin sitä itse toivoo että ihminen oppisi edes jossain vaiheessa, päästäisiin johonkin Star Trek-tyyppiseen yhteiskuntaidealismiin, mutta nämä nykypäivän Putinit, Trumpit, Erdoganit, Kim Jong Unnit, Xi Jinpingit yms. tahtovat horjuttaa uskoa todella pahasti.
Näitä ihmisiä on aina ollut paljon jotka eivät juuri erityisemmin välitä faktoista ja nostavat omat tunnetilansa faktojen yläpuolelle. Yleensä tämä porukka erottuu aika helposti erilaisista keskusteluista ja heidän kanssaan keskustelu on erityisen raskasta. Aikaisemmin, kun informaatiota ei ollut näin paljon, niin nämä "sankarit" joutuivat maksamaan hintaa typeryyksistään. Typeryyksistä ei enää makseta hintaa.

Tällainen helposti erottuva isohko ryhmä on helposti hyödynnettävissä erilaisille tarkoitusperille (poliittisille, businekselle jne.). Samaan aikaan on entistä helpompaa tavoittaa suuria määriä ihmisiä kerralla. Siten kynnys perustaa vaikkapa nettilehti/puolue/tms. on kannattavampaa kohdistettuna juuri tietylle kohderyhmälle, varsinkin jos siihen kuuluu paljon ihmisiä.

Se, että näitä Trump-tyylisiä idiootteja nousee valtaan olisi periaatteessa vain pieni ongelma. Yhdestä henkilöstä aina pääsee eroon, mutta koska taustalla on paljon ihmisiä jotka tukevat näitä sekopäitä, niin siitä tulee suuri ongelma. Tähän ratkaisun löytäminen onkin jo astetta haastavampaa. Mikä on vielä huolestuttavampaa niin tämä tapahtuu hyvin koulutetuissa ja kehittyneissä länsimaissa. Sekä se, että nämä faktoista vähemmät kiinnostuneet ovat samalla myös sokeita faktoille joten heihin vaikuttaminen ei tule onnistumaan faktojen kautta eikä informaation määrää lisäämällä. Typeryyksistä pitäisi maksaa jotain hintaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 927
Samaa mieltä. Ennen vanhaan kun keskustelu oli ns. face to face vaikkapa jossain illanistujaisissa jne. niin typeryyksistä joutui maksamaan hinnan. Idioottia ei enää kutsuttu, idioottia nöyryytettiin, idioottia välteltiin ja idiootti katosi pikkuhiljaa kuviosta eikä kenenkään tarvinnut sitä enää kuunnella. Anonyymissä nettikeskustelussa hintaa ei ole (joku parinpäivän banni jos oikein perseilee, mutta sitäkään ei saa typerästä asiasisällöstä) ja siksi kaikki poliittiset/yhteiskunnalliset triidit ovat erittäin raskaita jokaisella foorumilla.
Itse olen raakasti pannut ignoreen joka ikisen henkilön jonka kanssa en keskustelisi netin ulkopuolella. Lista on saatanan pitkä, mutta ei vaan enää jaksa lueskella paskaa, hinnaksi typeryydestä olen laittanut siis paikan ignore listalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 173
Ei pitäisi tänne kuplaan postata, koska olen Trumpin kannattaja, eli populisti, ryssätrolli, idiootti ja ties mikä. Kysyn nyt kuitenkin mielenkiinnosta, että mitä se typeryys oikein poliittisessa keskustelussa mielestänne on? Sitäkö että keskustelija on eri mieltä kanssanne, vai että hän ei hyväksy teidän "faktoja" faktoina ja on siksi idiootti?

Suurin osa poliittisesta keskustelusta on mielipiteitä, arvoja, oletuksia ja arvailuja. Vain harvat asiat ovat oikeasti faktoja joista kiisteleminen on oikeasti idioottimaista. Yllättäen aihe myös nostattaa tunteita.

En edes kettuile, vaan ihmettelen oikeasti. Voitte toki myös pistää meikän suoraan ignoreen, koska olen melko varmasti eri mieltä kanssanne. :nb:
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 367
Ei pitäisi tänne kuplaan postata, koska olen Trumpin kannattaja, eli populisti, ryssätrolli, idiootti ja ties mikä. Kysyn nyt kuitenkin mielenkiinnosta, että mitä se typeryys oikein poliittisessa keskustelussa mielestänne on? Sitäkö että keskustelija on eri mieltä kanssanne, vai että hän ei hyväksy teidän "faktoja" faktoina ja on siksi idiootti?

Suurin osa poliittisesta keskustelusta on mielipiteitä, arvoja, oletuksia ja arvailuja. Vain harvat asiat ovat oikeasti faktoja joista kiisteleminen on oikeasti idioottimaista. Yllättäen aihe myös nostattaa tunteita.
Trumpin pöyristyttävä käytös ei varsinaisesti ole mikään mielipide vaan ihan kiistaton fakta (siitä riippumatta onko rikoksiin syyllistytty vai ei). Jos Trumpin käytöksessä et näe mitään ongelmaa, niin ehkäpä olet sitten juuri sellainen tapaus kuin Trumpin kannattaja stereotyyppisesti onkin.

Huom, mulla itselläni ei ole mitään lähtökohtaista isoa ongelmaa republikaanipresidenttien suhteen, ja jos vaikka Mike Pence astuisi virkaan niin kyllä sitä jaksaisi sen aikaa sietää mitä tarvitsee. Hän on varmaankin suurin piirtein terve ja normaali. Se kantaa jo pitkälle. Ja jos se junailisi jonkun aborttikiellon Amerikkaan, tai pakottaisi kaikki rukoilemaan Jeesusta aamuin illoin, niin ihan v*tun sama mulle, se on USA:n sisäinen asia eikä hirveästi hetkauta ulkomaailmaa. Tosin ei se sitä pystyisi junailemaan. Mutta noin niinkuin esimerkkinä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 013
Ei pitäisi tänne kuplaan postata, koska olen Trumpin kannattaja, eli populisti, ryssätrolli, idiootti ja ties mikä. Kysyn nyt kuitenkin mielenkiinnosta, että mitä se typeryys oikein poliittisessa keskustelussa mielestänne on? Sitäkö että keskustelija on eri mieltä kanssanne, vai että hän ei hyväksy teidän "faktoja" faktoina ja on siksi idiootti?
Hei.
Itse pidän Trumpia poliittisesti melko idioottina, mutta kerran tusinasta se on jossain oikeassa, eli olen vassari, ulisen ja mulla on orangemanbad-syndrooma. ;)
Nyt kun on uhriutumiset alta pois, niin typeryys on typeryyttä ihan normaalisti, poliittisessa keskustelussakin. Esimerkiksi jos vaikka vetää täysin käsittämättömiä Normandia-vertauksia Kurdeihin, kun niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Sitten täydellistä idiotismia on puolustella tuollaista typeryyttä, koska ei pysty myöntämään oman "joukkueen" tekemää virhettä.
Eri mieltä voi olla melkein mistä vaan. Haluatko vähän avata mistä "faktoista" nyt puhut?
Suurin osa poliittisesta keskustelusta on mielipiteitä, arvoja, oletuksia ja arvailuja. Vain harvat asiat ovat oikeasti faktoja joista kiisteleminen on oikeasti idioottimaista. Yllättäen aihe myös nostattaa tunteita.
Niistä mielipiteistäkin voi kyllä keskustella faktapohjaisesti. Sitten toki jos alkaa mustaa väittämään valkoiseksi, ollaan idioottimaisuuden puolella.
En edes kettuile, vaan ihmettelen oikeasti. Voitte toki myös pistää meikän suoraan ignoreen, koska olen melko varmasti eri mieltä kanssanne. :nb:
Ihan vapaasti mukaan vaan keskustelamaan.
Kehoitan kuitenkin jättämään nuo väsyneet oletukset pois jo heti kärkeen. Ei se eri mieltä oleminen mitään syntiä ole. Perseestähän se olisi, jos täällä ei vääntöä olisi silloin tällöin ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 927
Hyvin perusteltu erimielisyys ei ole idioottimaisuutta, talking pointtien (jotka on osoitettu paskaksi) jankuttaminen on.
Samoin selkeiden virheiden ympärillä suoritettu tapdance (sama jota uskovaiset tekevät esim. kun puhutaan raamatusta ja orjuudesta) on idioottimaisuutta.
Se ei ole keskustelua vaan paskanjauhantaa.
Maailma kehittyy keskustelulla jossa voidaan ottaa vastaan myös toisen puolen hyvät ideat, nythän ollaan poteroissa joista ei liikuta yhtään.
 
Liittynyt
23.07.2019
Viestejä
128
Eri mieltä asioista oleminen on erinomaisen hieno asia jos(!) perustelee kantansa hyvin. Olen muuttanut mielipidettäni asioista X, Y, Z kun olen ymmärtänyt toisen perusteluista, että en ole ajatellut asiaa tarpeeksi monipuolisesti. En ota vahvaa kantaa asioista joihin en ole perehtynyt hyvin. Asiat (varsinkin yhteiskunnan toimintaan liittyvät) ovat todella monimutkaisia.

Populistit ovat yleensä tunteidensa ohjaamia jotka eivät osaa perustella kantaansa faktoilla tai syvällisillä mielipiteillä. Perusteluiksi saa usein tunnekiihkoa joka ei kestä lähempää tarkastelua. Vaikka perehtyisi faktoihin ilman tunnekiihkoa voi silti tehdä vääriä johtopäätöksiä annetuista faktoista. Keskusteleminen voi silloinkin olla hyvin haastavaa, vaikka kaikki osapuolet arvostaisivat faktoja. Tähän rinnalle sitten sellainen osapuoli joka toimii enemmän tunteiden kautta eikä ole niin paljoa kiinnostunut faktoista. Miten hankalaa hänen kanssaan on käydä keskustelua merkityksellisesti asioista..

Edit: tulikin jo monta vastausta, mutta lisätään tämä vielä jonon hännille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 173
Trumpin pöyristyttävä käytös ei varsinaisesti ole mikään mielipide vaan ihan kiistaton fakta (siitä riippumatta onko rikoksiin syyllistytty vai ei). Jos Trumpin käytöksessä et näe mitään ongelmaa, niin ehkäpä olet sitten juuri sellainen tapaus kuin Trumpin kannattaja stereotyyppisesti onkin.
En varsinaisesti kysynyt Trumpista mitään, vaan että miten kanssakeskustelija todetaan idiootiksi mielipiteidensä takia. Mutta kun nyt vastasit, niin en sitä kiellä etteikö myös Trumpilla ole omat heikot hetkensä. Onko hänen "pöyristyttävä" käytös sitten kiistaton fakta vai ei? En osaa vastata, koska jokainen määrittelee pöyristyttävän käytöksen varmaan itse. Itse tykkään tuosta räväkästä fuck your feelings -tyylistä.

(Tämä nyt meni vähän reisille, ja tuli väärinymmärrys, koska en quotannut viimeisiä viestejä johon viittasin. Koitetaan jatkossa paremmin, vastataan nyt kuitenkin kaikille.)
 
Liittynyt
23.07.2019
Viestejä
128
Choo choo, Trump train in Minneapolis:



Ensi viikolla näitä tulee kolme lisää. Trumpilla vauhti päällä..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 173
Hei.
Itse pidän Trumpia poliittisesti melko idioottina, mutta kerran tusinasta se on jossain oikeassa, eli olen vassari, ulisen ja mulla on orangemanbad-syndrooma. ;)
Nyt kun on uhriutumiset alta pois, niin typeryys on typeryyttä ihan normaalisti, poliittisessa keskustelussakin. Esimerkiksi jos vaikka vetää täysin käsittämättömiä Normandia-vertauksia Kurdeihin, kun niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Sitten täydellistä idiotismia on puolustella tuollaista typeryyttä, koska ei pysty myöntämään oman "joukkueen" tekemää virhettä.
Eri mieltä voi olla melkein mistä vaan. Haluatko vähän avata mistä "faktoista" nyt puhut?

Niistä mielipiteistäkin voi kyllä keskustella faktapohjaisesti. Sitten toki jos alkaa mustaa väittämään valkoiseksi, ollaan idioottimaisuuden puolella.

Ihan vapaasti mukaan vaan keskustelamaan.
Kehoitan kuitenkin jättämään nuo väsyneet oletukset pois jo heti kärkeen. Ei se eri mieltä oleminen mitään syntiä ole. Perseestähän se olisi, jos täällä ei vääntöä olisi silloin tällöin ;)
Ensinnäkin, auts. Hyvin huomattu ja vastattu tuo vassari jne.

Kuten tuossa ylemmässä vastauksessa jo sanoin, meni reisille ja kyse ei ollut mistään erityisestä Trumpin sanomisista, vaan yleisesti ihmetytti miten keskustelukumppani leimataan idiootiksi. En seuraa tätä ketjua aktiivisesti, joten en tiedä onko joku puolustellut tuota Normandia-viittausta. Jopa itse pidin sitä todella outona.

Nuo faktat joista puhuin liittyi tuohon omaan kädettömyyteeni, etten quotannut viestejä. Tarkoitin yleisellä tasolla tilannetta, jossa vaikka asia x on päätetty faktaksi, koska vain päätetty. Sitten tämän faktan kyseenalaistaminen on idiotismia koska eri mielipide. Kehdataan vielä puhua jostain "valistamisesta". Näitä näkyy esimerkiksi ilmastonmuutoskeskustelussa erittäin paljon, samoin maahanmuuttojutuissa.

Väsyneistä oletuksista sen verran, että sillä vähäisellä seuraamisellakin tiedän kyllä miten täällä oletetaan. Trumpisti, populisti, alt-righteri, edgeloordi jne. Yksi noista jopa mainittu tällä sivullakin. Itsehän en välitä, olen noista varmaan jokaista, jos tarpeeksi venytetään skaalaa.

Koitan jatkossa quotaa viestit enkä kirjoittaa yleisellä tasolla. Tai ainakin esittän asian tarkemmin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 173
Hyvin perusteltu erimielisyys ei ole idioottimaisuutta, talking pointtien (jotka on osoitettu paskaksi) jankuttaminen on.
Samoin selkeiden virheiden ympärillä suoritettu tapdance (sama jota uskovaiset tekevät esim. kun puhutaan raamatusta ja orjuudesta) on idioottimaisuutta.
Se ei ole keskustelua vaan paskanjauhantaa.
Maailma kehittyy keskustelulla jossa voidaan ottaa vastaan myös toisen puolen hyvät ideat, nythän ollaan poteroissa joista ei liikuta yhtään.
Ei tähän taida olla mitään lisättävää. Alkuperäinen viestisi vaan jotenkin antoi kuvan, että eri mielipiteet tekevät keskustelijasta idiootin. Selkeni.

Eri mieltä asioista oleminen on erinomaisen hieno asia jos(!) perustelee kantansa hyvin. Olen muuttanut mielipidettäni asioista X, Y, Z kun olen ymmärtänyt toisen perusteluista, että en ole ajatellut asiaa tarpeeksi monipuolisesti. En ota vahvaa kantaa asioista joihin en ole perehtynyt hyvin. Asiat (varsinkin yhteiskunnan toimintaan liittyvät) ovat todella monimutkaisia.

Populistit ovat yleensä tunteidensa ohjaamia jotka eivät osaa perustella kantaansa faktoilla tai syvällisillä mielipiteillä. Perusteluiksi saa usein tunnekiihkoa joka ei kestä lähempää tarkastelua. Vaikka perehtyisi faktoihin ilman tunnekiihkoa voi silti tehdä vääriä johtopäätöksiä annetuista faktoista. Keskusteleminen voi silloinkin olla hyvin haastavaa, vaikka kaikki osapuolet arvostaisivat faktoja. Tähän rinnalle sitten sellainen osapuoli joka toimii enemmän tunteiden kautta eikä ole niin paljoa kiinnostunut faktoista. Miten hankalaa hänen kanssaan on käydä keskustelua merkityksellisesti asioista..

Edit: tulikin jo monta vastausta, mutta lisätään tämä vielä jonon hännille.
Tämäkin selkeni. Kunhan faktat tarkoittavat oikeita faktoja, vaikka olisivatkin omalle kannalle ikäviä. Ei tarvitse kuin kuunnella eduskunnan kyselytunti, ja faktat ovat populismia, omat vastakkaiset mielipiteet absoluuttisia faktoja ja kysymykset eivät ole kysymyksiä.

Simmosta, asia selveni paljon. Ilman meikän mokailua olisi varmaan selvennyt aiemminkin. :happy:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 608
Trumpilla on vaa'assa kaksi osapuolta, joista toinen on pitkäaikainen ja voimakas alueellinen kumppani, toinen huomattavasti heikompi kaikessa muussa paitsi ehkä sisussa. Osapuolet ovat tapelleet keskenään Osmannien valtakunnan hajoamisesta lähtien.

USA auttoi kurdeja taistelussa ISISiä vastaan. USA:lla on Turkissa taas strategisesti merkittävä tukikohta. Kummallako näistä on enemmän merkitystä nyt kun savu on vähän hälvennyt, ISIS käytännössä lyöty ja odotellaan uutta sählämikonfliktia?

Kyseessä on kylmä suurvaltapolitiikka ja toisaalta Trumpin kiinnostus toimia hiekkalaatikon poliisina nolla. (Väärä hiekkalaatikko)

Miksi se olisikaan USA:n tehtävä?

Edelleen se joka hyökkää, on Erdogan. Soo soo sanoi EU.

Kannattaa miettiä, kuinka paljon amerikkalaisten verta on vuodatettu Euroopassa. Ja varautua siihen ettei se jatku. Tai ollaan kivoja Turkille, kivoja Iranille ja kyllä ne siitä muuttuu esimerkin voimalla.

Edit. Ja näköjään offtopic on ketjussa sallittu taas oikein ämpärikaupalla. Kaikki sitä harrastavat ovat idiootteja ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 173
Offtopic oli täysin meikäläisen vika, ja otan vastuun jos tässä rikottiin jotain sääntöä. Tuntui vain oikealta vastata henkilöille, jotka vaivautuivat vastaamaan viestiini. En toki enää vastaa tuohon aiheeseen, koska asia varmaan tuli jo selväksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 367
Choo choo, Trump train in Minneapolis:



Ensi viikolla näitä tulee kolme lisää. Trumpilla vauhti päällä..
Vieläköhän Trump jatkaisi "rallejaan" siinäkin tapauksessa, että voittaisi ensi vuoden vaalit?

Jotenkin älytöntä, että presidentin koko ensimmäinen kausi on periaatteessa vaalikampanjointia seuraavaa kautta varten... Ja Trump on tätä totta tosiaan harrastanut enemmän ja selkeämmin kuin kukaan muu pressa, joka mieleen tulisi, ja on nyt siis syyteharkinnassakin asiaan liittyvien ulkomaan ulottuvuuksien vuoksi.

Kyllähän toi USA:n poliittinen systeemi on muutenkin aika rikki. Yksi tapa korjata sitä olisi presidentin vallan vähentäminen, mutta toki kongressissakin kaksipuoluejärjestelmä aiheuttaa ongelmia. Ja yksi tapa korjata SITÄ olisi esimerkiksi liittovaltion vallan vähentäminen suhteessa osavaltioihin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Pieni kokoelma aamukahvin aikana vastaan tulleista trump otsikoista, jos Pence olisi presidenttinä niin politiikka olisi paljon tylsempää, ehkä luettaisiin kerran kuukaudessa joku juttu että Pence tykkää kahvista ilman maitoa. Trump osaa viihdyttää jossai mitään muuta osaakkaan:


Trumpin avustajalla pokkaa mennä live yleisön eteen arvioimaan että trumpin ÄO on 180:

Giulianin Biden-lokakampanja yhteistyökumppanit pidätettiin ja nyt trump ei enää tiedä niistä mitään:

Taas yksi reppuli lisää hyppää pois trump-junasta:
Republican Congressman Says 'Pull My Name Off the I Support Donald Trump List' After Trump's Syria Withdrawal
Ja vielä lopuksi, muistaako joku vielä trumpin seinän, josta on mahdotonta mennä yli? 8-vuotiaat tytötkin pääse siitä yli ilman apuvälineitä:
8-Year-Old Girl Shows How 'Impenetrable' Trump's Border Wall Actually Is By Easily Climbing Up And Over It
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
185
klo 10:23: Donald Trump valotti tiedotustilaisuudessa syitä Yhdysvaltojen päätökselle lopettaa kurdien tukeminen Pohjois-Syyriassa. Trumpin mukaan Yhdysvallat ei ole kurdeille velkaa, sillä kurdit eivät auttaneet Yhdysvaltoja "toisessa maailmansodassa tai Normandiassa".
Tämä heitto saattoi lopulta olla vain vaalityötä. Mikäpä amerikkalaisiin patriootteihin paremmin vetoaisi kuin kunnian päiviin viittaaminen.
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 162
Tämä heitto saattoi lopulta olla vain vaalityötä. Mikäpä amerikkalaisiin patriootteihin paremmin vetoaisi kuin kunnian päiviin viittaaminen.
Varmaan oli, mutta ei sitä tarvitse noin tyhjäpäisellä tavalla ja sopimattomaan yhteyteen heittää.
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
682
Trumpilla on vaa'assa kaksi osapuolta, joista toinen on pitkäaikainen ja voimakas alueellinen kumppani, toinen huomattavasti heikompi kaikessa muussa paitsi ehkä sisussa. Osapuolet ovat tapelleet keskenään Osmannien valtakunnan hajoamisesta lähtien.

USA auttoi kurdeja taistelussa ISISiä vastaan. USA:lla on Turkissa taas strategisesti merkittävä tukikohta. Kummallako näistä on enemmän merkitystä nyt kun savu on vähän hälvennyt, ISIS käytännössä lyöty ja odotellaan uutta sählämikonfliktia?

Kyseessä on kylmä suurvaltapolitiikka ja toisaalta Trumpin kiinnostus toimia hiekkalaatikon poliisina nolla. (Väärä hiekkalaatikko)
On aikoihin eletty kun ollaan asiasta samaa mieltä. USA:lla on ongelma, he ovat liittoutuneet kahden tahon (Turkki ja Kurdit) kanssa joilla on keskenään todella pitkä vihanpidon historia. ISISin lyöminen oli kaikilla osapuolilla yhteisissä intresseissä, mutta kun homma oli (melkein) viety loppuun, alkoi vanhat ongelmat pulpahdella esiin. Mikä sitten oli motivaattorina näin nopeaan aikatauluun?

1. Turkki pelkäsi että kurdit ehtivät kaivautua poteroihinsa ja perustaa Kurdistanin ultrasekasortoisen Syyrian pohjoisosiin. Efektiivisesti kurdit levittäytyvät jo nyt lisäksi Irakin pohjoisosiin, osin myös Iraniin ja katsovat että Turkin eteläosat kuuluisivat heille.
2. Turkissa on pakolaisina miljoonia syyrialaisia jotka olisi kiva palauttaa kotimaahansa
3. Trump oli antanut vaalilupauksen että joukkoja vedetään kotiin eikä sotkeuduta konflikteihin

Turkki oli asiassa varmastikin aloitteellinen osapuoli ja saattoi olla että Erdoganilla on joitain asioita joilla puristaa Trumppia toimimaan nopeammin kuin tämä olisi ehkä tahtonut.

Ainoa varjopuolihan tässä on että jo ennestään kolhiintunut USA:n maine toiminnasta kumppaneitaan kohtaan otti ison iskun lisää eikä tämä varmasti unohdu hetkeen. Kyllä Trumpillekin on varmasti teroitettu ennen päätöstä mitkä ovat seuraukset. Se että ukko horisee Normandiasta menee sitten jo puhtaasti komedian puolelle.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Ainoa varjopuolihan tässä on että jo ennestään kolhiintunut USA:n maine toiminnasta kumppaneitaan kohtaan otti ison iskun lisää eikä tämä varmasti unohdu hetkeen. Kyllä Trumpillekin on varmasti teroitettu ennen päätöstä mitkä ovat seuraukset. Se että ukko horisee Normandiasta menee sitten jo puhtaasti komedian puolelle.
Itse asiassa olen kohtuu varma, että tuossa on Trumpin suurin ongelma paskan puhumisen lisäksi. Tehdään ulkopoliittisesti hyvin lyhytnäköisiä päätöksiä, jotta saadaan oma toiminta näyttämään paperilla paremmalta ja voidaan keskittyä puhtaasti seuraaviin vaaleihin tietäen, että seuraaja joutuu sitten aikanaan sammuttamaan tulipalot. Samalla todennäköisyys sille, ettei ole kantamassa vastuuta kritiikistä presidenttikauden jälkeen kasvaa vuosi vuodelta. Tosin tuntuu, että Trumpin mielestä kaikki esitetty kritiikki on valhetta :D. Ja sitten 1-5 vuoden päästä kun seuraaja joutuu korjaamaan edeltäjän aiheuttamia sotkuja, voidaan hieman asioita vääristelemällä korostaa omaa erinomaisuutta.
 

sushukka

Premium-jäsen
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 361
Karmeaa katseltavaa tämä alkaa olla. Tuntuu että joku ratas on irronnut orangemanin päästä pian kokonaan. Ei uskalla ajatellakaan minkälainen mahdollinen jatkokausi olisi. Tuttu kertoi töistään, jossa tapaa paljon mm. amerikkalaisia, että nyt vielä enemmän tuon Niinistö-fiaskon jälkeen siellä on useampi sanonut, että heillä alkanut vakavasti tulla ajatus muuttaa Suomeen plan-B:nä jos Trump valitaan seuraavalle kaudelle. Ironista tässä on se, että noin 80% Trumpin tekemisistä johtaa täysin päinvastaiseen lopputulokseen kuin hänen isosti toittomansa vaalisloganinsa "make America great again". On hurjaa seurata miten pahasti yksi mies saa noin ison "demokraattisen" maan asiat ryssittyä muutamassa vuodessa. Edessä on valtava imagonkiillotustyö jollain raukalla, joka tuohon pestiin Trumpin jälkeen valitaan.

Edelleenkin katsokaa sellainen leffa kuin Idiocracy. Se on oikein viihdyttävä komedia, joka pelottavasti alkaa vuosi vuodelta tuntua enemmän dokumentilta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 952
Entinen jenkkien Ukrainan suurlähettiläs saapui kuultavaksi, Giuliannin kaksi yhteistyökumppania pidätetty juuri ennen kuin kerkesivät Wienin koneeseen. Kaupunki, johon Giuliannin piti mennä myös. Kaksikkoa epäillään vaaliraharikoksista ja ovat jaelleet ulkomaalaista rahaa Trumppia tukevalle ryhmälle.

Alkaa löytyy jo aika paljon ja silmukka kiristyy. Giulianni esitellyt tv-lähetyksessä papereita, jotka on alt-right sivustojen propagandaa. Hyvä johto tuolla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 875
On aikoihin eletty kun ollaan asiasta samaa mieltä. USA:lla on ongelma, he ovat liittoutuneet kahden tahon (Turkki ja Kurdit) kanssa joilla on keskenään todella pitkä vihanpidon historia. ISISin lyöminen oli kaikilla osapuolilla yhteisissä intresseissä, mutta kun homma oli (melkein) viety loppuun, alkoi vanhat ongelmat pulpahdella esiin. Mikä sitten oli motivaattorina näin nopeaan aikatauluun?
Turkki ei ole tehnyt mitään ISISksen nujertamiseksi, sensijaan ostivat heiltä sodan alussa öljyä.
 
Liittynyt
19.04.2019
Viestejä
201
Arvot ratkaisee ei faktat. Faktat toki ohjailee päätöksentekoa, mutta arvot lopulta ratkaisee.

Tästä syystä, vaikka Trump sanoisikin jotain mikä voisi olla faktisesti oikein, mutta jos se sotii ihmisten arvomaailmaa vastaan, niin sitä vastustetaan. Ja itseasiassa kuuluukin vastustaa.

Mitkä ovat Trumpin arvot; rehellisyys, avoimuus vai oikeudenmukaisuus? Vai olisiko paremmat itsekkyys, valta, raha?
 

Sceppe

Team Tokmanni - on kahisevaa
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 162
Arvot ratkaisee ei faktat. Faktat toki ohjailee päätöksentekoa, mutta arvot lopulta ratkaisee.

Tästä syystä, vaikka Trump sanoisikin jotain mikä voisi olla faktisesti oikein, mutta jos se sotii ihmisten arvomaailmaa vastaan, niin sitä vastustetaan. Ja itseasiassa kuuluukin vastustaa.

Mitkä ovat Trumpin arvot; rehellisyys, avoimuus vai oikeudenmukaisuus? Vai olisiko paremmat itsekkyys, valta, raha?
Trumpin kannattajat näkevät asian juurikin niin, että Trumpin arvot ovat rehellisyys, avoimuus ja oikeudenmukaisuus. Esimerkiksi jos Trump sanoo, että haluaa tarttua naisia mirristä, niin se katsotaan positiivisena asiana, koska Trump on tällöin avoin ja rehellinen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Alkaa tosiaan tulla jatkuvasti lisää reppuleita jotka on päättänyt etteivät enää tue trumppia, joka päivä 1-2 julkisesti tulee lisää. Tätä tahtia mikä on tilanne kun impeachment äänestys tulee senaattiin? Toki voivat vielä saada rivinsä kokoon, mutta kannattaako niin enää toimia?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 952
Alkaa tosiaan tulla jatkuvasti lisää reppuleita jotka on päättänyt etteivät enää tue trumppia, joka päivä 1-2 julkisesti tulee lisää. Tätä tahtia mikä on tilanne kun impeachment äänestys tulee senaattiin? Toki voivat vielä saada rivinsä kokoon, mutta kannattaako niin enää toimia?
Mitä enemmän pollit näyttää impeachmentin puolesta, niin kääntyy reppuleidenkin päät sen mukaan. Nyt oli jo 51% äänestäjistä, jotka kannattaa impeachmenttia ja viraltapanoa.
 

Holotna

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 378
Trumppi on tuhoon tuomittu, osa 666.

Pöhinästä päätellen se tekee uuden presidentinvaalien kannatusennätyksen amerikoissa.
Tähän asti kannatus on vain noussut mitä enemmän kohua syntyy tuskin se siitä miksikään tulevallakaan kierroksella muuttuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 013
Jotenkin olisi musta aika epätodennäköistä, että Trump ei istuisi tätä kautta loppuun asti. Se on kuitenkin republikaaneillekin eri asia kritisoida oman tiimin istuvaa presidenttiä, kuin ihan oikeasti lähteä erottamaan sitä.
Mikäli Biden tulee vastaan, niin laitan muutaman kympin Trumpin valinnan puolesta vetoa. Oikeastaan siinä tapauksessa jopa toivon Trumpin voittoa.
Vittu muutama vuosi sitten ajattelin, että Trumpin voitossa olisi ainakin se positiivinen puoli, että demokraatit vähän ravistelisivat sitä omaa eliittiään, mutta paskan vitut :D
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
6 669
Jotenkin olisi musta aika epätodennäköistä, että Trump ei istuisi tätä kautta loppuun asti. Se on kuitenkin republikaaneillekin eri asia kritisoida oman tiimin istuvaa presidenttiä, kuin ihan oikeasti lähteä erottamaan sitä.
Mikäli Biden tulee vastaan, niin laitan muutaman kympin Trumpin valinnan puolesta vetoa. Oikeastaan siinä tapauksessa jopa toivon Trumpin voittoa.
Vittu muutama vuosi sitten ajattelin, että Trumpin voitossa olisi ainakin se positiivinen puoli, että demokraatit vähän ravistelisivat sitä omaa eliittiään, mutta paskan vitut :D
näköjään neljä vuotta ei riittänyt DNC:lle tajuamaan ilmiselvyyttä. Itse yritän luottaa siihen että nämä nykyiset idiootit ovat seiskakymppisiä ja nuorempi polvi - ja kyselyihin vastaavat - vähän fiksumpaa porukkaa. Ehkä sitten 2040 vaaleihin
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 952
Stupid endless wars ja tärkein sana tuossa on tuo stupid. Jos siellä ei ole Trumpille diilejä, se on stupid endless war. Muuten loputtomat sodat on ihan hyviä, kun saa diilejä [emoji16]

Trump hävisi eilen paljon oikeudessa. Seinän rahoitus ei tule armeijan budjetista ja verotietoja pitää avata. Myös Giulliani lensi bussin alle. Trump ei enää tiedä, onko Rudy hänen asianajaja [emoji16]

Alkaako pakka sortuu?
 

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
WP: Turkki ampui tahallaan tykistötulta kohti Yhdysvaltain joukkoja Syyriassa – tilanne vakavampi kuin ensin kerrottiin: ”Tämä ei ollut vahinko”

Nyt alkaa kiinnostella miten trump vastaa. Ollaan luomassa sellaista sotkua että Suomessakin alkaa kohta väkimäärä kasvaa.
Arvaisin että ensin uhkaillaan ydinpommilla, sitten kerrotaan että Erdogan on todella hieno mies ja tehtiin tosi hyvä diili (Istanbuliin avataan toinenkin Trump tower).

Pitää muistaa että vahva Eurooppa ei ole Putinin eikä Jenkkien mieleen, joten minua jaksaa edelleen hämmentää että ihmiset kuvittelevat että Trump ajattelisi jotenkin Euroopan etua. Mitä kauheamman sotkun ne saa aikaa, sitä huonompi asia Euroopalle ja sitä parempi Putin/Trumpille.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
105
Tuli vain mieleen hullu ajatus. Ei kai Trump ole niin hullu, että antoi Turkille vapaat kädet kurdien suhteen, kääntääkseen huomion pois tutkinnasta.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 967
Tuli vain mieleen hullu ajatus. Ei kai Trump ole niin hullu, että antoi Turkille vapaat kädet kurdien suhteen, kääntääkseen huomion pois tutkinnasta.
Hyvinkin mahdollista.

Edit. Ja hyvinhän tuo on toiminut, melkein kaikki median huomio on siirtynyt Syyriaan ja Turkkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 857
Hyvinkin mahdollista.

Edit. Ja hyvinhän tuo on toiminut, melkein kaikki median huomio on siirtynyt Syyriaan ja Turkkiin.
Lisäksi Trump ei itse määrännyt joukkoja hyökkäämään minnekään, tai tehnyt mitään hyökkäyskäskyä, kuten aiemmat pressat, kun halusivat kääntää huomiota muihin asioihin. Ovela ketku tuo Trump, mutta samalla myös idiootti. Kommenttini on kyllä ristiriitainen, myönnetään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Jos ei olisi jatkuvasti kohua kohun perään niin joku voisi jo kiinnittää huomiota tähän miten on otettu rahaa seinästä ennätystahtiin: Donald Trump lähellä ennätyksiä: Budjettivaje lähestyy haamurajaa
Missähän kohtaa tässä tulee raja vastaan? Kun samalla tuhotaan aktiivisesti yhteistyö kumppanien kanssa niin se seinä lopettaa jossain vaiheessa sen rahan lainaamisen ja alkaa vaatia palautuksia. Vai onko kyseessä todella taikaseinä joka vaan jakaa lisää jakamisen ilosta?
 

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
Jos ei olisi jatkuvasti kohua kohun perään niin joku voisi jo kiinnittää huomiota tähän miten on otettu rahaa seinästä ennätystahtiin: Donald Trump lähellä ennätyksiä: Budjettivaje lähestyy haamurajaa
Missähän kohtaa tässä tulee raja vastaan? Kun samalla tuhotaan aktiivisesti yhteistyö kumppanien kanssa niin se seinä lopettaa jossain vaiheessa sen rahan lainaamisen ja alkaa vaatia palautuksia. Vai onko kyseessä todella taikaseinä joka vaan jakaa lisää jakamisen ilosta?


Kukaan on tuskin yllättynyt? :D
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 723


Kukaan on tuskin yllättynyt? :D
Tuohan on aika monikerroksinen juttu. Obamalla oli 2011 vähemmän vajetta kuin silloin kun esitti tuon lauseensa asiasta vuonna 2007 ja Trumpilla on nyt vähemmän vajetta kuin sillon kun esitti lauseensa asiasta vuonna 2011.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 952
Tuohan on aika monikerroksinen juttu. Obamalla oli 2011 vähemmän vajetta kuin silloin kun esitti tuon lauseensa asiasta vuonna 2007 ja Trumpilla on nyt vähemmän vajetta kuin sillon kun esitti lauseensa asiasta vuonna 2011.
Onko vaje noussut vai laskenut kummankin kaudella?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 831
Viestejä
4 240 781
Jäsenet
71 257
Uusin jäsen
KaappiKommari

Hinta.fi

Ylös Bottom