Miksi? Tuon äänestyksen tarkoitus on vain pakottaa Trump julkaisemaan ne. Ei sille ole mitään estettä eikö olisi voinut julkaista ne jo moneen kertaan halutessaan. Äänestystulos vaan on jo tiedossa niin nyt esitetään fanclubille.
Miksi-kysymykseen varmaankin esitit ihan oikean vastauksen eli esitys fanclubille. Oikeampaa vastausta ei ainakaan mulla ole tiedossa. Mulla nyt vaan ainakin on odotukset sen puolella että tuo äänestystulos onnistuisi pakottamaan Trumpin julkaisemaan ne.
AkiL sanoi:
Kyllä. Hyvä asia, että Trump nyt vihdoin puoltaa julkaisua. Samaan hengen vetoon mietin, että mikä spinni sieltä on tulossa, kun pari päivää sitten se oli "Epstein Hoax". Valkoinen talo ja Trump kun suoltavat koko ajan paskaa / valheita ulos, ei koskaan tiedä.
Syyt puoltaa voivat olla vilpilliset, mutta hyvä jos paljastavat ja hyvä alku jos kannattavat paljastusta, en tiedä paljastavatko.
Oletko katsonut koko haastiksen? Muuttiko tämä editointi sinun mielestäsi Trumpin retoriikkaa ja sanomaa merkittävästi? Ja disclaimer: Kömpelösti editoitu, hyvä että nousee puheisiin, hyvä että johto teki johtopäätökset. Samanlaista selkärankaa voisi odottaa poliitikoiltakin.
En ole katsonut kokonaan, mutta vertailin lauseet ennen ja jälkeen sen "walk down to the capitol" ja ennen ja jälkeen sen "we're gonna fight like hell". Ei tuollainen taisteluretoriikka uutta ole politiikassa, mutta kun hän sanoi we're gonna walk down to the capitol, hänen jatkolauseensa ei viitannut taisteluun. BBC:n editoimassa versiossa viittasi. Jos toi olisi asiallinen tapa editoida puheita, jopa varovaisesta Salesta olisi saanut aika räväköitä puheita aikaan (tekisi mieli oikeastaan tehdä tästä jokin esimerkkileikkaus).
En mä sitä kiistä ettei se puhe kokonaisuudessaan olisi ollut vajakkeja kiihottavaa retoriikkaa, mutta silti noiden kahden eri lauseen yhteensovittaminen kärjisti sitä mikä on vääristelyä. Musta se oli BBC:ltä vaan tyhmä veto lähteä tekemään noin härski editointi kun se on lähinnä jonkun tubettajan tasoa puolueettomuudessaan ja asiallisuudessa.
Poliitikkoja seuratessa tulee päivittäin sellainen olo että heiltä odottaisi enemmän selkärankaa, kunpa lehdistö ei olisi vajonnut yhtä alas nykyajassa.
Vääristelyn pitäisi olla tahallista. Nyt tää vaikuttaa enemmänkin olevan vaan huonoa editointia ja ajattelemattomuutta.
Hyvin värittyneet lasit saa olla päässä jos vaikutti tahattomalta. Ei BBC:n kokoinen media tee maailman kontroversaaleimmasta valtion päämiehestä ja "maailman ykkösmiehen" pallilla seisovasta narsistista vahingossa kärjistettyjä juttuja vaan se on asenteellista journalismia.
Jos mä sanon, että se oli oikea ratkaisu, niin missä mä puolustelen?
Viittasin editoinnin puolusteluun ja siihen että jos väki ottaa loparit tuon keissin takia niin siinä on miettimistä oliko se editointi puolustelemisen arvoinen temppu BBC:n tasoiselta medialta. Tota tasoa voisi oikeasti odottaa joltain dem/rep kiihkotubettajilta tai MV-lehdeltä. Edes Seiska ei taida harrastaa ton tason videoleikkelyä, vaikka se klikkiotsikoissa nykyään onkin normi että liitetään otsikkoon henkilön x pöyristys, ajatusviiva ja henkilön y lauseen osa eri asiasta kuin henkilöstä x.
Niin kuten sanoin, huonosti leikattu. Jos katsot kokonaisuuden, siellä on useita kohtia leikattu. Eikä ne ole missään kronologisesssa järjestyksessä. Niitä on pakko leikata. Jälkikäteen helppo sanoa, että siihen olisi voinut laittaa väliin kommentoijan pätkän.
Niin, toimittajana itse olisin sen ekan sivulauseen liittänyt siihen toiseen sivulauseeseen joka sen jälkeen tuli enkä täysin eri lauseeseen. Ei siinä sen isompaa virhettä ollut, mutta päivänselvästi se oli tarkoituksellinen ja aika alhainen noin arvovaltaiselta medialta.
Nyt tätä oon joutunut jo puimaan ihan vaan yhden pointtini esille tuomiseksi niin paljon tässä ketjussa että se varmasti jonkun mielestä näyttää ihan siltä että mua suututtaa ihan hirveästi tämä. Sanottakoon että en nakkaa kissanpaskaakaan sille miten paljon Trumpin sanoja vääristellään ja paljonko hän saa paskaa niskaansa. Olen vain halunnut tuoda sen pointin täällä julki että BBC alitti tuossa riman. Moni tuntuu nyt kieltävän sen rehellisyyden itseltään vain siksi että nauttii niin kovasti siitä että kohde oli Trump.
Ymmärrän siis kyllä ihan hyvin, miksi niin moni suhtautuu tähän näin ja suhtautuisi eri lailla jos se olisi kohdistunut johonkuhun vähän asiallisempaan poliitikkoon kuin Trump. Tosin Trumpin mielipiteillä varmaan ihan asiallisellakin käytöksellä moni pitäisi tota täysin moitteettomana temppuna (muiden poliitikoiden retoriikasta on vähän hankalampi repiä ihan noin raflaavia juttuja).
Pitäisikö muuten BBC mielestäsi tuomita korvauksiin?
Ei minun mielestäni. Irtisanoutumiset olivat varmasti ihan tarpeeksi. En tiedä olisiko vähemmilläkin seuraamuksilla selvitty, mutta tietenkin vaikkapa lupaukset journalistisesta linjasta eivät nauti ihan huikeaa uskottavuutta jos se asenteellisuus pysyy jatkossakin läsnä. Vähän kuin MV-lehti olisi sanonut että joo nyt on asia meillä sisäisesti käsitelty, niin kyllä varmaan ihmiset vääristelevien juttujen jälkeen silti odottivat tällaisissa keisseissä näkyviä pahoitteluja, oikaisuja ja linjan muuttamista jatkossa. Okei MV-lehti siitä huono esimerkki ettei heiltä varmaan ollut aihetta koskaan odottaa käännöstä millekään asiallisemmalle linjalle.