Tuollaisessa tilanteessa ei lähdetä saarnaamaan isännille kameroiden edessä siitä, miten he ovat väärässä, heidän suunnitelmansa rauhanneuvotteilusta on epäkelpo, ja että kohta Venäjä tulee valtameren yli ja Yhdysvallat saa tuntea sen nahoissaan.
Periaatteessa kyllä, jos on valmis kiemurtelemaan toisten edessä ja valehdella heidän mukanaan että Bidenistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä Ukrainalle.
Minä olen toistaiseksi enemmän tyytyväinen että Zelensky toi tämän ajatusten ristiriidan kaikkien nähtäville kameroiden edessä, nyt jokainen silminnäkijä voi makustella sitä mielessään että kumpi puoli on enemmän oikeassa ja mikä se ajatusten ristiriita Ukrainan ja USA:n nykyjohdon välillä oikeasti on.
Jos tuo kinastelu olisi jätetty vain suljettujen ovien taakse, olisi sieltä jälkikäteen tullut Vancen ja Trumpin valitusta että Zelensky ei selvästikään vain halua rauhaa vaan pelkästään sotaa Venäjää vastaan, ja sen tiedon varassa suurin osa maailman ihmisistä, varsinkin amerikkalaisista, olisi vaikka Zele omalla tahollaan kertoisi mitä mieltä itse asiasta on (paljon harvempi taho ja media seuraa Zelenskyn sanomisia ja raportoi niistä mediaan). Ihmiset eivät siis tietäisi mitä tuo oikeasti tarkoittaa ettei Zelensky muka halua rauhaa. Nyt tiedämme, ja ehkä se eniten Vancea ja Trumpia nyt kismittääkin koska he eivät tällä hetkellä hallitse kommunikaation ilmatilaa.
Siksi nyt päällimmäisenä valituksena Zelenskyä kohtaan tuntuukin olevan että hän on "epäkunnioittava" USA:ta kohtaan kun ei kiemurrellut Vancen ja Trumpin edessä vaan haastoi heitä julkisesti, ei niinkään se etteikö Ukraina haluaisi rauhaa, missä Ukraina ei ole Venäjän täydessä kontrollissa kuten esim. Valko-Venäjä. Jokainen silminnäkijä voi arvioida tilannetta nyt itse, helppoa on nähdä Vance ja Trump nyt herkän egon omaavina valtion johtajina jotka ovat kuin mafiapomoja jotka vaativat suojelurahaa.
Trumpin kovimmatkin tukijat ovat nyt joutuneet alkaa selittää Trumpin ja Vancen ajatuksena olevan että jos ukrainalaiset antaisivat luonnonvaransa amerikkalaisten haltuun, tulisi maahan amerikkalaista bisnestä ja toki USA sitä sitten olisi valmis puolustamaan.
Sinänsä aika heikko argumentti kun USA ei kuitenkaan suostu antamaan mitään lupausta tai turvatakuita tuollaisesta järjestelystä. Ukrainan pitäisi muka vain osata itse päätellä että tuostahan tässä on kyse ja tuollaiseen "turvatakuuseen" heidän pitäisi vain tyytymän, luonnonvarojensa luovuttamisen vastapainoksi. Vähän kuin mafiapomo joka kerää suojelurahoja ilman mitään todellista lupausta että välttämättä jotenkin toisi todellista lisäturvaa maksajilleen. Heidän pitäisi vain osata olettaa että tokihan mafiapomo heistä huolen pitää koska muuten ei voi kerätä suojelurahojaan myöhemmin. Tosiasiassa mafiapomo reagoisi enintään vain jos joku toinenkin mafiapomo alkaisi kerätä suojelurahoja, eikä välttämättä edes silloinkaan.
Trumpin tukijoilla on kyllä kovat selittelyt ja teorisoinnit nyt menossa, ja kovasti poistelevat kommentteja joissa heidän teoriansa aukot tuodaan julki.