Jutussa analysoitiin hyviä ja huonoja puolia, en tiedä millainen luetunymmärrys tulee olla että päättelee hänen ei tykkäävän Trumpista. En itse tulkinnut myöskään että olisi erityisesti tykännyt. Eipä silti, en tiedä miksi kenenkään pitäisi tykätä tai olla tykkäämättä jostain poliitikosta, mua ei ainakaan kovinkaan paljoa kiinnosta mistä itse kukin tykkää, mutta objektiivinen analyysi kiinnostaa. Löysin tämän kolumnin hakusanalla Trump achievements ja näitä sivuja oli paljon. Olen yrittänyt lähteitä tuoda, ettei keskustelu menisi pelkän mutun jakamiseksi puolin ja toisin.
Siitä kaudesta on kyllä kiitettävästi kirjoitettavaa, mutta pohjimmiltaan Trump veti tähänmennessä tiukinta versiota jenkkilän eristyspolitiikasta, joka nousee aina välillä esiin. Ynnä kaikki mikä ei ole itsetehtyä on surkeaa ja siitä on irrottaututtava.
- Ensitöikseen haudataan TPP sopimus, kun se ei ole oma. Siitä on kritisoitavaa, mutta se olisi sitonut aasian maat yhdysvaltoihin. Sen myötä kiina sai tilaa lisätä vaikutusvaltaa.
- NAFTA oli surkein mahdollinen, sitten se neuvoteltiin pienin muutoksin uusiksi eri nimellä ja on best ever.
- Aloitettiin kauppasota kiinaa vastaan, osin myös eurooppaa vastaan. Kiinan eristyshaluja oli ollut ennenkin, nyt ne vedettiin tappiin. Samalla alettiin haistatella liittolaisille, eikä yritetty aikaansaada yhtenäistä rintamaa.
- Irroitauduttiin Pariisin ilmastosopimuksesta, WHO:sta, Iranin sopimuksista, YK:n ihmisoikeus neuvostosta ja open skiesistä.
- Matkustuskielto muslimimaista.
- Uhkaillaan Pohjois koreaa, Kim saa ydinsaseen valmiiksi Trumpin kaudella ja testailee ohjuksia. Liennytettään Pohjoiskoreaa ja käydäänkin siellä. Kim sai dipomaattisia voittoja ilmaiseksi.
- Tehdään Talebanin kanssa diili, olkaa kiltisti, me lähdetään Afganistanista. Ilman mitään sanktioita yms neuvoteltuna diiliin. Vähennettiin väkeä ja jätettiin lopullinen poistuminen seuraavalle presidentille.
- Hylättiin Kurdit kerralla Turkin armoille ja kadottiin Syyriasta.
- Kiristettiin ennenkin ollutta Natomaiden pitäisi käyttää enemmän rahaa puolustukseen - politiikkaa.
- Veljeiltiin venäjän kanssa. Nordstream 2:ta kyllä kiusatiin ja bipartisan aloitteen takia saatiin muutamille venäläisille pakotteita, joita trump kritisoi twitterissä.
- Pommitukset kiihtyi.
- Tunnustettiin Israelin Jerusalem, tehtiin todella kömpelö rauhansuunnitelma sinne joka ammuttiin heti alas.
- Onnistuttiin Bahrain & Israel diilissä.
- Covid suoritus oli länsimaiden heikoimmasta päästä.
- Veropaketti tapahtui, mutta siitä voi minusta enemmän kiittää senaatin Mitchiä.
- Kolme korkeimman oikeuden tuomaria, mutta ne mahdollisti Mitchin härksi peli senaatissa (ilman sen hallintaa ei saa tuomareita läpi)
- Päätetään kausi vaalien kiistämiseen ja mellakoihin.