Yale-älylukot (Doorman & Linus)

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Pariston varauksen mittaaminen noin halvalla elektroniikalla on sen verran vaikea laji, että näihin ei varmaan koskaan saada toimivaa varoitusta. Ja tuohon kun ymppäät kaikki pirkkapatterit yhtälöön niin vaikeeta on. Niiden jännitteen putoaminen kun ei välttämättä ole ennakoitavissa hyvissä ajoin.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Käytäntönä kannattaa Doormaneissa pitää, että vaihtaa kuten palovaroittimissakin kerran vuodessa uudet patterit. Ei se ilmoita oikeasti vajaasta jännitetasosta. Usein kun paristojen tai niistä osan kyky on pudonnut puoleen mittarin mukaan, häiriöitä on jo tiedossa; laiskaa reagointia elektoniseen avaimeen. Silloin olen saanut koodin näppäilemällä vielä auki, eikä ole tarvinnut 9 voltin varavirtaa ulkoiseen liittimeen.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
468
Otin projektiksi itselleni tehdä Zigbee-yhteensopiva sensorointi lukolle.

Yalen oma purkki on jotain suljetun lähdekoodin hommaa, mutta jos haluaa vain zigbee-sensorin joka puhuu home assistantin kanssa, niin pitää vähän hackata.

Ajattelin laittaa sisäyksikön sisään aqara kosteussensorin jonka sensoripinneistä ajattelin optoerottimella vetää johtimet johonkin lukon osaan, jossa virta kytkeytyy kun lukko avautuu ja sulkeutuu - esim. ledi tai itse moottori. Saa nähdä miten tässä käy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Käytäntönä kannattaa Doormaneissa pitää, että vaihtaa kuten palovaroittimissakin kerran vuodessa uudet patterit. Ei se ilmoita oikeasti vajaasta jännitetasosta. Usein kun paristojen tai niistä osan kyky on pudonnut puoleen mittarin mukaan, häiriöitä on jo tiedossa; laiskaa reagointia elektoniseen avaimeen. Silloin olen saanut koodin näppäilemällä vielä auki, eikä ole tarvinnut 9 voltin varavirtaa ulkoiseen liittimeen.
Juuri näin. Muutama vuosi ollut Doorman täälläkin ja kerran vuodessa (ennen talvea) kun on vaihtanut paristot, niin ei oo ollut ongelmia. Yalen sisässä tuo lähetin, eli syö enemmän virtaa kuin pelkkä paikallinen lukko.

[edit] jos itse lukko on kovin viileässä tilassa tai tosi kovaa käyttöä, niin joutunee vaihtamaan useamminkin kuin kerran vuodessa
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Otin projektiksi itselleni tehdä Zigbee-yhteensopiva sensorointi lukolle.

Yalen oma purkki on jotain suljetun lähdekoodin hommaa, mutta jos haluaa vain zigbee-sensorin joka puhuu home assistantin kanssa, niin pitää vähän hackata.

Ajattelin laittaa sisäyksikön sisään aqara kosteussensorin jonka sensoripinneistä ajattelin optoerottimella vetää johtimet johonkin lukon osaan, jossa virta kytkeytyy kun lukko avautuu ja sulkeutuu - esim. ledi tai itse moottori. Saa nähdä miten tässä käy.
Lukkorunkostahan saa myös tilatiedot.
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
meinasitko että magneetein..? en saanut ajatuksesta kiinni.
Ei ole nyt lukkorunko tässä käsillä, mutta ulkomuistista kun heitän, niin sen liittimessä on punainen, vihreä, musta, keltainen, sininen ja joku kuudes johdin. Punaisella ja vihreällä pyöräytetään moottoria jolla ohjataan ulkopuolen painikkeen toimintaa. Nuo loput värit ovat tilatietoja teljen takalukittumisesta, takalukituskiilan asennosta ja sisäpuolen painikkeen painamisesta. Noilla tilatiedoilla yhteisenä johtimena musta johdin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
No näköjään. Wau. Sitten tämän voikin unohtaa ihan surutta.

1666292855389.png
Olin tulossa postaamaan, että näinköhän Abloy tarinoi omiaan, kun fyysisestä vääntönupista ei saisi ovea avattua. Tarkemmin tutkittua toden totta, eihän tuossa uudessa lukkorungossa ole ollenkaan sitä reikää vääntönupille niin kuin perinteisissä Abloy lukkorungoissa, joissa se kieli tulee lukkorungon läpi, vaan sitä käytetään pelkästään sähköllä.

Miksiköhän eivät ole jättäneet tuohon vääntönuppiin mekaanista kieltä tuon lukkorungon sisään. Se olisi ollut helppo ratkaisu tuohon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Olin tulossa postaamaan, että näinköhän Abloy tarinoi omiaan, kun fyysisestä vääntönupista ei saisi ovea avattua. Tarkemmin tutkittua toden totta, eihän tuossa uudessa lukkorungossa ole ollenkaan sitä reikää vääntönupille niin kuin perinteisissä Abloy lukkorungoissa, joissa se kieli tulee lukkorungon läpi, vaan sitä käytetään pelkästään sähköllä.

Miksiköhän eivät ole jättäneet tuohon vääntönuppiin mekaanista kieltä tuon lukkorungon sisään. Se olisi ollut helppo ratkaisu tuohon.
Minulla on skandi L3 ja siinä kiertämällä vääntönuppia voi mekaanisesti avata lukon vaikka patteri olisi loppu. Koskeeko tuo kirjoitus siis vanhaa mallia vai Suomi L3:sta myös? :hmm:
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Miksiköhän eivät ole jättäneet tuohon vääntönuppiin mekaanista kieltä tuon lukkorungon sisään. Se olisi ollut helppo ratkaisu tuohon.
"Helppoja" ratkaisuja olisi kyllä olemassa jos kustannuksista ei tarvisi välittää. Vähän vastaavanlainen lukkorunko Abloylta, johon saa avainpesän ja vääntönupin on hinnaltaan heti kaksin- tai kolminkertainen. Ja se ei siis ole Doormaniin sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Minulla on skandi L3 ja siinä kiertämällä vääntönuppia voi mekaanisesti avata lukon vaikka patteri olisi loppu.
Jos näin on, niin sitten tarinoivat Abloylla omiaan tuosta paloturvallisuudesta. Itsellä ei siis ole lukkoa, vaan googlettelin tuota doormania ja tuli kuvia vastaan, jossa siis suomimallin lukkorunko, mutta tuosta lukkorungosta puuttuu kokonaan tuo reikä sille vääntönupille. Alla vastaava Abloyn perus lukkorunko, jossa siis mekaaninen kieli tulee tuosta läpi.

Tähän perustin oman näkemyksen, ettei tuota voisi sähköttä avata, koska salvan vapautus toimisi pelkästään sähköllä, kuten Abloylla väittävät.

1667767795175.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Jos näin on, niin sitten tarinoivat Abloylla omiaan tuosta paloturvallisuudesta. Itsellä ei siis ole lukkoa, vaan googlettelin tuota doormania ja tuli kuvia vastaan, jossa siis suomimallin lukkorunko, mutta tuosta lukkorungosta puuttuu kokonaan tuo reikä sille vääntönupille. Alla vastaava Abloyn perus lukkorunko, jossa siis mekaaninen kieli tulee tuosta läpi.

Tähän perustin oman näkemyksen, ettei tuota voisi sähköttä avata, koska salvan vapautus toimisi pelkästään sähköllä, kuten Abloylla väittävät.

Netistä kaivettu kuva (edit. skandi Doorman L3:sta siis), mutta tässä näkyy miten vääntönupista tulee tappi ja lukkorungossa on paikka sille:
maxresdefault.jpg


Jollainhan täällä oli Suomi L3 testissä, oliko siinä sama lukkorunko kuin "vanhassa" doormanissa?
 
Viimeksi muokattu:

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Otin projektiksi itselleni tehdä Zigbee-yhteensopiva sensorointi lukolle.

Yalen oma purkki on jotain suljetun lähdekoodin hommaa, mutta jos haluaa vain zigbee-sensorin joka puhuu home assistantin kanssa, niin pitää vähän hackata.

Ajattelin laittaa sisäyksikön sisään aqara kosteussensorin jonka sensoripinneistä ajattelin optoerottimella vetää johtimet johonkin lukon osaan, jossa virta kytkeytyy kun lukko avautuu ja sulkeutuu - esim. ledi tai itse moottori. Saa nähdä miten tässä käy.
Yalen järjestelmän voi kytkeä esim Home Assistantiin ja sen kautta ainakin saa tiedon lukon tilasta (locked/unlocked/jammed) ja sillä tiedolla voi tehdä mitä haluaa. Itselle tulee puhelimeen ilmoitus jos joku ovi on ollut yli tunnin unlocked tilassa, samassa ovessa olevan ovisensorin mukaan ovi on tietenkin kiinni, magneetilla ei niin tarkkaa tietoa saa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Netistä kaivettu luva, mutta tässä näkyy miten vääntönupista tulee tappi ja lukkorungossa on paikka sille:
Ei ole suomirunko. Tuossa pitää painaa kahva alas, kun oven sulkee. Ei ole siis semmoinen viisteellä oleva lukon kieli, kuten Abloyssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 355
Ei ole suomirunko. Tuossa pitää painaa kahva alas, kun oven sulkee. Ei ole siis semmoinen viisteellä oleva lukon kieli, kuten Abloyssa.
Kuvassa on siis skandi L3 ja siinä on vääntönuppi avaa tarvittaessa myös mekaanisesti lukon. Eikä tarvitse kääntää kahvasta sulkeaksesi, sen verran muuallakin maailmassa ymmärretään :cigar2:

Tarkoitukseni oli siis kysyä on että onko Suomi L3:ssa sama lukkorunko kuin V2N:ssa (vai mikä se nykyinen Doorman on) vai korvaako jokin tuollainen sen?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
468
Yalen järjestelmän voi kytkeä esim Home Assistantiin ja sen kautta ainakin saa tiedon lukon tilasta (locked/unlocked/jammed) ja sillä tiedolla voi tehdä mitä haluaa. Itselle tulee puhelimeen ilmoitus jos joku ovi on ollut yli tunnin unlocked tilassa, samassa ovessa olevan ovisensorin mukaan ovi on tietenkin kiinni, magneetilla ei niin tarkkaa tietoa saa.
joo tässä on vaan se, että ei haluaisi ostaa 200+€ järjestelmää sen takia että saa yhden sensorin tiedot HASS:iin. Hyvä silti kuulla et noiden naittaminen on toiminut!
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
47
Onko näitä saanu edukkaammin blackfridayna? olis uudiskohteeseen ajankohtaisena laittaa, mutta mietin et pitääkö se nyt tuo kuukausi odottaa ja koittaa bongata jotain tarjousta
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
2
L3 haettu Ruotsista. Ilmoittaako app päivityksistä vai päivittyykö lukko automaattisesti?
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
L3:n Suomiversio tulee myyntiin Q1/2023. Jonkinmoinen rajoitettu erä tulee myyntiin jo joulukuussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873











































Mikähän Yale-lukko tähän sopisi? Ei vissiin toi Linus?
Kyllä tuohon LC102 pitäisi Linus sopia. Aika paksulta vaan näyttää ovi. Jos ei riitä ne mukana tulevat osat pituudeltaan niin tekee itse sopivan pituisen vaikka 3D tulostamalla.(tosin en tiedä saako kuinka helposti riittävän jämäkän tehtyä noin että ei väänny rikki)
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Kyllä tuohon LC102 pitäisi Linus sopia. Aika paksulta vaan näyttää ovi. Jos ei riitä ne mukana tulevat osat pituudeltaan niin tekee itse sopivan pituisen vaikka 3D tulostamalla.(tosin en tiedä saako kuinka helposti riittävän jämäkän tehtyä noin että ei väänny rikki)
92mm oli nopeesti mitattuna paksuus. Kuulostaa tulostelu vaivalloiselta, mieluummin hankin lukon minkä saa asennettua kohtuudella.

Tää vissiin vaatii ehdottomasti ton 79e Yalen Bridgen lisäksi.

Jääkö näistä asennusjälkiä? Nimittäin jos ei jää, voisi vaikka ostaa sen tulevan L3 kalliin version, ja vaihtaa sit uuteen kämppään tms..?Yalelinus kiinnostaa, mutta ei tietoa toimiiko omaan oveen.. siten kuten haluttu. Miten se muka oven aukaisee, kun lähenee :D. Mistä mä löydän näistä jotain kunnon videorevikoita?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
92mm oli nopeesti mitattuna paksuus. Kuulostaa tulostelu vaivalloiselta, mieluummin hankin lukon minkä saa asennettua kohtuudella.

Tää vissiin vaatii ehdottomasti ton 79e Yalen Bridgen lisäksi.

Jääkö näistä asennusjälkiä? Nimittäin jos ei jää, voisi vaikka ostaa sen tulevan L3 kalliin version, ja vaihtaa sit uuteen kämppään tms..?Yalelinus kiinnostaa, mutta ei tietoa toimiiko omaan oveen.. siten kuten haluttu. Miten se muka oven aukaisee, kun lähenee :D. Mistä mä löydän näistä jotain kunnon videorevikoita?
Linus, kun ei näy ulospäin mitenkään niin sen voi asentaa vaikka kerrostaloon, mutta doormania et ilman taloyhtiön lupaa voi asentaa. Sama koskee rivitaloa ja muita vastaavia missä lukostot kuuluu taloyhtiön vastuulle.
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Mikähän tämä siis on tarkalleen, onko odottamisen arvoinen? Mitä parempaa, ja mihin sopii?
Minulla ei ole varmuutta esim. millä lukkorungolla tuo tulee, eli onko esim. sama BL907 kuin V2N:ssä. Mutta siitä olen melko varma, että sisäyksikkö on sen verran kapea, että karansiirrintä ei enää tarvita. Hinta on todennäköisesti aika paljon korkeampi kuin V2N. Tosin L3 sisältää jo tuon access moduulin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Linus, kun ei näy ulospäin mitenkään niin sen voi asentaa vaikka kerrostaloon,
Tuosta, eli laite vain sisäpuolella, ei tarvi vaihtaa muitaosia kuin se sisäpuolen pinta jutut.
Näppis ulos erikseen, langaton, vakio paristolla kovin lyhyt pariston kesto (valmistaja ilmoitta 3kk virransäätötilassa)
Ymmärsinkö oikein ettei ole tagi tukea.
Plussa mekaaniset avaimet toimii (tai mikä avain pesä nyt onkaan)
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
92mm oli nopeesti mitattuna paksuus. Kuulostaa tulostelu vaivalloiselta, mieluummin hankin lukon minkä saa asennettua kohtuudella.

Tää vissiin vaatii ehdottomasti ton 79e Yalen Bridgen lisäksi.

Jääkö näistä asennusjälkiä? Nimittäin jos ei jää, voisi vaikka ostaa sen tulevan L3 kalliin version, ja vaihtaa sit uuteen kämppään tms..?Yalelinus kiinnostaa, mutta ei tietoa toimiiko omaan oveen.. siten kuten haluttu. Miten se muka oven aukaisee, kun lähenee :D. Mistä mä löydän näistä jotain kunnon videorevikoita?
 
Liittynyt
26.05.2019
Viestejä
1
92mm oli nopeesti mitattuna paksuus. Kuulostaa tulostelu vaivalloiselta, mieluummin hankin lukon minkä saa asennettua kohtuudella.

Tää vissiin vaatii ehdottomasti ton 79e Yalen Bridgen lisäksi.

Jääkö näistä asennusjälkiä? Nimittäin jos ei jää, voisi vaikka ostaa sen tulevan L3 kalliin version, ja vaihtaa sit uuteen kämppään tms..?Yalelinus kiinnostaa, mutta ei tietoa toimiiko omaan oveen.. siten kuten haluttu. Miten se muka oven aukaisee, kun lähenee :D. Mistä mä löydän näistä jotain kunnon videorevikoita?
Ei tarvitse tulostella. Minulla ulko-oven vahvuus 92mm tuplatiivisteovi ja V2N saadaan ainakin asennettua. -> Pisin kara sisäpuolelle ja sisäpuolen keskipitkä kara ulkopuolelle.
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Linus, kun ei näy ulospäin mitenkään niin sen voi asentaa vaikka kerrostaloon, mutta doormania et ilman taloyhtiön lupaa voi asentaa. Sama koskee rivitaloa ja muita vastaavia missä lukostot kuuluu taloyhtiön vastuulle.
Pohjalevy ainakin on erilainen, joten sen kiinnittämisessä tulee ongelmia.
Noh ostin tollasen Yale Linuksen. Olin ymmärtäväni, että sen saa myös "irti otettua" ja siirrettyä vaikka seuraavaan asuntoon, niin ajattelin että miksipä ei sitten. Ehkäpä vaikka Yale Bridgen avulla sitten AirBnb kämppään, jos sellaisen sattuisi hommaamaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Toimiiko Yale siten että kun on lähellä ja puhelin taskussa oven saa auki?
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
Koodilla pääsee kyl sisään, kunhan painaa vähän ovea sisään päin, 5% johtuu siis karmista ja alkuperäsestä lukosta. Pitäis säätää sitä vastarautaa vähän ulommas,että kieli jaksais aueta joka kerta. Tuntuu sää vaikuttavan tohon karmiin ja vähän elää.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Jos siihen ostaa lisäosan, niin toimii. Ilmeisesti toimii 30% ajasta niin jäi itsellä ostamatta.
Minkä ihmeen lisäosan? Linus Yalesta ymmärsin, että toimii bluetoothilla suoraan ilman mitään lisäosia (paitsi yale appi puhelimeen). TIetty jos etänä haluaa töistä avata, niin pitää olla se wifi bridge, mut peruskäytössä aukeaa muutenkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Minkä ihmeen lisäosan? Linus Yalesta ymmärsin, että toimii bluetoothilla suoraan ilman mitään lisäosia (paitsi yale appi puhelimeen). TIetty jos etänä haluaa töistä avata, niin pitää olla se wifi bridge, mut peruskäytössä aukeaa muutenkin.
Eli siis menen kauppaan ja ostan Yale Doormanin niin saan kaiken tarvittavan?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Eli siis menen kauppaan ja ostan Yale Doormanin niin saan kaiken tarvittavan?
En mä Doormanista tiedä mitään. En kommentoi. Yale Linuksen ostin, ja olin ymmärtäväni aika varmastikin, että toimii bluetooth+sijainti kännykällä. Sitten etäkäyttöön ns. tarvitaan wifi silta, eli jos meinaat töistä avata esim. vieraille tms.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 251
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Mikäli halutaan vain käyttää koodia/tagia, Yale Doorman V2N:ään ei tarvita muita lisäkilkkeitä kuin karansiirrin, jos karmin/oven rakenne sen vaatii. Jos halutaan hallinta aplikaatiolla, tarvitaan lisäksi Access moduuli (bluetooth). Ja sitten vielä Wifi bridge, mikäli halutaan hallita etänä netin yli.

Linus sisältää sisäisesti jo tuon Access moduulin ja sitten siihen taas lisäksi Wifi bridge jos halutaan etänä hallita.

Doormaniin on lisäksi olemassa myös eri murtohälytinjärjestelmiin (Verisure, Sector alarm, Yale Smart Home) liitäntämoduulit.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Ai onko toi todella noin, että kalliimpi Yale Doorman vaatii vielä lisäklikkeitä jo korkeamman 389 vs 279e hinnan lisäksi? Että toi Linus on ns. "parempi" alusta asti, paitsi että siitä puuttuu se pin koodi. Saahan tohon linukseenkin toki sen pin-koodin jos erikseen haluaa ostaa. Ite taida viietsiä. Jääköön vara-avain jonneki pihalle (fyysinen), jos kännykkä unohtuu. Innolla odottelen jo saapuvaksi, niin pääsee testaa.
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
136
Doorman on lukituskokonaisuus jossa tulee sisä- ja ulkoyksikkö + lukkorunko ja Linus on "vain" "moottorivääntönuppi". Linusista ei saa esim. todellista tilatietoa, että onko se lukossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 968
Doorman on lukituskokonaisuus jossa tulee sisä- ja ulkoyksikkö + lukkorunko ja Linus on "vain" "moottorivääntönuppi". Linusista ei saa esim. todellista tilatietoa, että onko se lukossa.
Laittaako Linus oven lukkoon kun sen sulkee?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 234
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom