1. Unrankedin on tarkoitus olla rennompaa, kun ei tarvitse välittää tilastoista, mutta siitä on rentous kaukana, jos valovuosia paremmat pelaajat laittavat nippuun, eikä saa itse mitään aikaan. Siksi unrankedissa on myös yleensä skill based match making.
2. Sinun ajatuksesi siis on, että heikommilla pelaajilla ei pitäisi olla mahdollisuutta rennompaan unranked pelaamiseen ollenkaan, vaan joko ottavat vitusti turpaan unrankedissa tai sitten on mentävä rankedin puolelle.
3. Onhan näissä asioissa aina monia puolia, mutta helpottaa paljon, kun miettii asioita muidenkin kannalta. Itse en ymmärrä mitä iloa siitä saa irti, että laittaa nyyppiä pataan 100-0 ilman mitään haastetta. Jos sitä on pakko päästä kokemaan, niin smurffihommia vaikka sitten.
4. Se ei ole rangaistus, että nousee rankeissa ja päätyy pelaamaan parempien pelaajien kanssa. Sehän on palkinto.
1. Unrankedissa ei ole keskitasoa paremmalle pelaajalle rentoa koskaan, jos on skill based match making. Pidän XDefiantista, koska siellä kyllä pärjää, mutta erittäin harvoin olen ykkönen, koska peleissä on minua parempiakin pelaajia ja niin on myös huonompia. Varianssi on se, mitä haetaan pelaajien tasossa eikä se, että kaikki on heikompia kuin itse.
2. Rankedia en ole tässä pelissä pelannut, mutta Apexissa olen. Itse olen siinä pelissä alemman keskitason hiihtelijä ja kyllä vain minä menen rankedii rentoutuu. Ei siel ole pakko alemmis rankeis mitää hampaita kiristellä ja on kiva kun saa välil tappojakin. Eli kyllä, olen etsinyt rankedin, jotta löytyisi oman tason pelaajia. Unrankedissa en tätä odota ja tiedän, että pataan tulee suurimman osan aikaa. Mutta hei, ainakin voin valita. Tällainen ei ole edes mahdollista esim. CODeissa minulle keskitason tai sitä hieman parempana pelaajana.
3. Skill based match makingin tunkeminen kaikkiin pelimuotoihin on pahin asia, mitä pyssypeleihin on tehty, koska se vie pois valinnan pelaajilta. Ei ole enää mahdollista löytää pelejä, joissa on pelaajistossa varianssia. Onneksi on XDefiant, joka ymmärsi tämän ja splittasi pelimuodot unrankediin (ei skill based match making), rankediin (skill based match making) ja welcome playlistiin (oliko tyylii pelaajan leveliin 20 tjsp. asti skill based match making, jossa uudet pelaajat voivat harjoitella pelin salat ennen kuin heidän täytyy tehdä valinta unrankedin ja rankedin välillä). Nyyppien pataan lyöminen ei kiinnosta ollenkaan, vaan se, että en pelaa 11 itseni kopion kanssa pelimuodosta riippumatta. Toivottavasti tosta smurffauksesta tulisi kaikille sitä tekeville IP-permabannit.
Olisi todella kiva, jos muutkin pelintekijät osaisivat ajatella XDefiantin tavoin KOKO pelaajakuntaa, eikä vain niitä, joita tämä skill based match making -järjestelmä suojelee (mikä on siis tietysti suurin osa koko pelaajamäärästä). Nämä suojellut pelaajat (esim. CODissa) pelaavat ihan eri peliä kuin keskitasoa paremmat pelaajat ja näin voivat nauttia pelistä sekä unrankedissa että rankedissa. Keskitasoa paremmat eivät voi nauttia kummassakaan, paitsi jos rankin saaminen/ansaitseminen rankedissa kiinnostaa ja motivoi.
Itse esimerkiksi olen jo hyväksynyt, että pyssypeleissä on melkein pakko pelata battle royalea, koska niissä skill based match makingia ei saa niin tiukaksi, että se alkaisi hirveästi vaivaamaan. Sen lisäks olen toki itse Apexissa pelannut rankedia, koska se suojelee minua parhaimmilta pelaajilta alhaisissa rankeissa. Paljon mieluummin pelaisin toki arena shootereita niin kuin XDefiant ja siksi toivon, että tämä peli menestyy.
4. Skill based match makingista voi saada palkinnon, jos pelaa rankedia, kun sitten voit näyttää, että olet päässyt vaikka platinum-rankkiin hyviä pelaajia vastaan pelatessa. Sen sijaan unrankedissa tätä palkintoa ei ole.