HW-myynneissä on huono kate, joskus jopa olematon. Niillä ei ole käytännössä mitään merkitystä, sillä yksi myyty konsoli ei tarkoita vielä mitään, jos kyseisen konsolin ostanut kuluttaja ei hanki pelejä tai palveluita käyttöönsä. Sen sijaan Monthly Active Users kertoo paljon paremman kuvan nykytrendeistä. Sattumoisin mm. eräs Sony otti myös tuoreeltaan käyttöönsä termin Monthly Active Users tulosslaideissaan.
Tulos tehdään softamyynneillä ja palveluilla. MS kertoo kasvua tapahtuneen 39% pelipuolella YoY, joka johtuu pääasiassa softasta ja palveluista. Laske yhteen 1+1.
Tällä hetkellä MS:n pelipuoli näyttää olevan hyvässä nosteessa, mistä kertoo mm. E3:lla kerrottu satsaus viiteen uuteen kehitysstudioon. Samoin pääjohtajan sanat MS:n isoista satsauksista mm. juuri pelipuoleen (linkki jonka laitoin edelliseen viestiin). Mikäli pelipuolella menisi erityisen huonosti, niin aikalailla eri ääni olisi kellossa tai ainakaan tuollaisia satsauksia ei siihen tehtäisi.
Valitettavasti et saa tätä tilikausitulosta saati Xboxin nykyistä kehityssuuntaa spinnattua oikein mitenkään negatiiviseksi, vaikka kuinka yrität.
Laitekanta kertoo sen potentiaalisen asiakaskunnan softamyynnille mitä firmalla on mahdollista saavuttaa. MAU ei kerro itsessään paskaakaan ilman kontekstia, aivan turha spinnata tätä. Kun kerran aloit Sonysta puhumaan ketjussa, niin saanen vastata asiaan vaikka ei suoraan ketjuun kuulukaan. Sony ilmoittaa niin tulosinfossaan niin myytyjen konsoleiden määrän, osuuden PS+ palvelun tilaajista ja taisipa olla aikoinaan myös maininta ARPPU:sta (average return per paying user) ja tämän kehityksestä. Kuten näet, niin tälläisellä täydentävällä informaatiolla MAU alkaa merkatakin jotain hyödyllistä liiketoiminnan kehitystä arvioitaessa.
Edelleen, minua ei kiinnosta revenue, vaan mitä jää viivan alle liiketoiminnasta. Voidaanhan sitä myydä tavaraa polkumyynnillä ja helvetillisen mainoskampanjan voimin vaikka millä määrin, mutta ei se paljoa lämmitä kun cost of salesin kasvu syö saadut lisädollarit samantien. Edelleenkään et ole pystynyt näyttämään mitään selkeää indikaattoria, mikä näkyisi isompana summana rahaa firman kassassa liiketoiminnan kulujen jälkeen. Graafisi YoY-vertailuineen herättää lähinnä myötähäpeää, kun lähes vastaaviin lukuihin päästiin jo vuonna 2011, niin mikäs se todellinen vuosittainen kasvuvauhti nyt onkaan prosenteissa nyt onkaan, kun nyt päästiin "huimaan" 10,35 mrd liikevaihtoon suuremmalla divarilla? Nopealla laskutoimituksella puhutaan alle kolmen prosentin vuosittaisesta kasvuvauhdista. Jos kuvittelet tämän olevan riittävää kehitystä osakkeenomistajille, niin olet pahasti erehtynyt. Tässä ainoa pelastus on liiketoiminnan koko verrattuna koko yrityksen toimintaan, muuten olisi kirves heilunut jo aikapäivää sitten. Jos vertaat liikevaihdon kehitystä esimerkiksi mainitsemaasi Sonyn pelipuoleen, niin siellä kehitys on ihan eri dekadilla. Tämän vuoksi en ymmärrä liikevaihdon kehityksen hehkutustasi, kun kehitys on ollut suoraan sanottuna surkeaa.
Jos nyt yhtään ymmärtäisit minkä kokoista liiketoimintaa X-osasto edustaa MS:n kokoiselle firmalle, niin ymmärtäisit noiden panostusten merkityksen. Ei nyt ole mitenkään tavallisesta poikkeavaa että myös heikossa jamassa olevaan liiketoimintaan satsataan toiminnan kehittämiseksi jos toiminnalle nähdään jatkuvuutta. Phil Spencerkin on tunnustanut monipuolisen 1st party kehityksen tarpeellisuuden ja nyt siihen vihdoin ymmärretään panostaa. Harmi vaan että tämän osalta tullaan melkein 10 vuotta perässä kilpailijaa, mutta jostain sitä on aloitettava.
Missä olen spinnannut kehityssuunnan negatiiviseksi? Tuon vain sitä vinkkeliä keskusteluun että tilanne ei ole niin ruusuinen mitä täällä annetaan ymmärtää. Parempaan suuntaanhan xbox on koko ajan menossa ymmärrettävästi, kun lähtötaso genin alussa ei päätä huimannut.
Eihän tuo ole tai nytkään olisi muusta kiinni kuin siitä, että mitä komponentit maksaa. Se, että hyvän CPU:n hinta on jo puolet konsolin hinnasta ei tee helpoksi valintoja.
Virrankulutus saa olla noin 200-250W ja budjetti on edelleen se noin $500 eli sen mukaan mennään mitä näihin saadaan mahtumaan kohtuullisella metelillä. Siinä se pääresepti millä Xbox Scarlett edelleen tullaan tekemään.
Ja ei, en ensimmäisenä usko Xbox Scralettinkaan olevan mikään desktop Ryzenin CPU:ulla oleva laitos vaan edelleen mobiliipuolen prossuilla tullaan todennäköisimmin menemään. Ihan jo hinnan ja virrankulutuksen takia.
Ei se 4K resoluutio ole muusta (yleensä 30FPS) peleistä kiinni Xbox One X:llä kuin ihan devaajista ja heidän engineistään. Kuten Xbox Onenkin aikana, niin silloin 1080p:en mentiin suurimmassa osassa tapauksia 30FPS kuten mennään myös Natiivissa 4K resoluutiossa Xbox One X:än kohdalla 1st partyillä. Suurin osa noista Xbox One X:än päivityksistä on vain päivityksiä ollut 3rd partyillä eikä alusta lähtien tehtyjä.
Karkit tullaan kyllä saamaan kattoon Natiivissa 4K:ssa Scralettilla ellei sit jo ihan mennä niin pitkälle, että ajetaan reilusti yli 2160p:en ja supersamplataan se 2160p:ksi, jolloin ne viimeisetkin pienet sahalaidat lähtisi melko tehokkaasti pois.
8K:ta tuskin havitellaan ja eiköhän se 60FPS ala tulemaan pikkuhiljaa sit standardiksi. Toki riippuen siitä, että jos koodi on edelleen yhtä surkeaa kuin nykyäänkin välillä joissain teoksissa (esim PUBG) eli ei multicorelle ole kunnollista tukea, niin ei tulla myöskään näkemään välttämättä mitään tasaista 60FPS:ää.
Ei se rautakaan auta jos devaajilla osaaminen tai lähtökohtaisesti tilanne on vielä 2000 luvun alkupuolella.
Esim. tässä voisi olla jonkin sortin aihio ajatuksena, mutta 8 coren CPU:illa:
AMD's new H-series Ryzen Mobile CPUs are set to take on Intel's Coffee Lake chips
AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Vega Graphics | AMD
Miksi sepostat kokoajan virrankulutuksesta kun enemminkin pitäisi puhua TDP:stä? Virrankulutuksella kun ei suoriltaan ole varsinaisesti merkitystä, kun laite tulee edelleen verkkovirtaan kytkettäväksi. Ennemminkin TDP ratkaisee kuinka järeää kalustoa saadaan tuohon form factoriin ängettyä, johan se on nähty One X osalta että näissäkin äänekkyys vaihtelee ihan sen mukaan kuinka paljon CPU:lle on syötetty lisäjännitettä 2,3 Ghz pääsemiseksi. Ei ole mitenkään mahdoton ajatus saada konsoliin desktop-prossua mikäli sen vaatima jäähdytysteho saadaan ympättyä laitteeseen järkevään hintaan.
Viimeksi muokattu: