Xbox One & One X keskustelu

Itse olen toki tulkinnut tuon "ei pelattavaa" oikeaksi merkityseksi "ei sellaista pelattavaa, mitä ei saisi muille alustoille". Ja ennen X:ää (ja Switchiä) siinä tuntui monesti olevan vielä se oheisoletus, että multiplattareissa Xbox One -versio on aina teknisesti karuin.

Nykytilanne tuntuukin huomattavasti valoisammalta.
 
Itse olen toki tulkinnut tuon "ei pelattavaa" oikeaksi merkityseksi "ei sellaista pelattavaa, mitä ei saisi muille alustoille". Ja ennen X:ää (ja Switchiä) siinä tuntui monesti olevan vielä se oheisoletus, että multiplattareissa Xbox One -versio on aina teknisesti karuin.

Nykytilanne tuntuukin huomattavasti valoisammalta.
Juuri tuota pelurit tarkoittavat eli Xbox yksinoikeuspelien heikkoa tarjontaa johon pelaajat toivovat muutosta.
 
Keitä nämä pelurit oikein ovat? Näyttäisi olevan ainakin täällä tykkäyksistä päätellen samat murobbs:sän sankarit.

Muistaakseni tässä sinä ja Pingviini lainasitte sitä "ei pelattavaa" -mantraa jostain, joten turha sinun on lähteitä muilta kysellä. Mutta tosiaan varmasti siinä viitataan yksinoikeuspelien puutteeseen eikä siihen, etteikö Xboxilla olisi reilusti third party -multiplattareita; tokihan niitä löytyy.
 
Jep, yksinoikeuksien puutettahan sillä on aina tarkoitettu sillä multiplattareitahan alustalla on vaikka kuinka paljon pelattavaksi. Tietty One X:n hankintaa puoltamaan voidaan laskea ne multiplattarit, joita ei PC:lle julkaista, tosin kovin ovat vähissä nämä tapaukset.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni tässä sinä ja Pingviini lainasitte sitä "ei pelattavaa" -mantraa jostain, joten turha sinun on lähteitä muilta kysellä. Mutta tosiaan varmasti siinä viitataan yksinoikeuspelien puutteeseen eikä siihen, etteikö Xboxilla olisi reilusti third party -multiplattareita; tokihan niitä löytyy.
Näinpä.
Microsoftin Phil Spencer on myöntänyt ongelman ajat sitten ja useampaankin kertaan. Ja toimenpiteisiin ongelman korjaamiseksikin on ryhdytty. Esim.:
Microsoft will create game studios to ensure more Xbox One exclusives
engadget sanoi:
Microsoft has been chasing Sony in console sales for years, and subsequently entered a pattern of shuttering internal studios and cancelling games. Now, according to an interview Xbox chief Phil Spencer gave to Bloomberg, the Washington-based company is going to do the opposite: Start or acquire studios to develop more games and software in-house.

"Our ability to go create content has to be one of our strengths," Spencer told Bloomberg. "We haven't always invested at the same level. We've gone through ups and downs in the investment."

Spencer is referring to one of the Xbox One family's greatest weaknesses: Microsoft's consoles only has a handful of exclusive franchises, mostly amounting to Halo, Forza and Gears of War.
...
But signature content is still a problem. As The Verge pointed out back in March, only four Xbox One exclusives sit in the Metacritic list of the console's top 50 games (and three of those are Forza titles).
 
Muistaakseni tässä sinä ja Pingviini lainasitte sitä "ei pelattavaa" -mantraa jostain, joten turha sinun on lähteitä muilta kysellä. Mutta tosiaan varmasti siinä viitataan yksinoikeuspelien puutteeseen eikä siihen, etteikö Xboxilla olisi reilusti third party -multiplattareita; tokihan niitä löytyy.

Mikä ihme tuo puute oikein on? Keskimäärin puolen vuoden välein tuolta on joku tullut oikeasti ulos tai jopa useamminkin.

edit:

esim. viimeisen 12kk sisällä 5 peliä:

Cuphead
Forza Motorsport 7
Lucky's Tale
Sea of Thieves
State of Decay 2

En vain ymmärrä tätä trollaamista asian tiimoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihme tuo puute oikein on? Keskimäärin puolen vuoden välein tuolta on joku tullut oikeasti ulos tai jopa useamminkin.

Juu, harkitsin olisinko kirjoittanut "puutteen" sijaan "vähäisyys", mutta kallistuin tuohon, koska mitään uusia pelejä ei tule vain Xbox Onelle vaan vähintään se PC-versio tulee aina myös. (Enkä väitä tuota pelaajan kannalta huonoksi asiaksi, mutta se vain tekee Xboxin useimmille PC:n omistajille aika turhaksi, saati sitten sellaisille joilta löytyy sekä PC että PS4.)

Ja totta puhuen noiden Xbox/Win10-pelienkin anti on minusta nykytilassa aika vähäinen. Forzat on sentään tasaisen laadukkaita.

Enkä tässä tahdo väitellä konsoleista, vaan vastasin vain suoraan kysymykseesi.
 
Juu, harkitsin olisinko kirjoittanut "puutteen" sijaan "vähäisyys", mutta kallistuin tuohon, koska mitään uusia pelejä ei tule vain Xbox Onelle vaan vähintään se PC-versio tulee aina myös.

(Enkä väitä tuota pelaajan kannalta huonoksi asiaksi, mutta se vain tekee Xboxin useimmille PC:n omistajille aika turhaksi, saati sitten sellaisille joilta löytyy sekä PC että PS4.)

Enkä tässä tahdo väitellä konsoleista, vaan vastasin vain suoraan kysymykseesi.


Mitä väliä sillä PC:llä oikein on? Tuohan on nyt jo viimeiset 2-3 vuotta tiedetty, että Windows 10 on toinen alusta näille peleille ja nyt ehkä uutuutena jopa jossain määrin Switch.

Jotenkin koomista, miten asia otetaan esille joka ikinen kerta kun se on aivan päivän selvää ja vuosia jo tiedetty eikä ole muuttanut asioita mihinkään suuntaan.

edit:

Ehkäpä vasta Xbox Scarlett näyttää vasta mistä tässä kaikessa on kyse, kun ei oikein tunnuta ymmärtävän vieläkään.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihme tuo puute oikein on? Keskimäärin puolen vuoden välein tuolta on joku tullut oikeasti ulos tai jopa useamminkin.
Yksi artikkeli lisää puutteesta (huom. Spencerin kommentti, jossa puute myönnetään):
Xbox lead Phil Spencer pledges to build 'high-quality' first-party games, including single player
Windows Central sanoi:
Where Xbox continues to struggle, however, pertains to games.

Sony has been absolutely crushing it with their in-house lineup, producing a vast amount of high-quality, often photo-realistic games that launch to critical acclaim. Microsoft on the other hand has focused primarily on less flashy experiences more recently, with indie games like Cuphead, "AA" titles like ReCore, and titles like Sea of Thieves, which rely on multiplayer mayhem over raw content.

Speaking on Twitter, Xbox head Phil Spencer acknowledged the criticisms of Xbox's game line-up, vowing to provide Xbox fans with high-quality and diverse experiences that "customers deserve."
 
Mitä väliä sillä PC:llä oikein on? Tuohan on nyt jo viimeiset 2-3 vuotta tiedetty, että Windows 10 on toinen alusta näille peleille ja nyt ehkä uutuutena jopa jossain määrin Switch.

Jotenkin koomista, miten asia otetaan esille joka ikinen kerta kun se on aivan päivän selvää ja vuosia jo tiedetty eikä ole muuttanut asioita mihinkään suuntaan.

Enpä tiedä, miksi takerrut nyt tuohon seikkaan. Totta kai se on vanha uutinen, mikä vain sementoi sen faktan, että kaikki Xboxin omat pelit tulee aina myös PC:lle.

Toisin sanoen: Xboxille ei tule pelejä, joita ei saisi muille alustoille. Ja tätä siis se "ei pelattavaa" nähdäkseni hakee, kuten sanoin postissa #2631
 
Toisin sanoen: Xboxille ei tule pelattavaa, joita ei saisi muille alustoille. Ja tätä siis se "ei pelattavaa" nähdäkseni hakee.

Niin eli kyseessä on vain konsolisota argumentti, mitä tässä threadissa viljellään tai aiheella ratsastetaan ja sen kyllä ymmärrän ja mihin yritin myös viitata sillä ettei se pidä Xboxin näkökulmasta varsinkaan tässä threadissa paikkansa.
 
En ymmärrä tätä ihmisten vonkumista alustarajoitteisten pelien perään. Ei siinä ole mitään hyvää ja jää pelien kehittäjiltäkin myyntejä saamatta kun julkaisevat vain yhdelle alustalle. En minäkään ostanut Crash Bandicootia ennen kuin sai Xboxillekin.
 
En ymmärrä tätä ihmisten vonkumista alustarajoitteisten pelien perään. Ei siinä ole mitään hyvää ja jää pelien kehittäjiltäkin myyntejä saamatta kun julkaisevat vain yhdelle alustalle. En minäkään ostanut Crash Bandicootia ennen kuin sai Xboxillekin.

Tarkennuksena: itse en pidä tuota lainkaan huonona asiana etenkään pelaajien kannalta.

Täsmensin vain mitä ihmiset, jotka sanovat ettei Xbonelle ole pelattavaa, tarkoittanevat.
 
En ymmärrä tätä ihmisten vonkumista alustarajoitteisten pelien perään. Ei siinä ole mitään hyvää ja jää pelien kehittäjiltäkin myyntejä saamatta kun julkaisevat vain yhdelle alustalle. En minäkään ostanut Crash Bandicootia ennen kuin sai Xboxillekin.

Joo ja johan se on monta kertaa nähty, että varsinkin 3rd partyjen pelit kuten juuri Crash tai Nier Automata tulevat ennemmin tai myöhemmin boksille.

Yakuzan devaajatkin miettineet nyt Onelle pelin tulemista ja esim. Kingdom Hearts tulee myös Xboxille.

Ehkä mielenkiintoisin oli tästä esimerkistä Hellblade, joka tuli viimeiseksi Xboxille js Microsoft osti tuon pelistudion tekemään 1st party pelejä.

Ei vaan ole niin kiire kun tuota pelattavaa on.
 
Juu, harkitsin olisinko kirjoittanut "puutteen" sijaan "vähäisyys", mutta kallistuin tuohon, koska mitään uusia pelejä ei tule vain Xbox Onelle vaan vähintään se PC-versio tulee aina myös. (Enkä väitä tuota pelaajan kannalta huonoksi asiaksi, mutta se vain tekee Xboxin useimmille PC:n omistajille aika turhaksi, saati sitten sellaisille joilta löytyy sekä PC että PS4.)

Ja totta puhuen noiden Xbox/Win10-pelienkin anti on minusta nykytilassa aika vähäinen. Forzat on sentään tasaisen laadukkaita.

Enkä tässä tahdo väitellä konsoleista, vaan vastasin vain suoraan kysymykseesi.
Ei niitä xbox/w10 pelejä tosiaan kovin paljoa ole. Ja tähän päälle olematon määrä yksinoikeuksia niin multiplattarien varassa pelit ovat. Erikoinen strategia Microsoftilta.
Toki pc pelaajat kiittävät kun saavat konsolimaisia pelejä valikoimiin. Vielä kun microsoftin windows kauppa olisi kunnollinen mutta se keskustelu kuulunee jonnekin muualle.
 
Taitaa olla Rocksmith ensimmäistä kertaa tarjouksessa Onen puolella, niin tarkkaan on täyden hintansa pitänyt. Nyt saa 20€, toki se kaapeli kitaran/konson väliin tarvitaan ja jos ei sitä ole niin maksaa, itsellä onneksi 360-version peruja vuosien takaa löytyy.
 
Mielestäni on vain positiivista, että ms julkaisee kaikista peleistä loistavasti pyörivän versionkin sen sijaan, että joutuisi pelaamaan 30fps jollain konsolilla.
Tämä on kyllä totta. Seuraavaa Fablea odotan innolla ja kun tietää että voi pelata pelin läpi omalla PC:llä ilman konsolien rajoituksia tekee odotuksesta paljon mukavampaa. MS:lle propsit tästä.

Vielä kun tekisivät UWP:stä vähemmän paskan ja rajoitetun niin avot. Tuskin siis tulee tapahtumaan tietäen että MS haluaa tarkoituksella lukita devaajat käyttämään vain DirectX:ää UWP:ssä. :shifty:
 
Tämä on kyllä totta. Seuraavaa Fablea odotan innolla ja kun tietää että voi pelata pelin läpi omalla PC:llä ilman konsolien rajoituksia tekee odotuksesta paljon mukavampaa. MS:lle propsit tästä.

Vielä kun tekisivät UWP:stä vähemmän paskan ja rajoitetun niin avot. Tuskin siis tulee tapahtumaan tietäen että MS haluaa tarkoituksella lukita devaajat käyttämään vain DirectX:ää UWP:ssä. :shifty:

Juurikin näin. Aivan sama mikä se alusta on. Loppujen lopuksi raha valuu devaajien taskuun (=MS). Tulevan Xbox Scarlettin kanssa tuo tilanne vielä tasoittuu jolloin tämän hetkinen perus pelaajan PC (steamin keskiarvo) voi jäädä kevyesti jo toiseksi.

Ja tämähän on juuri se heidän pointti pitkällä tähtäimellä. Yksinkertaisesti rauta (CPU) on vielä ja on ollut liian kallista tuollaiseen 60FPS pelaamiseen jokaisessa pelissä vaikkakin moni onkin ollut 60FPS (Codit, Battlefieldit, Fifat, Änärit, Halot, Ori, Forza Motorsport, Luckys Tale, Gears moninpeli jne)

Mikä vika DX12:sta oikein on?
 
Viimeksi muokattu:
Mikä vika DX12:sta oikein on?
Vulkan on parempi. Ja siis, enemmän se vika on siinä että pakotetaan käyttämään tiettyä API:a. Ei anneta mahdollisuuksia käyttää muita. Tosin tuo "lock-in" kyllä takaa sen että 3rd party pelit ei tule koskaan kukoistamaan UWP:llä. Eikä se nyt niin haittaa, kunhan MS vaan toimittaa omat 1st party pelit sinne saman tason porttauksina kun Gears 4.
 
Vulkan on parempi. Ja siis, enemmän se vika on siinä että pakotetaan käyttämään tiettyä API:a. Ei anneta mahdollisuuksia käyttää muita. Tosin tuo "lock-in" kyllä takaa sen että 3rd party pelit ei tule koskaan kukoistamaan UWP:llä. Eikä se nyt niin haittaa, kunhan MS vaan toimittaa omat 1st party pelit sinne saman tason porttauksina kun Gears 4.

Vulkan on parempi miten? Pakotetan käyttää APIa? API joka toimii PC:llä ja Xbox Onella natiivisti, kun on tarkoitus se juuri näille alustoille tehdä. Eikä DX12 ole sidottu mihinkään Windows Storeen jos sitä tarkoitat. Ihan samalla tavalla se toimii Steamissa kuin, Ubisoftin Uplayssä tai EA:n Originissa.

Takaa mitä 3rd partyillä? Onko jotain ongelmia ollut Resident Evil 7:an kanssa tästä johtuen?

DX12:sta käytetään enemmän kuin Vulkania ainakin isommissa AAA peleissä ja loppupeleissä nuo pelit kuitenkin tehdään Microsoftin Visual Studiolla.
 
Tarkoitin sitä että Vulkan ei toimi UWP:ssä. Jos julkaiset pelin sinne joudut käyttämään DX:ää. Sehän sen storen tarkoitus on miksi se on niin pirun rajattu, "konsolimainen" ympäristö. MS pitää puoliaan ja ei halua kilpailua, promotoi omaa rajapintaansa. Ja Vulkan on parempi siinä mielessä, koska tukee enemmän alustoja. (mm. Linux).
 
Tarkoitin sitä että Vulkan ei toimi UWP:ssä. Jos julkaiset pelin sinne joudut käyttämään DX:ää. Sehän sen storen tarkoitus on miksi se on niin pirun rajattu, "konsolimainen" ympäristö. MS pitää puoliaan ja ei halua kilpailua, promotoi omaa rajapintaansa. Ja Vulkan on parempi siinä mielessä, koska tukee enemmän alustoja. (mm. Linux).

Niin DirectX jota nyt about 95% peleistä käyttää. Jonkun Linuxin nyt voi työntää ahteriin pelikäytössä samantein.

Hyvin se Minecraftikin tuntuu toimivan kaikilla alustoilla. En näe tässä sellaista ongelmaa kuin esität. Näen pikemminkin asenneongelman.
 
Omat kokemukset Vulkanista on vain positiivisia. DOOM ja Wolfenstein 2 toimineet aivan loistavasti, pyörivät upeasti. DX12 tukevat pelit vaan tuntuvat vähän pyörivän niin ja näin. Tiedä sitten johtuuko se itse rajapinnasta vai devaajien osaamattomuudesta.

Niin DirectX jota nyt about 95% peleistä käyttää.
Kyllä, mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa että UWP pakottaa käyttämään vain DX:ää mikä on perseestä. Monet pelit tukee useampaa, esim DOOM, joka tukee DX11:ta, Vulkania ja OpenGL:ää.


Näen pikemminkin asenneongelman.

Niin minäkin:

Jonkun Linuxin nyt voi työntää ahteriin pelikäytössä samantein.

:vihellys:
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se täysin idioottimaista väittää, että Linux olisi millään tavalla varteenotettava pelialusta. Kun suljetaan pois linuxistien omat ristirunkkauspiirit, ei kukaan välitä koko alustasta. Siellä ei pelipuolen rahat pyöri. Nyt toki tulee paljon jotain linuxhörhöjen viestejä ja vedetään mukaan jotain tilastoja, missä humble bundle linuxostajat maksaa kaksi taalaa keskiverroin enemmän kuin muut yms. Mutta Linux ja pelaaminen on vähän kuin Sony ja Cross play, eli... Noh...
 
Mielestäni on vain positiivista, että ms julkaisee kaikista peleistä loistavasti pyörivän versionkin sen sijaan, että joutuisi pelaamaan 30fps jollain konsolilla.

Kun julkaisisikin, Forza seiskan demokin alkaa pätkimään muutaman ajetun radan jälkeen kiitos muistivuodon. Samainen ongelmahan oli jo aiemman Apexin kanssa, mutta ei näytä kiinnostavan Mikkistä korjaus. :facepalm:

Niin DirectX jota nyt about 95% peleistä käyttää. Jonkun Linuxin nyt voi työntää ahteriin pelikäytössä samantein.

Hyvin se Minecraftikin tuntuu toimivan kaikilla alustoilla. En näe tässä sellaista ongelmaa kuin esität. Näen pikemminkin asenneongelman.

Mistä lähtien yhden valmistajan monopoli missään asiassa on hyvä juttu? Vai eikö tässä nähdä ongelmaa ole kun kyseessä on MS?
 
Toki, onhan se pelitilanne onneton Linuxilla, mutta muutakaan kilpailijaa en näe MS:lle ja Winukalle niin soisi sen kasvavan suosiossa. DX rajapinnan hylkääminen ja laajamittainen siirtyminen Vulkaniin olisi oikea askel siihen suuntaan.

Miksi ihmeessä DX12 rajapinta pitäisi hylätä? Millähän kuvittelet Xbox Onen toimivan kun siihen perustuvalla rajapinnalla, kuten on ollut jo ensimmäisesti Xboxista lähtien?

Ihan ihmeellistä settiä.
 
No siis lähinnä sitä toivoisin että 3rd party devaajat siirtyisivät laajamittaisesti Vulkaniin. MS omine studioineen voi sitten puuhastella mitä lystää DX:n kanssa.
 
No siis lähinnä sitä toivoisin että 3rd party devaajat siirtyisivät laajamittaisesti Vulkaniin. MS omine studioineen voi sitten puuhastella mitä lystää DX:n kanssa.

Et vieläkään vastannut kysymykseen, että miksi DX12 pitäisi hylätä ja mitä siinä on niin huonoa ja miksi Vulkan on jotenkin niin paljon parempi.
 
Et vieläkään vastannut kysymykseen, että miksi DX12 pitäisi hylätä ja mitä siinä on niin huonoa ja miksi Vulkan on jotenkin niin paljon parempi.
Se että ainoa keino jolla Winukan valta-asemaa voidaan horjuttaa on laajamittainen luopuminen DX rajapinnasta. Vulkan on parempi siinä että se toimii muullakin kun Winukalla.

En tarkoita että DX12 rajapinta olisi itsessään huono mutta MS:n ja Winukan dominoiva asema markkinoilla ei ole kenellekään (täysijärkiselle) hyvä asia. Enemmän kilpailua ja vaihtoehtoja kiitos.
 
Se että ainoa keino jolla Winukan valta-asemaa voidaan horjuttaa on laajamittainen luopuminen DX rajapinnasta. Vulkan on parempi siinä että se toimii muullakin kun Winukalla.

En tarkoita että DX12 rajapinta olisi itsessään huono mutta MS:n ja Winukan dominoiva asema markkinoilla ei ole kenellekään (täysijärkiselle) hyvä asia. Enemmän kilpailua ja vaihtoehtoja kiitos.
Alkaa keskustelu ajautumaan täysin offtopicin puolelle mutta eipä jollain rajapinnalla Windowsin valta-asemaa heilauteta minnekään. Pelejä ei yksinkertaisesti tehdä siksi Linuxille ja Macille koska niiden käyttäjäkunta on niin olemattoman pientä.
 
Alkaa keskustelu ajautumaan täysin offtopicin puolelle mutta eipä jollain rajapinnalla Windowsin valta-asemaa heilauteta minnekään. Pelejä ei yksinkertaisesti tehdä siksi Linuxille ja Macille koska niiden käyttäjäkunta on niin olemattoman pientä.
Jep. Mutta leikittelinkin ajatuksella siitä mikä *voisi* tehdä Linuxista suositumpaa. Mutta kuten sanoit, ei siitä sen enempää. OT:ksi menee.
 
Jep. Mutta leikittelinkin ajatuksella siitä mikä *voisi* tehdä Linuxista suositumpaa. Mutta kuten sanoit, ei siitä sen enempää. OT:ksi menee.

Jos sen käyttöliittymä ja käytön helppous olisi edes murto-osa Windowsin ja Macin käyttiksistä, niin ehkä joo. Kaikkia ei vaan kiinnosta varsinkaan nykypäivänä komentokehotteen käyttö, kun sen pitää olla niin, että kuvaketta painaessa homma vaan toimii. Ja jos ei toimi, ei tarvitse kahlata eri su foorumeita ja apt-gettailla tuhatta eri pakettia ja kääntää omalle kernelille jotain välimiessoftia näin karrikoiden. Itse kun olen jo it-alalla töissä, käytän ilomielin Winkkaria ja Maccia himassa, koska ne vaan toimii eikä tarvitse vapaata aikaa tuhlata miljoonaan howto -ohjeeseen. Tästä on Linux aika kaukana sadoilla eri distroilla ja kymmenillä eri variaatioillaan KDE:stä, Gnomesta ym.

Linuxilla on paikkansa, mutta se ei ole oikea pelaaminen.
 
Dolby Vision tuki Xbox One X:lle ja Xbox One S:lle - aluksi Insider ryhmään kuuluville:

Dolby Vision Video Streaming

Xbox is committed to bringing rich entertainment options to our fans. Today we are excited to announce our latest entertainment option, Dolby Vision video streaming support across Xbox One S and Xbox One X! Dolby Vision enables select TVs to take HDR up a notch with scene-by-scene precision and accuracy versus standard HDR which uses one setting for the entire movie/show you are watching. If you have a TV that supports the latest version of Dolby Vision and a Premium Netflix subscription jump in and experience Dolby Vision for yourself in the coming weeks!

System Update 1810 Preview Now Available - Xbox Wire

Dolby Vision tulee myös UHD Bluraylle syksyllä aiemmin ilmoitetun striimauspalvelun lisäksi (esim. Netflix)

 
Tuota Vision tukea Xboxin UHD soittimelle olenkin jo odottanut jonkin aikaa. Hyvä uutinen.
 
Täällä eräs nimeltämainitsematon oli vahvasti sitä mieltä, että pilviteknologia ei ole ollut päivääkään ongelma Crackdown 3:n kanssa ja että raha olisi kelvannut kehittäjille eikä hommia olisi tehty (aika kova väitös muuten tuollainen sopimusrikkomus).

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ongelmia ovat olleet muun muassa seuraavat asiat, joista pelin parissa työskennelleet ovat kertoneet Eurogamerille: pilvitehojen hyödyntäminen moninpelissä, selkeän vision puuttuminen ja kehno projektinhallinta monen osapuolen kanssa. Yllättäen tässäkin projektissa on ollut isot haaveet ja niiden toteuttaminen onkin ollut sitten vaikeampaa. Tällaisista asioista puhuminen oli joidenkin mielestä kuitenkin trollaamista, kun herätettyyn keskusteluun osallistuttiin. En halua aloittaa mitään isoa väittelyä aiheesta, vaan tuoda esiin nämä raportoidut asiat.

Four years after it was announced, Crackdown 3 is in a tough spot

Summa summarum: jotkin projektit menevät päin peetä syystä tahi toisesta ja näistä on vain tekijöiden ja johdon opittava. Viime aikoina yksi hyvä muutos Microsoftin first partyssa on ollut se, että projekteja ei enää jatkossa esitellä ennen kuin on hyvä perstuntuma, että projektista tulee jotain. Ja aika varmasti isojen peliprojektien hallinnasta on opittu yhtä jos toista.
 
Itse näin Xboxeilla pelaavana vuodesta 2005 en ole ikinä ymmärtänyt Crackdownin suosiota. Joskus ykköstä kokeilin ja mielestäni se oli parhaimmillaankin keskinkertainen avoimen maailman... joku päätön peli. Kakkososa oli vielä turhempi ja tuo kolmonen vaan vaikuttaa AAA-luokan budjetilla tehdyltä C-luokan peliltä. Mikään traileri, pelivideo ja Terry Crews ei ole saanut mitään intoa tähän. Fiilis on vähän sama, kuin pelaisi uusinta God of Waria. Grafiikat nätit, mutta ei se oikein mitään tarjoa ja varsinkin tuossa GoW:ssa koko mytologia oli niin täynnä virheitä ja "omaa ideaa", että näin esim. Hellbladen jälkeen ei vaan jaksanut sitä "pelintekijöiden tulkintaa muinaisesta kulttuurista ja mytologiasta".

Koko Crackdown voisi omasta puolesta kuolla pois ja nekin rahat käyttää johonkin oikeasti hyvään IP:hen.
 
Enemmän WRPG:tä, vähemmän action pelejä kiitos. Ekalla boxilla oli niin helmiä ropeja kuten Fable ja Jade Empire. Saman tason pelejä kun saisi MS:ltä taas niin avot.
 
Enemmän WRPG:tä, vähemmän action pelejä kiitos. Ekalla boxilla oli niin helmiä ropeja kuten Fable ja Jade Empire. Saman tason pelejä kun saisi MS:ltä taas niin avot.

Samaa mieltä, lisäksi itse pidin kovasti Blue dragonista. Ei haittaisi vaikka siihenkin sarjaan tulis jatkoa muullekkin kun DS:lle.
 
Täällä eräs nimeltämainitsematon oli vahvasti sitä mieltä, että pilviteknologia ei ole ollut päivääkään ongelma Crackdown 3:n kanssa ja että raha olisi kelvannut kehittäjille eikä hommia olisi tehty (aika kova väitös muuten tuollainen sopimusrikkomus).

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ongelmia ovat olleet muun muassa seuraavat asiat, joista pelin parissa työskennelleet ovat kertoneet Eurogamerille: pilvitehojen hyödyntäminen moninpelissä, selkeän vision puuttuminen ja kehno projektinhallinta monen osapuolen kanssa. Yllättäen tässäkin projektissa on ollut isot haaveet ja niiden toteuttaminen onkin ollut sitten vaikeampaa. Tällaisista asioista puhuminen oli joidenkin mielestä kuitenkin trollaamista, kun herätettyyn keskusteluun osallistuttiin. En halua aloittaa mitään isoa väittelyä aiheesta, vaan tuoda esiin nämä raportoidut asiat.

Four years after it was announced, Crackdown 3 is in a tough spot

Summa summarum: jotkin projektit menevät päin peetä syystä tahi toisesta ja näistä on vain tekijöiden ja johdon opittava. Viime aikoina yksi hyvä muutos Microsoftin first partyssa on ollut se, että projekteja ei enää jatkossa esitellä ennen kuin on hyvä perstuntuma, että projektista tulee jotain. Ja aika varmasti isojen peliprojektien hallinnasta on opittu yhtä jos toista.

Kyllähän tuossa olisi pitänyt jo useammalla varoituskellot soida, kun multiplayeristä on demottu lähinnä konseptidemoa ja singleplayerin osaltakin siirryttiin takaisin trailerien esittelyihin. Pahasti vaikuttaa siltä että massiivinen pettymys sieltä on tulossa. Saas nähdä tehdäänkö tälle sama mitä MCC:lle, julkaistaan pahasti rikkinäisenä ja korjataan sitten GaaS:n tapaan hiljalleen kuntoon.
 
Täällä eräs nimeltämainitsematon oli vahvasti sitä mieltä, että pilviteknologia ei ole ollut päivääkään ongelma Crackdown 3:n kanssa ja että raha olisi kelvannut kehittäjille eikä hommia olisi tehty (aika kova väitös muuten tuollainen sopimusrikkomus).

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ongelmia ovat olleet muun muassa seuraavat asiat, joista pelin parissa työskennelleet ovat kertoneet Eurogamerille: pilvitehojen hyödyntäminen moninpelissä, selkeän vision puuttuminen ja kehno projektinhallinta monen osapuolen kanssa. Yllättäen tässäkin projektissa on ollut isot haaveet ja niiden toteuttaminen onkin ollut sitten vaikeampaa. Tällaisista asioista puhuminen oli joidenkin mielestä kuitenkin trollaamista, kun herätettyyn keskusteluun osallistuttiin. En halua aloittaa mitään isoa väittelyä aiheesta, vaan tuoda esiin nämä raportoidut asiat.

Four years after it was announced, Crackdown 3 is in a tough spot

Summa summarum: jotkin projektit menevät päin peetä syystä tahi toisesta ja näistä on vain tekijöiden ja johdon opittava. Viime aikoina yksi hyvä muutos Microsoftin first partyssa on ollut se, että projekteja ei enää jatkossa esitellä ennen kuin on hyvä perstuntuma, että projektista tulee jotain. Ja aika varmasti isojen peliprojektien hallinnasta on opittu yhtä jos toista.

Koska haluat kohdistaa minuun tämän viestin ja alkaa aukomaan päätä, niin jos tätä Alpha videota katsot niin aika koomista väittää että siinä nyt jotain isoja ongelmia olisi ollut ja etteikö se toimisi. Tuota vastaavaa toteutettiin jo Windows seminaarissa siitä vuosi aiemmin.

3 vuotta sitten (2015):



yli 4 vuotta sitten (2014):



Crackdown 3:esta kannattaa pitää mielessä, että Cloudgne (3rd party) on joka sitä moninpeliä on demonnut sekä koko Crackdown 3:en tekijä EI OLE Microsoftin 1st party studio vaan 3rd party studio, Sumo Digital, joka on edelleenkin julkaissut Hitmanistä lähtien pelejä, mutta ei Crackdown 3:sta saanut ulos. Dejavu Platinium Studios.

Onneksi tosiaan tilanne muuttunut ja MS ostanut noita studiota pois, jotka oikeesti tekevät hommiaan ja osaavat viedä sovitut projektit loppuun asti ajallaan.
 
Odotettavissa kohtuu rankka floppaus jos se sitä ei jo ole. Melkein parempi tuokin peli olisi hyllyttää kuin keskeneräistä lykätä pelureille.
No siis suurimmaksi ongelmaksi varmaan nousee se, että julkaisu on venynyt niin kauan että ihmisten mielenkiinto ja uutuuden viehätys on laantunut paljon. Minuakin tuo kiinnosti sen verran, että hankin Crackdown ykkösen mutta totesin ettei ole ihan minun tyyliä.

Vaihtoehtona peruutus/julkaisuraakile -vaihtoehdoille voi olla puskea se helmikuussa ulos ja tehdä MCC:t, mutta korjausten kanssa ei odotettaisi niin kauaa. Sitähän ei tietysti kukaan tiedä voiko tuollaista yleensä korjata. Tuntuu, että tuo Crackdown on aika niche-peli ollut aikanaan ja toisen jatko-osan greenlittaaminen on ollut jännä ratkaisu.
 
Koska haluat kohdistaa minuun tämän viestin ja alkaa aukomaan päätä, niin jos tätä Alpha videota katsot niin aika koomista väittää että siinä nyt jotain isoja ongelmia olisi ollut ja etteikö se toimisi. Tuota vastaavaa toteutettiin jo Windows seminaarissa siitä vuosi aiemmin.

3 vuotta sitten (2015):



yli 4 vuotta sitten (2014):



Crackdown 3:esta kannattaa pitää mielessä, että Cloudgne (3rd party) on joka sitä moninpeliä on demonnut sekä koko Crackdown 3:en tekijä EI OLE Microsoftin 1st party studio vaan 3rd party studio, Sumo Digital, joka on edelleenkin julkaissut Hitmanistä lähtien pelejä, mutta ei Crackdown 3:sta saanut ulos. Dejavu Platinium Studios.

Onneksi tosiaan tilanne muuttunut ja MS ostanut noita studiota pois, jotka oikeesti tekevät hommiaan ja osaavat viedä sovitut projektit loppuun asti ajallaan.

Kuten sanoit, tuo on Cloudginen demo pilvitehojen hyödyntämisestä. Sumo Digital taas käyttää tai on käyttämättä siinä esiteltyä teknologiaa ja se on ilmeisesti kehittäjien mukaan aiheuttanut päänvaivaa Wrecking Zone -tilassa (moninpeli) monien muiden asioiden ohella, kuten tuosta artikkelista käy ilmi, jos satuit lukemaan sen. Cloudginen ja ReAgent Gamesin Dave Jones sanoi, että hänen oli tarkoitus vain esitellä teknologian mahdollisuuksia noilla demoilla ja se on Microsoftista kiinni, mitä käyttävät. Jos sinä väität, että pilviteknologian hyödyntämisessä ei ole ollut ongelmia, kun taas pelin kehittäjät sanovat, että on ollut, niin kumpaakohan uskoa.

Tiedän varsin hyvin, että Sumo Digital ei kuulu Microsoft Studioihin. Microsoft omistaa Crackdownin IP:n ja julkaisee ja rahoittaa sarjan pelit, joten Crackdown 3 on määritelmän mukaisesti 1st party -peli, vaikka onkin 3rd partyn kehittämä. Kun puhuin first partysta, puhuin first party -peleistä. Pahoittelut jos oli epäselvästi ilmaistu.

Kunhan saavat tämän pelin vain julkaistua ja unohdettua, niin sillä hyvä. Muut pelit odottavat. Itse odotan mielenkiinnolla Playground Gamesin open world -projektia, joka on ilmeisesti uusi Fable. Paljon on taitavaa porukkaa siellä tekemässä duunia.
 
Crackdown 3:esta kannattaa pitää mielessä, että Cloudgne (3rd party) on joka sitä moninpeliä on demonnut sekä koko Crackdown 3:en tekijä EI OLE Microsoftin 1st party studio vaan 3rd party studio, Sumo Digital, joka on edelleenkin julkaissut Hitmanistä lähtien pelejä, mutta ei Crackdown 3:sta saanut ulos. Dejavu Platinium Studios.

Onneksi tosiaan tilanne muuttunut ja MS ostanut noita studiota pois, jotka oikeesti tekevät hommiaan ja osaavat viedä sovitut projektit loppuun asti ajallaan.

Mikä ihmeen Platinium Studios? Ottaisit nyt edes sen vertaa selvää asioista että osaat edes puljun nimen oikein, vaikka kyseessä onkin japsipaskaa. Samoin on aivan turha väittää että Scaleboundin ongelmat johtuisivat puhtaasti Platinum Gamesista, kun ilmoilla on ollut tarinoita MS:n kohtuuttomista vaatimuksista pelin suhteen. Jos nyt oikein muistan niin Co-op oli myös yhtenä MS:n vaatimuslistalla, vaikka tämä ei kuulunut millään tapaa pelintekijän alkuperäiseen visioon:

Scalebound Made "Unachievable By Microsoft", "Shady Contract Work", Say Sources - GameRevolution

Toivottavasti tosiaan Spencer mylläsi myös 1st party studioiden hallinnointia määräävään asemaan päästessään, näkyisi olevan pahoja puutteita perus projektinhallinnan puolella kuten nämä Crackdown 3, Scalebound ja MCC ovat vuoroillaan osoittaneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 502 568
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom