Mielestäni nykyinen versio on melko toimiva kompromissi. En kännykkäversioissa käytännössä vie leipätekstiltä tilaa ollenkaan, koska marginaalit pitää aina olla. Pidin minäkin Twitterin tietokoneversion mobiilileveyksien ratkaisua liian tilaa vievänä.
Ei sen keskellä olevan painikkeen pitäisi sinuakaan suuremmin haitata. Sen pitäisi olla sen verran irti pohjasta, että ei haittaa peukalolla rullausta, mutta kuitenkin olla peukalolla tavoitettavissa.
Minun on vaikea ymmärtää sen olevan merkittävä haittatekijä. Etuja siinä on rutkasti - erityisesti foorumisivuston säikeiden hallinnassa.
bbPressissä voi uuden viestin laittaa joko vastauksena edelliseen tai laittaa loppuun. Ilman sitä lisäpainiketta ei ole aitoa valintatilannetta! Sinun ei tarvitse siirtyä välittömästi loppuun, jos haluat uuden viestin sinne.
Tällä sivustolla tuolla asialla toki ei ole merkitystä, koska uusi viesti tulee aina loppuun.
Kuten olen selittänyt, foorumisivusto toimii erittäin kankeasti ilman sitä lisävalikkoa. Leipätekstin (yli)korostus tuo vääjäämättä erittäin kankean systeemin. Kankeudesta ei vaan pääse pois ilman innovatiivista suunnittelua. Haluako olla torppaamassa sen?
Ihan oikeasti tämän sivuston kaltaisella www-suunnittelulla peli on menetetty, jos ajatellaan sitä, että toimintojen käyttö ei olisi kankeaa. Suunnittelu on minusta lähtökohtaisesti pielessä, kun toimintoja on hajautettu.
Toivon, että jokainen yrittäisi ymmärtää, että kunnon www-suunnittelun tulee lähteä siitä, mitä olen esittänyt. Ainut tapa sille on toimintovalikko, joka on helposti käsillä. Kyse on vain siitä, miten sen toteuttaisi järkevästi.
Tällä sivustolla on toki eräänlainen toimintovalikko, mutta se ei ole sellainen, jonka sen pitäisi olla.
Tämän sivuston pikanavigoinnin vasen puoli muistuttaa meikäläisen toimintovalikkoa, mutta siitä puuttuu ainakin linkki uuden aiheen luomiseen. Voisi siinä olla ohjeiden ohella linkki sääntöihin ja muut footerissa näkyvät linkit. Yleislinkeissä saisi olla kaikki yleislinkit, eikä vain osa. Yleislinkkien osalta pikanavigointi on vajaa.
Toimintovalikon/pikanavigoinnin idea on hukassa, jos se on sivun alussa tai mainosten jälkeen lopussa. Se ei kerta kaikkiaan toteuta tehtäväänsä niin kuin sen tulisi toteuttaa! Koska se ei pysty toteuttamaan kunnolla tehtäväänsä, se on aika turha. Koska toimintovalikko ei täytä tehtäväänsä, minulle on aivan turha väittää, että tämä sivusto on suunniteltu hyvin.
Jotta tämän(kin) sivuston toimintovalikolla (nimeltään pikanavigointi) olisi jotain järkeä ylipäätänsä, sen pitäisi kulkea sivun mukana eikä olla haettavissa kaiken muun "roinan" seasta. "Roinan" seasta haettavana se nyt vaan ei toimi. Lähes tulkoon totaalisen hyödytön lisuke, jota tuskin kukaan tulee käyttäneeksi.
Minulle on aivan turhaa väittää, että palvelusivusto olisi hyvin suunniteltu ilman hyvin suunniteltua ja helposti käytettävissä olevaa toimintovalikkoa. Vaikka toimintovalikko olisi sinänsä hyvä, mutta sitä joutuu hakemaan, peli on menetetty - tällä sivustolla peli on jokseenkin täysin menetetty. Pikanavigaatioksi sitä ei voi nimittää - pikavalikon pitää olla nimensä mukaisesti pikaisesti käytettävissä. Täällä se ei sitä ole.
Toinen asia, mikä ei kunnolla toimi on nuolet. Vaikka tiedän niiden olemassaolon, niitä joutuu hakemaan kun kameleontin tavoin piiloutuvat taustaansa - ärsyttävää. Useimmilta käyttäjiltä jäänee huomaamatta.
Tämä sivusto on periaatteessa kohtuullisen hyvin toimiva "jojosivusto" (käyttäjää pompotetaan sivun alkuun ja loppuun jojon lailla), mutta kun nuolet ovat lähes käyttökelvottomat, useimmille tämä sivusto on tyypillinen "juoksumatto".
Jos leipätekstin korostus tekee sivustosta jojon tai juoksumaton, suunnittelu on ihan pielessä. Eivät kaikki osaa yhtä näppärästi siirtyä ylös kuin esim. AP. AP saattaa tyytyä jojo- tai juoksumattosivustoihin, mutta minä ainakaan ole yhteenkään niistä tyytyväinen - tämä sivusto ei tee poikkeusta.
AP ei tunnu ajattelevan siirtyilyä huonommin taitavia käyttäjiä lainkaan. Toivon, että AP alkaa ymmärtää kunnolla käytön miellyttävyydessä myös toimintojen helpon tavoitettavuuden. Toimiva leipäteksti on tietenkin tärkeää, mutta vain siihen keskittyminen ei tuo kunnollista kokonaistoimivuutta.
Kyllä minusta jojo- ja juoksumattosivustot ovat puhtaasti huonoa suunnittelua! Sitä on tietenkin vaikea myöntää. Onko nyt tämän sivuston käyttäjillä pokkaa myöntää, että sivuston perussuunnittelu on eräiltä osin pielessä?
Toimintovalikon sisältöä pitäisi miettiä yhdessä, mitkä asiat ovat siinä olennaisia eli mitkä aina esillä ja mitkä toiminnon "Lisää toimintoja" takana.
Toimintovalikon pitää elää:
- Käyttäjän mukaan
- Tilanteen mukaan
- Laitteen ja sen orientaation mukaan
Just nuo kaikki elementit minulla on.
En suinkaan väitä, että oma toimintovalikkoni olisi optimaalinen. Se on varsin optimaalinen tilanteessa, jossa ollaan yhden säikeen sisällä.
Foorumilistauksen kohdalla siinä saisi olla paljon enemmän toiminnallisuutta.
viestissä #182 living death esittämä malli on ehkä optimi, mutta en sitä osaa laatia. Kun yhdistin blogi- ja foorumisivustot, tilaa olisi taas kokeilusivustolle.