Toiminnot on tässä moneessa pystytason kerroksessa.
En panosta blogisivuun nyt lainkaan eli en mieti sen footeria.
Korjaan tämän teeman. katson että se on pienempi paha kuin aloittaa alusta jollakin toisella teemalla.
Tiedän, että nykyisen teeman korjaamisessa foorumille optimaaliseen käyttöön iso työ, koska rakenteita pitää olennaisella tavalla muuttaa. Poistin sivupalkin itsensä määritykset. Mutta en ole vielä poistanut sivupalkille varattua tilaa. Vasemmalle palkille on varattu tilaa enimmillään n. 280px, mutta tuo tilavaraus on turha, koska en käytä vasemman reunan aluetta lainkaan. 820->1280px alueen kaikki leveyssuhteet pitäisi määrittää uusiksi. Osa max/min määrittelyistä pitäisi poistaa kokonaan.
Ristikkoapusivut | Sanaristikkofoorumi – sanaristikot & muuta pohdittavaa
Jos tuota liikuttaa sivusuunnassa tietokonenäytöllä, näkee melkein alkuperäiset leveyssuhteet (poistin kapeamman version sinisestä vasemman reunan palkista). Foorumiosiolla muutin noita, koska haluin enemmän tilaa itse foorumille. Olisi pitänyt muutoksia tehdessäni tehdä vieläkin rajumpia muutoksia.
Alunperin tarkoitus ei ollut käyttää tätä teemaa foorumissa, mutta kun laitoin blogiin, yritin muuttaa foorumikäyttöön. Ei täysin onnistunut.
Mobiilissakin on uudistettavaa. Oikeastaan pitäisi luoda 783+ viewport tableteille saman tapainen layout, jonka loin HD-mobiililaitteille (Eräällä tuttavalla on HD-kännykkä. Hän sanoi, että siinä vaakanäyttö on ihan samanlainen kuin HD-tabletlaitteessani). Näin samaa viewport-arvoa käyttävä tietokoneversio olisi erilainen.
Jouduin teknisten ongelmien vuoksi määrittelemään apuvalikon uusiksi. Rymitttelytkin uusin. Laitoin myös erottimet erityyppisille toiminnoille/linkeille tietyille sivuille. Kun siirsin valikkoa vähän irti oikeasta reunasta z-index-ohjelma häipyi. Siinä ei enää juuri ole CSS-ongelmia, mutta aivan moitteeton lopputulos ei vielä ole.
Aihe: Sivuston mobiiliversio – Mobile version of this site | Sanaristikkofoorumi – sanaristikot & muuta pohdittavaa
Pyrkimyksenä on välttää tavanomaisia ratkaisuja. Pyrkimyksenä ainakin foorumissa on mm. välttää footer-osion käyttö kokonaan. HD:n mobiiliversio ei sitä kaipaa lainkaan. Kaikki tarpeellinen on siinä 260x96px mukana kulkevassa palkissa. Koska palkki on täsmälleen saman levyinen kuin sivupalkki, sen ei ketään pitäisi ärsyttää. Ratkaisu ihan oikeasti toimii. Ainakin bbPress-alustan toiminnot siihen saa hyvin.
Ratkaisussa ei ole esillä ainuttakaan turhaa elementtiä. Suoraan esillä on vain oleelliset. Ei pitäisi ärsyttää ketään.
Eivät vie tilaa miltään, sillä sivun alussa sivupalkin toiminnot ovat normaalisti esillä. Aina rullatessa niistä osa häipyyy näkyvistä riippumatta siitä, jääkö sivulle kiinteä elementtiä vai ei.
Ihan oikeasti apuvalikko on kätevä.
Toki jos miettii toimintakerroksia, jos mukaan otetaan some-kirjautumiset ja ns. leivänmurut, minulla ei ole toimintokerroksia juuri vähempää kuin tällä sivulla. Ydintoiminnot kulkevat kuitenkin aina mukana ja ovat kompakti paketti.
Leivänmurut voisi yrittää laittaa kiinteäksi JS:llä kun sivua on rullattu tietty matka - toistaiseksi en osaa sitä toteuttaa.
HD-mobiililaite vaakatasoon laitettuna on ilman systeemejäni erittäin epämiellyttävä käyttää foorumeilla, koska kerrallaan näkee todella vähän kommentteja. Nuolet ylös/alas auttavat paljon, mutta miksi jättää käyttäjän helpottaminen pelkästään noihin nuoliin, kuten yleensä foorumeilla tehdään?
Foorumisivuston haku, valikkojen avaus ja toiminto "Lataa sivu uudestaan" eivät siirrä käyttäjää minnekään. Turha rullaus on 100% pois!
Apuvalikon sisältö muuttuu käyttäjän ja sivun mukaan ja linkkejä on 5-11 kpl. Käyttäjällä on aina oleelliset toiminut mukana eikä niiden takia tarvitse siirtyä sen paremmin sivun alkuun kuin loppuunkaan. Koska toiminnot vaihtuvat tilanteen mukaan, hyödyn pitäisi olla maksimaalinen. En ymmärrä, jos tätä ei voida pitää hyvänä ratkaisuna. Olen miettinyt apuvalikon sisältöä hyvin tarkkaan.
Yritin laittaa mukaan some-kirjautumiset, mutta en saanut toimivaa toteutusta.
Normaalisivuilla haku vie sivun alkuun - siinä teeman laatijoiden koodi, jota en osaa tältä osin muuttaa.
XenForossa voisi tulla ongelmia, mutta kun minulla ei ole XenForo, ei minun XenForo-ongelmia tarvitse miettiäkään.
Yli 1280 määritän sitten enemmänkin uusiksi, jos motivaatiota riittää. Jos ei riitä, saanee kelvata nykyinen vasemmalle sijoittuminen.
Tavoitteena on kolme erilaista mobiiliversiota:
->481 (muutamia pieni variaatioita)
482->782 (ei variaatoita)
783+ (poistettava kaikki mahdolliset variaatiot, joita nyt leiskassa on ja vain aivan välttämättömat variaatiot mukaan)
Periaattessa kaksi tietokoneversiota:
* 783 > 1280 (vain välttämättömat variaatiot)
* 1281+
Itse asiassa siirsin leiskalla vasemmalla olleen sisältöalueen otsakealueen alapuolelle. Siinä on nyt näkyvillä ns. leivänmurut. Lisäksi siinä on eräitä asemoituja elementtejä, jotka ovat yleensä piilotettuna.
CSS:ää on liikaa - selain ei tee aina määritellyn CSS:n mukaan. Tekstin ja taustan väri eivät aina toimi niin kuin olen määritellyt. CSS:n varattu muisti vaan loppui kesken. Tekee mitä tahansa, ei voi olla varma, toimiiko selain oikein vai väärin.
Puskurimuistin loppumisesta kielii se, että kun poistin jotain CSS:ää, toinen alkoi toimia. Kerran kaadoin CSS:llä tietokannan, nyt tukin selaimen puskurimuistin. Aika harvinainen tapaus taitaa olla.