Mielestäni vanillan ei pidä olla valmiiksi patchissä 1.12, vaan progressata kohti tuota patchia vaikka blizzlike aikaväleillä. Pelimoottorin päivitys voi olla myöhempikin, kuten se ilmeisesti tulee olemaan lähempänä nykyistä pelimoottoria, mutta sisällön pitäisi edetä Blizzliken mukaan. Siitä en ole varma haluanko vanillan siirtyvän jossakin aikajaksossa TBC:hen, vai pitäisikö vanilla pitää vanillana, ja TBC-realm erikseen. Tai että pitäisikö TBC:n tulla samaan aikaan vaihtoehdoksi täysin vanillalle. Mieluiten ottaisin mallin: Vanilla Blizzlike progressilla -> (optional transfer TBC:lle, mutta vanillaserveri jämähtää paikoilleen), -> TBC blizzlike progressilla -> (Optional transfer WOTLK:iin) -> blizzlike progress. Voisihan se olla myös mahdollista että hahmon voisi kopioida vanillan lopuksi TBC:lle, jolloin myös vanillahahmo jää säilöön. Todennäköisesti kuitenkin vanilla on koluttu läpi jo kun TBC tulee vaihtoehdoksi ja serveri kuolee pystyyn, jolloin se ei välttämättä ole realistinen vaihtoehto blizzardin kannalta.
Mutta jos tietty expansion julkaistaan suoraan sen viimeisessä päivityksessä, jää siitä suurin osa turhaksi contentiksi. Miksi esimerkiksi raidata MC:tä kunnolla gearin toivossa, kun vaihtoehtona on mennä nopeinta reittiä BWL - AQ - Naxx ja farmata niitä. Tuolloin HC pelaajat voittaisivat ja pelistä tulisi vain nopeuskilpailu, ja HC pelaajat saisivat järjettömän edun päästessään etenemään kovimpaan contentiin nopeiten.
nuo "quality of life" muutokset pitäisin mahdollisimman minimissä, mainitsin aiemmin herbien ja orejen spawnraten muutoksen suhteelliseksi serverin pelaajamäärään, jolloin niiden poimiminen ja markkinat pysyvät suhteellisen vakaina. Cooldownien ja yleisestikin skillien muokkaamisen jättäisin kokonaan pois, jopa sen 50g respec feen pitäisin paikallaan vaikka se vituttaa aivan helvetisti. Gold sinkit pakottavat pelaajat myös pelaamaan peliä, eikä ainoastaan logaamaan raideille. Selvät bugit voi puolestani korjata "non-blizzlikesti" pois, eli jos bugi/abuse on löydetty patchissa 1.7, korjataan 1.9 (mutta se on exploitattavissa aiemmin), niin se pitäisi poistaa heti.
Esimerkiksi jos jonkun tolpan päälle kaupungin guardit eivät suostu juoksemaan ja se mahdollistaa huntereiden ampumisen viholliskaupungissa, vartijat korjataan vasta patchissa 1.11, mutta on blizzlikesti abusettavissa tuohon asti, niin mielestäni tuo pitäisi korjata jo heti.