Wolfenstein 2: the New Colossus

Höpö höpö. NC ei yritä missään vaiheessa olla open world, vaan vaihtoehtoja antava kenttäjuoksu missä peli onnistuu täydellisesti. Sama kun sanoisi Wolf 3D:n olevan open world.

Itselleni ei jäänyt mitään vaikutelmaa, että tämä yrittäisi olla näennäisesti joku open world. Joku avarampi maisema välillä ja silloin tällöin pari vaihtoehtoista reittiä ei riitä määritelmään. Toisekseen oli ihan mukava että edes välillä on jotain muuta maisemaa kuin maanalaista bunkkeria tai varaston seiniä.

Kun siirrytään kapeasta putkesta avaraan maisemaan jossa grafiikan perusteella annetaan ymmärtää olevan jossakin määrin vaihtoehtoisia reittejä joita ei olekaan koska pelintekijät ovat päättäneet ettei paikkaan pääse vaikka siltä näyttää, se on mainittua "yrittää esittää open worldia". Jokainen Return to Castle Wolfensteinin kaupunkiosuuksia pelannut ymmärtää mitä tällä tarkoitetaan. Ne kulkureitit voi tukkia niin selvästi ettei tarvitse miettiä pääseekö vai ei. Huomaa etteivät pelin tekijät ole tienneet mitä todella haluavat. Sama pätee ylipitkiin cutsceneihin joista tulee mieleen No One Lives Forever.
 
Huomaa etteivät pelin tekijät ole tienneet mitä todella haluavat. Sama pätee ylipitkiin cutsceneihin joista tulee mieleen No One Lives Forever.

Ai pelin tekijät eivät ole halunneet pitkiä cutscenejä? Nuohan oli ihan sopivan lyhkäisiä. Et ole tainnut Metal gear solideja pelata. ;)
 
Ai pelin tekijät eivät ole halunneet pitkiä cutscenejä? Nuohan oli ihan sopivan lyhkäisiä. Et ole tainnut Metal gear solideja pelata. ;)

En ole joo. NOLF ykköstä haukuttiin pitkistä cutsceneistä ja kakkososaan korjattiin ne selvästi lyhemmiksi. Tähän voisi tehdä saman. Mikäli Metal gead solideissa on vielä pidempiä, kai se on nykymuotia.
 
Laitetaan nyt eriäväkin mielipide vaikka harvoin jaksaa positiivisia kokemuksia jakaa. Lyhykäisyydessään paras räiskintä sitten viimeisen Doomin. Näyttää hyvältä, pyörii hyvin, tuntuu hyvältä, tarina ja hahmotkin sopii erittäin hyvin yhteen. Astetta parempi kuin edelliset jotka nekin oli nautinto. Yhtään cutsceneäkään ei ole tullut mieleenkään skipata. Netin positiivisiin arviohin on helppo yhtyä, liian harvoin tulee näin tyydyttävää räiskintää vastaan.
 
Laitetaan nyt eriäväkin mielipide vaikka harvoin jaksaa positiivisia kokemuksia jakaa. Lyhykäisyydessään paras räiskintä sitten viimeisen Doomin. Näyttää hyvältä, pyörii hyvin, tuntuu hyvältä, tarina ja hahmotkin sopii erittäin hyvin yhteen. Astetta parempi kuin edelliset jotka nekin oli nautinto. Yhtään cutsceneäkään ei ole tullut mieleenkään skipata. Netin positiivisiin arviohin on helppo yhtyä, liian harvoin tulee näin tyydyttävää räiskintää vastaan.
Itse kanssa tykkäsin tästä. Välillä vaan tekee hyvää laittaa aivot narikkaan ja paukutella menemään. Onneksi toimi ilman kaatuiluja ym. mitä joillakin on ollut ongelmana.
SJW-touhu hetkittäin kiusasi, mutta aivonarikan ovi lukkoon niin tuostakin selvisi.
 
En ole joo. NOLF ykköstä haukuttiin pitkistä cutsceneistä ja kakkososaan korjattiin ne selvästi lyhemmiksi. Tähän voisi tehdä saman. Mikäli Metal gead solideissa on vielä pidempiä, kai se on nykymuotia.
Noh tuota ei se oikeastaan nykymuotia ole ollut ainakaan Metal Gear Solidin yhteydessä. Ykkösosasta (PS1) lähtien sarjassa on ollut pitkiä cutscenejä, ja vasta viidennessä MGS:ssä tarina jätettiin vähän turhankin taka-alalle. MGS4 sai kyllä kritiikkiä osakseen elokuvamaisuudestaan, sillä siinä on kyllä pitkiä cutscenejä. Pelin viimeinen cutscene taitaa olla kokonaisuudessaan 90min ja aika usein pääsi kesken pelin istuskelemaan ohjain kädessä lähemmäs tunnin kun cutscenea pukkasi. Joitakin tämä haittaa, mutta kyseessä on kuitenkin tarinankerronnan tapa, ja jos ei keskittyminen riitä tuollaiseen niin eipä sitä tarvitse pelata.

Sama pätee tähänkin, vaikkei tässä pitkiä cutscenejä ollutkaan. Jos ei tarina kiinnosta niin skipatkaa ne. Toisaalta samalla menettää aika paljon pelistä, sillä omasta mielestä yksi suurin tän pelin viehättävyyksistä oli just se tarina. En kyllä toisaalta ymmärrä miten helvetissä se on ongelma jollekkin jos pelin tarinaan ollaan panostettu, mutta jokainen toki tyylillään. Kannattaa siinä vaiheessa ettiä muuta pelattavaa jos tarkoituksena on vain naksutella menemään ilman sen kummoisempaa tarinaa.
 
Noh tuota ei se oikeastaan nykymuotia ole ollut ainakaan Metal Gear Solidin yhteydessä. Ykkösosasta (PS1) lähtien sarjassa on ollut pitkiä cutscenejä, ja vasta viidennessä MGS:ssä tarina jätettiin vähän turhankin taka-alalle. MGS4 sai kyllä kritiikkiä osakseen elokuvamaisuudestaan, sillä siinä on kyllä pitkiä cutscenejä. Pelin viimeinen cutscene taitaa olla kokonaisuudessaan 90min ja aika usein pääsi kesken pelin istuskelemaan ohjain kädessä lähemmäs tunnin kun cutscenea pukkasi. Joitakin tämä haittaa, mutta kyseessä on kuitenkin tarinankerronnan tapa, ja jos ei keskittyminen riitä tuollaiseen niin eipä sitä tarvitse pelata.

Sama pätee tähänkin, vaikkei tässä pitkiä cutscenejä ollutkaan. Jos ei tarina kiinnosta niin skipatkaa ne. Toisaalta samalla menettää aika paljon pelistä, sillä omasta mielestä yksi suurin tän pelin viehättävyyksistä oli just se tarina. En kyllä toisaalta ymmärrä miten helvetissä se on ongelma jollekkin jos pelin tarinaan ollaan panostettu, mutta jokainen toki tyylillään. Kannattaa siinä vaiheessa ettiä muuta pelattavaa jos tarkoituksena on vain naksutella menemään ilman sen kummoisempaa tarinaa.

En ole pelelannut MGS:a, en osaa sitä kommentoida sen enempää.

Cutsceneistä osa oli OK, osassa taas paistaa läpi pidentää peliä tarkoituksella. Tietyt cutscenet ovat lyhyitä ja suurelta osin asiaa joka liittyy tarinaan suoraan. Toisaalta tietyistä cutsceneistä suurin osa on pelkkää asiatonta lässytystä joka ei liity tarinaan mitenkään, eli menee väkisin filler kategoriaan. Muutenkin tämä peli epäonnistuneesti yrittää sotkea räiskintää ja tarinaa. Suurelta osin peli antaa ymmärtää olevansa räiskintäpeli jota on ehkä höystetty lyhyillä cutsceneillä (kuten sarjan edelliset osat). Siihen yhtälöön ei sovi pitkät cutscenet. Eli kun tehdään räiskintäpeli lyhyillä cutsceneillä, pidetään se räiskintäpelinä lyhyillä cutsceneillä eikä laiteta toimintaa tauolle ylipitkillä videopätkillä.
 
Ehkä kannattaa suosiolla siirtyä Quake Championsiin tjms missä pääsee suoraan valikosta sinkoa heiluttamaan eikä turhat tarinat ahdista. :facepalm:

Yritätkö edes tajuta vai trollaatko tahallasi? Voit ihan itseksesi miettiä miksi nopeatempoisiin räiskintäpeleihin aniharvoin laitetaan pitkiä cutscenejä. Ja vastaavasti hidastempoisiin tarinavetoisiin peleihin ei laiteta juuri koskaan nopeatempoisia FPS räiskintäosuuksia. Mistäköhän syystä?

Kun pelaan räiskintäpeliä, haluan pelata räiskintäpeliä enkä katsella kun cutscenessä asia jonka voi esittää 10 sekunnissa pidennetään viiteen minuuttiin.
 
Huomenna sitten julkaistaan episodin 1. osa.
Sittenpähän näen, sisältyikö ennakkotilaajan etuun season pass, vaiko pelkästään tuo 45minuutin kestoinen Episode Zero.
 
Yritätkö edes tajuta vai trollaatko tahallasi? Voit ihan itseksesi miettiä miksi nopeatempoisiin räiskintäpeleihin aniharvoin laitetaan pitkiä cutscenejä. Ja vastaavasti hidastempoisiin tarinavetoisiin peleihin ei laiteta juuri koskaan nopeatempoisia FPS räiskintäosuuksia. Mistäköhän syystä?

Kun pelaan räiskintäpeliä, haluan pelata räiskintäpeliä enkä katsella kun cutscenessä asia jonka voi esittää 10 sekunnissa pidennetään viiteen minuuttiin.

 
Hankin pelin alennuksella Steam-kaupasta hintaan 30 € vähän aikaa sitten. Toivon tältä aika samaa kuin viimeiseltä Doomilta: nopea tempoista räiskintää ilman kummempia taukoja.

Se on kumma tuon tarinankerronnan kanssa että porukka monesti valittelee pitkistä elokuvista missä pitää keskittyä mielenkiintoisiin kohtauksiin ja peleissä sitten intoillaan kun on pitkiä kohtauksia, kun homman pitäisi mennä juuri toisin päin. Pelejä pelataan interaktiivisuuden tähden ja elokuvia katsotaan tarinan sun muun tähden.
 
Pelejä pelataan interaktiivisuuden tähden ja elokuvia katsotaan tarinan sun muun tähden.
Tuo on yksi näkökulma. Makuasioitahan nämä. Joltain Hideo Kojiman peliltä haluan nimenomaan raskasta narratiivia ja naurettavan pitkiä välivideoita, kun taas joltain Piranha Bytesin peliltä hyvää maailman tutkiskelua ja roolipelimekaniikkoja, tarinasta viis. TNC:ta en ole vielä kerennyt pelaamaan mutta ainakin TNO:ssa oli imo hyvä balanssi tarinankerronnan ja äksönin välillä.
 
Olipahan melkoinen pettymys tämä Gunslinger Joe,samaa vanhan toistoa uudella juonella.
 
Olipahan melkoinen pettymys tämä Gunslinger Joe,samaa vanhan toistoa uudella juonella.

Tämä on hyvä tieto. Taitaa lisäreitten hankinta lykkääntyä sitten siihen asti kun koko täyden setin saa aleista muutamalla eurolla.
 
Nyt on päätarina pelattu läpi hieman alle 10 tunnin "Call Me Terror-Billy" -vaikeustasolla ja loppufiilikset ovat aika sekalaiset. En varsinaisesti pidä tästä pelistä, mutta ei peli huonokaan ole. Peli on hieman kuin GTA V: tehtävien pelaamista ja niiden välissä videoiden katselua. Video ovat onneksi hyvin näytelty ja oikeastaan aika viihdyttäviä siitä huolimatta, että ovat hyvin hölmöjä ja meno on aika moista pelleilyä.

Tuntuu siltä että pelin kanssa on tullut kiire, koska kentät ovat jotenkin niin pieniä ja kunnollisia pitkän kaavan taisteluita ei oikein ole. Taistelut tuntuvat lyhyiltä, eikä niissä ole kunnon kliimaksia. Viholliset ovat aika saman laisia, eikä pelissä voi taistella vaikeammalla tasolla kuin kaukaa, koska mikä tahansa vihu on läheltä todella tappava. Itse ammuskelu on todella jämäkän tuntuista, mutta jokin mättää kenttäsuunnittelussa pahasti.

Tarina ei oikein johda mihinkään ja kenen muka pitäisi lukea jotain paperilappusia pitkin kenttiä nopeatempoisessa ammuskelussa? Minä jätin kaikki lukematta ja menin vaan suoraan asiaan, eli ammuskelemaan natseja. En myöskään pyörinyt tukikohdassa, johon päädytään jokaisen kentän/tehtävän jälkeen hengailemaan.

Ihan kiva ammuskelu, mutta lyhyt ja tarina ja kenttien viimeistely tuntuvat yksinkertaisesti keskeneräisiltä. Isot kehut kuitenkin optimoinnista ja idTech 6:n näyttävyydestä. Todella toivon että tuleva Elder's Scrolls tai mitä tahansa muita pelejä tulisi tällä moottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko ainoa jolla tämä peli stutteroi raskaasti? Mikään grafiikka-asetus ei vaikuta tuohon nykimiseen. Peli kyllä pyörii numerollisesti erittäin hyvin kokoajan mutta silti nykii. Netistä löytyy monenlaista kikkaa mutta ainoa toimiva ratkaisu on ollut pelata ikkunatilassa. Jostain syystä borderless ja full screen tilat aiheuttavat stutterin.
 
Olenko ainoa jolla tämä peli stutteroi raskaasti? Mikään grafiikka-asetus ei vaikuta tuohon nykimiseen. Peli kyllä pyörii numerollisesti erittäin hyvin kokoajan mutta silti nykii. Netistä löytyy monenlaista kikkaa mutta ainoa toimiva ratkaisu on ollut pelata ikkunatilassa. Jostain syystä borderless ja full screen tilat aiheuttavat stutterin.
Mulla oli samaa vikaa mutta sain korjattua, kunhan vain muistaisi että millä kikalla..
Muistaakseni vääntelin vsyncciä ja deferred renderingiä eri komboihin ja joku oli sitten sulava. Ja jos oikein muistan niin otin vsyncin pois mutta repeilyä ei siltikään jostain syystä esiintynyt. Outo engine, tai sitten asetukset eivät vaan oikein toimi.

Liekö näistä arvailuista mitään apua, mutta oireet kuulostivat tutuilta.
 
Mulla oli samaa vikaa mutta sain korjattua, kunhan vain muistaisi että millä kikalla..
Muistaakseni vääntelin vsyncciä ja deferred renderingiä eri komboihin ja joku oli sitten sulava. Ja jos oikein muistan niin otin vsyncin pois mutta repeilyä ei siltikään jostain syystä esiintynyt. Outo engine, tai sitten asetukset eivät vaan oikein toimi.

Liekö näistä arvailuista mitään apua, mutta oireet kuulostivat tutuilta.
En tiedä mitä tapahtui mutta safe modessa kun aloitin pelaamisen niin stutterit katosivat. Asetukset nostin uudelleen maksimiin ja yhä toimi. Toivottavasti tämä ratkaisi ongelman ja saa nauttia pelin loppuun saakka. Erittäin hyvä peli tämäkin Wolffi.
 
millä ihmeellä pääsen läpi tuosta säleiköstä?puuttuuko mulla joku liike? videon 29.50 kohdalla. olen kiitollinen jos joku tietää ratkaisun kun muuten hyvä peli .
 
Tuosta ryömimällä jos se on käytössä
Inkedryömintä_LIi.jpg
 
Varoituksen sana uusista nvidian 397.31 ajureista. Wolfenstein jäätyy aina lyhyen pelaamisen jälkeen.
 
Mitäs vaikeustasoa suosittelette pelille? Kuullut huhuja että normaalillakin vaikeustasolla on pelissä aika turhauttavia paikkoja (ja osa tästä johtuisi huonosta pelisuunnittelusta ja AI:sta) ja henk. koht. haluan kyllä jonkinasteista haastetta mutta en halpaa haastetta joka vie peli-ilon.
 
Mitäs vaikeustasoa suosittelette pelille? Kuullut huhuja että normaalillakin vaikeustasolla on pelissä aika turhauttavia paikkoja (ja osa tästä johtuisi huonosta pelisuunnittelusta ja AI:sta) ja henk. koht. haluan kyllä jonkinasteista haastetta mutta en halpaa haastetta joka vie peli-ilon.
Normal varmaan siinä kohti aika hyvä. Pelasin ite muistaakseni yhen normalia vaikeammalla ja pari kohtaa aiheutti kyllä harmia ja painajaisia näen vieläkin oikeussaleista. Pelissä tosiaan on pari kohtaa jotka ovat vaikeustasoltaan huomattavasti korkeampia kuin muut.
 
Itse pelailin peruspelin ja lisärit i am death incarnate -tasolla läpi. Peruspeli oli muuten suht helpohko paitsi n. puolivälissä peliä oli eräs kohta johon meinasi leikata kiinni oikein kunnolla. Toisaalta taas kun tahkosi hetken aikaa ja kohdan pääsi, niin sitten olikin sellainen olo ettei se kovin vaikea loppujen lopuksi ollutkaan.

Mitä vaikeamman vaikeustason valitsee, sitä enemmän mielestäni hiiviskelyn ja sniikkailun tärkeys korostuu.

edit: @Hugh Jazz kannattaa siis lähteä kokeilemaan vaikeus maksimissa mitä ensipelaamisella saa, ja jos menee peli-ilo niin sitten laskee vaikeustasoa. Sikäli mikäli se on mahdollista kesken pelin, muistelisin että on.
 
Normal varmaan siinä kohti aika hyvä. Pelasin ite muistaakseni yhen normalia vaikeammalla ja pari kohtaa aiheutti kyllä harmia ja painajaisia näen vieläkin oikeussaleista. Pelissä tosiaan on pari kohtaa jotka ovat vaikeustasoltaan huomattavasti korkeampia kuin muut.

Haha joo se oikeussali oli jotain aivan karmiaa kakhaa :D. Meinas todellakin leikata kiinni.
 
Haha joo se oikeussali oli jotain aivan karmiaa kakhaa :D. Meinas todellakin leikata kiinni.
Joo siinä kohti alkoi hermot olla kireällä. Padilla ei kohdasta selvinnyt mitenkään joten hiiri+näppis kehiin. Samantyylinen typerä kohta oli Killzone 2 pelin loppu.
 
Haha joo se oikeussali oli jotain aivan karmiaa kakhaa :D. Meinas todellakin leikata kiinni.

Do or Die! vaikeustasolla hitsas itsellä kiinni useaan kertaan... sai muutaman illan taistella tuon kohdan kanssa. Vaikeustason laskeminen ei ollut vaihtoehto. :beye:
 
W4WL5Vv.jpg


Näyttää kyllä dual wielding upealta tässä pelissä varsinkin ultrawide monitorin kanssa. Näkee aseiden modelit kokonaisuudessaan ilman että kuvakulma leikkaa sivusta osan aseen perästä pois. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla ollut ongelmaa että peli heittää #str_online_connection_error_03 ja tilttaa sen perään?

Pelasin nyt pitkästä aikaa melkein vuoteen ja en pääse tuosta millään eroon. PC kyseessä.
 
Aloitin tämän pelin ja olen alun sekunneista lähtien ollut kahden peliohjaimen loukussa.
Eli tuntuu siltä kuin ukkelin liikuttamiseen ja tavaroiden poimimiseen olisi pakko olla Xbox One S controller kädessä.
Mutta heti kun vihulaisia tulee näkyville, hiiri on ainoa jolla saan nopeat headshotit onnistumaan.
Olen sitten koittanut nopeasti vaihtaa oikean käden controllerilta hiirelle. Mutta sekään ei ole oikein luontevaa.

Muissa peleissä ei ole ollut ihan samaa ongelmaa. Tykkään vissiin nykyjään enemmän controllerista kuin hiirestä.
 
Sorruin vihdoin ostamaan loman kunniaksi tämän. Vielä vuosi sitten en tiennyt Wolfenstein-sarjasta mitään, mutta New Order ja Old blood tempaisivat mukanaan. Sama taisi käydä tämän kanssa ja 2 tunnin pelaamisen jälkeen ainakin vaikuttaa pirun hyvältä peliltä. Kontrollit, tarina, hahmot ja maailma kaikki kunnossa, mutta näin vähän odotinkin :)
 
Joo hyvä peli munkin mielestä.
Jossain kohtaa sukellusveneessä oli ehkä vähän turhia tavaran hakutehtäviä mutta ei haitannut kokonaisuutta.
Doomi sopi tähän jatkoksi ja sekin oli hyvä.
 
Jatko-osia tai vastaavaa pelattavaa odotellessa.. onhan noita varmasti kun tietäisi mitkä olisivat tarinan ja räimeen osalta samaa luokkaa. Saa vinkata :tup:
 
Sorruin vihdoin ostamaan loman kunniaksi tämän. Vielä vuosi sitten en tiennyt Wolfenstein-sarjasta mitään, mutta New Order ja Old blood tempaisivat mukanaan. Sama taisi käydä tämän kanssa ja 2 tunnin pelaamisen jälkeen ainakin vaikuttaa pirun hyvältä peliltä. Kontrollit, tarina, hahmot ja maailma kaikki kunnossa, mutta näin vähän odotinkin :)

Kaikki pelattu kertaalleen läpi ja nyt toinen kerta menossa... :tup:

Mulla vähän sama fiilis, en mitenkään lämmennyt näille kunnes jostain sain New Orderin muutamalla eurolla ja siitä se innostus lähti!
 
Itse pidin edellisestä enemmän, joskin pomovastukset välillä turhauttaa, itse kun tykkään pelata enkä ampua jotain robottia 15min ja aloittaa alusta :) vähän sama doomin kanssa oli ongelmana.
 
Itse pidin edellisestä enemmän, joskin pomovastukset välillä turhauttaa, itse kun tykkään pelata enkä ampua jotain robottia 15min ja aloittaa alusta :) vähän sama doomin kanssa oli ongelmana.

Melko ristiriitainen kommentti... Se ampuminen ja taistelu kun nimenomaan on sitä pelaamista. Se tarinan eteneminen, välivideot ym. taas eivät ole pelaamista.

Vähän sama asia, kun raksamies sanoisi, että tykkään tehdä töitä, mutta naulojen naulaaminen ja sirkkelin käyttö ei kiinnosta... :D
 
Melko ristiriitainen kommentti... Se ampuminen ja taistelu kun nimenomaan on sitä pelaamista. Se tarinan eteneminen, välivideot ym. taas eivät ole pelaamista.

Ilmeisesti lukutaito hieman haittaa kommentteja, mutta lue uudestaan kyllä siinä selkeästi sanotaan mikä risoo :)
 
Ilmeisesti lukutaito hieman haittaa kommentteja, mutta lue uudestaan kyllä siinä selkeästi sanotaan mikä risoo :)

Toki sen nyt ymmörtää, että et tykkää haasteesta ja sinua ärsyttää saman kohdan uudelleen yrittäminen. Mutta edelleen se on sitä pelaamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 427
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom