itse taas koen tuon pienenä hintana vuoden mielenrauhasta, kun ei tarvitse ladata kaikenkarvaisia kolmannen osapuolen työkaluja jotta tuosta Windows 11 saisi käytettävän.
Hmm, koska käytän eri koneilla edelleens sekä Windows 10 että 11, en itse ole havainnut erityisiä huononnuksiä käyttöliittymässä Windows 11:ssä, joita olisi tarvinnut fiksailla erikseen.
Näkyvimpänä parannuksena näin heti että ne ärsyttävät vilkkuvat Live Tiles olivat onneksi lähteneet hittoon W11 Start-valikosta, mikä oli erinomainen asia. Kuinka monta kertaa minun tarvitsee nähdä jotain Candy Crush-mainoksia start-valikossa?
Varsinaisia käyttöliittymän huononnuksia W10=>W11 ei heti tule edes mieleen, toisaalta olen yleisestikin aika vähään tyytyväinen, graafinen käyttöliittymä on minulle lähinnä siinä vain jotta voin käynnistellä selaimia ja erinäisiä applikaatioita.
Eniten Windowsin käyttöliittymässä ärsyttävät "Windows tietää sinua paremmin mitä haluat"-ominaisuudet ja pakotteet, mutta mielestäni nuo samat ongelmat ovat jo Windows 10:ssä:
1. Kaikenlaiset ikkunoiden uudelleenmitoitukset ja -järjestelyt jos satut viemään ikkunan hiirellä johonkin ruudun laitaan tms. Pitänee taas jostain googlettaa miten nuo ärsyttävyydet saa pois ja Windows vihdoinkin uskoo että haluan itse päättää miten mitoitan ja asettelen ikkunoita työpöydälle.
2. Fast Startup, aiheuttaa enemmän harmia kuin positiivisia asioita, varsinkin jos koneessa on myös esim. Linux rinnalle asennettuna, ja muutenkin kun päällä olevat ongelmat eivät menekään pois shutdownilla ja käynnistämällä taas kone, pitää erikseen ajaa "restart".
3. Tiedostopäätteiden piilottaminen käyttäjiltä, aina pitää muistaa käydä muuttamassa tuokin asetus.
4. Pakotetut päivitykset Home-versiossa, et saa itse vapaasti päättää milloin päivität vai päivitätkö ollenkaan. Voi se automaattipäivitys olla oletusarvoisesti päällä uusia käyttäjiä varten, mutta ainoastaan Pro-versiossa sen saa kokonaan pois päältä virallisesti.
5. Windows Defenderiä ei saa pois päältä hallitusti. Joskus se vaan on tiellä ja saa pelätä että se poistaa tai "piilottaa" jonkun tiedostosi sen enempää sinulle selkeästi raportoimatta, voi olla false positive (esim. Defender haluaa aina tuhota erään ikivanhan MS-DOS aikaisen pelin joka pyörii DOSBoxissa, sori jos en suostu uskomaan että se aiheuttaa Windowsille jotain suurtaa vaaraa että ajan sitä DOSBoxissa).
Minulle riittäisi että Defenderin saisi pois päältä esim. seuraavaan buuttiin asti, mutta edes sellaista mahdollisuutta ei ole vaan se saattaa varoittamatta tulla taas takaisin päälle kesken kaiken.
Tämän vuoksi olen alkanut yhä enemmän käsitellä vanhoja tiedostoarkistoja mieluummin Linuxin puolella, eipähän tarvitse pelätä Defenderin väliintuloa.
6. Molemmat mainostavat ja puskevat mainoksia ja Microsoftin maksullisia palveluita eri yhteyksissä. W10 tietty puskee myös kehoituksia päivittää Windows 11:seen.