Windows 11 keskustelu

Tulikin ilmeisesti "X" (vaikka mielestäni kyllä klikkasin sitä...) sijaan klikattuakin "lataa ja asenna 24H2". Noh,
tehty mikä tehty. Itse en kyllä huomaa mitään sinällistä eroa 23H2:n, tässä Acerin läppärissä. Aikaan siis vielä.

Viimeksi muokattu:
Aika tekele vaikuttaa win 11 olevan. Asentui hitaasti. Päivitykset tulivat todella hitaasti.

Kesken muun latauksen meni sammuttamaan käyttöjärjestelmän kun ei ollut tekemistä.

Suuria oli ajatukset kun vuonna 2000 autojen piti lentää

Minulla asentui tuntiin ja oli vielä samat ohjelmatkin käynnissä kun win10 sammuttaessa.
Millaisille koneille oikein asentelette, jos noin pitkään menee?

Saako klassisia Windowsin korttipelejä enää ilman mainoksia koneelle. Miinaharavaakin voisi joskus koittaa pelata.

Ihan hirveä
1738565869556.png
mainoshirvitys tämä eikä sisällä kuin muutaman klassisen pelin.

Saako klassisia Windowsin korttipelejä enää ilman mainoksia koneelle. Miinaharavaakin voisi joskus koittaa pelata.

Ihan hirveä
1738565869556.png
Porukoille ratkaisin ongelman kirjanmerkillä webbi-sivulle mistä löytyy kyseiset pelit. En muista osoitetta tarkkaan, mut googlella ihan löytyi.

Ihan hirveä
1738565869556.png

Eiköhän näitä ole useammassakin eri muodossa mutta itse käytän yleensä laskinta tuolta Windows 7 Games for Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, and Windows 8. Tuon uudempi laskin on vaan liian iso mielestäni. Tuolla siis noita pelejä, vanha laskin, vanha muistio, vanha paint jne.

Porukoille ratkaisin ongelman kirjanmerkillä webbi-sivulle mistä löytyy kyseiset pelit. En muista osoitetta tarkkaan, mut googlella ihan löytyi.

Nojoo, tuota kautta löysin kaiken lisäksi, korttipelin Golf. Ensiksi en tajunnut miten tuota edes pelataan kunnes hoksasin että tämähän onkin vanha paljon pelaamani peli. Internet-versio oli vähän kökkö koska se ei tajunnut pelin lopetusta. Sitten löysin toisen linkin kautta pelin lopetuksenkin tajuavan version.

Eiköhän näitä ole useammassakin eri muodossa mutta itse käytän yleensä laskinta tuolta Windows 7 Games for Windows 11, Windows 10, Windows 8.1, and Windows 8. Tuon uudempi laskin on vaan liian iso mielestäni. Tuolla siis noita pelejä, vanha laskin, vanha muistio, vanha paint jne.

Tämä näyttää niin tutulta, että varmaan joskus win8 aikaan olen tuon asennellutkin. Mutta kun tämä ei ole se klassinen XP-versio. Ja siitä puuttuu mm. tuo korttipeli Golf.

Saako Defenderistä jotenkin pysyvästi pois päältä sen, ettei se koko ajan herjaa "määritä OneDrive"?

Painan hylkää, mutta aina se palaa kuitenkin. Paikallinen tili käytössä niin en tarvitse mitään OneDrive synkronointeja.

Saako Defenderistä jotenkin pysyvästi pois päältä sen, ettei se koko ajan herjaa "määritä OneDrive"?

Painan hylkää, mutta aina se palaa kuitenkin. Paikallinen tili käytössä niin en tarvitse mitään OneDrive synkronointeja.
Ei häiritse kun on tapana poistaa OneDrive heti ensimmäisenä puhtaan asennuksen jälkeen.

Eilen alkoi, ettei microsoftin sivulta saa ladattua suoraan uusinta asennusmediaa, eli 24H2:sta. Latasin sitten tuolla mediacreation toolilla iso:n, niin siinä oli jotakin päivittynyt. En nyt enää muista mitä, mutta jotakin oli asennusvaiheessa erilailla kuin aiemmalla 24H2 medialla. Mistä tietää mikä versio isosta itsellä on?
->
Lieköhän tuo nyt se "korjattu" 24H2, jonka Microsoft latasi viikko sitten updatella ja sai koneen toimimaan normaalisti?

En ymmärrä miksi jengi haluaa tota 24H2:sta ajaa, kun tiedossa ei ole muuta kuin ongelmia?

Toki nostan lipun korkealle kaatuneiden sotureiden kunniaksi! 🇫🇮

En ymmärrä miksi jengi haluaa tota 24H2:sta ajaa, kun tiedossa ei ole muuta kuin ongelmia?

Minulla on kolmessa koneessa 24H2 ja yhtäkään ongelmaa ei ole ollut.

Mistä tietää mikä versio isosta itsellä on?

Avaa iso-tiedosto ja sitten komento:

Koodi:
dism /Get-WimInfo /WimFile:D:\sources\install.wim /index:1
-tai-
dism /Get-WimInfo /WimFile:D:\sources\install.esd /index:1

24H2 lataussivun asennusmediat päivittyneet viimeksi 4 kuukautta sitten.

"Lataa Windows 11 -näköistiedosto (ISO)" - 26100.1742

Koodi:
dism /Get-WimInfo /WimFile:D:\sources\install.wim /index:1
Version : 10.0.26100
ServicePack Build : 1742

"Windows 11 -asennustietovälineen luonti" - 26100.2033

Koodi:
dism /Get-WimInfo /WimFile:D:\sources\install.esd /index:1
Version : 10.0.26100
ServicePack Build : 2033

edit:

Lataa 26100.2894 - Released: 21.1.2025

Viimeksi muokattu:
mulla ei ole tainnut yksikään kone ehdottaa 24H2 versioon päivitystä, vaikka jossain artikkelissa sanottiin, että microsoft alkaa pakottaa näitä päivityksiä jo läpi. Enpä ole kiirehtinyt asian kanssa millään update assistantilla vaikka yleensä olen maaninen päivittelijä.

Mikä versio on käytössä ?
24H2 joka asennettu jo aikapäiviä sitten. Mitään päivityksiäkään ei ollut tullu siinä samoihin aikoihin kun sekoilu alkoi.

Itsellä piti Järjestelmän lisäasetuksista, Käynnistys ja palautuminen osiosta täpätä "käynnistä tietokone automaattisesti uudelleen" pois että kerkesi lukemaan BSOD vikakoodin vaikkei siitä apua ollutkaan.

Harvoin tuosta BSOD ruudusta oikeasti apua on ollut itsellekkään.

"! Paikallisen suojaustoiminnan suojaus ei ole käytössä" ==> Alla näkyy selvästi että: Käytössä [X]. Ehkä valitus häviää, kun 24H2:n tulee seuraava päivitys.

Ei toimi vieläkään GoG tai Logitech Gaming Center, mutta samalla lailla päivitetty toinen (AM5 kannan) kone toimii.. ..joten täytyi siihen siirtää sitten G500s hiiri käyttöön ja laittaa tämä uudempi Logitech G502 Spectrum sitten AM4 koneelle.. myös GoG Galaxy 2.0 toimii oikein hyvin.

Täytyy toivoa että tuossa ei tule samoja ongelmia eteen.
Nykyinen AM4 kone:
1737884332201.png

AM5 kone:
1737884569629.png

Eli kiitos nyt tästäkin M$...

Hieman päivitystä tilanteeseen, nyt toimii taas GoG mutta ei vieläkään Logitech Gaming Center tässä AM4 koneessa:
1739121454446.png

Tyypillisiä Windowssin ongelmia noi päivitykset. En voi ymmärtää et miten joku voi suositella asentamaan vanhempien (60+v.) koneelle käyttöjärjestelmän, joka hajoilee VÄHINTÄÄN kerran kuukaudessa kun päivityksen ilmestyvät. Esim. tänään kun siirryin W11:sen puolelle ja suoritin rutiinina W-päivitykset + winget-päivitykset, niin winget meni läpi ongelmitta, mutta W-päivityksistä yks latautu 5-prosenttia ja jäi jumiin, eikä suostu lataamaan enempää. Odottelin ja odottelin ja viimein sen miten Windowssia yleensä yritetään korjata, eli tein uudelleenkäynnistyksen. Kokeilin uudelleen "Tarkista päivitykset", tulos: Alkoi ladata 0-prosentista ja jäi jumiin siihen :facepalm:. Ja tuo ei oo edes mikään uusi juttu, vaan toistuu about joka toinen päivitys tiistai, vai oliko se keskiviikko.

Linuxin (Ubuntu/Fedora/Rocky) puolella ei tuollaista paskomista ole tullut vastaan.

Itse voin sentään puhua ihan kokemuksesta: Omille vanhemmille hankin läppärin, jossa oli (puhdas) W10, johon oli liitetty HP:n mustavalko verkkotulostin ja se kone oli liitettynä WLAN:in kautta ADSL-modeemiin ja sitä kautta nettiin ja tietenkin tulostimeen.

W10 paskoi vähintään sen koneen kerran kuukaudessa (yleensä 2x/kk), joko kadotti WLAN:in, tai HP:n WLAN-tulostimen (tai joku veetun päivitys jumitti), joka taas aiheutti sen, että piti ajella 300km suuntaansa korjaamaan Windowssia.

Heillä isän laskutus toimi sen koneen kautta, niin vaihoehdot oli vähissä kun paikkakunnala asuva pikkusisko ei osannut niitä korjata (osa tuosta menee omaan piikkiin kun oon varsin visuaalinen persoona noiden ongelmien suhteen, eli en osaa neuvoa oiken, esim. puhelimessa, kun en itse näe sitä ongelmaa/virheilmoituksia).

Jossain vaiheesa sain tarpeekseni Windowssin jatkuvasta hajoilusta ja asensin heidän koneeseen Xubuntun (käyttöliittymän muokkasin vähän Windowsmaisempaan muotoon) ja opetin käyttämään sitä (Xubuntua en suosittele, vaikka sen asensin itse porukoiden käyttöön. Xubuntu oli silloin itselle tuttu ja etenkin alla oleva Ubuntu, jonka vuoksi asensin sen, enkä esim. Mint:iä, joka oli silloin suositeltu aloitteluja Linux-jakelu).

Ja sitten tapahtui yllätys: Korjauskäynnit LOPPUIVAT TOTAALISESTI! Ja se häiritsi äitiä niin paljon, että hän alkoi soittelemaan, että pitää tulla käymään ainakin kerran kuussa kun muuten ei tule nähtyä :D.

Windows-käyttäjillä on usein jokin outo pelko kun he haluaisivat asentaa Linuxin esim. juuri vanhemmilleen kun Windows/Windows-kone/tjms. tulee liian kalliiksi, niin pelätään et mitä sitten kun jokin päivitys paskoo käyttiksen. Toi pelko on vain peräisin Windowssin käytöstä. PISTE. Porukoiden läppärin päivitykset menee tyyliin automaattisesti (tietoturvapäivitykset) ja muut (ominaisuus-/versio-päivitykset) asennan minä itse silloin kun on aikaa etänä, tai paikanpäällä (Ahhh.. Joo... Linuxiin on julmetun paljon helpompaa luoda turvallinen etäyhteys, jota kautta korjata kone, jos vaan se nettiyhteys toimii). Windows ei pahemmin kysele mitä asennetaan ja milloin.

Kaikki tuo, vaikka Windows on se THE KÄYTTIS työpöydälle. Ja oon vielä 100-prosenttisen varma, että jokaisella Linux-käyttäjällä on enemmän kokemusta Windowssista kuin jokaisella Windows-käyttäjillä on kokemusta Linuxista.

Ei kyllä voi mitenkään samaistua tuohon ylläolevaan. En edes muista milloin olisi Windowsin päivitykset epäonnistuneet joko omassa, työkoneessa, vaimon työkoneessa tai kummankaan vanhempien koneissa. Väittäisin että jos tuo on jatkuvaa, niin on tehty jotain omia virityksiä jotka aiheuttavat ongelmia.

Ei kyllä voi mitenkään samaistua tuohon ylläolevaan. En edes muista milloin olisi Windowsin päivitykset epäonnistuneet joko omassa, työkoneessa, vaimon työkoneessa tai kummankaan vanhempien koneissa. Väittäisin että jos tuo on jatkuvaa, niin on tehty jotain omia virityksiä jotka aiheuttavat ongelmia.
.Et sitten tarkentanut mihin osaan... Ois ihan jees, että lukis se viestin kokonaisuudessaan ennenkuin vastaa :facepalm: ..
Aika harva otanta vs. mitä tähän ketjuun tulee noita ongelmia.

Voin lisätä panoksia: Edellisessä työpaikassa IT-tuessa (100-120kpl W10 konetta laajalla skaalalla), niin ongelmia riitti. Pääosa ongelmista oli onneksi alakerran toimistoissa, etenkin yhdellä koneella/käyttäjällä. Mitään syytä siihen ei löytynyt, vaikka kuin testasi ja ei ollut edes käyttäjänvirhe.

Ahhh.. Jooo... Lainaan itseäni:
Ja oon vielä 100-prosenttisen varma, että jokaisella Linux-käyttäjällä on enemmän kokemusta Windowssista kuin jokaisella Windows-käyttäjillä on kokemusta Linuxista.
Ja olen edelleen 100-prosenttisesti tuon takana!

En usko, että kellään, joka on eri mieltä tuosta, on yhtämittaista kokemusta Linuxista vähintään vuoden verran!

W-käyttäjät tykkää vaan valittaa, eikä opetella mitään uutta! LINUX EI OLE WINDOWS, EIKÄ TULE OLEMAANKAAN! Edellä mainittu on jotenkin hankala ymmärtää kun tulee puolilukitusta käyttiksestä vs. käyttikseen, jossa ei ole mitää apupyöriä (toki niitäkin löytyy asennuksen yhteydessä, mutta sen jälkeen...).

Tämä ei ole mikään käyttöjärjestelmien vänkäysketju.
Ei ole vängätty, vaan on keskusteltu Windowssin ominaisuuksista. Noi oli ihan moden omia sanoja. [edit] Tosin Windows muutettuna Linuxiksi.

Ahhh.. Joo ketju "Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista" ei myöskään ole "mikään käyttöjärjestelmien vänkäysketju":
Mikä niissä boottien määrässä on se taikuus? Linux-parrat yleensä prameilee keskustelussa päivityksistä ilman uudelleenkäynnistystä mutta ainakin oma Fedora usein haluaa uudelleenkäynnistyksen jälkeen vasta ajaa päivitykset ja aikaisemmin käyttämäni xxbuntut myös usein päivityksen kohdalla kertoivat että uudelleenkäynnistys tarvitaan.

Eli brassailu tässäkin asiassa on vain linux-elitistien tarpeetonta pätemistä sillä tämä yleensä tulee vastaan juurikin työpöytäkäyttöä sivuavissa keskusteluissa.

En usko, että kellään, joka on eri mieltä tuosta, on yhtämittaista kokemusta Linuxista vähintään vuoden verran!

W-käyttäjät tykkää vaan valittaa, eikä opetella mitään uutta! LINUX EI OLE WINDOWS, EIKÄ TULE OLEMAANKAAN! Edellä mainittu on jotenkin hankala ymmärtää kun tulee puolilukitusta käyttiksestä vs. käyttikseen, jossa ei ole mitää apupyöriä (toki niitäkin löytyy asennuksen yhteydessä, mutta sen jälkeen...).
Mistä päättelit että minulla ei ole linux kokemusta? Linuxia tulee kyllä käytettyä päivittäin töissä ja kotona. Ja ylipäänsä miten tuo sun räntti liittyy yhtään mitään yhtään mihinkään.
Minä kommentoin noita sinun väitteitä että windowssin päivitykset ovat auttamatta rikki eivätkä toimi kenelläkään. En kirjoittanut sanallakaan linux-käyttäjien windows kokemuksesta, joka muuten riippuu täysin henkilöstä minkä verran sitä heillä on.

Mistä päättelit että minulla ei ole linux kokemusta? Linuxia tulee kyllä käytettyä päivittäin töissä ja kotona. Ja ylipäänsä miten tuo sun räntti liittyy yhtään mitään yhtään mihinkään.
Minä kommentoin noita sinun väitteitä että windowssin päivitykset ovat auttamatta rikki eivätkä toimi kenelläkään. En kirjoittanut sanallakaan linux-käyttäjien windows kokemuksesta, joka muuten riippuu täysin henkilöstä minkä verran sitä heillä on.
Missä kohtaa kohdistin viestini sulle pelkästään? En missään kohtaa.

Mun "räntti" pätee, kun vain katoisisit viestisisi yläpuolella olevat vastaukseni. Lisään sen viestini alle ihan vain varmuuden vuoksi:

Missä kohtaa kohdistin viestini sulle pelkästään? En missään kohtaa.

Mun "räntti" pätee, kun vain katoisisit viestisisi yläpuolella olevat vastaukseni. Lisään sen viestini alle ihan vain varmuuden vuoksi:
Siinä kun vastasit viestiini. Mutta ensinnäkin tämä on ihan väärä ketju linuxista puhumiseen ja toisekseen sinun ulosantisi on niin sekavaa muutenkin ettei siitä saa mitään selvää mitä edes yrität sanoa. Eiköhän tämä ollut tässä minun osalta.

Siinä kun vastasit viestiini. Mutta ensinnäkin tämä on ihan väärä ketju linuxista puhumiseen ja toisekseen sinun ulosantisi on niin sekavaa muutenkin ettei siitä saa mitään selvää mitä edes yrität sanoa. Eiköhän tämä ollut tässä minun osalta.
Anteeksi... Se oli lainaus...

Ja kiitoksia kun et kyennyt vastaamaan toisen windows-käyttäjän kommentteihin LINUX-KETJUSSA. Tuplastandardit?!! Mitä ne on?!!

Mut joo W11 + päivitykset = Reboot... Reboot... Reboot... Lataus valmis 0%... 10min Lataus valmis 5%... Reboot... Tarkistetaan tiedostoa... Lataus valmis 0%...

Modet huom. Ite sallitte vastaavanlaisen keskutelun Linux-ketjussa.

Johan on eroja sitten W11 päivityksissä, omalla kohalla oo huomannu kun kerta buutteja yleensä. Ainakaan ihan heti tuu mieleen että olis kahta kertaa halunnu buuttailla. :hmm:

Johan on eroja sitten W11 päivityksissä, omalla kohalla oo huomannu kun kerta buutteja yleensä. Ainakaan ihan heti tuu mieleen että olis kahta kertaa halunnu buuttailla. :hmm:
Itellä saattaa aiheuttaa ongelmaa se, että Linux (Fedora/Ubuntu) on pääasiallinen käyttis ja W11:sen starttaan vain kun haluan pelata. Jos se pelaamis halu siirtyy 2x päivitys tiistai, niin oon yrittäny varata hermoja, mutta aina ei muista, tai aina ne ei riitä.

Nyt kun pitästäaikaa (n. 1-2kk sitten) palasin takaisin Fedorasta Ubuntuun, niin Ubuntun päivitykseen (sisälsi n. 150 - 170 pävitystä) meni n.5min, sisältää päivitysten lataukset/asennukset ja koneen uudelleenkäynnistys (kernel = ydin, oli päivittynyt).

Itellä saattaa aiheuttaa ongelmaa se, että Linux (Fedora/Ubuntu) on pääasiallinen käyttis ja W11:sen starttaan vain kun haluan pelata. Jos se pelaamis halu siirtyy 2x päivitys tiistai, niin oon yrittäny varata hermoja, mutta aina ei muista, tai aina ne ei riitä.
Tosta se varmaan voi johtua, oma masiina kun on päällä päivittäin, niin ei kerry niitä päivityksiä jonoon asti.

Jos kotikäyttäjällä hermot menee kerran kuussa tapahtuviin päivityksiin, niin lienee aika tehdä jotain ihan muuta, kuin istua tietokoneella.. :) yritysympäristössähän nuo ovat aikataulutettu ja automatisoitu niin, että sen huomaa korkeintaan palvelimesta vastaava henkilö sähköpostiin kilahtavasta raportista.

Omalla työkonella (W11) sekä kotikoneella (W10) ei ole miesmuistiin ollut ongelmia päivitysten kanssa, pl. laajalti ilmennyt W10 ja palautusosion liian pieni koko -ongelma, johon löytyi onneksi hyvät ohjeet nopeaan korjaukseen. Myös aivan kädettömien vanhempieni tietokoneet (W11) päivittyneet ilman mitään ongelmia. Yhteinen tekijä näissä, ettei ole säädetty puukottamalla mitään foliohattuvirityksiä.

Jos nyt oikein haluan räntätä, niin kotilabran Hyper-V-hostin virkaa toimittavaan ~7 vuotta vanhaan räkkiserveriin (Windows Server 2022) ei tykännyt helmikuun kumulatiivinen päivitys upota, ei Windows updaten eikä catalogista ladatun kb-paketin avulla. Pitänee tutkia joskus ajan kanssa (jos ei itsestään oikene), mutta rähjään sitten suu vaahdossa muuhun ketjuun ;)

Tosta se varmaan voi johtua, oma masiina kun on päällä päivittäin, niin ei kerry niitä päivityksiä jonoon asti.
Ei niitä montaa ollu. Nyt kun eilen latasin, niin olikohan 4, joista 1 oli se pakollinen vir.torjuntapäivitys. Ja sitä edellisenä kertana (päivitys tiistai) oli 1 + 1(vir. torj. päivitys) ja silloinki oli taas lataus lukossa x-prosentin kohdalla, joka silloin tais korjaantua ihan yhdellä reboottauksella.

Jos kotikäyttäjällä hermot menee kerran kuussa tapahtuviin päivityksiin, niin lienee aika tehdä jotain ihan muuta, kuin istua tietokoneella.. :) yritysympäristössähän nuo ovat aikataulutettu ja automatisoitu niin, että sen huomaa korkeintaan palvelimesta vastaava henkilö sähköpostiin kilahtavasta raportista.

Omalla työkonella (W11) sekä kotikoneella (W10) ei ole miesmuistiin ollut ongelmia päivitysten kanssa, pl. laajalti ilmennyt W10 ja palautusosion liian pieni koko -ongelma, johon löytyi onneksi hyvät ohjeet nopeaan korjaukseen. Myös aivan kädettömien vanhempieni tietokoneet (W11) päivittyneet ilman mitään ongelmia. Yhteinen tekijä näissä, ettei ole säädetty puukottamalla mitään foliohattuvirityksiä.

Jos nyt oikein haluan räntätä, niin kotilabran Hyper-V-hostin virkaa toimittavaan ~7 vuotta vanhaan räkkiserveriin (Windows Server 2022) ei tykännyt helmikuun kumulatiivinen päivitys upota, ei Windows updaten eikä catalogista ladatun kb-paketin avulla. Pitänee tutkia joskus ajan kanssa (jos ei itsestään oikene), mutta rähjään sitten suu vaahdossa muuhun ketjuun ;)
Joo menee hermot kun haluan vain pelata, en asennella päivityksiä 10 - 30min verran. Ja kuten sanoit, että menee hermot kerran kuussa tapahtuviin päivityksiin, niin olet oikeassa: Eikö sua vituta, jos 10-20 -prosenttia vapaa-ajasta menee siihen kun odottelet Windowsin:n päivityksien lataumista+asentumista? Mua kyllä vituttaa tuollainen!

Viestisi on outo, se on mun puolesta, ja se on vastaan, ja se on puolesta ja vastaan... Ja sitten se on vielä vastaan kun töissä on keskitetysti käsketyt koneet... OK, Ja mä oon kuulemma sekava...

Mut hei... Jos ei osaa muuta kuin katsoa maailmaa muuten kuin ikkunoiden läpi, ilman kunnollista kokemusta aidan toiselta puolelta, niin ei kait siihen voi mitään muuta sanoa kuin: OK :tup:

Tykkään tuosta ~7 vuotiaasta vanhasta räkkiserveristä, jossa on Windows Server 2022 (2025 - 7 = 2018 != 2022).

Anteeksi... Se oli lainaus...

Ja kiitoksia kun et kyennyt vastaamaan toisen windows-käyttäjän kommentteihin LINUX-KETJUSSA. Tuplastandardit?!! Mitä ne on?!!

Mut joo W11 + päivitykset = Reboot... Reboot... Reboot... Lataus valmis 0%... 10min Lataus valmis 5%... Reboot... Tarkistetaan tiedostoa... Lataus valmis 0%...

Modet huom. Ite sallitte vastaavanlaisen keskutelun Linux-ketjussa.

Kuulostaa siltä että joko itse laitteessa on jotain vikaa, tai sitten Windows asennus korruptoitunut tms. Ei ole normaalia tuollainen, ja en ole itse törmännyt koskaan tuollaiseen ongelmaan.

Kuulostaa siltä että joko itse laitteessa on jotain vikaa, tai sitten Windows asennus korruptoitunut tms. Ei ole normaalia tuollainen, ja en ole itse törmännyt koskaan tuollaiseen ongelmaan.
Laite vika näkyis kyllä Linuxin puolellakin, joten se se ei ole.

Windowssin korruptoituminen taas on mahdollista.

Windowssin korruptoituminen kerran/kk, taas avaa mun AP viestin, että Windows on todella epäluotettava käyttis.

Ja entä mitä sitten tehdään kun ne Windowssin päivitykset korruptoi vanhempien koneen, joka on 300km matkan päässä vs. Linux (Xubuntu) joka on päivittyny automaattisesti ilman mun väliintuloa viimeiset 4-6vuotta ja josta taas päästään takaisin perus Windows-käyttäjiin, joilla on nolla kokemus Linuxista, mutta sata mielipidettä, että se on paska vs. Linux-käyttäjät joilla on vuosien verran kokemusta Windowsista jopa samaan aikaan kun heidän pääasiallinen käyttis on ollut Linux. Toi on katkeraa kalkkia aina Windows-käyttäjille (kerrataan nyt vielä Linux-käyttäjät tietää enemmän Windowssista vs. Windows-käyttät tietää Linuxista).

Pahoittelen huonoa luettavuutta. Yritin muokata sitä paremmaksi...

Lol, Windows 10:stä eteenpäin on ollut laadun laskemista päivityksissä. Eräskin päivitys pyrki asentumaan uudelleen ja uudelleen vain siksi, että päivitys vaati isompaa palautusosion tilavuutta kuin mitä Windows asentuessaan itse asettaa alunperin palautusosion suuruudeksi. Tästä oli tässä ketjussa paljon keskustelua.

Myös Haswell-pohjaisessa kannettavassa on nyt tilanne se, että toinen, uudempi päivitys asentuu ja buuttauksen jälkeen peruuttaa päivityksen asentumisen (ja uudestaan pyrkii sit taas asentamaan). Mitään virityksiä ei ole tehty, vaan pelkästään Firefox, Thunderbird ja Office asennettu koneeseen.

Muistan myös yhden Windows 10 bugin, joka aiheutti netin toimimattomuuden selaimessa, vaikka verkkojohto oli paikallaan ja verkkokortin ajureihin ei tehty muutoksia Updaten kautta. Tähän löytyi rekisterimuutoksen vaativa fixi netistä, eli säälittävä bugi tuokin.

Fakta on se, että Microsoft on laskenut päivityksien laatua siten, että niitä testataan eri kokoonpanoilla vähemmän kuin Windows XP:n ja 7:n aikaan.

Sanomasi olisi pitänyt varsin hyvin paikkansa XP-7:n kohdalla, mutta samaa ei voi sanoa 10-11:n osalta.

Ja ainiin, muistan yhden bugin vielä veljen 9900K-koneesta. Syystä tai toisesta Windows 10:n laskin oli jäätynyt avautuessaan, eli piti aina odottaa minuutteja ennen kuin laskin virkosi ja sitä pystyi käyttämään.

10-11 siis toimivat pääsääntöisesti, mutta bugisia päivityksiä on ollut enemmän jaossa, kuin Windows 7:n kanssa. Seiskaan pystyi luottamaan todella paljon ja huonosti toimivat päivitykset sai aina piilotettua pois niin, että Windows ei pyri uudestaan ja uudestaan asentamaan epätoimivaa päivitystä takaisin.

Laite vika näkyis kyllä Linuxin puolellakin, joten se se ei ole.

Windowssin korruptoituminen taas on mahdollista.

Windowssin korruptoituminen kerran/kk, taas avaa mun AP viestin, että Windows on todella epäluotettava käyttis.

Ja entä mitä sitten tehdään kun ne Windowssin päivitykset korruptoi vanhempien koneen, joka on 300km matkan päässä vs. Linux (Xubuntu) joka on päivittyny automaattisesti ilman mun väliintuloa viimeiset 4-6vuotta ja josta taas päästään takaisin perus Windows-käyttäjiin, joilla on nolla kokemus Linuxista, mutta sata mielipidettä, että se on paska vs. Linux-käyttäjät joilla on vuosien verran kokemusta Windowsista jopa samaan aikaan kun heidän pääasiallinen käyttis on ollut Linux. Toi on katkeraa kalkkia aina Windows-käyttäjille (kerrataan nyt vielä Linux-käyttäjät tietää enemmän Windowssista vs. Windows-käyttät tietää Linuxista).

Pahoittelen huonoa luettavuutta. Yritin muokata sitä paremmaksi...

Itselläkin molempia käyttiksiä käytössä, eikä ole kummankaan kanssa olet sen enempää ongelmia. Lisäksi tulee ylläpidettyä tuttujen ym koneita myös, enkä ole koskaan törmännyt vastaavaan ongelmaan. Jos kaikki toimii ok, niin Windows asennus pyörii ihan hyvin vuosia ilman mitään korruptoitumisia tai uudelleenasennuksen tarvetta. Yleensä ongelmat johtuu joko laite tai ajuriongelmista, tai sitten käyttäjä on jotain sählännyt tai asentanut jotain, jota ei olisi pitänyt.

Edit. En väitä ettei ihmisillä olisi ollut ongelmia, mutta omalle kohdalle ei ole ainakaan mitään suurempia vielä sattunut.

Viimeksi muokattu:
Itselläkin molempia käyttiksiä käytössä, eikä ole kummankaan kanssa olet sen enempää ongelmia. Lisäksi tulee ylläpidettyä tuttujen ym koneita myös, enkä ole koskaan törmännyt vastaavaan ongelmaan. Jos kaikki toimii ok, niin Windows asennus pyörii ihan hyvin vuosia ilman mitään korruptoitumisia tai uudelleenasennuksen tarvetta. Yleensä ongelmat johtuu joko laite tai ajuriongelmista, tai sitten käyttäjä on jotain sählännyt tai asentanut jotain, jota ei olisi pitänyt.
Joo pitää vissiin asentaa toi W11 uudelleen, jos se on paskonu itsensä. Tai kokeilla sfc + dism komentoja ensin, jos ne auttais...

Oman kokemuksen mukaan taas Windows paskoo kyllä itse itsensä ilmän käyttäjän/järjestelmänvalvojan aktiivisuutta, esim. mun pitkä vastaus mun vanhemmista, joiden kone paskoi WLAN:in ja/tai verkkotulostimen.

Töissä ei ole ollut mahdollisuutta vaihtaa Linuxin puolelle, joten työpuolella ei mene oikein omena vs. omena, mutta jos omia kokemuksia ekstrapoloin, niin Windows ei pärjää luotettavuudessa Linuxille. Applen tuotteista ei ole kokemusta...

Linuxin puolella se on joko "user error/hardware error" mitä tulee päivityksiin.

Ei niitä montaa ollu. Nyt kun eilen latasin, niin olikohan 4, joista 1 oli se pakollinen vir.torjuntapäivitys. Ja sitä edellisenä kertana (päivitys tiistai) oli 1 + 1(vir. torj. päivitys) ja silloinki oli taas lataus lukossa x-prosentin kohdalla, joka silloin tais korjaantua ihan yhdellä reboottauksella.

Joo menee hermot kun haluan vain pelata, en asennella päivityksiä 10 - 30min verran. Ja kuten sanoit, että menee hermot kerran kuussa tapahtuviin päivityksiin, niin olet oikeassa: Eikö sua vituta, jos 10-20 -prosenttia vapaa-ajasta menee siihen kun odottelet Windowsin:n päivityksien lataumista+asentumista? Mua kyllä vituttaa tuollainen!

Viestisi on outo, se on mun puolesta, ja se on vastaan, ja se on puolesta ja vastaan... Ja sitten se on vielä vastaan kun töissä on keskitetysti käsketyt koneet... OK, Ja mä oon kuulemma sekava...

Mut hei... Jos ei osaa muuta kuin katsoa maailmaa muuten kuin ikkunoiden läpi, ilman kunnollista kokemusta aidan toiselta puolelta, niin ei kait siihen voi mitään muuta sanoa kuin: OK :tup:

Tykkään tuosta ~7 vuotiaasta vanhasta räkkiserveristä, jossa on Windows Server 2022 (2025 - 7 = 2018 != 2022).
Pystyiskö sitä pelisessiota ennakoimaan sen verran, että jos ei ole käynnistänyt kuun toisen tiistain (patch tuesday) jälkeen, niin Windowsin lyö tulille ja päivittelemään puolisen tuntia ennen pelirupeaman aloitusta.. :think:

Viestin ei ollut tarkoitus olla puolesta tai vastaan mitään tai ketään.

Kokemusta on kyllä Windowseista 3.11:stä alkaen, macOS (ja sen edeltäjät olisiko jostain Os X 10.5 lähtien) sekä Linuxista eri distroista (Debian- sekä RHEL-pohjaisia) viimeisen ~10 vuoden ajalta. Eniten toki Windowsista. Kaikki mielestäni loistavia käyttiksiä nykymittapuulla, sopivat eri käyttötarkoituksiin. En minä toimistotyöläiselle Linuxia asentaisi, saati pyörittäisi serveriä macOS:n päällä.

PS. Räkkiservereihin, kuten pöytätietokoneisiinkin, voi asentaa myös joko kokonaan toisen (tuossakin pyörinyt kaikkea Proxmoxin ja ESXi:n väliltä) tai sitten tuoreemman käyttöjärjestelmän kuin mitä sen julkaisun aikaan on ollut saatavilla, mikäli rauta vaan tukee ;) Itse asiassa valmistajan puolelta tuo ei tue kuin Windows Servereitä 2019 asti, mutta ilman ongelmia pyörii 2022 samoilla ajureilla :comp:

Tämä riittänee tästä aiheesta, kun Windows 11 ketjussa ollaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
267 785
Jäsenet
76 106
Uusin jäsen
lepewski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom