Levyjen korruptoituminen ehkä poistuu minulta nyt kun disabloin 8.1-koneestani "Hybrid Shutdown"-moodin.
Win 8/10-sarjan koneita koskee tämä levykorruptiovaara, koska juuri näissä käyttiksissä virtojen katkaisu ja ylösbuutti ei ole aito rehellinen kylmäbuuttaus, vaikka ihminen kuvittelee sen olevan. Vanhemmissa käyttiksissä (XP/Vista/7) virtojen sammuttaminen on rehellisen aito tapahtuma eikä synny korruptiovaaraa.
Korruptiovaara koskee SSD-asemia kuten kiintolevyjäkin.
Nimittäin: vakiona 8.1 sammuttaa itsensä puolihibernaatioon eli tallentaa Kernelin levylle, josta se luetaan takaisin muistiin seuraavalla ylösbuutilla. Pimahtanut kone nousee ylös yhtä pimahtaneena. Kylmäbuutti ei siis pesekään puhtaaksi tilapäisiä muistihäiriöitä tai muita käytösbugeja, kuten pesee vanhemmissa Winneissä. Mutta tämä pikkusekoilujen hengissäpito buutista toiseen ei ole kaikista vaarallisin asia, vaan se, että:
Mikäli virtojen pois ollessa koneen levyasemille on tehty yhtikäs mitään muutoksia (toisessa koneessa operoiden siirrelty levyn fileitä, tai on buutattu koneessa sijaitseviin toisiin käyttiksiin multibuutista) niin 8.1-ylösbuutin jälkeen koneessa nyt näkyville levyille tehdyt
muutokset tuhoutuvat, koska 8.1 nousee pystyyn "siihen maailmaan" jonka se näki mennessään sammuksiin. Käyttis ei huomaa, että levylle on ilmestynyt uutta tavaraa tai sieltä on poistunut jotain. Korruptio on varma.
Epäselvää minulle on vielä se, onko data jotenkin pilaantunut myöskin "pois turvaan viedyssä levyssä". Silloin kun levy poistetaan 8.1-koneesta Hybrid Shutdownin jälkeen. Jos käyttis ei sulje levyn avonaisia fileitä ennen sammumistaan, avonaiset fileet ovat vaarassa tuhoutua, vaikka levy muuhun koneeseen liitettäisiinkin.
Minä siirrän SATA-liitäntäisten SSD-asemien sekä kiintolevyjen avulla isoja filemassoja koneesta toiseen, ja ihmettelin miksi useita gigatavuluokan videofileitä on kadonnut mystisesti jonnekin. Olen nyt oletettavasti paikantanut syyllisen sylttytehtaan 8.1-koneeseeni, joka siis ei kykene sammumaan todelliseen OFF-tilaan normaalikäytössä. Ellei ihminen modaile käyttiksen toimintaa (yksi rasti pitää poistaa).
Toistaiseksi teen filemassojen siirrot Win7-koneissa, koska en luota Win8/10-sarjalaisiin. Tusinoittain menetettyjä elokuvia on "todisteena luottamuksesta" ja kestää vuoden-pari palauttaa luottamus. Odottelen mitä muuta karmeaa muut ihmiset löytävät näistä moderneista käyttiksistä, ja ellei vuoteen-kahteen tule ikäviä yllätyksiä, sitten ehkä palaan takaisin uusiin Winneihin. Filemassojen käsittelyn suhteen siis. Käytän 8.1-konetta kyllä muuhun kokeiluun, mutta videofileitä en uskalla enää viedä pilaantumaan 8.1-koneeseen.
Siis onhan 8/10-sarjan kone fileturvallinen silloin, kun ei ikinä vaihtele kiintolevyjä/SSD-asemia koneen ollessa virrat poissa. Mutta minulla levyjen vaihtelu on nimenomaan jokapäiväistä puuhaa. Harvemmin buuttaan ylös niin, että en olisi vaihtanut koneen levyjä. Satoja levyjä omistan, eikä niitä saa samanaikaisesti kiinni mihinkään, joten on pakko vaihdella levyjä koneisiin kuin pelikortteja käteen; joka päivä otetaan uusi käsi hiplattavaksi.
Netistä löytyy pilvin pimein ohjeita miten 8.1 saadaan halutulla tavalla sammumaan tai lepäämään, en ala luennoida keinoista tässä. Ken haluaa korruptoitumattomia levyjä, opetelkoon asian vaatimat menetelmät. Yksi päivä aikaa siihen kuluu kun netissä kuukkeloiden opiskelee "Hybrid Shutdown"-ilmiön ja sen aiheuttamat vaarat eri tilanteissa.
Minä olen ensihätään disabloinut "Hybrid Shutdown"-moodin pois ja sen lisäksi tein työpöydälle idioottivarmat pikakuvakkeet (ja tarvittaessa batit) kaikkiin mahdollisiin sammutusmoodeihin, mitä koneeni ylipäänsä ymmärtää.
Voin siis halutun pikakuvakkeen tuplaklikkauksella saada 8.1-koneeni tekemään minkä tahansa näistä asioista ja kone tosiaan suorittaa nimenomaan sen operaation, eikä sitä sun tätä sattumanvaraista:
- Restart
- Sleep
- Hibernate
- Hybrid Shutdown
- Total Fucking Absolutely True Power Off Without Any Data Corruption Risk Perkele
Luonnollisesti tuo viides on ainoa sallittu tapa sammuttaa kone siinä tilanteessa, että ollaan pian aikeissa vaihtaa koneeseen muita levyjä. Jos siis haluaa, että levyn tiedot pysyvät hengissä.
Kaduntallaajien kone ikävästi tekee joko Sleepin tai Hibernaation, sattumanvaraisesti jomman kumman, riippuen käyttiksen/biosin asetuksista. Molempia ei saa komennettua helpolla tavalla. Mutta kun tarpeeksi kikkailee ja nysvää koneensa kimpussa, niin pääsee tuohon mitä juuri kuvasin, eli kaikki 5 erilaista poistumistapaa on vapaasti valittavana.
Minulla ei myöskään ole aikaa sammuttaa konetta valikoista (kuten 8.1-vakiokäyttiksessä asia pitää tehdä), etenkin kun pitää mennä erilaisiin valikoihin, lukea tekstirivejä, siirtää kursoria ja painaa milloin Shiftiä ja milloin ei. Liian vaikea muistaa ulkoa käyttiksen oikkuiluja, etenkin kun käyttispäivitysten jälkeen ne Shiftit sun muut muuttavat logiikkaansa ja kaikki opettelu on aloitettava alusta.
Eikä minulla ole myöskään aikaa kuormittaa kahta kättä (tai akrobaattisesti yhtä kättä) ja näppäimistöä, tyyliin:
Power OFF:
WinKey+X U U
SLEEP:
WinKey+X U S
Restart:
WinKey+X U R
ja nimenomaan siksi, koska kaikkia viittä erilaista poistumistapaa ei ole tarjolla näppiskomentoina.
Etupaneelin Virtanapin Tehtävä on minulla säädetty samaksi kuin se viides eli turvallisin vaihtoehtoni. Virtanappia suostun kyllä käyttämään, mutta silti kätevintä on aloittaa käyttiksestä poistuminen yksikätisesti hiirellä pikakuvakkeen käynnistämisellä, ei tarvitse erikseen kävellä etupaneelin luokse virtanappulaa hapuilemaan.
Tarkoituksella en ole alapalkkiin pannut näitä sammutusmoodeja, koska yksöisklikkaus epähuomiossa väärään paikkaan voisi sammuttaa koneen vahingossa. Sen verran kiireellä yksöisklikkailen sinne tänne kun pompin ikkunasta toiseen, että olisin vaaraksi koneelle jos hiiri lipsahtaa liian alas. Tuplaklikkaus on minulle paras kompromissitapa sammuttaa kone, se vie alle sekunnin ihmisen työtä. Kertaakaan en ole vahingossa sammuttanut konetta, vaikka työpöydälläni on aina ollut mainitsemani pikakuvakkeet jokaisessa oleellisessa koneessa.