WiFi keskustelu - suunnittelu, mittaus, kartoitus jne

Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Taas kyselemässä. Nyt kun on menty aimo loikka eteenpäin ja itse samalla oppinut todella paljon, vinkkienne mukaan toimimalla ja palstaa iltaisin lukemalla.
Tuli mieleeni tuo Wifi(en) mittaus.
Varsinkin kun tuossa torpassa nyt (vielä) jonkin aikaa käytämme uusia Aruban AP:eitä ja usemman vuoden ikäisiä extendereitä ja access pointteja sekaisin.
On siis parikin wifi verkkoa päällä yhtäaikaa. Kunnes luotamme uuteen niin paljon että alan vanhoja irroittelemaan virroista ja linkoamaan mäelle.
Niin se asiani, tuo wifien mittaaminen.
Onko siihen mittaukseen I-pädiin löytyvää hyvää ja ilmaista mittausohjelmaa olemassa ?
Mistä näkisin helposti mihin asti kukin wifi (AP) kantaa ? Helpottaisi niiden sijoittelua.
Ja mistä näkisin millä kanavilla mikin on ja osaisin (ehkä) näin valita noista uusista access pointeista vähiten ruuhkautuneet kanavat. Mikäli oikien ymmärsin tämä saattaa olla yksi murheiden syy.
Saatavilla on toki myös normi PC/läppäri, jos I-pädiin (tai I-phoneen) ei tuollaista hyvää ja halpaa mittaustyökalua ole olemassakaan.
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 135
Yhtään paremmat tukarit osaa itse analysoida radiotietä, missä on ruuhkaa, missä on päällekkäisiä kanavia jne. Androidissa itse käytän "himaskannaukseen" WiFimania, duunissa vähän kattavampia skanneja Ekahaulla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kuitutketjusta

Wifi nopeuksia 1gbps kuituliittymällä, kapulana Realme 8 (4g versio), ja kuidun päässä Genexis Pure F500.
Mainittakoon vielä, että tästä laitteesta piti manuaalisesti asettaa 40mhz kaista 2,4ghz verkossa, jotta alkoi kulkua löytymään x2.
Tuolla asetuksella infon mukaan tiputtaa tarvittaessa 20mhz kaistalle, mutta oletusasetuksella (20mhz) ei osaa hyödyntää 40mhz kaistaa.

2,4ghz: 152/131
5ghz 356/342
Wifi nopeuteen vaikuttaa hyvin moniasia, eli sieltä asiallisesta tukiasemasta voi käsin säätää montaa juttua, joista isolla osalla on vaikutus suoirtuskykyyn. Ja monesti tavoitellaan ihan muita asioita kuin teoreettista max nopeutta.

Mainittakoon vielä, että tästä laitteesta piti manuaalisesti asettaa 40mhz kaista 2,4ghz verkossa, jotta alkoi kulkua löytymään x2.
Yleistäen, 2,4Ghz alueella kannattaa käyttää 20Mhz leveyttä, se monesti tuo paremman suorituskyvyn, vaikka se maksimi nopeus on kaukana tuplat leveämmästä.

Kärjistävä poikkeus on yhdentukiaseman eräyksiö, jossa ei ole muuta tuolla alueella kuin tuo tukari asiakkaineen, ja tarve vain sisällä. Eli pidemmin, 2,4 alueella mahtuu rinnakkin vain kolme 20mhz kaistaa, eli ei mahdu kahta 40mhz leveää. Ja muistettava että tuolla 2,4 alueella toimii paljonmuutakin kuin WiFi yhteydet.

Eräyksiö tulee siitä että taajamissa ja varsinkin rivareissa ja kerrostaloissa on sitten ne muiden vehkeet omien lisäksi jakamassa tuota aluetta. Hyvin sijoitettu tukari voi "kuulla" ja "kuulua" yllätävänkin kaukaksi, mutta sen asiakas, PC, Puhelin, toisella raunalla voi olla sitten toisen suunnan laitteiden "kuuluvuus" alueella.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 546
Yleistäen, 2,4Ghz alueella kannattaa käyttää 20Mhz leveyttä, se monesti tuo paremman suorituskyvyn, vaikka se maksimi nopeus on kaukana tuplat leveämmästä.
Kannattaa käyttää aina 40mhz leveyttä, mikäli kodin alueella ei kuulu kovin voimakkaalla signaalilla lukuisia naapureiden tukiasemia.
Osa laitteista osaa automaattisesti haistella onko 40mhz järkevyyden rajoissa. Osa laitteista taas pitää säätää manuaalisesti 40mhz asetukselle, josta se sitten tarpeen vaatiessa voi tiputtaa automaattisesti 20mhz kaistalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Kannattaa käyttää aina 40mhz leveyttä, mikäli kodin alueella ei kuulu kovin voimakkaalla signaalilla lukuisia naapureiden tukiasemia.
Osa laitteista osaa automaattisesti haistella onko 40mhz järkevyyden rajoissa. Osa laitteista taas pitää säätää manuaalisesti 40mhz asetukselle, josta se sitten tarpeen vaatiessa voi tiputtaa automaattisesti 20mhz kaistalle.
Ei tarvitse montakaan tukiasemaa lähekkäin, kun tuosta alkaa olla pelkkää haittaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kannattaa käyttää aina 40mhz leveyttä, mikäli kodin alueella ei kuulu kovin voimakkaalla signaalilla lukuisia naapureiden tukiasemia.
Osa laitteista osaa automaattisesti haistella onko 40mhz järkevyyden rajoissa. Osa laitteista taas pitää säätää manuaalisesti 40mhz asetukselle, josta se sitten tarpeen vaatiessa voi tiputtaa automaattisesti 20mhz kaistalle.
40Mhz ei ole koskaan ensisijaiseksi suositeltu, vaan vain silloin jos sillä saadaan enemmän etua kuin haittaa.
Tänäpäivänä tuolla ei senkään vertaa tarvetta.
Perustelu.
Nykyään niin tukiasemat kuin päätelaitteet tukee laajasti 2,4Ghz että 5Ghz alueita, sitä 5Ghz aluetta kannattaa käyttää jos nopeudelle tarvetta ja optimoida enemmän sen mukaan. 2,4Ghz alueen sitten optimoi toimivuuteen.

On toki laitteita jotka eivät tue 5Ghz aluetta, yleistäen on kyse laitteista joilla ei tarvit sitä suurta nopeutta, vaan laatua, ja kaksitaajuus laitteillakkin voi olla sille laadulle tarvetta.

On tilanteita joissa 40mhz leveys ei ole ongelma ja siitä saa etua.

mikäli kodin alueella ei kuulu kovin voimakkaalla signaalilla lukuisia naapureiden tukiasemia.
Varsinkin rivari/kerrostalo kohteissa naapurin tukiasemat eivät ehkä näy vahvoina, mutta sen seinän takana on naapurin asiakaslaiteita, ehkä jopa hyvinkin paljon liikennettä generoivia. Koska harva tukaisema/laite osaa kertoa käyttäjälle käyttöpaikan (2,4Ghz) "liikenteestä", moni näyttää vain ne tukiasemat jotka huutelee itsestään.

Mutta vaikka mentäisiin haja-astusalueen omakotitalo ympäristöön, niin tuolla 2,4 alueella jos virittää kaksi tukiasemaa 40Mhz kaistan leveydellä, niin ne menee päällekkäin, ei se automaattisesti tarkoita että olisi huono ratkaisu, mutta jos suunnitellusti ahkeraan käyttöön, niin ei välttämättä optimi, se leveyttä vaativa liikenne kannattaa sijoittaa ylemmille alueille, esim 5Ghz, siellä paljon enemmän kanavia, ja ei läpäise kaikkia rakenteita yhtähyvin. Huomaa että osa kanavista on rajoitetusti sallittuja, esim vain sisätiloissa.

Ja tuolla 2,4Ghz alueella toimii monia muitakin laitteita kuin Wi-Fi laitteet.


Edit3
Jos siellä "erämökissä" on viritellyt muutaman tukarin verkon, ja sitä käyttää vain yhdellä päätelaitteella kerrallaan, niin haitta pienempi, ja sitä haittaa voi pientää muilla säädöillä, jotka tokin nekin usein kompromissejä jostain muusta.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 546
Oi voi.
Siksi niissä onkin optio, ainakin joissakin laitteissa, kuten omassani, että voi tarvittaessa tiputtaa automaattisestikin 20mhz kaistalle.
Edelleen, sitä 40mhz kaistaa kannattaa käyttää, jos ei kuulu muita tukiasemia vahvoina.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Siksi niissä onkin optio, ainakin joissakin laitteissa, kuten omassani, että voi tarvittaessa tiputtaa automaattisestikin 20mhz kaistalle.
Miten se toimii ?

Edelleen, sitä 40mhz kaistaa kannattaa käyttää, jos ei kuulu muita tukiasemia vahvoina.
Ehkä vähän epäselvästi perustelin.
Siihen tukiaisemaan voi olla yhteydessä enemmän tai vähemmän laitteita, enemmän tai vähemmän aktiivisesti, enemmän tai vähemmän lähellä. (*

Tukiasema on monilla laitteilla helpohko havaita, varsinkin jos se huutaa nimeään, ja monissa laitteissa mahdollisuus katsoa kanava, kaistanleveys jne.
Mutta muuta liikennettä on vaikeampia, harvalla niitä tukiaseman asiakkaita havaitsee, saati sen yleisen liikennemäärän/kohinan jollain ajanhetkellä. Yritän sanoa vaikka se naapurin tukiasemat ei näkyisi jossain listalla, tai hyvin heikkona niin siinä vieressä voi olla hyvinkin aktiivisia laitteita.

Ja sillä 2,4Ghz taajuusalueella on paljon muutakin liikennettä kuin WiFi verkot.

En kieltämässä 40Mhz leveyttä käyttämässä, jos sille on oikeasti tarvetta ja se oikeasti käyttöpaikalla antaa halutun hyödyn.

Vaan sitä että yleistäen, suosittelen käyttämään 20Mhz leveyttä, hyvin tuettu, häiritsee vähemmän(**, häiriintyy vähemmän, ja jos sitä kaistanleveyttä miettii, niin jos suinkin mahdollista niin rakentaa sen 5Ghz , alueella.

Joo, tiedostan että käyttöpaikkoja on moneen lähtöön, siksi se erämökki yksiö esimerkki.


(*
Jos peittoalueen reunat leikkaa toiset, niin voi syntyä tilanne että tukari ei havaitse sen toisen tukarin liikennettä, ja huutaa päälle, tai se oma tukari ei kuule sen toisen verkon asiakastakaan, joka on oman verkon asiakkaan lähellä, ja tukari sitten huutaa sen päälle.

(**
Jos se verkko on ns ihmisten ilmoilla, niin tarpeeton 40Mhz käyttöönotto häiritsee muita. Toki pienikin naapurikiusa on vaivan arvoinen.

Eli sillä 40Mhz leveydellä ei välttämättä saavuta niitä tavoitteita mitä haki, mutta saa sen haitat niin itselle kuin muille. Aikanaan myös laitteiden RF laadulliset kyvyt olivat rajoittuneemmat levellä kaistalla, eli siellä erämökissäkin saatto ulkoreisulla se leveä yhteys toimia huonommin.

Mutta se oma valinta, ja siellä jos yksinään, niin ei häritse muita, niin ihan oma valinta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Paras päivitys, minkä 2,4 taajuudelle voi tehdä, on vaihtaa WiFi6 tukiasemaan ja päätelaitteet myös WiFi6:sta tukeviksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Aika paljon näkyy tukiasemia leveillä kaistoilla. Paremmin se omakin verkko toimisi, jos pysyttäisiin ihan niissä suosituksissa.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 420
160 MHz bw on hieno juttu, sitähän mainostetaan kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
160 MHz bw on hieno juttu, sitähän mainostetaan kovasti.
Jos tämä heitto oli aiempaan keskusteluun, niin jotain linkkiä mainostajaan.

EUssa, vapaala 2,4Ghz alue ei ole leveydeltään kuin puolet tuosta, jos jotain mainosta katsellut, niin veikkaan että kyse monen taajuusalueen laitteesta ja tuolla viitattuu ihan muuhun kuin 2,4Ghz alueeseen.

Mainontaan ei kannata aina ihan kritiiköttämästi suhtautua, kysyä vaikka ensin ennenkuin jatko markkinoi.


160 MHz bw on hieno juttu,
Jos 2,4 tukari tukisi koko alueen leveyistä yhteyttä, eikä olla siellä omassa erämökissä yhdella tabeletilla surffailemassa.
Niin ketjussa kirjoituksia miksi tuo ei ole hyvä juttu, jo se 40Mhz on huono juttu, jos käyttäisi 60-80Mhz leveää, niin sillä varaisi koko alueen, eli häiritisisi kaikkea muuta käyttöä. Vastaavasti jos tuo olisi kiinteästi noin leveä, niin joutuisi odottamaan vuoroaan, ja koska kaikki ei kuule kaikkea, niin huutaisi paljon enemmän muiden päälle.

Ylemmillä vapailla taajuusalueilla on enemmän leveyttä käytössä, lisäksi läpäisevät eri rakenteita heikommin, eli häiriöitä vähemmän. Mutta ylemmillä taajuusealuella on sitten muita rajoituksia, jotka voivat paikallisesti rajoittaa kaistanleveyttä, tai käyttö voi olla kielletty ulkona. (kansallisia eroja)

En tiedä mitä mainoksia, joten veikkaan että mainostettu 5Ghz leveyksiä, tai sitten summailtu asioita.

Kuluttajamarkkinoille (?) on tullut 6Ghz alueen tukea, ja tuoreempi standartien tukea , mutta niitä mainostetaan vähemmän, enemmän teknologia lehtiin/sivutoihin julkaisu/testi artikkeleja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Jännästi on nyt melkein kaikki naapureiden 2.4GHz Wifit siirtyneet jostain syystä kanavalle 11, vain pari 40MHz kaistalla olevaa on alemmilla kanavilla. Itsellä onkin oma 2.4GHz Wifi kanavalla 1 niin bitti kulkee edes jotenkuten. Ennen nuo naapureiden Wifit olivat aikalailla tasaisesti siroteltuna kaikille kanaville ja välillä verkko pyki aika pahastikin.
1688284936107.png
Läppärit sun muut kaistaa enemmän käyttävät laitteet mulla on suosiolla 5GHz alueella jossa tuntuu olevan tilaa. Sinänsä jännä että meillä täällä taloyhtiössä olisi tarjolla taloyhtiösopparihintaan kaapelimodeemiyhteys jopa gigaiseen yhteyteen saakka joka on vakaa ja silti noista Wifi-verkkojen nimistä voi päätellä että suuri osa niistä on jotain 5G-purkin verkkoja kun SSID:ssä lukee joku 5GCPE, Mokkula, Mobi tai muu vastaava mobiiliverkkoon viittaava.

Ainakaan aiemmin täällä mun kämpässä oli ihan turha yrittää käyttää 2.4GHz puolella leveämpää kuin 20MHz kaistaa, oli niin paljon häiriötä noista muista verkoista ja nyt kun on kaikki oleellisimmat laitteet 5GHz puolella niin nuo jotkut ESP32:t sun muut vähän kaistaa vievät pärjäävät tuolla kapeallakin kaistalla mainiosti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Ei ole.
Ei kannata yleistää.
Laitteissa on yleensä automatiikkaa, joka laskee kaistan tarvittaessa 20mhz, ja parhaimmillaan osaa jopa kanavaakin vaihtaa.
Ketjussa on seikkaperäisesti käyty läpi miksi se on huono juttu.
40Mhz kritiikki lähti juuri siitä yleistämisestä
Kannattaa käyttää aina 40mhz leveyttä, ..

, ja sen takia sen huonouttu on yleisellä tasolla perusteltu.

Et avannut miksi se ei ole huono, miksi sitä kannattaisi käyttää, ketjussa on mm allekirjoittaneen osalta tuotu esille että joissain tilanteissa sen käyttö voi olla perusteltua.

Laitteissa on yleensä automatiikkaa, joka laskee kaistan tarvittaessa 20mhz, ja parhaimmillaan osaa jopa kanavaakin vaihtaa.
dot1q kirjoitti miten se joissain toimii (kiitos hänelle), vähentää haittaa, mutta se ei vielä syy käyttää, tai poista haittoja.
Kavanavanvaihto, jos kaikki vetää 40mhz leveällä kaistalla, niin ei tuosta paljo ole hyötyä, aina menee päälekkäin. ja tuosta voi olla enemmän haittaa, tyypillinen toiminta on että startatessa arpoo, joten tuurista, ajankohdasta kiinni.

Jos laite on niin vanha että on vain yksitaajuusvehje, niin ehkä aika pävittää kaksitaajuus vehkeeseen, jonka jälkeen monella syys edes yrittää käyttää 40Mhz leveyttä häviää. Jos laite on tuore, niin ehkä säästetty valinta vaivaa väärässä paikkaa.

Yleistäen edelleen, korostan että kyllä keksin käyttötilanteita missä 40Mhz voi olla ok valinta. Ei ehkä rakentaa sellaisia ukkoja rakennella.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Läppärit sun muut kaistaa enemmän käyttävät laitteet mulla on suosiolla 5GHz alueella jossa tuntuu olevan tilaa.
Kuinka paljon sä käytät sitä kaistaa? Toki 2,4:llä ei saavuteta samaa maksiminopeutta, mutta ei senkään pitäisi ikinä jäädä alle 150 mbps. Ja se sattuu vissiin olemaan meikäläisen netin maksiminopeus muutenkin. Onhan mullakin 5 GHz käytössä, mutta en huomaa kyllä mitään eroa, kumpaa SSID:tä laitteet käyttävät. Kämpässä on pari katvealuetta, mihin 5 GHz ei kunnolla yletä. Niissä käytetään joko rouvan läppäriä pari kertaa vuodessa, kun on etänä, tai sitten mun iPad, millä luen Hesaria. Ja senkin lataan näköislehtenä muutamassa sekunnissa riippumatta wifin taajuudesta. Olkkarin chromecast on 5:ssä, makkarin 2,4:ssä, molemmat parin metrin tarkkuudella yhtä kaukana tukarista. Viaplayn suorat striimit toimivat kummassakin ihan ongelmitta, jos nyt Viaplayn omat ongelmat rajataan tästä pois.

Mä olen pitänyt jonkinlaisena nyrkkisääntönä sitä, että viiveherkät kikkareet (=chromecastit ja telkkarit) 5:ssä ja vähemmän viiveherkät (=surffiläppärit) 2,4:ssä. Poikkeus tuohon makkarin cc:hen tuli siitä, että Asuksella oli muutama viikko sitten ongelmaa eikä mulla hetkeen toiminut 5 GHz lainkaan. Ongelma korjattiin, mutten ole jaksanut säätää tuota palikkaa uudelleen. Aiemmin olin 5 GHz -uskovainen, mutta nyt olen jo jonkin sortin agnostikko taajuuksien osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Kuinka paljon sä käytät sitä kaistaa? Toki 2,4:llä ei saavuteta samaa maksiminopeutta, mutta ei senkään pitäisi ikinä jäädä alle 150 mbps. Ja se sattuu vissiin olemaan meikäläisen netin maksiminopeus muutenkin. Onhan mullakin 5 GHz käytössä, mutta en huomaa kyllä mitään eroa, kumpaa SSID:tä laitteet käyttävät. Kämpässä on pari katvealuetta, mihin 5 GHz ei kunnolla yletä. Niissä käytetään joko rouvan läppäriä pari kertaa vuodessa, kun on etänä, tai sitten mun iPad, millä luen Hesaria. Ja senkin lataan näköislehtenä muutamassa sekunnissa riippumatta wifin taajuudesta. Olkkarin chromecast on 5:ssä, makkarin 2,4:ssä, molemmat parin metrin tarkkuudella yhtä kaukana tukarista. Viaplayn suorat striimit toimivat kummassakin ihan ongelmitta, jos nyt Viaplayn omat ongelmat rajataan tästä pois.

Mä olen pitänyt jonkinlaisena nyrkkisääntönä sitä, että viiveherkät kikkareet (=chromecastit ja telkkarit) 5:ssä ja vähemmän viiveherkät (=surffiläppärit) 2,4:ssä. Poikkeus tuohon makkarin cc:hen tuli siitä, että Asuksella oli muutama viikko sitten ongelmaa eikä mulla hetkeen toiminut 5 GHz lainkaan. Ongelma korjattiin, mutten ole jaksanut säätää tuota palikkaa uudelleen. Aiemmin olin 5 GHz -uskovainen, mutta nyt olen jo jonkin sortin agnostikko taajuuksien osalta.
No, jos siirteli esim läppärin ja serverin välillä useamman gigan tiedostoja tai jotain muuta raskasta niin huomasi että tuo 2.4GHz verkko oli todella hidas, parhaimmillaankin sai jotain ehkä 50Mbps nopeuksia läpi. Kun vaihdoin Wifi-tukarin 5GHz verkkoa tukevaksi, en ole edes kokeillut läppäreillä sun muilla paljon sieltä 2.4G puolelta kulkee läpi nykyisellään, 5GHz puolella kuitenkin kulkee useampia satoja megoja iPerf:llä testattuna niin se riittää mulle.

Tuo 2.4GHz verkon tukkeutuminen oli suurimpana syynä tuon tukarin uusimiseen, silloin tosiaan noita naapurien verkkoja näkyi kymmeniä koko taajuuskaistalla hajallaan ja ilmeisesti sen takia välillä tuntui ettei edes mitään youtubea voinut katsoa pätkimättä. Voi tietty olla että vanha tukarikaan ei vaan jaksanut kunnolla mutta sama se on käyttää sitten sitä 5GHz aluetta kun siellä ei mene naapurin kanssa verkot päällekkäin.

Toki minulla on kaikki mahdolliset laitteet mitä johdolliseen verkkoon helposti saa, johdolla kiinni mutta esimerkiksi etätyöpisteeseen ei oikein saa mitään kautta järkevästi johtoa vedettyä niin wifillä mennään, ei viitsi kouruttaa kaapelia (arviolta 10m) tai vetää irtojohtona keskeltä lattiaa. Etätyöpiste kun ei ole edes seinän vieressä niin pikku pätkän joutuisi kuitenkin vetämään kulkuväylän kohdalta tai vaihtoehtoisesti katon kautta roikkuvalla kaapelilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kuinka paljon sä käytät sitä kaistaa? Toki 2,4:llä ei saavuteta samaa maksiminopeutta, mutta ei senkään pitäisi ikinä jäädä alle 150 mbps. Ja se sattuu vissiin olemaan meikäläisen netin maksiminopeus muutenkin. Onhan mullakin 5 GHz käytössä, mutta en huomaa kyllä mitään eroa, kumpaa SSID:tä laitteet käyttävät. Kämpässä on pari katvealuetta, mihin 5 GHz ei kunnolla yletä. Niissä käytetään joko rouvan läppäriä pari kertaa vuodessa, kun on etänä, tai sitten mun iPad, millä luen Hesaria. Ja senkin lataan näköislehtenä muutamassa sekunnissa riippumatta wifin taajuudesta. Olkkarin chromecast on 5:ssä, makkarin 2,4:ssä, molemmat parin metrin tarkkuudella yhtä kaukana tukarista. Viaplayn suorat striimit toimivat kummassakin ihan ongelmitta, jos nyt Viaplayn omat ongelmat rajataan tästä pois.

Mä olen pitänyt jonkinlaisena nyrkkisääntönä sitä, että viiveherkät kikkareet (=chromecastit ja telkkarit) 5:ssä ja vähemmän viiveherkät (=surffiläppärit) 2,4:ssä. Poikkeus tuohon makkarin cc:hen tuli siitä, että Asuksella oli muutama viikko sitten ongelmaa eikä mulla hetkeen toiminut 5 GHz lainkaan. Ongelma korjattiin, mutten ole jaksanut säätää tuota palikkaa uudelleen. Aiemmin olin 5 GHz -uskovainen, mutta nyt olen jo jonkin sortin agnostikko taajuuksien osalta.
Toistan viimepäivien kirjoituksia. 2,4 alue on ruuhkainen. Jos puhtaa yksittäis tapauksista, se erämökki, vs haja-asutusalueen yksinäinen OK talo laajempi verkko, paljon laitteita, taajama ok alue, rivari, kasvukeskuskusen tiheä kerrostalo.

Siellä erakkokämpässä, yhden laitteen käyttäjä, niin parhaimillaan voi olla se koko kaista vapaasti käytössä.

Muualla sitten huonommin. taajamassa voi käyttöpisteeseen kuulua toistakymmentä(* verkkoa osa 40mhz leveyisenä (2,4 alueella 20mhz kaistalla 3 mahtuu rinnan). Voi sitten vain kuvitella kuinkamonta kymmentä aktiivista asiakasta kantamalla + tukiasemian asiakkaat jotka ei "kuulu".


Sitten onko noin satanen lähiverkko yhteys tyydyttävä, osalle on, osa käyttää vain nettiä ja siellä sellaisia palveluita että se kymppi kaksi riittää täysin. Kotiverkossa voi olla niitä käyttäjiä. asiakaslaitteita eri määriä, ja niiden tarpeet omanlaiset.


Kerroit tuosta käyttöä, jos ja kun tukari on kaksitaajuus ja ainakin osa laitteista tukee kahtataajuutta, niin , kuten kerroit, niin sinne 2,4 alueella saa vapaita resurrseja kun osa laitteista on 5Ghz alueella, ja silloin ne 2,4 aluetta käyttävät saava itselleen enemmän todellista kaistaa vs kaikki samassa.

Lisäksi voi niitä 2,4alueen asetuksia optimoida toimivuus edellä, kun suorituskykyä vaativat käyttävät 5Ghz.

Osan asiakkaista voi kiinteästi liittää "kiinteästi" jompaan kumpaa verkkoon, kuten kerroit, ja ne joissa tarvetta suoritusyvylle, mutta ovat esim liikkuvia, eli tarvetta toimivuudella ja kantavuudelle, niin ne sitten roamaa tilanteen mukaan, jolloin kannattaa nähdä vaivaa säätämiseen millä optimoi siirtymisiä.


(*
SSID nimiä tai nimettömiä ihan helposti toistakymmentä, ja siitä ylöspäin, useita kymmeniä monilla alueilla ei aiheuta hämmennystä. Jokainen nimen huuto vie aikaa, jos kuvitellaan että puolella on viitisen aktiivista asiakasta kuuluvuus alueella, vaikka ne ei suoranaisesti streemais, niin kai sitä voisi haarukoida paljonko ne vie aikaa vaikka vain pingaisivat 500ms valein. vs se että kullakkin tukarilla yksi netflix asiakas. Jos netflix porukka käyttää langattomia kuulokkeita....

Mitä ruuhkaisempaa, niin se lisää päälle huutelua, paketti katoamista, uudelleen lähetystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
No, jos siirteli esim läppärin ja serverin välillä useamman gigan tiedostoja tai jotain muuta raskasta niin huomasi että tuo 2.4GHz verkko oli todella hidas, parhaimmillaankin sai jotain ehkä 50Mbps nopeuksia läpi.
Juu, käyttötarkoitus sanelee aika paljon. Tuossa käytössä 5 GHz lienee ihan perusteltu. Jos se siirtonopeus siis todellakin haittaa esim. työntekoa. Mä tarvitsen siirtonopeutta lähinnä valokuvien uploadaamiseen. Se tehdään batchina ja mulla on kyllä aikaa odottaa. Upload on meidän netillä 50 M, joten kuvasaaliista riippuen, siirtoon menee aikaa, ja se siirtonopeus riippuu monesta muustakin tekijästä kun koneen ja tukarin langattomasta osuudesta. Jos taloudessa on paljon langattomia laitteita, kannattaa minusta hiukan optimoida, mitä taajuutta ne käyttävät. Luureille yleensä 2,4 pitäisi riittää mainiosti. Mutta isot tiedostosiirrot ja joku UHD-striimaus kannattaa toki pitää 5:ssä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
...Jos taloudessa on paljon langattomia laitteita, kannattaa minusta hiukan optimoida, mitä taajuutta ne käyttävät. Luureille yleensä 2,4 pitäisi riittää mainiosti. Mutta isot tiedostosiirrot ja joku UHD-striimaus kannattaa toki pitää 5:ssä.
Samaa mieltä optimoinnista, mutta noihin luureihin tartun.

Tukareissa on eroja, samoin päätelaitteissa, mutta luurit, läppäri esimerkki missä se 5ghz on ihan omiaan, ja koska ovat liikkuvia, niin 2,4 sitten optimoitu siiheen kuuluvuus laatuun. Säätää siirtymiset toimivaksi, laite eroja, kuinka paljon se vaatii verkonhaltijan jumppaa.
Varsinkin puhelimilla on tärkeää se että siirtymiset on sujuvia ja se että tipput verkosta hyvissä ajoin pois. Puhelimissa on myös tärkeää että se yhteys on laadukas, ja pienet viiveet (puhe (VoWifi + muut), kaksisuuntaiset kuvayhteydet , ptt, pelit jne)

Kiinteät, chromevastit, telkat niin ne voi liittää kiinteästi 5Ghz alueelle, jos oletetaan että verkko on tehty laadukkaaksi koko kämppää. Jos verkossa rimpiuloita, häritseviä laitteita, niin jos ihan lähtee optimoimaan, niin nille oma rupuverkko. Joku vääräleuka varmaan sanoo että tähän sitten se chromecasta (Niissä ollut aikanaa ongelmia kun ovat puurouttaneet verkon), mutta rupuverkkoon sitten ne kiinaihmeet sun muut.

Joku hehkutti automaattista kanavan valintaan, kannata kyllä kiinteää, sillä varmistaa että ainakin se oma kotiverkko pysyy bootinjälkeen suunniteltuna. Naapurin automatiikka, tai käsin säätö voi sekoittaa, mutta ei sekään ole pelastus tai peruste käyttää itse automatiikkaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
. Sinänsä jännä että meillä täällä taloyhtiössä olisi tarjolla taloyhtiösopparihintaan kaapelimodeemiyhteys jopa gigaiseen yhteyteen saakka joka on vakaa ja silti noista Wifi-verkkojen nimistä voi päätellä että suuri osa niistä on jotain 5G-purkin verkkoja kun SSID:ssä lukee joku 5GCPE, Mokkula, Mobi tai muu vastaava mobiiliverkkoon viittaava.
Kyllä ne myyntiständien myyntitykit myyvät ylivertaista 5G yhteyttä kämäsen kaapelimodeemin tilalle kynä sauhuten.. Tosin kyllähän niitä mobiilireitittimiä monia voi käyttää pelkästään wifitukarinakin, joten ei se verkon nimi sitä yhteystekniikkaa paljasta.

Mä olen pitänyt jonkinlaisena nyrkkisääntönä sitä, että viiveherkät kikkareet (=chromecastit ja telkkarit) 5:ssä ja vähemmän viiveherkät (=surffiläppärit) 2,4:ssä.
Mitä chromecastilla tai tai telkkarilla voi tehdä sellaista joka on viiveherkkää? Yleensähän ne ovat juuri sellaisessa käytössä jossa viiveellä ei ole minkään tason merkitystä
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Mitä chromecastilla tai tai telkkarilla voi tehdä sellaista joka on viiveherkkää?
Näytön peilaus tulee mieleen, mutta se protkolla, speksi mitä käytetään, ei välttämättä liitty käytettyyn kotiverkon viiveeseen ja käyttö tarkoitus yleensä sellaista ettei se niin viive herkkää, jos tokkii, niin liittyy enemmän siihen kaista riittävyyteen/häiriöihin.

Koske pelejä mainostetaan viiveherkkinä, niin telkan osalta voi sen mainita, siis oletuksella että kirjoittajalla on telkka joka tukee jotain sellaista pelialustaa missä oikeasti merkiystä. Chromecastin Stadiakin taisi loppua. mutta vaikka oli sietävä, niin siinä eduksi ettei ylimääräistä viivettä kasannut.

Edit, ei ehkä viiveeseen, mutta Chromecasteja moneen lähtöön, ja niiden resurssit rajalliset, epävakaa yhteys voi näkyä enemmän, mutta tässä tapauksessa ilmeisesti laadukas ja nopea 2,4Ghz yhteys. Mutta noin yleilsemmin se telkka, Chromecast mokkula voi olla sijainniltaan haastava suhteessa omaan verkkoon ja naapurien verkkoihin, ja laittena sellaisi jotka tarvitsisivat kohtuu tasaista laadukasta suht leveää bittivirtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Mitä chromecastilla tai tai telkkarilla voi tehdä sellaista joka on viiveherkkää? Yleensähän ne ovat juuri sellaisessa käytössä jossa viiveellä ei ole minkään tason merkitystä
Ei viiveherkkyys, vaan häiriönsieto. Mulle on ihan sama, tökkiikö luurin netti sekunnin silloin tällöin, mutta urheilustriimin pätkäisy hajottaa pään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Ei viiveherkkyys, vaan häiriönsieto. Mulle on ihan sama, tökkiikö luurin netti sekunnin silloin tällöin, mutta urheilustriimin pätkäisy hajottaa pään.
No 5ghz alueella häiriönsieto on heikompaa kuin 2,4ghz. Ja bonuksena lisäämällä sen urheilustriimin viiveen esim 10 sekuntiin, sen häiriönsietoisuus kasvaa potensiin
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
No 5ghz alueella häiriönsieto on heikompaa kuin 2,4ghz. Ja bonuksena lisäämällä sen urheilustriimin viiveen esim 10 sekuntiin, sen häiriönsietoisuus kasvaa potensiin
Mikä häiritsee wifiä noilla taajuusalueilla? Ainakin 2,4 GHz alueella vaikka mikä naapureista lähtien.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
No 5ghz alueella häiriönsieto on heikompaa kuin 2,4ghz.
Mitä tällätarkoitat ?
No jos on häiriöherkkä, niin toisessa kupissa on se että monesti sitä häiriötä on rajusti vähemmän (mm muuu käyttö)


Ja bonuksena lisäämällä sen urheilustriimin viiveen esim 10 sekuntiin, sen häiriönsietoisuus kasvaa potensiin
Miten, siis jos nyt puhutaa telkan suoratoista sovelluksista, ja Chromecast streemauksista näillä yleisemillä suoratoistapalveluilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Mikä häiritsee wifiä noilla taajuusalueilla? Ainakin 2,4 GHz alueella vaikka mikä naapureista lähtien.
Ihan yhtälailla sitä roinaa on siellä 5ghz alueella, jonka lisäksi siellä metelöi vielä kaiken näköistä tutkaa yms, jotka havaitessaan tukari sammuttaa radion kokonaan ja alkaa yleensä kuuntelemaan jos löytyisi vapaata taajuutta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Miten, siis jos nyt puhutaa telkan suoratoista sovelluksista, ja Chromecast streemauksista näillä yleisemillä suoratoistapalveluilla.
Telkan sovelluksesta en tiedä, mutta chromecastissa tuo ainakin tapahtuu ihan painamalla pausea. No tuo 10 sekkaa taitaa olla liikaa chromecastille, mutta sen verran nyt kuitenkin että on vähän puskuria.

Ainakin viaplayn live striimeissä saa sen satunnaisia pätkimisiä huonon yhteyden kanssa vähennettyä juurikin pausettamalla hetkeksi.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Telkan sovelluksesta en tiedä, mutta chromecastissa tuo ainakin tapahtuu ihan painamalla pausea. No tuo 10 sekkaa taitaa olla liikaa chromecastille, mutta sen verran nyt kuitenkin että on vähän puskuria.

Ainakin viaplayn live striimeissä saa sen satunnaisia pätkimisiä huonon yhteyden kanssa vähennettyä juurikin pausettamalla hetkeksi.
Nyt tulee kyllä mutua ja disinformaatiota siihen tahtiin, että kannattaisi ottaa hiukan pausea. Googlaa vaikka noiden taajuuksien etuja ja haittoja ja palaa tarvittaessa asiaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Ihan yhtälailla sitä roinaa on siellä 5ghz alueella, jonka lisäksi siellä metelöi vielä kaiken näköistä tutkaa yms, jotka havaitessaan tukari sammuttaa radion kokonaan ja alkaa yleensä kuuntelemaan jos löytyisi vapaata taajuutta.
Tutkat sun muut on hyvä huomio, varsinkin uudemmissa purkeissa on tuettuna ne alueet, ja osa alueista on hyvinkin rajoitettu käyttöön. Tutkaalueiden osalta toiminta idea kai se että laite kuuntelee niitä aikansa, ja jos arpoo ettei ole, niin vasta sen jälkeen alkuu huuteleen verkkoaan. Toki jossain kohteessa tutka toimintaa voi olla ja telkan kohdalla joku rf aukko sille.


Mutta sisäkäytössä perus kanavilla on se vahvuus että läpäisi on vähäisempi, joten se helpottaa paljon, siellä sitä siviili liikennettä voi olla paljon vähemmän, vs 2,4ghz alue joka taajamissa on herkästi hyvin tukkoinen ja tuolle 5Gh verrattuna hyvin kapea, missä kaikki käyttäjät laitteet yrittää jakaa tilaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
No siis selvennyksen vuoksi, siellä 5ghz alueella on reilusti enemmän kapasiteettia, ja jokin kiinteästi sijoitettu langaton laite, kuten telkkari tai siinä oleva chromecast on ihan järkevää laittaa siihen 5ghz verkkoon jos signaalin voimakkuus on hyvä, jolloin myös sen mobiilin laitteen kapasiteetti heikossa kentässä kasvaa kun samalla taajuudella ei ole sitä striimausliikennettä.

Jos se 5ghz singnaali on heikko, mun kokemusten mukaan se on selkeästi häiriöalttiimpi, tietysti se 5ghz sinkku menee myös paljon lähempänä tukaria heikoksi, kun taajuus ei läpäise niin helposti.

E: lisättäköön nyt vielä tähän väliin että siellä 5ghz alueella se häiriö voi helposti olla myös jokin muu kuin radiolähteestä peräisin oleva häiriö. Ihan esimerkiksi siirretty huonekalu tai itsekseen siirtynyt ihminen voi haitata signaalia.

Tosin mä olen ratkaissut itselläni tuon niin että kaikisa tukareissa on kotiverkko samalla nimellä kummallakin taajuudella ja ne roamaavat kaikkiin suuntiin, niin että laitteet käytännössä menevät itsekseen sinne 5ghz alueelle aina kun se on riittävän vahva.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Jos se 5ghz singnaali on heikko, mun kokemusten mukaan se on selkeästi häiriöalttiimpi,
En tiedä mitä tarkoitat heikolla, kohina, laatu, taso, vs verokki.

Mutta jos kuvitellaan että on laadullisesti samantasoinen, riittävä singaali , niin miksi 5Ghz olisi huonompi ? varsinkin jos vähemmän sitä päällehuutamista ym.

Mieleen tulee se että jos se singaanlin laatu vaihtelee kovasti, esim välissä liikkuvia singnaali esteitä, tai laatu sinkku pohjaa heijastuksiin, jotka vaihtelee .

Chromecasta tapauksessa ki tyypillinen haaste on se että se on sijoitettu huonoon paikkaan, siellä ei vain ole laadukasta sinkkua, tai sitten tukarissa on 5Ghz "tehot" tapissa, eli yhteys on heikko, mutta tukari tykittää lujaa, mutta ei kuule asiakasta kunnolla.

5Ghz alueella kannattaa normi käytössä sitä "tehoa vähän pudottaa", ja usein sama myös 2,4 alueella. jos tukari tukee heikkojen asiakkaiden ulospotkimista niin se säätää tarpeeksi herkeälle (korkeelle, siis että potkii pihalle jos yhteys heikko), varsinkin 5Ghz alueelle, 2,4 Ghz alueella voi joutua mittimään jos oikeasti tarve heikoille yhteyksille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Joo, jos singnaalin voimakkuus on riittävä, niin todennäköisempää se muu häiritsevä liikenne on juuri siellä 2,4ghz alueella.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 546
Tosi hienosti pelittää 40mhz tiiviisti asutulla ok-talo alueella, ainakin tällä seudulla. Joskus saattaa naapurin tai parin wifi näkyä skannerissa, hyvin vaimealla teholla, usein ei näy yhtäkään.

Näillä mennään, loistava homma.
IMG_20230702_143536.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Mikäs kännyäppi, android, nykyään paras/simppelein 2.4/5/6 wifiverkkojen skannailuun?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Tosi hienosti pelittää 40mhz tiiviisti asutulla ok-talo alueella, ainakin tällä seudulla. Joskus saattaa naapurin tai parin wifi näkyä skannerissa, hyvin vaimealla teholla, usein ei näy yhtäkään.

Näillä mennään, loistava homma.
Joskus Helsingissä kerrostalojen (sama ohjelmaa käytin) luona saattoi näkyä 30-60 2.4GHz WLAN-verkkoa samaan alueella
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 546
Joskus Helsingissä kerrostalojen (sama ohjelmaa käytin) luona saattoi samalla alueella näkyä 30-60 2.4GHz WLAN-verkkoa samaan alueella
No siinä ei auta enää vaikka saisi kikkailemalla kuristettua 5mhz kaistalle :lol:

Ja tosiaan mitään yleisohjetta "älä käytä 40mhz" ei todellakaan voi antaa. Esim. täällä voi aivan hyvin käyttää, pelkkää hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Samaan aikaa ihmiset itkee, kun 2.4GHz WLAN pätkii/hidas yms...
Sehän tuossa onkin että pitäisi tietää mistä tuo pätkiminen ja hidastelu johtuu. Jos kaikki kanavat on täynnä niin tuo 40 -> 20MHz muutos saattaa auttaa yhteyden vakaudessa paljonkin. Toisaalta, toisaalla saattaa tuo 40MHz toimia ihan moitteettomasti.
Tämä Wifi Analyzer ainakin on varsin toimiva WiFi Analyzer - Apps on Google Play
Samaa Wifi Alanyzeria itsekin käytän ja vaikuttaa ihan hyvältä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Samaa Wifi Alanyzeria itsekin käytän ja vaikuttaa ihan hyvältä.
Joo, toi on hyvä. Sama täälläkin käytössä. Ja yksi syy pitää toi vanha android-tabletti käytössä... iPadiin kun ei ole toistaiseksi tullut vastaavaa ilmaissoftaa eteen. Ehkä niitäkin on, mutta viimeksi etsiessäni ei tainnut löytyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Ei ole.
Ei kannata yleistää.
Laitteissa on yleensä automatiikkaa, joka laskee kaistan tarvittaessa 20mhz, ja parhaimmillaan osaa jopa kanavaakin vaihtaa.
40Mhz kaista 2.4Mhz verkossa on menneisyyteen kuuluva jonneviritys. Se oikeasti paskoo verkkoliikenteen. Eikä se automatiikka toimi koskaan niin hyvin kuin tarkistetut säädöt. Tämä in kyllä nähty niin monta kertaa ihan työnkin puolesta.

Tosi hienosti pelittää 40mhz tiiviisti asutulla ok-talo alueella, ainakin tällä seudulla. Joskus saattaa naapurin tai parin wifi näkyä skannerissa, hyvin vaimealla teholla, usein ei näy yhtäkään.

Näillä mennään, loistava homma.
Jos ei muut verkot yllä sun taloon, niin tilanne vastaa sitä erämaamökkiä. Mutta jos kuuluvuutta on muitten verkkoihin, sun superjonnemodeemikellotusviritys paskoo muidenkin verkkoliikenteen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Jos tämä äppi, josta kuva on otettu, tukee 40 MHz kanavien visualisointia, niin sitten tässä(kin) näkyy se, että turhaan varataan 40 MHz kaistalta beaconeilla aikaa. Koko 40 MHz kaistan primääri kanava on ainut jolla tukiasema lopen suostuu (40 MHz konffista huolimatta) lähettämään ja näkymään tässä äpissä. Secondary kanava ei varaa itselleen aikaa. Todennäköisesti koska muuta ISM 2.4 tavaraa on lopulla spektrillä ilmassa. Ei se silti tarkoita etteikö se sitä yritä.

Tosi hienosti pelittää 40mhz tiiviisti asutulla ok-talo alueella, ainakin tällä seudulla. Joskus saattaa naapurin tai parin wifi näkyä skannerissa, hyvin vaimealla teholla, usein ei näy yhtäkään.

Näillä mennään, loistava homma.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 546
Jos tämä äppi, josta kuva on otettu, tukee 40 MHz kanavien visualisointia, niin sitten tässä(kin) näkyy se, että turhaan varataan 40 MHz kaistalta beaconeilla aikaa. Koko 40 MHz kaistan primääri kanava on ainut jolla tukiasema lopen suostuu (40 MHz konffista huolimatta) lähettämään ja näkymään tässä äpissä. Secondary kanava ei varaa itselleen aikaa. Todennäköisesti koska muuta ISM 2.4 tavaraa on lopulla spektrillä ilmassa. Ei se silti tarkoita etteikö se sitä yritä.
Niinku jo kirjoitin, hienosti pelittää, tuplanopeudella 20mhz kaistaan verraten.

Joten enpä keksi miksi pitäisi valittaa, olen tyytyväinen ja suosittelen muitakin kokeilemaan jos ei isommin kuulu muuta verkkoliikennettä.
 

snw

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
312
Niinku jo kirjoitin, hienosti pelittää, tuplanopeudella 20mhz kaistaan verraten.

Joten enpä keksi miksi pitäisi valittaa, olen tyytyväinen ja suosittelen muitakin kokeilemaan jos ei isommin kuulu muuta verkkoliikennettä.
Tässä tulee se sama asia, josta itse huutelet mobiili -keskusteluissa, eli ei pidä yleistää jos sinulla toimii. Kuten on jo moneen kertaan tässä keskustelussa todettu, niin ammattilaisten suositus on käyttää 2,4 GHz alueella sitä 20 MHz taajuusaluetta. Jos nopeutta WiFiltä kaipaa niin sitten Wifi6:sta/6e:tä/7:aa kehiin ja jättää ne legacy laitteet sinne 2,4 GHz alueelle, ei ne kuitenkaan tarvitse sitä kapaa niin paljoa, etteikö pärjäis sillä ~60 Mbps nopeudella.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Niinku jo kirjoitin, hienosti pelittää, tuplanopeudella 20mhz kaistaan verraten.

Joten enpä keksi miksi pitäisi valittaa, olen tyytyväinen ja suosittelen muitakin kokeilemaan jos ei isommin kuulu muuta verkkoliikennettä.
Ketjussa on tuosta 20Mhz vs 40Mhz 2,4Ghz wifista postailtu.

Jos kyse se ns pieni erämökki, yhdellä omalla tukarilla, niin ei sitä olla kieltämässä, jos ihan oikeasti korvessa, niin sillä tuskin kauheasti häiritisee muita, joten haitat vain omia.

Sitten pitäisi keksiä miksi sitä pitäisi edes kokeilla, jos on vanhaa rautaa ja tarvitsee sisäverkkoon/nettiin vauhtia niin paljonkun sillä vanhalla raudalla saa, niin ehkä ihan perusteltua. Tälläisiä tilanteita voi syntyä yllättäen, käytössä oleva tukari hajoaa ja pitää viritellä vanhaa tukaria, ja hirveä datamäärä pitäisi saada nimeomaan Wifillä siirettyä.

Jos nopeutta optimoidaan, niin siellä tukarissa on paljon muitakin asetuksia joita sitten joutuu säätämään. ja tietenkin pitää olla tuuria että se vanhan tukarin kupariportit on gigabittisiä, eikä satamegasia... jos kupariportista ulos yrittää. jos kyse modeemista, niin voi hyytyä modeemiin.

Tosi hienosti pelittää 40mhz tiiviisti asutulla ok-talo alueella, ainakin tällä seudulla. Joskus saattaa naapurin tai parin wifi näkyä skannerissa, hyvin vaimealla teholla, usein ei näy yhtäkään.

Näillä mennään, loistava homma.

Sori se ettän osaa oikein viestiäni sanallistaa.

Jos ja kun tiedetään että käyttöpaikan läheisyydessä on useampi muukin Wifi tukiasema, niin silloin valitsemalla 40Mhz kaistain, niin tiedetään että häiritään muita.

Kuvakaappaus on ilmeisesti kovin lähellä omaa tukiasemaa ja tai siinä saattaa olla tehot ns tapissa. Jos tehot tapissa niin se vain lisää kiusaa.

Jos ohjelman ominaisuudet arvon oikein, niin se ei kerro lainkaa siitä kuinka paljon, kuinka tieheää, kuinka voimaksta, tuolla hetkellä alueella on liikennettä, , kertoo vain tuon yhden tukarin huutelun ja siitä sen että tykittää leveästi ja ilmeisen lujaa.

Jos tämä on nyt se taapaus mistä juttu lähti liikkeelle, eli kaksitaajuus tukiasemasta, eli käytössä olisi myös 5Ghz alue, ja päätelaitteet (asiakkaat) myös sitä tukee, joten ei ole sitäkään syytä edes pohtia 40Mhz käyttöä 2,4 alueella.

Jos naapurilla olisi oikeasti jotain tarvetta 40Mhz valinnalle, niin se ei mahdu tuohon rinnalle, ja jos naapuri sen silti valitsee, niin siinä sitten huudellaan ristiin/päälekkäin.

No ei ole niin pientä kiusaa että sen eteen kannattaisi nähdä vaivaa.


Edit:
Koska ja kun omakotitalossa usein tarve useammalle tukiasemalle, niin yhdellä 40Mhz valinnalla pakototaa naapurin tulee päälle, vaikka se käyttäisi 20Mhz leveyttä.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 546
Tässä tulee se sama asia, josta itse huutelet mobiili -keskusteluissa, eli ei pidä yleistää jos sinulla toimii. Kuten on jo moneen kertaan tässä keskustelussa todettu, niin ammattilaisten suositus on käyttää 2,4 GHz alueella sitä 20 MHz taajuusaluetta. Jos nopeutta WiFiltä kaipaa niin sitten Wifi6:sta/6e:tä/7:aa kehiin ja jättää ne legacy laitteet sinne 2,4 GHz alueelle, ei ne kuitenkaan tarvitse sitä kapaa niin paljoa, etteikö pärjäis sillä ~60 Mbps nopeudella.
Onko tässä nyt jonkilainen ymmärtämisongelma muutamalla tämän ketjun kirjoittajalla.

Jos alueella ei juurikaan kuulu muita tukiasemia, niin käytä suosiolla sitä 40mhz kaistaa. Et menetä siinä mitään, eikä menetä kukaan muukaan.
Ihan joutavaa höpöhommaa jankata periaatteen takia vastaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 494
Viestejä
4 201 405
Jäsenet
70 913
Uusin jäsen
Eejh

Hinta.fi

Ylös Bottom