WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR - Blue Screenejä satunnaisesti

Le0

Tukijäsen
Loppu kesästä alkoi tulla aika usein Blue Screenejä "WHEA UNCORRECTABLE_ERROR" koodilla.
Olin Microsoft Supportiin yhteydessä, etäyhteydellä ajoivat koneellani jonkin Windows repair jutun ja blue screenit katosivat noin vuorokaudeksi, kunnes taas tuli näitä.
Uudestaan MS tukeen yhteydessä, halusivat, että ajan disk checkin sekä Windows Memory Diagnostics toolsilla muistitestin.
Kummastakaan ei löytynyt mitään vikaa.. Ajanut vielä tuon jälkeen memtest86 ja sekään ei kerro missään olevan vikaa?

Kone voi olla yli kuukaudenkin ilman, että tulee blue screeniä.. Mutta ennen tämän vuoden loppukesää, en edes muista milloin olisi tullut blue screen.. Taisi silloin kun prosessorin volteista tuli etsittyä minimi voltteja joilla pärjää..

Voisiko vika johtua siitä, että koneessa on kahdesta eri muistikitistä muisteja (Hynix 2x8GB ja Samsung 2x8GB), kuitenkin G.Skill Trident Z 3200MHz CL16 nimellä taisivat myydä molemmat kitit?

Muisti testien avulla vian löytäminen voi olla kovin vaikeaa, ne ei rasita tietokonetta tarpeeksi. Muistin epävakaus ongelmiin itse käytän moniajoista piin-laskemisohjelmaa missä voi määrittää kuinkapaljon tietokoneen lukumuistia käytetään laskutoimituksissa, saa suurenkin määrän muistia testattua (y-cruncher) muistin vakaita asetuksia viilaillessa.

Kyseinen vikakoodihan viittaa melkein mihin tahansa tietokoneen osan virheeseen, oli kyseessä itse komponentti tai niiden korruptoitunut ajuri (kovalevyn sektori vaurioitunut tms.). Pieni mahdolisuus löytää oikea syyllinen voisi olla event viewerissä olevista WHEA erroreista.

Tuo on aika tyypillinen virheilmoitus BSODin aikana jos prosessori käy epävakaana, liian alhainen jännite ja/tai liian korkea kellotaajuus. Muistiongelmat kuuluisi tulla esille noissa muistitesteissä.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 532
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom