WhatsAppin käyttäjät siirtyneet sankoin joukoin Signalin käyttäjiksi

Mielummin katselen mainoksia minua kiinnostavista tietokoneenosista, polkupyöristä, tapahtumista jne(joita saan kohdennetuilla mainoksilla) kuin viagramainoksia tai tamponimainoksia tms. joita tulee ilman kohdennettuja mainoksia
Henk. koht. en pidä ajatuksesta, että minulle tyrkytetään mainoksia yksityisviestien perusteella esimerkiksi terveyteeni liittyen. (Julkisen käyttäytymiseni perusteella se on vielä ihan ok). Lisäksi kohdennetut mainokset eivät ole edes se pahin uhka, sillä tietoja voidaan käyttää myös monella muulla tavalla (esim. vakuutuksen hankkiminen ja työnhaku).

Yle tutki jo vuoden 2016 muutosten jälkeen, miten mainokset muuttuvat Facebookissa WhatsAppin yksityiskeskustelujen perusteella. Tietoturva-asiantuntijoiden mukaan ongelmallisinta on tietojen jatkokäyttö kolmansien osapuolten käsissä.
Testissä keskusteltiin suomeksi uusilla Whatsapp-tileillä asioista, jotka eivät liittyneet keskustelijoiden elämään millään tavalla. Aiheiksi valikoituivat vauvantarvikkeet, kissanruoat, televisiot ja puutarhakalusteet. Aiheita ei googlattu tai käsitelty netissä tai älypuhelimilla Whatsappin ulkopuolella.

Tulokset olivat yllättäviä. Suurin osa mainoksista pysyi samoina kuin ennen testiä, mutta heti samana päivänä toisen testaajan Facebook-fiidiin ilmestyi puutarhapaviljongin mainos. Viikon kuluttua toiselle keskustelijalle tarjottiin vauvanvaippoja...

...Tietoturva-asiantuntija Mikael Albrecht ei näe siinä mielessä kohdistettuja mainoksia suurimpana ongelmana.

− Ongelmana on se, että nämä tiedot kerätään toiseen maahan, johon Suomen tietosuojalainsäädäntö ei päde. Emme voi varmuudella tietää, mihin tietoa käytetään. On esimerkiksi mahdollista myydä tietoa vakuutusyhtiölle. Ne voivat vaikuttaa elämääsi olemalla myymättä vakuutuksia tai nostamalla vakuutuksien hintoja.

Albrech ajattelee, että pidemmän päälle Facebook-käyttäjät alkavat sensuroimaan itseään. Jos tietoa käytetään muihin tarkotuksiin, Facebook-keskustelussa ei välttämättä halua kertoa extreme-harrastuksesta tai ystävän mielenterveysongelmista. Vaikeuksia voi tulla vakuutusten lisäksi esimerkiksi työnhaussa.
 
Eikö Signal ole molempia edellämainituista ? Helppo käyttää eikä jaa datojasi.
On siinä liikaa asioita joillekin käyttäjille kenen kanssa WA käytössä.

Itse ainakin kaipasin et saisi laitettua oletukseksi kaikille saman värin ja se ei olisi kirkuva pinkki.
Eikä väreissä ollut sellaista joka ei silmään kävisi tai haittaisi luettavuutta.
 
Mielummin katselen mainoksia minua kiinnostavista tietokoneenosista, polkupyöristä, tapahtumista jne(joita saan kohdennetuilla mainoksilla) kuin viagramainoksia tai tamponimainoksia tms. joita tulee ilman kohdennettuja mainoksia
Muistatko mitä olet hyötynyt mainoksista ja onko se oikeasti datasi arvoista?

Mainokset ovat kuitenkin kauppiaan hyödyksi, ei kuluttajan.
Esim. s-ketjun "tarjouslehdet" ovat olleet aina kuvastoja, ei niissä ainakaan silloin kun selailin niitä ollut mitään tarjouksia.
En ole ko. lafkan lirpakkeita avannut pariin vuoteen, et en ole varma nykymenosta, mutta ihmiset jos tulee "tarjousten" perässä niin miksi muuttaa tyyliä.

Ihmisiä pelotellaan kohdistamattomilla mainoksilla, et tulee juurikin mainoksia pornosta ja muusta "nolosta".
Sehän taas ei pidä paikkaansa kun ilman selaustietoja mainokset ovat satunnaisia, välillä tyrkytetään mainos Ruutu.fi:n sarjasta tai Brion puujunasta ja välillä tarjotaan Tom Of Finlandin "junaa".

Eli taitavat puhua paskaa, jonkun perusteella tekevät profilointia, muutenhan kaikkia mainoksia tulisi satunnaisesti.

Henk. koht. en pidä ajatuksesta, että minulle tyrkytetään mainoksia yksityisviestien perusteella esimerkiksi terveyteeni liittyen.
En voi sietää mainoksia ja en muista yhtään mainosta jota olisin kokenut tarvitsevani, yleensä tiedän mitä tarvitsen.
Jos tarvitsen jotain niin teen itse hintavertailun.

Io-Tech on harvoja paikkoja joissa mainokset päällä kun täällä mainokset ei ole olleet häiritseviä.
 
Eli taitavat puhua paskaa, jonkun perusteella tekevät profilointia, muutenhan kaikkia mainoksia tulisi satunnaisesti.
Tekisivät edes. Itselle tulee ihan satunnaisia mainoksia Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Olen jopa yrittänyt ohjata tuota kohdistusta merkkaamalla mainoksia jotka ei ole minulle osuvia.
 
Tekisivät edes. Itselle tulee ihan satunnaisia mainoksia Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Olen jopa yrittänyt ohjata tuota kohdistusta merkkaamalla mainoksia jotka ei ole minulle osuvia.
Adblokkeri auttoi parhaiten ettei mainokset ole häiritseviä, voin valita mitkä sivustot saavat mainokset näyttää. :cigar:
 
Adblokkeri auttoi parhaiten ettei mainokset ole häiritseviä, voin valita mitkä sivustot saavat mainokset näyttää. :cigar:
Toki tietokoneella on adblock käytössä kaikkialla muualla paitsi täällä io-techissä mutta mobiilissa noilta ei oiken voi välttyä. Ja Facebook tunkee noita mainoksia sinne feedin sekaan niin niihin ei adblockikaan tehoa.
 
Toki tietokoneella on adblock käytössä kaikkialla muualla paitsi täällä io-techissä mutta mobiilissa noilta ei oiken voi välttyä. Ja Facebook tunkee noita mainoksia sinne feedin sekaan niin niihin ei adblockikaan tehoa.
Kännykkään laitoin firefoxiin myös ublockin.
 
Minä asentelin kotiverkkoon AdGuard Homen ja kierrätän kaiken kännykän dataliikenteen vpn:llä kotiverkon kautta. Ei täydellinen ratkaisu ja jotkin asiat menee rikki, mutta se on pientä siihen mielipahaan jota saa kokea kun satunnaisesti surffaa estottomassa Internetissä.
 
En voi sietää mainoksia ja en muista yhtään mainosta jota olisin kokenut tarvitsevani, yleensä tiedän mitä tarvitsen.
Jos tarvitsen jotain niin teen itse hintavertailun.
Minulle mainonta, markkinointi yleistäen on tärkeää ja tarpeellista.

Mutta profilointi, AI jne, vaikeuttaa kuluttajan asemaan suhteessa kauppiaaseen. Se myös vaikeuttaa pienen kauppiaan/toimijan asemaan suhteessa isoon toimijaan.

Pidän tärkeänä että markkinointi on erottuvaa, se että minun olisi mahdollisimman helppo tunnistaa markkinointi, toki mainostajat pyrkivtä siihen ettei niin olisi ja siinä onnistuvat.

Jos Facebook tavoittelee kiinan vastineen asemaa, niin ehdottomasti sitä vastaan, kuluttaja ja muut on siinä kisassa heikoilla.
 
Viimeksi muokattu:
AndroidAuthority on laittanut pystyyn äänestyksen, jonka mukaan enemmistö eli lähes 60% vastaajista on päättänyt lopettaa WhatsAppin käytön kokonaan. Lisäksi 35% vastaajista jatkaa käyttöä vain koska kokevat, ettei muuta vaihtoehtoa ole. Ainoastaan 7% vastaajista on täysin sujut ehtojen kanssa ja jatkaa käyttöä hyvillä mielin.

What do you think of WhatsApp's updated privacy policy?
  • I am okay with it and will continue using WhatsApp. 7%
  • I don't like the new terms and will stop using WhatsApp. 36.1%
  • I am not okay with it but I feel I have no option but to accept. 35%
  • I have already switched to another app. 21.8%
 
Tarpeeksi isoksi kun kasvaa Signalin käyttäjämäärä, niin joku ostaa pois kuleksimasta samoin mitä whatsapp jos sellainen on mahdollista mutta siihen asti tietojen jako kuviot paremmat.
Voittoa tavoittelemattoman organisaation ostaminen ei ihan noin vain onnistu. Tämähän on Signalin paras "ominaisuus". Se ei ole isojen firmojen ostettavissa.

Lisäksi kaikki on open sourcea ja käyttävät salauksia joiden tietoturvaa testaa hyvin moni taho parhaita yliopistoja myöten. Jospa tämä olisi nyt vihdoin "vapaa ja turvallinen" viestisofta, joka saisi riittävästi käyttäjiä taakseen.
 
Minulle mainonta, markkinointi yleistäen on tärkeää ja tarpeellista.

Mutta profilointi, AI jne, vaikeuttaa kuluttajan asemaan suhteessa kauppiaaseen. Se myös vaikeuttaa pienen kauppiaan/toimijan asemaan suhteessa isoon toimijaan.

Pidän tärkeänä että markkinointi on erottuvaa, se että minun olisi mahdollisimman helppo tunnistaa markkinointi, toki mainostajat pyrkivtä siihen ettei niin olisi ja siinä onnistuvat.

Jos Facebook tavoittelee kiinan vastineen asemaa, niin ehdottomasti sitä vastaan, kuluttaja ja muut on siinä kisassa heikoilla.
Kyllä, mainonta pitäisi olla selkeää ja erottuvaa ja siitä pitäisi olla mahdollista kieltäytyä.

Nykyisilläkin säädöksillä saadaan ihmiset lankaan kun mainostekstit väännellään välillä sellaiseksi ettei niistä saa selvää mitä tarkoitetaan ja vahingossa sitä ei tehdä.

Sitten on näitä Suomi Sohvan ja Maskun tyyppisiä huonekaluliikkeitä joilla on "ALE!" ihan joka lehdessä.
Ennen viranomaiset puuttuivat hanakammin noihin, tuntuu ettei nykyään kiinnosta.

Wikin mukaan subliminaalinen mainostaminen on edelleen kiellettyä EU:ssa ja TÄ:n manipuloinnin tahtoisin luettavan samaan joukkoon.

Joku tulee kohta sanomaan ettei ihmiset ole niin idiootteja et ostavat mitä eivät halua tai tarvitse.
Niin minäkin ajattelin, silti mm. USA:n pressan vaalien aikaan on kohkattu miten ihmisten mielipiteisiin vaikutetaan facebookin avulla.
Osa ihmisistä on sen verran tyhmiä tai laiskoja, ettei käytä kuin yhtä uutismediaa ja heitä on helppo johdatella.

Olen kyllä skeptinen edelleen, voiko ihmiset olla niin tyhmiä?
Capitolin kahakassakin kyllä osa "taisteli presidenttinsä puolesta", tai ainakin uskoi niin.

Tiedän kyllä miten ihmisiä voi johdattaa henkirikoksiin(Manson), tai jopa surmaamaan itsensä(Jonestown), mutta yleensä noin voimakkaasti vaikuttaminen ihmisiin on vaatinut henkilökohtaisempaa otetta, puheita yms.
Ehkä nykyään riittää kun tankataan lemppari iltaripulista omat mieluiset faktat ja katsotaan parit salaliittoteoriat Tubesta.

Sopivalla tietokannalla siis meidänkin yhteiskuntaan pystyisi haluava taho vaikuttamaan ostamalla sen tietokannan ja yhdistelemällä ihmisiä.
Itse ainakaan en tiedä rajoituksista kenelle tietoja myydään.

Kyllä Kiina on muuten Suomeenkin soluttanut toimijoitaan, kunnallispolitiikassa kokkareiden riveissä ollut narahti.
 
Tietokoneelle löytyy omat Windows ja Linux versiot jos yhtään helpottaa.
Ei helpota koska korporaatio ei anna admineja työkoneelle.

EDIT: Jahas, testasinpa piruuttaani niin eipä tuon asennus vaatinut admineja. Tosin silti mielummin käyttäisin selaimen kautta niin yksi kilke vähemmän taskbarissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kyllä, mainonta pitäisi olla selkeää ja erottuvaa ja siitä pitäisi olla mahdollista kieltäytyä.

Kylllä, pitää olla, mm. Suomessa.



Rajat ylittävä markkinointi on pysähdy rajoilla, ja tuota rikotaan kovasti kotimaassakin.



Tuo yksi ongelma.



Analytiikka, AI, ym on tehokas välinen piilomarkkinoinnissa, niin se oli hyvä muistutus heille jotka hyväksyy sen tunnistettavassa mainonnassa.

Mutta näillä tekniikoilla se tunnistettava mairkkinointi on hyvin salakalavaa, en tiedä voiko sanoa että vähän sama kuin piilomainonta.

Amazon, netflix jne. ei ihme että FaceBook haluaa koko paletin.
 
Voittoa tavoittelemattoman organisaation ostaminen ei ihan noin vain onnistu. Tämähän on Signalin paras "ominaisuus". Se ei ole isojen firmojen ostettavissa.
Se että on voittoatavoittelematon organisaatio ei sellaisenaan suojaa ostamiselta.

Tarvii jotain muuta väkevämpää mikä estäisi ostamisen.
 
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">We want to address some rumors and be 100% clear we continue to protect your private messages with end-to-end encryption. <a href="https://t.co/6qDnzQ98MP">pic.twitter.com/6qDnzQ98MP</a></p>&mdash; WhatsApp (@WhatsApp) <a href="">January 12, 2021</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
 
Signalin päivittäiset latausmäärät lähentelee jo miljoonaa maailmanlaajuisesti.
The number of new users installing messaging app Signal every day is on track to cross 1 million, putting it closer to levels seen by larger rival WhatsApp, following an update to the Facebook Inc-owned app’s privacy policy.

About 810,000 users globally installed Signal on Sunday, nearly 18-fold compared with the download numbers on Jan. 6, the day WhatsApp updated its privacy terms, according to data from research firm Apptopia.
 
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">We want to address some rumors and be 100% clear we continue to protect your private messages with end-to-end encryption. <a href="https://t.co/6qDnzQ98MP">pic.twitter.com/6qDnzQ98MP</a></p>&mdash; WhatsApp (@WhatsApp) <a href="">January 12, 2021</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

P*ska osuu tuulettimeen niin pitää alkaa puolustelemaan. Taisi käyttäjäkato/pako hieman yllättää. :D

Se että on voittoatavoittelematon organisaatio ei sellaisenaan suojaa ostamiselta.

Tarvii jotain muuta väkevämpää mikä estäisi ostamisen.

Ymmärtääkseni tuo jenkkien non-profit suojelee aika hyvin ostoilta.
 
Ellen nyt väärin muista niin salataan juu paitsi sitten kun ne ängetään pilveen, saapi korjata jos olen väärässä. Tietoturvaihmiset ei kuitenkaan Whatsappin varaan paljoakaan perusta.
Ainakin jos käyttää iCloudia backuppaukseen, niin salaus ei ole käytössä.
You can back up and restore your WhatsApp chat history with iCloud.

Note:
  • WhatsApp chat histories aren't stored on our servers.
  • Media and messages you back up aren't protected by WhatsApp end-to-end encryption while in iCloud.
  • We can't retrieve any deleted messages for you.
 
Ellen nyt väärin muista niin salataan juu paitsi sitten kun ne ängetään pilveen talteen, saapi korjata jos olen väärässä. Tietoturvaihmiset ei kuitenkaan Whatsappin varaan paljoakaan perusta.
Tässä käsityksessä minäkin olen - eli siis että viestit yms kyllä liikkuu Whatsapissa salattuna mutta varmuuskopiot ovat salaamattomia.

Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kaivautuvat Whatsapp poteroonsa omaan napaansa tuijottaen argumentilla ei väliä kaikki on jo mennyt facebookissa, ei kiinnosta... Ei sillä, jokainen käyttäkööt mitä tykkää, mutta minusta olisi kohtuullista antaa meille Signal käyttäjillekkin mahdollisuus jatkaa viestittelyä asentamalla Signal siihen viereen - mitä haittaa siitä tässä tapauksessa olisi?

Toinen mikä harmittaa on koulut... Suurinosa alaikäisistäkin oppilaista käyttää Whatsappia, samoin kuin kaikki vanhempainryhmät. Laitoinkin oman lähikouluni opettajille viestiä tästä asiasta että josko he voisivat tiedottaa vanhempia ja mahdollisesti antaa vaihtoehtoja kuten Signal.

Mutta tuulimyllyjä vastaan taistelemistahan tämä on :/
 
Niin siis käyttäjän omat backupit ei ole iCloudissa salattuja, mutta ei WhatsApp/Facebook niitä pysty sieltä asiakkaan iCloudista lukemaan
En millään jaksa uskoa, etteikö Facebook pääsisi käsiksi myös yksityisviestien sisältöön. Alla olevat tapaukset ovat tapahtuneet sen jälkeen, kun WhatsAppiin oli tullut viestien salaus ja tietoja alettiin yhdistämään Facebookin kanssa. Aika paljon sattumia?
Tulokset olivat yllättäviä. Suurin osa mainoksista pysyi samoina kuin ennen testiä, mutta heti samana päivänä toisen testaajan Facebook-fiidiin ilmestyi puutarhapaviljongin mainos. Viikon kuluttua toiselle keskustelijalle tarjottiin vauvanvaippoja.

Voiko kyseessä olla sattuma?

F-Securen tietoturva-asiantuntija Mikael Albrecht uskoo, että ei.
So that confirms that Facebook could have got Jo’s name only from the encrypted WhatsApp message. The only other possibility is that it was a pure coincidence, which would be an infinitesimally small probability.
 
En millään jaksa uskoa, etteikö Facebook pääsisi käsiksi myös yksityisviestien sisältöön. Alla olevat tapaukset ovat tapahtuneet sen jälkeen, kun WhatsAppiin oli tullut viestien salaus ja tietoja alettiin yhdistämään Facebookin kanssa. Aika paljon sattumia?

Tuo jälkimmäinen voi kaatua ainakin tähän:
The thing was I didn’t know my friend’s actual name. So I hadn’t typed it anywhere except in that one WhatsApp message. I mean you can’t google for someone whose name you don’t know. So that was out. What I did do was physically visit a common friend, and verbally ask him if could get me Jo’s number? Our common friend did send me Jo’s number and I remember adding Jo to my contacts on my phone. But did he send it to me before or after I received the Facebook ‘friend suggestion’ email? A quick look in my inbox confirmed I received it on May 1, which is three days after Facebook’s email.
Sehän nyt on tiedetty aina että puhelimet kuuntelee väittivät mitä väittivät, enkä epäile sekuntiakaan etteikö myös se Facebook saa oman siivunsa siitä datasta, jolloin tuo jo riittää.
 
Tuo jälkimmäinen voi kaatua ainakin tähän:

Sehän nyt on tiedetty aina että puhelimet kuuntelee väittivät mitä väittivät, enkä epäile sekuntiakaan etteikö myös se Facebook saa oman siivunsa siitä datasta, jolloin tuo jo riittää.

Enkä yhtään ihmettele, vaikka GSM -90 luvulla olisi jo jätetty joku takaportti yms... ja kauan ennen Whatsappia on voitu kuunnella. Yleensä firmoja tärkeitä asioita sovittaessa on jätetty puhelimet neuvotteluhuoneesta pois.
 
WhatsApp tallentaa iPhonessa tiedot salaamattomana "group.com.facebook.family" nimiseen säiliöön (container). Samaa säiliötä käyttää myös Facebook -sovellus, mikä mahdollistaa tietojen liikkumisen näiden sovellusten välillä salaamattomana. Kyseinen säiliö otettiin WhatsAppissa käyttöön samaan aikaan, kun Facebook alkoi yhdistämään WhatsAppin ja Facebookin tietoja.
At some point after acquiring WhatsApp, Facebook registered it as part of the same App Group as the Facebook Messenger and Facebook apps. We’re not sure when exactly they did this, but most probably around August 2016 after the data share announcement. More importantly, Facebook and WhatsApp now had a privileged way to share information across traditional sandboxing boundaries, via a shared container named group.com.facebook.family...

...And the kicker: it would take a good iOS developer just a few days to put in place code in both the Facebook and WhatsApp apps that could discretely copy this database from one app to the other, via their shared container.

Again, I am not claiming that this is happening, nor that it ever happened. But the tools are there.
 
WhatsApp tallentaa iPhonessa tiedot salaamattomana "group.com.facebook.family" nimiseen säiliöön (container). Samaa säiliötä käyttää myös Facebook -sovellus, mikä mahdollistaa tietojen liikkumisen näiden sovellusten välillä salaamattomana. Kyseinen säiliö otettiin WhatsAppissa käyttöön samaan aikaan, kun Facebook alkoi yhdistämään WhatsAppin ja Facebookin tietoja.
Käsittääkseni keskusteluiden pohjalta automaattisesti generoitavaa metadataa voidaan myös kerätä vapaasti. Esim jos klikkaat auki jonkun linkin keskustelussa sen sijaan että kopioisit sen selaimeen itse jne. Vain keskustelujen sisältö on sanottu olevan kryptattu ja (mukamas) estetty siihen pääsy myyntitarkoituksissa. Myös keskustelun sisällöstä voidaan periaatteessa generoida ""anonymisoitua"" metadataa ja sen perusteella kohdistaa vaikka mainoksia. Tällöinkin voidaan pokkana sanoa että keskusteluita ei jaeta kolmansille osapuolille.
 
Itse koitan olla katsomatta mainoksia aina kun mahdollista. Äärimmäinen vitutus iskee lähestulkoon aina kun tulee mainos vastaan. Selvittelen kans mieluummin aina itse tarpeen mukaan hinnat ja tarjoukset sitten kun jotain tarvitsee. En tiedä menikö tämä nyt foliohattuiluksi vai turhaksi protestoinniksi vaan, mutta poistin puhelimesta facebook-sovelluksen ja messengerin. Whatsappi saakoon säilyä kun on tiettyjen ihmisten takia pakko, mutta eipähän ainakaan käy mitään tuommoista niin kuin iphone-käyttäjillä että olisi jotain yhteisiä datasäilöjä joita sitten pääsee puolin ja toisin lukemaan.
 
Se on kyllä huono miten naiiveja ihmiset on, kun luottavat firmojen sanaan pitää tiedot tallessa ja ettei voi yksilöidä.
Montako kertaa firmat ovat tarkoituksella rikkoneet lupaukset ja salassa?

Monestiko firmat luvanneet pitää parempaa huolta, että alihankkijoiden orjatyövoima voi sen verran kohtuullisesti ettei halua hypätä katolta.

Aika tynnyrissä saa asua, jottei näkökenttään koskaan osu mainoksia. Ellet sitten koita saivarrella. :smoke:
Jos ei katso muuta kuin suoratoistoja, ei kuuntele radiota, käy uutiset katsomassa Yleltä ja Ei Mainoksia kyltti postilaatikon kyljessä, niin pääsee jo pitkälle.
Tietty unohtamatta adblockereita.

Mut jossain niihin mainoksiin törmää, esim. ruokakaupoissa.
Itse koitan olla katsomatta mainoksia aina kun mahdollista. Äärimmäinen vitutus iskee lähestulkoon aina kun tulee mainos vastaan. Selvittelen kans mieluummin aina itse tarpeen mukaan hinnat ja tarjoukset sitten kun jotain tarvitsee. En tiedä menikö tämä nyt foliohattuiluksi vai turhaksi protestoinniksi vaan, mutta poistin puhelimesta facebook-sovelluksen ja messengerin. Whatsappi saakoon säilyä kun on tiettyjen ihmisten takia pakko, mutta eipähän ainakaan käy mitään tuommoista niin kuin iphone-käyttäjillä että olisi jotain yhteisiä datasäilöjä joita sitten pääsee puolin ja toisin lukemaan.
Mikähän se meidän tulevaisuuden ennustava leffa on, Mad Max, Apinoiden Planeetta, 12 Apinaa, vai Demolition Man?
Itse veikkaan yhdistelmää.
Mainokset saanut jo vuosia saman reaktion kuin Stallonen hahmolla.
 
Signal on nyt ykkösenä 36 maassa AppStoressa ja 27 maassa Play Kaupassa. Lukujen perusteella iPhone-käyttäjät ovat siirtyneet innokkaammin Signalin käyttäjiksi tai sitten AppStoressa on helpompi nousta ykkössijalle verrattuna Play Kauppaan.

CountryAll CategoriesSocial Networking

US
11

Australia
11

Canada
11

France
11

Germany
11

Great Britain
11

Austria
11

Azerbaijan
11

Barbados
11

Belgium
11

Croatia
11

Czech Republic
11

Egypt
11

Finland
11

Ghana
11

Hong Kong
11

Hungary
11

India
11

Kenya
11

Kuwait
11

Lebanon
11

Luxembourg
11

Malaysia
11

New Zealand
1 +11

Nigeria
11

Norway
1 +31

Oman
11

Poland
11

Qatar
11

Saudi Arabia
11

Singapore
11

Sri Lanka
11

Sweden
11

Switzerland
11

United Arab Emirates
11

Yemen
11
CountryOverallCommunication

US
11

Australia
1 +11

Canada
11

France
11

Germany
11

Great Britain
11

Austria
11

Barbados
1 +52

Belgium
1 +11

Czech Republic
1 +51

Finland
11

Hong Kong
11

Hungary
1 +21

Ireland
1 +11

Israel
1 +41

Kuwait
11 +2

Luxembourg
12 +1

Malaysia
1 +61 +2

Netherlands
1 +11

New Zealand
1 +11

Oman
11 +1

Qatar
1 +11 +1

Singapore
11

Sri Lanka
1 +41 +6

Switzerland
11

United Arab Emirates
11 +2

Yemen
1 +141 +4
Signal on nyt noussut ykköseksi molemmissa sovelluskaupoissa yli 40 maassa Sensor Towerin mukaan.
 
Ellen nyt väärin muista niin salataan juu paitsi sitten kun ne ängetään pilveen talteen, saapi korjata jos olen väärässä.
Ja kaiken lisäksi whatsapp tyrkyttää jatkuvasti sitä backuppia päälle vaikka on asetuksista laittanut että ei kiitos ja vastannut siihen popuppiin miljoona kertaa että EI. Jotain hämärää miksi sitä niin innokkaasti pusketaan käyttäjille.
 
Aika tynnyrissä saa asua, jottei näkökenttään koskaan osu mainoksia. Ellet sitten koita saivarrella. :smoke:
Ublock estää ne mainokset kivasti pöytäkoneella + umatrix estää muuta turhaa tiedon keruuta, sekä osa sivuista toimii ilman Javascriptiä, tai ainakin on luettavissa.

Mielestäni tämä on hyvä kombo. Tämän päälle voisi alkaa käyttää jotain vpn palvelua.

Ne muut vähäiset mainokset tietokoneella pystyy hyvin ohittamaan. Muutenkin suhtaudun mainoksiin välinpitämättömästi, eli kun mainos tulee vastaan pyrin ohittamaan sen mahdollisimman nopeasti.

Se on kumma kuinka moni ei ymmärrä, kuinka helppoa on ladata mainosten esto ohjelma/laajennus.
 

Ymmärtääkseni tuo jenkkien non-profit suojelee aika hyvin ostoilta.
Selvä, miten se suojaa, jotain suomalaista verokkia.

Ei sillä että sillä olisi väliä, mutta kun tuota tuotu esille usein, niin kiinnostaa tietää miten hyvin se suojaa.

Mikä tuossa on arvokasta, ainakin tavaramerkki, tekniikka (koodi), asiakkaat.

Koodi, jos on avainto, ja myös lisensiltään vapaa ja on helposti käytettävissä, siis täydellinen tuottaakseen palvelu? niin sitä ei tarvi ostaa.

Tavaramerkki, jos sen oikeudet jollain joka voi päättää sen käytöstä, niin miten "non-profit" estää päätökset. Vai eikä non-profit salli tavaramerkkien omistamista, jolloin se on sitten jollain muulla.

Asiakkaat, palvelu, estääkö "non-profit" palveluiden ja tai asiakkaiden luovuttamisen.

Estääkö "non-profit" muodon tai sääntöjen muuttamisen muuttamisen , jos tässä yksittäisessä tapauksessa suoja perustuu omiin säätnöihin ?

Eli nyt kun suosiopomsahtanut, niin tulee mieleen onko riski sitten se että jos rahoitus ei riitä, niin valittu organisaatio/hallinta on itsemurha, ilmeisesti vapaaetoisia kamppanijoita voi järjestää ja onhan siellä pakko olla ihmisiä takana jotka päättää, kai tuo voi tehdä palvelusta maksullisen ?
 
Viimeksi muokattu:
Muijalta kuulin mitä heillä töissä tapahtuu, Facebook on lopettamassa yritysalustansa Workplacen yhteiskäyttötilit, tarkoittaa käytännössä sitä että jokaisen tarvitsisi henkilökohtaisella tilillään osallistua työpaikan somen päivittelyyn. Muija oli pomolleen todennut että hän ei henkilökohtaisella tilillään päivittele yhtään mitään firman sometilejä vaan tekee sen ainoastaan täysin anonyymisti antamatta sovellukselle nimeään tai puhelinnumeroaan ja jos se siitä on kiinni että hänellä on Facebook tili niin hän voi myös lopettaa sen vallan. Itsellä jäi tuosta semmonen maku että Facebook haluaa ensinnäkin enemmän dataa ihmisten työpaikoista, työkavereista, työvuoroista jne. ja toisena Facebook haluaisi ajaa itsensä asemaan jossa työllistyminen ilman Facebook tiliä olisi vähintäänkin haastavaa.
Siinä on sitten töissä mukava selitellä että en mä nyt voi päivitellä firman somea kun otin vähän viikonloppuna viinaa, kommentoin vähän vihervasemmistolaisten toimittelijoiden kirjoittelemia uutisia ja Facebookista paukku banaania kaksi viikkoa(täysin mahdoton skenaario omalle muijalle mutta täysin mahdollinen skenaario itselleni).
Siis onko tässä nyt kyse kaiken kansan käyttämästä Facebookista vai Workplacesta? Ne kun on kaksi täysin toisistaan irrallista palvelua. Workplace on yrityksen sisäinen Facebook johon ei muu maailma nää mitään.
 
Jaa itselläni ei tuosta Workplacesta ole mitään kokemusta ja Facebookin pistin kiinni varmaan viisi vuotta sitten viimesen kerran, kyllä mä olen muijan puheista ymmärtänyt että he ovat oman työpaikan Facebook sivuja päivitelleet Workplacen kautta ns. yhteiskäyttötileillä jolla jokainen on voinut tehdä anonyymisti tilapäivityksiä.
Eipä noilla tosiaan ole mitään tekemistä keskenään.
 
Enkä yhtään ihmettele, vaikka GSM -90 luvulla olisi jo jätetty joku takaportti yms... ja kauan ennen Whatsappia on voitu kuunnella. Yleensä firmoja tärkeitä asioita sovittaessa on jätetty puhelimet neuvotteluhuoneesta pois.
Kyllä niihin on ihan rakennettu kaupallisia ratkaisuja, joita Nokiakin on myynyt ainakin Lähi-Itään.
Siis mitä on myynyt ? Puhutko samasta asiasta ?

Automaattikeskusten alusta asti on kehittyneet telelaitevalmistajat tarjonneet puheluiden kuunteluun rajapinnat, analogiaikaan tarvi mennä naruihin kiinni. Niitä on myyty sinne missä keskuksia on ostettu. Palvelut on toki kehittyneet ja parantuneet aikaa myöten. Osa tekniikoista on monikäyttöisiä.

Mutta luulen että kurkimies ei tuota tarkoittanut, vaan laitteilla tapahtuu vakoilu salakuuntelua (ei puheluiden kuuntelua).


Puhelimet jätetään vaativissa tilanteissa ulkopuolelle, joko sen takia ettei luoteta osapuoliin, tai ei luoteta laitteisiin.
Jos vielä arkaluontoisempia asia, niin ei tuoda edes alueelle, kaupinginosaan, kapunkiin, maahan.

GSM aikaa puhelimia on käytetty vakoiluun, siis ihan ilman mitään "takaporttia", käyttäjän on vaikea tietää onko laite luotettava jote kriittisissä tilanteissa se ei ole luotettu. Niissä oli myös tilaa tehdä fyysisiä lisayksiä, softan lisäksi. OTA päivitykset ei alkuun onnistuneet.

GSM aikaan älypuhelimet oli älypuhelia, eli ohjelmallisesti helppoja tehdä vakoilulaitteita, piti vain se jotenkin saada sinne laitteseen asennettua.

GSM liikenteen salauksesta oli aikansa teknisten rajoitteiden lisäksi ns valtiollisia/poliittisia rajoitteita, oli kyllä iso harppaus verrattuna analogiaikaan.


Edit:
Mutta eikö tässä nyt vähän sekoitata kaksi asiaa.

Se että käyttäjä luovuttaa palveluntarjoajalle ns kaikki tietonsa, joita palveluntarjoaja lupaa käyttää hyvin monipuolisesti omiin kapallisiin tarpeisiin, joilla pyrkii "rahastaan" asiakkaan vielä tehokkaammin.

vs

se että yksittäistä käyttäjää vakoillaan ilman lupaa.

Vähän provona yksinkertaistus,
Ensisijaisesti on yksi sama tavikselle onko se viestiliikenne ns päästä päähän salaamaton.
 
Viimeksi muokattu:
Eli nyt kun suosiopomsahtanut, niin tulee mieleen onko riski sitten se että jos rahoitus ei riitä, niin valittu organisaatio/hallinta on itsemurha, ilmeisesti vapaaetoisia kamppanijoita voi järjestää ja onhan siellä pakko olla ihmisiä takana jotka päättää, kai tuo voi tehdä palvelusta maksullisen ?
Voi tehdä maksullisen, mutta vain kattaakseen käyttökulut (+joku kohtuullinen marginaali), muuten non-profitin ehdot ei täyty. käsittääkseni tuon rahoituspohja on onneksi ihan hyvällä mallilla.



Estääkö "non-profit" muodon tai sääntöjen muuttamisen muuttamisen , jos tässä yksittäisessä tapauksessa suoja perustuu omiin säätnöihin ?
Käsittääkseni tässä on se asian pihvi, ts. sääntöjä ei pysty muuttamaan sellaisiksi joilla myyminen olisi mahdollista. Sama kuin jos perustaisi suomeen yleishyödyllisen yhdistyksen, ja sen sääntöihin kirjaa asioita jotka estää tiettyjä asioita. Näin jos sitten yrittäisi kuitenkin myydä nuo tiedot niin päätyy oikeuteen ja joutuu maksamaan aika villit sakot, sen lisäksi että myyntivoittoja et voi käyttää mihinkään muuhun kuin yleishyödylliseen sääntöjen mukaiseen toimintaan. Rahoja ei saa siis mitenkään järkevästi (laillisesti) ulos.
 
Jaa no mihin tämä yhteiskäyttötilien lopettaminen sitten nojaa? Perustetaanko työntekijöille sinne Workplaceen sitten toiset tilit, jos näin niin dataa yhdistellään ainakin. Tossa tapauksessa saattaa olla kyllä sen kokonen firmakin että jonkunlaista custom-palvelua on saatavilla verrattuna normaaliin Workplaceen.
Jaa-a. Oma kokemus Workplacesta on että sinne tulee automaattisesti tili samalla kun luodaan AD-tunnus oman firman koneille käytettäväksi. Samalla tunnarilla kirjautuminen Workplaceen kuin Windowsiin. Facebookin puolella en ole yritysjuttuihin päässyt kosketuksiin mutta siinä uskossa ollut että yrityksen sivuja hallinnoi ihmiset joille on annettu oikeudet hallinnointiin omille tunnuksilleen. Eli oma tunnus mutta ei sillä omalla nimellä kuitenkaan mitään kirjoitettaisi.
 
Tuo sankoin joukoin otsikossa on ainakin hieman yliampuvaa ainakin itsellenäni. Whatsapissa 130 yhteystietoa ja Signalissa 6. Lopeta siinä sitten Whatsapin käyttö. Pitäisi alkaa kavereilta kyselemään mitä esim. joukkueen WA-ryhmässä on sovittu. Tekstareillakaan tuskin kukaan tuttu suostuisi pidemmän päälle viestittelemään.
 
Käsittääkseni tässä on se asian pihvi, ts. sääntöjä ei pysty muuttamaan sellaisiksi joilla myyminen olisi mahdollista. Sama kuin jos perustaisi suomeen yleishyödyllisen yhdistyksen, ja sen sääntöihin kirjaa asioita jotka estää tiettyjä asioita. Näin jos sitten yrittäisi kuitenkin myydä nuo tiedot niin päätyy oikeuteen ja joutuu maksamaan aika villit sakot, sen lisäksi että myyntivoittoja et voi käyttää mihinkään muuhun kuin yleishyödylliseen sääntöjen mukaiseen toimintaan. Rahoja ei saa siis mitenkään järkevästi (laillisesti) ulos.
En nyt ymmärtänyt.

Tarkoitatko että "non-profit" ei estä myymistä, mutta tässä yksittäisessä tapauksessa on "yhdistyksen säännöt" on sellaiset "pykälät" mikä sen estää. Tai ainakin niin sanotaan olevan. Mutta ei nyt oikein tiedätä mitä ne on (no kai silleä jotkin reksiterit missä ne kirjattuna)

Näin jos sitten yrittäisi kuitenkin myydä nuo tiedot niin päätyy oikeuteen ja joutuu maksamaan aika villit sakot, sen lisäksi että myyntivoittoja et voi käyttää mihinkään muuhun kuin yleishyödylliseen sääntöjen mukaiseen toimintaan. Rahoja ei saa siis mitenkään järkevästi (laillisesti) ulos.
Eli jos myy, niin se on pitävä kauppa, mutta siitä tulee villit sakot.
sen lisäksi että myyntivoittoja et voi käyttää mihinkään muuhun kuin yleishyödylliseen sääntöjen mukaiseen toimintaan. Rahoja ei saa siis mitenkään järkevästi (laillisesti) ulos.
Yhistyksen kannalta järkevä käyttä varmaan juuri sen sääntöjen mukainen käyttö, ja jos keksitty jotain uutta järkevää käyttöä niin yhdistyksen kai voi muuttaa säntöjä.


Kuullostan varmaan kitisevältä vänkääjältä ja sitä vänkäänkin , ihan vilpittömästi kiinnostaa mikä estää myynnin ja nyt uutena onko esto riski palvelulle.

Arvailua minulla. teit jonkin suomi vertauksen, mutta oliko se arvailu kuten itselläni.
Suomessa on säätiöitä, jotka voivat olla joissain toteutustavoissa ainakin hidasteita. Sinänsä säätiö ei tarkoita etteikö se voisi myydä tai vuokrata tavaramerkki. tai myydä jotain palvelut, rekisteriä jne. tai jos on palveluntarjoaja niin suosittaa jotain.
 
Pitäisi alkaa kavereilta kyselemään mitä esim. joukkueen WA-ryhmässä on sovittu. Tekstareillakaan tuskin kukaan tuttu suostuisi pidemmän päälle viestittelemään.
Vanhan sanonan mukaa kaverit jotka eivät väitä tieturvasta/yksityisyydestä ei ole luotettavia.

Whatsapissa 130 yhteystietoa ja Signalissa 6.
Mistä tietää Singnaalissa monellako tutulla on se käytössä ?

Whatsap vuoti suurinpiirtein kaikki yksisuuntaisesti "kysymällä"
 
Eli jos myy, niin se on pitävä kauppa, mutta siitä tulee villit sakot.
Paha sanoa että olisiko edes pitävä kauppa. Oikeudessa tuo varmaan tulisi kokeiltua vasta. Varmaa on vain se, että signalin perustaja ei kaupasta voisi ainakaan mitenkään suoraan hyötyä merkittävästi rahallisesti. Ei sillä että kaverilla olis ylipäänsä rahasta kiinni mikään tässä vaiheessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom