VR-pelit

Arken Age yllätti positiivisesti: monipuoliset mekaniikat (melee, ammuskelu, kiipeily), hyvät musiikit ja mielenkiintoinen asetelma. Ihan hyvän näköinen, vaikka ei Alyxille pärjääkään. Tekstuurit välillä suttuisia. Pyörii kuitenkin todella hyvin. Taistelu on hauskaa, varsinkin kranujen heittäminen takaisin vihujen niskaan tuntuu tyydyttävältä. Kiipeily on yksi pelin mielenkiintoisimmista osa-alueista ja kiipeilyhakkujen esiin heilautus tuntuu miellyttävältä. Aseita pystyy päivittämään kiitettävästi. Suosittelen :tup:
 
Olen omistanut jo päälle 2 vuotta ton Fanatecin DD ratin. GT7 kanssa sitä tullut vaan käytettyä, mutta en koskaan raaskinut hommata PSVR.

Nyt vihdoin jaksoin virittää sen PC:lle ja Assetto Corsan kanssa testasin. Tästähän varmaan saa kehitettyä seuraavan harrastuksen johon tunkee 1000 tuntia vuodessa. Miksi tämä piti kaivaa kesäksi esille tosin, aivan jäätävän kuuma jo nyt.

Mitähän muita hyviä ajosimuja olisi VR tuella? F1, BeamNG, Dirt Rally, Auto Mobilista ja tietenkin iRacing tulevat päällimäisenä mieleen. BeamNG voi kyllä tiputtaa suoraan pois kun siinä ei kai ole mitään ura moodia ja iRacing taitaa olla puhdasta moninpeliä sekä monetisaatio on melko hinnakas.
 
Viimeksi muokattu:
Joo DR 2.0 VR on parempi, mutta kyllä se jo toimii kohtuullisesti EA WRC, jos koneesta löytyy vääntöä. Mukava vääntää virallisesti lisensoitua rallipeliä.
Automobilistan VR on erittäin toimiva, itselleni parhaiten pyörivä ja nätein VR ajosimu.
Sitten on tietysti ETS2 ja ATS, vaikka VR-tuki on jollain tapaa epävirallinen, ja saa säätää aika armottomasti että pyörii kohtuullisesti, on kuitenkin fiilis katossa VR-lasit päässä näissäkin peleissä.
 
Olen omistanut jo päälle 2 vuotta ton Fanatecin DD ratin. GT7 kanssa sitä tullut vaan käytettyä, mutta en koskaan raaskinut hommata PSVR.

Nyt vihdoin jaksoin virittää sen PC:lle ja Assetto Corsan kanssa testasin. Tästähän varmaan saa kehitettyä seuraavan harrastuksen johon tunkee 1000 tuntia vuodessa. Miksi tämä piti kaivaa kesäksi esille tosin, aivan jäätävän kuuma jo nyt.

Mitähän muita hyviä ajosimuja olisi VR tuella? F1, BeamNG, Dirt Rally, Auto Mobilista ja tietenkin iRacing tulevat päällimäisenä mieleen. BeamNG voi kyllä tiputtaa suoraan pois kun siinä ei kai ole mitään ura moodia ja iRacing taitaa olla puhdasta moninpeliä sekä monetisaatio on melko hinnakas.

Le mans Ultimate, hyvä ajomalli. Pohjana siinä rf2 ja näyttää myös hyvälle. Suosittelen, jos vain noi autoluokat kiinostelee yhtään.

Btw, Iraicingissä on nykyään hyvin tehty ai, toki kallis peliksi, jos tykkää ajaa vain offlinessa ja testailla eri sisältöä.
 
Surkein VR toteutus mistään kokeilemastani ajopelistä. Mielummin vaikka DR2.0
Iracing on laadukkain ja ajotuntuma sekä VR on huippua.
VR paranee koko ajan. Mulla jo tosi pelattava uudella 9070 XT:llä vaikka engine.inin säätö tekikin "ruutuun" omituisen rakeisen ympyrän vauhdin kiihtyessä.

Muutenkin tykkään kyllä tästä uudesta jopa enemmän kun DR 2.0:sta, josta myös kyllä pidin kovasti.
 
Mietinnässä hyppy VR maailmaan. Pikkubudjetilla vielä mennään, niin kumpi olisi fiksumpi valinta, Quest 3 vai PSVR2?
Kotoa löytyy PS5 ja vanha hidas PC jolla ei varmasti VR pelejä pelata.
PSVR2 kiinnostaisi kun kerran tuo PS5 jo löytyy ja grafiikat pelatessa paremmat, mutta Quest 3 taas siksi, että sitä voi käyttää myös sellaisenaan ilman muita laitteita.
Mielipiteitä?
 
Qoest 3 on langaton mikä on todella iso plussa ainakin minulle. Jaloissa pyörivä johto pilaa immersiota huolella. Tosin mulla tulee Q2 pelit tietokoneen kautta, niin en tiedä minkälaisia vekottimia nuo ovat pelkässä stand alone käytössä.
 
Mietinnässä hyppy VR maailmaan. Pikkubudjetilla vielä mennään, niin kumpi olisi fiksumpi valinta, Quest 3 vai PSVR2?
Kotoa löytyy PS5 ja vanha hidas PC jolla ei varmasti VR pelejä pelata.
PSVR2 kiinnostaisi kun kerran tuo PS5 jo löytyy ja grafiikat pelatessa paremmat, mutta Quest 3 taas siksi, että sitä voi käyttää myös sellaisenaan ilman muita laitteita.
Mielipiteitä?
Itselläni tuo langattomuus on aivan ehdoton, ei tarvii pelleillä niiden johtojen kanssa. Tokihan riippuu mitä pelejä meinaat pelailla, jos enimmäkseen ajopelejä tjms. niin sitten ehkä PSVR2, mutta muuten kyllä ehdottomasti Quest3.

Testasin vanhemman kundin valve index laseja niin kyllä se piuhan kanssa touhuuminen alkoi heti **tuttamaan + ne majakoiden virittäminen ja sitä piuhojen määrää. Ei ei.
 
Nyt haluaisin perustelut tuolle ajopeleille, PSVR2 on järkyttävin rakennelma ajopeleille jos minulta kysytään. Syynä on se, että vaikka PSVR2:ssa on foveoiva renderöinti niin linssit eivät liiku silmän liikkeen mukana ja siten sweet spotin ulkopuolella kaikki on sameaa ja suorastaan surkean näköistä. Pleikalle itsessään ei ole yhtään VR-ajo- tai kilpasimulaattoria tarjolla, joten kyseeseen tulisi PC-pelaaminen ja siinähän tuo foveointi ei taida vielä toimia.
Taas stand alone -Q3 on sen verran heikkotehoinen ettei sillä oikein voi pelata mitään ajopelejä ilman samaista PC:tä. Q3 on dynaamisuudeltaan heikko mutta sen kaapelittomuus on suurin syy miksi PSVR2 on jäänyt pelkästään GT7:n pelailua varten. Moni silti vannoo VR2:n nimeen vaikka sen ohjaimet ovat järkyttävät( jo pelkästään akunkestoltaan) ja kaapeli erittäin lyhyt( verrattuna PSVR1.5:een).
Yksi iso plussa PSVR2:lle on sen ohjelmavalikoiman laajentuminen huomattavasti alkuajoista( suurin osa tosin Quest- tai steam-portteja) sekä tietenkin dynamiikka. Minuslista sitten onkin pitkä: joka ikinen kerta kun aloitan pelaamisen pitää pelitila skannata ja valita istunko vai seisonko; peliohjaimien varaustaso laskee todella nopeaa jos käyttää haptisia ominaisuuksia; kaapeli on todella lyhyt, joten käytännössä pleikka pitää olla parin metrin päässä jos haluaa pelailla edes hieman vapaammin kaapelin kiertymättä pelaajan ympärille( periaatteessa 3 metrin jatkokaapeli parantaa tilannetta mutta useammin kuin ei peli jäätyy jonkun ajan kuluttua); ns. pohjoinen ei ole lukittu vaan vaihtuu joka kerta GT7:ssa jos katsoo väärään suuntaan ennen '2D'-kuvan muuttumista '3d'-kuvan, esiintyy myös joissain puhtaissa '3d'-peleissä; passthrough on vitsi; kypärä on huomattavasti epämukavampi kuin PSVR1.5 tai Q3( ilman tai kolmannen osapuolen remmin kanssa) ja pleikan omien pelikuulookkeiden mahduttaminen kypärän alle on hankalaa( edellisellä versiolla ei ollut mitään ongelmia).

Q3:n eduiksi lankeaa langattomuus ja vaivattomuus( mm. integroidut kaiuttimet mutta toki äänenlaadultaan heikommat kuin kunnon kuulokkeet); suht onnistuneet ohjaimet( Quest pro -flopin jälkeen Q2-käytössä, Q3:ssa on edelleen paikkatieto-ongelmia); mahdollisuus pelata pitkiä pelisessioita langattomasti; suhteellisen hyvin toimiva langaton PC-linkki; kirkas ja terävä kuva laidasta laitaan; mahdolisuus pelata missä vain, esimerkiksi hotellissa. Minuslistalla taas ovat rajoittunut dynamiikka; tehottomuus AAA-peleissä ja jopa ZC2:ssa; rajoittunut tallennustila, jota ei voi laajentaa; softan epävakaus jokaisen päivityksen jälkeen; eriarvoistettu softajako, jolloin jokainen ei saa samoja toiminteita välttämättä koskaan omalle laitteelle mitä muilla on( minulla on kaksi Q3-kypärää ja kummassakin on erilainen UI ja UX vaikka softaversio on sama V74).

Joten se kumman valitset on puhtaasti lompakosta sekä mieltymyksistä kiinni. PSVR2:sta hypetettiin todella paljon ja jopa tuotekehityksessä mukana ollut pelituttuni pettyi kun tuote piti tuoda markkinoille ns. keskeneräisenä ja hintapaineen vuoksi monessa kohtaa piti valita heikompilaatuinen ja halvempi tekniikka, joten tuote oli jo valmiiksi kilpailijaansa jäljessä. Q3 oli aivan uskomaton laite kun se julkistettiin kun sitä vertasi muihin vapaasti tarjolla olleisiin laitteisiin( Pico oli spekseiltään parempi mutta ei vapaasti saatavilla, joten en sitä ostanut) ja pelasi sillä Q2-pelejä. Suurin minus oli ettei Q2-lisälaitteet olleet yhteensopivia Q3:n kanssa ja kaikki piti hankkia uusiksi. Matkan varrella Q3:n niskaan kuitenkin valui jo kylmää vettä kun sen tehot yksinkertaisesti eivät olleet/ ole riittävät pyörittämään pelejä täydellä potentiaalilla( onneksi on PCVR, joka taas kärsii Q3:n näyttömoduuleista).

Ostaisin siis PSVR2:n jos et pelaa ajopelejä ja kotona on jo PS5. Pääset pelaamaan vain murto-osaa siitä pelikannasta mitä pääsisi pelaamaan PC:llä mutta onneksi VR2:lle on tarjolla lisämoduuli, jolla sen saa kytkettyä PC:een kiinni. Mutta PSVR2:n kanssa et voi liikkua ympäriinsä yhtä vapaasti kuin PSRV1.5:n kanssa( tosin takaperin olo ei sillä toimi jos ohjaimet ovat vartalon takana piilossa) tai Quest3:n kanssa.

Disclaimer: tämä on mielipiteeni, ei faktankertomista ja siten joku voi olla eri mieltä, ja joku voi loukkaantua siitä, että olen eri mieltä hänen kanssaan ja se ei ole tarkoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt haluaisin perustelut tuolle ajopeleille, PSVR2 on järkyttävin rakennelma ajopeleille jos minulta kysytään. Syynä on se, että vaikka PSVR2:ssa on foveoiva renderöinti niin linssit eivät liiku silmän liikkeen mukana ja siten sweet spotin ulkopuolella kaikki on sameaa ja suorastaan surkean näköistä. Pleikalle itsessään ei ole yhtään VR-ajo- tai kilpasimulaattoria tarjolla, joten kyseeseen tulisi PC-pelaaminen ja siinähän tuo foveointi ei taida vielä toimia.
Taas stand alone -Q3 on sen verran heikkotehoinen ettei sillä oikein voi pelata mitään ajopelejä ilman samaista PC:tä. Q3 on dynaamisuudeltaan heikko mutta sen kaapelittomuus on suurin syy miksi PSVR2 on jäänyt pelkästään GT7:n pelailua varten. Moni silti vannoo VR2:n nimeen vaikka sen ohjaimet ovat järkyttävät( jo pelkästään akunkestoltaan) ja kaapeli erittäin lyhyt( verrattuna PSVR1.5:een).
Ilman silmien seurantaa nuo toimivat PSVR2 lasit toimivat pc:llä niinkuin muutkin lasit. Silmien seurannalla tai ilman linssejä ei myöskään liikutella millään laitteella. Ainoa tilanne missä silmien seurannasta on hyötyä jos laseissa on muutenkin iso sweetspot jolloin renderöity pieni tarkka alue ei paskoonnu linssien takia.

Edit: vai tarkoitatko jotain IPD säätöjä? Sen pitäisi pystyä kuitenkin manuaalisesti säätämään
 
Viimeksi muokattu:
Ilman silmien seurantaa nuo toimivat PSVR2 lasit toimivat pc:llä niinkuin muutkin lasit. Silmien seurannalla tai ilman linssejä ei myöskään liikutella millään laitteella. Ainoa tilanne missä silmien seurannasta on hyötyä jos laseissa on muutenkin iso sweetspot jolloin renderöity pieni tarkka alue ei paskoonnu linssien takia.

Edit: vai tarkoitatko jotain IPD säätöjä? Sen pitäisi pystyä kuitenkin manuaalisesti säätämään
IPD on rajallisempi kuin Q3:ssa mutta tarkoitin foveoitua renderöintiä, jolla perusteltiin PSVR2:n ylivoimaa Q3:een verrattuna dynamiikan lisäksi. Koska ne fresnellit eivät liiku katseen mukana, ei siitä silmiä seuraavasta foveated renderingistä ole oikeasti mitään merkittävää hyötyä etenkään ajopeleissä. Sweet spot on todella pieni ja siten katseen kohdistaminen esimerkiksi sivupeiliin päätä kääntämättä ei paljoa auta, kuten ei alaskatsominenkaan. Käytännössä päätä on aina käännettävä kohti katsottavaa kohtaa, jolloin toki PSVR2 on edukseen, jos IPD olisi riittävä. Minulla se jää ihan pikkaisen vajaaksi, jolloin myös sweet spot pienenee entisestään. Taas muuten FR on kätevä jos resoluutiota heikennetään sweet spotin ulkopuolella( jokaisella tuo sweet spot on eri, joten se tulee käyttäjäkohtaisesti renderöidä sopivaksi) kun ei sen vajaan parinkymmenen aseteen terävän FOVin ulkopuolella kannata koko resoa tarjota.

Ja, kuten sanoit, sillä silmien seurannalla siten ei ole mitään merkitystä. Linssien liikuttelu olisi periaatteessa ollut helppoa toteuttaa PS-käytössä ja miksei PC:lläkin käytettäessä mutta se olisi nostanut entisestään kypärän hintaa. Silloin pancaket olisivat jo tulleet halvemmiksi.

Mutta saman voi todeta Q3:n suhteen, miksi ei tarjottu OLEDeja? Ne tuovat totta kai omat ongelmansa mutta väitän suurimman osan valitsevan Q3-oledin nykyisen sijaan vaikka hintaeroa olisi muutamia prosentteja.

( Btw, tämä keskustelu ei edes kuulu tälle säikeelle vaikka puhummekin ajopeleistä)
 
IPD on rajallisempi kuin Q3:ssa mutta tarkoitin foveoitua renderöintiä, jolla perusteltiin PSVR2:n ylivoimaa Q3:een verrattuna dynamiikan lisäksi. Koska ne fresnellit eivät liiku katseen mukana, ei siitä silmiä seuraavasta foveated renderingistä ole oikeasti mitään merkittävää hyötyä etenkään ajopeleissä. Sweet spot on todella pieni ja siten katseen kohdistaminen esimerkiksi sivupeiliin päätä kääntämättä ei paljoa auta, kuten ei alaskatsominenkaan. Käytännössä päätä on aina käännettävä kohti katsottavaa kohtaa, jolloin toki PSVR2 on edukseen, jos IPD olisi riittävä. Minulla se jää ihan pikkaisen vajaaksi, jolloin myös sweet spot pienenee entisestään. Taas muuten FR on kätevä jos resoluutiota heikennetään sweet spotin ulkopuolella( jokaisella tuo sweet spot on eri, joten se tulee käyttäjäkohtaisesti renderöidä sopivaksi) kun ei sen vajaan parinkymmenen aseteen terävän FOVin ulkopuolella kannata koko resoa tarjota.

Ja, kuten sanoit, sillä silmien seurannalla siten ei ole mitään merkitystä. Linssien liikuttelu olisi periaatteessa ollut helppoa toteuttaa PS-käytössä ja miksei PC:lläkin käytettäessä mutta se olisi nostanut entisestään kypärän hintaa. Silloin pancaket olisivat jo tulleet halvemmiksi.

Mutta saman voi todeta Q3:n suhteen, miksi ei tarjottu OLEDeja? Ne tuovat totta kai omat ongelmansa mutta väitän suurimman osan valitsevan Q3-oledin nykyisen sijaan vaikka hintaeroa olisi muutamia prosentteja.

( Btw, tämä keskustelu ei edes kuulu tälle säikeelle vaikka puhummekin ajopeleistä)
Joo nuo on hyviä pointteja. Yksi PSVR2 etu ajopeleissä Q3 nähden on pakkaamaton videosignaali. Kuvan pitäisi pysyä terävämpää horisonttiin tuijotellessa ja latenssit ovat hieman paremmat koska kuvan pakkaamiseen ja purkuun ei kulu aikaa.
 
Joo nuo on hyviä pointteja. Yksi PSVR2 etu ajopeleissä Q3 nähden on pakkaamaton videosignaali. Kuvan pitäisi pysyä terävämpää horisonttiin tuijotellessa ja latenssit ovat hieman paremmat koska kuvan pakkaamiseen ja purkuun ei kulu aikaa.
Jep, horisontin piirto on iso ongelma Q3:ssa myös sen omissa peleissä, ei vain tehot riitä.
 
Joo nuo on hyviä pointteja. Yksi PSVR2 etu ajopeleissä Q3 nähden on pakkaamaton videosignaali. Kuvan pitäisi pysyä terävämpää horisonttiin tuijotellessa ja latenssit ovat hieman paremmat koska kuvan pakkaamiseen ja purkuun ei kulu aikaa.

Onko latenssi todellinen ongelma? H265+ 500Mbps kokonaislatenssi on 39ms Virtual Desktopin mukaan. Decodaus tuosta on 12-15ms. En usko että tuota kykenee kukaan edes havaitsemaan. Se on enemmänkin psykologinen ongelma kuin todellinen ongelma.

Tuolla kodekilla myös kompressio on yllättävän pieni ongelma. ExfilZone on oikeastaan ainoa peli jota olen pelannut DCS lisäksi jossa pitää katsoa kauas eikä kummassakaan ole häiritsevää blurrausta havaittavissa. ExfilZonessa on hyvin saanut porukkaa hengiltä yli 300m ilman suurentavaa optiikkaa. DCS:ssä ongelmana on ollut vain pelin oma piirtoetäisyys.
 
Onko latenssi todellinen ongelma? H265+ 500Mbps kokonaislatenssi on 39ms Virtual Desktopin mukaan. Decodaus tuosta on 12-15ms. En usko että tuota kykenee kukaan edes havaitsemaan. Se on enemmänkin psykologinen ongelma kuin todellinen ongelma.

Tuolla kodekilla myös kompressio on yllättävän pieni ongelma. ExfilZone on oikeastaan ainoa peli jota olen pelannut DCS lisäksi jossa pitää katsoa kauas eikä kummassakaan ole häiritsevää blurrausta havaittavissa. ExfilZonessa on hyvin saanut porukkaa hengiltä yli 300m ilman suurentavaa optiikkaa. DCS:ssä ongelmana on ollut vain pelin oma piirtoetäisyys.
Tuo 40ms on jo aika hyvä jos siihen vaan pääsee. Pakkaamattomalla signaalilla se on jotain alle 10ms ilman sen kummempaa säätöä kodekkien, Bitrate, wlan kanavien ja kaistojen kanssa säätämistä. Helpompaa tietty jos on vaan uusimmat ja kalleimmat koneet.
 
IPD on rajallisempi kuin Q3:ssa mutta tarkoitin foveoitua renderöintiä, jolla perusteltiin PSVR2:n ylivoimaa Q3:een verrattuna dynamiikan lisäksi. Koska ne fresnellit eivät liiku katseen mukana, ei siitä silmiä seuraavasta foveated renderingistä ole oikeasti mitään merkittävää hyötyä etenkään ajopeleissä. Sweet spot on todella pieni ja siten katseen kohdistaminen esimerkiksi sivupeiliin päätä kääntämättä ei paljoa auta, kuten ei alaskatsominenkaan.

Kyllä mä voin gt7:ssa katsoa mittaristoa ihan vaan nopeasti vilkaisemalla. Ei tartte päätä kääntää sen takia.
Muutenkin päätä tulee käännettyä ihan luonnollisesti kun katsoo missä muut ajaa ja mutkassakin se pää kääntyy automaattisesti kohti sitä mutkan loppumiskohtaa.
Ei kukaan tosielämässäkään vaikka normiliikenteessä aja niin, että pää on jäykästi suoraan eteenpäin vaan kyllä silloinkin ihan huomaamatta tulee niitä pieniä liikkeitä kun katsoo vaikka peilejä.
Ainoa asia mikä mua gran turismossa ärsyttää on se ettei sitä virtuaalista penkkiä voi säätää mitenkään ja tälleen 181cm pitkänä on aika naurettavaa kuinka jossain autoissa on ratin yläreuna silmien tasolla.
 
Itselläni tuo langattomuus on aivan ehdoton, ei tarvii pelleillä niiden johtojen kanssa. Tokihan riippuu mitä pelejä meinaat pelailla, jos enimmäkseen ajopelejä tjms. niin sitten ehkä PSVR2, mutta muuten kyllä ehdottomasti Quest3.

Testasin vanhemman kundin valve index laseja niin kyllä se piuhan kanssa touhuuminen alkoi heti **tuttamaan + ne majakoiden virittäminen ja sitä piuhojen määrää. Ei ei.
Itsellä VR lasien kanssa langattomuuden suurin hyöty lopulta varmaan oli se että Picon VR laseja tuli käytettyä miljoona kertaa enemmän kun aiempia johdollisia G2:sia ihan juuri käyttöönoton keston osalta. Vaikka ei niissä kaapeleiden kytkemisessä VR lasien ja PC:n välillä niin montaa minuuttia mene yms. niin kyllä se vaan jotenkin tosi monta kertaa oli ylitsepääsemätön rasti ja tuli sitten vaan pelattua/tehtyä jotain muuta. Sit taas langattomilla laseilla senkun heittää ne päähän ja alkaa pelaamaan vaikka just streamaisi Virtual Desktopilla tms. pelit PC:n kautta.

Jouduin myymään omat lasini kun ei ollut enää kotona tilaa pelialueelle mutta sama mullakin, ehdottomasti ostan sitten taas langattomat VR lasit seuraavan kerran.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä voin gt7:ssa katsoa mittaristoa ihan vaan nopeasti vilkaisemalla. Ei tartte päätä kääntää sen takia.
Muutenkin päätä tulee käännettyä ihan luonnollisesti kun katsoo missä muut ajaa ja mutkassakin se pää kääntyy automaattisesti kohti sitä mutkan loppumiskohtaa.
Ei kukaan tosielämässäkään vaikka normiliikenteessä aja niin, että pää on jäykästi suoraan eteenpäin vaan kyllä silloinkin ihan huomaamatta tulee niitä pieniä liikkeitä kun katsoo vaikka peilejä.
Ainoa asia mikä mua gran turismossa ärsyttää on se ettei sitä virtuaalista penkkiä voi säätää mitenkään ja tälleen 181cm pitkänä on aika naurettavaa kuinka jossain autoissa on ratin yläreuna silmien tasolla.
Enemmän tuota ongelmaa on kun katson sitä overlayta tuntemattomalla radalla tai säätäessäni vaikka jarrutasapainoa tai muuta.
Mutta voihan aina olla mahdollista, että minun linssini ensimyyntiversiossa on paskemmat kuin uudemmissa. Tai yksinkertaisesti vajavainen IPD-säätö generöi paskemmat oltavat.

Joka tapauksessa vaikka GT7 on aika arcade niin toivoisin edes tuon alueen olevan kunnossa( itse en käännä päätä jos näen tarvittavan näkemättäkin, etenkin kun ennen ajoa pitää tapittaa suoraan eteenpäin ettei vahingossakaan kuvakulma mene vituralleen.

Ja on se GT7 pettymys muutenkin kun varsinaista offline-tilaa ei ole ja päiväpeleihin mentäessä jonkun poistuessa kilpailusta se perkeleen muija kälättää kovaan ääneen lähteneen pelaajan nimeä ja kauan niin ettei omasta ajosta tule mitään. Ja multiplayeriin en pääse kun portit ovat auki toiseen pleikkaan ja tämä vr-peikka valittaa nat3:sta( ennen oli suoralla putkella valokuitumodeemissa kiinni mutta Lounean modeemissa on vain yksi portti). En ole esimerkiksi F1:sissä tällaista ongelmaa nähnyt, en tuon selostajan(, jonka ääntä ei saa säädettyä tai poistettua) tai palomuurin osalta.
Eikä se, että manuaaliautoista on kaikista tehty semiautomaatteja auta paljoa, etenkin kun ainoa tapa hidastaa näillä kaikilla peleillä on käyttää moottorijarrutusta, ja oikeaa vaihdetta. Mutta riittävän moni( varmaan 90 %) pitää kyseisestä pelistä vaikka pelaajakunta koostuu liian monesta oelkästä kolaroimaan tulleesta pikkujullista( niin koostii f1:tkin) niin keskityn kisasimuihin, jos aikaa jää VR-pelaamiselta. Ja varmaan jos edelleen ajaisin kisoja kaveriporukassa olisi mielipide toinen( pelasimme ennen ensin f1:n paria versioa ja sitten he siirtyivät GT7:aan, inhosivat sitä ja siirtyivän takaisin Firewalliin mutta valitettavasti Ultraan, jota en osta).
 
Enemmän tuota ongelmaa on kun katson sitä overlayta tuntemattomalla radalla tai säätäessäni vaikka jarrutasapainoa tai muuta.

Eikä se, että manuaaliautoista on kaikista tehty semiautomaatteja auta paljoa
Juu noiden säätöjen kanssa täytyy kääntää päätä hieman enemmän, mutta mä säätelen lähinnä bensan kulutusta ja senkin teen pidemmän suoran aikana.
Tuo manuaali vaihde juttu koskee vain online kisoja ja kytkin poistettiin ilmeisesti power shiftin takia. Mitä tuo termi sitten tarkoittaakaan.
Mä vasta kolme päivää sitten ajoin ekaa kertaa h-kaaviolla ja kytkimellä ja ihmettelin kun vaihde hyppää vapaalle täysin randomisti ja tuota googlettaessa törmäsin tuohon miksi kytkin ei toimi sport kisoissa.
Tuo mun ongelma sitten taas on bugi joka pitäisi korjaantua päivittämällä ratin ja kepin firmis.
 
Juu noiden säätöjen kanssa täytyy kääntää päätä hieman enemmän, mutta mä säätelen lähinnä bensan kulutusta ja senkin teen pidemmän suoran aikana.
Tuo manuaali vaihde juttu koskee vain online kisoja ja kytkin poistettiin ilmeisesti power shiftin takia. Mitä tuo termi sitten tarkoittaakaan.
Mä vasta kolme päivää sitten ajoin ekaa kertaa h-kaaviolla ja kytkimellä ja ihmettelin kun vaihde hyppää vapaalle täysin randomisti ja tuota googlettaessa törmäsin tuohon miksi kytkin ei toimi sport kisoissa.
Tuo mun ongelma sitten taas on bugi joka pitäisi korjaantua päivittämällä ratin ja kepin firmis.
Mulla ei kyllä kytkin toimi missään( onlinea en siis ole päässyt edes kokeilemaan kun grindasin ensin kaikki kirjat ja sitten vaihtuikin operaattori). En sinällään sitä kytkintä kaipaa ja minulle on ok, että autot ovat vähintään semiautomaatteja vaikka olisivatkin 60-luvulta mutta moottorijarrutuspakotusta en ymmärrä kun eivät manuaalit niin toimi, että vaihde pitää heittää kakkoselle, jotta auto hidastuu. Eihän se auto hidastu jos viitonen on silmässä ja vauhtia parisensataa ilman kytkintä. Tai hidastuu se oikeassa elämässä vaikka stallaukseen johtaakin mutta ei siis tässä pelissä( eikä tosin F1ssäkään mikä on täysin ymmärrettävää)
Yritän joka tapauksessa ajaa autenttisesti, eli H:lla mennään jos auto niin vaatii mutta joudun menemään ilman kässäriä kun sellaista ei ole halvalla tullut vastaan.
Toinen mikä pilaa autenttisuutts on kaltevassa kaaressa muuttuva pään kulma suhteessa autoon. Siihen ei vai totu vaan joka kerta yritän kallistaa päätä sen oikeaan asentoon mutta sitten tulevatkin pelialueen rajat vastaan( erityisesti formula-luokan vehkeissä, joissa päätä ei saa siirtää oletussijainnistaan yhtään sivuun( mitä se tekee kaarteissa luonnostaan).
 
Mulla ei kyllä kytkin toimi missään

Kyllä mulla toimii heti jos sitä jossain vaiheessa vaan polkaisee. Tietenkään modernin puolautomaatin kanssa se ei tee mitään, mutta jos vaikka ajaa vanhalla civicilla niin ekan kytkimen polkaisun jälkeen se ei enää suostu vaihtamaan ilman sitä.
Jos kytkimeen ei koske niin sitten kaikki toimii ilman sitä. Käytössä thrustmasterin t150 ratti, t3pa polkimet ja th8s keppi.
Niin ja lukemani mukaan kisa vaihteiston laittaminen autoon muuttaa sen puolautomaatiksi myös. Mulla on melkein kaikki vakioita kun tykkään enimmäkseen vaan fiilistellä niillä ajamista.
 
Kyllä mulla toimii heti jos sitä jossain vaiheessa vaan polkaisee. Tietenkään modernin puolautomaatin kanssa se ei tee mitään, mutta jos vaikka ajaa vanhalla civicilla niin ekan kytkimen polkaisun jälkeen se ei enää suostu vaihtamaan ilman sitä.
Jos kytkimeen ei koske niin sitten kaikki toimii ilman sitä. Käytössä thrustmasterin t150 ratti, t3pa polkimet ja th8s keppi.
Niin ja lukemani mukaan kisa vaihteiston laittaminen autoon muuttaa sen puolautomaatiksi myös. Mulla on melkein kaikki vakioita kun tykkään enimmäkseen vaan fiilistellä niillä ajamista.
Itsellä T300+muutama kehä, T-LCM( ero on muuten huomattava) sekä samainen th8s. Täytyy kokeilla tuota polkaisua heti ensimetreillä kun pelin jo edettyä se ei enää tee mitään. Omassa ratissani on kytkinpadi( tai siis neljä padia, joista saa profiilivaihdollanvaihdettua mitä kaksi niistä tekee) niin laiskana voisi sitä käyttää( jos se nyt oli kytkimeksi määriteltävissä).

PC-pelaaminen on jäänyt vaikka kymmenisen VR-peliä omistankin niin T300 saa tällä hetkellä riittää mutta 818 kiinnostaisi. Se ei GT7:aan tuo mitään lisää, tosin.

Edit. Kyllä, nyt se kytkin toimii. Ei siitä kauaa ole kun sitä kokeilin, ehkä pari kuukautta sitten ja se ei pelittänyt( ja kyllä freerari-ratin padi toimii kytkimenä).
 
Viimeksi muokattu:
Mietinnässä hyppy VR maailmaan. Pikkubudjetilla vielä mennään, niin kumpi olisi fiksumpi valinta, Quest 3 vai PSVR2?
Kotoa löytyy PS5 ja vanha hidas PC jolla ei varmasti VR pelejä pelata.
PSVR2 kiinnostaisi kun kerran tuo PS5 jo löytyy ja grafiikat pelatessa paremmat, mutta Quest 3 taas siksi, että sitä voi käyttää myös sellaisenaan ilman muita laitteita.
Mielipiteitä?
Minäkin ostaisin Quest 3, vaikka ei ois pelikonetta, ja jos halvalla saa niin Quest 2 on myös ihan toimiva. Monesti täällä harrastajien forumilla kaikilla tuntuu olevan parasta rautaa, mutta VR-pelit toimii normaalimmallakin raudalla kun laskee tehosyöppögrafiikoiden tasoa. Kaikissa auto- ja lentosimuissa se tärkein eli ohjaamo säilyy erittäin tarkkana ja Quest 2:llakin erottaa hankaumat ja minkälaista muovia Cessnan ohjaamossa on. Karsimaan joutuu puiden määrää ja autopeleissä (Dirst Rally 2) katsojien määrää, mutta en pidä niitä ollenkaan tärkeinä. Käsittääkseni paraskaan näytönohjain ei toimi täydellisesti VR:ssa täysillä grafiikka-asetuksilla ja joka tapauksessa jostain pitää karsia?

PC-pelaajana Questien stand-alone juttuja (nettiselain, Netflix) tulee lopulta käytettyä aika harvoin, mutta silloin kun tulee käytettyä niin niistä on kyllä kiitollinen. Pelejä Meta Storessa alkaa olla paljon, mutta en oikein osaa sanoa onko ne oikeasti hyviä kun ei monikaan niistä lopulta kiinnosta.

Ostaisin Quest 3 ja jossain välissä parisen vuotta vanhan käytetyn peli-PC.
 
Mietinnässä hyppy VR maailmaan. Pikkubudjetilla vielä mennään, niin kumpi olisi fiksumpi valinta, Quest 3 vai PSVR2?
Kotoa löytyy PS5 ja vanha hidas PC jolla ei varmasti VR pelejä pelata.
PSVR2 kiinnostaisi kun kerran tuo PS5 jo löytyy ja grafiikat pelatessa paremmat, mutta Quest 3 taas siksi, että sitä voi käyttää myös sellaisenaan ilman muita laitteita.
Mielipiteitä?

Tälleen erittäin tyytyväisenä psvr2 omistajana mun täytyy kuitenkin tuoda esille asia, mitä sony ei vieläkään ole mitenkään kommentoinut ja se on ohjaimien ongelmat.
On mahdollista, että ostat paketin ja tyytyväisenä kotona avaat sen ja huomaat ettei peli reagoi mitenkään toiseen ohjaimeen.
Yleensä tämä johtuu siitä, että siellä on jotain roskaa jonka takia liipaisin lähettää signaalia jatkuvasti ja tuosta voi päätä eroon ihan vaan rämpyttämällä sitä liipaisinta ja puhaltamalla ilmaa ohjaimen sisään.
Paskalla tuurilla mikään ei auta ja se on palautus tai huoltoreissu.
Tämä ongelma on ollut julkaisusta asti ja taas joku on saanut tuollaisen pari päivää sitten.


Sony ei ole koskaan julkisesti kommentoinut asiaa mitenkään ja tuo on aivan käsittämätöntä kun miettii minkä hintaisesta laitteesta puhutaan.
Toisaalta et sä voi myöskään kaks vuotta julkaisun jälkeen ostaa uusia ohjaimia jos ne nykyiset alkaa driftaamaan ja jos luulet, että voit lähettää pelkän driftaavan ohjaimen huoltoon niin ei se niin helppoa ole.
Sony haluaa molemmat ohjaimet ja sen headsetin myös ja sieltä tulee jonkun toisen kunnostettu tilalle.
Kun viime vuoden lopulla oli se iso alennus niin tuonne tuli melkein päivittäin viestejä siitä kun ohjaimet ei toimi.
Omani hommasin heti julkaisussa enkä tiennytkään kuinka onnekas olin kun kaikki vaan toimi.
 
Itse en ollut. Vasen ohjain sammuu akun loputtua alta puolen tunnin. Otin siis kaikki lisätoiminteet pois ja nyt toimii ehkä tunnin mutta eipä sitä VR2:lla voi oikein pidempään pelatakaan. Vr1.5:lla sentään pisin pelisessio parilla putkalauolla oli yli 10 tuntia ja Q2:llakin kahdeksan tuntia, joten jostain syystä se VR2 vain on epämukava päässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 748
Viestejä
4 752 636
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom