Aika provosoiva sisääntulo, joten vastaukset sen mukaisia. Olisit voinut myös vähän tarkemmin avata mitä sinulle tarkoittaa "Alyxin tyylinen" kun sen voi tulkita niin monella eri tavalla. Kannattaa kuitenkin herätä neljä vuotta kestäneiltä päiväunilta nykypäivän todellisuuteen, jossa Metalla on VR:ssä varmaan jo 75% markkinaosuus ja sen lisäksi käytännössä ainoana kaupallisena toimijana panostavat satoja miljoonia myös pelikehitykseen.
Piti siitä tai ei niin valitettavasti se johtaa tilanteeseen, jossa käytännössä miltei jokainen VR-peli tehdään tavalla tai toisella Questin ehdoilla kun se on ainut laite jolla peleistä saa jotain tuottoa. Osa peleistä toki saa PCVR-variantin, jotka näyttää graafisesti vähän paremmilta ja jotkut PC only pelit saavat VR-tuen sivussa jos se on järkevästi toteutettavissa tai pelintekijällä on intressejä VR:n (esim. simulaatiopelit). Lisäksi jotkut indiedevaajat tekevät yllättävän laadukkaita PCVR only pelejä (esim. Vertigo 2) mutta pieni devitiimi johtaa aina johonkin kompromisseihin. Sitten on tietty 3. osapuolen modituetut (esim. UEVR) pelit.
Kaikki tämä ei kuitenkaan tarkoita että jokainen Quest-peli olisi gimmick vaan toi on pikemminkin johtanut siihen, että valtaosa laajoista ison kehitystiimin VR-peleistä tehdään Questille ja valtaosa niistä myös Metan rahallisella tuella. Viime vuosilta jotain esimerkkejä jotka kaikki ovat tulleet myös Questille: Batman: Arkham Shadow, Asgard's Wrath 2, Behemoth, Assassin’s Creed: Nexus, Metro Awakening, Into the Radius 2, Red Matter 2. Osa noista onnistunut paremmin kuin toiset. Eihän noista nyt mikään ole suora Alyxin vastine ja ihan suoraa vastinetta ei varmasti tule kuin ehkä Valvelta sitten joskus kun Deckardikin tulee.
Teemaan liittyen Gamertag teki ihan hyvän 2024 katsauksen Alyxiin. Onhan toi kokonaisuutena uniikki tekele edelleen: