VPN-palvelut

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Huonoa se, että ei ole Linux sovellusta / mahdollista käyttää OpenVPN yms.
Miksi sitten käytät tuota kun ja jos ei saa linuxille ? Se on itselleni ainakin 1 pakollinen/tärkeimmistä "ominaisuuksista" mikä pitää löytyä vpn palvelusta, että sen saa vaivattomasti erilaisiin linux jakeluihin. Airvpn & mullvadin saa lähes jokaiseen linux jakeluun helpohkosti.

On se tosiaan niin ettei edes aur lähteistä ei löydy freedomea, on se kyllä melko kämästä toimintaa. Ei sillä ettäkö pätkääkään kiinnostais vaikka saiskin. Mutta ihan vaan siis mielenkiinnosta kysyin sitten että mikä vetää tuonne freedomen puolelle jos se on sinullekin miinus tai huono puoli..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
224
Mulla se syy on ainakin että työnantajan kautta freedome lisenssi muuten olisi kyllä ehkä muuta.
 
Liittynyt
03.10.2019
Viestejä
17
Surfsharkista kyselisin...

Itselläni ongelma kyseisen VPN kanssa liittyen serveriin/sijaintiin. Jos valitsen Suomen sijainniksi, niin ainakin google asettaa sijaintini aina Ruotsiin ja kieli sen mukainen. Kun taas tarkistan netistä ip:ni, niin se paikantuu Suomeen. Kuitenkin, jos valitsen esim. Viron tai jonkun toisen maan, niin Googlen palvelut paikantavat "oikein" eli näyttävät valitun maan olevan sijaintina. Ongelma vain Suomi-serverin kanssa. Onko muilla tällaista ongelmaa? Olen tuonne aspaan laittanut lukuisia viestejä ja heidän neuvojensa mukaan tyhjännyt välimuistit, logannu ulos Googlesta (tuskin koskaan logged in) ym. Jos suljen VPN:n, niin Google näyttää sijainniksi Suomi.

Itse päättelen tästä kaikesta, että vika Surfsharkin päässä, mutta mistäs minä tietäisin... Onko jollain hajua mistä saattaisi kiikastaa..?

Muutenhan tuo on varsin hyvä mielestäni. Ei hidasta aivan mahdottomasti, lukuisia eri servereitä eri maissa. Halpa. Saa vapaasti asentaa, vaikka kuinka moneen laitteeseen...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Surfsharkista kyselisin...

Itselläni ongelma kyseisen VPN kanssa liittyen serveriin/sijaintiin. Jos valitsen Suomen sijainniksi, niin ainakin google asettaa sijaintini aina Ruotsiin ja kieli sen mukainen. Kun taas tarkistan netistä ip:ni, niin se paikantuu Suomeen. Kuitenkin, jos valitsen esim. Viron tai jonkun toisen maan, niin Googlen palvelut paikantavat "oikein" eli näyttävät valitun maan olevan sijaintina. Ongelma vain Suomi-serverin kanssa. Onko muilla tällaista ongelmaa? Olen tuonne aspaan laittanut lukuisia viestejä ja heidän neuvojensa mukaan tyhjännyt välimuistit, logannu ulos Googlesta (tuskin koskaan logged in) ym. Jos suljen VPN:n, niin Google näyttää sijainniksi Suomi.

Itse päättelen tästä kaikesta, että vika Surfsharkin päässä, mutta mistäs minä tietäisin... Onko jollain hajua mistä saattaisi kiikastaa..?
Käyttävät noita virtual location servereitä ja vuotaa ku seula?


All these physical servers simply connect you to a virtual location, meaning that while, for example, you’re connected to a Germany virtual location, the physical server might be in France.
 
Liittynyt
03.10.2019
Viestejä
17
Käyttävät noita virtual location servereitä ja vuotaa ku seula?


All these physical servers simply connect you to a virtual location, meaning that while, for example, you’re connected to a Germany virtual location, the physical server might be in France.
Meinaatko, että tuo fyysinen serveri sijaitsee Ruotsissa ja Suomi-serveri olisi siis virtuaalinen? Kiitos vinkistä! Laitankin tästä palautetta heille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Meinaatko, että tuo fyysinen serveri sijaitsee Ruotsissa ja Suomi-serveri olisi siis virtuaalinen? Kiitos vinkistä! Laitankin tästä palautetta heille.
Juurikin näin ja en usko että palaute auttaa, koska säästävät tuolla systeemillä rahaa, ku ei tarvii pitää fyysistä serveriä joka paikassa, jossa mainostavat "omistavansa" serverin. Ihan normi toimintaa juurikin noilla halppis palveluilla...
 
Liittynyt
03.10.2019
Viestejä
17
Juurikin näin ja en usko että palaute auttaa, koska säästävät tuolla systeemillä rahaa, ku ei tarvii pitää fyysistä serveriä joka paikassa, jossa mainostavat "omistavansa" serverin. Ihan normi toimintaa juurikin noilla halppis palveluilla...
Njoo. Yritän kuitenkin. Yksi keskeinen syy oli tuon palvelun valintaan nimenomaan tuo suomi-serveri, joten nyt kun se ei toimi kuten pitäisi, niin jotain hyvää tästä täytyisi yrittää saada :) Onko tuo vuotaminen muuten tietoturvariski itselleni vai lähinnä epämukava vaiva? Eli voiko myös oman koneeni tiedot vuotaa jotenkin tuon ongelman vuoksi?

Kuten saattaa huomata, en näistä asioista ole hirveän hyvin perillä, mutta opin mielelläni ja olen kiitollinen, kun joku jaksaa valaista asiaa :)
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
310
Njoo. Yritän kuitenkin. Yksi keskeinen syy oli tuon palvelun valintaan nimenomaan tuo suomi-serveri, joten nyt kun se ei toimi kuten pitäisi, niin jotain hyvää tästä täytyisi yrittää saada :) Onko tuo vuotaminen muuten tietoturvariski itselleni vai lähinnä epämukava vaiva? Eli voiko myös oman koneeni tiedot vuotaa jotenkin tuon ongelman vuoksi?

Kuten saattaa huomata, en näistä asioista ole hirveän hyvin perillä, mutta opin mielelläni ja olen kiitollinen, kun joku jaksaa valaista asiaa :)
Riski sinulle. Firmasta niin väliä. Mitä haluat tehdä, piilottaa itse mainostajilta / piilottaa itsesi kokonaan / vähentää internet jälkeäsi ? Kaikki vaihtoehdot löytyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Njoo. Yritän kuitenkin. Yksi keskeinen syy oli tuon palvelun valintaan nimenomaan tuo suomi-serveri, joten nyt kun se ei toimi kuten pitäisi, niin jotain hyvää tästä täytyisi yrittää saada :) Onko tuo vuotaminen muuten tietoturvariski itselleni vai lähinnä epämukava vaiva? Eli voiko myös oman koneeni tiedot vuotaa jotenkin tuon ongelman vuoksi?

Kuten saattaa huomata, en näistä asioista ole hirveän hyvin perillä, mutta opin mielelläni ja olen kiitollinen, kun joku jaksaa valaista asiaa :)
Lähinnä, jos lähetään ihan alusta....mihin olisi tarkoitus VPNää käyttää?
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741
Otin taas käyttöön Mullvad VPN, oli testissä viime vuoden puolella samoihin aikoihin muiden kanssa, mutta nyt näyttää taas siltä että tämä vaikuttaa mainiolta, tietysti pitää olla käytössä kauemmin niin voi sanoa enemmän.

Nyt on käytössä Android beta sovellus + Linux puolella myös uusin beta sovellus. Yhteys pelittää täydellisesti ainakin nyt ja vielä salattuna.

Wireguard androidissa oletuksena (voiko edes muuttaa?), linuxin sovelluksessa oli enemmän kaikkea kivaa mutta siellä myös käytössä Wireguard.

Edit: Linux sovellus vain näyttää ärsyttävästi että muka vanha versio käytössä vaikka on uusin (2020.4-beta2) ja ehdottaa vanhempaa versiota (2020.3) tilalle :/ mutta aika pieni murhe, kun ei sitä sovellusta tarvitse päällä näkyvissä pitää tai mitään sellaista, ei tässä muuta huonoa ainakaan nyt.


Edit: IVPN nyt käytössä, huomattavasti parempi toimivuus verkon kanssa + sisäänrakennettu adblocker (antitracker), sen perusteella valitsin mitä tuolla privacytools.io sivulla on, kauan ollut tuollainen VPN mutta ei ole syystä vielä omaan silmään sattunut, kunnes otin käyttöön.

 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072

Tässä hyvin kiteytetty miksi "VPN Review" sivujen seuraaminen parhaimman tuotteen etsinnässä on täysin mahdotonta. Lyhykäisyydessään: listan kärkeen pääsee rahalla eikä todellakaan tuotteen ansioiden perusteella
Kuten on jo moneen kertaan todettu, että minkä tahansa ulkopuollisen tai ei itse-pystytetyn VPN:n käyttäminen on lähinnä toivekasta ajattelua. Koko luottamus satunnaiseen palveluun perustuu puhtaasti siihen mihin itse haluaa uskoa ja toivoa.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Kuten on jo moneen kertaan todettu, että minkä tahansa ulkopuollisen tai ei itse-pystytetyn VPN:n käyttäminen on lähinnä toivekasta ajattelua. Koko luottamus satunnaiseen palveluun perustuu puhtaasti siihen mihin itse haluaa uskoa ja toivoa.
Aikalailla tämä.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Aikalailla tämä.
Muuten kyllä, mutta kaikilla ei ole resursseja tai aikaa väkertää omaa vpn systeemiä saati osaamista. Silloin on helppo etsiä ne sen hetkiset hyvät palvelut mistä voi vähän jopa maksaa että ylipäätään se on edes mahdollista. Ja silloin on elettävä sen kanssa (toiveikasta ajattelua) kun parempaan ei pystytä. Se on kuitenkin paljon parempi maksaa hyväksi todetulle kolmannelle osapuolelle kuin vedellä "paljaalla".

Edit : Voi olla että muistan väärin, mutta surfshark taisi olla 1 palveluista jotka kuuluvat ryhmään jotka on "ei niin hyviä vaihtoehtoja" ?
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
328
Muuten kyllä, mutta kaikilla ei ole resursseja tai aikaa väkertää omaa vpn systeemiä saati osaamista. Silloin on helppo etsiä ne sen hetkiset hyvät palvelut mistä voi vähän jopa maksaa että ylipäätään se on edes mahdollista. Ja silloin on elettävä sen kanssa (toiveikasta ajattelua) kun parempaan ei pystytä. Se on kuitenkin paljon parempi maksaa hyväksi todetulle kolmannelle osapuolelle kuin vedellä "paljaalla".

Edit : Voi olla että muistan väärin, mutta surfshark taisi olla 1 palveluista jotka kuuluvat ryhmään jotka on "ei niin hyviä vaihtoehtoja" ?
Missasit pointin, kyse ei ole siitä osaatko itse vai et, vaan kyse on siitä että maksat palvelusta johon luottamus perustuu aika pitkälti joko omaan uskomukseen tai muiden kokemukseen. Eli karkeasti sanottuna maksat ilmasta, sillä VPN on niin kakspiippuinen juttu. Tämän takia on hyvä määrittää itselle että mitä siitä oikeasti haluaa. Esimerkkinä, että mä voin perustaa VPN servun himaan ja markkinoida sitä Mullvad tyyliin ja lupaan pilven ja taivaan, mutta kuluttajana ethä sä tiedä mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu. Toisin sanoen niin kauan ku palvelu pelaa Sinun mielestäsi oikein, olet tyytyväinen siihen - itsehän voin tehä sun tiedoilla vaikka mitä, sun tietämättä siitä.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Missasit pointin, kyse ei ole siitä osaatko itse vai et, vaan kyse on siitä että maksat palvelusta johon luottamus perustuu aika pitkälti joko omaan uskomukseen tai muiden kokemukseen. Eli karkeasti sanottuna maksat ilmasta, sillä VPN on niin kakspiippuinen juttu. Tämän takia on hyvä määrittää itselle että mitä siitä oikeasti haluaa. Esimerkkinä, että mä voin perustaa VPN servun himaan ja markkinoida sitä Mullvad tyyliin ja lupaan pilven ja taivaan, mutta kuluttajana ethä sä tiedä mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu. Toisin sanoen niin kauan ku palvelu pelaa Sinun mielestäsi oikein, olet tyytyväinen siihen - itsehän voin tehä sun tiedoilla vaikka mitä, sun tietämättä siitä.
En missannu. Olen vain tästä kirjoittamasti hieman eri mieltä. Mutta tuossa kyllä luettelit osasyyt siihen miksi olen mm. tarkka siitä minkä vpn palvelun ostan (ja tarvittaessa voin silloin sitä myös muille suositella). Ja kyllä, voit perustaa toiminimen uskoakseni ja sen varaan rakentaa vpn palvelun, mutta minä en ole ensimmäisiä asiakkaita juuri noista syistä :) Maksan vpn palvelusta jostain muustakin kuin "ilmasta", näin ainakin uskallan väittää vaikka olis miten monipiippuinen juttu. Siksi myös maksan palvelusta koska ei ole tietotaitoa myöskään rakentaa omaa vpn palvelinta.

Tuota nyt turha vääntää sen enempää ollaan kuitenkin kai ihan samoilla linjoilla mun ymmärtääkseni.

Editti: Se on vain pakko maksaa palvelusta jos oma ISP ei huvita ja silloin on luotettava johonkin muuhun. Siinä on riskinsä mutta sen kanssa on elettävä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
529
Missasit pointin, kyse ei ole siitä osaatko itse vai et, vaan kyse on siitä että maksat palvelusta johon luottamus perustuu aika pitkälti joko omaan uskomukseen tai muiden kokemukseen. Eli karkeasti sanottuna maksat ilmasta, sillä VPN on niin kakspiippuinen juttu. Tämän takia on hyvä määrittää itselle että mitä siitä oikeasti haluaa. Esimerkkinä, että mä voin perustaa VPN servun himaan ja markkinoida sitä Mullvad tyyliin ja lupaan pilven ja taivaan, mutta kuluttajana ethä sä tiedä mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu. Toisin sanoen niin kauan ku palvelu pelaa Sinun mielestäsi oikein, olet tyytyväinen siihen - itsehän voin tehä sun tiedoilla vaikka mitä, sun tietämättä siitä.
Näinhän koko internet ja oikeastaan maailma toimii, että maksetaan palvelusta johon luottaa. Enhän minäkään voi tietää mitä dataa DNA minusta kerää kun niiden nettiä käytän :think: Oikeastaan se luottamushan tulee kyseisen maan laeista ainakin omalla kohdallani. En usko että DNA saa miten vaan salakuunnella minua ja myydä tietojani eteen päin, koska uskon että ne eivät uskalla lakien takia tätä tehdä. Myös VPN:ssä täytyy tämä ottaa huomioon, kun ottaa esimerkiksi jonkun banaani saaren VPN palvelun, niin kannattaa miettiä sitä, että mitä kaikkea tämä VPN tarjoaja saa/uskaltaa tehdä. Tässä mielessä EU/Pohjois-Amerikkalaiset firmat voisivat olla luotettavampia, kun taas kolikon kääntöpuolella on se, että voivat helpommin antaa tietoja esimerkiksi poliisille.

Itse en siis uskaltaisi ottaa Freedomea, koska sellainen käsitys firmasta on, että heti kun Fobba kyselee niin kaikki infot annetaan. :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Aika erikoiselta kuulostaa. Miksi mikkisofta välittäisi siitä että mitä nettiyhteyttä käytät johonkin päivitysten lataukseen?
Sen takia että tietyistä osoiterangeista voi tulla haittaliikenenttä. Tuo korostuu aina kun käyttää jotain tunnelointipalveluita, joihin saa helposti tunnuksia. Useammankin kerran ollut ongelmia, ettei toimi tunneloituna, ei sen takia että tunnelissa olisi mitään vikaa. Vaan sen takia että MS on blokannut osoite ranget.

Ei siis poikkea mitenkään siitä, että Cloudflare iskee captchaa tai muut palvelut valittavat epäilyttävästä / bottiliikenteestä. IP-reputationista se on vain kiinni. Samoin monet estää mm. tunnetuista tor-exiteistä palveluiden käytön.

Koitappa vaikka lähettää SMTP:llä mailia, mikä on deliverability rate eri palveluihin?
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Tässä mielessä EU/Pohjois-Amerikkalaiset firmat voisivat olla luotettavampia, kun taas kolikon kääntöpuolella on se, että voivat helpommin antaa tietoja esimerkiksi poliisille.
Tässä kohtaa tietojen säilyttämistä koskevilla lailla on iso merkitys. Eli vaikka laki sanoo, että tiedot on luovutettava tutkinnanyhteydessä, jos tietoja ei ole olemassa. Niin onko se itsessään rikos. Jos lakia joka vaatii tietojen säilyttmistä ei ole. Niin silloin voi ottaa sen sweet spotin, eli jättää tiedot keräämättä ja siiät huolimatta voi sanoa että tekee täysimääräisesti yhteistyötä viranomaisten kanssa.

Tietysti tuo voi johtaa ja todennäköisesti johtaakin siihen tilanteeseen, että jos käytät yhteyttä jatkossa, niin tietojenkeruu aktivoidaan vain sinun osalta selektiivisesti. -> Eli palvelu ei loggaa, mutta kopioi kaiken tietoliikenteen valittujen käyttäjien osalta viranomaisille. Tuo ei tavallaan riko mitään sopimusta, koska noin se vaan menee.

Toisaalta, voi olla hyvin vaikeaa tunnistaa käyttäjä joka pitäisi ottaa seurantaa, jos logeja ei oikeasti ole olemassa. Usein kuitenkin "lyhyet logit" saattaa olla mm. teknistä ongelmanselvitystä varten.

Henkkoht. pyöritän muutamaa palvelua joka loggaa ihan normaalisti, mutta logit kirjoitetaan tunneittain vaihtuvalla salausavaimella. Salausavaimet taas hukataan 24 tunnin jälkeen. Näin pahimmillaankin logia on siis saatavilla vain 25 tunnin ajalta. Mikä tahansa vanhempaa asiaa koskeva pyyntö menee käsittelyyn muodossa, voin luovuttaa kaikki tiedot, mitään luovutettavaa ei ole.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741
NordVPN ottanut kaikissa alustoissa käyttöön Nordlynx ominaisuuden (linux puolelta tuttu, nopeuksien kasvattamiseen käyttäen heidän omia säätöjä, wireguardin ympärille), varmasti vielä alkuun buginen muilla kuin linux alustalla, mutta eiköhän se siitä lähde pelittämään.

Omassa testissä nyt Android + Linux (molemmissa Nordlynx päällä), päivitän vaikka viikon päästä miten pelittänyt kokonaisuudessaan.
 
Viimeksi muokattu:

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
NordVPN ottanut kaikissa alustoissa käyttöön Nordlynx ominaisuuden (linux puolelta tuttu, nopeuksien kasvattamiseen käyttäen heidän omia säätöjä, wireguardin ympärille), varmasti vielä alkuun buginen muilla kuin linux alustalla, mutta eiköhän se siitä lähde pelittämään.

Omassa testissä nyt Android + Linux (molemmissa Nordlynx päällä), päivitän vaikka viikon päästä miten pelittänyt kokonaisuudessaan.

En kyllä tuota NordVPN käyttäisi, niitä ei kiinnosta...
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741

En kyllä tuota NordVPN käyttäisi, niitä ei kiinnosta...
Mikäs VPN siellä käytössä?

Itse olen viime vuodesta lähtien testannut itse paljon eri VPN ohjelmia (ärsytykseen asti), niin android kuin linux puolella, monet ohjelmat selviytyneet pidempään kuin viikon pari, toiset kuukausia.

thatoneprivacysite ollut vähän aikaa käytössä (hyvä vertailusivusto, jota eivät VPN tarjoajat ole korruptoinu), restoreprivacy arvostelut ovat myös hyviä + privacytools.io ohjelmasuositukset käyty läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323

Pelkkiä fyysisiä palvelimia 10 eri paikassa, pääpaikka Ruotsi. Wireguard yhteistyössä ja
10 Gbit/s palvelimet. Kaverin tuttu on töissä kyseisessä firmassa. :)

On erittäin nopea ja hyvä, suosittelen.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741

Pelkkiä fyysisiä palvelimia 10 eri paikassa, pääpaikka Ruotsi. Wireguard yhteistyössä ja
10 Gbit/s palvelimet. Kaverin tuttu on töissä kyseisessä firmassa. :)

On erittäin nopea ja hyvä, suosittelen.
Oli myös minun listalla, mutta jätin pois / myöhemmäksi kunnes tulee mahdolliseksi eräs asia, lähetin tästä kyseisestä asiasta heille tiedonkin.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935

Pelkkiä fyysisiä palvelimia 10 eri paikassa, pääpaikka Ruotsi. Wireguard yhteistyössä ja
10 Gbit/s palvelimet. Kaverin tuttu on töissä kyseisessä firmassa. :)

On erittäin nopea ja hyvä, suosittelen.
Taitaa olla aika vastaava kuin Mullvad, paitsi Mullvad:lla huomattavasti enemmän palvelimia.
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
Taitaa olla aika vastaava kuin Mullvad, paitsi Mullvad:lla huomattavasti enemmän palvelimia.
Vaikuttaa ihan äkkiseltään tuokin hyvälle, suosittelin vain Azirea siksi koska tiedän (en siis vain usko) puljun henk.koht tasolla varmasti hyväksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741
IVPN lisännyt maille joilla oli vain OpenVPN servu, nyt Wireguard serverin (suomi mukaanluettuna), taisi jäädä mun NordVPN kokeilut nyt tähän ja palata siihen mitä alunperin testasin, IVPN saanut myös linux clientin (beta)
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014

En kyllä tuota NordVPN käyttäisi, niitä ei kiinnosta...
Toinen näkökulma asiaan, TechCrunchin artikkeli vaikuttaa aika clickbaitilta. En hirveätä haloota nostaisi tuosta, vaikka huomion arvoinen seikka tosiaan onkin.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
1
Kaverin puolesta tein tilin ja kyselen.

Te joilla on eri VPN palveluntarjoajia niin toimiiko teillä www.seksitreffit.fi sivusto? Siis sen jälkeen kun painaa "kyllä, olen yli 18 vuotias". Mullvadilla ei ainakaan toimi.

Etsin VPN palveluntarjoajaa jolla sivu toimisi... :D
Edit: Freedome toimii kaverilla mutta onko mitään muita?
 
Viimeksi muokattu:

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
Tämä on tosi positiivista kehitystä, saisi useammat muutkin ruveta tarjoamaan WireGuardia on se sen verran hyvää tekniikkaa.
Voittaa kyllä menne tullen sen OpenVPN räpellyksen kaikessa josta on muodostunut aika standarti. (ennenkaikkea yhdistämisnopeudessa ja helpossa configuraatiossa serveri ja client puolella)
 
Viimeksi muokattu:

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
Toinen näkökulma asiaan, TechCrunchin artikkeli vaikuttaa aika clickbaitilta. En hirveätä haloota nostaisi tuosta, vaikka huomion arvoinen seikka tosiaan onkin.
Pohjimmainen valituksen aihe on NordVPN vähättelevä asenne ja tapahtuman piilottelu yritys. + Ei oteta vastuuta vaan koitetaan laittaa asia jonkun muun niskoille. Monen asian takia on mahdotona muodostaa luottoa kyseiseen puljuun ja potentiaalinen tietotaidon puute firmassa kun tuollainen kohtuu aloittelijatason munaus käy. Ei jää kovin paljoa syitä käyttää kun parempiakin on.
Vaikuttaisi yleisen keskustelun mukaan joko tuon linkissäsi olevan Sven/estoreprivacyn olevan vähän "myyty" sivusto, joten jutut kannattaa ottaa suolan kanssa. r/ProtonVPN - RestorePrivacy.com Owner Sven Taylor (who hates Proton) Works for NordVPN?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Voittaa kyllä menne tullen sen OpenVPN räpellyksen kaikessa josta on muodostunut aika standarti. (ennenkaikkea yhdistämisnopeudessa ja helpossa configuraatiossa serveri ja client puolella)
Niin, ja OpenVPN voittaa mennen tullen IPsec:n, joka vasta se oikea painajainen onkin. Se on 100% user hostile designi.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
703
Kysymystä tietäjille tietämättömältä:shy:

Suurentuneen Netflixin käytön myötä on toisten maiden tarjonta alkanut kiinnostamaan ja tätä varten ostin itselleni ExpressVPN:n testiin. Nyt vaan tuo Netflix tulisi saada näkyviin TV:n oman Netflix appin kautta. ExpressVPN tarjoaa omaa softwaree osalle Asuksen reitittimistä. Omistan tällä hetkellä Asus DSL-AC68U (ei tue softwaree) ja RT-AC56U (tukee softwaree). Nykyinen internet-yhteys on Saunalahti kotikuitu 100M.

Kysymys kuuluu: Voinko pistämään nämä laitteet peräkkäin niin, että AC68U toimii ilman VPN:n esim. tietokoneelle ja AC56U ExpressVPN:n software asennettuna VPN:nää käyttäen esim. TV:n internet-yhteyden lähteeksi? Vai kuinka tämä kannattaisi fiksuiten ja simppelisti hoitaa?

Kiitos etukäteen vastanneille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Kysymystä tietäjille tietämättömältä:shy:

Suurentuneen Netflixin käytön myötä on toisten maiden tarjonta alkanut kiinnostamaan ja tätä varten ostin itselleni ExpressVPN:n testiin. Nyt vaan tuo Netflix tulisi saada näkyviin TV:n oman Netflix appin kautta. ExpressVPN tarjoaa omaa softwaree osalle Asuksen reitittimistä. Omistan tällä hetkellä Asus DSL-AC68U (ei tue softwaree) ja RT-AC56U (tukee softwaree). Nykyinen internet-yhteys on Saunalahti kotikuitu 100M.

Kysymys kuuluu: Voinko pistämään nämä laitteet peräkkäin niin, että AC68U toimii ilman VPN:n esim. tietokoneelle ja AC56U ExpressVPN:n software asennettuna VPN:nää käyttäen esim. TV:n internet-yhteyden lähteeksi? Vai kuinka tämä kannattaisi fiksuiten ja simppelisti hoitaa?

Kiitos etukäteen vastanneille.
Voi ne varmaan peräkkäinkin laittaa, mutta eikö RT-AC68U:sta (86?) löydy suoraan tukea OpenVPN:lle? Sillähän tuo kannattaisi hoitaa, vai tarjoaako VPN-firman oma softa jotain hyvin tarpeellisia ominaisuuksia?

edit: Tuollahan on ohjeet Asusin reitittimille. En asentaisi mitään VPN-firman omia kilkkeitä.

VPN:n asentaminen Asus-reitittimille | ExpressVPN
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Pohjimmainen valituksen aihe on NordVPN vähättelevä asenne ja tapahtuman piilottelu yritys. + Ei oteta vastuuta vaan koitetaan laittaa asia jonkun muun niskoille. Monen asian takia on mahdotona muodostaa luottoa kyseiseen puljuun ja potentiaalinen tietotaidon puute firmassa kun tuollainen kohtuu aloittelijatason munaus käy. Ei jää kovin paljoa syitä käyttää kun parempiakin on.
Vaikuttaisi yleisen keskustelun mukaan joko tuon linkissäsi olevan Sven/estoreprivacyn olevan vähän "myyty" sivusto, joten jutut kannattaa ottaa suolan kanssa. r/ProtonVPN - RestorePrivacy.com Owner Sven Taylor (who hates Proton) Works for NordVPN?
Noh, kukin muodostakoon itse mielipiteensä. Verizon Median (puolueeton puljuko?) omistaman Techcrunchin artikkeli oli kirjoitettu puhtaasti sensaatiohakuiseksi jolla vaikuttaa lukijan mielipiteeseen, eikä siinä tarjottu sen kummempia tarkennuksia itse tietomurrosta. Ottaisin myös sen suolan kanssa.
 

Foxy

• Artisti •
Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
323
Noh, kukin muodostakoon itse mielipiteensä. Verizon Median (puolueeton puljuko?) omistaman Techcrunchin artikkeli oli kirjoitettu puhtaasti sensaatiohakuiseksi jolla vaikuttaa lukijan mielipiteeseen, eikä siinä tarjottu sen kummempia tarkennuksia itse tietomurrosta. Ottaisin myös sen suolan kanssa.
Satun tietämään mitä kyseisessä murrossa tapahtui ihan henkilökohtaisellakin tasolla ja mikä palveluntarjoaja oli kyseessä suomessa, enkä vain tuohon artikkeliin luottaen, silti tuossa on faktat esillä eikä mitään keksittyä jargonia. :) Privassa voi tulla keskustelemaan lisää jos oikeasti kiinnostaa, en halua tukkia ketjua.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741

Jutun juuri se, että nyt erityisesti jos joku vielä käyttää PIA tai muuta VPN, joka on amerikoista lähtöisin (+ muut five eyes maat), kannattaa nyt viimeistään vaihtaa toiseen, vaikkapa eurooppalaiseen (vaikka ei ollakaan amerikoissa, niin ei mitään takuita siitä että muidenkin tietoja kerätä) :)
 
Viimeksi muokattu:

DaNightlander

Powered by 3dfx Voodoo
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
902
Hetken aikaa vielä PIA:n tilaus voimassa, mutta tuli otettua testiin VyprVPN, joka oli taannoin humblen softa paketissa. Reipas kuukausi ollut nyt käytössä ja suht positiivinen kokemus. Nopeudet saattaa heitellä hieman enemmän kuin PIA:ssa ja DNS vuotaa, jos käyttää OpenVPN:ää oletusasetuksilla. Riittää kuitenkin omaan käyttöön ja PIA:n kauppojen jälkeen tarkoitus oli joka tapauksessa luopua siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Menee vähän ohi ketjun varsinaisen aiheen, mutta kysytään täällä kuitenkin...

Mistä tekijöistä voisi johtua, että L2TP-yhteyden muodostus ei onnistu? Käyttäjän päässä on Huawein 4G-reititin siltaavassa tilassa ja sen perässä Asus RT-N56U, ja tällä yhdistelmällä yhteys ei toimi. Sen sijaan Huawein mokkulalla yhteys toimii ongelmitta.

Huawei+Asus -yhdistelmässä on kaksi NAT-kerrosta, ja Asusin valikosta löytyvä "L2TP passthrough"-asetus ei vaikuta asiaan. Olettaisin, että mokkulan kanssakin on CGNAT käytössä, mutta tämä täytyy vielä selvittää.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
PIA oli saanu jotain päivitystä positiiviseen suuntaan, oli wireguard valittavissa tai sitten defaulttina olikohan se openvpn vaihtoehto. Toimivuutta en jaksanu alkaa tutkimaan enempää. Windows ja linux koneissa alkoi semmoinen "ulina" softan yhdistäessä internettiin että taidampä pysytellä vielä hyvän tovin poissa ko palvelusta :p "Koska yrityskauppa".

Edit: Oli vain pikkuisen vanhaa tilausta jäljellä, niin pitihän sitä kokeilla vielä vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
Menee vähän ohi ketjun varsinaisen aiheen, mutta kysytään täällä kuitenkin...
Eipä oikeastaan, jotkut operaattorit blokkaavat L2TP liikennettä. Anyway, kelvottomia protokollia ei pitäisi muutenkaan käyttää. PPTP ja L2TP on molemmat kategoriassa täysin kelvottomia.


PIA oli saanu jotain päivitystä positiiviseen suuntaan, oli wireguard valittavissa tai sitten defaulttina olikohan se openvpn vaihtoehto.

Toimivuutta en jaksanu alkaa tutkimaan enempää. Windows ja linux koneissa alkoi semmoinen "ulina" softan yhdistäessä internettiin että taidampä pysytellä vielä hyvän tovin poissa ko palvelusta :p "Koska yrityskauppa".
WireGuard on oikein hyvä optio. Mitä tulee noihin softien asentamiseen, kannattaa käyttää virallisia softia, niin ei pitäisi olla ulinaa. Epävirallisten softien käyttäminen on oikeastaan ihan liian herkullista.
1) Saat kaapattua kaiken "yksityisyyttä erityisesti etsivän käyttäjän verkkoliikenteen"
2) Saat täyden pääsyn "yksitysyyttä erityisesti etsivän käyttäjän järjestelmään"

Musta vaan tuntuu, että toi voisi olla aika houkuttava tapa urkintaan... Varsinkin jos käytetään jotain epävirallisia auditoimattomia softia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Kirjoitin ehkä hieman kehnosti tuon, kahteen koneeseen kokeilin siis heidän omilta sivuiltaan heidän omaa vpn ohjelmaa. Yhdistäessä johonkin ihan sama minne, kunhan vain alkoi yhdistämään niin alkoi kuuluumaan semmoista "ulinan" tapaista joka loppui kyllä välittömästi kun yhteys oli saavutettu. (Molemmissa koneissa), mutta epäilen että siinä on joku bugi vain jonka varmasti korjaavat kyllä jossain vaiheessa, se tuskin haittaa mitään niin ei varmasti ole prioriteetti ykkösenä tuo ulina.

PIAn ohjelman setupissa on siis vaihtoehtona käyttää defaulttia tai wireguard optiota. Ainakin tuota wireguardia nyt rummutetaan jokapuolella , niin eiköhän se yleisty enemmän jossain vaiheessa hieman sielä täälä.

Nuo oli siis vain pari tekemääni havaintoa nopealla edestakaisella testauksella kun pika avuksi tarvin vpn ohjelmaa ja tuota vanhaa tilausta oli vielä yllätykseksi hieman jäljellä. Enkä suinkaa aio tuota kyllä jatkaa enää, vaan siirryn ihan muihin palveluihin.

Edit: Se ulina kuulosti aivan siltä kuin yhdistäminen haukkaisi virtaa liiaksi ja sitten kitisee siitä, mutta sitä on vaikea sanoa että mistä tuo ulina oikeasti vaimeasti kuului. Selvästi sen pystyi kuitenkin yhdistämään siihen hetkeen kun painat "yhdistä" nappulaa ohjelmasta ja kun ohjelma oli yhdistäny niin se kitinä loppui. Mutta ei tuo minua haittaa, tuskin tulen käyttämään edes kyseistä ohjelmaa enää. Ajattelin vain kirjotella havaintoja jos joku muu pohtii samanlaisia huomioita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Eipä oikeastaan, jotkut operaattorit blokkaavat L2TP liikennettä. Anyway, kelvottomia protokollia ei pitäisi muutenkaan käyttää. PPTP ja L2TP on molemmat kategoriassa täysin kelvottomia.
IPSec passthrough Asusin asetuksissa auttoi ja nyt yhteys toimii. Ilmeisesti L2TP-liikenne on tässä tapauksessa kapseloitu IPSecin sisään?

edit: Kyseessä siis on eräs työläppäri, jossa on käytössä Windowsin sisäänrakennettu VPN. Kun yhteys ei onnistu, Windows valittaa L2TP-yhteyden epäonnistumisesta. Siksi lähdin ensimmäisenä selvittämään tätä L2TP:n kannalta.


Edit: Se ulina kuulosti aivan siltä kuin yhdistäminen haukkaisi virtaa liiaksi ja sitten kitisee siitä, mutta sitä on vaikea sanoa että mistä tuo ulina oikeasti vaimeasti kuului. Selvästi sen pystyi kuitenkin yhdistämään siihen hetkeen kun painat "yhdistä" nappulaa ohjelmasta ja kun ohjelma oli yhdistäny niin se kitinä loppui. Mutta ei tuo minua haittaa, tuskin tulen käyttämään edes kyseistä ohjelmaa enää. Ajattelin vain kirjotella havaintoja jos joku muu pohtii samanlaisia huomioita.
Virransyötön osien, näytönohjaimen ja muiden osien kihinä jossain tietyssä kuormitustilanteessa on suhteellisen tavallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 395
IPSec passthrough Asusin asetuksissa auttoi ja nyt yhteys toimii. Ilmeisesti L2TP-liikenne on tässä tapauksessa kapseloitu IPSecin sisään?
Niin, jossian softissa on ihan puhdasta disinformaatiota protokollista. L2TP:llä ei ole mitään tekemistä IPsec:n kanssa. Mutta toki IPsec:n "sisään" voidaan pistää mitä vaan liikennettä.

Samalla tavalla olen huomannut että monet BS palvelut mainostavat IKEv2 VPN:ää. Ei sellaistakaan edes ole olemassa. IKE on Internet Key Exchange ihan suoraan lainattuna. Se mitä salausprotokollaa sitten avainvaihdon jälkeen käytetään, ei liity siihen, miten avaimet vaihdetaan teknisesti. Samoin L2TP:n kanssa voidaan käyttä IPsec:iä, mutta Layer Two Tunneling Protocol L2TP on itsessään hyvin kevyt kapselointi protkolla, johon ei edes kuulu minkäänlaista salausta.

Mutta täähän nyt on niin tätä, koko VPN touhuun liittyy järjetön määrä disinformaatiota, kunte tässä ketjussa on monta kertaa todettu. Samoin jos VPN:n tarkoituksena on vain vaihtaa esimerkiksi IP osoitetta, tai tunneloida jo salattu liikenne, niin salauksen voi jättää kokonaan pois. -> Suorituskyky paranee paljon, varsinkin on vajaritehoisia laitteita käytössä, joita käytännössä laitteet on, jos laitetta ei ole erityisesti hankittu tehokasta salausta silmälläpitäen.

Ainakin näin Euroopassa voisi todeta, että VPN markkinointi on harhaanjohtavaa. Yksityisyys ei parane, koska operaattorit ei vakoile, VPN firman vakoiluriski on paljon isompi kuin operaattorin. Lisäksi johtuen monista tekijöistä VPN ei kuitenkaan suojaa käyttäjää jos tehdään jotain vakavasti rikollista, joten mikä se hyöty taas olikaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 441
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom