Lisäät VPN käyttämällä ainakin yhden ylimääräisen hypyn lisää yhteyteen ja riippuen täysin käytetyn serverin kapasiteetista, miten nopeasti data kulkee. Vaihtamalla serveriä saattaa löytyä parempi mutta muutkin ihmiset vaihtelee niin saattaa taas jossain vaiheessa mennä tukkoon.Tyhmä kysymys, ja varmasti täällä jo läpikäytykin, en vaan heti löytänyt selkeää rautalanka ohjeistusta.
Kuinka paljon normi VPN:n käyttö pudottaa nopeuksia ja vaikuttaa käytännössä netissä roikkumiseen ?
Tykkään pitää sitä päällä aina, ja käytän Freedomea. Jo useampi vuosi mennyt hyvin.
Mutta nyt olen ollut huomaavinani, että jarruttaa ja paljon. Vaimokin, kun tekee etänä töitä, sanoo että on ruvennut takkuamaan enemmän.
Aamulla aikaisin (vähän muita roikkumassa langoilla) tein nopeustestin: VPN pois päältä, 5G mobiiliyhteys, HuiHai purnukan kautta, liki 300 Mbps. Mihin olen toki hemmetin tyytyväinen. Pistän sitten VPN:n päälle, nopeus putoaa 40-60 hujakoille. Normaaliako moinen pudotus ?
Ja miten paljon tähän vaikuttaa minkä maan/kaupungin valitsen VPN:n lukuisista vaihtoehdoista ?
Kiitos jo etukäteen.
En ymmärrä miksi kotona pitäisi jatkuvasti pitää VPN yhteyttä päällä? Lisää esimerkiksi Captcha tarkistuksia sivustoille, jotkin sivustot saattaa kieltäytyä jopa toimimasta, jotkin sivut saattaa aueta väärällä kielellä (jos käyttää serveriä ulkomailta) ja jatkuvasti saa olla vaihtamassa serveriä jos kapasiteetin kanssa ongelmia jne... Enempi haittaa normaali surffaukseen kuin hyötyä minun mielestäni, mutta jokainen tehköön miten haluaa...