Eipä ole tätä ongelmaa kun ei hanki ziljoonan hertsin ruutua
Koko lapsuus pelattiin Amigalla telkkarilla, jossa 50 hertsin välein päivittyi puoli ruutua, koko ruutu päivittyi 25 hertsin välein.
Eikä valitettu siitä, että ruutu päivittyy liian harvoin.
(sen jälkeen kun 60 FPS on saavutettu) sitä ruudunpäivitysnopeutta paljon oleellisempaa on viive käsi -> peliengine -> ruutu.
Sillä on oikeasti paljon väliä, että tämä viive on pieni. Jos peliengine, näyttö ja näyttisajurit on kuraa niin tämä viive voi olla liian pitkä, ja FPSn ja virkistystaajuden kasvaessa (yhteen ruutuun käytetyn piirrosajan ja näytöllelähetysajan lyhentyessä) myös tämä viive pienenee sen mukana.
Kun ollaan tuolla 60 Hz lukemissa, niin "vika" on siis todellisuudessa yleensä viiveissä, mutta ihmiset syyttää "liian matalaa" FPSää, koska viive tyypillisesti pienenee FPSn kasvaessa.
Viivettä voisi kuitenkin parantaa selvästi vaikka FPS ei kasvaisi, toki jossain vaiheessa esim. yhden framen lähetysaika näyttöliitännän yli laittaa jonkinlaisen minimin viiveelle mikä tietyllä virkistystaajuudella voidaan saavuttaa.
Valitettavasti vaan kun tuijotetaan pelkkiä FPSiä niin tehdään myös pessimointeja, jotka lisäävät FPSää mutta lisäävät myös viivettä, mikä on askel huonompaan suuntaan.