• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joo onhan sillä skaalaimella tiedossa jotain nopeusvektoreitakin, että sinänsä ei ole kyse ihan pelkästä kuvan skaalaamisesta. Se että skaalauksessa käytetään kOnE oPPimiStA, ei tosin muuta yleisesti ottaen mitään. Eihän tota dlss2.0 algoritmia edes opeteta pelikohtaisella datalla enää, niin ei se ihan oikeasti voi luoda yksityiskohtia mitä se ei näe.

Nykyään tyypillisesti käytettävään TAA:n verrattuna DLSS2.0 säilyttää paljon sellaisia yksityiskohtia, mitkä TAA hävittää, vaikka DLSS:llä renderöintiresoluutio puolitettaisiin. Esim. Controlissa 540p DLSS2.0 näyttää päähahmon hiuksista sellaisia hiuskiehkuroita jotka 1080p TAA hävittää kokonaan. Toki suuressa osassa peleistä TAA:n saa pois päältä, mutta sitten meno onkin aikasta rosoista. MSAA on lähestulkoon kuollut ja kovin raskas muutenkin, ja SSAA se vasta raskas onkin.

Toistaiseksi julkaistuissa peleissä DLSS2.0 hoitaa antialiasoinnin paljon paremmin kuin TAA, koska säilyttää paremmin yksityiskohdat, ei suttaa kuvaa mössöksi, ja bonuksena saa roppakaupalla lisää nopeutta. Terävöitysartifakteista huolimatta lopputulos on yleisesti ottaen parempi. Saat toki olla henk. koht. eri mieltä, mutta yleisesti erittäin pätevänä pidetyn tekniikan mollaaminen nurkasta huutelemalla on lähinnä tuulimyllyjä vastaan taistelemista.
 
Nykyään tyypillisesti käytettävään TAA:n verrattuna DLSS2.0 säilyttää paljon sellaisia yksityiskohtia, mitkä TAA hävittää, vaikka DLSS:llä renderöintiresoluutio puolitettaisiin. Esim. Controlissa 540p DLSS2.0 näyttää päähahmon hiuksista sellaisia hiuskiehkuroita jotka 1080p TAA hävittää kokonaan. Toki suuressa osassa peleistä TAA:n saa pois päältä, mutta sitten meno onkin aikasta rosoista. MSAA on lähestulkoon kuollut ja kovin raskas muutenkin, ja SSAA se vasta raskas onkin.

Toistaiseksi julkaistuissa peleissä DLSS2.0 hoitaa antialiasoinnin paljon paremmin kuin TAA, koska säilyttää paremmin yksityiskohdat, ei suttaa kuvaa mössöksi, ja bonuksena saa roppakaupalla lisää nopeutta. Terävöitysartifakteista huolimatta lopputulos on yleisesti ottaen parempi. Saat toki olla henk. koht. eri mieltä, mutta yleisesti erittäin pätevänä pidetyn tekniikan mollaaminen nurkasta huutelemalla on lähinnä tuulimyllyjä vastaan taistelemista.
Eli toisinsanoen TAA on vielä huonompi kuvanlaadultaan kuin DLSS. Sopiihan toi saatava kuva ihan hyvin joihinkin elokuvamaisiin sohvalta pelattaviin elämyspeleihin, joissa esim. tähtääminen tai kauas näkeminen on täysin toissijaisia asioita.
Lähinnä hyviä arvostelujahan DLSS 2.0 on saanut sitä syynänneiltä tekniikkasaiteilta. Ehkäpä eivät sitten ymmärrä kuvankäsittelystä mitään. ¯\_(ツ)_/¯
Juu näin se näyttäisi olevan. Ainakin kaikissa joita olen lukenut on termistö ollut ihan hukassa ja esimerkiksi just natiivia muka tarkemmasta kuvasta annettu pisteitä, vaikka se on ihan määritelmän mukaan joku aberraatio toivotun käyttäytymisen sijaan (täydellisessä skaalauksessa skaalattu kuva ja natiiviresoluution kuva on keskenään identtiset). Natiivikuva on myös usein jollain efektillä paskottu (TAA, FXAA, tmv.).

tldr: long live sub HD gaming. Innolla odotan ensimmäisiä pelejä joissa tota ei saa pois päältä. :spuking:
 
tldr: long live sub HD gaming. Innolla odotan ensimmäisiä pelejä joissa tota ei saa pois päältä.

Saahan sitä skaalata vaikka 2560x1440->4K. Suotta takerrut johonkin sub-HD resoluutioihin. DLSS:n hyöty on siinä, että jos näyttis jaksaa pyörittää vaikka vain 1080p:tä halutulla nopeudella, niin DLSS:llä se 1080p näyttää paljon paremmalta korkeamman tarkkuuden näytöllä, kuin bilineaarisesti skaalattuna. Vertailua ei ole järkevää tehdä esim. 4K natiivin ja 1080p DLSS:n välillä, vaan sellaisen renderöintiresoluution kanssa, joka pyörii vastaavasti kuin 1080p DLSS. Se nyt vain on niin, että mikään olemassaoleva kortti ei pyöritä edes 2560x1440-resoluutiota kaikissa peleissä jatkuvaa 60fps. Ainahan voi vaatia natiivia resoluutiota, mutta sitten FPS on helposti siellä 30-40 hujakoilla.

Jos vaihtoehdot on...

1) 1080p bilineaarisesti skaalattuna 4K näytölle 60fps
2) 4K renderöintireso 4K näytöllä 30fps
3) 1080p DLSS skaalattuna 4K näytölle 60fps

...vaihtoehto 3 voittaa minun mielestäni ylivoimaisesti. Hyvä suorituskyky ja kuvanlaatu jostain 1080p bilineaarisen ja natiivi 4K:n väliltä.

Nuo haukkumasi "efektitkin" ovat nykyään ainoa kustannustehokas tapa antialiasoida yhtään mitään. Joko kuva paskotaan pehmentämällä TAA:lla tai FXAA:lla, sahalaidoilla olemalla käyttämättä mitään antialiasointia, tai rupuisella FPS:llä käyttämällä MSAA/SSAA. Valitse pienin paha.
 
Viimeksi muokattu:
16xx:ssä ei ole tensoreita, eikä sitä denoisingia vieläkään tehdä tensoreilla vissiin yhdessäkään RT-kiihdytetyssä pelissä paitsi tuossa Metrossa NVIDIAn esimerkin mukaan (enpä tiennyt senkään kyllä käyttävän, mutta battlefieldit jne on erikseen mainittu ettei käytetä)
Siinä on erillisiä FP16-yksiköitä mutta INT32 taitaa olla isompi tekijä vrt Pascal.

Ei tehdä Metrossakaan, se on DLSS:ää tuossa kuvassa mitä tensoreilla ajellaan renderöinnin lopuksi.
 
Jos vaihtoehdot on...

1) 1080p bilineaarisesti skaalattuna 4K näytölle 60fps
2) 4K renderöintireso 4K näytöllä 30fps
3) 1080p DLSS skaalattuna 4K näytölle 60fps
tai sit laittaa ultra -> high, ei huomaa juuri eroa kuvanlaadussa ja tuplaa fps:n. Paljon enemmän niitä eroja pitää useissa peleissä ettiä ultra->high kuin mitä TAA/DLSS aiheuttaa.
 
tai sit laittaa ultra -> high, ei huomaa juuri eroa kuvanlaadussa ja tuplaa fps:n. Paljon enemmän niitä eroja pitää useissa peleissä ettiä ultra->high kuin mitä TAA/DLSS aiheuttaa.

Ei valitettavasti riitä monessa pelissä vaikka laittaa suoraan mediumille. Sen lisäksi joutuu laskemaan resoluutiota. Puhumattakaan, että tuo on varsin subjektiivista, mitä graffa-asetuksia joku huomaa tai ei huomaa. Ihan niinkuin skaalauskin.
 
Joo onhan sillä skaalaimella tiedossa jotain nopeusvektoreitakin, että sinänsä ei ole kyse ihan pelkästä kuvan skaalaamisesta. Se että skaalauksessa käytetään kOnE oPPimiStA, ei tosin muuta yleisesti ottaen mitään. Eihän tota dlss2.0 algoritmia edes opeteta pelikohtaisella datalla enää, niin ei se ihan oikeasti voi luoda yksityiskohtia mitä se ei näe.

Peräkkäisten ruutujen hyödyntäminen voi sinänsä olla iso ero pelkkään skaalaukseen verrattuna. Videokuvistahan superresoluutioalgoritmeilla on pystytty rekonstruoimaan kuvia, joissa on enemmän yksityiskohtia kuin mihin kameran pikselimäärän odottaisi riittävän, katso esim. Super-Resolution - Russell C. Hardie. Tietokonegrafiikassa on toki eroja videokuvaan nähden (esim. pikselien kirkkausarvot perustuvat pistenäytteisiin, kamerakuvassa pikemminkin keskiarvoihin alueen yli) eikä NVIDIAn DLSS 2.0 -tekniikasta ole muistaakseni kovin tarkkaa tietoa jaettu. Ei siis oikein voi tietää, mihin DLSS 2.0 oikeasti pystyy. Periaatteellista estettä en kuitenkaan näe sille, että jokin menetelmä pystyisi tuottamaan lähtöresoluutiota tarkempia kuvia yhdistämällä peräkkäisten ruutujen informaatiota. Tietyissä tilanteissa se olisi jopa helppoa, esimerkiksi jos kuvassa mikään ei liiku mutta pikselien näytteenottopaikkoja vaihdetaan hieman kuvasta toiseen (siis koko kuvaa siirretään alle yhden pikselin verran).
 
Tietyissä tilanteissa se olisi jopa helppoa, esimerkiksi jos kuvassa mikään ei liiku mutta pikselien näytteenottopaikkoja vaihdetaan hieman kuvasta toiseen (siis koko kuvaa siirretään alle yhden pikselin verran).
Tuo johtaa siihen että kuva joko jatkuvasti elää tai liikkeen loputtua kestää hetki ennen kuin kuva stabiloituu (jälkimmäisiä artefakteja esiintyy melko paljon rtx+dlss peleissä ja on hankala sanoa että mikä osa niistä johtuu tosta dlss toteutuksesta).

Videota käytettäessä stabiloitumisongelmaa ei samalla tavalla ole, sillä materiaalia voidaan kelata kumpaankin suuntaan jokaista ruutua laskettaessa. Toki pelejäkin voitaisiin bufferoida lisää, mutta input lagista tulisi melko kauhea. Esim. samsungin telkkareista löytyvä ML pohjainen skaalain käyttää käsittääkseni kahta ruutua kumpaankin suuntaan varsin hyvillä tuloksilla.

Noi superresoluutio ja temporal NR hommat on tekniseltä perustaltaan melko tuttuja koulun puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Mites ratukan uusimmat ajurit, onko vikalista lyhentyny radikaalisti vai sulaaks hiirestä edelleen rulla:whistling:
 
Mites ratukan uusimmat ajurit, onko vikalista lyhentyny radikaalisti vai sulaaks hiirestä edelleen rulla:whistling:
Julkaisutiedotteiden listat eivät ole kummallakaan valmistajalla millään tasolla kattavia, niistä myös katoilee tiedettyjä bugeja ilman mitään ilmoituksia että olisi korjattu, ajureissa on muutoksia mitä ei listata ja niin edelleen, puhumattakaan bugeista mitä ei ole listattu, oli ne sitten yllätyksiä tai muusta syystä jätetty listaamatta.
AMD:n tuoreimmassa näyttäisi olevan 10 listattua bugia, yksi enemmän kuin NVIDIAn tuoreimmissa.
 
Julkaisutiedotteiden listat eivät ole kummallakaan valmistajalla millään tasolla kattavia, niistä myös katoilee tiedettyjä bugeja ilman mitään ilmoituksia että olisi korjattu, ajureissa on muutoksia mitä ei listata ja niin edelleen, puhumattakaan bugeista mitä ei ole listattu, oli ne sitten yllätyksiä tai muusta syystä jätetty listaamatta.
AMD:n tuoreimmassa näyttäisi olevan 10 listattua bugia, yksi enemmän kuin NVIDIAn tuoreimmissa.
Mustaa ruutua ja kaatumisia, ongelma ei ole olemassa ja silleen:thumbsup:
 
Tuo johtaa siihen että kuva joko jatkuvasti elää tai liikkeen loputtua kestää hetki ennen kuin kuva stabiloituu (jälkimmäisiä artefakteja esiintyy melko paljon rtx+dlss peleissä ja on hankala sanoa että mikä osa niistä johtuu tosta dlss toteutuksesta).

Videota käytettäessä stabiloitumisongelmaa ei samalla tavalla ole, sillä materiaalia voidaan kelata kumpaankin suuntaan jokaista ruutua laskettaessa. Toki pelejäkin voitaisiin bufferoida lisää, mutta input lagista tulisi melko kauhea. Esim. samsungin telkkareista löytyvä ML pohjainen skaalain käyttää käsittääkseni kahta ruutua kumpaankin suuntaan varsin hyvillä tuloksilla.

Noi superresoluutio ja temporal NR hommat on tekniseltä perustaltaan melko tuttuja koulun puolesta.

Tätä itsekkin mietin että jos aletaan bufferoimalla arpomaan niitä pikseleitä siihen kuvaan niin siitähän tulee imput lagi hittiä heti lisää josta kaikin keinoin jokainen yrittää päästä eroon. Että mikä järki siinä nyt sitten on tarkoituksella lisätä input lägiä.

Mites ratukan uusimmat ajurit, onko vikalista lyhentyny radikaalisti vai sulaaks hiirestä edelleen rulla:whistling:

Lähdettä tälle että AMD:n ajurit sulattaa hiiren rullan. On sellainen väite että ei ole vielä missään tullut vastaan.
 
Tätä itsekkin mietin että jos aletaan bufferoimalla arpomaan niitä pikseleitä siihen kuvaan niin siitähän tulee imput lagi hittiä heti lisää josta kaikin keinoin jokainen yrittää päästä eroon. Että mikä järki siinä nyt sitten on tarkoituksella lisätä input lägiä.
Jep, ja juuri tästä syystä näissä toteutuksissa voidaan käyttää vain menneitä ruutuja, joka johtaa auttamatta erilaisiin temporaalisiin aberraatioihin TAA:n tavoin. Puhdas yhden ruudun skaalain olisi tästä näkökulmasta katsoen parempi vaihtoehto. DLSS2.0:n laadun saavuttamiseksi neuroverkolle pitäisi varmaan syöttää mukaan z-buffer tai jotain muuta jotta saataisiin vähintään yhtä datarikas lähtökohta.
 
Ja jotkut eivät ymmärrä kuinka he pärjäsivät oikein hyvin vähemmälläkin ja ostavat sitä parasta hinnasta välittämättä ymmärtämättä mitään, kun päässä on pakkomielle että pitää olla parasta. Enkä puhu välttämättä sinusta.

Tämä on ihan totta. On olemassa ns. hifistelijöiden kategoria, jotka tehojen vuoksi ovat valmiita maksamaan aivan tolkuttomia summia pienestäkin ''parannuksesta''. Ja usein palaa satoja euroja parannuksiin, joita tuskin kaikessa käytössä edes huomaisi, jos olisi ns. sokkotestejä. No jokainen tyylillään, ei siinä mitään.

NVIDIA takoo tulosta brändillä. Liian moni ostaa sen NVIDIAn GPU:n sen brändin takia, kuvittelee että kun NVIDIAn näytönohjain on koneessa pelit toimii hyvin ja ongelmitta vaikka samaan rahaan saa tehokkaampaa ja ihan yhtä vähän ongelmia.(puhun nyt 1050ti vs rx 570/580, jotka ovat ymmärtääkseni toiminut ilman ongelmia jo pitkään.

Naulan kantaan. Moni uskottelee täällä tasaisin väliajoin, että Nvidian markkinajohto perustuisi puhtaasti parempiin kortteihin, jokaisessa hintaluokassa, mutta tämä on valhe. Brändin vaikutus on todella suuri. Nvidiaa pidetään ''pelaajien valintana'', kiitos heidän hienon brändäyksensä. Mielummin ostetaan brändin (ja kokemusten) vuoksi joku 1080p -pelaamiseen vähän tuhnu 1050ti, vaikka about samalla hinnalla sai RX570 joka oli pitkään kiistaton 1080p 60fps kuningas perf/pricen osalta.

Mieti jotain lapsiperhettä. Minä antaisin lapsille jonkin yhteisen lomamatkan ja vähän vähemmän tehokkaan tietokoneen mielummin kuin markkinoiden tehokkaimman tietokoneen. Ja tähän löytyy tukea myös kasvatuksen ammattilaisilta.

Varsinkaan nuoremmat ei ymmärrä tällaisia pointteja tippaakaan, koska nuoremmat on usein aika naiiveja ja näissä asioissa itsekkäitä (yleisellä tasolla, en kohdista kehenkään). Puhumattakaan erilaisista elämäntilanteista. On olemassa tietynlainen perf/price ''sweetspot'', ja se on todella kaukana jostain rtx2080:estä.
 
Mites ratukan uusimmat ajurit, onko vikalista lyhentyny radikaalisti vai sulaaks hiirestä edelleen rulla:whistling:
Niin, no miten tätä sitten pitäisi tulkita

Fixed Issues
-Radeon RX 5700 series graphics product system configurations may intermittently experience a display loss or black screen while gaming or on desktop with a limited number of displays.
Known Issues
-Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

Aika bipolääristä touhua :lol:
 
Aika bipolääristä touhua :lol:

Tarinahan ei kerro paljonko toi "extented" oikein on. Se voi olla hyvinkin pitkä putki, esim. ittellä aikoinaan kun oli kova kiima yhdessä FPS pelissä niin statistiikan mukaan tuli sitä peliä jauhettua kuukauden aikana yli 10h joka päivä mikä ei käsittääkseni ole mitenkään yleistä.
 
Korjaustouhut jatkuu AMD:llä vielä vaikka taitaa hyvin harvassa olla mustat ruudut, vaan tuo uusi Nvidian RTX-voice -tekniikka on tämän hetken uutinen. Todella näpsä ominaisuus monenlaiseen käyttöön, ei voi muuta kuin kehua, mutta sitä en ymmärrä miksi ei suoraan tuotu tukea muillekin Nvidian näytönohjaimille. Tekniikka ei vissiin tarvitse RTX-rautaa mihinkään vaikka @Sampsa niin sanookin, varmaan Nvidian promojen mukaisesti. Ilmaisista ominaisuuksista ei voi valittaa, mutta kerran kun CUDA-ytimillä tuo pyörii, niin toivoisi kaikki asiakkaat saavan ominaisuuden ilman kikkailuja (katso videon kuvaus), etenkin 1600-sarjan omistajat. Koittaako Nvidia vain vakuutella että on ne Tensor-ytimet tosi tarpeellisia ja hyödyllisiä vaikka totuus on päin vastainen?

 
Viimeksi muokattu:
Korjaustouhut jatkuu AMD:llä vielä vaikka taitaa hyvin harvassa olla mustat ruudut, vaan tuo uusi Nvidian RTX-voice -tekniikka on tämän hetken uutinen. Todella näpsä ominaisuus monenlaiseen käyttöön, ei voi muuta kuin kehua, mutta sitä en ymmärrä miksi ei suoraan tuotu tukea muillekin Nvidian näytönohjaimille. Tekniikka ei vissiin tarvitse RTX-rautaa mihinkään vaikka @Sampsa niin sanookin, varmaan Nvidian promojen mukaisesti. Ilmaisista ominaisuuksista ei voi valittaa, mutta kerran kun CUDA-ytimillä tuo pyörii, niin toivoisi kaikki asiakkaat saavan ominaisuuden ilman kikkailuja (katso videon kuvaus), etenkin 1600-sarjan omistajat. Koittaako Nvidia vain vakuutella että on ne Tensor-ytimet tosi tarpeellisia ja hyödyllisiä vaikka totuus on päin vastainen?



Varmaan tuossa on pari syytä. Ensimmäinen on perinteinen nvidia, eli rajoitettua vendor lockkia, koska voidaan, eli vain omille ja uusimmille tuotteille. Toinen on perffi, ainakin techpowerupin testissä tuo tiputti fps:siä selvästi, joten jos se oikeasti käyttää tensoreita, niin cuda fallback olisi vielä kovempi isku ei RTX korteilla.

"Looking at the Unigine Heaven Extreme benchmark, there's an 8.2% performance drop when background noise filtering is applied to the microphone, rising up to 17.4% after applying it to the output as well. Similarly, in the Valley Extreme HD benchmark, performance dropped by 8.5% and 16.5% respectively. The Superposition 4K Optimized benchmark, the most demanding of the bunch, took the biggest hit: performance dropped by 9.9% with RTX Voice applied to the microphone and 19.2% with the technology applied to both the input and output. "

Mikkisoftahallahan on tulossa AI antinoise teamssin, google tekee käsittääkseni myös omaa. Saa nähdä jääkö nuo vain kommunikaatiosoftien ominaisuuksiksi, vai tuleeko lopulta käyttiksen vakiofeature.
 
RTX Voice on todella kova ja kiva ominaisuus, mutta nVidialta on tulossa paljon muutakin. Ne on demonnu jo joitain kertoja messuilla greenscreen ilman greenscreeniä ominaisuutta videokuvalle, ja se on noissa messudemoissa ja muissa toiminut todella hyvin. Sitten on vielä joku filtteriprojekti, jossa videota muokataan lennossa yms. nVidia käynnisti ton riimeriprojektin n. vuosi sitten käsittääkseni, rtx voice on toinen ton projektin julki tullut tuotos (ensimmäinen oli Turing-Nvenc parannukset) joten tätä hyvää lienee luvassa vuoden kuluessa lisää.

nVidia tekee riimeriyhteisölle huikeita juttuja, siinä missä AMD ei saa edes enkooderiaan toimivaksi. Nvidialla esim OBS:n kimpussa kymmenien insinöörien tiimi, AMD:llä ei edes yhteyshenkilöä tai community edustusta :facepalm:

Näin etätyöaikaan noi nVidian panostukset sopii hyvin myös kaikille etätyön tekijöille. Veikkaan että nvidialla katsellaan mielissään kehityssuunta, näyttää heidän panostukset olleen oikean suuntaisia näiden oheishärvien kanssa.

Nvidialla aika hyvin hallussa siis näyttisten lisäarvobusiness, AMD näyttää siltä että ei kiinnosta lainkaan.
 
Varmaan tuossa on pari syytä. Ensimmäinen on perinteinen nvidia, eli rajoitettua vendor lockkia, koska voidaan, eli vain omille ja uusimmille tuotteille. Toinen on perffi, ainakin techpowerupin testissä tuo tiputti fps:siä selvästi, joten jos se oikeasti käyttää tensoreita, niin cuda fallback olisi vielä kovempi isku ei RTX korteilla.

"Looking at the Unigine Heaven Extreme benchmark, there's an 8.2% performance drop when background noise filtering is applied to the microphone, rising up to 17.4% after applying it to the output as well. Similarly, in the Valley Extreme HD benchmark, performance dropped by 8.5% and 16.5% respectively. The Superposition 4K Optimized benchmark, the most demanding of the bunch, took the biggest hit: performance dropped by 9.9% with RTX Voice applied to the microphone and 19.2% with the technology applied to both the input and output. "

Mikkisoftahallahan on tulossa AI antinoise teamssin, google tekee käsittääkseni myös omaa. Saa nähdä jääkö nuo vain kommunikaatiosoftien ominaisuuksiksi, vai tuleeko lopulta käyttiksen vakiofeature.

Vähän tuollaista uumoilin että ovat koodanneet toimimaan muutenkin kuin Tensoreilla, mutta harkinneet jättävän pois muilta korteilta vaihtelevan tehohävikin takia. 10 % on tosiaan ikävä menetys ja jo pelkästään 5 % aika nihkeä tällaisen äänihomman takia. Vaikuttaa siltä että on pätevä ominaisuus RTX-korteilla ja muutoin kannattaa toteuttaa prosessorilla. Toivotaan siis että joku tekee yhtä hyvän tai paremman version tästä suorittimella ajettavaksi kuten Microsoft. Silti hyvä muistaa ettei edes 20 % suorituskyvystä pakolti haittaa keposissa peleissä kuten CS:GO tai Rocket League, eli on hyödyllinen myös muillakin korteilla.

@Kapteeni_kuolio Kyse voi olla myös resursseista että sinänsä myös AMD:tä kiinnostaisi tällaisten ominaisuuksien kehittely, mutta striimajia on vain pikkuruinen prosentti pelaajista kun suurinosa vain pelaa tai katselee striimejä, joten striimaajien kosiskelu ei pakolti tuo juuri lisämyyntiä, mutta arvostan varsinkin jos saavat tuon virtuaalisen viherkankaan toimimaan, sillä se avaisi ihmisille joilla on pienempi budjetti mahdollisuuden luoda veikeitä videoita ilman oikeaa kangasta. Tuon jo näkisin merkittäväksi lisämyynnin välineeksi.
 
Vähän tuollaista uumoilin että ovat koodanneet toimimaan muutenkin kuin Tensoreilla, mutta harkinneet jättävän pois muilta korteilta vaihtelevan tehohävikin takia. 10 % on tosiaan ikävä menetys ja jo pelkästään 5 % aika nihkeä tällaisen äänihomman takia. Vaikuttaa siltä että on pätevä ominaisuus RTX-korteilla ja muutoin kannattaa toteuttaa prosessorilla. Toivotaan siis että joku tekee yhtä hyvän tai paremman version tästä suorittimella ajettavaksi kuten Microsoft. Silti hyvä muistaa ettei edes 20 % suorituskyvystä pakolti haittaa keposissa peleissä kuten CS:GO tai Rocket League, eli on hyödyllinen myös muillakin korteilla.

@Kapteeni_kuolio Kyse voi olla myös resursseista että sinänsä myös AMD:tä kiinnostaisi tällaisten ominaisuuksien kehittely, mutta striimajia on vain pikkuruinen prosentti pelaajista kun suurinosa vain pelaa tai katselee striimejä, joten striimaajien kosiskelu ei pakolti tuo juuri lisämyyntiä, mutta arvostan varsinkin jos saavat tuon virtuaalisen viherkankaan toimimaan, sillä se avaisi ihmisille joilla on pienempi budjetti mahdollisuuden luoda veikeitä videoita ilman oikeaa kangasta. Tuon jo näkisin merkittäväksi lisämyynnin välineeksi.
Striimaajilla on aika iso seuraajakunta ja jos käytännössä jokainen striimaaja käyttää NVIDIAn kortteja, niin näkyy se todennäköisesti myös seuraajien valinnoissa. Todennäköisesti kohtuullisen tehokasta mainosta ja tuohon päälle vielä yrityspuolen sovellukset.
 
Striimaajilla on aika iso seuraajakunta ja jos käytännössä jokainen striimaaja käyttää NVIDIAn kortteja, niin näkyy se todennäköisesti myös seuraajien valinnoissa. Todennäköisesti kohtuullisen tehokasta mainosta ja tuohon päälle vielä yrityspuolen sovellukset.

Otit mukaan nyt markkinanäkökannan, eli mikä on eduksi Nvidialle, mutta tässä keskusteltiin mikä on eduksi asiakkaalle, kuten hyvin @Kapteeni_kuolio antoi esimerkin että Koronan aikana etähommelit onnistuu paremmin RTX-Voicella. Mietinkin mielessäni että siihenhän striimaajien kosiskelulla osin pyritään että saadaan näkyvyyttä ja mainosta jo suoralla sponssaamisellakin. Tämähän on todella hienoa meidän palstalaisten ja kaikkien kannalta. Jee, Nvidia!
 
Viimeksi muokattu:
Kyse voi olla myös resursseista että sinänsä myös AMD:tä kiinnostaisi tällaisten ominaisuuksien kehittely, mutta striimajia on vain pikkuruinen prosentti pelaajista kun suurinosa vain pelaa tai katselee striimejä, joten striimaajien kosiskelu ei pakolti tuo juuri lisämyyntiä
RTX Voicehan ei mitenkään rajoitu striimereihin. Tuota voi käyttää esim. voice sovelluksissa pelejä pelatessa kavereiden kanssa.

Itseasiassa striimereillähän on usein muutenkin kunnollisempaa mikkiä ja harkitummat olosuhteet taustamelun ym. suhteen, siinä missä peruspelaajilla useammin joku suhiseva headsetmikki ja näppisäänet tulee lujaa läpi.

edit: jaa tuosta puhuit jo omassa viestissäsi ylempänäkin.. hups tarvii tämä aamukahvi juoda loppuun niin toimii silmät. :coffee:
 
Mun täytyy nyt sanoa että en oo ihan viimeisen kuukauden-parin ajalta kovin hyvin perillä mitä tolle nvidian "RTX Broadcast Engine" projektille kuuluu koska mulla on ollut ihan täysi työ ns. "tosielämän haasteissa" joita korona kriisi lappaa tulemaan ovista ja ikkunoista, mutta postaan nyt tuolta viime syssyltä 'announcement' trailerissa annettua tyypitystä siitä mitä sieltä vois olla noiden vihertaustojen-ilman-vihertaustaa sekä filttereiden kanssa tulossa. Käsittääkseni RTX Voice on osa samaa projektia, mutta voin olla sen osalta myös väärässä.

Tässä siis joku random uutispläjäys joka oli tubehaussa ykkösenä.



Jos nVidia tekee noi niin että tuki eri videokommunikointisoftissa on laajaa jo lähtöruudussa, niin kyse voi olla merkittävästä lisäarvosta vaikkapa sitten etätöitä tekevälle.
 
Naulan kantaan. Moni uskottelee täällä tasaisin väliajoin, että Nvidian markkinajohto perustuisi puhtaasti parempiin kortteihin, jokaisessa hintaluokassa, mutta tämä on valhe. Brändin vaikutus on todella suuri. Nvidiaa pidetään ''pelaajien valintana'', kiitos heidän hienon brändäyksensä. Mielummin ostetaan brändin (ja kokemusten) vuoksi joku 1080p -pelaamiseen vähän tuhnu 1050ti, vaikka about samalla hinnalla sai RX570 joka oli pitkään kiistaton 1080p 60fps kuningas perf/pricen osalta.
Brändi luodaan markkinoinnin lisäksi myös toimivilla tuotteilla. Ei tehnyt todellakaan hyvää AMD:n brändille tuommoinen puolen vuoden rikkinäiset ajurit ”parhaissa tuotteissa”. Jos nytkin pitäisi suositella jollekin tekniikasta sen enempää tietämättömälle näykkäriä, niin se olisi ehdottomasti NVIDIA. 1/5 mahdollisuus rikkinäisistä ajureista on aivan naurettava, kun puhutaan satojen eurojen tuotteista.
 
1/5 mahdollisuus rikkinäisistä ajureista on aivan naurettava, kun puhutaan satojen eurojen tuotteista.
eli jos nyt ostan vaikka 5700 kortin, niin 20% todennäköisyydellä se ei toimi käytössäni? Erittäin vaikea uskoa moista todeksi.

Perustuuko tämä johonkin puolueettomaan tutkimukseen, jossa oltaisiin ihan jopa testattu niitä näytönohjaimia, vai edelleen siihen kuukausia vanhaan dataltaan epämääräiseen nettikyselyyn ja kyse on oikeasti siitä että nvidiallakin näyttiksilläkin on 20% käyttäjistä ollut ongelmissa tuotteidensa kanssa?
 
eli jos nyt ostan vaikka 5700 kortin, niin 20% todennäköisyydellä se ei toimi käytössäni? Erittäin vaikea uskoa moista todeksi.

Perustuuko tämä johonkin puolueettomaan tutkimukseen, jossa oltaisiin ihan jopa testattu niitä näytönohjaimia, vai edelleen siihen kuukausia vanhaan dataltaan epämääräiseen nettikyselyyn ja kyse on oikeasti siitä että nvidiallakin näyttiksilläkin on 20% käyttäjistä ollut ongelmissa tuotteidensa kanssa?
Tuollaista tietoa ei kyllä ole mistään luotettavasta lähteestä tullut. Sitten toisekseen on melko omituista etteivät tietokoneisiin, konponentteihin yms. erikoistuneet Youtubettajat ole törmänneet näihin ongelmiin... Hyvin pystyvät ajelemaan +30 pelin testejä ilman ainuttakaan ongelmaa. Hardware Unboxed (muistaakseni?) hetki sitten vastaili videollaan yleisimpiin kommentteihin ja siellä oli näistä AMD:n "viallisista" ajureista juttua, mutta ei hän itse tiennyt henk.kohtaisesti ketään kolleegaakaan jolla mitään ongelmia olisi ollut...
 
Jonkinlainen vahvistusharha tuo ajureista valittaminen taitaa olla. Fanipojilla on ennakkokäsitys että AMD:n ajurit on paskaa, ja sitten kun muutama epäonninen ulisee isoon äänen monessa eri paikassa, niin saadaan vahvistus sille omalle käsitykselle, ja sitten itsekin ulistaan toisen käden tiedon perusteella vähän lisää, ja vahvistetaan muidenkin ennakkoluuloja. Ne alkuperäisten epäonnisten ongelmat voivat kaiken lisäksi olla käyttäjäperäisiä ongelmia. Itse en tiedä yhtään AMD-käyttäjää jolla olisi ongelmia koneensa kanssa. Eli omasta puolestani väitän että tuo 20% rikkinäisyys on ihan täyttä paskaa.
 
Tuollaista tietoa ei kyllä ole mistään luotettavasta lähteestä tullut. Sitten toisekseen on melko omituista etteivät tietokoneisiin, konponentteihin yms. erikoistuneet Youtubettajat ole törmänneet näihin ongelmiin... Hyvin pystyvät ajelemaan +30 pelin testejä ilman ainuttakaan ongelmaa. Hardware Unboxed (muistaakseni?) hetki sitten vastaili videollaan yleisimpiin kommentteihin ja siellä oli näistä AMD:n "viallisista" ajureista juttua, mutta ei hän itse tiennyt henk.kohtaisesti ketään kolleegaakaan jolla mitään ongelmia olisi ollut...

Niin no, siellä ajetaan yleensä testejä puhtaalla windowsilla ja uusimmalla raudalla niin ei se nyt ole kovin ihmeellistä ettei se ihan vastaa keskivertokuluttajaa, lisäksi se 20% tietysti tarkoittaa sitä että suurehkolla todennäköisyydellä ei ole pahoja ongelmia. Vähän sama kuin että ei luota Steamin tilastoihin koska itselle ei ole kyselyä tullut :asif:
 
Niin no, siellä ajetaan yleensä testejä puhtaalla windowsilla ja uusimmalla raudalla niin ei se nyt ole kovin ihmeellistä ettei se ihan vastaa keskivertokuluttajaa, lisäksi se 20% tietysti tarkoittaa sitä että suurehkolla todennäköisyydellä ei ole pahoja ongelmia. Vähän sama kuin että ei luota Steamin tilastoihin koska itselle ei ole kyselyä tullut :asif:

Oli siinä alkuperäisessä kohuartikellissakin:

"It’s worth noting that Tim hasn’t used a 5700 series graphics card as a daily driver, so his experience is more limited to testing on a clean system. Though he's been running extensive game tests spanning several hours that cover pretty much every quality setting in games, and not a single hiccup in all that testing.

As for me, I’ve been using the Radeon 5700 XT in my main rig for about 4 months now and in that time I’ve only had a single system lockup which forced a hard reboot and I don't even know if it was related to the graphics card. For the first few months I coupled the Radeon with a Core i9-9900K, and then recently moved to Threadripper with the 3960X and a fresh install of Windows 10, no issues as yet."

"Since we bought about half a dozen 5700 XT cards for testing, we’ve also fitted out my family's gaming systems with 5700 XTs, and after a few months of operation, neither have suffered any glaring issues. "

Tuo oli siis aikana _ennen_ niitä korjausajureita, jolloin kyselyjen mukaan noin _puolet_ korteista olisi ollut paskana, tilastollisesti olisi pitänyt osua. Plus jatkojuttu, joka oli vain videomuodossa oli kyselyt muiden saittien kolleegoilta, eikä nekään olleet törmänneet ongelmaan. Ongelmaa taatusti on ollut, ehkä on yhäkin, mutta jotenkin se tuntuu olevan sama kuin nvidian omat tukifoorumit, ongelmista saa jatkuvasti lukea, mutta ei tunnu osuvan tuttavapiireihin, vaan se on aina joku jossain netissä.
 
Jonkinlainen vahvistusharha tuo ajureista valittaminen taitaa olla. Fanipojilla on ennakkokäsitys että AMD:n ajurit on paskaa, ja sitten kun muutama epäonninen ulisee isoon äänen monessa eri paikassa, niin saadaan vahvistus sille omalle käsitykselle, ja sitten itsekin ulistaan toisen käden tiedon perusteella vähän lisää, ja vahvistetaan muidenkin ennakkoluuloja. Ne alkuperäisten epäonnisten ongelmat voivat kaiken lisäksi olla käyttäjäperäisiä ongelmia. Itse en tiedä yhtään AMD-käyttäjää jolla olisi ongelmia koneensa kanssa. Eli omasta puolestani väitän että tuo 20% rikkinäisyys on ihan täyttä paskaa.
Käympä taas muistuttamassa että minä ja veljeni ostettiin kumpikin 5700xt eri merkkiset ja erilaisiin koneisiin ja kummallakin yhtä painajaista se homma niiden kanssa. Veljellä taitaa nyt vasta pysyä kaikki tarvittavat pelit jotenkin pystyssä satunaisilla black screeneillä ja ite myin paskeen ja ostin 2070 tilalle ja nyt 0 ongelmaa. En usko että tiedät siten yhtään amd-käyttäjää.
 
Niin no, siellä ajetaan yleensä testejä puhtaalla windowsilla ja uusimmalla raudalla niin ei se nyt ole kovin ihmeellistä ettei se ihan vastaa keskivertokuluttajaa, lisäksi se 20% tietysti tarkoittaa sitä että suurehkolla todennäköisyydellä ei ole pahoja ongelmia. Vähän sama kuin että ei luota Steamin tilastoihin koska itselle ei ole kyselyä tullut :asif:
Ymmärrät varmaan että jos puhtaalla Windowsilla toimii, niin silloinhan se toimimattomuus on käyttäjästä riippuvainen. Windowsia ei tarvitse omalla toiminnallaan sabotoida ja/tai asentaa kaikkea turhaketta.

En ole myöskään kuullut mitään vanhempaan rautaan liittyvistä ongelmista.
 
Ymmärrät varmaan että jos puhtaalla Windowsilla toimii, niin silloinhan se toimimattomuus on käyttäjästä riippuvainen. Windowsia ei tarvitse omalla toiminnallaan sabotoida ja/tai asentaa kaikkea turhaketta.

Kyllä näytönohjaimen pitää toimia vaikkapa äänikortin ohjauspaneelin tai MSI Afterburnerin kanssa, jos muiden valmistajien kortitkin toimii. Mitä jos kortin kaataa vaikka Steamin käynnissäolo? Onko vika silti käyttäjän, että meni "turhakkeen" asentamaan?
 
Kyllä näytönohjaimen pitää toimia vaikkapa äänikortin ohjauspaneelin tai MSI Afterburnerin kanssa, jos muiden valmistajien kortitkin toimii. Mitä jos kortin kaataa vaikka Steamin käynnissäolo? Onko vika silti käyttäjän, että meni "turhakkeen" asentamaan?

Minkä takia näytönohjaimen tulisi toimia jonkun tietyn 3rd-party ylikellotussoftan kanssa? Mielestäni sen täytyy ensisijaisesti kyllä pelata tietokoneessa, jossa on puhdas Windowsin asennus ja ne käytettävät hyöty/pelisoftat. Periaatteessa sen näytönohjaimen ei tarvitsisi toimia aukottomasti edes valmistajan oman ylikellotussoftan kanssa, sillä yleensä valmistajan tulee taata toimivuus vain sen speksien rajoissa. Loppu on käyttäjälle plussaa, ei valmistajan velvollisuus.
 
Minkä takia näytönohjaimen tulisi toimia jonkun tietyn 3rd-party ylikellotussoftan kanssa? Mielestäni sen täytyy ensisijaisesti kyllä pelata tietokoneessa, jossa on puhdas Windowsin asennus ja ne käytettävät hyöty/pelisoftat. Periaatteessa sen näytönohjaimen ei tarvitsisi toimia aukottomasti edes valmistajan oman ylikellotussoftan kanssa, sillä yleensä valmistajan tulee taata toimivuus vain sen speksien rajoissa. Loppu on käyttäjälle plussaa, ei valmistajan velvollisuus.

Voihan sen noinkin ajatella, mutta miksen kuluttajana ostaisi mieluumin korttia, joka vain toimii kaiken kanssa mitä haluan käyttää? Valitsen mieluumin itse koneellani olevat softat, kuin annan näyttiksen määrätä mitä saa tai ei saa käyttää.
 
Eli kymmenen eri monitorointisoftaa, parit 3rd party AV,:t CCleaner, Driver booster, game booster ja mitä näitä vielä onkaan. Parit "fps tweakit" vielä OS:ssään niin hyvä tulee. Ainiin ja rekisteriä pitää puukottaa parilla eri työkalulla, jottei Windows vakoile.
 
Eli kymmenen eri monitorointisoftaa, parit 3rd party AV,:t CCleaner, Driver booster, game booster ja mitä näitä vielä onkaan. Parit "fps tweakit" vielä OS:ssään niin hyvä tulee. Ainiin ja rekisteriä pitää puukottaa parilla eri työkalulla, jottei Windows vakoile.

Hienosti liioiteltu. Mutta juu, jos kilpailija näillä toimii, niin kilpailijan etu.
 
Kyllä näytönohjaimen pitää toimia vaikkapa äänikortin ohjauspaneelin tai MSI Afterburnerin kanssa, jos muiden valmistajien kortitkin toimii.
Ja se on AMD:n vika jos MSI:n softa ei ole yhteensopiva? Anna mun kaikki kestää. Ei varmaan oo yhteensopiva intelin tuning utilityn tai geforce experiencenkään kanssa. Vastaavasti niitä nvidian kortteja ei voi kellottaa wattmanilla ja vika on täysin selvästi vain ja ainoastaan nvidian tuotteissa, kyseinen softa nimittäin toimii kilpailijan tuotteiden kanssa! :sholiday:
 
Niin, no miten tätä sitten pitäisi tulkita

Fixed Issues
-Radeon RX 5700 series graphics product system configurations may intermittently experience a display loss or black screen while gaming or on desktop with a limited number of displays.
Known Issues
-Some users may still experience black screen or system hang issues during extended periods of gameplay. AMD will continue to monitor and investigate reports of these issues closely.

Aika bipolääristä touhua :lol:
Ei noissa ole mitään ristiriitaista keskenään. Korjatussa kone ei kaadu siihen signaalin katoamiseen tai mustaan ruutuun, se mitä seurataan on ne jäljellä olevat tapaukset missä kone kaatuu mustaan ruutuun. Kaksi täysin erillistä asiaa, joista on tässäkin ketjussa ollut kummastakin aiemmin puhe.
(ps. se ensimmäinen korjaantui aiemmin tapauksesta riippuen alt+tabilla tai pahimmillaan käyttämällä näyttökaapelia irti)

Hieno teko Nvidialta näinä erikoisina aikoina:

Nvidia Announces Company-Wide Raises, Promises No Layoffs During Pandemic - ExtremeTech

Mutta missä on @Kaotik tästä uutinen?
Käy pistämässä lyhyisiin jos se on mielestäsi kiinnostava uutinen ja toki palautealueelle voi pistää maininnan jos tuon tyyppistä uutisointia tänne toivotaan, tähän asti meillä ei oo hirvittävästi ollut tapana henkilöstöasioita uutisoida kuin ns "isojen nimien" osalta
 
Ymmärrät varmaan että jos puhtaalla Windowsilla toimii, niin silloinhan se toimimattomuus on käyttäjästä riippuvainen. Windowsia ei tarvitse omalla toiminnallaan sabotoida ja/tai asentaa kaikkea turhaketta.

En ole myöskään kuullut mitään vanhempaan rautaan liittyvistä ongelmista.
Tämähän on aivan täyttä sontaa. Vehkeiden ja softien pitää toimia toisien vehkeiden ja softien kanssa täysin. Ja ne toimiikin. Jopa amd:kin välillä. Olen lopettanut koneen turhan siivoamisen joskus windows 7:n tullessa. Aivan täysin turhaa hommaa. Kone jaksaa kyllä pyöritellä kaiken "turhan paskankin". Se on tasan AMD:n vika jos nvidiat ja vaikka polarikset (oma entinen rx480) toimii vittuilematta kaikella paskalla, mutta vegat ja navit vaatii jonkun voodoolla höystetyn windowssin.
 
Mä oon kovasti yrittänyt kellottaa omaa gtx1080 korttiani tällä: MorePowerTool - Navi and Radeon VII Tweaking and Overclocking Software | Download (Update 1.1.1) | igor'sLAB
Vissiin nvidian vehkeessä sitten vika.

Jos huutelet tommosia yleistyksiä että softat ei toimi toisen valmistajan kortilla, niin laita vähintään jotain konkreettisia esimerkkejä samalla.
Esimerkkejä mistä? En varsinaisesti väittänyt mitään. Muut esittivät että amd toimii jos on puhdas windows. Jos näin asiat on niin vika on AMD:n

Ja sinun esimerkkiisi: Jeesus mitä semanttista sontaa, mutta leikitään vajukkileikkejä mukana. Aiheuttaako tuo softa nvidialle jotain ongelmia?
 
Mä oon kovasti yrittänyt kellottaa omaa gtx1080 korttiani tällä: MorePowerTool - Navi and Radeon VII Tweaking and Overclocking Software | Download (Update 1.1.1) | igor'sLAB
Vissiin nvidian vehkeessä sitten vika.

Jos huutelet tommosia yleistyksiä että softat ei toimi toisen valmistajan kortilla, niin laita vähintään jotain konkreettisia esimerkkejä samalla.
Siinä on ero, että toimiiko vai eikö joku sovellus toimi, jos sitä ei ole tarkoitettu toimimaan jonkun kanssa ollenkaan. Ilmeisesti sun kone ei kaatunut tuossa yrityksessä? Eri asia on että jos se toimii, mutta kaataa koneen lopulta, kuten Afterburner + Navi ymmärtääkseni meni.
 
Esimerkkejä mistä? En varsinaisesti väittänyt mitään. Muut esittivät että amd toimii jos on puhdas windows. Jos näin asiat on niin vika on AMD:n

Ja sinun esimerkkiisi: Jeesus mitä semanttista sontaa, mutta leikitään vajukkileikkejä mukana. Aiheuttaako tuo softa nvidialle jotain ongelmia?
Muut väittivät että AMD toimii ainakin puhtaalla windowssilla. Kukaan ei ole ainakaan tällä sivulla väittänyt tietävänsä yhtäkään varsinaista peliä tai hyötykäyttösoftaa joka ei toimisi. Joku kellotussofta jonka valmistajakaan ei käsittääkseni mainosta mitään yhteensopivuutta noiden laitteiden kanssa ei oikein täytä kriteerejä.

Ja esimerkkini on ihan tarkoituksella semanttista sontaa. Ja ei, esimerkkini softa ei toimi oikein. Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi jotain bios-editoria jos sillä vaikka lähtis pelaamaan.

Siinä on ero, että toimiiko vai eikö joku sovellus toimi, jos sitä ei ole tarkoitettu toimimaan jonkun kanssa ollenkaan. Ilmeisesti sun kone ei kaatunut tuossa yrityksessä? Eri asia on että jos se toimii, mutta kaataa koneen lopulta, kuten Afterburner + Navi ymmärtääkseni meni.
No ei kuulosta siltä että olisi toiminut siis. Vika on silloin lähtökohtaisesti softan julkaisijassa jos mainostaa jotain yhteensopivuutta jota ei käytännössä ole. Minäkin osaan koodata softan sulle joka kyselee admin oikeuksia ja kaataa koneen satunnaisella hetkellä jos koneessa on nvidian näytönohjain. En kuitenkaan lähtökohtaisesti syyttäisi siitä näytönohjainpiirin valmistajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon kovasti yrittänyt kellottaa omaa gtx1080 korttiani tällä: MorePowerTool - Navi and Radeon VII Tweaking and Overclocking Software | Download (Update 1.1.1) | igor'sLAB
Vissiin nvidian vehkeessä sitten vika.

Ja se on AMD:n vika jos MSI:n softa ei ole yhteensopiva? Anna mun kaikki kestää. Ei varmaan oo yhteensopiva intelin tuning utilityn tai geforce experiencenkään kanssa. Vastaavasti niitä nvidian kortteja ei voi kellottaa wattmanilla ja vika on täysin selvästi vain ja ainoastaan nvidian tuotteissa, kyseinen softa nimittäin toimii kilpailijan tuotteiden kanssa!

Juuri sitä älyllistä epärehellisyyttä mistä mainitsin aiemmin. Kunnon olkinukkeilua suunnilleen kaikki vasta-argumentit toistaiseksi.

MSI Afterburneria ei ole mitenkään lukittu MSI:n tai NVidian kortteihin. Sillä on voinut kellottaa AMD:n korttejakin iän päivät ihan valmistajasta riippumatta. Jos Navilla vetääkin yhtäkkiä mustaa ruutua ihan vain siksi, että ohjelma on yleensäkin käynnissä, niin kyllä, vika on kaikella todennäköisyydellä AMD:n.
 
eli jos nyt ostan vaikka 5700 kortin, niin 20% todennäköisyydellä se ei toimi käytössäni? Erittäin vaikea uskoa moista todeksi.

Perustuuko tämä johonkin puolueettomaan tutkimukseen, jossa oltaisiin ihan jopa testattu niitä näytönohjaimia, vai edelleen siihen kuukausia vanhaan dataltaan epämääräiseen nettikyselyyn ja kyse on oikeasti siitä että nvidiallakin näyttiksilläkin on 20% käyttäjistä ollut ongelmissa tuotteidensa kanssa?
viimeisin kysely ongelmista, joka julkaistiin 20.2.2 ajureiden jälkeen näytti, että 20% koki edelleen ongelmia navien kanssa. Sen jälkeen ei ole tullut dataa suuntaan eikä toiseen.
Ymmärrät varmaan että jos puhtaalla Windowsilla toimii, niin silloinhan se toimimattomuus on käyttäjästä riippuvainen. Windowsia ei tarvitse omalla toiminnallaan sabotoida ja/tai asentaa kaikkea turhaketta.

En ole myöskään kuullut mitään vanhempaan rautaan liittyvistä ongelmista.
Se, et joku näykkäri toimii laboratorio-olosuhteissa tai täysin puhtaalla asennuksella, on aivan täysin naurettava ”meriitti”. Näykyn pitää sietää kaikki paska mitä sen kanssa koneelle tungetaan, ja etenkin jos kilpailijan näykkäri kestää sen paskan. Pitääkö tästä lähtien alkaa aina näykyn vaihdon yhteydessä asentamaan koko kone uudelleen, mielellään uudella SSD:llä ja kaapelilla ettei vain vahingossa joku yhteensopivuusongelma tee järjestelmästä epävakaata? Hei haloo nyt. Se on vain ja tasan AMD:n ongelma, jos joku oheishärpäke kaataa sen yliherkkyydestä kärsivät ajurit.
 
viimeisin kysely ongelmista, joka julkaistiin 20.2.2 ajureiden jälkeen näytti, että 20% koki edelleen ongelmia navien kanssa. Sen jälkeen ei ole tullut dataa suuntaan eikä toiseen.
Onkohan se 20% navi-käyttäjistä ne 5700 krottit :think:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 193
Viestejä
4 468 550
Jäsenet
73 904
Uusin jäsen
jessemoro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom