Mielenkiintoinen esitystapa. Eli AMD 33% Intel 36% ja skipping 31%. Todellisuus on sitten jotain muuta, sillä suurin osa ei varmasti päädy 8700K:hon. Enemmänkin toi on kysely, mitä haluaisit joulupukilta.
Ei sillä mitään yleistä hyvää saada aikaan, jos ostetaan AMD:tä ihan vaan kilpailun takia. Muutaman tasapainolijan valinnat ei tämän luokan yritysten välisessä pelissä vaikuta yhtään mihinkään. Megaluokan yritysten toimissa on arvatenkin lähes poikkeuksetta likaista peliä kulisseissa, jotta saadaan liikevaihto entisestään kasvamaan ja osakkaille uutta urheiluautoa alle. Jos tuolla tasolla alkaa pehmoilemaan, ottaa kilpailija niskalenkin ja vyön solki aukeaa heleästi kilisten. Jos AMD saa joskus kuristusotteen, niin ihan taatusti puikotetaan samalla mitalla takaisin korkojen kera. Siinä pyyhkiytyisi saman tien mielikuva Lisa Sun iloisesta ja hehkuvasta pärstävärkistä Ryzeniä esittelemässä.
Harvemmin edes tapaa monikäyttäjiä konetta etsimässä vaan kaikilla on omat tarpeensa. Pelaajille Inteliä ja renderöijille AMDtä alle. Muut ovat todennäköisesti tyytyväisiä kumpaan vaan.
Juu, tuosta näkee kans että porukka ei niin lämmennyt kahvilätäkölle, mikä taas johtuu siitä että se oli jo putkessa ennen kuin Zen tuli ja sekoitti pakan.
Ja totta se, että itse koneita kasaavien porukka (joka nyt edelleenkin Ryzenin pääalue) on niin pieni ettei sillä ole höpönkään väliä kokonaisuuden kannalta. EPYC ja tulevat Raven Ridget yms. APU:t sitten näyttävät minkälainen tulevaisuus AMD:lla oikeasti on. Serverit ovat nyt kohtsillään tulossa massamarkkinoille HP:tä, Delliltä, Lenovolta ja mitänoita nyt on. Niille kyllä ihan hyvää tulevaisuutta voi povata kunhan hinta on kohdallaan, ja pitäisi kyllä olla kun komponentteja tarvitaan vähemmän kuin Intelin vastaavilla tarjoamilla.
Vielä tuohon että kyllä yritysten toimintatavoissa on eroa vaikka samassa markkinataloudessa eletään. Liian herttaiseksi ei saa ruveta, mutta sellainen äärimmäisen kova kyynärpäätaktikointi ja vyön alle potkiminen alkaa olla mennyttä aikaa. Informaatio liikkuu nykyään niin läpinäkyvästi, että firmat menettävät nopeasti sen tärkeimmän eli brandiarvonsa. Sen takia Google ei voi paljoa perseillä vaikka hauksia olisikin, koska avoimuus, "ilmaisuus", yhteisöllisyys jasensemmoiset herttaisuudet ovat pitkälti koko puljun menestyksen perusta. Siihen suuntaan on jatkossa kaikkien isoimpienkin pelaajien mentävä. Se on mielenkiintoista nähdä miten nykyään suljetut ns. perinteisen business-mallin pohjalta toimivat yritykset alkavat jäädä jalkoihin ja tilalle tulee enenevissä määrin open source, yhteisöllisyys, githubit jne, mutta samalla ansaintamallit muuttuvat hankalammiksi, tuotot pirstaloituvat isommille alueille tai niitä ei tule enää ollenkaan. Toisaalta taas suunta on varmaankin oikeanlainen, koska eipä varmaan ikinä ole ollut näin paljon kaiken maailman mahdollisuuksia ilmaiseksi rakennella melkein mitä vain: Mongot, hadoopit, Linuxit, Sparkit, kympin pikkutietokoneet, Arduinot... Moni isompi toimija on jo heittänyt hanskansa tiskiin siinä, että ovat ihan suosiolla ottamassa avoimia ratkaisuja omien uusien tuotteidensa pohjalle. Mutta menee ihan offtopic, niin lopetan tähän.
Vinkkinä kannattaa kuitenkin seurata vaikka Microsoftin toimintaa kuinka nämä uudet tuulet ovat ajaneet yhtiön aivan uusille ja myös hieman ennennäkemättömille raiteille.